Przeczytaj
Rodzaje transportu
Istnieją różne klasyfikacje transportu. Dla przypomnienia, transport najczęściej dzieli się na podstawie środowiska, w których się odbywa. W związku z tym można wyróżnić transport: lądowy, wodny i powietrzny. Do transportu lądowego zalicza się m.in. transport drogowy i transport szynowy. Transport wodny dzieli się na morski i śródlądowy. Natomiast do transportu powietrznego zaliczyć należy transport lotniczy i transport kosmiczny. Dodatkowo wyróżnia się transport przesyłowy (specjalny).
Transport szynowy
Zalicza się do niego nie tylko transport kolejowy, ale także transport tramwajowy, metro i kolej linową. Pierwszy z nich ma większe znaczenie w przewozie na większe odległości. Służy zarówno do transportu osób, jak i towarów. Tramwaje i metro służą do przewozu osób na niewielkie odległości (na terenie miast i aglomeracji). Natomiast kolej linowa jest najczęściej kojarzona z krótkodystansowym transportem osób nad ziemią, głównie na obszarach górskich.
Największe znaczenie wśród wszystkich rodzajów transportu szynowego ma transport kolejowy. Powstał i rozwinął się głównie w XIX w. Jego rozwój trwał do początków XX stulecia. W latach 20. XX w. jego rola zmniejszyła się ze względu na rosnącą konkurencję ze strony innych rodzajów transportu. Doszło wówczas do zamknięcia wielu odcinków szlaków kolejowych. Po II wojnie światowej tendencja ta utrzymywała się. Transport ten stosowany jest głównie w przewozach ładunków na dalekich trasach, zwłaszcza masowychmasowych (np. węgla, zbóż czy rud metali), a w przewozach towarowych bliskiego zasięgu przegrywa z transportem samochodowym. W przewozach pasażerskich jest wykorzystywany na krótkich i średnich dystansach, a w dalekobieżnym ruchu pasażerskim jego konkurencję stanowi transport lotniczy. Ze względu na spadek liczby przewożonych osób, w wielu krajach kolej jest deficytowym środkiem transportu i wymaga dopłat z funduszy publicznych – państwa utrzymują kolej ze względu na ograniczony jej wpływ na środowisko oraz niski koszt utrzymania infrastruktury. Pomimo wzrostu liczby przewożonych pasażerów i tonażutonażu ładunków, w wielu krajach z reguły maleje udział kolei w strukturze przewozów.
Transport drogowy
Zalicza się do niego nie tylko transport samochodowy - osobowy i ciężarowy (choć ma on największe znaczenie w przewozach osób i towarów), ale także transport motocyklowy, motorowerowy, rowerowy, trolejbusowy i niezmechanizowany: juczny, zaprzęgowy i pieszy.
Rozwój transportu samochodowego rozpoczął się w XIX w. wraz z opracowaniem metody rafinacjirafinacji ropy naftowej i wynalezieniem wysokoprężnego silnika Diesla. Służy on do przewozu osób (transport indywidualny i zbiorowy) oraz różnorodnych towarów. Jest on obecnie transportem dominującym w skali świata – realizuje około połowę przewozów towarów i osób. Ma największe znaczenie dla przewozu pasażerskiego oraz szybko psujących się towarów (np. żywności) na krótkie i średnie dystanse.
Odznacza się najkrótszą średnią odległością przewozu spośród wszystkich rodzajów transportów. Przewozi większość ładunków (w mln t) przy bardzo małej pracy przewozowejpracy przewozowej. Transport samochodowy ma także istotne znaczenie jako uzupełnienie dla innych gałęzi transportu.
Transport morski
Transport morski zajmuje się głównie międzynarodowym przewozem ładunków masowych. Coraz mniejsze znaczenie mają przewozy pasażerskie oraz przewozy drobnicydrobnicy i płodów rolnych. W międzynarodowych, a zwłaszcza międzykontynentalnych przewozach tych ostatnich ładunków zdecydowanie na pierwsze miejsce wysunął się transport lotniczy. Przyczyną zmian był znacznie dłuższy czas przewozu transportem morskim przy niewiele różniących się kosztach. Do transportu różnych rodzajów ładunku używa się takich typów statków, jak: drobnicowcówdrobnicowców, kontenerowcówkontenerowców, masowcówmasowców, tankowców (zbiornikowców)tankowców (zbiornikowców), chemikaliowcówchemikaliowców, gazowcówgazowców, chłodniowcówchłodniowców czy samochodowcówsamochodowców. Największą morską flotą handlową dysponują kraje „taniej bandery”„taniej bandery” oraz kraje określane jako światowe potęgi gospodarcze.
W międzynarodowych przewozach drogą morską największe znaczenie mają surowce energetyczne (głównie ropa naftowa) i produkty ropopochodne. Stąd najważniejsze szlaki żeglugowe to te, które łączą kraje naftowe z Europą, Stanami Zjednoczonymi i Japonią.
Transport wodny śródlądowy
Transport wodny śródlądowy ma w światowych przewozach towarowych i pasażerskich zdecydowanie mniejsze znaczenie niż transport morski. Jest to jeden z najstarszych i najtańszych środków transportu. Wykorzystuje on naturalne szlaki wodne (rzeki i jeziora), połączone sztucznymi drogami (kanałami i zbiornikami). Jego niewątpliwymi zaletami są: niski koszt przewozu, szczególna przydatność do transportu ładunków masowych oraz niewielki wpływ na środowisko przyrodnicze. Przewozi się nim ładunki masowe o dużej objętości: węgiel, koks, stal, zboża, piasek, kruszywa i drewno. Rola przewozów pasażerskich ogranicza się do transportu lokalnego (promy kursujące pomiędzy brzegami rzeki) oraz turystyki (statki wycieczkowe i tzw. biała flotabiała flota z przeszklonymi kadłubami i pokładami widokowymi). Znaczenie żeglugi śródlądowej dla gospodarki państwa jest zależne od warunków przyrodniczych (charakter przepływów, stany wód, występowanie wodospadów i zlodzenia) i tradycji.
Transport przesyłowy
Służy on do przesyłania dużych ilości jednorodnych ładunków rurociągami, taśmociągami lub przewodami. Transport rurociągowy obejmuje przesyłanie gazu ziemnego (gazociągi), ropy naftowej (ropociągi), a także innych towarów, np. wody, energii cieplnej, mleka czy solanki. Taśmociągami na krótkie odległości przesyła się ładunki sypkie, np. węgiel kamienny, brunatny, rudy metali, siarkę. Przewodami zaś przesyła się energię elektryczną. W krajach wysoko rozwiniętych elektrownie buduje się w pobliżu dużych aglomeracji (wówczas straty są mniejsze), a w krajach słabo rozwiniętych sieć jest rzadka, więc energię przesyła się na duże odległości (wówczas straty energii są duże).
Transport lotniczy
Początki lotnictwa datuje się na pierwszą dekadę XX w., jednak do przewozu ładunków samoloty zaczęto wykorzystywać dopiero ok. 20 lat później. Szybki rozwój tego transportu w drugiej połowie ubiegłego wieku był możliwy dzięki ciągłemu postępowi technicznemu. Transport lotniczy ma duże znaczenie w przewozach pasażerskich i towarowych w krajach o dużej powierzchni oraz na obszarach trudno dostępnych i o małej gęstości zaludnienia. Jeżeli chodzi o przewozy międzykontynentalne, to transport ten zdecydowanie dominuje, a jego rola zwiększa się wraz ze wzrostem odległości przewozu. Ma on jednak niewielkie znaczenie w przewozach towarowych.
Transport kosmiczny
Obejmuje on przewóz ludzi lub ładunków z Ziemi w przestrzeń kosmiczną albo na powierzchnię innego ciała niebieskiego, jak również przewóz osób i towarów w przestrzeni kosmicznej. Środkami tego transportu są rakiety lub wahadłowce. Wysyłanie obiektów w kosmos wiąże się z budową drogiej infrastruktury naziemnej w postaci portów kosmicznych, a także z koniecznością wydzielania zamkniętych przestrzeni powierzchni wolnej od lotów samolotem. Największe znaczenie ma wynoszenie na orbitę okołoziemską satelitów lub ich części oraz dostarczanie materiałów, rzeczy oraz osób do Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Sztuczne satelity krążące wokół Ziemi wysyłają, odbierają, zapisują i przetwarzają rozmaite sygnały, umożliwiając łączność. Są to satelity:
– telekomunikacyjne, które umożliwiają m.in. odbiór telewizji satelitarnej, a także przesyłanie informacji między odbiorcami w dowolnych punktach na Ziemi,
– nawigacyjne – wykorzystywane głównie przez system GPS (Globalny System Nawigacji),
– meteorologiczne, za pomocą których wyznacza się szczegółowe mapy pogody,
– astrofizyczne – wykorzystywane do obserwacji kosmosu (np. teleskop Hubble’a),
– geofizyczne – służące do badania powierzchni Ziemi,
– wojskowe (szpiegowskie, rozpoznawcze) – mające na celu obserwację terytorium nieprzyjaciela lub najbliższych sąsiadów.
Zalety i wady poszczególnych rodzajów transportu
Określ prawidłowości dotyczące opłacalności podanych rodzajów transportu w przewozach ładunków na małe, średnie i duże odległości.
Porównaj zalety i wady poniższych rodzajów transportu.
Kryteria | Środki transportu | |||||
Kolej | Samochód | Rurociąg | Statek | Samolot | ||
rzeczny | morski | |||||
koszt transportu 1 tony ładunku na małą odległość | wysoki | niski | niski | wysoki | wysoki | wysoki |
koszt transportu 1 tony ładunku na dużą odległość | niski | wysoki | niski | niski | niski | wysoki |
koszt budowy linii | wysoki | niski | wysoki | wysoki (konieczność regulacji rzeki) | - | - |
koszt budowy stacji | wysoki | - | wysoki (przepompownie) | wysoki (porty rzeczne) | wysoki (porty morskie) | wysoki (porty lotnicze) |
prędkość | średnia | średnia | - | mała | mała | duża |
rodzaj ładunku | głównie towary masowe | głównie drobnica | wyłącznie towary masowe | głównie towary masowe | towary masowe i drobnica | wyłącznie drobnica |
zależność od środowiska przyrodniczego | głównie od rzeźby terenu | głównie od pogody | - | głównie od pogody i stanu wody | głównie od pogody | głównie od pogody |
zagrożenie dla środowiska przyrodniczego | małe | duże (hałas, spaliny) | małe | małe | małe | duże (hałas, spaliny) |
Źródło: Wład P., Geografia 2. Człowiek gospodarzem Ziemi. Podręcznik dla liceum ogólnokształcącego, liceum profilowanego i technikum. Zakres podstawowy, Wyd. PWN, Warszawa 2007.
Zapisz wnioski dotyczące rankingów poszczególnych rodzajów transportu według podanych kryteriów.
Kolejność miejsc | Koszty transportu | Czas transportu | Dostępność transportu | Bezpieczeństwo transportu |
1 | rurociągowy | lotniczy | samochodowy | rurociągowy |
2 | morski | samochodowy | kolejowy | lotniczy |
3 | żegluga śródlądowa | kolejowy | żegluga śródlądowa | morski |
4 | kolejowy | żegluga śródlądowa | morski | żegluga śródlądowa |
5 | samochodowy | morski | lotniczy | kolejowy |
6 | lotniczy | rurociągowy | rurociągowy | samochodowy |
Indeks górny Źródło: Koźlak A., Ekonomika transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008, s. 112 Indeks górny koniecŹródło: Koźlak A., Ekonomika transportu, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008, s. 112
Słownik
statki pasażerskie przystosowane do żeglugi przybrzeżnej i śródlądowej (sjp.pwn.pl)
statek przeznaczony do przewozu chemikaliów (sjp.pwn.pl)
statek z chłodzonymi ładowniami do przewożenia łatwo psujących się towarów (sjp.pwn.pl)
drobne towary przewożone w skrzyniach, workach itp. (sjp.pwn.pl)
statek przeznaczony do przewozu drobnych towarów (sjp.pwn.pl)
statek do przewozu gazów skroplonych (sjp.pwn.pl)
statek do przewozu towarów w kontenerach (sjp.pwn.pl)
statek przeznaczony do przewozu sypkich ładunków (sjp.pwn.pl)
iloczyn masy przewożonego ładunku lub liczby przewiezionych osób i długości drogi ich przemieszczenia; jednostką pracy przewozowej jest 1 pasażerokilometr (pkm) lub 1 tonokilometr (tkm)
proces oczyszczania i uszlachetniania substancji naturalnych lub produktów przemysłowych w celu nadania im odpowiednich właściwości (sjp.pwn.pl)
to kraje (Panama, Liberia, Bahamy, Cypr, Malta), w których armatorzy z całego świata (zwłaszcza z państw wysoko rozwiniętych) chętnie rejestrują swoje statki; wynika to z faktu, iż rejestracja statków w tych krajach wiąże się z niskimi podatkami i niewielkimi opłatami rejestracyjnymi, a kontrola stanu technicznego statków odbywa się tam w sposób pobieżny
statek do przewozu ładunków płynnych (sjp.pwn.pl)
pojemność ładunków wyrażona w tonach
dobra w formie cząstkowej, ziarnistej, lub pyłowej o różnej wielkości, jak na przykład rudy/węgiel, drewno, piasek/żwir i zboża. Dobra te zmieniają podczas procesu transportowego swoją postać i nie mogą zostać zebrane bez środka pomocniczego w jedną jednostkę. (intralog.pl)
statek do przewozu samochodów, głównie osobowych (sjp.pwn.pl)
przewóz ładunków drogą morską wzdłuż wybrzeży