Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wiadomość a komentarz

WiadomośćwiadomośćWiadomośćkomentarzkomentarzkomentarz to jedne z podstawowych gatunków tekstów dziennikarskich. Wiadomość należy do wypowiedzi informacyjnych, występujących zwykle w postaci notatki, informacji, wiadomości, artykułu informacyjnego. Natomiast komentarz jest gatunkiem publicystycznym, jedną z form opinii prasowych (czy szerzej - medialnych), wyrazem przekonań autora na określony temat, np. w związku z jakimś wydarzeniem. Wiadomość prasowa ma cel informacyjny, dominuje w niej komunikatywna (informatywna) funkcja wypowiedzikomunikatywna (informatywna) funkcja językakomunikatywna (informatywna) funkcja wypowiedzi, czyli zdania informujące o rzeczywistości, np. Światowy Dzień Kota obchodzimy 17 lutego. W komentarzu zaś, który ma charakter retoryczny, służący wyrażeniu opinii autora na dany temat, dominują funkcje impresywnaimpresywna funkcja językaimpresywna (np. nie powinnaś się tak ubieraćekspresywnaekspresywna funkcja językaekspresywna (np. ten film jest cudowny/kiepski) – w zależności od tego, czy w większym stopniu służy on wyrażaniu poglądów, ocen i uczuć autora wobec przedstawianych treści, czy też przede wszystkim ma cel perswazyjnyperswazjaperswazyjny, związany z oddziaływaniem na odbiorcę i wpływem na zmianę jego wiedzy, przekonań, postaw i działań.

Struktura tekstu informacyjnego według E.M. Wardlowa

1) lidlidlid streszczający istotę wiadomości (1 akapit).

2) Rozwinięcie informacji podanych w lidzie (2–4 akapity).

3) Tło (historia, przyczyny) opisywanych wydarzeń (najpóźniej do 6. akapitu).

4) Poszerzony opis aktualnych wydarzeń.

5) Rozwinięcie tła.

Źródło: Tomasz Piekot, Dyskurs polskich wiadomości prasowych, Kraków 2006, s. 61.

Przykłady wiadomości i komentarza

Wiadomości i komentarze znajdujemy w każdej gazecie codziennej. Są nimi na przykład teksty prasowe dotyczące bieżących tematów społecznych, politycznych, a także kultury i sztuki. Poniżej zaprezentowano przykłady wiadomości i komentarzy dziennikarskich.

Wiadomość

Emilia Dłużewska Jeden z najsłynniejszych obrazów świata wreszcie oglądamy w całości. Dzięki sztucznej inteligencji

„Straż nocna” Rembrandta została przycięta na początku XVIII wieku, bo nie mieściła się w amsterdamskim ratuszu. Po 300 latach wreszcie można ją oglądać w całości.
Co zrobić z obrazem, który jest piękny, ale za duży, by zmieścić się na wydzielonym dla niego fragmencie ściany? Przyciąć, oczywiście.
Tak przynajmniej uznały władze Amsterdamu, które w 1715 r. postanowiły wyeksponować w ratuszu ukończoną 73 lata wcześniej „Straż nocną” (obraz znany też pod tytułem „Wymarsz strzelców”) Rembrandta. Dzieło holenderskiego mistrza pierwotnie wisiało w Kloveniersdoelen, siedzibie straży obywatelskiej w Amsterdamie. Ściany w ratuszu okazały się nieco mniejsze, obraz nachodziłby na drzwi - Holendrzy przycięli go więc na wymiar.
Najwięcej, bo niemal 60 cm, ubyło „Straży nocnej” z lewej strony. Górna część obrazu została przycięta o blisko 23 cm, dolna o 12 cm, a prawy bok zmalał o 7 cm. Nadal jest pokaźny: ma wymiary 4,54 na 3,79 m.
Odcięte fragmenty płótna nie zachowały się do dziś. Wiadomo jednak, co na nich było, bo Frans Banninck Cocq, przywódca straży (na obrazie namalowany w centrum, w czarnym mundurze przepasanym czerwoną szarfą), zaraz po ukończeniu obrazu przez Rembrandta zamówił jego kopię u malarza Gerrita Lundensa.
„Straż nocna” Lundensa, namalowana jeszcze na podstawie oryginalnej wersji obrazu, zachowała się do dziś. Jest jednak wyraźnie niedoskonała - różnią się kolory, światło, detale.
Historycy sztuki zdawali sobie sprawę, że z arcydzieła Rembranda zniknęło dwóch członków straży i chłopiec z halabardą namalowani z lewej strony, fragmenty budynku straży i mostu, po którym przechodzą jej dowódcy, oraz część hełmu mężczyzny znajdującego się na prawym skraju płótna. Przez dziesięciolecia mogliśmy jedynie wyobrażać sobie, jak one wyglądały. Teraz w końcu możemy je zobaczyć - a to dzięki sztucznej inteligencji. [...]
Brakujące fragmenty „Straży nocnej” muzealnicy odtworzyli, korzystając z technologii sieci neuronowych. W uproszczeniu działa ona tak: komputerowi dostarcza się bardzo wielu przykładów problemów, które nas interesują, i ich rozwiązań. Sztuczna inteligencja przetwarza je i na tej podstawie znajduje rozwiązania podobnych problemów. [...]
Uzupełnione o brakujące kawałki arcydzieło można oglądać na żywo w Rijksmuseum w Amsterdamie. A na stronie internetowej muzeum znaleźć filmy, zdjęcia i wpisy dokumentujące cały proces (w języku angielskim). [...]

1 Źródło: Emilia Dłużewska, Jeden z najsłynniejszych obrazów świata wreszcie oglądamy w całości. Dzięki sztucznej inteligencji, „Gazeta Wyborcza” 2021, nr z dn. 13 VII 2021, s. 17.

Komentarz

Anna Tatarska Jak pudełko czekoladek. Najnowszy film Wesa Andersona na festiwalu w Cannes

Na tego kuriera trzeba było czekać wyjątkowo długo. Ale czego on nie przyniósł! Wyczekiwany „Kurier francuski z Liberty, Kansas Evening Sun:, najnowszy, gwiazdorsko obsadzony film Wesa Andersona, właśnie zadebiutował w Cannes i wzbudził entuzjazm publiczności.

Ogłoszony jako jeden z pierwszych uczestników canneńskiego Konkursu Głównego w ubiegłym raku „Francuski kurier” (The French Dispatch) Welsa Andersena przeleżał na półce kilkanaście miesięcy, gdy w związku z pandemicznymi komplikacjami festiwal przełożono z maja 2020 na lipiec 2021 r. Ta wierność Cannes jest jednak zrozumiała. Trudni wyobrazić sobie lepsze miejsce na debiut tego tytułu. Pochodzący z teksasu Anderson od dłuższego czasu mieszka we Francji i jak sam przyznaje, „chciał zrobić film, który będzie nawiązywał do francuskiego kina”. […].

Pudełko czekoladek

„Francuski kurier” to niezwykle precyzyjna zbieranina literackich tropów, aluzji i intertekstualnych nawiązań. Zgodnie z oczekiwaniami ujęte zostały one w formę, w której każdy włosek swetra i kosmyk włosów ułożone są zgodnie z drobiazgowym planem. […]

„Kurier” to filmowy odpowiednik pudełka pełnego takich czekoladek. W choreografii kolorowych kuleczek nie ma miejsca na przypadek, każda trufelka została starannie zawinięta w pastelowy papierek i równiusieńko ułożona.

Jak przy każdym swoim projekcie reżyser sięga po stały zestaw współpracowników… Zgodnie z tradycją oko cieszą także mikroskopijne, ale zapadające w pamięć epizody. […]

„Francuski kurier” to bez dwóch zdań list miłosny do prasy drukowanej, do czasów, które w Polsce symbolizowałaby złota era magazynu „Przekrój”. Nie tylko treść, ale też forma były traktowane z najwyższą powagą, uznawane za sztukę. Ten list czyta się z tym większym wzruszeniem, że te czasy, którym hołd oddaje Anderson, bezpowrotnie minęły.

„Francuski kurier”, ujęty w bezbłędnie symetryczne kadry przez Adama Yeomana, łatwo podsumować hasłem „typowy Anderson” (lub „Anderson na sterydach”). Jednak być może to najodważniejszy film Amerykanina.

2 Źródło: Anna Tatarska, Jak pudełko czekoladek. Najnowszy film Wesa Andersona na festiwalu w Cannes, „Gazeta Wyborcza” 2021, nr z dn. 14 VII 2021, s. 16–17.
RfNHT4Mkz3jcC1

Słownik

ekspresywna funkcja języka
ekspresywna funkcja języka

funkcja wypowiedzi językowej związana z wyrażaniem siebie przez nadawcę; w sposób dominujący ujawnia się w wypowiedziach ekspresywnych, wyznaniach, zwierzeniach, wypowiedziach autotematycznych (których przedmiotem jest sam nadawca)

impresywna funkcja języka
impresywna funkcja języka

funkcja wypowiedzi językowej związana z oddziaływaniem na odbiorcę; w sposób dominujący ujawnia się w nakazach, rozkazach, zaleceniach, poleceniach i wszelkiego rodzaju wypowiedziach perswazyjnych

komunikatywna (informatywna) funkcja języka
komunikatywna (informatywna) funkcja języka

funkcja związana z przedstawianiem rzeczywistości w wypowiedzi językowej

komentarz
komentarz

gatunek wypowiedzi publicystycznej, służący przedstawieniu opinii autora oraz przekonaniu odbiorcy do określonych racji, przekonań lub postaw w odniesieniu do określonego tematu

lid
lid

wstęp w tekście prasowym

perswazja
perswazja

(łac. persuasio – przekonywanie) oddziaływanie na odbiorcę w celu przekonania go do przyjęcia pewnych twierdzeń, zmiany przekonań lub postaw albo podjęcia jakiegoś działania

wiadomość
wiadomość

gatunek dziennikarskiej wypowiedzi informacyjnej służący maksymalnie obiektywnemu przedstawieniu faktów