O reżyserze

RGWJ6PBxlwkRM1
Ridley Scott
Źródło: dostępny w internecie: Wikimedia Commons, licencja: CC BY 2.0.

Ridley Scott to brytyjski reżyser i producent, który zyskał sławę głównie dzięki filmom: Obcy – Ósmy pasażer Nostromo (1979), Łowca androidów (1982), Thelma i Louise (1991), Gladiator (2000). Zafascynowany twórczością Stanleya Kubrica, po zakończeniu studiów rozpoczął pracę w BBC, gdzie zrealizował remakeremakeremake Ścieżek chwały (twórcą oryginału był właśnie Kubrick). Międzynarodową sławę zyskał dzięki obrazowi Obcy – ósmy pasażer Nostromo. Gladiator został wyróżniony pięcioma Oscarami (najlepszy film, najlepszy aktor, najlepsze efekty specjalne, najlepszy dźwięk i najlepsze kostiumy). Scena bitwy Rzymian z Germanami jest uważana przez krytyków za przykład wzorcowej inscenizacji i reżyserii, natomiast zestawienie charyzmatycznego Maximusa (Russel Crowe) z psychopatycznym Kommodusem (Joaquin Phoenix) nieustannie przykuwa uwagę widzów. Film ten wywołał dyskusję wśród znawców kina na temat sposobów łączenia w filmie historii i fikcji.

remake

Reżyser przyznał, że producenci przekonali go do realizacji filmu, pokazując obraz Jeana Leona Gerome`a Pollice Versopollice versoPollice Verso.

R1M3FjN7OF7qg
Jean‑Leon Gerome, Pollice Verso, 1872
Obraz ukazuje gladiatorów na arenie i Westalki domagające się śmierci przegranego. Tytuł obrazu francuskiego malarza oznaczał gest widowni skazującej pokonanego gladiatora na śmierć. Do dziś historycy spierają się, czy gestem tym był kciuk skierowany w dół.
Źródło: Wikimedia Commons, dostępny w internecie: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Fantazja ratuje starożytność

Zygmunt Kałużyński Sam przeciwko imperium

Reżyser Anglik Ridley Scott, wydawałoby się, nie powinien mieć nic wspólnego z tematem antycznym, jako że jego osiągnięcia należą do gatunku krańcowo różnego: science fiction. W tym gatunku wyraźnie się zaznaczył: jest autorem pozycji, uważanej w dziejach tego gatunku jako jedna z nielicznych o ambicji artystycznej: Obcy - Ósmy pasażer Nostromo (1979). Scott zaangażował wybitnego plastyka szwajcarskiego Gigera, który przekształcił wnętrze statku kosmicznego w wizję fantastyczną – określenie, które może wyglądać na niedorzeczne powtórzenie w odniesieniu do filmu, który z założenia jest fantastyczny. Można by jednak określić ją jako fantazję zbudowaną na innej fantazji: Giger posłużył się rutynową oprawą SF‑owym zapleczem mechanizmów, manometrów, przewodów, cyferblatów, rur wydechowych – by przekształcić je w halucynacyjne formy ekspresyjne, w której jednak nie przepada żaden szczegół: pojazd kosmonautów stał się osobistym koszmarem jego pasażerów nie przestając być astronautycznym urządzeniem, jakim być powinien.
Otóż Scott zastosował podobne widzenie w Gladiatorze: wykorzystał, o paradoksie, swoje doświadczenie z SF do antyku! Jego Rzym jest z jednej strony odtworzony z dbałością o drobiazgi przy pomocy ekipy archeologów, lecz jednocześnie nie opuszcza nas wrażenie niezwykłości, odmienności, niepokojącej nierealności, co reżyser osiągnął za pomocą bądź wyolbrzymienia, bądź natarczywego przybliżenia tego czy tamtego szczegółu, bądź przez zaskakujące oświetlenie. Kulminację w tym względzie stanowi scena, w której zbrodniczy uzurpatoruzurpatoruzurpator Kommodus, i my także, spodziewamy się zgładzenia Maximusa: starcie na arenie kwadrygkwadrygakwadryg konnych z gladiatorami pieszymi, którzy w tej sytuacji wydaje się, że muszą zginąć: ale dowodzi nimi Maximus, niegdyś geniusz militarny, który potrafi tak pokierować walką, że to ci na pojazdach przegrywają.
Jest to istny wyczynowy balet, w którym tancerzami są nie tyle gladiatorzy, co kamery: oglądamy ową wściekłą akcję z wszystkich możliwych punktów widzenia, postępując za ruchem głowy konia, za ciosem miecza, z dołu za smugą piasku z areny. Swetoniusz, który opisał łajdackie panowanie Kommodusa, byłby niewątpliwie poruszony, gdyby mógł zobaczyć swój cesarski Rzym w wizualności dostarczonej przez elektroniczne kamkorderykamkorderkamkordery. Ale właśnie dzięki ich zuchwałemu zastosowaniu ta starożytność odżywa dla nas. Scott w swoim poprzednim filmie Obcy zastosował ambitną estetykę do SF, zaś tym razem nie wahał się artyzmu swojej SF przenieść do antyku.

1 Źródło: Zygmunt Kałużyński, Sam przeciwko imperium, „Polityka”, nr 29/2000.
kwadryga
kamkorder
uzurpator

Słownik

detal
detal

(fr. détail) – rodzaj bliskiego planu filmowego, ukazuje najmniejsze szczegóły,
np. część ciała lub drobny przedmiot

gladiator
gladiator

niewolnik, który toczył walkę na śmierć i życie na arenie w starożytnym Rzymie, podczas igrzysk organizowanych przez cesarzy

pollice verso
pollice verso

gest widowni skazujący pokonanego gladiatora na śmierć; do tej pory historycy
nie są zgodni, czy gestem tym był kciuk skierowany w dół

slow motion
slow motion

(ang.) – zwolnione tempo, zabieg stosowany w produkcji filmowej

zbliżenie
zbliżenie

rodzaj planu filmowego; twarz lub inny obiekt zajmuje większość lub całość kadru, umożliwia dokładne obserwowanie mimiki lub detali obiektu