Przeczytaj
Z Akki do ziemi chełmińskiej

Co wskazuje na związki Henryka Walpota z Zakonem Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie?
Zakon, jeszcze jako bractwo, był silnie związany z dynastią Hohenstaufów, co znacząco przyczyniło się do jego rozwoju. Bracia pochodzili z Niemiec, od tamtejszych władców otrzymywali największe dotacje i wsparcie, choćby od Fryderyka II (króla Niemiec w latach 1212–1250, cesarza od 1220 r.), który postanowił popierać Krzyżaków. Zakon wiele zyskał zwłaszcza w czasach rządów wielkiego mistrza Hermanna von Salzy (1209–1239), człowieka o dużej ogładzie politycznej, który często występował jako pośrednik między będącymi w nieustannym sporze Fryderykiem II a kolejnymi papieżami. Dzięki temu Zakon Szpitala Najświętszej Marii Panny Domu Niemieckiego w Jerozolimie – bo taką pełną nazwę nadali sobie jego członkowie kilka lat po powstaniu – otrzymał dalsze uprawnienia od przedstawicieli Stolicy Piotrowej. Zrównywały one pozycję Krzyżaków z templariuszamitemplariuszami i joannitamijoannitami. Jednym z ważniejszych przywilejów było wydawanie odpustówodpustów dla tych osób, które wspierały nowy zakon, co znacznie zwiększyło jego dochody.

Zakon krzyżacki otrzymał posiadłości na terenie nie tylko Ziemi Świętej, ale również Niemiec, Francji, Sycylii, Półwyspu Apenińskiego, Peloponezu, a nawet w Armenii. Także władcy spoza tych rejonów chcieli sprowadzić zakon krzyżacki na swoje ziemie, aby jego członkowie strzegli ich granic przed najazdami. Król Węgier Andrzej II w 1211 r. nadał im ziemię w południowo‑wschodnim Siedmiogrodzie, licząc na to, że Krzyżacy obronią królestwo przed atakami pogańskich plemion i przeprowadzą wśród nich misję chrystianizacyjnąchrystianizacyjną. Jednak zaledwie po 14 latach od sprowadzenia zakonników monarcha węgierski wypędził ich ze swoich ziem, okazało się bowiem, że Krzyżacy próbowali zbytnio uniezależnić się od jego władzy i bardziej niż chrystianizacją pogan zainteresowani byli stworzeniem u niego własnego, niezależnego państwa. Także książę polski Konrad II Mazowiecki zwrócił się w 1225 bądź w 1226 r. do Krzyżaków z propozycją, aby bronili północnej granicy jego księstwa przed poganami w zamian za nadanie im ziemi chełmińskiej. Zakon skrzętnie skorzystał z zaproszenia, a mistrz krzyżacki Hermann von Salza poprosił cesarza Fryderyka II o wystawienie bulli (ze złotą pieczęcią, stąd nazwa Złota bulla). Na jej mocy Krzyżacy na terenie uzyskanym od księcia polskiego – jak również na ziemiach pruskich, które dopiero mieli podbić – otrzymali takie same prawa jak książęta Rzeszy. Zyskiwali więc na wieczne posiadanie wszystkie zdobyte przez zakon ziemie, co umożliwiło powstanie państwa krzyżackiego. W 1234 r. papież Grzegorz IX zatwierdził istnienie nowego państwa i wziął je pod swoją opiekę.
Po śmierci Hermanna von Salzy doszło do rozłamu w samym zakonie: część braci opowiadała się za nadrzędną władzą Fryderyka II, inni natomiast za papieżem. Doprowadziło to nawet do tego, że w pewnym momencie zakonem kierowało dwóch mistrzów. Spory zażegnały energiczne i sprawne rządy Annona von Sangerhausena (1256–1273).
Podbój Prus w XIII wieku
Jeszcze w czasach, gdy wielkim mistrzem zakonu był Hermann von Salza, rozpoczął się podbój Prus. Krzyżacy prowadzili działania militarne wzdłuż Wisły, stawiali zamki, które były przyczółkami na nowych ziemiach i bazą do kolejnych podbojów. Już w 1231 r. założono Thorn, a więc dzisiejszy Toruń, następnie powstawały warownie w Chełmnie i Kwidzynie. Prusowie zostali zmuszeni do przyjęcia chrztu, ale choć przeszli na wiarę chrześcijańską, stali się właściwie niewolnikami braci zakonnych. W 1242 r. wybuchło wielkie powstanie Prusów, które poparł książę gdański Świętopełk. Wojska księcia, mimo początkowych sukcesów, uległy Krzyżakom, a Świętopełk podpisał pokój, na mocy którego oddawał zakonowi część Pomorza na wschodnim brzegu Wisły. Do 1255 r. Krzyżacy opanowali całą SambięSambię, a kilka lat później, po zjednoczeniu się z zakonem kawalerów mieczowychzakonem kawalerów mieczowych, stali się panami Inflant.

Wskaż ziemie będące zalążkiem państwa krzyżackiego. W którą stronę kierowała się ekspansja Krzyżaków?

Jak myślisz, dlaczego na siedzibę zakonu krzyżackiego wybrano Malbork?
Gdy w 1260 r. zakon poniósł klęskę w walkach ze Żmudzinami, Prusowie zbuntowali się po raz kolejny. Początkowo odnosili spore sukcesy: udało im się rozbić wielokrotnie liczniejsze oddziały krzyżackie oraz zdobyć ich zamki, a nawet wkroczyć na ziemię chełmińską, teren będący centrum państwa zakonnego. Mimo tych osiągnięć w 1274 r. powstanie upadło. Pomocy Krzyżakom udzielili bowiem bracia zakonni z Niemiec, a także wojska księcia brunszwickiego Albrechta I i landgrafa Turyngii Albrechta II oraz margrabiowie Brandenburgii i Miśni. Do 1283 r. zakon krzyżacki opanował wszystkie ziemie pruskie; dotarł do rzeki Niemen, a więc zachodniej granicy Litwy, z którą wówczas na dobre rozpoczął zmagania militarne.
Po tym, jak w 1291 r. upadła Akka, ostatni ośrodek chrześcijański w Ziemi Świętej, Krzyżacy skupili niemal wszystkie swoje siły na rozbudowywaniu własnego państwa w Europie Środkowej. Zakon przeniósł się z Wenecji, która była siedzibą wielkiego mistrza po zdobyciu Akki, do Malborka (w 1309 r.). Wcześniej na prośbę Władysława Łokietka Krzyżacy interweniowali w Gdańsku, obleganym przez Brandenburczyków. Bracia zakonni obronili wprawdzie miasto, ale sami do niego wtargnęli i wymordowali polską załogę. W ten sposób Krzyżacy weszli też w konflikt z odradzającym się z wolna Królestwem Polskim. W międzyczasie wciąż walczyli z Litwą, na której ziemie dokonywali niemal co roku najazdów zbrojnych.
Organizacja zakonu
Zakon krzyżacki dzielił się na trzy grupy: rycerzy, duchownych i braci służebnych. Z pierwszej wywodzili się najwyżsi urzędnicy krzyżaccy. Wydaje się, że początkowo do tych godności aspirować mogli także mieszczanie, jednak z biegiem lat rycerzami mogli zostać jedynie synowie panów feudalnych. Duchowni zajmowali się kwestiami religijnymi i nie pełnili funkcji urzędniczych w zakonie. Z kolei bracia służebni, pochodzący z niższych warstw społecznych, składali śluby tymczasowe i sprawowali niższe urzędy. Warto dodać, że Krzyżacy przyjmowali do zakonu kobiety – siostry służebne, które opiekowały się chorymi oraz pomagały przy pracach gospodarczo‑domowych.

Od słynnego białego płaszcza z czarnym krzyżem, umieszczonym także na tarczach i chorągwiach, zakonników określano mianem Krzyżaków. Płaszcze te mogli jednak nosić jedynie bracia‑rycerze oraz duchowni, braciom służebnym bowiem przysługiwało szare odzienie wierzchnie.
Już Honoriusz III (papież w latach 1216–1227) pozwolił przyjmować do bractwa ludzi ekskomunikowanych, co potwierdził kilkanaście lat później Aleksander IV. W ten sposób zakon mógł regularnie zwiększać swoją liczebność o duże grono nowych rekrutów. Nie można także zapomnieć o prowadzonej przez braci zakonnych polityce pozyskiwania bogatszych mieszkańców Prus, którzy w zamian za współpracę z Krzyżakami otrzymywali nadania ziemskie i służbę do jej uprawy.
Na czele zakonu krzyżackiego stał wielki mistrz, którego wybierali bracia na okres dożywotni. Jego władza nie była jednak absolutna, ograniczała ją bowiem kapituła generalna, do której należeli pełnoprawni członkowie zakonu: mistrzowie krajowi i wysocy dostojnicy. Kolejnych członków powoływała sama kapituła w momencie pojawienia się wakatu (najczęściej w przypadku śmierci któregoś z zakonników). Prócz wielkiego mistrza organ ten wybierał także radę. W jej skład wchodzili m.in. wielki marszałek, wielki szpitalnik, wielki skarbnik i wielki komtur. Niżej w hierarchii stali krajowi mistrzowie: pruski (do 1324 r.), niemiecki oraz inflancki.
Posiadłości zakonu poza Królestwem Jerozolimy nazywały się baliwatami, zarządzali nimi komturowie lub mistrzowie prowincjonalni. Baliwaty z kolei dzieliły się na mniejsze jednostki – komturie. Komtur skupiał w swoim ręku władzę administracyjną, gospodarczą i wojskową.
Słownik
(z łac. christianus, gr. christianos – wyznawca Chrystusa) wprowadzanie w społeczeństwach niechrześcijańskich zasad wiary i norm etycznych według nauki Jezusa Chrystusa
Zakon Rycerzy Jerozolimskiego Szpitala św. Jana Chrzciciela (łac. Ordo Militia Sancti Johannis Baptistae Hospitalis Hierosolimitani), bractwo szpitalne założone w 1070 r., przekształcone w zakon rycerski; w jego skład wchodzili zakonnicy różnej narodowości, głównie Włosi, potem Francuzi i Hiszpanie; po upadku Królestwa Jerozolimskiego joannici przenieśli się na Cypr i Rodos, a od XVI w. mieli swoje posiadłości także na Malcie
(z łac. iurisdictio – prawo sądzenia) uprawnienie do sądzenia i orzekania w danej sprawie
(z łac. cruciatus – znaczony krzyżem, od crux, D.crucis – krzyż) w średniowieczu wyprawa wojenna przeciwko poganom lub przeciwnikom Kościoła; także: wyprawy krzyżowe organizowane w celu odzyskania Ziemi Świętej i Grobu Chrystusa w Jerozolimie z rąk muzułmanów, prowadzone z rozkazu papieża
w teologii katolickiej jest to darowanie wiernemu wobec Boga kary doczesnej za grzechy
kraina historyczna nad Morzem Bałtyckim zamieszkiwana przez jedno z plemion pruskich; obejmowała tereny dzisiejszego obwodu kaliningradzkiego z Królewcem
Zakon Ubogich Rycerzy Chrystusa i Świątyni Salomona (łac. Fratres Militiae Templi, Pauperes Commilitones Christi Templique Salomonis), zakon rycerski, w którym przeważali rycerze z Francji, założony w 1118 r.; został rozwiązany przez papieża Klemensa V po zarzutach o herezję
niemiecki zakon rycerski działający w Inflantach, założony w Rydze na początku XIII w. w oparciu o regułę templariuszy; po tym, jak w 1236 r. kawalerowie mieczowi ponieśli klęskę w walkach z plemieniem litewskich Bałtów, połączyli się z zakonem krzyżackim i przyjęli jego regułę
Słowa kluczowe
średniowiecze, zakon krzyżacki, średniowieczna Europa, rozbicie dzielnicowe w Polsce
Bibliografia
M. Biskup, G. Labuda, Dzieje zakonu krzyżackiego w Prusach, Gdańsk 1986.
H. Boockmann, Zakon krzyżacki, tłum. R. Traba, Gdańsk–Warszawa 1998.
E. Potkowski, Templariusze, Krzyżacy i inne zakony rycerskie, Warszawa 2015.