Przedstawianie danych statystycznych
W tym materiale będziemy:
odczytywać i interpretować dane statystyczne opisane słownie, za pomocą tabelki lub wykresu,
przedstawiać dane statystyczne na wykresie,
wykonywać obliczenia procentowe w zadaniach z życia codziennego.
Wśród wszystkich pracowników firmy została przeprowadzona ankieta, która dotyczyła wyrażenia zgody na wyjazd na wycieczkę pracowniczą w góry.
Do wyboru były trzy możliwe odpowiedzi: tak, nie wiem, nie. Uzyskane odpowiedzi zostały przedstawione w poniższej tabeli.
Możliwe odpowiedzi | Liczba odpowiedzi |
|---|---|
Tak | |
Nie wiem | |
Nie |
Przedstawmy te dane na diagramach słupkowych.


Przedstawmy te dane na diagramie kołowym procentowym.
W tym celu obliczmy liczbę wszystkich pracowników firmy.
W tej firmie pracuje osób.
Następnie obliczmy, jakim procentem wszystkich osób pracujących w tej firmie są osoby, które udzieliły poszczególnych odpowiedzi w ankiecie.
Odpowiedź: Tak
.
Odpowiedź: Nie wiem
.
Odpowiedź: Nie
.
Zatem osób odpowiedziało – Tak, osób – Nie wiem, osób – Nie.
Następnie otrzymane dane spróbujemy przedstawić za pomocą diagramu kołowego. Każda z części tego diagramu reprezentuje kategorię danych składających się na całość.
Na początku obliczmy miarę kątów, które odpowiadają poszczególnym częściom koła.
Odpowiedź: Tak
.
Odpowiedź: Nie wiem
.
Odpowiedź: Nie
.
Na zakończenie pierwszego półrocza uczniowie dwóch klas pierwszych napisali test sprawdzający wiedzę i umiejętności z języka angielskiego. Uzyskane przez nich wyniki, w podziale na klasy, zostały przedstawione na diagramach kołowych.
W klasie do testu przystąpiło uczniów, w klasie – uczniów.
Przedstawmy te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym.
Obliczmy, ile osób otrzymało poszczególne oceny w każdej klasie.
Klasa :
ocena dopuszczająca: ,
ocena dostateczna: ,
ocena dobra: ,
ocena bardzo dobra: ,
ocena celująca: .
Klasa :
ocena dopuszczająca: ,
ocena dostateczna: ,
ocena dobra: ,
ocena bardzo dobra: .
R1Hfothq7sHYK1
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY 3.0.
Notatnik
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące zmian temperatury powietrza w ciągu doby.

Na diagramie przedstawiono dane dotyczące zmian temperatury powietrza w ciągu doby.

- Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie
- Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o północy.
- Różnica między najwyższą a najniższą temperaturą powietrza wynosi .
- Największy wzrost temperatury zanotowano w godzinach .
- Największy spadek temperatury zanotowano w godzinach
- O godzinie zanotowano taką samą temperaturę powietrza.
- Najniższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie .
- Najwyższą temperaturę powietrza zanotowano o godzinie .
- Spadek temperatury nastąpił dopiero po godzinie .
- W ciągu doby zanotowano pomiar temperatury powietrza razy.
- W godzinach temperatura powietrza wzrosła o
- W godzinach temperatura powietrza zmalała o .
W pewnej szkole zorganizowano zbiórkę makulatury. Wszystkie klasy rywalizowały między sobą. Po zakończonej akcji organizatorzy przygotowali zestawienie wyników w tabeli oraz wyłonili zwycięzców.
Klasa | Liczba kilogramów makulatury | Uwagi |
|---|---|---|
miejsce | ||
miejsce | ||
miejsce | ||
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym w podziale na wszystkie klasy.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym w podziale na klasy pierwsze, drugie, trzecie.
Ile kilogramów makulatury zebrano podczas tej zbiórki w całej szkole?
Które klasy spośród każdego poziomu klas przyniosły najmniej makulatury?
Czy klasy pierwsze i trzecie przyniosły łącznie więcej makulatury niż połowa całej makulatury zebranej w szkole?
O ile więcej kilogramów makulatury zebrała klasa w porównaniu z każdą z klas, które zajęły drugie i trzecie miejsce?
Jaki procent makulatury zebranej w całej szkole stanowi makulatura zebrana przez klasę ? Wynik zaokrąglij do .
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
- razy
- razy
- razy
- razy
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
Na diagramie kołowym przedstawiono wyniki ankiety, która została przeprowadzona wśród studentów. Dotyczyła ona odpowiedzi na pytanie „Jak często korzystasz z internetu?”.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym.
W tabeli łodygowo–listkowej przedstawiono dane dotyczące pomiarów masy ciała pewnej grupy osób.
Liczba dziesiątek | Liczba jedności |
|---|---|
, , , , , , | |
, , , , , | |
, , , , , , , | |
, , , |
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym pionowym oraz na diagramie kołowym, dzieląc masę ciała badanej grupy osób na poszczególne kategorie: ; ; ; .
Jakie wartości masy ciała się powtarzały? Która z nich wystąpiła największą ilość razy?
Ile osób zostało poddanych badaniu masy ciała?
Jaki procent badanej grupy osób stanowią osoby, których masa ciała jest liczbą parzystą?
Ile procent mniej jest osób o masie ciała w kategorii niż w kategorii ?
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby obejrzanych filmów przez cztery koleżanki: Anię, Basię, Martę oraz Zosię w okresie trzech miesięcy.
Imię dziewczynki | Maj | Czerwiec | Lipiec |
|---|---|---|---|
Ania | |||
Basia | |||
Marta | |||
Zosia |
Przedstaw te dane na jednym diagramie słupkowym pionowym.
Przedstaw na diagramie kołowym dane dotyczące liczby obejrzanych filmów w okresie tych trzech miesięcy.
W tabeli przedstawiono dane dotyczące liczby obejrzanych filmów przez cztery koleżanki: Anię, Basię, Martę oraz Zosię w okresie trzech miesięcy.
Imię dziewczynki | Maj | Czerwiec | Lipiec |
|---|---|---|---|
Ania | |||
Basia | |||
Marta | |||
Zosia |
- Najwięcej filmów obejrzała Marta.
- Najwięcej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w lipcu.
- Najmniej filmów obejrzała Ania.
- Najmniej filmów obejrzały wszystkie koleżanki razem w maju.
- Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w czerwcu stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów.
- Liczba filmów obejrzanych przez Anię jest o mniejsza niż liczba filmów obejrzanych przez Martę.
- Liczba filmów obejrzanych przez Anię stanowi około liczby wszystkich obejrzanych filmów.
- Liczba filmów obejrzanych przez wszystkie koleżanki w maju i czerwcu jest mniejsza niż liczba filmów obejrzanych w lipcu.
- Każda z koleżanek obejrzała najwięcej filmów w lipcu.
- Każda z koleżanek obejrzała najmniej filmów w maju.
- Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Basię jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Martę i Zosię.
- Liczba filmów obejrzanych przez Anię i Martę nie jest równa liczbie filmów obejrzanych przez Basię i Zosię.
Na diagramie przedstawiono dane dotyczące koloru oczu wśród wszystkich uczniów –osobowej klasy.
Odpowiedź: W tej klasie jest Tu uzupełnij uczniów z brązowymi oczami.O ile procent więcej uczniów ma oczy niebieskie niż zielone?
Odpowiedź:Niebieskie oczy ma Tu uzupełnij więcej uczniów.O ile procent mniej uczniów ma oczy piwne niż brązowe?
Odpowiedź: Piwne oczy ma około Tu uzupełnij mniej uczniów.
Na diagramie kołowym przedstawiono dane dotyczące wyników wyborów na przewodniczącego szkoły, w których wzięło udział uczniów.
Przedstaw te dane na diagramie słupkowym poziomym.
Opisz jak będą wyglądały te dane na diagramie słupkowym poziomym.
Na diagramie kołowym przedstawiono dane dotyczące wyników wyborów na przewodniczącego szkoły, w których wzięło udział uczniów.
Na diagramie słupkowym poziomym przedstawiono dane dotyczące powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych w Polsce w roku.

Przedstaw te dane na diagramie kołowym.
Opisz jak będą wyglądały te dane na diagramie kołowym.
Na diagramie słupkowym poziomym przedstawiono dane dotyczące powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych prawnie chronionych w Polsce w roku.

- Powierzchnia parków narodowych jest około dwa razy większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody.
- Powierzchnia obszarów chronionego krajobrazu jest mniejsza niż .
- Powierzchnia parków krajobrazowych jest około razy większa niż powierzchnia parków narodowych.
- Powierzchnia parków narodowych stanowi około powierzchni parków krajobrazowych.
- Powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi około powierzchni obszarów chronionego krajobrazu.
- Łączna powierzchnia obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych jest mniejsza niż .
- Powierzchnia parków krajobrazowych stanowi mniej niż powierzchni obszarów chronionego krajobrazu.
- Powierzchnia parków narodowych jest o większa niż powierzchnia rezerwatów przyrody.
- Powierzchnia parków krajobrazowych jest o około mniejsza niż obszarów chronionego krajobrazu.
- Łączna powierzchnia rezerwatów przyrody i parków narodowych stanowi powierzchni obszarów o szczególnych walorach przyrodniczych.
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS

Przedstaw te dane na diagramie kołowym.
Opisz jak będą wyglądały te dane na diagramie kołowym.
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS

Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS

Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS

- około
- około
- około
- około
Na diagramie słupkowym przedstawiono liczbę imprez oświatowych w muzeach w roku.
Źródło: GUS

- około
- około
- około
- około





