Przedwiośnie romantyzmu u schyłku twórczości Beethovena
Ważne daty
1770–1827 – lata życia Ludwiga van Beethovena
1810 – powstanie Dla Elizy Bagatela a‑moll
1816 – cykl pieśni Do dalekiej ukochanej
1820 – Missa Solemnis D‑dur op. 123 - Msza uroczysta
1824 – pierwsze wykonanie IX Symfonii d‑moll op. 125
Scenariusz lekcji dla nauczyciela.
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
6. Klasycyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki:
h) odmienność późnej twórczości Ludwiga van Beethovena jako prekursora romantyzmu,
i) zmiany w cyklu sonatowym dokonane przez Ludwiga van Beethovena i ich przykłady;
4) wymienia i charakteryzuje twórczość kompozytorów (Ludwig van Beethoven);
7. Romantyzm. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę romantyczną w kontekście estetyki epoki:
a) rozumie związki muzyki Ludwiga van Beethovena z początkami romantyzmu.
II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną.
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię;
3. interpretuje i odczytuje w kontekście dokonań epoki wybrane dzieła muzyczne;
4. formułuje logiczną wypowiedź na temat dzieł, form, gatunków, stylów, technik i twórców muzycznych, uwzględniając zależności między nimi w kontekście: genezy, przeobrażeń, porównań.
przedstawiać postać kompozytora;
charakteryzować twórczość Beethovena;
wymieniać najważniejsze dzieła Beethovena z końcowego okresu jego życia;
określać zmiany zachodzące w twórczości kompozytora.
Ludwig van Beethoven

Ludwig van Beethoven to niemiecki kompozytor i pianista, najmłodszy z trzech wielkich klasyków wiedeńskich. Pochodził z rodziny flamandzkiej osiadłej w Niemczech w pierwszej połowie XVIII w. Naukę muzyki rozpoczął u ojca – Johanna, później kształcił go Johann Gottlieb Neefe.

Po raz pierwszy udał się do Wiednia w 1787 r., poznał przy tej okazji W. A. Mozarta. Śmiertelna choroba matki spowodowała konieczność szybkiego powrotu Beethovena do Bonn i wzięcia na siebie obowiązku utrzymania rodziny. Ponownie udał się do Wiednia – tym razem na stałe – w 1792 r. Tutaj kontynuował naukę kompozycji między innymi u Josepha Haydna i Antonio Salieriego. W Wiedniu zdobył sławę jako wirtuoz fortepianu, obdarzony nadto wybitnym talentem improwizatorskim.

Gdy sława i popularność Beethovena zaczęły wykraczać poza kręgi wiedeńskie, wystąpiły u niego pierwsze symptomy głuchoty. Choroba stała się powodem załamania nerwowego, a nawet myśli o samobójstwie, jak wyznał w swoim tzw. testamencie heiligensztadzkim z 1802 r. Podjąwszy ostatecznie decyzję o przyszłości i poświęceniu się twórczości, Beethoven wkroczył w okres niebywałego rozwoju i niezwykle intensywnej pracy. Uznanie, jakim wówczas cieszyła się jego twórczość, było tak wielkie, iż w 1809 r. grupa mecenasów przyznała mu dożywotnią rentę umożliwiającą pozostanie w Wiedniu i poświęcenie się wyłącznie pracy twórczej. Narastająca głuchota pozwalała kompozytorowi tylko na ograniczony kontakt z otoczeniem za pomocą tzw. zeszytów konwersacyjnych, służących do zapisywania pytań i odpowiedzi. Beethoven umarł mając lat 56.

Twórczość Beethovena łączy w sobie elementy klasyczne z romantycznymi. Z jednej strony przez większą część życia nawiązywał do dokonań swoich poprzedników — przejął formy klasyczne wykształcone przez Haydna i Mozarta – sonaty, symfonie, kwartety smyczkowe itp. Niemal wszystkie jego utwory, poza ostatnimi opusami, zachowały klasyczną formę. Początkowo nawiązywał do tradycyjnej techniki i wzorów, zaś później zaczął traktować formy bardziej swobodnie i wytworzył odrębny, indywidualny styl. Z drugiej strony Ludwig van Beethoven nie posunął się jednak w wielu kwestiach tak daleko, jak pierwsi romantycy: Franciszek Schubert, Robert Schumann czy Franciszek Liszt. Zawsze zachowywał równowagę ekspresji i idei z formą muzyczną; nie rozwinął na taką skalę centralnych gatunków romantyzmu — liryki wokalnej i miniatury fortepianowej.
Symfonie
Pierwsze dwie symfoniesymfonie stylistycznie nawiązują do typowej tradycji muzyki klasycznej, wykazują jeszcze wpływy Haydna i Mozarta. Równocześnie jednak zauważalne są już w nich wyraźnie indywidualne cechy stylu Beethovena. Z cech tradycyjnych, typowo klasycznych, wymienić należy czteroczęściowy schemat cyklu, klasyczną budowę i proporcje, stosowanie menueta jako trzeciej części cyklu sonatowego. Pierwsze symfonie Beethovena miały pogodny charakter, a obsadę wykonawczą stanowił kwintet smyczkowy, bez wyodrębnionej partii basu.
Pierwszym przełomowym dziełem symfonicznym Beethovena okazała się III Symfonia Es‑dur Eroica, początkowo dedykowana Bonapartemu jako bohaterowi rewolucyjnej Francji. Jednakże po koronacji Napoleona na cesarza, Beethoven zrezygnował z pierwotnej dedykacji, poświęcając symfonię pamięci bohatera. Te zewnętrzne okoliczności wpłynęły na heroiczny, energiczny wyraz utworu. Nie jest to jednak typowa programowa symfonia. Nie ma ona przedstawiać, ilustrować, lecz tylko ogólnie określa nastrój i charakter.
Za bardzo ważne dzieło Beethovena uznawana jest także V Symfonia c‑moll op. 67 nazywana Symfonią losu, która powstawała na przestrzeni lat 1804‑1808. Dzieło uznawane jest za jedno z największych osiągnięć Beethovena oraz za najlepiej rozpoznawalne, dzięki słynnemu motywowi losu. Dzieło ma czteroczęściową budowę:
cz. 1 - Allegro con brio
cz. 2 - Andante con moto
cz. 3 - Scherzo. Allegro
cz. 4. Allegro
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
Utwór muzyczny: Ludwig van Beethoven, V Symfonia c-moll op. 67, motyw losu. Fragment ma gwałtowny charakter, grany przez orkiestrę symfoniczną
Kolejne dzieło odmieniające oblicze symfonii to Symfonia VI F‑dur Pastoralna – utwór programowy, o nietypowej pięcioczęściowej budowie. Jej kolejne części posiadają tytuły związane ze zjawiskami przyrody:
cz. 1 - Obudzenie się pogodnych uczuć z chwilą przybycia na wieś
cz. 2 - Scena nad strumykiem
cz. 3 - Zabawa wiejska
cz. 4 - Burza
cz. 5 - Pieśń pasterska. Radosne i dziękczynne uczucia po burzy.


Film dostępny pod adresem /preview/resource/R1KjK1WENvC1a
Film edukacyjny pt. „IX Symfonia Beethovena”. W celu obejrzenia filmu należy wcisnąć przycisk Play/Pause.. IX symfonia d-moll. Kompozytor zerwał tu ze schematycznym następstwem części, wprowadzając na drugim miejscu Scherzo, a dopiero na trzecim Adagio. W czwartej zaś części do orkiestry dołączył głosy wokalne(czterogłosowy chór i czterech solistów. Głosy wokalne często charakteryzują się stosunkowo trudnymi partiami. Beethoven nie liczył się bowiem z możliwościami głosu ludzkiego, traktując go niekiedy w sposób instrumentalny. IV część IX Symfonii jest właściwie kantatą do tekstu Ody do radości F. Schillera. W symfonii tej mamy do czynienia z integralnością formy cyklicznej, o czym świadczy wprowadzenie syntetycznego finału (cytaty głównych tematów poprzedniej części pojawiają się w IV części, przed wprowadzeniem głosów wokalnych). W dalszej części filmu prezentowany jest koncert Chicago Symphony Orchestra, Riccardo Muti (dyrygent). Koncert odbył się z okazji 191 rocznicy powstania IX Symfonii, odbył się 7 maja 2015 roku w Chicago Symphony Center Stany Zjednoczone.
Te innowacje na gruncie symfoniki stały się niezwykle inspirujące dla następnych pokoleń kompozytorów. Nawiązywać do nich będą zwłaszcza kompozytorzy doby romantyzmu, między innymi Robert Schumann, Franz Schubert czy Gustav Mahler.
Pieśni
Także w pieśniach Beethovena zauważalne są już pewne przejawy romantyzmu, przede wszystkim dążenie do wyrażenia osobistych, subtelnych uczuć – kompozytor stosował melodykę przepojoną w silnym stopniu pierwiastkiem uczuciowym. Partia fortepianu nie ograniczała się tylko do akompaniamentu, ale często zajmowała równorzędne miejsce w stosunku do głosu wokalnego. Beethoven dążył także do ujęcia kilku pieśni w jeden cykl, np. cykl pt. Do dalekiej ukochanej, co popularne było w okresie romantyzmu. Chętnie stosował inspiracje pieśnią ludową, np. szkockie, irlandzkie, walijskie pieśni ludowe na głos z towarzyszeniem instrumentalnym.

Beethoven pisał także utwory kameralne oraz fortepianowe, z których największe znaczenie mają sonaty.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
Utwór muzyczny: czas nagrania 3 minuty 37 sekund. Nastrój utworu jest dramatyczny, intensywny, pełen napięcia i emocji. Tytuł „Patetyczna” dobrze oddaje charakter utworu — to muzyka heroiczna, poważna i wzniosła. Zmienna struktura tempa. Utwór zaczyna się powoli, ale szybko przechodzi w szybkie i energiczne tempo.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
Utwór muzyczny: czas nagrania 5 minut 34 sekundy. Nastrój: Liryczny, melancholijny, kontemplacyjny. Tempo wolne, spokojne tempo, utrzymujące jednostajny rytm, co dodaje utworowi medytacyjnego charakteru.
Szczególne znaczenie zyskały zbiory bagatel – miniatur fortepianowych, wśród których mamy niezwykle popularne Dla Elizy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
Utwór muzyczny: czas nagrania 3 minuty 45 sekund. Nastrój utworu: Lekki, pogodny, nieco figlarny. To utwór bardzo znany i często interpretowany jako romantyczny i ciepły, choć jego powtarzający się motyw może też mieć lekko nostalgiczny wydźwięk. Utwór nie jest bardzo szybki, ale ma płynność i lekkość.
Twórczość Beethovena w znacznej części należy stylistycznie do okresu klasycyzmu. Beethoven był jednak twórcą rewolucyjnym, potrafił przezwyciężyć XVIII‑wieczne konwencje formalno‑wyrazowe, dając na to miejsce propozycje nowe, w pełni rozwinięte w XIX w.
Jego dzieła wywarły ogromny wpływ na kulturę muzyczną XIX i XX w., oddziałując na wielu kompozytorów, a nadto kształtując gusty muzyczne całych pokoleń, dla których symfonie, koncerty czy sonaty Beethovena – należąc do najczęściej wykonywanych utworów – stały się wzorem muzyki.
Zadania
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
Utwór muzyczny: Beethoven – V Symfonia cz. I - motyw losu. W celu wysłuchania utworu należy kliknąć w szary trójkąt umieszczony w lewym dolnym rogu odtwarzacza.
Wysłuchaj nagrania. W którym z utworów Beethovena odnaleźć można ten znany motyw?
- Dla Elizy
- IX Symfonia
- V Symfonia
Co utrudniało Beethovenowi swobodne komponowanie?
- zakazy władzy
- głuchota
- ślepota
Dopasuj cechy twórczości Beethovena do odpowiedniej epoki.
Wzmożony emocjonalizm., Kształtowanie formy według własnej wizji artystycznej., Stosowanie form takich jak sonata, symfonia, koncert.
| Klasycyzm | |
|---|---|
| Romantyzm |
Który z gatunków zastąpił klasycznego menueta w cyklu sonatowym Beethovena?
- fuga
- wariacje
- scherzo
Wskaż, które z form i gatunków mają w twórczości Beethovena ogromne znaczenie.
- sonaty
- bagatele
- duety fortepianowe
Uzupełnij informacje o fragmencie wysłuchanego utworu.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DfrDhRrm
c-moll, Księżycowa, 13, cis-moll, 27, Patetyczna
Sonata ........................ op. ........................ - ........................
W IX Symfonii Beethoven wprowadził nietypowego dla symfonii wykonawcę, jest to?
- zespół jazzowy
- balet
- chór
Słownik pojęć
Utwór muzyczny lub część utworu cyklicznego, najczęściej sonaty, utrzymany w szybkim tempie (allegro) i mający formę sonatową.
Krótki utwór instrumentalny, najczęściej fortepianowy, o pogodnym nastroju, niekiedy tanecznym charakterze.
Sposób połączenia elementu melodycznego z harmonicznym, a także rodzaj użytych przez kompozytora środków właściwych danej technice instrumentalnej lub wokalnej.
3‑częściowa forma instrumentalna, zwykle w metrum trójdzielnym, szybkim tempie i żartobliwym charakterze.
orkiestrowy odpowiednik sonaty, jako samodzielny gatunek muzyczny przeznaczony do wykonania przez największy instrumentalny skład wykonawczy wypracowany w klasycyzmie; od czasów IX Symfonii Beethovena powstawać zaczęły także symfonie wokalno‑instrumentalne.
Źródło: encyklopedia.pwn.pl
