Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przepisy polskiej Konstytucji przewidują model dualistycznej egzekutywydualizm egzekutywydualistycznej egzekutywyprezydentury arbitrażowejprezydentura arbitrażowaprezydentury arbitrażowej. Oznacza to, że władza wykonawcza w RP podzielona jest między Prezydenta RP i Radę Ministrów. Sprawowanie władzy spoczywa w rękach rządu (art. 146 Konstytucji RP), a rola głowy państwa polega przede wszystkim na stabilizowaniu systemu rządów, czuwaniu nad harmonijnym zarządzaniem państwem i pomocy w znajdowaniu rozwiązań w sytuacjach kryzysowych.

Polski prezydent ma silną legitymizacjęlegitymizacjalegitymizację do pełnienia funkcji. Wybierany jest w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich i w głosowaniu tajnym. Większość jego kompetencji jest jednak ograniczona, np. koniecznością uzyskania kontrasygnatykontrasygnatakontrasygnaty czy działaniem wyłącznie na wniosek innego organu władzy.

Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, artykuł 126

RMPhLluHlyI4u
Ilustracja przedstawia otwartą książkę. To Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej. Na ilustracji są 3 aktywne punkty z dodatkowymi informacjami. Opis punktów: 1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest najwyższym przedstawicielem Rzeczypospolitej Polskiej i gwarantem ciągłości władzy państwowej. 2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na straży suwerenności i bezpieczeństwa państwa oraz nienaruszalności i niepodzielności jego terytorium. 3. Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach określonych w Konstytucji i ustawach.
Wskaż uprawnienia Prezydenta RP, poprzez które realizuje zadania określone w art. 126 konstytucji.
Źródło: Sejm RP.

Słownik

dualizm egzekutywy
dualizm egzekutywy

podział władzy wykonawczej między dwa, względnie niezależne organy (np. głowa państwa i rząd); alternatywnym rozwiązaniem jest tzw. monizm egzekutywy/egzekutywa zamknięta, w którym rolę premiera przejmuje głowa państwa

prezydentura arbitrażowa
prezydentura arbitrażowa

rozwiązanie ustrojowe polegające na powierzeniu głowie państwa funkcji rozjemcy i mediatora pomiędzy pozostałymi instytucjami w tym ustroju, roli osoby, która wspiera pozostałe władze w sytuacjach kryzysowych

legitymizacja
legitymizacja

uprawnienie rządzących do podejmowania decyzji w imieniu lub wobec rządzonych

kontrasygnata
kontrasygnata

współpodpisanie aktu prawnego przez drugą osobę, potwierdzające jego ważność, np. wymóg złożenia podpisu przez Prezesa Rady Ministrów na urzędowym akcie Prezydenta RP