Znaczenie handlu zagranicznego w rozwoju państwa

Handel zagranicznyhandel zagranicznyHandel zagraniczny traktowany jest jako siła napędowa rozwoju gospodarek krajowych – jednego z uczestników tego handlu. Dotyczy to również Polski, dla której znaczące zmiany w stosunkach gospodarczych z zagranicą miały miejsce po 1989 roku. Związane były z transformacją systemową, która zakładała otwarcie gospodarki na świat i tym samym rozwój współpracy handlowej z innymi krajami.

W przypadku gdy eksporteksporteksport przewyższa importimportimport, występuje dodatnie saldo obrotów handlowych z zagranicą. Z kolei gdy wolumen importu jest większy od wolumenu eksportu, saldo obrotów z zagranicą jest ujemne. Zarówno dodatnie, jak i ujemne saldo obrotów z zagranicą może wywołać pozytywne i negatywne skutki. Wykorzystanie na inwestycje wysokiego wolumenu importu przy ujemnym saldzie obrotów doprowadzi w przyszłości do zwiększenia się poziomu eksportu. Przeznaczenie importu na np. cele konsumpcyjne może zaś skutkować trudnościami ze spłatą zadłużenia oraz prowadzić do ograniczenia konsumpcji. Wysoki poziom eksportu w sytuacji dodatniego bilansu handlowego może oznaczać ograniczenia w konsumpcji wewnętrznej, czego efektem będzie pogorszenie się poziomu życia w danym państwie. Jeżeli wysoki poziom eksportu wynika z wysokiej konkurencyjności kraju, to należy oceniać go pozytywnie. Należy jednak pamiętać, że wysoka nadwyżka w bilansie płatniczym i handlowym może prowadzić do wzrostu inflacji, a więc np. do podniesienia cen usług konsumpcyjnych. Deficyt handlowy natomiast jest to zjawisko występujące w gospodarce, gdy eksport dóbr i usług w danym kraju jest niższy od importu. Deficyt ten nazywany jest również ujemnym saldem w handlu zagranicznym.

Reeksport to wywóz towaru importowanego za granicę (powrotny eksport). W transakcjach tych bierze udział co najmniej trzech partnerów z trzech różnych krajów: sprzedawca, pośrednik oraz nabywca.

RBS7M47m2ME0E
Korzyści wynikające z handlu zagranicznego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Aktywne włączenie się państwa w handel zagraniczny nie musi prowadzić bezpośrednio do znacznego wzrostu gospodarczego, ale z pewnością mu sprzyja. Może skutkować osiągnięciem korzyści przez krajowe przedsiębiorstwa. Uczestnictwo w nim stwarza dla producentów możliwość oferowania produktów na zagranicznych rynkach, co prowadzi do zwiększenia produkcji, a więc wpływa też na wzrost PKB. Handel zagraniczny warunkuje także strukturę PKB i reorientację gospodarki krajowej, ponieważ wymusza koncentrację na sektorach, które są efektywne i konkurencyjne w skali międzynarodowej.

Handel zagraniczny umożliwia i ułatwia postęp technologiczny poprzez import nowoczesnych technologii (np. zakup licencji) oraz zaawansowanych technologicznie produktów. To z kolei wpływa na jakość wytwarzanych produktów w kraju dzięki podwyższaniu kwalifikacji pracowników oraz badaniom i rozwojowi.

Handel zagraniczny prowadzi do rozmaitych korzyści osiąganych dzięki konkurencji. Uczestnictwo krajowych podmiotów w handlu międzynarodowym powoduje, że muszą one sprostać konkurencji poprzez zwiększenie wydajności, wzrost jakości produktów i redukcję kosztów. Takie efekty są ograniczone, jeśli gospodarka jest zamknięta i w konsekwencji charakteryzuje się niską efektywnością i wysokimi cenami towarów i usług.

Handel zagraniczny ma także znaczenie społeczne. Przede wszystkim generuje miejsca pracy w wielu sektorach – w rolnictwie, przemyśle (w tym w budownictwie), usługach (np. transportowych). Co więcej, możliwość zatrudnienia znajdują zarówno osoby z wyższym, jak i niższym wykształceniem. Dobrze prosperujący obrót towarów i usług z zagranicą wpływa na obniżenie bezrobocia, zły – na podwyższenie. Warto pamiętać, że dzięki handlowi zagranicznemu wielu konsumentów ma dostęp do towarów niedostępnych w kraju oraz możliwość zakupu towarów tańszych i lepszych jakościowo. Obniżenie cen prowadzi do przesunięcia części wydatków gospodarstw domowych na oszczędności i inwestycje.

Warto dodać, że wraz z rozwojem handlu zagranicznego polepsza się krajowa infrastruktura drogowa i kolejowa, jak również zwiększa się liczba i jakość połączeń lotniczych.

R1PGQ8NegzA2v
Ryzyka wynikające z handlu zagranicznego
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o.

Warto także pamiętać o ryzyku, jakie niesie za sobą niezrównoważony handel zagraniczny. Na przykład wzrost produkcji i eksportu w jednym sektorze może wiązać się z utratą konkurencyjności innych sektorów. Takie zjawisko wystąpiło w Holandii w latach 60. XX w., kiedy państwo to rozpoczęło wydobycie gazu ziemnego. Eksport tego surowca i wysokie płace w sektorze wywołały napływ pracowników z innych gałęzi przemysłu, a więc i duże trudności dla tych gałęzi. Także kraje uboższe mogą ponieść konsekwencje – często nie z własnej winy – niezrównoważonego handlu zagranicznego. W sytuacji spadku cen produktów pracochłonnych na światowych rynkach nierzadko kraje te starają się zwiększyć poziom eksportu, co może prowadzić do pogłębienia spadku cen i pogorszenia relacji cen tych towarów do cen towarów importowanych. W wyniku powyższego pogłębia się nierównowaga w bilansach płatniczych i handlowych tych krajów. Państwa te wpadają w pułapkę zadłużenia, a zwiększony eksport w tych przypadkach prowadzi do zubożenia kraju.

Uwarunkowania handlu zagranicznego Polski

Na polski handel zagraniczny wpływają m.in. czynniki strukturalne, czyli związane z międzynarodowym podziałem pracy i specjalizacją poszczególnych krajów w wytwarzaniu konkretnych towarów i usług. Pogłębianie tej specjalizacji prowadzi do rozwoju danych gałęzi przemysłu, a także specjalizacji wewnątrzgałęziowej. Zmiany, jakie obecnie można zauważyć w strukturze gospodarek (rozwijanie gałęzi przemysłu zaawansowanych technologii, podwyższanie wydajności pracy, zwiększanie udziału usług w PKB, wysokie zatrudnienie w usługach, niskie w rolnictwie), są skutkiem postępu naukowo‑technicznego. Wpłynęły one na wzrost efektywności produkcji, wzrost możliwości produkcyjnych, ograniczenie kosztów produkcji oraz wytwarzanie lepszych jakościowo produktów. Ponadto pojawiły się nowe towary zarówno o charakterze produkcyjnym, jak i konsumpcyjnym.

RZxf3cFsJsxNE
Polski eksport w 2019 roku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.
Rm9qAgjDL6rIj
Polski import w 2019 roku
Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/.

Dzięki m.in. transferowi nowoczesnych technologii z zagranicy po 1989 r., polska gospodarka poszerzyła wachlarz wytwarzanych towarów i usług, a jednocześnie wyspecjalizowała się w produkcji określonych dóbr, które w dużej mierze idą na eksport. Handel zagraniczny Polski jest więc obecnie zdywersyfikowany towarowo, ale jednocześnie występuje dominacja pewnych sektorów. W 2019 r. tradycyjnie już największy udział w polskiej wymianie towarowej z zagranicą miały wyroby przemysłu elektromaszynowego (aż 40,7% w eksporcie i 39,4% w imporcie). Na szczególną uwagę zasługuje wywóz akumulatorów elektrycznych wraz z separatorami (na potrzeby niemieckiego przemysłu samochodów elektrycznych), autobusów i mikrobusów, silników turboodrzutowych, turbośmigłowych oraz innych turbin gazowych.

Wysoka wydajność pracy w przemyśle i wzrost znaczenia energo- i surowcooszczędnych technologii w ostatnich kilkudziesięciu latach wpłynęły na to, że produkcja przemysłowa rosła zdecydowanie szybciej niż eksploatacja surowców i wytwarzanie żywności. Popyt na surowce mineralne na globalnych rynkach jednak nie spadł – spowodowane było to dołączeniem do grona ich nabywców krajów szybko rozwijających się, takich jak Chiny i Indie, oraz rozwojem elektroniki (zapotrzebowanie na miedź i metale rzadkie). Zmiany w nawykach żywieniowych doprowadziły do wzrostu popytu na żywność, głównie ekologiczną.

W wyniku rewolucji naukowo‑technicznej nastąpił również gwałtowny wzrost tempa świadczenia usług, które również są przedmiotem handlu zagranicznego. Dotyczy on zwłaszcza usług komercyjnych związanych z produkcją i handlem (np. usług finansowych, telekomunikacyjnych, informatycznych, informacyjnych, brokerskich, ubezpieczeń, transportu, spedycji), a także usług świadczonych dla ludności (np. usług związanych z turystyką, rekreacją czy zdrowiem). Powyższe jest także skutkiem wzrostu dochodów ludności, zmian demograficznych czy wykształcenia.

Fundamentalne znaczenie dla polskiego handlu zagranicznego mają uwarunkowania polityczne, które dotyczą normalizacji i stabilizacji sytuacji międzynarodowej, integracji ekonomicznej czy otwierania się gospodarek na nowe rynki. W 1989 r. – po wyzwoleniu się spod wpływów ZSRR – Polska rozpoczęła transformację zmierzającą do zawiązania nowych aliansów gospodarczych, przede wszystkim z państwami Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (przekształconej w 1993 r. w Unię Europejską). Polska renegocjowała także ogólnoświatowy Układ Ogólny w sprawie Taryf Celnych i Handlu (GATT), a w 1995 r. stała się członkiem założycielskim Światowej Organizacji Handlu (WTO). W związku z licznymi reformami i międzynarodowymi umowami gospodarczymi dopuszczono sektor prywatny do obrotów z zagranicą, umożliwiono przepływ bezpośrednich inwestycji zagranicznych z krajów kapitalistycznych czy obniżono kurs walutowy złotówki w celu zwiększenia eksportu. Obniżono także cła i zlikwidowano bariery pozataryfowe z wieloma państwami.

Transformacja gospodarcza po 1989 r. doprowadziła do znacznego rozwoju handlu zagranicznego w Polsce, czego efektem był ponad czterokrotny wzrost eksportu do 2004 r. Akcesja do UE w 2004 r. pozwoliła na utrzymanie tej dynamiki i w ciągu kolejnych 15 lat (do 2019 r.) polski eksport wzrósł ponad dwukrotnie. W latach 1989–2019 dokonała się także zmiana w strukturze geograficznej polskiego handlu – przede wszystkim nastąpiła reorientacja handlowa ze Wschodu na Zachód. Udział UE w eksporcie i imporcie wzrósł odpowiednio z 32% do 80% oraz z 34% do 58%.

R1OmXB8mCVBSN
Polski import i eksport w latach 1996‑2019 (w mld $)

Warto podkreślić, że polityka handlowa Polski (i oczywiście nie tylko jej) jest bardzo mocno związana z polityką zagraniczną oraz celami politycznymi. Może się to przejawiać preferencyjnym traktowaniem jednych państw oraz ograniczeniami stosowanymi wobec innych. W latach 2012–2016 spadły o połowę – z 12,9% do 6,3% – obroty handlowe Polski z Europą Środkowo‑Wschodnią. Główną tego przyczyną były konflikt na Ukrainie i sankcje nałożone przez UE na Rosję oraz rosyjskie embargoembargoembargo na produkty rolne.

Na handel zagraniczny Polski mają wpływ także czynniki koniunkturalne na świecie. Związane jest to z występowaniem np. zwiększonego popytu na surowce, siłę roboczą, materiały, maszyny w okresie wysokiej koniunktury. Wysoka koniunktura wpływa na wzrost dochodów Polski i ludności, co wywołuje coraz wyższe zapotrzebowanie na dobra konsumpcyjne, a także inwestycyjne. Skutkiem tego jest wzrost produkcji i handlu. Odwrotne skutki może wywołać spadek koniunktury – mniejsze zapotrzebowanie na czynniki wytwórcze, spadek wielkości inwestycji, wzrost bezrobocia, spadek dochodów ludności, spadek cen i wolumenu handlu zagranicznego. Zmiany koniunkturalne mogą wpływać na politykę zagraniczną rządu i przejawiać się stosowaniem przez rząd barier pozataryfowych. Wysoka koniunktura powoduje często redukcję wspomnianych barier i liberalizację handlu. W okresach słabej koniunktury rząd skłonny jest do stosowania barier w celu zmniejszenia konkurencyjnego importu i przez to zahamowania spadku produkcji krajowej i zatrudnienia. Polski import ma charakter zdywersyfikowany, a eksport – skoncentrowany (na rynkach położonych najbliżej).

Globalizacja prowadzi do likwidacji barier handlowych, co skutkuje większą integracją polskiej gospodarki z gospodarką światową. Jest to proces pogłębiania powiązań ekonomicznych między naszym krajem i regionami świata, wynikający z coraz większej swobody, łatwości i prędkości zawierania oraz realizacji transakcji międzynarodowych, a także dokonywania transgranicznych przepływów dóbr, usług i czynników produkcji. Dzięki temu nasi producenci stają się bardziej atrakcyjni na rynkach światowych.

Protekcjonizm państwowy to ochrona produkcji i handlu krajowego przed konkurencją zagraniczną za pomocą ceł nakładanych na przywożone towary oraz wprowadzania koncesji i zakazów.

RkM9BpTfaykHh
Główni partnerzy handlowi Polski w 2020 roku

Głównymi partnerami handlowymi Polski, jeżeli chodzi o eksport, są: Niemcy (27%), Francja (6,6%), Czechy (6,1%), Wielka Brytania (5,9%), Włochy (4,6%) oraz Niderlandy (4,4%). Natomiast najwięcej importujemy z krajów takich, jak: Niemcy (21,7%), Chiny (13,3%), Rosja (6,3%), Włochy (4,8%), Stany Zjednoczone (3,6%) oraz Francja (3,6%).

Największy deficyt handlowy Polska ma z Chinami. Wartość wymiany handlowej pomiędzy obydwoma krajami wyniosła w 2021 roku ponad 42 mld dol. Jest to wzrost aż o 35,7% względem roku poprzedniego. Eksport z Polski do Chin wyniósł 5,5 mld dol., czyli o 28,3% więcej niż w 2020 r. Jednocześnie import z Chin do Polski sięgnął 36,6 mld dol. To jeszcze większy wzrost, bo prawie o 37%.

Znaczenie polskiego handlu zagranicznego:

– jest on najważniejszym czynnikiem dochodu narodowego kraju,
– przyczynia się do rozwoju specjalizacji produkcji i usług w ramach międzynarodowego podziału pracy,
– rozwija infrastrukturę gospodarczą: komunikację, bankowość, informatykę,
– jest nośnikiem postępu technicznego i kulturalnego,
– jest dodatkowym źródłem zajęcia ludności (praca).

Źródło: Geografia ekonomiczna PWN.

Słownik

eksport
eksport

sprzedaż towarów lub usług wytwarzanych w danym kraju podmiotom zagranicznym

embargo
embargo

zakaz importu lub eksportu określonych towarów do lub z danego państwa, czyli ograniczenie handlu i innych stosunków z określonym państwem i jego bojkot na arenie międzynarodowej

handel zagraniczny
handel zagraniczny

działalność handlowa przedsiębiorstw, której przedmiotem jest odpłatna dostawa towarów lub świadczenie usług dokonywane pomiędzy kontrahentami mającymi siedziby w różnych krajach; różnica między handlem zagranicznym a międzynarodowym polega na tym, że handel międzynarodowy odnosi się do takich samych czynności jak w przypadku handlu zagranicznego, ale czynności te brane są pod uwagę z perspektywy grupy krajów lub świata, a nie pojedynczego przedsiębiorstwa

import
import

zakup towarów lub usług za granicą w celu wykorzystania ich na rynku wewnętrznym (krajowym)