Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
bg‑pink

Przypomnij sobie sylwetki głównych przedstawicieli sceptycyzmu. Rozważ, czy pamiętasz, kim byli Pirron i Tymon, Arkezylaos i Karneades. Oceń, czym różnił się pirronizm od akademizmu.

Historia ruchu sceptyckiego

Za ojca sceptycyzmu uznawany jest Pirron z Elidy (ok. 360–ok. 285 r. p.n.e.), który wyłożył podstawowe założenia nurtu, a także wynikające z nich pojęcia moralno‑praktyczne, takie jak apatiaapatiaapatia (nieorzekanie), afazjaafazjaafazja (nieodczuwanie) i ataraksjaataraksjaataraksja (niewzruszoność). Łącząc swoją naukę względem świata i wszelkich wydarzeń z postawą człowieka zdystansowanego i mądrego, przez co zyskał wielu uczniów, w tym Tymona z Fliuntu (325–235 r. p.n.e.), który bronił jego myśli, a dzięki pisanym satyrom wyśmiewał  „dogmatyków”, tzn. filozofów artykułujących stanowcze twierdzenia odnośnie człowieka i rzeczywistości.

Ruch sceptycki nie był jednorodny. Co prawda wszyscy jego przedstawiciele szli drogą wyznaczoną przez Pirrona i rozbudowywali jego argumentację, a cały nurt zwano przez to „pirronizmem”, jednak z czasem zaczęto rozróżniać „pirronizm” właśnie, będący praktyczną postawą względem świata, i „akademizm” – formę sceptycyzmu uprawianą w platońskiej Akademii. Arkezylaos z Pitane, scholarcha (dyrektor) Akademii, używał sokratejsko‑platońskiej metody dialektycznej, prowadził dialog z rozmówcą w taki sposób, aby stale zbijać jego twierdzenia. Dzięki Arkezylaosowi akademizm stał się zwartym i spójnym zespołem twierdzeń stanowiących broń przeciw dogmatykom i ich tezom. Jednym z jego następców na Akademii był scholarcha Karneades z Cyreny (214–129 r. p.n.e.), który nieco odświeżył akademicki sceptycyzm i skupiał się zwłaszcza na intelektualnych sporach ze stoikami. Ci bowiem uważali, że ich twierdzenia są spójne oraz racjonalne, a także dające się udowodnić.

Epoka hellenistyczna w filozofii trwała aż po kres antyku, zatem sceptycyzm, stoicyzmstoicyzmstoicyzmepikureizmepikureizmepikureizm pozostały jej dominującymi formami. Nie oznacza to jednak, że nie przechodziły one przez pewne historyczne zmiany. Pewne odświeżenie nauki sceptyckiej sprawia, że można mówić o tak zwanym „młodym sceptycyzmie”, „trzecim sceptycyzmie” lub nawet o „neosceptycyzmie”. Jego przedstawiciele podzielali sceptycką naukę moralną i przyjmowali ją bez zastrzeżeń, skupili się więc na usystematyzowaniu i podsumowaniu argumentów dotyczących niemożliwości poznania świata, spisując je jako listy tzw. „tropów”. Najbardziej znanymi spośród przedstawicieli tej filozofii są m.in.: Ainezydem z Knossos (żył prawdopodobnie w I w. p.n.e.), Agrypa (działał na przełomie I i II w.) i Sekstus Empiryk (działający na przełomie II i III w.).

Dziesięć tropów sceptyków

Najbardziej zwarty i wyczerpujący w poglądach okazał się neopirronizm, który przedstawił najpełniejszą wykładnię idei całego ruchu. Do grona jego przedstawicieli należał wspomniany już Ainezydem. Zawdzięczamy mu listę dziesięciu dowodów, zwanych po prostu „tropami”, które podważają możliwość poznania świata poprzez zmysły.

bg‑pink

Przeanalizuj poniższą listę tropów Ainezydema. Rozważ, czy ich następowanie po sobie jest logiczne i spójne. Zastanów się, czy filozof wyczerpał wszystkie możliwości błędów wynikających z poznania zmysłowego. Oceń także, czy niektóre tropy, ze względu na podobieństwo, dają się zredukować do innych.

Tropy Ainezydema

1. Różne gatunki istot odmiennie postrzegają ten sam przedmiot, gdyż mają inaczej zbudowane narządy poznawcze.
R18h3JiSBOZRf
Jeden z najdoskonalszych narządów węchowych w świecie zwierząt to psi nos.
Źródło: Piotr Grzywocz, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Człowiek posiada ok. 5 mln komórek węchowych, zaś pies – 200 mln. Psy zatem mają niewyobrażalnie lepszy węch, człowiek jednak dostrzega szerszą gamę barw, a pies nie widzi kolorów zielonego i czerwonego, odbiera je w odcieniach żółci, niebieskiego i szarości.

2. Nawet ten sam gatunek (np. różni ludzie) inaczej postrzega ten sam przedmiot.
R1UEdCQN5Ew5v
Źródło: Dan-yell, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Ludzie z daltonizmem (deuteranopią) nie odróżniają kolorów zielonego i czerwonego. Zdarzają się też przypadki zaburzenia zwanego monochromatyzmem, który sprawia, że wszystkie kolory widzi się w odcieniach szarości.

3. Ten sam człowiek odmiennie postrzega daną rzecz różnymi zmysłami.
R1QanvPE9u2Q7
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Cynamon pachnie słodko, lecz w smaku jest gorzki. Nie można przy tym ocenić który zmysł „ma rację”, a który wprowadza w błąd.

4. Bywa, że tym samym zmysłem człowiek postrzega konkretną rzecz w inny sposób.
ReCgJwy5k4RdN
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Słodkie jabłko będzie wydawać się gorzkim po umyciu zębów, a to ze względu na laurylosiarczan sodu, odpowiedzialny za spienianie pasty.

5. Ta sama rzecz bywa postrzegana inaczej, w zależności od swego położenia i warunków jej postrzegania.
RUtFrb8OfSLms
Źródło: Oarsome, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Wiosło wzniesione w powietrze wydaje się proste, zaś zanurzone do połowy w wodzie wygląda na złamane.

6. Żadnej rzeczy nie postrzegamy w sposób bezpośredni, lecz zawsze w pewnych warunkach, co utrudnia jej poznanie.
RQtKOQqyJpFPb
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Obserwując gwiazdy na nocnym niebie, widzi się tylko ich obraz z przeszłości. Jeśli jakaś gwiazda jest oddalona od Ziemi o sto tys. lat świetlnych, to dostrzega się jej obraz właśnie sprzed stu tys. lat, więc może ona już nie istnieć.

7. Te same rzeczy wywołują inne wrażenia zmysłowe w zależności od ich ilości, układu itp.
RS71GoDVr4HX3
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Drobna ilość piasku na dłoni wydaje się ostra i szorstka, lecz cała plaża usypana piaskiem okazje się miękka i przyjemna.

8. Postrzeżenia zależą od natury i kondycji postrzegającego oraz warunków, w jakich przedmiot jest postrzegany.
RX246Bjut3qEq
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Za dnia las wydaje się przytulny i przyjemny, lecz w nocy – obcy i niebezpieczny.

9. Na nasze postrzeganie danej rzeczy zawsze ma wpływ to, ile razy i w jaki sposób ją wcześniej postrzegamy.
R1HhzxtcCGnHM
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Czarna kawa nie smakuje dzieciom, a to ze względu na jej cierpki i mocny smak. Natomiast dorośli, którzy przyzwyczaili się do tego, zazwyczaj cenią sobie jej pobudzające właściwości.

10. Na sądy o przedmiotach wywierają wpływ nasze przekonania, obyczaje, wierzenia i wychowanie.
RH1krdXze5iJv
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Arabowie (ze względu na wierzenia religijne) i wegetarianie (ze względu na światopogląd) uznają mięso świni za ohydne, zaś ludzie niepodzielający ich przekonań, ze smakiem zjedzą dobrze przyrządzony kotlet schabowy.

Empiria i rozum

Dla sceptyków było jasne, że jeśli nie jest się w stanie poznać świata, to nie można także dojść do pewnych wniosków na jego temat. Zmysły dostarczają bowiem rozumowi wadliwy materiał do rozważań. Ponadto rozum, ze swej natury równie nieskuteczny, zawsze popada w jeden z trzech błędów.

  1. Błędne koło – gdy za pomocą jednej tezy udowadnia się drugą, a następnie drugą tezę tłumaczy się, używając pierwszej. W rzeczywistości w taki sposób nie udowadnia się niczego.

  2. Regres ad infinitum aby wytłumaczyć pewne pojęcie używa do tego innych pojęć, więc najpierw należy udowodnić te pojęcia za pomoc kolejnych pojęć itd.

  3. Arbitralność spostrzeżeń – wynika stąd, że na rozumowanie ma wpływ punkt widzenia, przez co nie da się uprawiać namysłu niezależnego od przekonań i interesów.

Z całości tych rozważań wynika ogólny wniosek sceptyków: obserwuj świat, nagromadź możliwie dużo informacji o nim, a potem – zawieś osąd, nie wyciągaj żadnych wniosków na temat rzeczywistości i rzeczy, które w niej odkrywasz, aby nie wikłać się w bezproduktywne rozważania. Tylko w zgodzie z tą postawą życie będzie spokojne, więc szczęśliwe.

Słownik

afazja
afazja

(gr. alfaphialfasigmaίalfa niemówienie, nieorzekanie) cecha typowa dla filozofii sceptyckiej, polega na niewyrażaniu opinii w żadnej kwestii i zawieszaniu osądu

apatia
apatia

(od gr. piάthetaepsiloniotaalfa, apateia nieodczuwanie, nieodczuwalność) cecha typowa dla nurtów filozoficznych epoki hellenistycznej, zwłaszcza dla stoicyzmu i sceptycyzmu; polega na nieodczuwaniu emocji i uczuć, dzięki czemu zachowuje się duchową niezależność od świata

ataraksja
ataraksja

(gr. alfataualfarhoalfaxiiotaalfa niewzruszenie, niewzruszoność) cecha typowa dla nurtów filozoficznych epoki hellenistycznej, zwłaszcza dla stoicyzmu i sceptycyzmu; polega na zachowaniu niewzruszoności względem otaczającego świata, tzn. względem wydarzeń, które mają miejsce; oznaka duchowej niezależności człowieka

epikureizm
epikureizm

jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Epikura z Samos; w myśl tej doktryny w życiu powinno się zaspokajać tylko naturalne, niezbędne dla życia potrzeby i tylko z nich czerpać przyjemność (tzw. hedonizm umiarkowany); Epikur nauczał w swoim ogrodzie, do którego mógł wstąpić każdy przechodzień, aby nieco odpocząć, napić się wody i wziąć udział w przyjemnych, intelektualnych rozmowach

stoicyzm
stoicyzm

(gr. sigmatauomicronὰ ἡ piomicroniotakappaίlambdaeta, he stoa he poikile) jeden z trzech głównych nurtów filozofii okresu hellenistycznego, zainicjowany przez Zenona z Kition; system filozoficzny głoszący atomizm i zasadę niewzruszoności – nieodczuwania żadnych emocji, życia zdystansowanego do spraw bieżących i wyobcowania; Zenon nie był Ateńczykiem, nie mógł więc nabyć w mieście budynków do stworzenia własnej szkoły, wykładał zatem w bramie prowadzącej do miasta; nazwa nurtu pochodzi od greckiego określenia „brama malowana”