Przeczytaj
Tło historyczne
Pierwsza połowa XIX wieku to okres zmian w strukturze gospodarczej państw i kształtowania się klasycznego, liberalnego modelu gospodarki. Migracja ze wsi do miast w poszukiwaniu pracy doprowadziła do sytuacji nadmiernej podaży siły roboczej, co w konsekwencji spowodowało spadek ceny pracy. Robotnicy pracowali głównie przy manufakturach, niewymagających specjalistycznego przygotowania, a tym samym inwestycji w pracownika najemnego. Niewykwalifikowanego robotnika mającego do zaoferowania na rynku pracy tylko siłę własnych rąk łatwo było wymienić na nowego. Robotnicy nie mogli wynegocjować u pracodawców poprawy warunków pracy. Płaca za wielogodzinną całodniową pracę (mężczyzn, kobiet i dzieci) nie pozwalała na utrzymanie minimum egzystencjalnego. W konsekwencji, w warstwach najuboższych, warunki życia ludzi pracujących fizycznie były zatrważające (niedożywienie, choroby, tzw. „angielska choroba”, czyli krzywica kości spowodowana niedożywieniem, wzięła swoją nazwę od robotników angielskich masowo na nią zapadających).
Ówczesny model gospodarki nie przewidywał prowadzenia przez państwo polityki makroekonomicznej. Państwo nie ingerowało w mechanizm rynkowy i nie prowadziło redystrybucji dochodów. Oczekiwano, że kryzysy ekonomiczne miną samoistnie, a robotnicy nie byli objęci systemem opieki społecznej (ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie od wypadków przy pracy, emerytura).
Klasycy marksizmu
Doktryna
Marksizm obejmuje całokształt życia człowieka w przyrodzie, społeczeństwie i państwie. Jest to myśl społeczna w najszerszym sensie: i filozofia, i ideologia, i program polityczny. Praca Lenina Trzy źródła i trzy części składowe marksizmu (1913) wyróżnia następujące części składowe marksizmu i ich źródła:
Społeczeństwo według marksizmu
Istniały dwa źródła światopoglądu marksistowskiego. Pierwszy to idealizm, który bazował na heglowskiej filozofii ducha. Marks przyjął dialektykę (zasadę ścierania się przeciwstawnych sił) Hegla. Hegel uważał, że świat materialny jest światem pozorów, natomiast rzeczywistość jest idealna. Marks zaadaptował na potrzeby swojego systemu pojęcie dialektyki i podobnie jak Hegel odróżniał pozory od rzeczywistości. Jednak jego zdaniem uwarunkowane historycznie i społecznie ideologie uniemożliwiają ludziom jasny ogląd warunków materialnych, w jakich żyją. Dla Marksa idee były raczej wytworem umysłowej działalności człowieka i nadbudową sytuacji ekonomicznej. Drugą podstawą marksizmu był materializm. Główna idea materializmu to teza, iż świat ma charakter materialny, a idea wobec materii jest czymś wtórnym.
Jakie wyróżniamy formacje społeczno‑ekonomiczne i jaką rolę w ich wyróżnieniu odgrywają środki produkcji? Zapisz odpowiedź w formie notatki.
Państwo socjalistyczne
Odrębnym typem państwa jest państwo socjalistyczne. To państwo, w którym dokonuje się uspołecznienie środków produkcji. W sytuacji, w której środki produkcji należą do społeczeństwa, zanika podstawa walki klasowej. Podmiotem życia społecznego jest lud pracujący miast i wsi. Wśród ludu pracującego szczególną rolę odgrywa jego część najbardziej rewolucyjna – proletariatproletariat. Społeczeństwo socjalistyczne to państwo dyktatury proletariatu. Ta dyktatura z kolei realizuje się w drodze działania najbardziej uświadomionej części proletariatu; jest nią partia. Celem działania partii jest budowa społeczeństwa bezklasowego: komunizmkomunizm. W marksizmie powstała ogromna ilość nurtów i odłamów. Do dziś istnieją partie socjaldemokratyczne, które podejmują się się indywidualnej i współczesnej interpretacji filozofii marksistowskiej.
(zob.: L. Kołakowski, Główne nurty marksizmu. Powstanie – rozwój – rozkład).
Jakie są najważniejsze cechy trzech części składowych marksizmu? Zapisz odpowiedź w formie notatki.
Recepcja myśli filozoficznej Karola Marksa
Słownik
(łac. communis - wspólny, powszechny) ideologia polityczna, której celem jest utworzenie społeczeństwa pozbawionego ucisku i wyzysku klasowego, opartego na braku własności prywatnej, kolektywnej własności środków produkcji i wspólnotowym podziale dóbr
(łac. proles - potomstwo) w starożytnym Rzymie niepłacący podatków, dający państwu tylko potomstwo; w epoce rewolucji przemysłowej robotnicy zatrudnieni w fabrykach; w marksizmie klasa społeczna pozbawiona środków produkcji przeciwstawiona klasie panującej (burżuazji, kapitalistom)
(gr. ou – nie, topos – miejsce; ou topos – nie‑miejsce, miejsce, którego nie ma, nieistniejące) projekt lub przedstawienie idealnego ustroju politycznego, opierającego się na sprawiedliwości, solidarności i równości