Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Historia o Tristanie i Izoldzie

Średniowieczne Dzieje Tristana i Izoldy (powstałe w kręgu celtyckich legend o królu Arturze) przedstawiają związek miłosny dwojga ludzi, którzy nie mogą być razem ze sobą ze względu na społeczne normy i własne zobowiązania. Tristan jest podwładnym króla Marka. Na rozkaz wykonuje misję eskorty jego przyszłej żony. Gdy bohaterowie się poznają, Izolda jest już zaręczona z królem i wkrótce stanie się jego żoną. Miłość pomiędzy Tristanem a Izoldą jest jednak silniejsza od nich. Jest bowiem efektem działania miłosnego napoju, przygotowanego dla Izoldy i króla Marka, który przez przypadek wypili. SymbolicznesymbolSymboliczne znaczenie tego napoju odzwierciedla potęgę uczucia, z którym nie sposób walczyć. To miłość, która jest silniejsza od obowiązków i norm. Kochankowie nie są w stanie jej zniszczyć, a po rozstaniu nadal pozostają emocjonalnie wierni sobie. Ich związkowi stale towarzyszy cierpienie – najpierw z powodu poczucia winy wobec króla Marka i złamania zasad honoru (Tristan) i wierności (Izolda), potem – po rozstaniu – z powodu wzajemnej tęsknoty i samotności, której doświadczają. Tristan, złożony chorobą, umiera samotnie, z imieniem Izoldy na ustach, sądząc, że nie ujrzy już swej ukochanej. Izolda, znajdując go martwego, umiera obok niego z żalu.

RJyaHnBrIRgir
Rogelio de Egusquiza, Tristan i Izolda (1900). Obraz przedstawia kochanków nierozłącznych także po śmierci – Izolda nadal trzyma Tristana za rękę.
Źródło: domena publiczna.

Życie i twórczość Haliny Poświatowskiej

Halina Poświatowska (1935‑1967) to owiana legendą postać polskiej poezji II poł. XX w. Na twórczość poetki wyjątkowo silnie wpłynęły wydarzenia osobiste. Poświatowska miała wadę serca, wówczas nieuleczalną, i dużą część życia spędziła w szpitalach oraz sanatoriach. Nie uchroniło jej to, niestety, przed śmiercią w wieku trzydziestu dwóch lat. Przeżyła także osobistą tragedię – mając dwadzieścia jeden lat, po dwóch latach małżeństwa straciła męża. Doświadczenia choroby, cierpienia, tęsknoty, śmierci ukochanego i nadchodzącego kresu własnego życia naznaczyły los poetki i stanowią główny temat jej twórczości. Najważniejszym motywem jej poezji jest miłość, której często towarzyszy cierpienie. W tym jest podobna do uczucia łączącego Tristana i Izoldę.

R5U0ahZ9vqPyw
Ławeczka Haliny Poświatowskiej w Częstochowie.
Źródło: licencja: CC BY 4.0.

Tekst wiersza

Halina Poświatowska ***

tutaj leży Izold jasnowłosa
biała Izold o złotym warkoczu
bardzo jasno jest w szpitalu nocą
świecą ogniki oczu

trzepotliwy oddech o ściany
tłucze się jak uwięziony ptak
na spotkanie wybiega mu wiatr
w korytarze wąskie zabłąkany

i wiem że się nieodwołalnie stanie
nim obudzi okna nowy dzień
na szpitalnym łóżku złota cień
i szept wiatru poza oknem – Tristanie

1 Źródło: Halina Poświatowska, ***, [w:] Oda do rąk, 1966.

Świat przedstawiony w wierszu

Podmiot mówiący ujawnia się bezpośrednio tylko w jednym miejscu wiersza: i wiem że się nieodwołalnie stanie. Jednak wszystkie pozostałe wypowiedzi, zwłaszcza dotyczące leżącej w szpitalu kobiety, sformułowane w 3. os. l. poj., możemy także uznać za wyraz uczuć i przeżyć podmiotu lirycznego. W ten sposób osoba mówiąca w wierszu stara się zdystansować zarówno do sytuacji, w której się znajduje, jak i do samej siebie i swych uczuć.

Bohaterka postrzega siebie jako Izold jasnowłosą, wyraźnie odwołując się do średniowiecznej opowieści. Mieści się w tym charakterystyka jej sytuacji emocjonalnej – mamy tu więc do czynienia z osobą zakochaną, poddaną przemożnej sile miłości. Określenie ukochanego mianem Tristana nie pozostawia wątpliwości, że to miłość spełniona i wzajemna, ale nieszczęśliwa – kobieta umiera w samotności, tęskniąc do mężczyzny, którego kocha. Nawiązanie do legendy sprawia zarazem, że sytuacja ta nabiera znaczeń symbolicznych i uniwersalnych, a imiona bohaterów oznaczają wszystkich kochających, którzy umierają samotnie, tęskniąc do ukochanej osoby.

R1HuFZYDslPfR
Hughes Merle, Tristan I Izolda, ok. 1870.
Źródło: domena publiczna.

Poetyka wiersza

Wiersz jest niezwykle oszczędny w środkach literackich. Dominują w nim epitetyepitetepitety. Są wśród nich takie, które przypominają epitety stałe, znane z poezji dawnej, także średniowiecznej: Izold jest „biała, jasnowłosa”, jej warkocz zaś – „złoty”. Epitety te mają nie tylko funkcje obrazowe, ale posiadają także znaczenia symboliczne. Ale są też w wierszu epitety inne, współczesne: „trzepotliwy oddech”, „uwięziony ptak”. Są także codzienne, niepoetyckie: „wąskie korytarze”, „nowy dzień”, „szpitalne łóżko”. Jest również kilka epitetów rzeczownikowych, które przypominają dawną mowę poetycką: „ogniki oczu”, „złota cień”, „szept wiatru”.

Słownik

epitet
epitet

(gr. epítheton – przydawka) środek stylistyczny służący do określenia osób, rzeczy, stanów, zjawisk; zwykle wyrażony przymiotnikiem, rzadziej rzeczownikiem, wyjątkowo: liczebnikiem lub zaimkiem; epitety służące do określania rzeczy mają często charakter wizualny, np. oddają kolory przedstawianych przedmiotów. Epitet stały to określenie stale towarzyszące określanemu przedmiotowi, zwykle osobie, np. prędkonogi Achilles, Izold jasnowłosa

przerzutnia
przerzutnia

przeniesienie części wypowiedzenia do kolejnego wersu wiersza

symbol
symbol

(z gr. sýmbolon – znak, oznaka, sygnał) element rzeczywistości materialnej (rzecz, zjawisko, roślina, zwierzę lub osoba) obdarzony dodatkowym, abstrakcyjnym znaczeniem. Znaczenie to jest niejednoznaczne, często celowo niejasne, odwołujące się bardziej do pewnej sfery znaczeń niż pojedynczego pojęcia, np. róża jako symbol m.in. miłości, namiętności, kobiecości, cierpienia, pragnienia, tęsknoty