Przeczytaj
„Czas burz, mgieł i ciemności”*
Indeks dolny * cytat za: José Indeks dolny koniec* cytat za: JoséIndeks dolny Orlandis, Kościół katolicki w drugiej połowie XX wieku, tłum. P. Skibiński, Radom 2007, s. 93. Indeks dolny koniec Orlandis, Kościół katolicki w drugiej połowie XX wieku, tłum. P. Skibiński, Radom 2007, s. 93.
Przełom wieków XIX i XX był dla Kościoła trudny. Musiał on zmierzyć się z nowymi wyzwaniami wywołanymi przez pojawienie się antykościelnych i antyreligijnych ideologii oraz szybko postępujące zmiany cywilizacyjne. Zagrożenie dla pozycji Kościoła stanowił przede wszystkim komunizm, który obalając tradycyjne wartości, zaczął pełnić dla wielu ludzi funkcję religii. Reżimy totalitarne i autorytarne często występowały przeciwko Kościołowi. W najbardziej ortodoksyjnych, takich jak np. Związek Sowiecki, władza dążyła do całkowitej likwidacji struktur kościelnych lub do duchowego i organizacyjnego podporządkowania ich sobie. Taka polityka była wprowadzana we wszystkich państwach, które po II wojnie światowej znalazły się w orbicie wpływów ZSRS. Kościołowi w całej Europie Środkowo‑Wschodniej zagrażała ekspansja ateistycznego komunizmu. W konsekwencji w wielu krajach duchowni bądź zostali mocno ograniczeni w swojej działalności, bądź musieli zejść do podziemia.
Drugim problemem, z którym Kościół musiał się zmierzyć, były przyspieszone zmiany społeczne i cywilizacyjne. Często prowadziły one do zerwania z tradycyjnym modelem życia związanym z religią oraz do ogólnej laicyzacjilaicyzacji społeczeństwa. Wartości chrześcijańskie coraz częściej były zastępowane przez konsumpcjonizm. W wielu krajach Europy Zachodniej wpływy Kościoła i religii systematycznie słabły, budynki sakralne świeciły pustkami, niekiedy nawet przeznaczano je na inne cele. Autorytet duchownych był niski – nie słuchano tego, co mówili, i nie kultywowano tradycji religijnych. Doszło do zjawiska zwanego prywatyzacją religii, czyli wybierania z niej tylko pewnych wartości z pominięciem Kościoła jako instytucji. Kościół starał się na różne sposoby odpowiadać na wyzwania współczesności, coraz większą uwagę zwracając np. na problemy społeczne.
Sam Kościół rozrywany był od środka przez spory doktrynalne. Liberalne skrzydło domagało się ograniczenia wpływów Europejczyków we władzach Kościoła, wprowadzenia zmian w liturgii, rewizji dotychczasowego stosunku do kwestii regulacji urodzeń, rozwodów, celibatu księży itd. Konserwatyści stali na stanowisku, że nie należy dokonywać żadnych zmian, i uznawali za konieczne zachowanie obowiązujących zasad oraz praw w nienaruszonej postaci.
Od zakończenia II wojny światowej coraz częściej w łonie Kościoła rozważano zwołanie soborusoboru. Do 1958 r. na tronie Stolicy Apostolskiej zasiadał Pius XII, który zajmował stanowisko konserwatywne oraz antykomunistyczne i dlatego był niechętny jakimkolwiek zmianom. Inicjatywę podjął natomiast jego następca, również Włoch, Angelo Giuseppe Roncalli, który po wyborze na papieża przybrał imię Jana XXIII. Po jego śmierci dzieło soborowe kontynuował Paweł VI.
Najbardziej rewolucyjny sobór wszech czasów
Soborem nazywa się w religii chrześcijańskiej zgromadzenie biskupów z całego Kościoła organizowane celem wprowadzenia nowych praw. Pierwsze sobory zajmowały się głównie kodyfikacją doktryny religijnej i stworzeniem liturgii. Najważniejszym spośród soborów nowożytnych był sobór trydenckisobór trydencki (1545–1563), zwołany w obliczu nowych wyzwań wynikających z pojawienia się reformacji. Dokonał on ponownego ujednolicenia liturgii kościelnej, dogmatyki i podjął się zmian organizacyjnych. Później, przez ponad 300 lat, zwołano tylko jeden sobór (I sobór watykański), ale został on zawieszony z powodu wybuchu wojny prusko‑francuskiejwojny prusko‑francuskiej (1871 r.), wycofania garnizonu francuskiego z Rzymu i włączenia terytorium Państwa KościelnegoPaństwa Kościelnego do nowo utworzonego państwa włoskiego.
Czasy się jednak zmieniały, a język, którym dotychczas posługiwał się Kościół, był coraz bardziej nieadekwatny do przeobrażającej się epoki. Celem zwołanego w 1962 r. soboru było zatem odnowienie życia wewnętrznego Kościoła. Jego inicjator Jan XXIII mówił w ten sposób w przygotowanej na otwarcie deklaracji:
Obecnie potrzebny jest nowy entuzjazm, nowa radość i spokój ducha […]. To, czego dziś potrzebujemy i czego pragnie dzisiaj każdy przeniknięty duchem prawdziwie chrześcijańskim, katolickim i apostolskim, to to, aby doktryna ta była szerzej znana, głębiej rozumiana i miała większy wpływ na życie moralne ludzi. Potrzebne jest, aby ta pewna i niezmienna doktryna, której wierni winni są posłuszeństwo, została na nowo przestudiowana i przeformułowana na współczesny język. Albowiem ten depozyt wiary, czyli prawdy, które są zawarte w naszym odwiecznym nauczaniu, to jedno; sposób, w jaki te prawdy są przedstawione (z zachowaniem ich znaczenia), jest czymś innym.
Indeks dolny Wskaż, jaki cel soborowi stawia papież Jan XXIII. Indeks dolny koniecWskaż, jaki cel soborowi stawia papież Jan XXIII.
Na soborze powołano 12 komisji i wiele zespołów roboczych, które miały opracować programy reform. Zwołano cztery sesje plenarne, a papież wydał szereg encyklik, dekretów i dokumentów.
Spuścizna II soboru watykańskiegoII soboru watykańskiego
Najbardziej widoczną dla wiernych reformą wprowadzoną przez sobór były zmiany w liturgii. Zezwolono na odejście od łaciny i stosowanie w obrzędach języków narodowych. Od tej pory kapłani mogli odprawiać nabożeństwa, stojąc przodem do wiernych. Katolików świeckich dopuszczono do niektórych czynności w Kościele.
Ogromnym przełomem było odejście od nietolerancji religijnej i potwierdzenie zasady wolności wyznań. Otworzyło to drogę do porozumienia z innymi odłamami chrześcijańskimi i budowania z nimi relacji na zasadach ekumenizmuekumenizmu. Papież Paweł VI spotkał się z głową Cerkwi prawosławnej, patriarchą Atenagorasem, zapoczątkowując w ten sposób tradycję spotykania się z przywódcami stojącymi na czele innych Kościołów.
Dodatkowo na soborze podjęto decyzję o zwiększeniu liczby kardynałów i biskupów z krajów pozaeuropejskich. W latach 1952–1978 liczba biskupów z Afryki wzrosła z 2 do 221. Sobór był pierwszym tego rodzaju zgromadzeniem, w którym w tak dużej liczbie uczestniczyli duchowni z Afryki, Azji, Oceanii i obu Ameryk. Podjęto też dzieło ewangelizacji narodów. Paweł VI był pierwszym papieżem, który odbywał podróże misyjne do różnych krajów świata.
Sobór zwrócił ponadto uwagę na problem ubóstwa i wzywał do aktywnego udziału w reformach społecznych i gospodarczych mających na celu poprawę losu gorzej sytuowanych. W dokumentach soborowych podkreślono, że każdy zasługuje na zapewnienie mu godziwych warunków życia.
Sobór zajął się też sprawami międzynarodowymi. Wzywał do dialogu międzynarodowego, rozwiązywania spornych spraw na drodze rokowań i porozumień, nawoływał do życia w pokoju. Jednocześnie ojcowie soborowi wystąpili przeciwko reżimom dyktatorskim i autorytarnym, opowiadając się za systemami demokratycznymi.
Uczestnicy soboru nie podjęli jednak wielu kwestii, które były pilne, lub ustosunkowali się do nich w sposób negatywny, tzn. utrzymując konserwatywne stanowisko. Nie zniesiono celibatu oraz nie dopuszczono kobiet do stanu kapłańskiego. Największe zaś kontrowersje budziły problemy moralne. Sobór potwierdził negatywny stosunek do kwestii regulacji urodzeń oraz rozwodów. Papież zachował w odniesieniu do tych spraw stanowisko kół konserwatywnych, mimo że głosy domagające się rewizji poglądów we wspomnianych kwestiach były bardzo silne w latach przedsoborowych.
W konsekwencji dzieło soborowe spotkało się z bardzo różnym przyjęciem. Dla wielu otwarcie się na świat i próby dostosowania się do czasów współczesnych były krokiem milowym w historii Kościoła. Ale jego postanowienia doczekały się także krytyki, i to zarówno ze strony kół konserwatywnych, które uważały podjęte reformy za zbyt daleko idące, jak i liberalnych, uznających wprowadzone zmiany za zbyt zachowawcze.
Chrystus wyzwoliciel
Decyzje II soboru watykańskiego wywarły duży wpływ na przemiany religijności i Kościoła w krajach Ameryki Łacińskiej. Kontynent ten był pełen silnych kontrastów między bogatymi a ubogimi. Kościół przez długi czas wspierał siły konserwatywne, stojąc po stronie bogatej i wpływowej elity, sam bowiem był posiadaczem ogromnych majątków. Od końca lat 60. sytuacja zaczęła się zmieniać, co było związane z dużą popularnością ideologii komunistycznej. Duchowni coraz częściej angażowali się w działalność społeczną, stając po stronie ubogich i cierpiących. Peruwiański teolog Gustavo Gutiérrez stworzył tzw. teologię wyzwoleniateologię wyzwolenia. Głosiła ona, że prawdziwe zbawienie można osiągnąć już w życiu doczesnym – poprzez dążenie do stworzenia sprawiedliwego społeczeństwa na ziemi, a sam Chrystus był przedstawiany jako ziemski rewolucjonista, który przyszedł, by poprawić los biednych. Teologia wyzwolenia oznaczała rezygnację z posiadłości ziemskich, z pałaców biskupich, życie we wspólnotach zawodowych, lokalnych i wspólne czytanie Pisma Świętego. Papież Jan Paweł II potępił ideologię wyzwolenia i w czasie swojej pielgrzymki do Meksyku w 1979 r. powiedział: […] koncepcja Chrystusa jako polityka, rewolucjonisty, jako wywrotowca z Nazaretu, nie zgadza się z nauczaniem Kościoła
. W ostatnich latach następuje stopniowa rewizja tej polityki.
Indeks dolny * tekst dostępny online: pl.m.wikipedia.org. Indeks dolny koniec* tekst dostępny online: pl.m.wikipedia.org.
Słownik
w kościołach chrześcijańskich spotkanie biskupów z różnych krajów w celu uchwalenia nowych praw albo wprowadzenia reform
(z franc. laïcisation od łac. laicus – świecki) proces zmierzający do ograniczenia lub nawet wyeliminowania wpływów Kościoła
(z gr. ἄthetaepsilonomicronς, átheos – bezbożny, od ἀ-, a- – bez + thetaepsilonός, theós – bóg) postawa negująca istnienie Boga i wszelkich sił nadprzyrodzonych oraz ich wpływu na życie ludzkie
(z gr. omicroniotakappaomicronupsilonmuέnueta, oikuméne – zamieszkana ziemia) zasada współpracy i lepszego poznania różnych wyznań chrześcijańskich
konflikt między Francją a Prusami w latach 1870–1871, zakończony zwycięstwem Prus, odebraniem Francji Alzacji i Lotaryngii; ostatni etap w procesie jednoczenia Cesarstwa Niemieckiego
(łac. Patrimonium Sancti Petri – ojcowizna po św. Piotrze) państwo istniejące na Półwyspie Apenińskim w latach 755–1870, rządzone przez papieży jako władców świeckich, przestało istnieć po podporządkowaniu się świeckiemu państwu włoskiemu
ruch teologiczny powstały po II soborze watykańskim na terenie Ameryki Łacińskiej koncentrujący się na osobie Jezusa jako wyzwoliciela od niesprawiedliwości społecznej; potępiony przez papieża Jana Pawła II
zjazd biskupów z całego Kościoła; trwał w latach 1962–1965, jego celem było uaktualnienie praw Kościoła i reforma zgodna z duchem czasów
zgromadzenie biskupów z całej Europy, trwające w latach 1545–1563 i mające na celu reformę Kościoła katolickiego w odpowiedzi na reformację
(łac., Dzieło Boże; pełna nazwa: Prałatura Świętego Krzyża i Opus Dei) organizacja powstała w Kościele katolickim w 1928 r. z inicjatywy papieża Piusa XI, jej celem były misje oraz promowanie wartości pracy codziennej jako drogi do świętości
Słowa kluczowe
II sobór watykański, teologia wyzwolenia, świat po II wojnie światowej, przemiany cywilizacyjne po II wojnie światowej
Bibliografia
A. Czubiński, Historia powszechna XX wieku, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2009.
J. Tyszkiewicz, E. Czapiewski, Historia powszechna. Wiek XX, PWN, Warszawa 2012.