Przeczytaj/posłuchaj
Hai studiato ieri? Rispondi con una frase intera. Che cos’altro hai fatto?
Leggi il testo e scopri perché Marco non ha passato il test di storia.
Uczyłeś/uczyłaś się wczoraj? Odpowiedz pełnym zdaniem. Co jeszcze robiłeś/robiłaś?
Przeczytaj tekst i odkryj, dlaczego Marco nie zdał testu z historii.

L’esame fallito di MarcoMarco: Gino! Non ho passatoho passato l’esame di storia!
Gino: Non hai studiato?
Marco: Ti giuroTi giuro, ho studiato tantissimo! Prima di fare il testtest ho letto il manualeil manuale, ho preso appuntipreso appunti e ho scrittoho scritto due test di simulazionetest di simulazione. E niente!
Gino: Con che cosa hai avuto problemi?
Marco: Con il RinascimentoRinascimento! Non so come prepararmi per la provala prova di recuperodi recupero.
Gino: Puoi parlare con la nostra insegnante…
Marco: Ho già parlato con lei. Ha visto i miei risultatirisultati e ha detto „Non devi studiare a memoriaa memoria!”
Źródło: Dominika Kobylska, L’esame fallito di Marco, [na podstawie:] https://www.studenti.it/come-studiare-bene.html [dostęp 25.01.2023], licencja: CC BY 3.0.
Scegli la risposta corretta.
Wybierz poprawną odpowiedź.
Cosa ha fatto Marco per prepararsi all’esame? Abbina le frasi alle immagini giuste.
Co zrobił Marco aby przygotować się do egzaminu? Połącz zdania z właściwym obrazkiem.
Cosa ha fatto Marco per prepararsi all’esame?
Co zrobił Marco aby przygotować się do egzaminu?
- Przeczytał podręcznik.
- Rozwiązał dwa testy próbne.
- Zrobił notatki.
- Rozmawiał z nauczycielką.
Czas passato prossimo (przeszły złożony) tworzymy za pomocą odmienionego w czasie teraźniejszym czasownika avere lub essere oraz odpowiedniej formy participio passato czasownika oznaczającego czynność, o której mowa.
W tym materiale przyjrzymy się wyłącznie czasownikom, które łączą się z czasownikiem posiłkowym avere. Spójrz na poniższe przykłady zamieszczone w tabeli – w przypadku każdego zwróć uwagę na odpowiednią dla każdej grupy czasowników końcówkę:

Persona/verbo | parlare | ricevere | finire |
|---|---|---|---|
io | ho parlato | ho ricevuto | ho finito |
tu | hai parlato | hai ricevuto | hai finito |
lui/lei/Lei | ha parlato | ha ricevuto | ha finito |
noi | abbiamo parlato | abbiamo ricevuto | abbiamo finito |
voi | avete parlato | avete ricevuto | avete finito |
loro/Loro | hanno parlato | hanno ricevuto | hanno finito |
Więcej informacji na temat tworzenia czasu passato prossimo z czasownikiem posiłkowym avere znajdziesz w e‑materiale I ricordi del nonnoI ricordi del nonno.
W tym materiale poznasz kilka czasowników, które mają nieregularną formę participio passato. Poznajmy kilka takich form:

fare → fatto
vedere → visto
dire → detto
bere → bevuto
scrivere → scritto
leggere → letto
mettere → messo
prendere → preso
Wszystkie powyższe czasowniki łączą się z czasownikiem posiłkowym avere, który należy odmienić w odpowiedniej osobie. Spójrz na przykłady:
Ho letto un articolo. - Przeczytałem/przeczytałam artykuł.
Hai letto un articolo. - Przeczytałeś/przeczytałaś artykuł.
Hanno letto un articolo. - Przeczytali/przeczytały artykuł.
Zauważ, że odmieniamy tylko czasownik avere, participio passato pozostaje po tym czasowniku posiłkowym w formie niezmienionej.
Forma grzecznościowa w języku włoskim wymaga użycia 3 osoby, dlatego pana lub panią zapytasz o to, co robił/robiła w następujący sposób:
Signore/Signora, cosa ha fatto ieri?
Okres zwany po włosku Rinascimento możemy określić po polsku na dwa sposoby – renesans oraz odrodzenie. Rinascimento możesz skojarzyć z włoskim słowem „rinascere”, które oznacza „odradzać się”.
Dizionario
f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga
na pamięć
przysięgać
czytać
podręcznik
zdać egzamin
robić notatki
test, egzamin
test poprawkowy
renesans, odrodzenie
wynik, rezultat
pisać
test, egzamin
egzamin próbny