Przeczytaj
Naciski z Rosji, król z Saksonii
Po śmierci króla Jana III Sobieskiego i ponad rocznym interregnuminterregnum w czerwcu 1697 r. większość szlachty podczas wolnej elekcjiwolnej elekcji poparła francuskiego księcia Franciszka Ludwika de Bourbon-Contiego. Jednak królem został August II zwany Mocnym, elektorelektor saski z dynastii Wettynów (z tego powodu zmienił wyznanie z luteranizmuluteranizmu na katolicyzm), którego popierał car Rosji Piotr I. Sas wykorzystał bierność Francuza – pierwszy ruszył na Wawel, zjednując sobie po drodze coraz liczniejszą rzeszę szlachty, aż w końcu 15 września 1697 r. doszło do jego koronacji.
Wkrótce król August II przystąpił do wojny z Turkami i – wykorzystując jej słabość – odzyskał Podole wraz z Kamieńcem oraz umocnił się na przejętej wcześniej Ukrainie. Tymczasem car Piotr I zamierzał wykorzystać Rzeczpospolitą do wojny ze Szwecją. Jednak aby do niej przystąpić, król August II potrzebował zgody sejmu. Ominął ten wymóg, podpisując umowę sojuszniczą z carem jako elektor saski – w ten sposób Polska formalnie nie stała się stroną konfliktu, choć jak się szybko okazało, większość działań wojennych rozegrała się na jej terenie.
Polsko‑saska unia personalna
W latach 1697–1763 (z trzyletnią przerwą w latach 1706–1709) Rzeczpospolita i Saksonia miały tego samego władcę, a więc związane były unią personalną. Królowie polscy, będący jednocześnie wielkimi książętami litewskimi, August II Mocny i August III, pozostawali też książętami saksońskimi. Okres panowania tych władców uważany jest za czasy upadku politycznego. Rzeczpospolitą zrujnowały wojna północna (1700–1721), liczne bunty szlachty oraz ingerencje sąsiadów w sprawy wewnętrzne państwa polskiego. Międzynarodowa pozycja kraju, uznawanego jeszcze pod koniec XVII w. za mocarstwo, uległa znacznemu osłabieniu. Mimo to stosunkowo spokojne półwiecze po 1717 r. w szlacheckich pamiętnikach wspominane było rzewnie i sielsko.
Teoretycznie plan króla Augusta II był dla Polski korzystny: w ramach realizowania zobowiązań zawartych w pacta conventapacta conventa mówiących o odzyskaniu utraconych ziem Rzeczypospolitej zamierzał zdobyć Inflanty. Sas chciał tym samym wzmocnić swoją pozycję jako monarchy, co ułatwiłoby mu reformowanie kraju, a także zapewnić Wettynom władztwo nad nowymi terytoriami (miały one podlegać dziedziczeniu). Plan się nie powiódł, gdyż młody król Szwecji Karol XII pokonał sprzymierzone Danię i Rosję (Rosjanie ponieśli klęskę pod Narwą), a w 1701 r. wkroczył do Rzeczypospolitej. Doprowadziło to do wojny domowej.
Szlachta podzieliła się na dwa wrogie obozy: część pozostawała wierna Augustowi II (m.in. hetman litewski Stanisław Ernest Denhoff), inni (wśród nich rodzina Sapiehów) poparli Szwedów. Karol XII wkroczył do opuszczonej przez króla polskiego Warszawy, po czym kontynuował marsz na Kraków. Mniej więcej w połowie drogi, pod Kliszowem koło Pińczowa, doszło do bitwy, w której Szwedzi pokonali oddziały saskie wspomagane przez Polaków (doszło tam do ostatniej w dziejach, nieudanej, szarży husariihusarii). W 1704 r. szwedzki monarcha, wykorzystując zawiązaną przez szlachtę konfederacjękonfederację warszawską, doprowadził do detronizacji Augusta II, a następnie koronacji na króla Polski młodego wojewody poznańskiego Stanisława Leszczyńskiego.
Wojna domowa w Rzeczypospolitej trwała dwa lata (1704–1706) i skończyła się klęską zwolenników konfederacji sandomierskiej, założonej przez małopolskich zwolenników saskiego monarchy. Jednak triumf konfederacji warszawskiej i zwolenników Stanisława Leszczyńskiego był krótkotrwały. W 1709 r., po przegranej Szwedów z Rosjanami w bitwie pod Połtawą, August II odzyskał tron polski, a Stanisław Leszczyński został zmuszony do ucieczki za granicę.
Wojna północna wprawdzie nie uszczupliła polskiego terytorium, ale przyniosła ogromne zniszczenia, spotęgowane przez epidemie i nieurodzaje. Dotknięta różnorakimi klęskami szlachta nie wytrzymała kolejnych prób ograniczenia przywilejów, które próbował wdrożyć August II (korzystając z obecności wojsk saskich w Rzeczypospolitej). Doszło do antykrólewskich wystąpień. Od 1714 r. zawiązywano lokalne konfederacje, z których najważniejszą rolę odegrała konfederacja tarnogrodzka z 1715 r., stawiająca sobie za cel usunięcie Sasów i Augusta II z Polski. Do sporu wtrącił się car Piotr I (oficjalnie jako mediator). Doprowadził do zawarcia porozumienia, które potwierdzono podczas tzw. sejmu niemegosejmu niemego w 1717 r. (nazwa wzięła się stąd, że w obawie przed zerwaniem obrad nikomu, oprócz marszałka Stanisława Ledóchowskiego oraz odczytujących uchwały posłów, nie wolno było się odzywać).
Postanowienia sejmu uregulowały stosunki polsko‑saskie przez zakaz ingerencji w sprawy sąsiada, zabroniono królowi na dłużej opuszczać kraj, wprowadzono umiarkowane reformy, ustanowiono niewielką, 24‑tysięczną armię, ograniczono uprawnienia hetmanów w zakresie polityki zagranicznej. Sytuacja w kraju uspokoiła się, a car Piotr I, zgodnie z obietnicą, w 1719 r. wycofał z Rzeczypospolitej wojska rosyjskie. Do końca panowania Augusta II Mocnego w 1733 r. sytuacja wewnętrzna pozostawała stabilna.
W kleszczach Rosji i Prus
Gdy po 1701 r. armia szwedzka przemieszczała się przez Rzeczpospolitą, rabując kraj, Rosja zyskała kilka lat spokoju. Car Piotr I wykorzystał ten czas na przebudowę i unowocześnienie swojej armii (m.in. znacząco podniósł rolę artylerii). Powiększył też stan posiadania nad Bałtykiem, zdobywszy od Szwedów twierdze Dorpat i Narwa oraz południowe wybrzeże Zatoki Fińskiej aż do jeziora Ładoga na wschodzie. Dzięki temu mógł rozpocząć w 1703 r. dzieło swego życia: budowę u ujścia rzeki Newy, na Wyspie Zajęczej, nowego europejskiego miasta – Sankt Petersburga (w 1712 r. przeniósł tam stolicę państwa).
Jednocześnie w 1704 r. wojska rosyjskie rozpoczęły trwającą 15 lat obecność w Polsce. Rosja wpływała przy tym aktywnie na sytuację wewnętrzną kraju, wspierając powrót na tron króla Augusta II Mocnego, a jednocześnie jej żołnierze rabowali i łupili Rzeczpospolitą, podobnie jak robili to wcześniej Szwedzi.
Rosji udało się przełamać w wojnie północnej dominację Szwecji, która – po porażce pod Połtawą latem 1709 r. – wycofała się zarówno z terenów rosyjskich, jak i z Rzeczypospolitej. Szwedzką klęskę przypieczętował kończący wojnę pokój w Nystad w 1721 roku. Na mocy jego postanowień Rosja uzyskała szeroki dostęp do Bałtyku i możliwość rozwoju floty, a tym samym handlu. Car Piotr I zrealizował swój plan otwarcia dla Rosji „okna na świat”. Pokonana Szwecja przestała być potęgą europejską, a stała się państwem o drugorzędnym znaczeniu.
Ostatnią próbę ograniczenia rosyjskich zdobyczy poparł nawet król polski August II Mocny, porzucając w 1719 r. swojego dotychczasowego sojusznika, cara Piotra I. Rosyjski władca okazał się jednak sprytniejszy. Z pomocą przekupionych posłów zerwał sejm, który miał zdecydować o wejściu Rzeczypospolitej do międzynarodowej antyrosyjskiej koalicji. Tak o stosunkach politycznych w Polsce pisał wcześniej do cara jego zaufany minister i dyplomata, hrabia Andrzej Osterman:
Indeks dolny Jaki mechanizm interwencji w sprawy polskie proponował Andrzej Osterman carowi? Czy jego sugestie świadczą o dobrej znajomości sytuacji politycznej i gospodarczej Rzeczypospolitej? Indeks dolny koniecJaki mechanizm interwencji w sprawy polskie proponował Andrzej Osterman carowi? Czy jego sugestie świadczą o dobrej znajomości sytuacji politycznej i gospodarczej Rzeczypospolitej?
Rosję w ingerowaniu w polskie sprawy popierały Prusy. Państwa te – na podstawie tajnej klauzuli do dwustronnej umowy – blokowały jakiekolwiek zmiany ustroju zmierzające do wzmocnienia Rzeczypospolitej, dążyły do utrzymania jej międzynarodowej izolacji i wprowadzały fermentferment pomiędzy króla a szlachtę pod fałszywym pretekstem obrony praw i wolności. Utrzymanie słabości państwa polsko‑litewskiego stało się wspólną racją stanu obu sąsiadów. Jedyna różnica polegała na tym, że podczas gdy rządzący w Prusach Hohenzollernowie sugerowali rozbiór, Rosja chciała utrzymać jedność Rzeczypospolitej, aby mieć kontrolę nad jej całością.
Próby reformy państwa
Śmierć cara Piotra I w 1725 r. stworzyła królowi Augustowi II Mocnemu kolejną szansę do wzmocnienia struktur państwa. Poparł on nowo powstałe stronnictwo Czartoryskich i Poniatowskich, zwane FamiliąFamilią, które planowało dogłębne reformy; miały one polegać m.in. na usprawnieniu władzy królewskiej, ukróceniu anarchiianarchii wynikającej z nadużywania szlacheckich swobód (np. likwidacji liberum vetoliberum veto), zmianach w wojsku i pobieraniu podatków. Jednak inny ród arystokratyczny – Potockich – torpedował wysiłki na rzecz zmian politycznych i zrywał kolejne obrady sejmu.
Śmierć Augusta II Mocnego nastąpiła w czasie, kiedy Rzeczpospolita znalazła się w bardzo skomplikowanej sytuacji międzynarodowej. Mocarstwa były podzielone co do sukcesjisukcesji. Sąsiedzi widzieli na tronie polskim jakiegoś słabego księcia z dalekiego kraju, np. infanta (księcia) portugalskiego. Szlachta i znaczna część magnaterii okazywała niezwykłą – jak na Rzeczpospolitą – zgodność: sugerowali kandydaturę Stanisława Leszczyńskiego, teścia króla Francji Ludwika XV. Elekcja przebiegła sprawnie i przytłaczająca większość – ponad 12,5 tys. głosujących – opowiedziała się za Leszczyńskim.
Rosja nie zaakceptowała tego wyboru. Pod osłoną wojsk carskich około tysiąca zwolenników Wettyna, syna Augusta II, dokonało drugiej elekcji. Doprowadziło to w 1734 r. do wojny domowej nazywanej wojną o sukcesję polskąwojną o sukcesję polską. Zakończył ją sejm pacyfikacyjny w 1736 roku. O ostatecznym zwycięstwie Augusta III Sasa zdecydowały jego przewaga militarna (wspierał go 35‑tysięczny korpus rosyjski pod wodzą feldmarszałka Burkharda Christopha Münnicha) oraz poparcie państw ościennych. Wielkimi przegranymi po niepowodzeniu z elekcją Leszczyńskiego okazała się grupa magnackamagnacka składająca się ze Stanisława Poniatowskiego, jego szwagrów Michała i Augusta Czartoryskich oraz Andrzeja Załuskiego – Familia.
Głównymi przeciwnikami politycznymi Familii była wówczas konserwatywna „partia hetmańska”. W jej skład weszli hetmani: wielki koronny Franciszek Ksawery Branicki, polny koronny Seweryn Rzewuski oraz najbogatszy wówczas magnat polski Stanisław Szczęsny Potocki. Celem tego stronnictwa było zachowanie Rzeczypospolitej w dotychczasowym kształcie ustrojowym z elekcyjnym tronem, liberum veto i wolnościami szlacheckimi. Głównego sojusznika widziało ono w Rosji.
Król August III, podobnie jak ojciec, wspierał proreformatorską Familię. Kalkulował, że wzmocnienie Rzeczypospolitej przysłuży się wzmocnieniu jego pozycji w Saksonii, gdzie tron był dziedziczny. Jednak polskie sejmy konsekwentnie były zrywane przez stronników rodziny Potockich. Ci ostatni rozumieli nawet potrzebę pewnych zmian, np. reformy armii, jednak nie mogli pogodzić się z myślą, że odnowa kraju będzie odbywała się pod egidą ich osobistych rywali. Partykularne, prywatne interesy stronnictwa stawiali ponad rację stanu państwa.
Rzeczpospolita, pozbawiona sprzymierzeńców i posiadająca ledwie kilkunastotysięczną armię (funduszy nie starczało nawet na dozwolone 24 tys.), nie była w stanie podjąć walki z Prusami i Rosją. Po 1752 r., gdy decydujący wpływ na władzę zyskali Potoccy, wszystkie strony zaniechały reform. A położenie Polski było coraz gorsze: od zachodu i północy otaczały ją Prusy, wzmocnione po przyłączeniu zdobytego od Austrii Śląska (w 1742 r.). Ponadto armie pruskie i rosyjskie znów maszerowały przez Rzeczpospolitą w czasie wojny siedmioletniej (w latach 1756–1763) i dokonywały kolejnych zniszczeń.
Prekursorzy oświecenia
Pod koniec panowania Augusta III Sasa nastąpiło pewne polityczne otrzeźwienie, czego wyrazem były publikacje znanych pisarzy i publicystów nawołujące do pilnego reformowania kraju. Wydany w latach 1761–1763 traktat Stanisława Konarskiego O skutecznym rad sposobie wykazywał, że liberum veto nie służyło obrońcom wolności, lecz wrogom Rzeczypospolitej, oraz że reforma sejmu stanowiła istotny krok, aby uchronić kraj przed zagładą.
Konarski, uchodzący za prekursora polskiego oświeceniaoświecenia, skupiał się głównie na szkolnictwie. Był w tej kwestii praktykiem, gdyż w latach 1750–1755 sam przeprowadził gruntowną reformę w szkołach pijarskichpijarskich, skupiając się na wychowaniu obywatelskim oraz patriotycznym. Zastąpił obowiązującą dotąd łacinę językiem polskim jako wykładowym. Wprowadził zajęcia z języków nowożytnych, a także fizyki, matematyki, botaniki, geografii i historii. Zorganizował szkolne pracownie, gdzie uczono m.in. astronomii. Dodał też do przedmiotów szkolnych wychowanie fizyczne. Jego reformy kontynuowała od 1773 r. Komisja Edukacji Narodowej – pierwsza w Polsce i Europie władza oświatowa.
Swoją wizję naprawy Rzeczypospolitej przedstawił też były polski król, a następnie w latach 1738–1766 książę LotaryngiiLotaryngii – Stanisław Leszczyński. W traktacie politycznym Głos wolny wolność ubezpieczający, wydanym w 1743 r., wytyczył pożądaną drogę reform. Za jedną z podstawowych kwestii uznał poprawę losu chłopów, zamiast odrabiania pańszczyzny postulował opłaty czynszowe. Stanął też w obronie praw mieszczan, zalecał utworzenie silnej armii, której utrzymanie miało być sfinansowane z podatków nałożonych na szlachtę. Chciał ograniczyć liberum veto tak, aby nie prowadziło ono do zrywania obrad sejmu.
Jednak – z drugiej strony – Leszczyński nie zakwestionował zasady jednomyślności przy podejmowaniu najistotniejszych uchwał. Pozostawiał też sejm jako najwyższą władzę Rzeczypospolitej. Rola króla miała zostać ograniczona do kierowania administracją, przy czym odpowiedzialność za bieżącą politykę miałaby ciążyć na ministrach. Kandydaci na urzędy mieli być wybierani przez sejm większością głosów.
Wdrożenie części postulowanych przez Konarskiego i Leszczyńskiego zmian stało się możliwe dopiero w czasach panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego, po 1764 roku. O ile elity Rzeczypospolitej umiały się porozumieć w celu przeprowadzenia reform wewnętrznych, czego ukoronowaniem była Konstytucja 3 maja z 1791 r., o tyle fatalna sytuacja międzynarodowa sprawiła, że państwo nie przetrwało. Zdaniem wielu historyków o upadku Rzeczypospolitej przesądziły czasy saskie; to wówczas kraj popadł w potężny kryzys polityczny, z którego nie zdołał się wydobyć.
Kraje sąsiednie
Prusy
Prusy w XVIII w. dokonały niebywałego skoku rozwojowego: z peryferyjnego księstwa zamieniły się w europejską potęgę. Kilkukrotnie powiększyły też swoją powierzchnię, najbardziej dzięki ziemiom zabranym Rzeczypospolitej.
Królestwo Pruskie powstało w 1701 r. z połączenia ziem Brandenburgii i Prus Książęcych, rozdzielonych przez Pomorze Gdańskie. Stało się to za zgodą króla polskiego Augusta II Mocnego. Było to państwo zorganizowane według zasad absolutyzmuabsolutyzmu, skrajnie zmilitaryzowane, z rozbudowaną policją, bez parlamentu i z kontrolą centrali nad prowincjami.
Działania władz nakierowane były na zdobywanie nowych terenów. Armia była bardzo liczna i zdyscyplinowana, a jej wpływy stawały się widoczne praktycznie wszędzie (np. nauczycielami zostawali byli wojskowi – stąd tzw. pruski drylpruski dryl). Powstało wówczas powiedzenie „Prusy to nie państwo, które posiada armię, tylko tamtejsza armia podporządkowała sobie terytorium”.
Rosja
Do końca XVII w. Rosja była krajem niezwykle zacofanym, zarówno gospodarczo, jak i politycznie oraz naukowo (pierwszy rosyjski uniwersytet powstał w 1724 r., blisko cztery wieki później niż w Polsce i ponad sześć wieków później niż we Włoszech). Władza była tam bardzo opresyjna – tej tradycji nie złamał nawet europeizujący ten kraj car Piotr I. Monarcha rządził sam, nie istniała żadna namiastka parlamentu. Panującemu podporządkowani byli Kościół prawosławny i lokalni przedstawiciele władzy w terenie (gubernatorzy).
Piotr I, który w młodości podróżował po Europie, postanowił ucywilizować swój kraj, przy czym zmiany miały dotyczyć wszystkiego: od systemu rządów do savoir vivresavoir vivre’u. Najważniejsze były reformy armii: została ona unowocześniona, m.in. wyposażona w armaty, oficerowie mieli się kształcić (stąd początkowo wielu z nich pochodziło z zagranicy), w związku z uzyskaniem przez Rosję dostępu do Bałtyku powstała flota, wprowadzono również coroczny pobór rekrutów do służby w regularnej armii.
Reformy obyczajowe dotyczyły spraw całkiem przyziemnych: nakazano bojarombojarom regularne golenie bród i noszenie się na modłę francuską, zalecano podróżowanie po Europie, sprowadzono też wielu cudzoziemców (np. jako nauczycieli). W sferze kultury car zarządził uproszczenie alfabetu i pisowni, sfinansował wydawanie pierwszych czasopism, doprowadził do otwarcia pierwszych szkół wyższych, muzeów i galerii, zorganizował również pierwsze wyprawy naukowo‑badawcze, np. na Syberię. Chłopcy z rodzin szlacheckich zostali objęci obowiązkiem szkolnym; jeśli nie odebrali odpowiedniej edukacji, nie mogli się ożenić.
Wprowadzanie reform było o tyle łatwiejsze, że Piotr I przeniósł stolicę z Moskwy nad Bałtyk, do Petersburga, gdzie mógł budować miasto od podstaw, „po europejsku”. Jego politykę przybliżania Rosji do Zachodu kontynuowała caryca Katarzyna II, z pochodzenia Niemka (panowała w latach 1762–1796).
Austria
Absolutyzm oświeceniowy panował też w Austrii. Kraj ten dysponował rozbudowaną biurokracją i służbami policyjnymi. Podobnie jak w Prusach i Rosji monarcha miał niemal pełnię władzy (rolę doradczą odgrywała Rada Państwa).
Cesarzowa Maria Teresa wprowadziła reformy, których zabrakło w Rzeczypospolitej. Scentralizowała m.in. administrację państwową – w 1749 r. wspólne urzędy dla Austrii i Czech zostały zastąpione przez odrębne kancelarie. Władczyni powołała też ministerstwa odpowiadające za politykę zagraniczną, wewnętrzną, skarbową i wojskową. W 1760 r. powstała Rada Państwa, która pełniła funkcję ciała doradczego przy dworze. Przewodniczył jej kanclerz, ale to Maria Teresa dbała o dobór doradców – lojalnych i wysoko wykwalifikowanych. Dzięki scentralizowanym rządom wprowadzanie reform było łatwiejsze, stąd stosunkowo sprawne zniesienie poddaństwapoddaństwa chłopów czy ustanowienie obowiązku szkolnego. Austria pozostawała katolicka, jednak Kościół w znaczącym stopniu też podporządkowano państwu.
Słownik
(z łac. absolutus – zupełny, bezwzględny) system władzy we wczesnonowożytnej Europie, w ramach którego władca sprawował niemal nieograniczoną władzę; absolutyzm oświecony – faza absolutyzmu w Europie w XVIII w., ustrój państwa, w którym władca pozostaje monarchą absolutnym dla dobra ogółu (przeprowadza reformy, np. militarne i gospodarcze, w celu wzmocnienia państwa)
(gr. anarchia – bezrząd, a-/an- – przedrostek wskazujący na brak, niedostatek czegoś + archos – władca, wódz) brak władzy, forma struktury społeczno‑politycznej, w której nie istnieje żadna oficjalna władza państwowa i nie obowiązują żadne normy prawne; potocznie: bezprawie, samowola, chaos
(z ros. bojarin; być może od istniejącego na Rusi określenia bojarin – wielmoża) najwyższa warstwa społeczna w dawnej Rosji; po reformach cara Piotra I tytuły bojarskie zostały zniesione
(z łac. elector – wyborca) tytuł książąt Rzeszy uprawnionych do udziału w wyborze cesarza
(łac. familia – rodzina) nazwa magnackiego stronnictwa politycznego Czartoryskich i spokrewnionych z nimi rodzin, które odegrało zasadniczą rolę w dziejach Polski XVIII w., zwykle prezentowało stanowisko proreformatorskie
(z łac. fermentum) wzburzenie, niepokój
ciężkozbrojna jazda konna, wykorzystywana do rozstrzygającego uderzenia i przełamania sił przeciwnika; jej członkowie wyróżniali się charakterystycznymi skrzydłami mocowanymi do tylnej części siodła, choć słynne skrzydła noszono raczej na paradach
(łac. interregnum – międzykrólewie) okres między śmiercią lub abdykacją danego króla a koronacją jego następcy
(z łac. confoederatio – związek, przymierze, generalis – ogólny, powszechny) związek skupiający większą część szlachty; zawiązywana w wyjątkowych sytuacjach, takich jak bezkrólewie lub kryzys państwowy; mogła być zwołana przeciwko królowi, ale ten mógł do niej również przystąpić; w organach konfederacji decyzje podejmowano większością głosów
(łac., wolne „nie pozwalam”) jedna z głównych zasad ustrojowych Rzeczypospolitej, dająca prawo każdemu posłowi do zerwania obrad sejmowych
kraina historyczna w północno‑wschodniej Francji, największe miasta to Nancy i Metz
doktryna teologiczna i chrześcijański ruch reformacyjny zapoczątkowany przez Marcina Lutra; wyznanie ewangelicko‑augsburskie, które za źródło wiary uznaje Biblię, odrzuca wszystkie sakramenty oprócz chrztu i komunii
(z łac. magnatus – możnowładca, od magnus – wielki) członek najbogatszej grupy szlachty, wywodzący się ze średniowiecznego możnowładztwa; magnaci zajmowali zwykle najwyższe urzędy państwowe oraz skupiali w swoich rękach wielkie majątki ziemskie
(gr. oligarchia – władza niewielu, od oligos – nieliczny + arche – władza) ustrój, w którym dominującym elementem w życiu politycznym jest arystokracja (magnateria); okres oligarchii magnackiej w Rzeczypospolitej (od drugiej połowy XVII w. przez wiek XVIII) wiązał się z osłabieniem władzy króla, przewagą magnaterii nad szlachtą w instytucjach państwowych i rywalizacją stronnictw politycznych, którym przewodniczyli magnaci
okres w dziejach kultury europejskiej, od końca XVII w. do początku XIX w., zwany wiekiem rozumu; idee oświeceniowe odwoływały się do wartości rozumu i wiedzy, myśliciele tej epoki propagowali hasła m.in. empiryzmu, naturalizmu, racjonalizmu
(łac., warunki uzgodnione, układy umówione) osobiste zobowiązania władców podejmowane w czasie wyborów; rodzaj umowy publiczno‑prawnej zawieranej przez szlachtę z obieranym królem; dotyczyły przede wszystkim polityki zagranicznej, finansów i wojskowości
Zakon Kleryków Regularnych Ubogich Matki Bożej Szkół Pobożnych; katolicki zakon męski założony w Rzymie przez św. Józefa Kalasantego pod koniec XVI w.; działalność zakonu skupiała się na prowadzeniu szkół dla młodzieży męskiej, początkowo przede wszystkim z ubogich rodzin; w drugiej połowie XVII i w XVIII w. zakon stworzył sieć szkół w kilku krajach europejskich, w tym w Polsce, konkurując pod tym względem z jezuitami; Stanisław Konarski założył Collegium Nobilium w Warszawie (zapoczątkował tym samym reformę oświaty w Rzeczypospolitej), a wielu pijarów współpracowało z Komisją Edukacji Narodowej; w XIX w. nastąpiła kasata większości polskich placówek
forma zależności społecznej, gospodarczej i prawnej ludności wiejskiej od właścicieli ziemskich (panów gruntowych), głównie szlachty, ponadto m.in. duchowieństwa
określenie dotyczące wprowadzonej w XVIII w. w Prusach nowej metody szkolenia i musztry żołnierzy, mającej na celu wyrobienie w nich bezwzględnego posłuszeństwa i karności; metoda ta polegała na bezwzględnym traktowaniu i karaniu żołnierzy, którzy natychmiast nie wykonali wydanych rozkazów; określenie to bywa stosowane np. w odniesieniu do XIX‑wiecznego sposobu edukacji opartego na wymuszaniu posłuszeństwa poprzez system kar i nadzór nauczycielski
(franc., umieć żyć, znajomość życia) zasady dobrego wychowania, dobrych manier, właściwego zachowania w określonych miejscach i sytuacjach
sejm jednodniowy obradujący 1 lutego 1717 r. w Warszawie; podczas sejmu przyjęto narzucony przez Rosję traktat oraz przeprowadzono ograniczone reformy ustrojowe; nazwany niemym, ponieważ posłowie nie zostali dopuszczeni do głosu
(z łac. successio – następstwo, kolejność) w państwach o ustroju monarchicznym przekazywanie tronu następcy zgodnie z zasadami dziedziczenia tronu lub zgodnie z umową prawną w przypadku zgonu poprzedniego władcy albo jego abdykacji
wojna w Europie toczona w latach 1733–1735; jej przyczyną była rywalizacja o koronę polską między Stanisławem Leszczyńskim a Augustem II Sasem; konflikt toczony między koalicjami Francji, Hiszpanii i Bawarii a Austrią, Rosją, Prusami i Danią
(z łac. electio – wybór) jedna z podstawowych zasad ustroju Rzeczypospolitej szlacheckiej, ułożona w czasie bezkrólewia 1573 r., przewidująca obiór króla przez szlachtę bez stosowania zasady sukcesji dynastycznej, w trybie pospolitego ruszenia
Słowa kluczowe
absolutyzm oświecony, czasy saskie, Familia, liberum veto, Prusy, reformy państwa, Rzeczpospolita w XVIII w., wolna elekcja, Wettynowie, upadek Rzeczypospolitej, kultura oświecenia w Rzeczypospolitej
Bibliografia
Wiek XVI–XVIII, Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, Warszawa 1999.