Przeczytaj
Przepisy polskiej Konstytucji przewidują model dualistycznej egzekutywydualistycznej egzekutywy i prezydentury arbitrażowejprezydentury arbitrażowej. Oznacza to, że władza wykonawcza w RP podzielona jest między Prezydenta RP i Radę Ministrów. Sprawowanie władzy spoczywa w rękach rządu (art. 146 Konstytucji RP), a rola głowy państwa polega przede wszystkim na stabilizowaniu systemu rządów, czuwaniu nad harmonijnym zarządzaniem państwem i pomocy w znajdowaniu rozwiązań w sytuacjach kryzysowych.
Polski prezydent ma silną legitymizacjęlegitymizację do pełnienia funkcji. Wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym. Większość jego kompetencji jest jednak ograniczona, np. koniecznością uzyskania kontrasygnatykontrasygnaty czy działaniem wyłącznie na wniosek innego organu władzy.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, artykuł 126
Słownik
podział władzy wykonawczej między dwa, względnie niezależne organy (np. głowa państwa i rząd); alternatywnym rozwiązaniem jest tzw. monizm egzekutywy/egzekutywa zamknięta, w którym rolę premiera przejmuje głowa państwa
rozwiązanie ustrojowe polegające na powierzeniu głowie państwa funkcji rozjemcy i mediatora pomiędzy pozostałymi instytucjami w tym ustroju, roli osoby, która wspiera pozostałe władze w sytuacjach kryzysowych
uprawnienie rządzących do podejmowania decyzji w imieniu lub wobec rządzonych
współpodpisanie aktu prawnego przez drugą osobę, potwierdzające jego ważność, np. wymóg złożenia podpisu przez Prezesa Rady Ministrów na urzędowym akcie Prezydenta RP