Przeczytaj
O autorze
Adam Ważyk (właśc. Adam Wagman, 1905–1982) – poeta, prozaik i tłumacz. Zadebiutował w 1924 roku tomem poezji Semafory. W dwudziestoleciu międzywojennym był jednym z czołowych przedstawicieli Awangardy Krakowskiej. W czasie II wojny światowej opowiedział się po stronie komunizmu. W pierwszych latach istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Ważyk stał się koryfeuszemkoryfeuszem realizmu socjalistycznego (socrealizmusocrealizmu), oficjalnie proklamowanego na IV Walnym Zjeździe Związku Zawodowego Literatów Polskich w Szczecinie w styczniu 1949 roku. Rozliczenia z tym okresem swojej twórczości dokonał w opublikowanym w 1955 roku Poemacie dla dorosłych. W 1957 roku wystąpił z PZPR i do końca życia pozostał krytykiem polityki komunistycznych władz PRL.
Socrealizm – poezja i polityka
Odgórny nakaz tworzenia sztuki „realistycznej w formie, socjalistycznej w treści” nakładał na artystów szereg zobowiązań związanych z ich rolą społeczną. W rezolucji podjętej na zjeździe szczecińskim znalazła się deklaracja:
Kultura i literatura w obliczu zjednoczenia partii robotniczychR12iduEp6FFAZ1 Nieodzowny jest świadomy udział pisarzy w dziele budowy socjalizmu w Polsce. Nowe motywy życia, twórczy zapał robotnika i chłopa, przemiany zachodzące w losie i świadomości człowieka pracy, wymagają od literatów gruntownego przemyślenia środków pisarskich, aby mogły najlepiej służyć ludowemu odbiorcy. Tak pojmując swoją rolę pisarz przestaje być autorem dla niewielu, a staje się wyrazicielem i wychowawcą szerokich mas narodu. […] Do lamusa winien odejść pisarz‑dziwowisko, człowiek marginesowy w społeczeństwie kapitalistycznym, nierozumiany i niesłuchany.
Zgodnie z nią podstawowe zadania pisarzy miały mieć odtąd w pierwszej kolejności charakter pozaartystyczny. Twórca socrealistyczny powinien:
- wyznawać poglądy zgodne z oficjalnym programem partii komunistycznej,
- przekazywać te poglądy w swoich dziełach,
- pełnić wobec odbiorców funkcję wychowawczo‑moralizatorską.
Artystów, którzy nie chcieli się podporządkować tym wytycznym, czekały represje: od łagodnych, w postaci cenzorskiego zakazu publikacji, po zaostrzone – utratę pracy i aresztowania.
Cele społeczne i polityczne socrealizmu znajdowały odzwierciedlenie w tematyce dzieł sztuki.
Socrealizm – poetyka
Wymagania w zakresie tematyki wiązały się ściśle z preferowanymi konwencjami literackimi i środkami artystycznego wyrazu. Sama nazwa „socrealizm” oznaczała nie tylko preferencję dla konwencji realistycznej, ale też odrzucenie wszelkich elementów awangardowych (np. surrealistycznych, groteskowych, absurdalnych) jako „obcych klasowo”. Zarówno poeci, jak i prozaicy sięgali między innymi do wzorca gatunkowego panegirykupanegiryku. Badacz literatury socrealistycznej Zdzisław Łapiński zauważył, że
PanegirykŚwiat socrealistycznej wyobraźni układał się binarniebinarnie […] Zasadą kompozycyjną było albo zderzenie w ramach jednego utworu bieguna dodatniego z biegunem ujemnym, albo też organizowanie całej wypowiedzi wokół któregoś z owych biegunów. […] literatura ta znała tylko dwie tonacje: pochlebstwo i paszkwilpaszkwil. Pochlebstwo kierowano wobec ludzi i instytucji związanych z nowym ustrojem, paszkwil – przeciwko „wrogom wewnętrznym” i „światowemu imperializmowi”.
Realizacja socrealizmu opierała się na różnych zabiegach stylistycznych. Najważniejsze z nich to:
Poezja socjalistyczna sięgała do tradycyjnych gatunków literackich, przeważnie związanych z estetyką klasycystyczną, wypełniając je propagandową treścią. W ramach liryki pochwalnej tworzono więc panegiryki, poematy, ballady, pieśni, hymny i ody. Pojawiały się także trawestacje pieśni ludowych oraz stylizacje biblijne, służące gloryfikacji przywódców Rewolucji. Po śmierci Wielkiego Wodza Józefa Stalina w marcu 1953 roku pisano utwory żałobne: treny, epicedia i lamenty.
W utworach, które miały charakter apoteozy socjalistycznej Ojczyzny, Rewolucji i postaci Stalina wykorzystywane były typowe dla liryki pochwalnej środki stylistyczne. Obok hiperboli były to: epitety wartościujące, metafory, peryfrazy, personifikacje, porównania i koncepty. Porównania i koncepty często odnosiły się do świata przyrody – przykładem jest zestawienie potęgi Stalina z mocą żywiołu rzeki. Opisy przyrody w utworach pochwalnych pełniły określoną funkcję - pozwalały ukazać sukcesy socjalistycznej gospodarki, która opanowuje i wykorzystuje bogactwo natury dla dobra ludu.
Ideologiczna schematyzacja tematów w poezji socrealizmu łączyła się ze stosowaniem określonego repertuaru literackich środków wyrazu, ponieważ utwory te musiały być zrozumiałe dla prostego człowieka i nie mogły pozostawiać najmniejszych wątpliwości co do intencji autora.
Poezja socrealistyczna charakteryzowała się ostentacyjnie skonwencjonalizowaną formą. Typowym zabiegiem było używanie wieloosobowego podmiotu lirycznego, co miało podkreślać rolę poety jako wyraziciela głosu mas pracujących. Zgodność z socjalistyczną ideologią stała się podstawowym kryterium oceny utworów poetyckich – nadrzędnym wobec wartości estetycznych.
Słownik
(łac. hiperbolḗ – przerzucenie, przesada) – posługiwanie się hiperbolą, zamierzona przesada w opisie przedmiotu lub zjawiska, np. morze bezbrzeżne
(gr. koryphé – wierzchołek) – w starożytnym teatrze greckim przewodnik chóru; przenośnie: pionier, myśliciel propagujący nową ideę
nazwa języka propagandy totalitarnej. Językoznawcy nazywają tak oficjalny język polityki i mediów okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, czyli PRL‑u (1945–1989)
(gr. panigyrikós – wygłaszany przed zgromadzeniem) – tekst wychwalający w przesadny, pochlebczy sposób osobę lub wydarzenie
(wł. pasquillo) – tekst ośmieszający i zniesławiający konkretną osobę
(łac. sacrum – to, co święte, sacer – święty, uświęcenie) nadanie charakteru religijnego osobom, przedmiotom lub zjawiskom należącym do sfery świeckiej
(realizm socjalistyczny) – kierunek w sztuce zapoczątkowany w ZSRS, uznawany za jedyną metodę twórczości artystycznej, wykorzystywany w celach propagandowych. Zgodnie z założeniami socrealizmu dzieło sztuki powinno mieć realistyczną formę i socjalistyczną treść, co oznacza uprzywilejowanie tematyki pracy, walki klasowej i tradycji ruchu robotniczego. Dostęp do kultury należy przyznać warstwom chłopskim i robotnicznym, dlatego twórczość artystyczna musi być związana z podstawowymi potrzebami narodu