Funkcja rosnąca
Definicja: Funkcja rosnąca

Funkcja liczbowa f:XY jest funkcją rosnącą w zbiorze A, AX, wtedy i tylko wtedy, gdy dla dowolnych argumentów x1, x2, należących do zbioru A, z nierówności x1<x2 wynika nierówność:

fx1<fx2

Funkcję, która jest rosnąca w całej swojej dziedzinie, nazywamy funkcją rosnącą.

Definicję funkcji rosnącej możemy również zapisać następująco:

Funkcja liczbowa f:XY jest funkcją rosnącą w zbiorze AX, jeśli wraz ze wzrostem argumentów należących do zbioru A rosną wartości tej funkcji.

Poniższe przykłady pokażą nam sposoby sprawdzania, czy podana funkcja jest rosnąca.

Przykład 1

Funkcja f opisana jest za pomocą wykresu.

RiUUbGXFGglAq

Pokażemy, że funkcja f jest funkcją rosnącą.

Rozwiązanie:

Obserwując wykres funkcji zauważamy, że wraz ze wzrostem argumentów rosną też wartości funkcji f.

Odczytajmy z wykresu wartości funkcji dla argumentów: -2, 1: f-2=-5; f1=4.

Z nierówności -2<1 wynika nierówność f-2<f1.

Możemy wybrać inną parę argumentów, np. -10 i podobnie odczytać z wykresu wartości funkcji: f-1=2; f0=3

Z nierówności -1<0 wynika nierówność f-1<f0.

Na podstawie przedstawionego fragmentu wykresu funkcji możemy przypuszczać, że funkcja f jest funkcją rosnącąfunkcja rosnącafunkcją rosnącą.

Przykład 2

Funkcja f opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych.

-5, -2, -4, -1, -3, 0, -2, 3, 1, 5, 2, 8

Określimy, czy funkcja f jest funkcją rosnącą.

Rozwiązanie:

Z nierówności -5<-4 wynika nierówność f-5=-2<f-4=-1.

Z nierówności -3<2 wynika nierówność f-3=0<f2=8.

Analizując zbiór par uporządkowanych zauważamy, że dla każdej pary argumentów większej wartości argumentu odpowiada większa wartość funkcji.

Stąd wniosek, że funkcja f jest funkcją rosnącą.

Przykład 3

Funkcja f opisana jest za pomocą tabelki.

x

-4

-2

0

1

3

5

fx

-8

-6

-4

-2

0

3

Określimy, czy funkcja f jest funkcją rosnącąfunkcja rosnącafunkcją rosnącą.

Rozwiązanie:

Analizując tabelkę opisującą funkcję f zauważamy, że im większy jest argument funkcji tym większa jest jej wartość.

Stąd wniosek, że funkcja f jest funkcją rosnącą.

Przykład 4

Funkcja f opisana jest za pomocą wzoru.

fx=3x-5 dla x.

Korzystając z definicji wykażemy, że funkcja f jest rosnąca.

Rozwiązanie:

Założenie: fx=3x-5, x1,x2 oraz x1<x2

Teza: fx1<fx2

Dowód:

Obliczamy wartości funkcji f dla argumentów x1x2.

fx1=3x1-5

fx2=3x2-5

Obliczamy różnicę wartości funkcji: fx1-fx2

fx1-fx2=3x1-5-3x2-5=3x1-5-3x2+5=

=3x1-3x2=3·x1-x2

Na podstawie założeń ustalimy znak otrzymanego iloczynu.

x1-x2<0, bo z założenia x1<x2.

Zatem iloczyn 3·x1-x2<0.

Stąd fx1-fx2<0.

Dla dowolnych dwóch liczb x1,x2 z nierówności x1<x2 wynika nierówność fx1<fx2.

Stąd wniosek, że funkcja f jest rosnąca w zbiorze .

Przykład 5

Funkcja f opisana jest za pomocą wzoru.

a) fx=-3x, gdy x-, 0,

b) fx=-3x, gdy x0, ,

c) fx=-3x, gdy x0.

Sprawdzimy, czy funkcja jest rosnąca.

Rozwiązanie:

Ad. a)

Założenie: fx=-3x, x1,x2-, 0 oraz x1<x2

Teza: fx1<fx2

Dowód:

Obliczamy wartości funkcji f dla argumentów x1x2.

fx1=-3x1

fx2=-3x2

Obliczamy różnicę wartości funkcji: fx1-fx2

fx1-fx2=-3x1--3x2=-3x1+3x2=3x1-3x2x1·x2=3·x1-x2x1·x2

Ustalamy znak otrzymanego ilorazu na podstawie założeń:

  • x1-x2<0, bo z założenia x1<x2,

  • x1·x2>0, ponieważ z założenia wiadomo, że x1<0 oraz x2<0.

Zatem 3·x1-x2x1·x2<0, stąd fx1<fx2.

Dla dowolnych dwóch liczb x1, x2 należących do przedziału -, 0 z nierówności x1<x2 wynika nierówność fx1<fx2.

Zatem funkcja f jest rosnąca w przedziale -, 0.

Ad. b)

Założenie: fx=-3x, x1,x20,  oraz x1<x2

Teza: fx1<fx2

Dowód:

Obliczamy wartości funkcji f dla argumentów x1x2.

fx1=-3x1

fx2=-3x2

Obliczamy różnicę wartości funkcji: fx1-fx2

fx1-fx2=-3x1--3x2=-3x1+3x2=3x1-3x2x1·x2=3·x1-x2x1·x2

Ustalamy znak otrzymanego ilorazu na podstawie założeń:

  • x1-x2<0, bo z założenia x1<x2,

  • x1·x2>0, ponieważ z założenia wiadomo, że x1>0 oraz x2>0.

Zatem 3·x1-x2x1·x2<0, stąd fx1<fx2.

Dla dowolnych dwóch liczb x1, x2 należących do przedziału 0,  z nierówności x1<x2 wynika nierówność fx1<fx2.

Zatem funkcja f jest rosnąca w przedziale 0, .

Ad. c)

W poprzednich podpunktach wykazaliśmy, że funkcja f jest rosnąca w przedziale -, 0 oraz w przedziale 0, . Sprawdzimy, czy jest rosnąca w sumie przedziałów.

Weźmy dwa argumenty funkcji f należące do zbioru 0,

x1=-3 oraz x2=3

i obliczmy wartości funkcji dla tych argumentów:

f-3=1 oraz f3=-1.

Okazuje się, że x1<x2, ale fx1>fx2.

Stąd funkcja f nie jest rosnąca w zbiorze 0.

Ważne!
  • Funkcja jest rosnąca, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów rośnie wartość funkcji.

  • Funkcja jest rosnąca w przedziale lub w poszczególnych przedziałach, ale nie w sumie przedziałów.

Słownik

funkcja rosnąca
funkcja rosnąca

funkcja jest rosnąca, jeżeli ze wzrostem argumentów rosną jej wartości