Przeczytaj
Funkcja liczbowa jest funkcją rosnącą w zbiorze , , wtedy i tylko wtedy, gdy dla dowolnych argumentów , , należących do zbioru , z nierówności wynika nierówność:
Funkcję, która jest rosnąca w całej swojej dziedzinie, nazywamy funkcją rosnącą.
Definicję funkcji rosnącej możemy również zapisać następująco:
Funkcja liczbowa jest funkcją rosnącą w zbiorze , jeśli wraz ze wzrostem argumentów należących do zbioru rosną wartości tej funkcji.
Poniższe przykłady pokażą nam sposoby sprawdzania, czy podana funkcja jest rosnąca.
Funkcja opisana jest za pomocą wykresu.
Pokażemy, że funkcja jest funkcją rosnącą.
Rozwiązanie:
Obserwując wykres funkcji zauważamy, że wraz ze wzrostem argumentów rosną też wartości funkcji .
Odczytajmy z wykresu wartości funkcji dla argumentów: , : ; .
Z nierówności wynika nierówność .
Możemy wybrać inną parę argumentów, np. i i podobnie odczytać z wykresu wartości funkcji: ;
Z nierówności wynika nierówność .
Na podstawie przedstawionego fragmentu wykresu funkcji możemy przypuszczać, że funkcja jest funkcją rosnącąfunkcją rosnącą.
Funkcja opisana jest za pomocą zbioru par uporządkowanych.
Określimy, czy funkcja jest funkcją rosnącą.
Rozwiązanie:
Z nierówności wynika nierówność .
Z nierówności wynika nierówność .
Analizując zbiór par uporządkowanych zauważamy, że dla każdej pary argumentów większej wartości argumentu odpowiada większa wartość funkcji.
Stąd wniosek, że funkcja jest funkcją rosnącą.
Funkcja opisana jest za pomocą tabelki.
Określimy, czy funkcja jest funkcją rosnącąfunkcją rosnącą.
Rozwiązanie:
Analizując tabelkę opisującą funkcję zauważamy, że im większy jest argument funkcji tym większa jest jej wartość.
Stąd wniosek, że funkcja jest funkcją rosnącą.
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru.
dla .
Korzystając z definicji wykażemy, że funkcja jest rosnąca.
Rozwiązanie:
Założenie: , oraz
Teza:
Dowód:
Obliczamy wartości funkcji dla argumentów i .
Obliczamy różnicę wartości funkcji:
Na podstawie założeń ustalimy znak otrzymanego iloczynu.
, bo z założenia .
Zatem iloczyn .
Stąd .
Dla dowolnych dwóch liczb z nierówności wynika nierówność .
Stąd wniosek, że funkcja jest rosnąca w zbiorze .
Funkcja opisana jest za pomocą wzoru.
a) , gdy ,
b) , gdy ,
c) , gdy .
Sprawdzimy, czy funkcja jest rosnąca.
Rozwiązanie:
Ad. a)
Założenie: , oraz
Teza:
Dowód:
Obliczamy wartości funkcji dla argumentów i .
Obliczamy różnicę wartości funkcji:
Ustalamy znak otrzymanego ilorazu na podstawie założeń:
, bo z założenia ,
, ponieważ z założenia wiadomo, że oraz .
Zatem , stąd .
Dla dowolnych dwóch liczb , należących do przedziału z nierówności wynika nierówność .
Zatem funkcja jest rosnąca w przedziale .
Ad. b)
Założenie: , oraz
Teza:
Dowód:
Obliczamy wartości funkcji dla argumentów i .
Obliczamy różnicę wartości funkcji:
Ustalamy znak otrzymanego ilorazu na podstawie założeń:
, bo z założenia ,
, ponieważ z założenia wiadomo, że oraz .
Zatem , stąd .
Dla dowolnych dwóch liczb , należących do przedziału z nierówności wynika nierówność .
Zatem funkcja jest rosnąca w przedziale .
Ad. c)
W poprzednich podpunktach wykazaliśmy, że funkcja jest rosnąca w przedziale oraz w przedziale . Sprawdzimy, czy jest rosnąca w sumie przedziałów.
Weźmy dwa argumenty funkcji należące do zbioru ,
oraz
i obliczmy wartości funkcji dla tych argumentów:
oraz .
Okazuje się, że , ale .
Stąd funkcja nie jest rosnąca w zbiorze .
Funkcja jest rosnąca, jeżeli wraz ze wzrostem argumentów rośnie wartość funkcji.
Funkcja jest rosnąca w przedziale lub w poszczególnych przedziałach, ale nie w sumie przedziałów.
Słownik
funkcja jest rosnąca, jeżeli ze wzrostem argumentów rosną jej wartości