Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Tło historyczne

R1Wh9QP7kHavO1
Satyryczny rysunek polityczny przedstawiający Karola Marksa jako Prometeusza przykutego do prasy drukarskiej, podczas gdy orzeł pruskiej cenzury wyrywa mu wątrobę. Postacie reprezentujące mieszkańców Nadrenii bezskutecznie błagają o litość. Opublikowano w marcu 1843 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Pierwsza połowa XIX wieku to okres zmian w strukturze gospodarczej państw i kształtowania się klasycznego, liberalnego modelu gospodarki. Migracja ze wsi do miast w poszukiwaniu pracy doprowadziła do sytuacji nadmiernej podaży siły roboczej, co w konsekwencji spowodowało spadek ceny pracy. Robotnicy pracowali głównie przy manufakturach, niewymagających specjalistycznego przygotowania, a tym samym inwestycji w pracownika najemnego. Niewykwalifikowanego robotnika mającego do zaoferowania na rynku pracy tylko siłę własnych rąk łatwo było wymienić na nowego. Robotnicy nie mogli wynegocjować u pracodawców poprawy warunków pracy. Płaca za wielogodzinną całodniową pracę (mężczyzn, kobiet i dzieci) nie pozwalała na utrzymanie minimum egzystencjalnego. W konsekwencji, w warstwach najuboższych, warunki życia ludzi pracujących fizycznie były zatrważające (niedożywienie, choroby, tzw. „angielska choroba”, czyli krzywica kości spowodowana niedożywieniem, wzięła swoją nazwę od robotników angielskich masowo na nią zapadających).

Ówczesny model gospodarki nie przewidywał prowadzenia przez państwo polityki makroekonomicznej. Państwo nie ingerowało w mechanizm rynkowy i nie prowadziło redystrybucji dochodów.  Oczekiwano, że kryzysy ekonomiczne miną samoistnie, a robotnicy nie byli objęci systemem opieki społecznej (ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie od wypadków przy pracy, emerytura).

Klasycy marksizmu

Doktryna

Marksizm obejmuje całokształt życia człowieka w przyrodzie, społeczeństwie i państwie. Jest to myśl społeczna w najszerszym sensie: i filozofia, i ideologia, i program polityczny. Praca Lenina Trzy źródła i trzy części składowe marksizmu (1913) wyróżnia następujące części składowe marksizmu i ich źródła:

R1YonG2R8PQw8
Materializm dialektyczny Przekonaniem przejętym z idealizmu (głównie G. W. F. Hegla) jest teza o istnieniu obiektywnych praw rozwoju cywilizacji ludzkiej i przekonanie, że rzeczywistość nie rozwija się liniowo, lecz dialektycznie według schematu (teza-antyteza-synteza). Dziedzictwem materializmu jest uznanie materialnego charakteru świata i świadomości jako jego skutku. Idealizm zaś pokazuje, że myśl staje się realnie działającym wytworem indywidualnego podmiotu. Każda teza wytwarza swoje zaprzeczenie, czyli antytezę, a ta z kolei swoje zaprzeczenie – syntezę, która jest powrotem do tezy, ale już wzbogaconej, na wyższym poziomie. W filozofii marksistowskiej nawet ogólna teoria ewolucji przyrody sformułowana jest w kategoriach dialektyki Hegla. Podstawą materializmu dialektycznego jest przyjęcie, że cała realna rzeczywistość jest materialna i nie ma żadnego obiektywnie istniejącego bytu, którego nie dałoby się sprowadzić do jego materialnej podstawy. Materia w tym systemie nie jest jednak rozumiana tak jak w fizyce czy w materializmie mechanistycznym. Materię stanowi cała zawartość Wszechświata, razem ze wszystkimi relacjami i oddziaływaniami, jakie występują między jego obiektami. Materia posiada kilka niezbywalnych cech:
– jest niezniszczalna – wszelkie przemiany zachodzące w świecie polegają na przemianach jednych form materii w drugie a na skutek tych przemian sama materia nie ulega ani powstawaniu, ani znikaniu;
– jest wieczna – istniała zawsze i zawsze będzie istnieć. Marks stwierdził, że – mimo iż nie można podać konkretnego dowodu tych założeń – są one jedynymi możliwymi do pomyślenia założeniami, które jego zdaniem nie prowadzą do sprzeczności w rozumowaniu o wszechświecie., Ekonomia polityczna Człowiek sam wytwarza swoją egzystencję przy pomocy pracy, która ma społeczny charakter. Tych, którzy są zmuszeni sprzedawać własną siłę roboczą, by przeżyć, Marks nazwał proletariuszami, a tych, którzy kupują siłę roboczą – kapitalistami lub burżuazją. Stawia pytanie skąd się bierze zysk kapitalisty? Dochodzi do wniosku, że zysk musi być częścią jego kapitału zmiennego (płacy robotnika). Kapitalista nie płaci robotnikom wszystkiego, co im się należy, lecz część z tego zatrzymuje, w postaci tzw. „wartości dodatkowej”. Praca ludzka wytwarza więcej niż warta jest na rynku siła robocza. „Wartość dodatkowa” to wysiłek robotnika, a istota kapitalizmu polega na przywłaszczeniu przez kapitalistę wytworzonej w procesie pracy „wartości dodatkowej”. Robotnik został zmuszony, by na rynku towarowym sprzedać swoją siłę roboczą; część siebie, a w zamian odzyskuje tylko niewielką cząstkę jej wartości w postaci płacy. To sprawia, że praca, dzięki której człowiek „siebie stworzył” stała się dla niego czymś obcym, wręcz wrogim (zjawisko alienacji, łac. alienus - obcy). Praca przestała być czynnością afirmującą człowieka, stała się formą wrogą jego istnieniu., Materializm historyczny Materializm historyczny to zastosowanie tez materializmu dialektycznego do analizy rzeczywistości społeczno-politycznej. Po pierwsze, jak pisze Karol Marks w „Przyczynku do krytyki ekonomii politycznej”, światopogląd materialistyczny zakłada, że nie świadomość ludzi określa ich byt, lecz ich byt określa świadomość. Nawet świadomość jednostki jest wytworem życia gospodarczego. Po drugie rzeczywistość społeczna ulega ciągłym dialektycznym zmianom, których podłożem jest sfera materialna, stosunki ekonomiczne (tzw. baza). Całokształt stosunków społeczno-politycznych zależny od bazy nazywamy nadbudową.
Omówienie tego czym jest baza i nadbudowa, jest kluczowe dla zrozumienia logiki marksizmu. Ideologia komunistyczna rozróżnia cztery płaszczyzny w strukturze społeczeństwa: siły wytwórcze, stosunki produkcji, nadbudowę prawną i polityczną i wreszcie formy świadomości społecznej.
  • Siły wytwórcze to narzędzia produkcji (np.: młotek, taśma produkcyjna) za pomocą których wytwarza się dobra, oraz umiejętności ludzkie.
  • Stosunki produkcji to stosunki w jakie ludzie wchodzą w procesie produkcji. W węższym rozumieniu są to stosunki własnościowe. Są one niezależne od ludzkiej woli. Stosunki produkcji muszą odpowiadać szczeblowi rozwoju sił wytwórczych. Jeżeli nie odpowiadają rodzą się napięcia i sprzeczności. Tak rozumiane stosunki produkcji nazywamy właśnie bazą. Siły wytwórcze i stosunki produkcji razem tworzą sposób produkcji.
  • Nadbudowa prawna i polityczna to prawne i polityczne stosunki między ludźmi które „wznoszą się” na bazie, np.: stosunki prawne mają być przynajmniej po części „prawnym wyrazem” stosunków produkcji.
  • Nadbudowa - Społecznymi formami świadomości są formy ideologiczne obecne w świadomości społeczeństwa, takie jak forma polityczna i prawna, ideologia, filozofia, nauka, sztuka, moralność, religia. Formy świadomości społecznej to również część nadbudowy, „wznoszącej się” na bazie. W tych formach ludzie uświadamiają sobie procesy społeczne. Sposób produkcji życia materialnego, którego podstawą są siły wytwórcze warunkuje polityczne, społeczne i „duchowe” status quo.
RwHPFoFUp9sNs1
W roku 1848 Karol Marks i Fryderyk Engels ogłosili w Londynie Manifest komunistyczny – deklarację programową Związku Komunistów, zaczynającą się od słów: Widmo krąży po Europie - widmo komunizmu. Było to napisane z pasją wezwanie do obrony godności warstw najuboższych i zapowiedź rewolucyjnego odwetu. W pierwszej wersji Manifest nosił proroczy tytuł Komunistyczne wyznanie wiary i rzeczywiście myśl Karola Marksa staje się dla wielu działaczy i intelektualistów całościowym światopoglądem, niemal wyznaniem. Nie zmienia to faktu, że z czasem marksizm stał się jednym z najbardziej rozwiniętych systemów ideologicznych XIX i XX wieku.
Boris Kustodiev, Bolszewik, 1920.
Źródło: domena publiczna.

Społeczeństwo według marksizmu

Istniały dwa źródła światopoglądu marksistowskiego. Pierwszy to idealizm, który bazował na heglowskiej filozofii ducha. Marks przyjął dialektykę (zasadę ścierania się przeciwstawnych sił) Hegla. Hegel uważał, że świat materialny jest światem pozorów, natomiast rzeczywistość jest idealna. Marks zaadaptował na potrzeby swojego systemu pojęcie dialektyki i podobnie jak Hegel odróżniał pozory od rzeczywistości. Jednak jego zdaniem uwarunkowane historycznie i społecznie ideologie uniemożliwiają ludziom jasny ogląd warunków materialnych, w jakich żyją. Dla Marksa idee były raczej wytworem umysłowej działalności człowieka i nadbudową sytuacji ekonomicznej. Drugą podstawą marksizmu był materializm. Główna idea materializmu to teza, iż świat ma charakter materialny, a idea wobec materii jest czymś wtórnym.

RggkihmKgneL1
Prezentacja.
Polecenie 1

Jakie wyróżniamy formacje społeczno‑ekonomiczne i jaką rolę w ich wyróżnieniu odgrywają środki produkcji? Zapisz odpowiedź w formie notatki.

R15KXwmIED6ID
(Uzupełnij).

Państwo socjalistyczne

RQtcTsxEdnAvq1
Etykieta pudełka od zapałek. Węgry
Źródło: domena publiczna.

Odrębnym typem państwa jest państwo socjalistyczne. To państwo, w którym dokonuje się uspołecznienie środków produkcji. W sytuacji, w której środki produkcji należą do społeczeństwa, zanika podstawa walki klasowej. Podmiotem życia społecznego jest lud pracujący miast i wsi. Wśród ludu pracującego szczególną rolę odgrywa jego część najbardziej rewolucyjna – proletariatproletariusz proletariat. Społeczeństwo socjalistyczne to państwo dyktatury proletariatu. Ta dyktatura z kolei realizuje się w drodze działania najbardziej uświadomionej części proletariatu; jest nią partia. Celem działania partii jest budowa społeczeństwa bezklasowego: komunizmkomunizm komunizm. W marksizmie powstała ogromna ilość nurtów i odłamów. Do dziś istnieją partie socjaldemokratyczne, które podejmują się się indywidualnej i współczesnej interpretacji filozofii marksistowskiej.

Dla zainteresowanych

(zob.: L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład).

1
Polecenie 2

Jakie są najważniejsze cechy trzech części składowych marksizmu? Zapisz odpowiedź w formie notatki.

RLjGV3UR2E39V
Materializm dialektyczny (Uzupełnij). Ekonomia polityczna (Uzupełnij). Materializm historyczny (Uzupełnij).

Recepcja myśli filozoficznej Karola Marksa

RHQsrcQ8xpRtY1
Ilustracja przedstawia mapę świata i wszystkie kontynenty. Opis punktów znajdujących się na ilustracji: 1. Myśl Karola Marksa miała ogromy wpływ na postać intelektualizmu europejskiego wieku XIX i XX. Nie sposób wymienić tu wszystkich nawiązań. 2. Jest to także jedyna myśl europejska która rozprzestrzeniła się poza kontynent (Ameryka Południowa, maoizm, afrykańskie odmiany marksizmu). 3. W Europie prócz "trockizmu" i rewizjonizmu (E. Bernstein) wyróżnić można myśl Karla Kautsky'ego i Róży Luksemburg. 4. Do marksizmu nawiązuje też eurokomunizm. 5. Po wojnie bezpośrednio do marksistowskiej walki ze społeczeństwem kapitalistycznym za pomocą terroru nawiązywała Nowa Lewica (C.W. Mills, H. Marcuse, R. Dutschke, Daniel Cohn-Bendit.). 6. Do myśli Kautsky'ego i Luksemburg nawiązywał wprost Antonio Gramsci i György Lukács. 7. Marksizm wywarł duży wpływ na część egzystencjalistów (Jean-Paul Sartre, Maurice Merleau-Ponty). 8. Najciekawszą schedą po ideologii marksistowskiej jest jednak filozofia Szkoły Frankfurckiej i wypracowana przez nią teoria krytyczna (Marx Horkheimer, Erich Fromm, Theodor W. Adorno, Leo Löwenthal, Franz Neumann, Otto Kirchheimer, Friedrich Pollock i wielu innych). W drugim pokoleniu Szkoły Frankfurckiej najbardziej znanym myślicielem jest Jürgen Habermas. 9. Krytyka i rewizja doktryny marksistowskiej doprowadziła do rozłamu w ruchu robotniczym i zawiązania II Międzynarodówki w roku 1889 (socjaldemokratyczny rewizjonizm). Naturalnym oponentem światopoglądu materialistycznego była katolicka nauka społeczna. 10. W roku 1864 arcybiskup Wilhelm von Ketteler zwany "biskupem robotników" opublikował książkę pt. Sprawa robotnicza a chrześcijaństwo (Die Arbeiterfrage und das Christentum), w której przedstawił plan wydobycia z nędzy warstw najuboższych. Tezy Ketteler'a zostały powtórzone w encyklice Rerum Novarum (1891) Leona XIII, która poparła roszczenia klasy robotniczej, zakazując jednocześnie rewolucyjnych działań. 11. Ideologicznym przeciwnikiem marksizmu jest również liberalizm w każdej ze znanych form.
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o. o, https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Słownik

komunizm
komunizm

(łac. communis - wspólny, powszechny) ideologia polityczna, której celem jest utworzenie społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego, opartego na braku własności prywatnej, kolektywnej własności środków produkcji i wspólnotowym podziale dóbr

proletariusz
proletariusz

(łac. proles - potomstwo) w starożytnym Rzymie niepłacący podatków, dający państwu tylko potomstwo; w epoce rewolucji przemysłowej robotnicy zatrudnieni w fabrykach; w marksizmie klasa społeczna pozbawiona środków produkcji przeciwstawiona klasie panującej (burżuazji, kapitalistom)

utopia
utopia

(gr. ou – nie, topos – miejsce; ou topos – nie‑miejsce, miejsce, którego nie ma, nieistniejące) projekt lub przedstawienie idealnego ustroju politycznego, opierającego się na sprawiedliwości, solidarności i równości