Rozwój handlu

W epoce brązu zaczęto stosować skomplikowaną i nie dla wszystkich dostępną obróbkę metali. Rzemieślnicy potrzebowali surowców, stąd powstało górnictwo – najpierw kamienia, potem rud metali i surowców budowlanych, takich jak glina i żwir. Właśnie zapotrzebowanie na surowce ożywiło w znaczący sposób wymianęwymianawymianę – nie występowały wszędzie, więc trzeba było je sprowadzać.

R1bu2ys5RmuW61
W czasach neolitu i wczesnego brązu liczba szybów wydobywczych krzemienia pasiastego sięgała czterech tysięcy, a wydobycie datuje się nawet na 3900 r. p.n.e. Z krzemienia pasiastego, jako skały o dużej twardości, wyrabiano ostrza. Współcześnie podziw budzą także jego walory dekoracyjne, stąd wytwarza się z niego cenioną biżuterię.
Źródło: Ra'ike, licencja: CC BY-SA 3.0.

Począwszy od neolitu, na ziemiach polskich rozwijał się handel, który dziś można by nazwać handlem międzynarodowym. Wydobywany głównie w Krzemionkach Opatowskich krzemień pasiasty rozprowadzany był w całej Europie Środkowej (nawet do 660 km). Prawdopodobnie także już w neolicie istniał bursztynowy szlakszlaki handloweszlak, skoro bardzo ceniony przez starożytnych bursztyn docierał znad Bałtyku aż do Egiptu. Podobnie było z najważniejszymi surowcami rodzącej się epoki brązu – miedzią i cyną. Obok istniejącej od zawsze wymiany lokalnej (np. wymiany skór czy mięsa upolowanych zwierząt na produkty zbieractwa lub rzemiosła) pojawiła się więc wymiana średniodystansowa. Polegała na rozprowadzaniu surowców z kopalń do dalszych ośrodków, pozyskiwaniu i transporcie niezbędnej soli, wymianie między grupami pasterskimi a rolniczymi. Najcenniejsze surowce transportowano na wielkie odległości – powyżej kilkuset kilometrów. Tak narodziła się wymiana długodystansowa. Ta ostatnia łączyła zwykle duże osiedla, w tym pierwsze miasta, choć przykład krzemienia pasiastego pokazuje, że wielkość ośrodka handlu nie była decydująca.

Ciekawostka

W starożytności niezwykle ceniono kadzidło wytwarzane z żywicy kadzidłowców i inną żywicę – mirrę. Te wonności, uznawane za towar luksusowy, palono podczas rytuałów religijnych, medytacji i zabiegów medycznych. Sprowadzano je do Europy i Afryki Północnej szlakiem nazywanym kadzidlanym, wiodącym z południowej części Półwyspu Arabskiego. Szlak ten istniał w I tys. p.n.e. Przewożono nim także przyprawy.

Rola transportu w rozwoju handlu

RPowezjaF8Psq1
Wielka Królowa Egiptu Hatszepsut (ok. 1503 p.n.e. – 1482 p.n.e.), kobieta‑faraon z XVIII dynastii, posąg ze świątyni w Deir el‑Bahari, córka faraona Totmesa I, żona Totmesa II, z którym współrządziła, podobnie jak z jego następcą Totmesem III. Na posągach jest przedstawiana jako postać pół kobieca, pół męska, np. z ceremonialną sztuczną brodą. Wyjaśnij, jakie znaczenie miało ukazywanie Hatszepsut jako postaci z cechami męskimi.
Źródło: Postdlf, licencja: CC BY-SA 3.0.

Handel na wielką skalę rozwinął się wraz z pojawieniem się pierwszych cywilizacji. Państwo nie tylko organizowało prace rolne, w tym irygacyjne, i zamawiało wyroby rzemieślnicze, takie jak broń dla armii, ale także prowadziło wielkie budowy, np. spichlerzy oraz reprezentacyjnych pałaców i świątyń. W związku z tym wystąpiło zwiększone zapotrzebowanie na surowce, jak duże ilości drewna czy wapiennych bloków, które trzeba było przewieźć. Nawet w ramach jednego państwa było to trudne – wyobraźmy sobie choćby transport 350‑tonowego obelisku z granitu na odległość kilkuset kilometrów w Egipcie! Powstawały wynalazki umożliwiające masowy transport wodny – żagle, statki o dużych kadłubach, wiosła sterowe. Ponieważ transport ten był łatwiejszy i tańszy od lądowego, korzystano ze szlaków rzecznych i morskich. Dzięki temu porty stały się znaczącymi ośrodkami handlowymi.

Najstarsze państwa rozwijały się wzdłuż wielkich żeglownych rzek (leżące w Mezopotamii Sumer, Akad, Babilon, Asyria – dorzecze Eufratu i Tygrysu, Egipt – Nilu). Wkrótce zadbały też o budowę lądowych szlaków handlowych. Pierwsze były państwa Mezopotamii – żegluga w dół Tygrysu i Eufratu była łatwa, ale w górę – pod prąd – bardzo trudna. Stworzono więc lądowe szlaki wzdłuż rzek, by móc holować statki w górę nurtu, idąc lądem. Doświadczenie zdobyte podczas ich budowy pozwoliło na wytyczenie szlaków karawanowych także w głąb lądu. W wypadku Nilu żegluga w górę rzeki była łatwiejsza – wystarczyły wiosła. Pływające po nim statki wiosłowo‑żaglowe stały się wzorami dla statków morskich, które przy braku wiatru mogły poruszać się na wiosłach. Transport lądowy, korzystający z wynalazku koła i siły pociągowej lub jucznej zwierząt (osłów, wołów, później wielbłądów), także rozwijał się szybko, choć jego koszt był wyższy. Środki masowego transportu znacznie ułatwiły handel.

Rodzaje handlu

Na podstawie obserwacji ludów pierwotnych przypuszcza się, że początkowo występował handel zwany wymiennym (dziś używamy pojęcia barterbarterbarter). Trzeba wtedy dbać, by wymiana była równa, tzn. by otrzymać dobra o równorzędnej wartości – w ekonomii używa się pojęcia wymiany ekwiwalentnej. Największy problem stanowiło to, jak dojść do ekwiwalentnej wymiany w handlu wymiennym.

bg‑cyan

– Ja ci dam trzy skóry jelenia, a w zamian dasz mi mały kubeczek warzonej soli.
– Nie, sprzedam za pięć skór jelenia i dwa pęczki ziół.
– Może pięć skór i jeden pęczek?

RhhfLh9ODgQH31
Pismo klinowe, jak się przypuszcza, powstało na skutek konieczności zapisywania transakcji handlowych.
Źródło: Diego Delso, licencja: CC BY-SA 4.0.

Tak mogły wyglądać początki negocjowania ceny (targowania). Do wymiany lokalnej, a czasem średniodystansowej taki sposób wymiany był wystarczający, choć mało wygodny. Wielkich ładunków miedzi, cyny lub drewna nie było łatwo wymienić na szereg drobnych wytworów rzemiosła czy produkty rolne. Najczęściej wymieniano je na inne surowce, najlepiej rzadko spotykane. Jeżeli producent surowców i produktów rolnych lub usługodawca wymieniał je z ostatecznym odbiorcą, nazywamy to zjawisko handlem bezpośrednimhandel bezpośrednihandlem bezpośrednim. Jeżeli odbiorca kupował coś, co zostało kupione wcześniej, np. kupiec z Egiptu w zamian za poszukiwane tam drewno sprzedał nie tylko wyroby egipskich rzemieślników, lecz także zakupione wcześniej w krainie Punt kadzidło, to mówimy o pośrednictwie handlowym. Obok handlu wymiennego pojawiła się wymiana towarowo‑pieniężnagospodarka towarowo‑pieniężnatowarowo‑pieniężna z użyciem pieniędzy. Z czasem wyparła barter, ale go całkiem nie zastąpiła.

bg‑cyan

Babiloński list handlowy, I połowa II tys. p.n.e.

Grzegorz Sprawski, Sławomir Chomicki Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej

Kup 60 jodeł (…) i 660 wierzb odpowiednich do [tekst uszkodzony] i zapłać za to srebrem. Prześlij je wodą w ciągu pięciu dni do Babilonu. Właśnie powróciły łodzie z wyprawy. Dlaczego nie kupiłeś dobrego wina i nie wysłałeś go do mnie? Wyślij mi jeszcze 10 [miar] dobrego wina, przybądź w ciągu 10 dni i zobacz się ze mną.

3 Źródło: Sławomir Chomicki, Grzegorz Sprawski, Starożytność. Teksty źródłowe, komentarze i zagadnienia do historii w szkole średniej, Kraków 1999.

Wymiana przez pośredników

Co zrobić, jeżeli surowiec lub towar występuje bardzo daleko, w miejscu niedostępnym dla większości handlujących? Wówczas należy się zdać na pośredników. Klasycznym przykładem były zakupy rzadkich kamieni półszlachetnych w Indiach przez kupców z rejonu Mezopotamii. Wydobyte kamienie przewożono lądem do portów nad Oceanem Indyjskim. Tam były sprzedawane kupcom, którzy ładowali je na statki i transportowali do portów Zatoki Perskiej, gdzie były nabywane przez miejscowych handlarzy. Ci przewozili kamienie w górę Eufratu, gdzie z kolei oferowali je miejscowym rzemieślnikom. Taki typ handlu nosi nazwę łańcuszkowego.handel łańcuszkowyłańcuszkowego. Oczywiście wymiana wtedy jest bardzo utrudniona i kosztowna, ale dochodzi do skutku. Specjalistami od pośrednictwa handlowego i organizacji handlu łańcuszkowego na starożytnym Bliskim Wschodzie byli Fenicjanie. Mieli rozwiniętą sieć kolonii i faktorii (baz) handlowych, co pozwalało im przejąć pośrednictwo w handlu miedzią z wyjątkiem egipskiej i cyną – tu mieli niemal monopolmonopolmonopol. W epoce brązu gwarantowało to ogromne zyski.

Ciekawostka

Nigdy nie brakowało oszustów – sprzedawanie psującego się już mięsa jako świeżego, oszukiwanie na miarach i wagach, niesolidne usługi to wcale nie wynalazek naszych czasów. Aby zapobiec choć części tych niedogodności, w Mezopotamii opracowano system wag, powszechnie uznawany w starożytności i mający państwowe wzorce. W dziedzinie wagi przyjęto system, w którym 1 talent (ok. 30,5 kg) = 60 min = 3600 szekli. Izolowany w dużej mierze Egipt miał własny system wag oparty na debenie (91 g), ale przy kontaktach międzynarodowych Egipcjanie stosowali system talent–mina–szekel. Jednostki te stały się później podstawą systemów monetarnych (podawano ceny w jednostkach wagi metali szlachetnych – np. 1 talent srebra).

Słownik

barter
barter

bezpośrednia wymiana towarów i usług, bez posługiwania się pieniądzem, współcześnie stosowana najczęściej w handlu zagranicznym

gospodarka naturalna
gospodarka naturalna

typ gospodarki, w którym producenci wytwarzają towary wyłącznie na własne potrzeby

gospodarka towarowa
gospodarka towarowa

typ gospodarki, w którym producenci wytwarzają towary na wymianę, czyli na sprzedaż

gospodarka towarowo‑pieniężna
gospodarka towarowo‑pieniężna

gospodarka, w której stosuje się wymianę towarów na pieniądze

handel bezpośredni
handel bezpośredni

typ wymiany handlowej, w której wytwórca bezpośrednio sprzedaje towar nabywcy

handel łańcuszkowy
handel łańcuszkowy

typ handlu, w którym między wytwórcą i nabywcą znajduje się znaczna liczba pośredników, co wpływa na wzrost ceny

monopol
monopol

możliwość wyłącznego korzystania z jakiegoś źródła zaopatrzenia lub wyłączność na sprzedaż jakiegoś produktu; monopolista dyktuje ceny i warunki handlu

szlaki handlowe
szlaki handlowe

stałe trasy, po których poruszali się kupcy z poszukiwanymi towarami, np. szlak z gór Libanu do Egiptu, którym przewożono drewno

wymiana
wymiana

sposób otrzymania dóbr, które są poszukiwane, w zamian za inne dobra; istnieją cztery warunki wymiany: 1) musi zajść przynajmniej między dwiema stronami, 2) musi być dobrowolna (ofertę można przyjąć lub odrzucić), 3) każdy uczestnik wymiany ma coś, czego potrzebuje inny uczestnik, 4) strony muszą się porozumieć