Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Dla zainteresowanych

Aby dowiedzieć się więcej na temat Friedricha Nietzschego, zapoznaj się z poniższymi materiałami:

Krytyka religii chrześcijańskiej

Najbardziej zjadliwe i nieprzejednane ataki Nietzsche skierował pod adresem religii chrześcijańskiej. Koncentrował się przede wszystkim na psychologicznym mechanizmie leżącym u podstaw wiary chrześcijańskiej oraz pojęciu Boga.
Według filozofa mechanizm psychologiczny jest ten sam, co w wypadku buntu niewolników na polu moralności – na chrześcijańską mentalność składają się: słabość, strach oraz zawiść wobec tych, którzy słabi nie są (resentymentresentymentresentyment). W wypadku chrześcijaństwa zawiść ta szuka usprawiedliwienia w religijnej wizji rzeczywistości. Dla Nietzschego wizja ta jest rodzajem ucieczki od świata, a ludzi, którzy jej ulegają i chowają głowę w piasek rzeczy niebieskich, filozof nazywa „zaświatowcami”. Chrześcijaństwo to: zwierzę domowe, zwierzę stadne, chore zwierzę człowiecze. Chrześcijaństwo jest rodzajem instytucjonalizacji choroby trawiącej człowieczeństwo.

R7syGJeAhflDW1
Antychryst – strona tytułowa pierwszego wydania.
Źródło: Friedrich Nietzsche, domena publiczna.
Friedrich Nietzsche Antychryst

Nazywam zwierzę, rodzaj, indywiduum zepsutym, jeśli straci swe instynkty, jeśli wybiera, jeśli przenosi nad inne to, co dlań szkodliwe.

K0125 Źródło: Friedrich Nietzsche, Antychryst, tłum. L. Staff.

AntychrześcijaninieantychrystAntychrześcijaninie Nietzsche diagnozował psychologicznie stan Jezusa. Twierdził, że Jezusowi dolegał: stan chorobliwej pobudliwości zmysłu dotyku, który wzdryga się przed każdym dotknięciem. Zdiagnozował więc u niego to, co dzisiaj określamy mianem syndromu nadwrażliwości sensorycznej. Uważał, że tzw. dobra nowina, którą głosił Jezus, miała funkcję autoterapeutyczną, była czymś w rodzaju „higieny psychicznej”. Filozof uważał, że nauki Jezusa pierwotnie służyły terapii indywidualnych przypadków, a nie pretendowały do rangi uniwersalnej religii. Za uczynienie z tego religii odpowiedzialny jest św. Paweł. Żeby to lepiej zrozumieć, należałoby wyobrazić sobie sutą staropolską ucztę: wszystkie te tłuste mięsa, alkohole, kluski i ciasta. Na tę ucztę zaproszono sto osób, ale dziewięćdziesiąt z nich cierpi na chorobę wrzodową żołądka – mogą jeść tylko chude mięsa i gotowane warzywa. Jezus oznajmia im: Zaprawdę powiadam wam, nie możecie jeść wiktuałów z tego stołu, ale mam dla was dobrą nowinę, strawa, która nie przysporzy wam cierpienia, jest dla was przygotowana na zapleczu. Tymczasem św. Paweł patrzy na te dziesięć osób, które siedzą już przy stole i zajadają ze smakiem, czuje zazdrość i mówi: Zaprawdę powiadam wam, ci, którzy jedzą te rzeczy, grzeszą i spotka ich za to wieczne potępienie.

RlJJri7LmvMoR1
Jacob Jordaens, Król pije, ok. 1638.
Tak, zdaniem Nietzschego, powstaje chrześcijaństwo. Suto zastawiony stół to metafora życia, chorzy zaś to wszyscy ci, którzy nie mają sił, by podołać obfitości i różnorodności wyzwań, jakie niesie ze sobą życie. Za sprawą św. Pawła zyskują w naukach Jezusa religię, która propaguje wyrzeczenie, pokorę i rezygnację oraz posługując się ideą grzechu i potępienia, sprawia, że słabi sprowadzają do swego poziomu silnych i mogą nad nimi panować.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Demaskacja złudzeń poznawczych i przesądów, obejmująca krytykę poznania i moralności, zaprowadziła Nietzschego do stwierdzenia, że „Bóg umarł”. Dla filozofa bogowie to ideały i wartości, w które wierzymy. Tak więc obwieszczenie, że „Bóg umarł”, oznacza, że wartości te przestały mieć dla ludzi znaczenie. Wraz z nimi ginie również dotychczasowy obraz świata – świata, który ma sens, cel i porządek nadane przez Stwórcę. Po raz pierwszy śmierć Boga filozof ogłosił w Wiedzy radosnej i faktycznie uważał to za radosną nowinę. W miejsce starych wartości szukał nowego ideału, wyrażającego ludzką witalność i kreatywność. Nie krytykował religii jako takiej, ale ducha, którego ona wyraża. Bogowie każdej religii są wyrazem ludzkiej duchowości: jeśli duchowość jest chora, to i Bóg jest symbolem choroby (starogreccy bogowie byli wyrazem życia, pełni, witalności). Nietzsche włożył słowa swojej własnej dobrej nowiny w usta perskiego proroka Zaratustry.

Polecenie 1

Odpowiedz na pytanie, jak rozumieć metaforę suto zastawionego stołu?

R6HBHmWoqWNnU
(Uzupełnij).

Słownik

antychryst
antychryst

(gr. anti — przeciw) w chrześcijaństwie: człowiek lub szatan, który wystąpi przy końcu świata przeciw Chrystusowi i zostanie przez niego pokonany; diabeł, zły duch; zły, nieuczciwy człowiek; o kimś, kto nie wierzy w Boga lub ma odmienne zdanie w sprawach wiary

nihilizm
nihilizm

(łac. nihil — nic) stanowisko filozoficzne odmawiające istnienia światu bądź jego istotnym aspektom (nihilizm ontologiczny); może też oznaczać przekonanie o nieistnieniu wartości (nihilizm moralny) lub zanegowanie możliwości poznania (nihilizm epistemologiczny)

resentyment
resentyment

(łac. re — na nowo, znów + łac. sentiment — uczucie) żal lub uraza do kogoś odczuwane przez dłuższy czas i zwykle powracające na wspomnienie doznanych krzywd