RlAIZwBcVhe9H
Nagranie dźwiękowe Immanuel Kant Noumen i fenomen.

Noumenfenomen

Przewrót kopernikański w filozofii nasuwa pytanie o możliwość wyjścia poza nasz umysł i zobaczenia rzeczy takimi, jakimi są „naprawdę”, tj. zobaczenia koloru papierka lakmusowegolakmuslakmusowego przed zanurzeniem, spojrzenia na świat bez zniekształcających go okularów. Na to pytanie odpowiedź Kanta jest agnostyczna – uczony neguje możliwość poznania rzeczywistości jako takiej. Odróżnia on od siebie rzecz samą w sobie, tj. noumen, i zjawisko, tj. fenomen. Noumen to rzecz taka, jaka jest naprawdę, nieprzefiltrowana przez nasz umysł. Fenomen to rzecz taka, jaka jawi się naszemu umysłowi. Kant mówi, że świat „nieba gwiaździstego” to świat fenomenów – świat zjawisk, o noumenach nic nie wiemy. Zasada ta w ujęciu Kantowskim brzmi:

R1JeHNRd792lx1
Immanuel Kant (1724–1804)
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.
Immanuel Kant Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka

Wszystkie syntetyczne zasady [tj. sądy – T.M.] a priori nie są niczym więcej jak pryncypiamipryncypiapryncypiami możliwego doświadczenia i nigdy nie można odnosić ich do rzeczy samych w sobie, lecz tylko do zjawisk jako do przedmiotów doświadczenia.

23 Źródło: Immanuel Kant, Prolegomena do wszelkiej przyszłej metafizyki, która będzie mogła wystąpić jako nauka, tłum. A. Banaszkiewicz.

Na podstawie tego rozróżnienia Kant odpowiada też, jak możliwa jest metafizykametafizykametafizyka jako nauka, i wynajduje w ten sposób zupełnie jej nową postać. Ta nowa metafizyka to suma analiz transcendentalnychtranscendentaliatranscendentalnych, czyli uzasadnienie wszystkich możliwych zdań syntetycznych a prioriaprioryzma priori czy też, jeszcze inaczej rzecz ujmując: ustalanie zasad, zgodnie z którymi nasz umysł konstruuje świat zjawisk, czyli fenomenów. Tymczasem tradycyjna metafizyka próbowała dotrzeć do rzeczy samych w sobie, uchwycić istotę Boga, duszy, materii itd. Dociekania takie według Kanta są jałowe – filozof nazywa je transcendentnymi, czyli wykraczającymi poza możliwości poznawcze podmiotu poznającego. Trzeba więc pamiętać, że w tekstach Kanta badanie transcendentalne docieka sposobu konstruowania przez poznający podmiot świata fenomenalnego, podczas gdy badanie transcendentne zwraca się ku światu noumenalnemu i przez to jest jałowe.

RMKdCGXAqkqcs
Ludzie powinni postępować tak, jak gdyby istniał Bóg, jak gdyby istniała nieśmiertelna dusza i jak gdyby wszechświat był spójną całością. Dlatego też trzy pojęcia: Boga, duszy i jedności świata, określa Kant mianem idei regulatywnych lub postulatów rozumu praktycznego.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Z jednej więc strony Kant poddaje tradycyjną metafizykę (jako naukę zajmującą się bytami niedostępnymi poznaniu – noumenami) gruntownej krytyce. Z drugiej jednak strony przyznaje jej pozytywną wartość: twierdzi mianowicie, że najważniejsze tezy tradycyjnej metafizyki (istnienie Boga, duszy i jedności świata), mimo że są kwestią wiary (nie można ich zweryfikować w doświadczeniu ani racjonalnie udowodnić), to jako takie mają rację bytu, gdyż nadają jedność i porządek naszemu poznaniu oraz głębszy sens naszej moralności.

Tak oto w dużym skrócie wygląda odpowiedź Kanta na pytanie o to, co możemy wiedzieć.

Czy można udowodnić, że Bóg istnieje?

R1W49gG4OsT2v1
Krytyce czystego rozumu osobny rozdział Kant poświęca na wykazanie niemożności skonstruowania dowodu na istnienie Boga. W tym celu analizuje wszystkie dotychczasowe dowody i wykazuje ich błędność. Przede wszystkim krytykuje, że kategorie intelektu, które stosują się tylko do rzeczywistości fenomenalnej, próbowano odnieść do rzeczywistości noumenalnej.
Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Błędem św. Tomasza w jego słynnych argumentach miało być zastosowanie kategorii przyczynowości: na podstawie zaobserwowania w świecie występowania relacji przyczynowo‑skutkowej nie można wnosić, że musiała być jakaś pierwsza przyczyna w postaci Boga, albowiem, jak wykazuje Kant, Bóg jako rzecz sama w sobie istnieje poza przyczynowością. Mówić o Bogu za pomocą tego rodzaju kategorii to tak jakby mówić o dźwiękach za pomocą słów odnoszących się do kolorów. Argumenty Kanta nie miały jednak na celu podważenia wiary w Boga. Dowody na rzecz nieistnienia Istoty Najwyższej są bowiem równie niemożliwe do skonstruowania. Rozważmy w tym kontekście słynny paradoks podawany jako argument przeciwko wszechmocy Bożej: „Czy Bóg mógłby stworzyć kamień, którego nie byłby w stanie podnieść?”. Jak byśmy nie odpowiedzieli, okazuje się, że Bóg nie jest wszechmocny, bo czegoś nie może zrobić: albo stworzyć takiego kamienia, albo go podnieść. Teoria Kanta pozwala nam łatwo uporać się z tym paradoksem: kategoria ciężkości stosuje się do świata zjawisk (fenomenalnego), podczas gdy Bóg jako rzecz sama w sobie (noumen) nie podpada pod prawa rządzące w świecie fenomenalnym. Samo sformułowanie paradoksu zawiera więc błąd.

Słownik

aprioryzm
aprioryzm

(łac. a priori) źródło uzyskania danego sądu lub tezy; źródło to jest niezależne od doświadczenia i nie odwołuje się do niego

lakmus
lakmus

(niem. Lackmus z hol. lakmoes) wskaźnik pH, naturalnie występujący w wielu gatunkach porostów; papierek lakmusowy używany jest jako związek frazeologiczny który wskazuje na to, dzięki czemu jakiś fakt zostaje ujawniony

metafizyka
metafizyka

(gr. ta meta physika – to, co jest po fizyce) podstawowy dział filozofii zajmujący się bytem jako takim; jego przedmiotem są pierwsze zasady, przyczyny i struktura bytu

moralność
moralność

ogół ocen i norm moralnych przyjętych w danej zbiorowości społecznej (zbiorowości, klasie lub grupie społecznej, środowisku) w określonej epoce

pryncypia
pryncypia

najważniejsze zasady albo wartości; dla Kanta to te zasady, według których zachodzi poznanie zmysłowe

transcendentalia
transcendentalia

(łac. transcendere – przekraczać) ujęcia bytu uprzedzające jego ujęcia kategorialne, odnoszące się do każdego bytu ze względu na to, że byt ten istnieje, nie ze względu na jego charakterystykę