Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RvKJcYpoH27mK
Nagranie dźwiękowe poświęcone przemyśleniom Immanuela Kanta.
RiOUb7q8UTZjQ1
Rysunek przedstawiający ideę internetu rzeczy.
Źródło: Wilgengebroed on Flickr, Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Punktem wyjścia rozważań Immanuela Kanta była analiza problematyki poznania. Filozof bada istniejące w tej dziedzinie teorie, aby odpowiedzieć na pytanie, jakie warunki muszą być spełnione, aby było możliwe pełne poznanie, tj. wiedza naukowa (w terminologii Kanta jest to problematyka „czystego rozumu teoretycznego”). Nowożytna epistemologiaepistemologiaepistemologia miała wówczas wypracowane trzy rozwiązania: racjonalistyczneracjonalizmracjonalistyczne, empirystyczneempiryzmempirystyczneintuicjonistyczneintuicjonizmintuicjonistyczne. Aby je czytelniej ukazać, posłużymy się metaforą umysłu ludzkiego jako komputera: mózg ludzki jako fizyczny narząd do przetwarzania informacji to hardware – sam komputer bez oprogramowania; natomiast sposoby przetwarzania, łączenia i selekcjonowania tych informacji to software – podstawowy system operacyjny (oprogramowanie) komputera. Według każdego z wymienionych tu stanowisk człowiek z natury, tj. z urodzenia posiada „hardware”, różnice pomiędzy poszczególnymi teoriami dotyczą dopiero pochodzenia naszego „software’u”.

REjV4kD38aLFI1
Prezentacja.

Dzięki lekturze Hume’a, Kant – jak to już zostało powiedziane – „przebudził się z metafizycznej drzemki”. Jasno sobie uświadomił, że wszystkie pojęcia tradycyjnej metafizyki są nie do udowodnienia, a sama metafizyka traktująca o rzeczach, które ani nie są bezpośrednio dane w doświadczeniu, ani nie da się ich wywieść z samej struktury umysłu, nie może mieć statusu nauki. Jednak sceptyczne wnioski Hume’a co do możliwości nauki, czyli możliwości wykrycia koniecznych i powszechnych praw rządzących danymi w doświadczeniu faktami (chodziło tu głównie o wykrycie koniecznych związków przyczynowych w przyrodzie) – nie zadowalały Kanta i popchnęły go do poszukiwania innych rozwiązań. Będąc pod wielkim wrażeniem postępów w naukach przyrodniczych, Kant stwierdza, że Hume oparł swoje rozumowanie na niewłaściwym pytaniu. Główne pytanie Hume’a brzmiało bowiem: czy nauki przyrodnicze są możliwe?

R1WtHaGlS99uT1
Żeby udzielić odpowiedzi na postawione przez siebie pytania, Kant dokonuje przewrotu kopernikańskiego w filozofii. Tak jak Kopernik w astronomii, tak Kant w filozofii przedstawia zupełnie inną wizję epistemologii. Książka, w której zawarł jej podstawy Krytyka czystego rozumu uważana jest przez wielu filozofów za najważniejszą książkę w historii ludzkiej myśli.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

O to, zdaniem królewieckiego filozofa, nie należy jednak pytać. Patrzymy do góry i widzimy niebo gwiaździste: rządzą tu obiektywne prawa odkrywane przez naukę. Nie można tego kwestionować. Pytanie Kanta brzmi więc: jak nauki przyrodnicze są możliwe? Kant rozciąga to pytanie na wszelkie dziedziny ludzkiej wiedzy, a także na moralność. Sceptycyzm Hume’a dotyczył bowiem również moralności − jego zdaniem nie ma sposobu na jej racjonalne uprawianie, trzeba ją oprzeć na uczuciach. Kant nie godził się z tym wnioskiem. Twierdził, że zadaniem filozofii jest odpowiedzieć na pytanie, jak moralność jest możliwa jako nauka. Niebo gwiaździste nade mną i prawo moralne we mnie − oto fundament całej filozofii Kanta.

Stanowisko Kanta przezwycięża naiwny oświeceniowy optymizm i zapoczątkowuje nową erę w filozofii. Za najważniejsze pytania filozoficzne Kant uznaje:

  1. Co mogę wiedzieć?

  2. Co powinienem czynić?

  3. Czego mogę się spodziewać?

  4. Czym jest człowiek?

Zadaniem pierwszych trzech pytań jest dotarcie do odpowiedzi na pytanie czwarte.

Słownik

racjonalizm
racjonalizm

(łac. ratio – rozum) kierunek filozoficzny, który zapoczątkował Kartezjusz; niezależny i samowystarczalny rozum ludzki posiada główną rolę w procesie poznania; jest wyłącznym źródłem wiedzy o świecie.

empiryzm
empiryzm

(gr. empeiría – doświadczenie) stanowisko epistemologiczne, zgodnie z którym wyłącznym lub głównym źródłem wiedzy jest doświadczenie

intuicjonizm
intuicjonizm

(ang. intuitionism, łac. intueri – wglądać, przeczuwać), filoz. kierunek w teorii poznania, wg którego głównie lub jedynie wartościowym sposobem poznania jest intuicja, rozumiana jako niewyrażalny w języku akt bezpośredniego, ale nie zmysłowego obcowania z przedmiotem, pozwalający na przeżycie jego konkretnej, niepowtarzalnej natury (istoty, wewnętrznego sensu)

fideizm
fideizm

(łac. fides – wiara) pogląd filozoficzny i teologiczny uznający wyższość wiary nad poznaniem rozumowym i teoriami naukowymi

epistemologia
epistemologia

(gr. episteme – wiedza, umiejętność, zrozumienie) dziedzina filozofii zajmująca się poznaniem i jego granicami