Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Dzikie Pola

Charakterystycznym elementem krajobrazu Dzikich PólDzikie PolaDzikich Pól był stepstepstep, który – jak pisał historyk Władysław Serczyk:

Władysław A. Serczyk Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku

szczególnie pięknie wyglądał […] późną wiosną, gdy flora budziła się ze snu zimowego, a bezmierne równinne przestwory pokrywały się świeżą zielenią i różnobarwnym, mocno pachnącym kwieciem. Gdzieniegdzie, jak wyspy na oceanie, pojawiały się spore kępy rozrośniętych gęstych krzewów.

Serczyk Źródło: Władysław A. Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku, Kraków 1984, s. 29.
R1bznhQlqqFL81
Step ukraiński wiosną.
Źródło: tarosys, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 3.0.
RJbdYDsYeyNwZ1
Porohy – poprzeczne kamienne progi skalne na Dnieprze – rozciągały się na przestrzeni ok. 70 km i znacząco utrudniały dotarcie drogą rzeczną na Dzikie Pola. Wilhelm Beauplan nie bez przyczyny chełpił się pokonaniem owych skalnych przeszkód: Wśród Kozaków nikt nie może być uznany za prawdziwego Kozaka – pisał – kto nie przebędzie wszystkich porohów. W ten oto sposób […] mogę i ja być uznany za jednego z Kozaków i jest to właśnie owa sława, którą zdobyłem w czasie tej wyprawy.
Źródło: 1920, domena publiczna.

Do końca XVI w. pojęcie Ukrainy odnosiło się do dwóch województw nowożytnej Rzeczypospolitej: kijowskiego i bracławskiego. Od ziem Chanatu Krymskiego na południu oddzielał ją obszar, o którym jeden z władców tatarskich pisał do wielkiego księcia litewskiego: To ziemia nie moja i nie twoja, jeno Bogu należąca. Ta „ziemia niczyja” oddzielona była od reszty Ukrainy trudnymi do przebycia porohami, czyli skalnymi progami na Dnieprze. Wilhelm Beauplan, francuski inżynier w służbie Rzeczypospolitej, który oglądał je w XVII w., zauważył, że „wszystkie są wielkie jak domostwa i stoją tak blisko siebie, że zdają się być groblągroblagroblą lub drogą zatrzymującą bieg rzeki”.

Od nazwy tych naturalnych przeszkód, utrudniających sprawną żeglugę, rozpościerająca się na południe od porohów kraina nazywana była Zaporożem. Mieszkańcy Rzeczypospolitej używali w stosunku do owego stepowego terenu również takich określeń jak Niż lub Dzikie Pola. To drugie było o tyle uzasadnione, że pas ziemi oddzielający północne województwa ukraińskie od państwa Tatarów pozostawał praktycznie bezludny. Przynajmniej do momentu zasiedlenia go przez Kozaków.

1
RyWOYkmz3E9kk
Druga, nieukończona przez Ilię Riepina wersja obrazu przedstawiającego zaporoskich Kozaków piszących list do sułtana, 1893 r. Opisz stroje noszone przez Kozaków.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Charakterystyczne podgolenie głowy stanowiło cechę rozpoznawczą Kozaków. Poza tym:

Władysław A. Serczyk Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku

Swoista moda i szyk kozacki nakazywały demonstrować brak dbałości o ubiór. Z drugiej wszakże strony świadczyło to o nędzy panującej wśród przeważającej części Zaporożców. […] Łachmany, prymitywnie uszyte odzienie z prostego płótna i kozich skór, stanowiły najczęściej spotykaną odzież Niżowców. Gdzieniegdzie tylko pojawiała się bogatsza część garderoby: trzewiki safianowe, pas ze złotogłowiu czy też mocno już zbrudzony kontusz, będące resztkami łupu zagrabionego w czasie jakiegoś najazdu na kupców w stepie lub szlachecki dworek.

Serczyk2 Źródło: Władysław A. Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku, Kraków 1984, s. 198.

Piraci stepu

Trudno dostępne, znajdujące się poza kontrolą administracji państwowej, Dzikie Pola przyciągały początkowo tzw. uchodników lub też dobyczników. Uchodnicy przebywali na Zaporożu od wiosny do jesieni, trudniąc się łowiectwem, rybołówstwem, bartnictwem lub hodowlą koni. Z nastaniem chłodów powracali na północ, głównie do Kaniowa i Czerkas. Z czasem Dzikie Pola zaczęły przyciągać także inne kategorie ludzi: chłopów uciekających przed pańszczyzną, różnej maści awanturników, przestępców, poszukiwaczy przygód. Wśród nich dominowali Rusini, chociaż nie brakowało też przybyszów z Polski, Moskwy, księstw rumuńskich, a nawet Niemiec. Wśród Kozactwa liczny był też element tatarski. Sama nazwa „Kozak” pochodzi z języka kipczackiego (tatarskiego), podobnie jak wiele terminów z organizacji kozackiej (ataman, kosz).

Konieczność odpierania najazdów tatarskich wymusiła na Kozakach utworzenie samoobrony. Zakładali oni własne umocnione obozy, zwane siczamiSicz Zaporoskasiczami, lub mniejsze obozowiska – kosze. Nie tolerowali nad sobą silnej władzy, więc o ważniejszych sprawach decydowali samodzielnie podczas zjazdów zwanych kołami. Tam też wybierali na czas zbrojnych wypraw swoich przywódców – atamanów. To mieszkańcy Chanatu Krymskiego zaczęli nazywać ludzi zamieszkujących Dzikie Pola Kozakami, co oznaczać miało dzielnych, zuchwałych, kochających wolność junaków stepowych, a zarazem rozbójników.

R1E4bOwZsp3iq
Ilustracja z XVII–XVIII w. przedstawiająca radę kozacką. Jaką widzisz różnicę między tym sposobem prowadzenia obrad a sejmem szlacheckim?
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Wyboru przywódców kozackich, w tym atamana, na Siczy Zaporoskiej dokonywano w kole w sposób demokratyczny, chociaż zdarzały się konflikty pomiędzy starszyzną kozacką a uboższą „czernią”.

Władysław Serczyk Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku

Jeśli Kozacy byli zadowoleni ze swych władz, odpowiadali: – Jesteście dobrymi panami, panujcie jeszcze nad nami! Wówczas piastująca godności starszyzna kłaniała się zebranym i dziękowała za pochwałę ich czynów […]. Gdy jednak uznano za konieczne przeprowadzenie zmian, obrady stawały się burzliwe. Ścierały się poglądy, stanowiska, proponowano różne kandydatury, podnosiła się wrzawa, a niekiedy dochodziło do bójek. Żądano złożenia insygniów władzy, a gdy życzenie zostało spełnione, wyrzucano ustępującej starszyźnie prawdziwe i urojone przewinienia, nie szczędząc przy tym przekleństw i słów obraźliwych.

Serczyk3 Źródło: Władysław Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku, Kraków 1984, s. 97.

Kij i marchewka

Kozacy nie ograniczali się do odpierania najazdów tatarskich. Sami organizowali odwetowe wyprawy na Krym. Wykorzystując swoje zwinne, smukłe łodzie – czajkiczajkaczajki – dokonywali nawet brawurowych napadów na czarnomorskie wybrzeża Turcji. Bezsilni wobec agresorów Turcy z rosnącym zaniepokojeniem obserwowali ataki Kozaków na poddane swojej władzy miasta, w tym przedmieścia Stambułu. Kozackie wyprawy po łupy, zwane chadzkami, popsuły relacje Rzeczypospolitej z Osmanami, niejednokrotnie wywołując groźbę otwartego konfliktu zbrojnego.

RZUR3cUygUzw8
Czajka kozacka przy masywnym okręcie tureckim. Jakie cechy łodzi wykorzystywali Kozacy w swoich wyprawach po łupy?
Źródło: Opanas Slastion, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Turcja żądała od władz polsko‑litewskich likwidacji Kozaczyzny. Jednakże Rzeczpospolita nie mogła sobie na takie przedsięwzięcie pozwolić, gdyż Kozacy odgrywali pożyteczną rolę militarną, wspomagając zazwyczaj niezbyt liczne wojsko polskie podczas toczonych na przełomie XVI i XVII w. wojen z Moskwą, Szwecją czy Turcją. Kozacy tworzyli także zaporę przed niszczącymi najazdami Tatarów, dla których ważne źródło utrzymania stanowił rozbój. Kością niezgody była również sprawa rejestru, jak nazywano spis Kozaków służących w armii polsko‑litewskiej, którym wypłacano żołd. Kozacy uważali wpis do rejestru za bardzo prestiżowy i konsekwentnie dążyli do jego poszerzenia, na co Rzeczypospolitej na ogół brakowało funduszy. Król zwiększał rejestr w czasach wojny, by zmniejszać go po ich zakończeniu. Brak konsekwencji wobec Kozaków był najgorszą możliwą strategią. Do najbardziej zrewoltowanej grupy Kozaków należeli bowiem tzw. “wypiszczycy”, czyli Kozacy wypisani z rejestru, ponieważ tracili żołd i przywileje. Niewpisanych do rejestru Kozaków szlachta zamierzała sprowadzić do ludności zależnej. Kozacy, uważający się za ludzi wolnych, nie chcieli się na to godzić. Przeciwnie – uważali, że należy ich traktować na równi ze szlachtą.

RzAkdGUorUOc9
Pomnik atamana Piotra Konaszewicza‑Sahajdacznego w Chocimiu, upamiętniający udział Kozaków w obronie twierdzy przed atakiem Turków w 1621 r. Nazwij atrybut, po którym rozpoznać można postać atamana kozackiego.
Źródło: Krzysztof Dudzik, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Kiedy w 1596 r. w Brześciu Litewskim doszło w Rzeczypospolitej do zawarcia unii między prawosławiem a Kościołem katolickim, do dawnych sporów dołączył nowy. Część prawosławnych na Ukrainie odrzuciła unię, na co władza odpowiedziała ograniczaniem praw tej grupy ludności. Mimo tego że w już czasach rządów Zygmunta III i Władysława IV Rzeczpospolita pogodziła się z istnieniem prawosławnej hierarchii kościelnej Rusini nadal czuli się szykanowani. Brakowało im jednak naturalnych obrońców i przywódców, gdyż u schyłku XVII stulecia spora część ukraińskiego możnowładztwa oraz szlachty polonizowała się i przechodziła na katolicyzm. Z braku własnych elit prawosławni Rusini postrzegali Kozaków jako obrońców wiary. Kozacy, pomimo że byli raczej obojętni wobec religii, weszli w tę rolę. Ukraińscy chłopi szukali także protekcji Kozaków w sprawie zwiększania obciążeń wobec właścicieli ziemskich. W drugiej połowie XVI w. na Ukrainie powstały wielkie magnackie latyfundialatyfundiumlatyfundia Zbaraskich, Wiśniowieckich czy Potockich. W początku XVII w. magnaci rozpoczęli masową kolonizację południowej Ukrainy, sprowadzając tam chłopów z innych jej części i obiecując wolniznę nawet do 30 lat. Kiedy wolnizna się kończyła, domagali się opłacanie przez chłopów czynszów (na Ukrainie prawie nie było pańszczyzny, bo było bardzo mało folwarków). Chłopi na czynsz nie mieli, bo ze względu na niewielką liczbę miast nie mieli komu sprzedawać płodów rolnych. Czynsze chłopskie od miejscowej szlachty dzierżawili i zbierali często Żydzi, co wywoływało do nich nienawiść chłopów. Sytuacja na Ukrainie stawała się zatem bardzo niespokojna, zaś borykająca się z problemami finansowymi Rzeczpospolita nie zdołała wypracować spójnej polityki względem Kozaków.

Buntownicy

RtvJZf8QdbgeU1
Ukraiński muzyk, Ostap Kindraczuk, grający na bandurze. Kozackie pieśni – dumki – stanowiły ważny element kultury Dzikich Pól. Dumki często opiewały wyczyny zbrojne Kozaków, ich umiłowanie wolności oraz niepokorny, zadziorny charakter. Na przykład stara duma kozacka o Kozaku Bajdzie zaczynała się tak: Oj, pije Bajda miód‑gorzałeczkę, / Nie dzień, nie nockę i nie godzineczkę. / Przyszedł do niego car turecki: / – Co robisz, Bajdo mołojecki? / – Piję, carze, miód‑gorzałeczkę, / Nie dzień, nie nockę i nie godzineczkę. / – Przestań, Bajdo, bajdurzyć, / Weź moją córkę i idź rządzić! / – Córka twoja – poganka, / A cała wiara turecka, to wiara przeklęta.
Źródło: Radomil, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Niezadowoleni z polityki Rzeczypospolitej Kozacy wzniecali kolejne powstania popierane na ogół przez ukraińskich chłopów. Na czele pierwszego z nich stanął szlachcic z Podlasia Krzysztof Kosiński (1591–1593), któremu udało się odnieść spore sukcesy, takie jak zajęcie Białej Cerkwi. Kolejne z wielkich powstań kozackich (1594–1596) pod dowództwem Semena Nalewajki rozprzestrzeniło się poza Ukrainę – na ziemie litewskie. Rzeczpospolitej udało się je opanować dopiero w wyniku sporego wysiłku militarnego. Wojska Rzeczypospolitej do triumfu poprowadził hetman polny Stanisław Żółkiewski. Zastosowane przez niego surowe represje wobec uczestników zrywu Nalewajki nie zapobiegły kolejnym powstaniom, do których dochodziło w latach 1625, 1630, 1637 i 1638. Brutalne tłumienie buntów tylko podsycało wzajemną wrogość. Ewidentne niezadowolenie ludności Ukrainy z polityki zwiększania obciążeń chłopskich wobec właścicieli ziemskich oraz dyskryminacji prawosławia nie zmieniło w sposób istotny działań Rzeczpospolitej. Kolejne powstania kozackie utwierdziły szlachtę w przekonaniu, że wystarczającym lekarstwem są jeszcze ostrzejsze represje. W nieodległej przyszłości brak spójnej, pojednawczej i uwzględniającej aspiracje Rusinów polityki wobec Ukrainy miał się na Rzeczypospolitej srodze zemścić.

Słownik

egalitaryzm
egalitaryzm

(fr. egalitaire - dążący do zrównania), pogląd społeczno‑polityczny uznający za podstawę sprawiedliwego ustroju społecznego zasady całkowitej równości między ludźmi pod względem ekonomicznym, społecznym i politycznym (przeciwieństwo elitaryzmu)

grobla
grobla

(stpol. w XV w. grobia - wał ziemny; z chor. gröbja - stos naniesionych, nawiezionych kamieni), wał ziemny zatrzymujący i utrzymujący wodę w sztucznym zbiorniku, np. stawie, kanale itp.

latyfundium
latyfundium

(l. mn. latyfundia od latus - szeroki, rozległy; i fundus - grunt, posiadłość, majątek), wielka posiadłość magnacka składająca się z licznych wsi, a nawet miasteczek

rotmistrz
rotmistrz

w staropolskim wojsku stopień wojskowy dowódcy roty, czyli oddziału liczącego ok. 100–200 osób

step
step

(z rus. stiep), trawiasta formacja roślinna pozbawiona drzew; stepy kształtują się na obszarach pod wpływem klimatu kontynentalnego – z gorącym i suchym latem oraz mroźną i wietrzną zimą

Sicz Zaporoska
Sicz Zaporoska

(ukr. Запорозька Січ) – główny ośrodek Kozaków zaporoskich. Ufortyfikowany obóz kozacki, zakładany od XVI wieku na różnych wyspach dolnego Dniepru

czajka
czajka

zwrotna, pełnomorska kozacka łódź bojowa o długości do 20 i szerokości do 4 metrów. W XVI i XVII wieku była doskonałym, tanim i bardzo łatwo dostępnym środkiem walki. Pochodzenie nazwy do dziś stanowi zagadkę

Dzikie Pola
Dzikie Pola

(łac. Loca Deserta, ros. Дикое поле; ukr. Дике Поле), historyczna nazwa Zaporoża. Była to kraina historyczna w okresie od XV do XVIII wieku położona nad dolnym Dnieprem, na południe od zamku Kudak, poniżej tzw. porohów, w ówczesnym województwie kijowskim, na wschód od rzeki Dniestr. Granice Dzikich Pól na wschodzie i południu wyznaczały rzeka Don i wybrzeża Morza Czarnego z zamkiem Oczaków

Słowa kluczowe

czajka, Dzikie Pola, kozacy, latyfundia, „Kresy”, Morze Czarne, Ukraina, sicz, step, Zaporoże

Bibliografia

M. Markiewicz, Historia Polski 1492‑1795, Kraków 2011.

W.A. Serczyk, Na Dalekiej Ukrainie, Kraków 1984.

Z. Wójcik, Wojny kozackie w dawnej Polsce, Kraków 1989.