Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Gatunek satyry

Korzeni satyry należy szukać w antyku. Uprawianie tego gatunku literackiego wypływa z przekonania, że społeczeństwo można przez literaturę nauczać, umoralniać, wskazywać naganne postawy, a także krytykować wady. Komizm odgrywa w satyrze najważniejszą rolę. Potrzeba śmiechu zrodziła się w literaturze w tym samym momencie, w którym pojawiła się potrzeba przeżycia tragicznego, oczyszczającego. Ponadto satyra, jako gatunek literacki, była atrakcyjna dla czytelników, ponieważ z dystansem i śmiechem przyglądali się oni ludzkim wadom.

Satyra

Satyra (łac. satura - mieszania) - utwór literacki ośmieszający lub piętnujący ukazywane w nim zjawiska - wady i przywary ludzkie, obyczaje, osoby, grupy i stosunki społeczne, postawy światopoglądowe i orientacje polityczne, instytucje życia publicznego sposoby zachowań i mówienia. Wypowiedź satyryczna wyraża krytyczny stosunek autora do określonych zjawisk życia, wyrasta z poczucia niestosowności, szkodliwości czy absurdalności pewnych sytuacji, nie proponuje jednak żadnych rozwiązań pozytywnych, wzorów lub ideałów, jej naturalnym żywiołem jest ośmieszająca negacja. W związku z tą jednostronnością satyry zwykło się mówić, że przedstawia ona rzeczywistość w »krzywym zwierciadle«, zdeformowaną przez komiczne wyolbrzymienie lub pomniejszenie. W szerokim zakresie wykorzystuje chwyty karykaturykarykaturakarykaturygroteskigroteskagroteski. Za kolebkę satyry uznaje się literaturę rzymską, mimo to w starożytnej Grecji była ona reprezentowana w różnorodnych formach, m.in. w komediikomediakomedii staroattyckiej. (…)
Wśród odmian twórczości satyrycznej zwykło się rozróżniać np: satyrę społeczno‑obyczajową (np. M. Rej, J. Kochanowski,
W. Potocki, I. Krasicki) czy satyrę polityczną (np. Wolter, J. Ursyn Niemcewicz).

sat Źródło: Satyra, [w:] Słownik terminów literackich, red. J. Sławiński, Wrocław 1988, s. 456–457.
R1FHSh6GbKc1g
Feliks Pęczarski, Satyra na pijaństwo – scena alegoryczna, ok. 1850
Źródło: Muzeum Narodowe w Warszawie, domena publiczna.

Bezimienność satyry

Cechą satyry było dążenie do przedstawienia świata uproszczonego, schematycznego. W utworach tego typu czytelnik nie odnajdzie bogatej charakterystyki postaci, pogłębionych portretów psychologicznych, szczegółowych opisów miejsc i wydarzeń. Bohaterowie satyr byli zazwyczaj określani za pomocą jednej, przesadnie wyolbrzymionej cechy, która wzbudzała śmiech odbiorców. Specyfiką polskiej satyry czasów oświecenia była także jej bezimienność.

Józef Tomasz Pokrzywniak Wstęp. O bezimienności satyrycznej krytyki

Zanim w ostatnich dniach sierpnia 1779 roku pojawiły się w sprzedaży Satyry Ignacego Krasickiego […] ich autor informował o swym nowym dziele […]: »Bawiłem się przez zimę pisaniem satyr, nie są zjadłe ani po imieniu rzeczy i ludzi zowią: niech się ich publicum nie boi, choćby i z druku wyszły«. W tym krótkim zdaniu zawarł Krasicki kilka podstawowych informacji, zacznijmy od tej, że jego utwory ludzi po imieniu nie zowią. Potwierdził ją bowiem w pierwszych wersach swego zbioru pisząc, iż satyra

[...] względów się wyrzeka.
Wielbi urząd, czci króla, lecz sądzi człowieka

(Do króla, w. 3‑4)

Podobnie rok wcześniej określił był Adam Naruszewicz swą postawę satyryka:

Lubo ja w szczególności nikomu nie łaję,
Czołem biję osobom, ganię obyczaje.

(Szlachetność, w. 171‑172)

W poetyce gatunku zasada bezimienności krytyki odgrywa ważną rolę; sporo uwagi poświęcił jej więc w Sztuce rymotwórczej Franciszek Ksawery Dmochowski. Zacytował przytoczone tu deklaracje obu satyryków i pisał dalej, że »satyra błędy ludzkie wytyka, lecz ludzi nie draźni«, że jej zadaniem jest »szydzić z wad, karcić błędy, oszczędzać osoby« i na koniec zalecał dobitnie:

Niechaj satyra będzie w wyrazach ostrożna,
Nie maluje tak osób, że je poznać można,
Lub, co gorsza, wymienia.

[…] Mimo liczebnej przewagi zwolenników bezimienności sprawa nie jest więc prosta i równie nieproste okazało się wyjaśnienie genezy i funkcji tej zasady. Pierwszą istotną próbę podjął w roku 1956 Stanisław Pietraszko. We wstępie do wydania Sztuki rymotwórczej pisał, że postulat bezimienności krytyki wynikał z samej istoty estetyki klasycystycznejklasycyzmklasycystycznej, w której zasada typowości należała do pryncypiówpryncypiumpryncypiów podstawowych. Dla typowości zaś najgroźniejsze mogły być rysy indywidualne, na przykład krytykowanych postaci, jako przypadkowe i nietrwałe. […]
W przekonaniu Stanisława Grzeszczuka to, że »satyry oświeceniowe były [...] skierowane nie przeciw konkretnym ludziom, lecz przeciw wadom«, wynika przede wszystkim z łagodnego, reformatorskiego nastawienia satyryków, którzy nie chcieli dążyć do zmiany stosunków społecznych. […] Najpełniej problemem satyrycznej krytyki zajęła się Alina Aleksandrowicz. Bezimienność, obok stosunku do zagadnień politycznych, uznała za jeden z podstawowych elementów w programie literackim obozu reform, który to program zadecydował o charakterze i funkcji oficjalnej satyry stanisławowskiej. […]

Tak więc zasada bezimienności krytyki w satyrze oświeceniowej okazała się postulatem estetycznym doktryny klasycyzmu, lecz postulatem specyficznie polskim. Nie miał on bowiem wsparcia ani w antycznych poetykach klasycznych, ani w L'art poètique Boileau. Wprost przeciwnie: był wyraźnie opozycyjny wobec jednoznacznie sformułowanych tam zasad. Był też wyraźnie sprzeczny z praktyką satyryków (Horacy, Persjusz, Juwenalis, Boileau), uważanych w Polsce prawie bez zastrzeżeń za autorów wzorowych.

bt Źródło: Józef Tomasz Pokrzywniak, Wstęp. O bezimienności satyrycznej krytyki, [w:] Ignacy Krasicki, Satyry i Listy, Wrocław 1988, s. I.

Słownik

groteska
groteska

(wł. grottesca) – kategoria estetyczna oparta na połączeniu w obrębie jednego dzieła elementów sprzecznych, np. komizmu i tragizmu, i przejaskrawieniu elementów świata przedstawionego

karykatura
karykatura

(wł. caricatura) – w literaturze i sztukach pięknych przedstawienie postaci
lub obiektu w sposób zdeformowany przez pomniejszenie, powiększenie
czy wykrzywienie; celem karykatury jest ośmieszenie

klasycyzm
klasycyzm

(łac. classicus – należący do pierwszej, najlepszej klasy) postawa artystyczna wyrażająca się naśladowaniem pełnych proporcji i umiaru wzorów antycznych w sztuce; także nazwa prądu literackiego epoki oświecenia, wyróżnianego obok sentymentalizmu i rokoka

komedia
komedia

(gr. kōmōidía) - gatunek dramatu przedstawiający zdarzenia i postacie wywołujące śmiech; komedia często służy ośmieszeniu określonych osób, grup osób lub ich cech; dominuje w niej język potoczny, czasami nawet wulgarny, będący także źródłem śmieszności przedstawienia

perswazja
perswazja

(łac. persuasio) - namawianie do czegoś lub odradzanie czegoś z przytoczeniem odpowiednich argumentów

pryncypium
pryncypium

(łac. princeps - władca, wódz) – najważniejsza zasada, wartość

szalbierz
szalbierz

(staropolskie: szalić – oszukiwać) – oszust, szachraj