O autorze

RkucqefCXe83B1
Adam Ważyk, 1957
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Adam Ważyk (właśc. Adam Wagman, 1905–1982) – poeta, prozaik i tłumacz. Zadebiutował w 1924 roku tomem poezji Semafory. W dwudziestoleciu międzywojennym był jednym z czołowych przedstawicieli Awangardy Krakowskiej. W czasie II wojny światowej opowiedział się po stronie komunizmu. W pierwszych latach istnienia Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej Ważyk stał się koryfeuszemkoryfeuszkoryfeuszem realizmu socjalistycznego (socrealizmusocrealizmsocrealizmu), oficjalnie proklamowanego na IV Walnym Zjeździe Związku Zawodowego Literatów Polskich w Szczecinie w styczniu 1949 roku. Rozliczenia z tym okresem swojej twórczości dokonał w opublikowanym w 1955 roku Poemacie dla dorosłych. W 1957 roku wystąpił z PZPR i do końca życia pozostał krytykiem polityki komunistycznych władz PRL.

Socrealizm – poezja i polityka

Odgórny nakaz tworzenia sztuki „realistycznej w formie, socjalistycznej w treści” nakładał na artystów szereg zobowiązań związanych z ich rolą społeczną. W rezolucji podjętej na zjeździe szczecińskim znalazła się deklaracja:

"Twórczość" 1949 Kultura i literatura w obliczu zjednoczenia partii robotniczych
R12iduEp6FFAZ1
Rzeźba na tyłach Pałacu Kultury u Nauki w Warszawie z usuniętym napisem Stalin, autor zdjęcia: Paweł MM
Źródło: Wikimedia Commons, licencja: CC BY-SA 4.0.

Nieodzowny jest świadomy udział pisarzy w dziele budowy socjalizmu w Polsce. Nowe motywy życia, twórczy zapał robotnika i chłopa, przemiany zachodzące w losie i świadomości człowieka pracy, wymagają od literatów gruntownego przemyślenia środków pisarskich, aby mogły najlepiej służyć ludowemu odbiorcy. Tak pojmując swoją rolę pisarz przestaje być autorem dla niewielu, a staje się wyrazicielem i wychowawcą szerokich mas narodu. […] Do lamusa winien odejść pisarz‑dziwowisko, człowiek marginesowy w społeczeństwie kapitalistycznym, nierozumiany i niesłuchany.

nieod Źródło: "Twórczość" 1949, Kultura i literatura w obliczu zjednoczenia partii robotniczych, t. 1, s. 6.
Rnn3wnHxGAUFV1
Wiera Muchina, Robotnik i kołchoźnica, 1937
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Zgodnie z nią podstawowe zadania pisarzy miały mieć odtąd w pierwszej kolejności charakter pozaartystyczny. Twórca socrealistyczny powinien:

- wyznawać poglądy zgodne z oficjalnym programem partii komunistycznej,

- przekazywać te poglądy w swoich dziełach,

- pełnić wobec odbiorców funkcję wychowawczo‑moralizatorską.

Artystów, którzy nie chcieli się podporządkować tym wytycznym, czekały represje: od łagodnych, w postaci cenzorskiego zakazu publikacji, po zaostrzone – utratę pracy i aresztowania.

Cele społeczne i polityczne socrealizmu znajdowały odzwierciedlenie w tematyce dzieł sztuki.

Socrealizm – poetyka

Wymagania w zakresie tematyki wiązały się ściśle z preferowanymi konwencjami literackimi i środkami artystycznego wyrazu. Sama nazwa „socrealizm” oznaczała nie tylko preferencję dla konwencji realistycznej, ale też odrzucenie wszelkich elementów awangardowych (np. surrealistycznych, groteskowych, absurdalnych) jako „obcych klasowo”. Zarówno poeci, jak i prozaicy sięgali między innymi do wzorca gatunkowego panegirykupanegirykpanegiryku. Badacz literatury socrealistycznej Zdzisław Łapiński zauważył, że

Panegiryk

Świat socrealistycznej wyobraźni układał się binarniebinarniebinarnie […] Zasadą kompozycyjną było albo zderzenie w ramach jednego utworu bieguna dodatniego z biegunem ujemnym, albo też organizowanie całej wypowiedzi wokół któregoś z owych biegunów. […] literatura ta znała tylko dwie tonacje: pochlebstwo i paszkwilpaszkwilpaszkwil. Pochlebstwo kierowano wobec ludzi i instytucji związanych z nowym ustrojem, paszkwil – przeciwko „wrogom wewnętrznym” i „światowemu imperializmowi”.

ost Źródło: Panegiryk, [w:] Zdzisław Łapiński, Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Kraków 2004, s. 172.
binarnie

Realizacja socrealizmu opierała się na różnych zabiegach stylistycznych. Najważniejsze z nich to:

Patos

(gr. páthos – namiętne uczucie, też cierpienie) Obrazowanie w dziele artystycznym zjawisk wzniosłych, monumentalnych, wywołujących u odbiorcy silne napięcie emocjonalne, podziw połączony ze strachem przed ogromem tych zjawisk. W poezji socrealistycznej dominowało obrazowanie Józefa Stalina oraz dokonań ZSRS i partii komunistycznej w taki sposób, by wzbudzić w odbiorcy podziw i szacunek. Patetyzmowi służyły przede wszystkim górnolotne porównania, często przyrodnicze, np. w wierszu Rzeka Stalin porównany jest do żywiołu rzeki.

Hiperbola

W opisie socrealistycznym przeceniano postaci i zjawiska m.in. za pomocą epitetów i porównań. Obiektem hiperbolizacji były przede wszystkim dokonania Józefa Stalina, rzekomy dobrobyt w ZSRS i innych krajach komunistycznych, a z drugiej strony – podstępność wroga – państw imperialistycznych.

Heroizacja i sakralizacja

W literaturze socrealistycznej zabieg sakralizacji był stosowany przede wszystkim do opisu postaci Wielkiego Wodza – Józefa Stalina. Jego potęga była kreowana na świętą i wyjątkową, niedostępną zwykłemu człowiekowi. Idealizowano także pracę „ludu miast i wsi” – klasy robotniczej, której dobru miał służyć nowy ustrój.

Poezja socjalistyczna sięgała do tradycyjnych gatunków literackich, przeważnie związanych z estetyką klasycystyczną, wypełniając je propagandową treścią. W ramach liryki pochwalnej tworzono więc panegiryki, poematy, ballady, pieśni, hymny i ody. Pojawiały się także trawestacje pieśni ludowych oraz stylizacje biblijne, służące gloryfikacji przywódców Rewolucji. Po śmierci Wielkiego Wodza Józefa Stalina w marcu 1953 roku pisano utwory żałobne: treny, epicedia i lamenty.

W utworach, które miały charakter apoteozy socjalistycznej Ojczyzny, Rewolucji i postaci Stalina wykorzystywane były typowe dla liryki pochwalnej środki stylistyczne. Obok hiperboli były to: epitety wartościujące, metafory, peryfrazy, personifikacje, porównania i koncepty. Porównania i koncepty często odnosiły się do świata przyrody – przykładem jest zestawienie potęgi Stalina z mocą żywiołu rzeki. Opisy przyrody w utworach pochwalnych pełniły określoną funkcję - pozwalały ukazać sukcesy socjalistycznej gospodarki, która opanowuje i wykorzystuje bogactwo natury dla dobra ludu.

Ideologiczna schematyzacja tematów w poezji socrealizmu łączyła się ze stosowaniem określonego repertuaru literackich środków wyrazu, ponieważ utwory te musiały być zrozumiałe dla prostego człowieka i nie mogły pozostawiać najmniejszych wątpliwości co do intencji autora.

Poezja socrealistyczna charakteryzowała się ostentacyjnie skonwencjonalizowaną formą. Typowym zabiegiem było używanie wieloosobowego podmiotu lirycznego, co miało podkreślać rolę poety jako wyraziciela głosu mas pracujących. Zgodność z socjalistyczną ideologią stała się podstawowym kryterium oceny utworów poetyckich – nadrzędnym wobec wartości estetycznych.

Słownik

hiperbolizacja
hiperbolizacja

(łac. hiperbolḗ – przerzucenie, przesada) – posługiwanie się hiperbolą, zamierzona przesada w opisie przedmiotu lub zjawiska, np. morze bezbrzeżne

koryfeusz
koryfeusz

(gr. koryphé – wierzchołek) – w starożytnym teatrze greckim przewodnik chóru; przenośnie: pionier, myśliciel propagujący nową ideę

nowomowa
nowomowa

nazwa języka propagandy totalitarnej. Językoznawcy nazywają tak oficjalny język polityki i mediów okresu Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej, czyli PRL‑u (1945–1989)

panegiryk
panegiryk

(gr. panigyrikós – wygłaszany przed zgromadzeniem) – tekst wychwalający w przesadny, pochlebczy sposób osobę lub wydarzenie

paszkwil
paszkwil

(wł. pasquillo) – tekst ośmieszający i zniesławiający konkretną osobę

sakralizacja
sakralizacja

(łac. sacrum – to, co święte, sacer – święty, uświęcenie) nadanie charakteru religijnego osobom, przedmiotom lub zjawiskom należącym do sfery świeckiej

socrealizm
socrealizm

(realizm socjalistyczny) – kierunek w sztuce zapoczątkowany w ZSRS, uznawany za jedyną metodę twórczości artystycznej, wykorzystywany w celach propagandowych. Zgodnie z założeniami socrealizmu dzieło sztuki powinno mieć realistyczną formę i socjalistyczną treść, co oznacza uprzywilejowanie tematyki pracy, walki klasowej i tradycji ruchu robotniczego. Dostęp do kultury należy przyznać warstwom chłopskim i robotnicznym, dlatego twórczość artystyczna musi być związana z podstawowymi potrzebami narodu