Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Poezja barokowa – obok romantycznej i klasycznejklasycyzmklasycznej – stanowiła najważniejsze źródło inspiracji dla literatury polskiej XX wieku. Twórców minionego stulecia fascynował metafizyczny charakter XVII‑wiecznego pisarstwa, jego tematyka, ukazany światopogląd epoki oraz sama materia poetycka – język. Z twórczości barokowej czerpali najwięksi polscy poeci i pisarze: Witold Gombrowicz, Stanisław Mrożek, Stanisław Barańczak, Zbigniew Herbert. Interesujące relacje można odnaleźć także między poezją pierwszej połowy XVII wieku a twórczością Jarosława Marka RymkiewiczaRymkiewiczJarosława Marka RymkiewiczaJerzego HarasymowiczaHarasymowiczJerzego Harasymowicza.

Hiperbole

Inne nazwy hiperboli to przesadnia i wyolbrzymienie. Ten zabieg stylistyczny polega na celowej przesadzie w opisie przedmiotu, zjawiska, osoby itp. Dzięki jej wykorzystaniu tworzy się zdeformowany obraz świata, bardzo charakterystyczny dla sztuki baroku.

Jan Andrzej Morsztyn Do kanikuły

Co Nowa Ziema ma zimy i mrozów,
Co lodowate morze, kędy wozów
Większy pożytek, niżli krzywych łodzi;
Co Wołga, którą Moskwicin przechodzi,
Cały rok lodem kryje zimne wody:
Wszystkie te w piersiach ma mrozy i lody

hiper Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Do kanikuły, [w:] Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 8.

Inwersje

Kolejnym środkiem stylistycznym, po który chętnie sięgali twórcy barokowi, jest inwersja, czyli zastosowanie przestawnego szyku w zdaniu. O ile we wcześniejszej epoce stawiano sobie za cel jasność i prostotę, o tyle w drugiej połowie XVII wieku autorzy dążyli do osiągnięcia efektu niezwykłości, formalnej oryginalności. Gdyby w cytowanym poniżej zdaniu zastosowano neutralny szyk zdania, brzmiałoby ono: „Granice koronne i bronione od zdradnych sąsiad poczciwą zbroją dadzą sławą wiecznie żywą”. Tymczasem Sęp Szarzyński pisze tak:

Mikołaj Sęp Szarzyński Pieśń IV. O cnocie szlacheckiej

Da pospolite prawo nieskończone
Imię swym stróżom, dadzą obronione
Granice zbroją koronne poczciwą
Od zdradnych sąsiad sławę wiecznie żywą.

inwers Źródło: Mikołaj Sęp Szarzyński, Pieśń IV. O cnocie szlacheckiej, Kraków 1903, s. 28.

Anafory i epifory

Anafora jest rodzajem strukturalnego środka stylistycznego, który polega na powtórzeniu wyrazu lub całego wyrażenia na początku każdego kolejnego wersu. Jej wykorzystanie w utworach często wiązało się z popisem pisarskiego kunsztu i było elementem poetyckiego konceptukonceptkonceptu.

Jan Andrzej Morsztyn O swojej pannie

Biały jest polerowny alabastr z Karrary,
Białe mleko przysłane w sitowiu z koszary,
Biały łabęć i białym okrywa się piórem,
Biała perła nieczęstym zażywana sznurem,
Biały śnieg świeżo spadły, nogą nie deptany,
Biały kwiat lilijowy za świeża zerwany,

anafor Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, O swojej pannie, [w:] Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 79–80.

Wykrzyknienia

W renesansie twórcy dążyli, by ich dzieła sytuowały się po stronie rozumu, zaś następujący po nim barok - emocji. Wykrzyknienia to figury stylistyczne bardzo często wykorzystywane w celu wyrażenia uczuć - stąd właśnie ich wysoka frekwencja w poezji barokowej.

Jan Andrzej Morsztyn Do motyla. Sonet

O! Gdybyż wolno równym powołaniem
Dla tej, której się ognie we mnie niecą,
Umrzeć, złożywszy pierwej usta z usty!

wykrz Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Do motyla. Sonet, [w:] Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 150.

Makaronizmy

Makaronizmem nazywamy wtręt z języka obcego. Dla twórczości barokowej szczególnie charakterystyczne było wplatanie wyrazów i zwrotów z języka łacińskiego.

Przyjechaliśmy tedy do Olszówki ipso die festi Beatissimae Mariae Virginis , zażywszy nabożeństwa u obrazu cudownego N. Panny. (Pamiętniki J. Ch. Pasek).

Turpizm

REmBeY5kvOpax1
Rembrandt, Rozpłatany wół, 1655
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

TurpizmturpizmTurpizm bywa także określany jako „antyestetyzm”. Jest to nurt, który polega na wywołaniu estetycznego szoku w odbiorcy przez wprowadzenie do dzieła literackiego zjawisk, przedmiotów itp. powszechnie uznawanych za brzydkie. Niekiedy turpizm odnosi się wręcz do kultu brzydoty.

Jan Andrzej Morsztyn Do trupa. Sonet

Ty krwiekrwiekrwie, ja w sobie nie mam rumianości

1 Źródło: Jan Andrzej Morsztyn, Do trupa. Sonet, [w:] tegoż, Wybór poezji, oprac. W. Weintraub, Wrocław 1988, s. 148.
krwie

Motywy wanitatywne

Twórcy, wykorzystując motywy wanitatywnemotyw wanitatywnymotywy wanitatywne, nawiązują do pierwszego wersetu Księgi Koheleta: Vanitas vanitatum et omnia vanitas, czyli: Marność nad marnościami i wszystko marność (Koh 1, 1). Motyw ten ukazuje fascynację śmiercią, uświadamia przemijalność i nietrwałość ziemskiego życia człowieka.

Daniel Naborowski Krótkość żywota

Godzina za godziną niepojęcie chodzi:
Był przodek, byłeś ty sam, potomek się rodzi.
Krótka rozprawa: jutro – coś dziś jest, nie będziesz,
A żeś był, nieboszczyka imienia nabędziesz;
Dźwięk, cień, dym, wiatr, błysk, głos, punkt – żywot ludzki słynie.

2 Źródło: Daniel Naborowski, Krótkość żywota, [w:] .
R1LdpEI6gj7de
Cornelis van Haarlem, Vanitas, początek XVII w.
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Barokizacja w poezji polskiej XX wieku

Grażyna Bujała Przeciwko „współczesnym chudopachołkom stylu”. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza

W 1975 r. Jerzy Harasymowicz wydał tomik Barokowe czasy, w dwa lata później Polowanie z sokołem, a w odstępie kolejnych dwóch lat Cudnów. Wiek XVII powraca w jego poezji w całym swoim nieprzebranym bogactwie, jako wielki temat narodowego rachunku sumienia z tego wszystkiego, co określamy mianem „czerepu” społecznych win oraz kulturowego prymitywizmu. Reminiscencje barokowe pojawiły się w naszej rodzimej literaturze szczególnie obficie po 1956 r. Wśród dorobku polskich autorów wymienić należy pełną metafizycznych paradoksów poezję Stanisława Grochowiaka, ukazującą los człowieka jako ciągłą antynomię, nieustanne zawieszenie między oczekiwaniem a spełnieniem, między miłością a śmiercią, marzeniem a rzeczywistością. Barokowość u Grochowiaka przejawia się zarówno na płaszczyźnie światopoglądowej, jak i stylistycznej. Szczególnie bliska jest mu dialektyka metafizyczna Mikołaja Sępa‑Szarzyńskiego, spotęgowana obsesją śmierci. W twórczości autora Ballady rycerskiej daje o sobie znać nadmiar poetyckiej wyobraźni, spotęgowanie kontrastów, ekspresja gestów. […] Dla Jarosława Marka Rymkiewicza i Jerzego Sity, próbujących odpowiedzieć na odwieczne pytanie: czym jest człowiek i jakie są jego sensy bytowania, źródłem poetyckiej inspiracji jest barokowa poezja metafizyczna, a zwłaszcza liryka Naborowskiego i Morsztynów. […]

Barokowi wirtuozi słowa za najwyższy postulat stawiali sobie zadziwienie, oczarowanie swoją pomysłowością czytelnika. Wszak już Giambattisto Marino powiedział: „Celem poety jest cudowność, kto nie potrafi zdumiewać niech idzie do stajni”. Bujność wyobraźni, zrywającej w komponowaniu obrazów poetyckich z zasadą harmonii i ładu, uwidocznia się w rozszczepianiu jednej myśli na wiele rozbudowanych przedstawień. […]

Michał Głowiński mówi o starciu w poezji Harasymowicza między barokowym konceptyzmem i skomplikowaną metaforyką a naiwną, dziecięcą prostotą wiersza, gdzie „świat jawi się w kategoriach najprostszych, a unaiwniająca przenośnia idzie w parze ze swoistym doborem słownictwa”. […] skłonność do zmiany idei czy uczuć w sytuację, w fabułę - to właśnie cechy dziecięcego widzenia świata, podobnie jak liczne w cyklu Cudów animizacje czy antropomorfizacje.

3 Źródło: Grażyna Bujała, Przeciwko „współczesnym chudopachołkom stylu”. O baroku w poezji Jerzego Harasymowicza, „Acta Universitatis Lodzoiensis. Folia Litteraria Polonica” 2005, nr 7, s. 408–409.
Rymkiewicz
Harasymowicz

Słownik

antycypować
antycypować

(łac. anticipare - poprzedzać) – przewidywać, wyprzedzać to, co ma nastąpić

antyteza
antyteza

(gr. antíthesis – przeciwstawienie) – środek stylistyczny polegający na zestawieniu elementów znaczeniowo przeciwstawnych w jedną całość treściową w celu uzyskania większej ekspresji

decorum 
decorum 

(łac. decorumstosowność) – zgodnie z zasadą decorum twórcy powinni dostosować formę do treści, a samo dzieło powinno być jednorodne stylistycznie

ipso die festi Beatissimae Mariae Virginis 
ipso die festi Beatissimae Mariae Virginis 

(łac.) – w sam dzień święta (narodzenia) Najświętszej Marii Panny

klasycyzm
klasycyzm

kierunek w kulturze i sztuce europejskiej nawiązujący do wzorów kultury antycznej; też: nurt w literaturze i sztuce różnych epok nawiązujący do wzorców antycznych

koncept
koncept

(wł. concetto – świetny, wyszukany pomysł) – wyszukany pomysł, na którym poeta opiera konstrukcję wiersza

motyw wanitatywny
motyw wanitatywny

(łac. vanitas – marność) – motyw mający swą genezę w starotestamentowej Księdze Koheleta, w której czytamy: Vanitas vanitatum et omnia vanitas, czyli: Marność nad marnościami i wszystko marność (Koh 1,2). Twórcy wykorzystujący motyw ukazują przemijanie i nietrwałość rzeczy tego świata

oksymoron
oksymoron

(gr. oksýmōros, od oksýs – ostry i mōros – tępy) – epitet sprzeczny

turpizm
turpizm

(łac. turpis – brzydki) – nurt w literaturze i sztuce wyrażający się szczególnym zainteresowaniem przedmiotami i zjawiskami nieestetycznymi