Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Przeciw bogactwu i przywilejom

Dogmaty, przeciwko którym występowali heretycy, to prawdy uważane za objawione przez Boga – ich formułowaniem na postawie Pisma Świętego oraz Tradycji apostolskiej, do dziś zajmuje się podczas soborów nieomylne kolegium biskupów z papieżem na czele. W średniowieczu zasady doktryny katolickiej uformowane zostały przede wszystkim podczas soboru konstantynopolitańskiego I (381 rok) i II (553 rok), soboru konstantynopolitańskiego III zwołanego w 680 roku oraz soboru nicejskiego I i II z 325 i 787 roku. To wtedy m.in. sformułowano chrześcijańskie wyznanie wiary oraz doktrynę o dwóch naturach Chrystusa: boskiej i ludzkiej, potwierdzono wiarę w Ducha Św., uznano dziewictwo Maryi oraz kult ikon. Poglądy odmienne od oficjalnych od początku z wielką zawziętością były tępione przez Kościół.

R9WTEjTHUdh7X
W III w. na terenie Persji powstała herezja zwana manicheizmem od imienia założyciela – Maniego. Zwolennicy tej doktryny zakładali, że świat zbudowany jest na zasadzie przeciwieństwa dwóch pierwiastków: dobra i zła, a między nimi toczy się ciągła walka. W X w. nauka ta odrodziła się w Bułgarii pod nazwą bogomiłów, a następnie we Francji w ideach głoszonych przez albigensów (katarów).
Źródło: Contentplus.sp. z o.o. na podstawie Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.
1

Po okresie bujnego rozwoju w starożytności i w okresie wczesnego średniowiecza herezje występowały w Zachodniej Europie rzadko i właściwie nie miały zbyt dużego znaczenia. Sytuacja zmieniła się dopiero w XI w. Dwie były płaszczyzny kształtowania się herezji: moralna i dogmatyczna (czasem się one przenikały).

Jednym z czynników sprzyjających rozwojowi herezji w średniowieczu był postępujący rozkład moralny Kościoła. Kler zamiast realizować ideał apostolskiego ubóstwa, pławił się w bogactwie. Nie dbano o sprawy duchowe, a sami papieże bardziej byli zaangażowani w sprawy świeckie niż religijne. Szerzyły się nepotyzmnepotyzmnepotyzmsymoniasymoniasymonia. W takich okolicznościach głównym hasłem pierwszych reformatorów był powrót do zasady ewangelicznego ubóstwa. Nawoływali oni więc duchownych do wyrzeczenia się bogactwa, przywilejów i władzy. Nie chcieli zrywać z Kościołem, zwracali uwagę na jego wypaczenia i domagali się ich naprawy. Głównymi ruchami religijno‑społecznymi powstałymi w tym nurcie byli waldensi, begardzi i beginki (zobacz galerię interaktywną obok). W XIII wieku popularność zyskali również flagelanciflagelanciflagelanci, czyli biczownicy, a na przełomie XIII i XIV wieku ugrupowanie zwane fraticellifraticellifraticelli, propagujące bezwzględne ubóstwo.

Drugą grupę herezji stanowiły te, których przedstawiciele nie tylko występowali z krytyką bogactwa Kościoła, ale też odrzucali jego nauki i występowali przeciw przyjętym dogmatomdogmatdogmatom, jak dogmatowi o istnieniu Trójcy Świętej, np. wyznawcy arianizmu.

1

Czyści i doskonali

Jedną z najradykalniejszy herezji średniowiecza byli katarzy, zwani też od nazwy ich głównego ośrodka w Albi we Francji albigensami. Ruch ten narodził się w latach 40. XII w. i szybko rozpowszechnił się w całej Europie, przy czym przede wszystkim działał w Langwedocji we Francji.

RCzHAucdR3F0g1
Rajmund VI, hrabia Tuluzy (1156–1222). Podejrzewany był on o wspieranie herezji albigensów. Podczas świętej wojny prowadzonej przeciwko heretykom jako ich sprzymierzeniec stracił większą część swoich posiadłości; pod koniec życia udało mu się je odzyskać.
Źródło: Jules Jacques Labatut, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Albigensi odrzucili nie tylko Kościół jako instytucję, ale również jego nauki, tworząc swoją własną. U podstaw doktrynydoktrynadoktryny albigensów leżało przekonanie o dualizmie świata, czyli istnieniu dwóch równorzędnych sił: dobra i zła. Wierzono, że świat materialny jest dziełem szatana i w związku z tym uważano go za zły. Świat duchowy, jako stworzony przez Boga, uznano za świat jasności i dobra. Chrystus zaś w rzeczywistości był duchem, a jego cielesność była tylko pozorna. Celem albigensów był wyzwolenie się ze świata materii. Sama śmierć tego wyzwolenia nie dawała, ponieważ wierzono, że po niej następowało wcielenie w inny byt. Należało zatem rozerwać łańcuch reinkarnacji przez odpowiednie postępowanie. Tylko jednak część wyznawców miała na to szansę – tzw. doskonali. Ci powstrzymywali się od prokreacji, spożywania mięsa i pokarmów pochodzenia zwierzęcego.

W 1209 r. papież Innocenty III ogłosił krucjatękrucjatakrucjatę przeciwko albigensom. Dowództwo powierzono zaufanemu francuskiemu możnowładcy Szymonowi de Montfort. Na czele feudałów północnych wyprawił się on na południe i w krótkim czasie w bardzo brutalny sposób podbił bogate tereny Langwedocji. Zacietrzewienie okazywane podczas tej wyprawy tłumaczy się nie tylko motywami religijnymi, ale także pragnieniem podbicia przez biedniejszych rycerzy z północy bogatych i kwitnących ziem na południu. Albigensi cieszyli się znacznym poparciem wśród ludności, a zamki znajdujące się w ich posiadaniu miały duże walory obronne. Ponad pół wieku zabrało krzyżowcom przejęcie większości twierdz albigensów.  Herezji nie udało się jednak całkowicie wyplenić.

R10K3m1EmhenU
Rzeź w Béziers należy do najbardziej krwawych epizodów wojen albigeńskich. Po zdobyciu przez krzyżowców miasta wymordowana została większa część ludności. W tamtejszym kościele zabito ok. 7 tys. chroniących się w nim osób, w tym dużą liczbę kobiet i dzieci. Na wieść o tej rzezi wiele twierdz trzymanych przez albigensów poddało się bez walki.
Źródło: Maksim, Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 3.0.

Przymus wsparty przez dobry przykład

RZB48AqsTYvil1
Fresk Giotta z bazyliki w Asyżu przedstawiający sen papieża Innocentego III o św. Franciszku z Asyżu, którego pojawienie się uratowało Kościół przed upadkiem; XIII w. Giotto zasłynął jako jeden z prekursorów odrodzenia w sztuce.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Mimo wielkiego okrucieństwa interwencja zbrojna w niewielkim stopniu przyczyniła się do wykorzenienia herezji albigeńskiej. Proces zaniku kataryzmukataryzmkataryzmu był długotrwały i dopiero w połowie XIV w. można mówić o jego zakończeniu. Duże zasługi na tym polu oddała inkwizycjainkwizycjainkwizycja. Był to stworzony przez Stolicę Apostolską i bezpośrednio jej podległy trybunał, przeznaczony do ścigania i sądzenia heretyków. Głównymi sędziami byli dominikanie, zakonnicy specjalizujący się w zagadnieniach doktryny wiary. Zadaniem inkwizycji było tropienie wyznawców różnych sekt i przekonywanie ich do przejścia na katolicyzm. W ten sposób przesłuchiwano heretyków:

Na początku [oskarżony] niech złoży następującą przysięgę […] „Ja, N., przysięgam i zaklinam się na Boga w niebiosach i Matkę Boską Maryję i wszystkich świętych bożych, że będę mówił szczerą prawdę itd. […]. Tak mi dopomóż Bóg i wszyscy jego święci”.

Jeżeli nie będzie chciał złożyć przysięgi lub będzie stawiał trudności – jest heretykiem.

[…] Następnie należy ich spytać: Skąd są. Kim są ich rodzice. Żyją oboje czy zmarli. Gdzie się wychował. Gdzie się kształcił. Dlaczego wspólny strój. Dlaczego wspólne miejsce [zamieszkania]. Czy wierzy w Boga, czy wierzy w artykuły wiary. Czy wierzy w sakramenty kościelne. Czy wierzy w święty Kościół rzymski i katolicki. Czy jest heretycką rzeczą wierzyć inaczej niż Kościół każe/ Czy uporczywe buntowanie się przeciwko nakazom Kościoła jest zawsze grzechem śmiertelnym […]. Następnie, kiedy, przez kogo i dlaczego wstąpił do tej potępionej sekty, w jaki sposób został przyjęty, jak długo w niej był, gdzie wstąpił.

t Cytat za: Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska-Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997, s. 305.

Drugą przyczyną stopniowego zaniku herezji był rozwój zakonów żebraczych, głównie franciszkanów. Bracia prowadzili pobożne życie, w pogardzie dla świata materialnego, realizując ideał ewangelicznego ubóstwa. W tym kontekście stanowili oni alternatywę dla albigensów, do których przyciągały ludzi rygoryzm moralny i gorliwość religijna.

Słownik

bogomiłowie, bogomili
bogomiłowie, bogomili

(z bułg. bogomił – miły Bogu) wyznawcy synkretycznej sekty chrześcijańskiej opierającej się na wierze w istnienie dwóch synów Boga: młodszego Jezusa i starszego Satanaela; sekta ta narodziła się w Bułgarii w X w.

dogmat
dogmat

(z gr. dogma – postanowienie, dekret, pogląd) niepodważalna prawda wiary ściśle określona przez Kościół

doktryna
doktryna

(z łac. doctrina – nauczanie, wiedza) zespół twierdzeń i dogmatów religijnych

ekskomunika
ekskomunika

(z łac. excommunicatio – poza wspólnotą; wyłączenie ze wspólnoty, potocznie klątwa, wyklęcie) w Kościele chrześcijańskim jest to najwyższa kara, która polega na tym, że osoba nią obłożona zostaje wykluczona z Kościoła i odmawia się jej prawa do przyjmowania sakramentów

flagelanci
flagelanci

(z łac. flagellum – bat, bicz) członkowie bractw religijnych praktykujących publiczne biczowanie jako formę pokuty; biczowanie praktykowane było od VI w., początkowo w klasztorach, a od XI w. objęło ludność różnych stanów, rozkwit ruchów flagelantów nastąpił XIII w., głównie we Włoszech, Niemczech i Hiszpanii; w 1349 r. procesje półnagich kobiet i mężczyzn biczujących się publicznie do krwi zostały zakazane przez Kościół, oskarżający ich o przesadne pojmowanie pokuty

fraticelli
fraticelli

(z wł. frati – bracia) nazwa ugrupowania wywodzącego się z franciszkanów, wyznającego zasadę bezwzględnego ubóstwa; na przełomie XIII i XIV wieku oderwało się od Kościoła, a w 1317 r. zostało potępione przez papieża Jana XXII

herezja
herezja

(z łac. haeresis od gr. hairesis – wybór) doktryna odrzucana przez Kościół katolicki jako błędna

inkwizycja
inkwizycja

(z łac. inquisitio – śledztwo, badanie) nazwa instytucji działającej z ramienia Kościoła od XIII do XIX w., powołanej celem ścigania i sądzenia heretyków

kataryzm
kataryzm

(od gr. katharoi – czyści) ruch religijny uznany przez Kościół katolicki za herezję, działający od XI do XIII w. głównie na południu Francji

krucjata
krucjata

(z łac. crux – krzyż) wyprawa zbrojna, której celem jest nawracanie innowierców

nepotyzm
nepotyzm

(łac. nepos - wnuk, potomek) przydzielenie godności i stanowisk członkom swojej rodziny

sobór
sobór

spotkanie biskupów całego Kościoła celem uregulowania praw moralnych i prawd wiary

symonia
symonia

handel godnościami kościenymi, termin pochodzi od Szymona Maga, który chciał kupić od apostołów dar udzielania Ducha Św.

waldensi
waldensi

(od nazwiska założyciela Piotra Waldo) przedstawiciele ruchu religijnego działający w XII w., opowiadający się przeciwko bogactwu i władzy świeckiej Kościoła

Słowa kluczowe

herezja, albigensi, inkwizycja, kultura średniowieczna, Europa w okresie krucjat

Bibliografia

Wiek V–XV w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii i studentów, oprac. M. Sobańska‑Bondaruk, S.B. Lenard, PWN, Warszawa 1997.

The Chronicle of William of Puylaurens: The Albigensian Crusade and Its Aftermath, oprac. W.A. Sibly and M.D. Sibly, Boydell Press 2003.

J. Garbacik, K. Pieradzka, Teksty źródłowe do nauki historii powszechnej wieków średnich, Kraków 1951.

Historia chrześcijaństwa, red. Tim Dowley, Warszawa 2002.

R. Michałowski, Historia powszechna. Średniowiecze, PWN, Warszawa 2012.