Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Komentarze oraz interpretacje dorobku pierwszych filozofów greckich znajdujemy już w dziełach Platona i Arystotelesa.

J. Gajda-Krynicka Filozofia przedplatońska

To w istocie Arystoteles jest pierwszym twórcą, historii filozofii przedplatońskiej, której syntetyczny zarys (a wlaściwie dwa zarysy) odnajdujemy w I księdze Metafizyki, a historię pojmowania np. ruchu pokazuje I księga Fizyki, duszy - I księga traktatu 0 duszy, i in. Uczeń Stagiryty i jego następca na stanowisku scholarchy w Lykajonie, Teofrast, pozostawił po sobie już oddzielny traktat w 16 księgach, poświęcony filozofom natury - Poglądy filozofów natury (Fysikon doksai), jak też traktat 0 postrzeganiu zmysłowym (Peri aistheseos). Zachowane fragmenty pism doksograficznych, przekazane przede wszystkim przez Pseudo‑Plutarcha, Diogenesa Laertiosa, Sextusa Empiricusa, Ojców Kościoła, kompilatora późnej starożytności Joannesa Stobajosa i innych zostały zebrane i zrekonstruowane przez Dielsa w jego fundamentalnym dziele Doxographi Graeci.

1 Źródło: J. Gajda-Krynicka, Filozofia przedplatońska, Warszawa 2007, s. 16.
R1FnD78NxO29K1
Anaksymenes podtrzymał najważniejsze motywy filozoficzne szkoły jońskiej – koncepcję dynamicznej i ożywionej przyrody, w której powstawanie i ginięcie rzeczy było wyjaśniane przyczynowo, ruchem boskiej zasady. Cyceron pisał, że wg Anaksymenesa powietrze jest bogiem.
Źródło: domena publiczna.

AnaksymenesAnaksymenes był uczniem nieco starszego Anaksymandra. Komentatorzy są zgodni, że od niego przejął, podstawowe  dla całej szkoły jońskiejszkoła jońska (lub milezyjska)szkoły jońskiej, pytanie filozoficzne o arché – zasadę. Odpowiedź Anaksymenesa na to pytanie jest inna niż jego mistrza. Powodem były prawdopodobnie trudności, które występowały w teorii Anaksymandra, w tłumaczeniu mechanizmu powstawania rzeczy. Anaksymander wprowadził bardzo istotny dla późniejszej filozofii motyw walki przeciwieństw i oparł na nim tłumaczenie ruchu przyrody, ale nie wyjaśnił dostatecznie, w jaki sposób było możliwe przejście nieokreślonego apeironu w określone i zróżnicowane jakościowo rzeczy. Skoncentrujemy się właśnie na Anaksymenesowej interpretacji zasady oraz jej działania, w której filozof chce przezwyciężyć wspomniane trudności. Tezy i argumenty Anaksymenesa wydobędziemy z komentarzy TeofrastTeofrast, AetiosAetios, HipolitHipolit.

RW0OFHqSKRE7e1
Anaksymenes uprawiał również kosmogonię oraz wyjaśniał wiele zjawisk przyrodniczych. Wyjaśnienie powstania świata oparł konsekwentnie na ruchu powietrza, o czym pisze Hipolit: Ciała niebieskie powstały z ziemi, gdyż unosi się z niej opar. Kiedy opar rzednie, powstaje ogień, a z wznoszącego się ognia składają się gwiazdy. Należy przypuszczać, że powstanie Ziemi Anaksymenes tłumaczył zagęszczeniem powietrza. Ciała niebieskie ujmował jako poruszające się – wedle słów Hipolita – wokół ziemi, jak wokół naszej głowy okręca się filcowa czapeczka. Ruchem oraz zmianą wilgotności i gęstości powietrza Anaksymenes tłumaczył powstawanie chmur, opadów i burz.
Źródło: domena publiczna.

Właściwie wszyscy komentatorzy przyznają, że – jak to sformułował Teofrast – „Anaksymenes z Miletu (…), towarzysz Anaksymandra, jak on uważał, że natura leżąca u podstaw jest jedna i nieskończona”. Nie jest ona jednak, jak u tamtego, nieokreślona, lecz określona, gdyż twierdził, że to powietrze. Na rzecz tej tezy znajdujemy u komentatorów kilka argumentów. Po pierwsze, powietrze może rozrzedzać się i zagęszczać. To z kolei wytwarza odpowiednio ciepło oraz zimno. W ten sposób powstają rzeczy – od eteru, który jest powietrzem rozrzedzonym i ognistym, do skał, które są powietrzem maksymalnie zagęszczonym i zimnym. Poza tym Anaksymenes podkreślał, że powietrze jest nieskończone, jest wszędzie, a nawet przenika wszystko inne. Warto zwrócić uwagę na to, że w tej koncepcji zmiany ilościowe (zagęszczanie się i rozrzedzanie) tłumaczą zmiany jakościowe, czyli powstanie różnych rzeczy.

Według Anaksymenesa powietrze jest również, jako zasada, ożywione i jest źródłem ruchu całej przyrody. Pisze o tym Aetios w jednym z najciekawszych fragmentów: Jak nasza dusza, mówi [Anaksymenes], będąc powietrzem, trzyma nas razem i kieruje nami, tak cały świat otaczają wiatr [lub oddech] i powietrze. Powietrze i wiatr mają tu znaczyć to samo. Jest prawdopodobne, że Anaksymenes używał na rzecz powietrza‑zasady argumentu z obserwacji ruchu powietrza (oddychania) i jego znaczenia dla życia. Pod wpływem Anaksymenesa znaczenie powietrza wyraziście interpretował jego uczeń, Diogenes z ApoloniiDiogenes z Apolonii: wydaje mi się, że to, co jest obdarzone rozumem, jest tym, co ludzie nazywają powietrzem, i że wszystko jest przez nie rządzone, i że posiada ono władzę nad wszystkim.

Anaksymenes
Teofrast
Aetios
Hipolit
szkoła jońska
Diogenes z Apolonii

Słownik

doksografia
doksografia

(gr. dóxa – sąd, zdanie, gráphō – piszę) starożytny sposób referowania poglądów filozofów; termin utworzony przez H. Dielsa, autora zbioru tekstów doksograficznych Doxographi Graeci (1879)

kosmogonia
kosmogonia

(gr. kósmos – wszechświat,  ład, porządek) system poglądów i wyobrażeń o pochodzeniu świata, charakterystyczny dla danej religii lub systemu filozoficznego

szkoła jońska (lub milezyjska)
szkoła jońska (lub milezyjska)

pierwsza historyczna szkoła filozoficzna powstała w Jonii w VI w. p.n.e.; przedstawiciele tej szkoły to Tales, Anaksymander, Anaksymenes i, w pokoleniu późniejszym, Heraklit; w szkole jońskiej sformułowane zostały pierwsze niemityczne wyjaśnienia przyrody i jej porządku w oparciu o koncepcję jednej zasady (arché) - źródła i podstawy rzeczy