Przeczytaj/posłuchaj
Leggi il dialogo e scopri quali sono i progetti per le vacanze della famiglia di Aleksandra.
Przeczytaj dialog i odkryj jakie plany na wakacje ma rodzina Aleksandry.

Le vacanze in ItaliaAleksandra incontraincontra Ignazio, un suo amico di classe che dada cinque annianni vivevive in Polonia.
Aleksandra: Ciao Ignazio, come stai?
Ignazio: Ciao, benissimobenissimo, grazie! E tu?
Aleksandra: Bene, grazie.
Ignazio: Dove vai in vacanzain vacanza?
Aleksandra: FinalmenteFinalmente vado in Italia!
Ignazio: Dove? DimmiDimmi tutto!
Aleksandra: A Milano e a Roma.
Ignazio: Che cosa vuoivuoi vederevedere?
Aleksandra: A Milano il Castello SforzescoCastello Sforzesco, il duomo e „L'Ultima CenaL'Ultima Cena” di Leonardo da VinciLeonardo da Vinci.
Ignazio: E a Roma? Questa è una cittàcittà tantotanto bella!
Aleksandra: GiustoGiusto! I miei genitorigenitori ci vogliono passarepassare dieci giorni e visitarevisitare molti postiposti splendidisplendidi: il Colosseo, il Foro RomanoForo Romano, la Fontana di Trevi, il Pantheon...
Ignazio: Aleksandra, ti piace la pitturapittura, vero?
Aleksandra: Sì, certocerto!
Ignazio: AlloraAllora devidevi assolutamenteassolutamente andare a vedere la Cappella SistinaCappella Sistina e i Musei Vaticani. Ci volete andare?
Aleksandra: Che domandadomanda! Dobbiamo vedere questo affrescoaffresco di MichelangeloMichelangelo.
Źródło: Katarzyna Górniak, Le vacanze in Italia, licencja: CC BY 3.0.
Leggi il testo e scegli la risposta giusta.
Przeczytaj ponownie tekst i wybierz prawidłową odpowiedź.
Metti in ordine giusto gli elementi della frase.
Ułóż zdanie z rozsypanki.
Abbina i monumenti alle città.
Połącz zabytki z miastami.
Stopień najwyższy przymiotnika przedstawia cechy i właściwości danego rzeczownika, podkreślając ich natężenie.
Wyróżniamy dwa rodzaje stopnia najwyższego:
stopień najwyższy względny – superlativo relativo,
stopień najwyższy absolutny – superlativo assoluto.
Dzisiaj dowiesz się, jak tworzymy ten pierwszy i kiedy go stosujemy.
Stopień najwyższy względny tworzymy używając konstrukcji:

rodzajnik + più/meno + przymiotnik
np.:
il cane più bello – najpiękniejszy pies
la classe più grande – największa klasa
gli artisti più famosi – najsłynniejsi artyści
il ragazzo meno alto – najniższy chłopiec
Używany jest do porównywania jakiejś rzeczy lub osoby względem czegoś/kogoś innego, np.:
Il Collosseo è il più grande anfiteatro al mondo.
Koloseum jest największym amfiteatrem na świecie.
Maria è la più simpatica di tutta la classetutta la classe.
Maria jest najsympatyczniejsza w klasie.
Roberto è il ragazzo meno alto nella famiglia.
Robert jest najniższym chłopcem w rodzinie.
San Marco è la piazza più bella d'Italia.
Plac św. Marka jest najpiękniejszym placem Włoch.
Zwróć uwagę na miejsce rodzajnika w dwóch ostatnich zdaniach. Rodzajnik znajduje się tutaj bezpośrednio przed rzeczownikiem i nie powtarzamy go już przed wyrazami: più i meno.
Czy znasz znaczenie słowa „tutto”? Zaimek ten oznacza: wszystko. Jednak, gdy stoi przed rzeczownikiem w liczbie pojedynczej, w połączeniu z rodzajnikiem określonym, oznacza: cały/cała. Spójrz na przykłady:
tutto il giorno – cały dzień,
tutta la notte – cała noc,
tutto l’anno – cały rok,
tutta la classe – cała klasa.
Dizionario
f = femminile - rodzaj żeński, m = maschile - rodzaj męski, pl = plurale - liczba mnoga
fresk, malowidło ścienne
zatem, więc
rok
czekać
absolutnie, bezwarunkowo
wspaniale
Kaplica Sykstyńska

Zamek Sforzów

pewnie
miasto
tu: od
Powiedz mi!
pytanie
musieć
słynny
wreszcie
Forum Romanum

rodzic
właśnie, dokładnie tak
na wakacje
spotykać
Ostatnia Wieczerza

Leonardo da Vinci

Michał Anioł

spędzić
malarstwo
miejsce
wspaniały
bardzo
cała klasa
wakacje
widzieć, zobaczyć
zwiedzać
żyć
chcieć