Główne cele sztuki: uczyć i dawać przyjemność

Po Horacym (65 r. p.n.e. – 8 r. p.n.e.) pozostało niewiele dzieł: cztery księgi pieśni (nieco ponad 100 utworów), po kilkanaście epodepodepod i satyr, wreszcie 24 listy poetyckie. Dorobek okazał się jednak na tyle ważny, że dziś w niemal wszystkich opracowaniach dotyczących literatury antycznej Quintus Horatius Flakkus określany jest jako najważniejszy rzymski liryk. Tę pozycję zdobył sobie nie tylko dzięki praktykowaniu poezji, lecz również za sprawą teoretycznych rozważań zawartych w Sztuce poetyckiej (Ars poetica lub De arte poetica). Dzieło powstało dla kilku przedstawicieli jednego z ważnych rodów arystokratycznych – Pizonów. Ci bogaci Rzymianie wspierali różnych twórców, ale sami też pragnęli tworzyć. Horacy napisał więc List do Pizonów, który z czasem zaczęto nazywać Sztuka poetycką. Drugi z tytułów dobrze oddaje zawartość wierszowanego listu. Autor przedstawia w nim swe poglądy na literaturę i podaje zasady, które powinien wziąć pod uwagę każdy pisarz (nawet zanim jeszcze przystąpi do tworzenia). Horacy przestrzegał m.in. przed niebezpieczeństwem popadnięcia w grafomanięgrafomaniagrafomanię – według niego należy łączyć talent z wytrwałym ćwiczeniem. Znajomość rzemiosła poetyckiego pozwala osiągnąć główny cel twórcy, czyli dostarczenie odbiorcy wiedzy i przyjemności (łac. docere et delectaredocere et delectaredocere et delectare). Dążenie do osiągnięcia pierwszego z celów wiązało się m.in. z obecnością odniesień do filozofii i historii oraz z ukazywaniem rzeczywistości w sposób krytyczny – sięgając po satyrę, Horacy pouczał swoich czytelników, jak nie powinni postępować. Autor pieśni i epod unikał przy tym publicystycznego dydaktyzmu, dbając nie tylko o treść, ale również o formę swoich wierszy, czyli m.in. o zastosowanie odpowiednich środków stylistycznych. Uzyskanie obu celów wiązało się z obszerną wiedzą z różnych dyscyplin oraz znajomością rzemiosła poetyckiego – twórcę spełniającego te warunki określano jako poeta doctuspoeta doctuspoeta doctus (poeta uczony), wymieniając w tym gronie m.in. Horacego.

RSIjE7t26VNoN
Portret Horacego – muzeum w Wenuzji.
Źródło: Giacomo Di Chirico, Quinto Orazio Flacco, domena publiczna.

Poezja daje szansę na nieśmiertelność twórcy

Horacy uczył, jak pisać, nie tylko w Sztuce poetyckiej. W każdym z jego zbiorów znajdują się uwagi poświęcone tworzeniu. Rzymski liryk szczególnie często podejmował motywy autotematyczneautotematyczna literaturaautotematyczne, odnosząc się do własnych dokonań literackich oraz do dzieł innych twórców. W odach, epodach, satyrach oraz listach wskazywał na pozytywne i negatywne wzorce, o których powinien pamiętać każdy, kto chce stworzyć wartościowe dzieło. Symbolem tworzenia poezji była w jego utworach lira albo lutnia, instrument, przy akompaniamencie którego śpiewano utwory literackie. W zbiorze Pieśni (Carmina), nazywanych też Odami przekonywał, że literatura unieśmiertelnia bohaterów i twórców, powoduje, że ważne wydarzenia nie odchodzą w zapomnienie. Wiarę w moc twórczości rzymski poeta wyraził przede wszystkim w pieśni, z której wywodzi się topos exegi monumentumexegi monumentum aere perenniusexegi monumentum:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Horacy Oda III 30 [Exegi monumentum aere perennius…]

Stawiłem sobie pomnik trwalszy niż ze spiży1spiży,
Od królewskich piramid sięgający wyżej;
Ani go deszcz trawiący, ani Akwilony2Akwilony
Nie pożyją3pożyją bezsilne, ni lat niezliczony

Szereg, ni czas lecący w wieczności otchłanie.
Nie wszystek umrę, wiele ze mnie tu zostanie
Poza grobem. Potomną sławą zawsze młody,
Róść4Róść ja dopóty będę, dopóki na schody5na schody

Kapitolu z westalką cichą kapłan kroczy5Kapitolu z westalką cichą kapłan kroczy.
Gdzie z szumem się Aufidus6Aufidus rozhukany toczy,
Gdzie Daunus7Daunus w suchym kraju rządził polne ludy,
Tam o mnie mówić będą, że ja, niski wprzódy,

Na wyżyny się wzbiłem i żem przeniósł pierwszy
Do narodu Italów rytm eolskich wierszy8Do narodu Italów rytm eolskich wierszy.
Melpomeno9Melpomeno, weź chlubę, co z zasługi rośnie,
delfickim10delfickim wawrzynem wieńcz mi włos radośnie.

pol1 Źródło: Horacy, Oda III 30 [Exegi monumentum aere perennius…], [w:] tegoż, Wybór pieśni, oprac. Jerzy Królikowski, tłum. Lucjan Rydel, Wrocław 1971, s. 137.
Stanisław Stabryła Wstęp

Od czasów Safony11Safony [...] i Pindara12Pindara poeci greccy, a później za ich wzorem także rzymscy, twierdzili, że dzieła ich okażą się trwałe i zapewnią im nieśmiertelność. Nigdy jednak przed Horacym ów tytuł do nieśmiertelności i przyszłej sławy nie został wyartykułowany w sposób tak bardzo konkretny i jednoznaczny jak w tej właśnie odzie: „moją zasługą jest to, że pierwszy przeniosłem do poezji italskiej rytmy pieśni eolskiej.

od Źródło: Stanisław Stabryła, Wstęp, [w:] Horacy, Dwadzieścia dwie ody, tłum. Adam Ważyk, Wrocław 1991, s. CLIV.

Poezja ma moc wywyższania artysty nad zwykłych ludzi

Przekonanie o tym, że poezja ma moc unieśmiertelniającą Horacy wyrażał w kilku utworach. W pieśni III 1 (a więc rozpoczynającej tę księgę, którą zamykała oda III 30) podkreślał niezwykłość genialnego artysty, którego nazywał wieszczem i porównał do kapłana:

Horacy Oda III 1 [Odi profanum vulgus et arceo... ]

Odi profanum vulgus et arceoodi profanum vulgus et arceoOdi profanum vulgus et arceo
Precz, motłoch ciemny! Cóż mię on obchodzi? A wy słuchajcie milcząc Muz kapłana! Pieśń nigdy dotąd nie śpiewana Z mych ust niech Rzymskiej się święci Młodzi!

precz Źródło: Horacy, Oda III 1 [Odi profanum vulgus et arceo... ], [w:] Wybór pieśni, oprac. J. Krókowski, tłum. F. Faleński, Wrocław 1971, s. 89.
11
12
odi profanum vulgus et arceo

Słownik

autotematyczna literatura
autotematyczna literatura

literatura, która podejmuje refleksje na temat konkretnego utworu, ale też dotyczące procesu tworzenia w ogóle oraz roli sztuki

docere et delectare
docere et delectare

(łac. uczyć i dawać przyjemność) te dwa cele sztuki były w antyku uznawane za główne: literatura miała podawać informacje, ale też być źródłem przyjemności i dostarczać wrażeń estetycznych

exegi monumentum aere perennius
exegi monumentum aere perennius

(łac. wzniosłem pomnik trwalszy od spiżu) pierwszy wers pieśni Horacego, odnoszący się do dzieła poetyckiego, które jest wieczne - trwalsze niż np. pomnik wykonany ze spiżu (stopu miedzi, cyny i cynku)

epod
epod

utwór złożony z dystychów (dwuwersów) o charakterystycznej budowie – drugi z wersów powinien być krótszy

grafomania
grafomania

pisanie utworów literackich przez osoby pozbawione talentu; bezwartościowe utwory literackie

poeta doctus
poeta doctus

(łac. poeta uczony) pojęcie to określa człowieka wszechstronnie wykształconego, erudytę wykorzystującego swoją wiedzę w trakcie pisania utworów literackich