Przeczytaj
Stosunki państwo – Kościoły i związki wyznaniowe
W świecie współczesnym stosunki między państwem a Kościołami i związkami wyznaniowymi można rozpatrywać na kilku płaszczyznach:
w aspekcie społeczno‑kulturowym są to relacje między normami prawa stanowionego przez państwo a normami religijnymi;
w aspekcie politycznym jest to zakres gwarantowanej przez państwo wolności sumienia i wyznania;
w aspekcie prawno‑ustrojowym są to relacje między instytucjami państwa a instytucjami poszczególnych Kościołów lub związków wyznaniowych.
Modele relacji państwa z Kościołami i związkami wyznaniowymi
Stosunki Rzeczypospolitej Polskiej z Kościołem katolickim
System stosunków państwo – Kościół katolicki w Polsce jest podobny do rozwiązań stosowanych w innych europejskich państwach demokratycznych. Spełnia on wymogi współczesnego prawa międzynarodowego oraz doktryny społecznej Soboru Watykańskiego II. Stosunki między państwem a Kościołem katolickim w Polsce dają gwarancję pełnej wolności religijnej i poszanowanie dla osób niewierzących. Jest to zawarte w preambule do KonstytucjiKonstytucji RP:
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.(…) my, Naród Polski – wszyscy obywatele Rzeczypospolitej,
zarówno wierzący w Boga
będącego źródłem prawdy, sprawiedliwości, dobra i piękna,
jak i nie podzielający tej wiary,
a te uniwersalne wartości wywodzący z innych źródeł,
równi w prawach i w powinnościach wobec dobra wspólnego – Polski (…).
Funkcjonujący w Rzeczypospolitej Polskiej system relacji państwo – Kościół katolicki powstał po 1989 roku i opierał się początkowo na rozwiązaniach stanowionych w ustawach. Dopiero zawarcie konkordatu między Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolskąkonkordatu między Rzecząpospolitą Polską a Stolicą Apostolską z 28 lipca 1993 roku dało podstawy tych relacji, co potwierdziła następnie Konstytucja RP z 1997 roku. KonkordatKonkordat został ratyfikowanyratyfikowany 23 lutego 1998 roku przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, a wszedł w życie dwa miesiące później.
Konkordat – postanowienia
Konkordat podpisany przez Rzeczpospolitą Polską ze Stolicą Apostolską opiera się na trzech podstawowych zasadach:
W art. 1 konkordatu mamy zapisaną następującą informację:
Konkordat między Rzecząpospolitą Polską a Stolicą ApostolskąArtykuł 1
Rzeczpospolita Polska i Stolica Apostolska potwierdzają, że Państwo i Kościół katolicki są – każde w swej dziedzinie – niezależne i autonomiczne oraz zobowiązują się do pełnego poszanowania tej zasady we wzajemnych stosunkach i we współdziałaniu dla rozwoju człowieka i dobra wspólnego.
Podobny zapis znajduje się w Konstytucji RP, dając wykładnię stosunków państwa ze wszystkimi Kościołami i związkami wyznaniowymi.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.Art. 25
Stosunki między państwem a kościołami i innymi związkami wyznaniowymi są kształtowane na zasadach poszanowania ich autonomii oraz wzajemnej niezależności każdego w swoim zakresie, jak również współdziałania dla dobra człowieka i dobra wspólnego.
Na podstawie tych zapisów państwo uznaje osobowość prawną Kościoła katolickiego, przyznaje mu autonomię w kwestii obsadzania stanowisk kościelnych oraz uznaje prawo Kościoła katolickiego do posługiwania się własnym prawem kanonicznym. Kościół ma pewne obowiązki wynikające z zapisów konstytucji – jest to troska o dobro wspólne, rozumiane jako społeczeństwo i państwo. Wolność religijna w Polsce jest zagwarantowana zapisami konstytucji oraz konkordatu.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.Art. 53
Każdemu zapewnia się wolność sumienia i religii.
Wolność religii obejmuje wolność wyznawania lub przyjmowania religii według własnego wyboru oraz uzewnętrzniania indywidualnie lub z innymi, publicznie lub prywatnie, swojej religii przez uprawianie kultu, modlitwę, uczestniczenie w obrzędach, praktykowanie i nauczanie. Wolność religii obejmuje także posiadanie świątyń i innych miejsc kultu w zależności od potrzeb ludzi wierzących oraz prawo osób do korzystania z pomocy religijnej tam, gdzie się znajdują.
Gwarancje te oznaczają, że obowiązują one nie tylko w sferze życia prywatnego, lecz także publicznego, czego symbolem mogą być symbole religijne w instytucjach publicznych lub lekcje religii w publicznym systemie edukacji w Polsce.
Zasada bezstronności państwa w kwestiach światopoglądowych i religijnych wynika z idei świeckości państwa, która w treści Konstytucji RP została zastąpiona właśnie tym terminem.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r.Art. 25
Władze publiczne w Rzeczypospolitej Polskiej zachowują bezstronność w sprawach przekonań religijnych, światopoglądowych i filozoficznych, zapewniając swobodę ich wyrażania w życiu publicznym.
Tym samym Kościół katolicki w Polsce nie ma statusu religii uprzywilejowanej, jak to było w czasach II Rzeczypospolitej Polskiej. Konstytucja RP z 1997 r. stawia Kościół katolicki na równi z innymi kościołami i związkami wyznaniowymi, co potwierdzają ustawy przyznające identyczne uprawnienia innym Kościołom i związkom wyznaniowym.
Stosunki państwo polskie a inne Kościoły i związki wyznaniowe
Stosunki między państwem a innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi opierają się na zasadach zapisanych w Konstytucji RP i ustawie o gwarancjach wolności sumienia i wyznania z 17 maja 1989 roku. Głosi ona równouprawnienie obywateli pod względem religii, potwierdza świecki charakter państwa, zniosła zasadę zwierzchnictwa państwa nad związkami wyznaniowymi oraz zezwala na rejestrację związków wyznaniowych według wymienionych w ustawie kryteriów.
Stosunki państwa polskiego z Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym
Podstawą prawną regulacji jest Konstytucja RP i jej zapisy o wolności sumienia i religii. Osobnym dokumentem regulującym stosunki między państwem polskim a Polskim Autokefalicznym Kościołem Prawosławnym jest ustawa z dnia 4 lipca 1991 r.
Ustawa z dnia 4 lipca 1991 r. o stosunku Państwa do Polskiego Autokefalicznego Kościoła PrawosławnegoRozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1. Polski Autokefaliczny Kościół Prawosławny, zwany dalej „Kościołem”, stanowi część Powszechnego Kościoła Prawosławnego i zachowuje z nim jedność w sprawach dogmatycznych i kanonicznych. Jest niezależny od jakiejkolwiek pozakrajowej władzy duchownej i świeckiej.
Art. 2. 1. Kościół rządzi się w swych sprawach wewnętrznych własnym prawem, swobodnie wykonuje władzę duchowną i jurysdykcyjną oraz zarządza swoimi sprawami.
Kościół w swej działalności wewnętrznej posługuje się językiem staro- -cerkiewno‑słowiańskim i językami ojczystymi swych wyznawców.
Art. 3. 1. Ustawa określa zasady stosunku Państwa do Kościoła, w tym sytuację prawną i majątkową Kościoła.
W sprawach odnoszących się do Kościoła, nieuregulowanych niniejszą ustawą, stosuje się ustawę z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965, z późn. zm.1) ).
Art. 4. 1. Problemy związane ze stosunkami między Państwem a Kościołem oraz sprawy interpretacji niniejszej ustawy rozpatrują wspólne zespoły składające się z upoważnionych przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Świętego Soboru Biskupów, na zasadzie parytetu.
Przepis ust. 1 nie narusza właściwości organów państwowych oraz organów Kościoła. (…)
Inne związki wyznaniowe
W podobny sposób są uregulowane stosunki państwa polskiego z innymi Kościołami i związkami wyznaniowymi, których łącznie jest 166 w rejestrze Kościołów i innych związków wyznaniowych.
Ustawa z dnia 21 kwietnia 1936 r. o stosunku Państwa do Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej PolskiejArt. 2
Muzułmański Związek Religijny w Rzeczypospolitej Polskiej korzysta w swem życiu wewnętrznem z pełnej wolności rządzenia się, w ramach praw obowiązujących, przepisami swego Statutu (Ustawy Wewnętrznej), uznanego przez Państwo w drodze rozporządzenia Rady Ministrów. Statut Muzułmańskiego Związku Religijnego w Rzeczypospolitej Polskiej stanowi wraz z ustawą niniejszą podstawę prawną organizacji tego Związku.Art. 3
Zwierzchnią władzę w Muzułmańskim Związku Religijnym w Rzeczypospolitej Polskiej oraz nadzór nad wykonywaniem obowiązków przez duchowieństwo i pieczę nad potrzebami religijnemi muzułman sprawuje Mufti Muzułmański w Rzeczypospolitej Polskiej z pomocą Najwyższego Kolegjum Muzułmańskiego.
Słownik
(z łac. concordatum – uzgodniony); umowa międzynarodowa zawierana między państwem a Stolicą Apostolską, regulująca sprawy dotyczące obu stron (pozycja Kościoła katolickiego w danym państwie, zapewnienie wolności nauczania religii i wypełniania misji, kwestie własności, ważności małżeństw sakramentalnych, wpływu władz państwowych na obsadę stolic biskupich itp.)
umowa międzynarodowa zawarta 28 lipca 1993 w siedzibie Rady Ministrów przez arcybiskupa Józefa Kowalczyka, ówczesnego nuncjusza apostolskiego w Polsce, i Krzysztofa Skubiszewskiego, ówczesnego ministra spraw zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej w rządzie Hanny Suchockiej
(z łac. constituo – urządzać, ustanawiać, regulować); akt prawny, określany także jako ustawa zasadnicza, która zazwyczaj ma najwyższą moc prawną w systemie źródeł prawa w państwie
(z fr. ratification); jeden ze sposobów wyrażenia ostatecznej zgody na związanie się umową międzynarodową przez upoważniony do tego organ państwowy