Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Roman Ingarden

R1NfvFlKRuMuq1
Ilustracja interaktywna. Obraz przedstawia portret mężczyzny. Ma krótkie włosy oraz widoczne zakola. Mężczyzna posiada pociągłą twarz z lekko zarysowanym drugim podbródkiem. Patrzy w kierunku widza. Ma duże, niebieskie oczy oraz prosty nos. Ubrany jest w strój z zamkiem błyskawicznym. W lewym dolnym rogu znajduje się odręczny podpis Witkacego oraz inne zapiski. Tło jest niebieskawe. Opisane elementy ilustracji interaktywnej. 1. Roman Ingarden (1893—1970) To jeden z najwybitniejszych polskich filozofów, fenomenolog, literaturoznawca, uczeń Edmunda Husserla. Urodził się w Krakowie, studiował najpierw we Lwowie, potem w Getyndze, Wiedniu i Fryburgu Bryzgowijskim, głównie filozofię, ale również matematykę, fizykę i psychologię. Doktorat, pisany pod okiem Husserla, obronił w 1918 r. Pracował jako nauczyciel gimnazjalny (matematyka i propedeutyka filozofii). W latach 1933—1941 wykładał na Uniwersytecie Lwowskim, w latach 1943—1944 zaangażował się w tajne nauczanie. Po wojnie związał się z Uniwersytetem Jagiellońskim, prowadził tam wykłady do 1963 r. Również na emeryturze Ingarden pozostał bardzo aktywny pisarsko i naukowo. Pisał głównie po niemiecku i polsku (wiele jego prac ukazało się najpierw w języku niemieckim). Pozostawił po sobie bardzo bogatą spuściznę (opublikował łącznie ponad dwieście prac), część była tłumaczona na inne języki. 2. Do najważniejszych prac Ingardena zaliczamy: O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury (wyd. niemieckie — 1931; wyd. polskie — 1960), Spór o istnienie świata (t. 1 — 1947, t. 2 — 1948, t. 3 — 1981), Studia z estetyki (t. 1 — 1957, t. 2 — 1958, t. 3 — 1970), Książeczkę o człowieku (1972). 3. Wyzwania, przed jakimi stanął Roman Ingarden, są ściśle związane z projektem filozoficznym Husserla. Polski filozof chciał przede wszystkim pogłębiać i uściślać metodę fenomenologiczną swojego mistrza — np. tak zmodyfikować jej założenia, by odeprzeć oskarżenia o platonizm (Ingarden krytykował Husserla za to, że w drugiej fazie swojej twórczości nadmiernie skoncentrował się na redukcji transcendentalnej, traktując w efekcie idee jako samoistne byty). Następnie, stosując założenia metodologiczne fenomenologii, Ingarden pragnął pogłębić wiedzę filozoficzną, zwłaszcza z obszaru ontologii, teorii poznania i teorii wartości. We wszystkich tych dziedzinach widział zadawnione niejasności i kwestie, na których ostateczne rozstrzygnięcie fenomenologia dawała nadzieje.
Stanisław Ignacy Witkiewicz, portret Romana Ingardena.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., Stanisław Ignacy Witkiewicz, https://commons.wikimedia.org/, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ontologia

Ontologia stanowi najważniejszy dział filozofii Ingardena (polski filozof jest stawiany, obok Nicolaia HartmannaNicolai HartmannNicolaia Hartmanna, jako jeden z ostatnich wielkich ontologów). Uważał ontologię za „naukę pierwszą”, tzn. że nie potrzebuje ona w innych naukach poszukiwać założeń i przesłanek, ale że sama im ich dostarcza. Wyraźnie odróżniał ontologię od metafizyki. Ta ostatnia zajmuje się badaniem tego, co istnieje i jak istnieje, natomiast ontologia bada czyste możliwości i związki konieczne w bycie, bez względu na to, co faktycznie istnieje.

Roman Ingarden Spór o istnienie świata

Na przykład: jeśli przeprowadzamy ontologiczną analizę zawartości idei „rzecz materialna w ogóle”, to nie rozstrzygamy przy tym wcale, czy w rzeczywistości istniało kiedykolwiek coś takiego, jak rzecz materialna, ani też, jakie realne warunki muszą być faktycznie spełnione, żeby taka rzecz mogła istnieć. Stwierdzamy jedynie np., że do zawartości wymienionej idei należy, iż rzecz materialna jest tworem przestrzennie rozciągłym (wypełniającym przestrzeń), że wytwarza pole grawitacyjne itp. Dopiero w rozważaniu metafizycznym jesteśmy nastawieni na faktyczne istnienie rzeczy materialnych i staramy się wykryć, czy te ewentualnie istniejące rzeczy są z istoty swej faktycznie przestrzennie rozciągłe i czy – o ile to zachodzi – posiadają taką strukturę przestrzenną, jaka by odpowiadała geometrii euklidesowej lub też riemannowskiej itp.

sporoistnienieswiata Źródło: Roman Ingarden, Spór o istnienie świata, t. 1, tłum. D. Gierulanka, Warszawa 1962.

W pracach poświęconych tej problematyce, zwłaszcza w Sporze o istnienie świata, Ingarden przedstawił bardzo rozbudowaną, szczegółową klasyfikację zagadnień, problemów, pojęć, dziedzin i sposobów istnienia.

R1cXgIs67EnZ91
Schemat interaktywny. Od hasła pytania ontologiczne następuje rozgałęzienie na trzy linie. Są to rodzaje pytań ontologicznych: egzystencjalno-ontologiczne, formalno-ontologiczne oraz materialno-ontologiczne. Opisane elementy schematu. 1. Pytania egzystencjalno-ontologiczne co do istnienia i sposobu istnienia (tu badamy, czy przedmiot istnieje i jakie są dopuszczalne, ze względu na jego istotę, możliwe sposoby istnienia). 2. Pytania formalno-ontologiczne co do swej formy (tu badamy, czy przedmiot ma formę realnej rzeczy, czy jest procesem, stosunkiem bądź ideą). 3. Pytania materialno-ontologiczne co do swego materialnego uposażenia (tu badamy jakości, które wypełniają formę przedmiotu — jaki zespół konkretnych, namacalnych cech materialnych może przyjąć).
Ingarden wyróżnił m.in. trzy podstawowe grupy pytań ontologicznych. Podział ten bierze się stąd, że zdaniem Ingardena, każdy przedmiot może być rozważany z trzech różnych punktów widzenia.
Źródło: Englishsquare.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.

Za szczególnie interesujące uważa się przeprowadzone przez Ingardena analizy idei. Filozof dowodził, że każda ideaideaidea składa się z dwóch uzupełniających się wymiarów. Z jednej strony, idea jest przedmiotem ogólnym i posiada ogólne własności charakteryzujące ideę jako ideę, czyli ogólność, niezmienność, pozaczasowość itp. Z drugiej strony, każda idea posiada treść, zawartość, pewną konkretyzację. Idee różnią się stopniem konkretyzacji. Weźmy ideę kwiatu: posiada niezmienne cechy idei jako idei, jest ogólna, niezmienna itp.; posiada też konkretną zawartość, tj. np. barwność, bo każdy kwiat musi mieć barwę. Jeśli bardziej ukonkretnimy tę ideę, możemy uzyskać na przykład ideę róży.

Właśnie takie analizy dwustronnej struktury idei mają, zdaniem Ingardena, uwolnić fenomenologię od zarzutu o idealizm platońskiidealizm platońskiidealizm platoński. Fenomenologia Husserla ujmuje idee jako jednolite przedmioty ogólne, podczas gdy polski filozof twierdził, że ogólność to tylko jeden wymiar idei, drugi – to jej zanurzenie w konkrecie. Nie jest więc tak, jak u Platona, że idee są „gdzieś tam”, a konkretne przedmioty to ich odbicia. Każda idea ma w sobie już jakąś konkretność.

Dociekania ontologiczne w sposób naturalny nakierowały Ingardena w stronę teorii wartości, czyli aksjologiiaksjologiaaksjologii. W Sporze o istnienie świata filozof zestawił ze sobą dwa główne rozstrzygnięcia pytania o to, jak istnieją przedmioty w świecie. Pierwsze rozwiązanie jest idealistyczne, przypisujące pierwszeństwo istnienia ideom rzeczy, które jawią się poznającemu podmiotowi. Drugie rozwiązanie jest realistyczne: w samej strukturze formalnej jawiącego się nam przedmiotu zawarta jest konieczność jego istnienia. Przy przyjęciu pierwszego rozwiązania natrafiamy na trudność w postaci niemożności odróżnienia od siebie przedmiotów fikcyjnych (np. postaci literackich) i realnych rzeczy (np. tego oto krzesła, na którym w tej chwili siedzę). Jeżeli wszystkie idee konstruowane są przez poznający umysł, to skąd wiemy, że niektóre są fikcyjne, a inne nie? To pytanie zwróciło Ingardena w stronę badań nad literaturą. Jego główne pytanie brzmiało tutaj: Jak istnieje dzieło literackie?

Osobny zbiór pytań, jakie w kontekście tych rozważań stawiał Ingarden, dotyczył wartości. Zdaniem filozofa, człowiek jest istotą, która żyje wobec wartości. Sposobowi ich istnienia i ich realności Ingarden poświęcił wiele analiz. W eseju Czego nie wiemy o wartościach postawił najważniejsze, jego zdaniem, pytania z tego zakresu:

Czego nie wiemy o wartościach

Zagadnienia, którym pragnę tu poświęcić nieco uwagi, są następujące:

  1. Na jakiej podstawie rozgranicza się podstawowe typy, a w parze z tym i dziedziny wartości?

  2. Jaka jest formalna struktura wartości i jej stosunek do tego, co wartość „posiada” (do „nosiciela” wartości)?

  3. W jaki sposób wartości istnieją, o ile w ogóle istnieją?

  4. Co stanowi podstawę różnic między wartościami co do ich „wysokości” i czy da się ustalić ogólna hierarchia między nimi?

  5. Czy istnieją wartości „autonomiczne”?

  6. Jak się rzecz ma z tak zwaną „obiektywnością” wartości?

czegoniewiemyowartościach Źródło: Czego nie wiemy o wartościach, [w:] Roman Ingarden, Studia z estetyki, t. 3, Warszawa 1970.

Na żadne z tych pytań Ingarden nie udzielił w swych pracach ostatecznej odpowiedzi. Jednak jego analizy i rozróżnienia stanowią olbrzymi wkład w światową literaturę aksjologiczną.

Nicolai Hartmann

Słownik

aksjologia
aksjologia

(gr. aksios — godny, cenny + logos — słowo, nauka) nauka o wartościach i o kryteriach wartościowania

idealizm platoński
idealizm platoński

(gr. idein – widzieć) stanowisko filozoficzne prezentowane przez Platona, wyrażające przekonanie o rzeczywistym istnieniu niematerialnych, abstrakcyjnych, inteligibilnych idei

idea
idea

(gr. idea wzór, forma; idein – widzieć) jedno z podstawowych pojęć filozoficznych, ze względu na swą historyczność i liczbę zastosowań bardzo złożone w definiowaniu; do filozofii wprowadził je Platon, aby określić to, co inteligibilne, a więc odkrywane jedynie przez rozum, tzn. racjonalny namysł nad światem, o którym pouczają nas zmysły; w dualizmie platońskim przeciwstawiana zmysłowej materii