Przeczytaj
Główne cele sztuki: uczyć i dawać przyjemność
Po Horacym (65 r. p.n.e. – 8 r. p.n.e.) pozostało niewiele dzieł: cztery księgi pieśni (nieco ponad 100 utworów), po kilkanaście epodepod i satyr, wreszcie 24 listy poetyckie. Dorobek okazał się jednak na tyle ważny, że dziś w niemal wszystkich opracowaniach dotyczących literatury antycznej Quintus Horatius Flakkus określany jest jako najważniejszy rzymski liryk. Tę pozycję zdobył sobie nie tylko dzięki praktykowaniu poezji, lecz również za sprawą teoretycznych rozważań zawartych w Sztuce poetyckiej (Ars poetica lub De arte poetica). Dzieło powstało dla kilku przedstawicieli jednego z ważnych rodów arystokratycznych – Pizonów. Ci bogaci Rzymianie wspierali różnych twórców, ale sami też pragnęli tworzyć. Horacy napisał więc List do Pizonów, który z czasem zaczęto nazywać Sztuka poetycką. Drugi z tytułów dobrze oddaje zawartość wierszowanego listu. Autor przedstawia w nim swe poglądy na literaturę i podaje zasady, które powinien wziąć pod uwagę każdy pisarz (nawet zanim jeszcze przystąpi do tworzenia). Horacy przestrzegał m.in. przed niebezpieczeństwem popadnięcia w grafomanięgrafomanię – według niego należy łączyć talent z wytrwałym ćwiczeniem. Znajomość rzemiosła poetyckiego pozwala osiągnąć główny cel twórcy, czyli dostarczenie odbiorcy wiedzy i przyjemności (łac. docere et delectaredocere et delectare). Dążenie do osiągnięcia pierwszego z celów wiązało się m.in. z obecnością odniesień do filozofii i historii oraz z ukazywaniem rzeczywistości w sposób krytyczny – sięgając po satyrę, Horacy pouczał swoich czytelników, jak nie powinni postępować. Autor pieśni i epod unikał przy tym publicystycznego dydaktyzmu, dbając nie tylko o treść, ale również o formę swoich wierszy, czyli m.in. o zastosowanie odpowiednich środków stylistycznych. Uzyskanie obu celów wiązało się z obszerną wiedzą z różnych dyscyplin oraz znajomością rzemiosła poetyckiego – twórcę spełniającego te warunki określano jako poeta doctuspoeta doctus (poeta uczony), wymieniając w tym gronie m.in. Horacego.
Poezja daje szansę na nieśmiertelność twórcy
Horacy uczył, jak pisać, nie tylko w Sztuce poetyckiej. W każdym z jego zbiorów znajdują się uwagi poświęcone tworzeniu. Rzymski liryk szczególnie często podejmował motywy autotematyczneautotematyczne, odnosząc się do własnych dokonań literackich oraz do dzieł innych twórców. W odach, epodach, satyrach oraz listach wskazywał na pozytywne i negatywne wzorce, o których powinien pamiętać każdy, kto chce stworzyć wartościowe dzieło. Symbolem tworzenia poezji była w jego utworach lira albo lutnia, instrument, przy akompaniamencie którego śpiewano utwory literackie. W zbiorze Pieśni (Carmina), nazywanych też Odami przekonywał, że literatura unieśmiertelnia bohaterów i twórców, powoduje, że ważne wydarzenia nie odchodzą w zapomnienie. Wiarę w moc twórczości rzymski poeta wyraził przede wszystkim w pieśni, z której wywodzi się topos exegi monumentumexegi monumentum:
Oda III 30 [Exegi monumentum aere perennius…]Stawiłem sobie pomnik trwalszy niż ze spiżyspiży,
Od królewskich piramid sięgający wyżej;
Ani go deszcz trawiący, ani AkwilonyAkwilony
Nie pożyjąpożyją bezsilne, ni lat niezliczonySzereg, ni czas lecący w wieczności otchłanie.
Nie wszystek umrę, wiele ze mnie tu zostanie
Poza grobem. Potomną sławą zawsze młody,
RóśćRóść ja dopóty będę, dopóki na schodyna schodyKapitolu z westalką cichą kapłan kroczyKapitolu z westalką cichą kapłan kroczy.
Gdzie z szumem się AufidusAufidus rozhukany toczy,
Gdzie DaunusDaunus w suchym kraju rządził polne ludy,
Tam o mnie mówić będą, że ja, niski wprzódy,Na wyżyny się wzbiłem i żem przeniósł pierwszy
Do narodu Italów rytm eolskich wierszyDo narodu Italów rytm eolskich wierszy.
MelpomenoMelpomeno, weź chlubę, co z zasługi rośnie,
I delfickimdelfickim wawrzynem wieńcz mi włos radośnie.
WstępOd czasów SafonySafony [...] i PindaraPindara poeci greccy, a później za ich wzorem także rzymscy, twierdzili, że dzieła ich okażą się trwałe i zapewnią im nieśmiertelność. Nigdy jednak przed Horacym ów tytuł do nieśmiertelności i przyszłej sławy nie został wyartykułowany w sposób tak bardzo konkretny i jednoznaczny jak w tej właśnie odzie: „moją zasługą jest to, że pierwszy przeniosłem do poezji italskiej rytmy pieśni eolskiej.
Poezja ma moc wywyższania artysty nad zwykłych ludzi
Przekonanie o tym, że poezja ma moc unieśmiertelniającą Horacy wyrażał w kilku utworach. W pieśni III 1 (a więc rozpoczynającej tę księgę, którą zamykała oda III 30) podkreślał niezwykłość genialnego artysty, którego nazywał wieszczem i porównał do kapłana:
Oda III 1 [Odi profanum vulgus et arceo... ]Odi profanum vulgus et arceoOdi profanum vulgus et arceo
Precz, motłoch ciemny! Cóż mię on obchodzi? A wy słuchajcie milcząc Muz kapłana! Pieśń nigdy dotąd nie śpiewana Z mych ust niech Rzymskiej się święci Młodzi!
Słownik
literatura, która podejmuje refleksje na temat konkretnego utworu, ale też dotyczące procesu tworzenia w ogóle oraz roli sztuki
(łac. uczyć i dawać przyjemność) te dwa cele sztuki były w antyku uznawane za główne: literatura miała podawać informacje, ale też być źródłem przyjemności i dostarczać wrażeń estetycznych
(łac. wzniosłem pomnik trwalszy od spiżu) pierwszy wers pieśni Horacego, odnoszący się do dzieła poetyckiego, które jest wieczne - trwalsze niż np. pomnik wykonany ze spiżu (stopu miedzi, cyny i cynku)
utwór złożony z dystychów (dwuwersów) o charakterystycznej budowie – drugi z wersów powinien być krótszy
pisanie utworów literackich przez osoby pozbawione talentu; bezwartościowe utwory literackie
(łac. poeta uczony) pojęcie to określa człowieka wszechstronnie wykształconego, erudytę wykorzystującego swoją wiedzę w trakcie pisania utworów literackich