R1ELYHCh12e5a
Obraz przedstawia fragment trybun na starożytnym stadionie. Na głównej trybunie zasiada na dużym tronie władca w koronie, za nim są jego dworzanie. W pobliskiej władcy części trybuny widać grupę kobiet w togach i chustach na głowie, wszystkie trzymają opuszczone kciuki. Na arenie znajduje się mężczyzna w antycznej zbroi i hełmie. Depcze prawą nogą szyję leżącego na arenie wojownika.

Prawda historyczna i fikcja w Gladiatorze Ridleya Scotta

Jean‑Leon Gerome, Pollice Verso, 1872 r.
Źródło: Wikimedia Commons, domena publiczna.

Ridley Scott podobno zrealizował film taki, jaki sam chciałby obejrzeć, dlatego zaprosił do współpracy historyków. Jednak z biegiem czasu okazało się, że historia pokazana w Gladiatorze mija się z prawdą. Profesor Kathleen Coleman – naukowczyni i pisarka, znawczyni literatury łacińskiej, historii i kultury Cesarstwa Rzymskiego – zrezygnowała ze współpracy z reżyserem, rozczarowana jego podejściem do faktów historycznych. Scenariusz filmu został oparty na Zmierzchu i upadku Cesarstwa Rzymskiego Edwarda GibbonaEdward GibbonEdwarda Gibbona oraz negatywnym obrazie Kommodusa. Dokonano także pewnej modyfikacji scenariusza filmu Anthony’ego Manna Upadek Cesarstwa Rzymskiego.

Edward Gibbon
Twoje cele
  • Dowiesz się, jak reżyser zmienił losy postaci historycznych.

  • Scharakteryzujesz głównych bohaterów – postać fikcyjną i postać historyczną.

  • Rozpoznasz środki językowe filmu.

  • Zinterpretujesz wybrane sceny filmu.

  • Wskażesz podobieństwa postawy Maximusa do postawy stoickiej.