R16Svd456vPgy1
Ilustracja przedstawia organy. Na środku napis: Epoki w dziejach muzyki – barok

Epoki w dziejach muzyki - barok

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Barok – epoka przepychu

Barok jest epoką, następującą po renesansie. Za jego początek uważa się rok 1597, w którym włoski kompozytor Jacopo Peri [czytaj: dżakopo peri] napisał pierwszą operę – Dafne, natomiast za koniec uważa się rok 1750 – datę śmierci Johanna Sebastiana Bacha. Sama nazwa pochodzi od portugalskiego słowa barocco [czytaj: baroko], lub francuskiego baroque [czytaj: barok] (tłum. perła o nieregularnym kształcie). W architekturze epoka ta kojarzona jest ze złotymi ornamentami, przepychem formy i symetrią. Podobne cechy wykazywała w muzyce, w której dominowały śpiewne koloraturyKoloraturakoloratury, ozdobnikiOzdobnikozdobniki, a podstawę basową tworzyło tzw. basso continuoBasso continuobasso continuo, w którym partia basu była zapisana z liczbami, które wskazywały współbrzmienia, pozwalając na improwizację przez instrumenty akompaniujące, takie jak klawesyn, wiolonczela czy lutnia. Dzięki nowym formom instrumentalnym, m.in. koncertowi solowemuKoncert solowykoncertowi solowemu, concerto grossoConcerto grossoconcerto grosso [czytaj: konczrto grosso], suicieSuitasuicie, rozwijała się samodzielna muzyka instrumentalna. Epoka ta wykształciła także formy wokalno‑instrumentalne, tj. operaOperaopera, kantataKantatakantata, oratoriumOratoriumoratorium, które wykorzystywane są nawet w czasach współczesnych. Do najznakomitszych kompozytorów baroku należą: Johann Sebastian Bach (Niemcy), Georg Friedrich Händel [czytaj: georg fridriś hendel] (Niemcy/Anglia ( w 1727 przyjął obywatelstwo Angielskie)), Antonio Vivaldi (Włochy).

RIOAu7fv8Wrkp
Ćwiczenie 1
Podaj ramy czasowe baroku.
RZwE6dE2kvK7r
Ćwiczenie 2
Przyporządkuj imię i nazwisko kompozytora do kraju, w którym tworzył. Antonio Vivaldi, Jan Sebastian Bach, George Friedrich Haendel. Możliwe odpowiedzi: 1. Włochy, 2. Anglia, 3. Niemcy
RpF1eJqL3AgfZ
Ćwiczenie 3
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Termin barok oznacza perłę o nieregularnym kształcie., 2. W baroku wykształciła się opera., 3. Za koniec baroku uważa się śmierć Antonio Vivaldiego., 4. Pierwszą znaną operą jest Dafne.
R10i0pTc0dplm
Ćwiczenie 4
Dopasuj definicje do pojęć. Melizmat Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Oratorium Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny. Opera Możliwe odpowiedzi: 1. Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej. 2. Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu. 3. Sceniczny dramat muzyczny.

Sukces Orfeusza Claudio Monteverdiego

R1Za3l176dA1E
Claudio Monteverdi (1567–1643)
Źródło: wikipedia.org, domena publiczna.

W 1607 r. na dworze Gonzagów w Mantui we Włoszech wystawiono operęOperaoperę Opowieść o Orfeuszu Claudio Monteverdiego [czytaj: klaudio montewerdiego] (1567‑1643). Pod względem muzycznym miała cechy wspólne z Eurudice [czytaj: eurudiczie] Jacopo Periego [czytaj: jakopo periego]. Atrakcyjność Orfeusza podnosiła warstwa instrumentalna – wyjątkowo liczna obsada (36 instrumentalistów) pozwoliła na muzyczne zróżnicowanie przedstawianych w operze światów.

Perły baroku

Barok jest epoką wprowadzającą nowatorskie rozwiązania, zarówno kompozytorskie jak i wykonawcze. Rozwinął się w niej system dur‑moll, który odróżniał ówczesną muzykę od tej znanej z wcześniejszych epok. Charakterystyczne było także stosowanie środków ekspresji – nagromadzenie ozdobników, bogata harmonia i kontrapunkty stały się nieodłączną częścią każdego działa. Dominowało basso continuo [czytaj: basso kontinuo], które było podstawowym elementem działa wykonywanym przez klawesyn i wiolonczelę. Rozwijała się zarówno muzyka świecka, jak i religijna – katolicka i protestancka. Epoka ta ustanowiła zasady dotyczące kompozycji a część z nich obowiązywać będzie aż do późnego romantyzmu, czyli do końca XIX wieku.

Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha to utwór wchodzący w skład trzeciej Suity orkiestrowej D‑dur. Jest jednym z najbardziej popularnych dzieł mistrza. Początkowo napisana była na orkiestrę. Jednak niemiecki dziewiętnastowieczny skrzypek, August Wilhelm dokonał jej transkrypcji na skrzypce i fortepian. Zmienił także tonację z oryginalnej D‑dur na C‑dur, co umożliwiło zagranie całej partii solowej wyłącznie na strunie G. Od tego wydarzenia słynna aria zyskała swoją nazwę.

Innym znanym dziełem Bacha jest Toccata i fuga d‑moll [czytaj: tokkata]. Historia organowej kompozycji nie jest znana. Kompozytor prawdopodobnie napisał ją podczas pobytu w Arnstadt [czytaj: arnsztad] lub Weimarze [czytaj: wajmarze]. Część muzyków uważa, że stanowi ona improwizację mistrza podczas koncertu, a została napisana później. Inni twierdzą, że kompozycja pierwotnie stworzona była na skrzypce, o czym świadczyć może struktura tematyczna fugi, w której wykorzystano pustą strunę, powtarzalne zmiany smyczka oraz liczne unisono i oktawowe zdwojenia.

Alleluja z oratorium Mesjasz jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Georga Fridricha Haendla [czytaj: hendla]. Mistrz napisał oratorium w zaledwie dwa tygodnie. Podczas wykonywania części Alleluja przyjęty został zwyczaj wstawania słuchaczy, mający początek podczas jednego z wykonań, na którym król Jerzy II powstał z miejsca, A za nim gest uczynili poddani. Kompozycja wraz z Pasją według świętego Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, uważana jest za najdoskonalsze dzieło oratoryjne baroku.

Kanon D‑dur Johanna Pachelbela początkowo był częścią Kanonu i Gigue D‑dur [czytaj: żig], jednak wraz z rosnącą popularnością zrezygnowano z wykonania po nim tańca. Napisany jest na troje skrzypiec i basso continuo. Układ basowy dzieła był, inspiracją dla wielu kompozycji późniejszych epok, a współcześnie wykorzystuje się w muzyce popularnej.

Cztery pory roku Antonia Vivaldiego jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł muzyki barokowej. Zawiera cztery koncerty skrzypcowe, z których każdy poświęcony jest innej porze roku, stanowiąc idealny przykład muzyki ilustracyjnej. Pierwszy koncert – Wiosna składa się z trzech części: Allegro, Largo, Allegro. Każda z nich przedstawia tę porę roku z różnych perspektyw.

Polecenie 1

Posłuchaj fragmentów sztandarowych utworów  najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku Bacha, Händla, Vivaldiego.  Zapamiętaj wizerunki kompozytorów.

R19WHpRJoLXF6
Ilustracja interaktywna przedstawia portret Johanna Sebastiana Bacha, autorstwa Eliasa Gottloba Haussmanna. Kompozytor przedstawiony został jako mężczyzna w średnim wieku, mocnej budowy ciała, z dość surowym wyrazem twarzy i przenikliwym spojrzeniem. Na głowie ma białą perukę, sięgającą do ramion. Ubrany jest w białą koszulę i ciemny surdut. W prawej ręce trzyma kartkę z zapisanymi nutami. Po naciśnięciu punktu interaktywnego słychać utwór Jana Sebastiana Bacha - Toccata i fuga d-moll. Utwór wykonywany jest na organach. Jest wirtuozowski. Szybkie przebiegi dźwięków występują na przemian ze skomplikowanymi, przejmującymi i głośnymi akordami.
Jan Sebastian Bach
Źródło: zpe.gov.pl.
RoDGTc77npl7d
Na ilustracji portret Georga Friedricha Haendla. Kompozytor na tym wizerunku to mężczyzna w średnim wieku, mocnej budowy ciała. Na głowie ma białą perukę z kręconymi włosami sięgającymi poniżej ramion. Ubrany jest w białą koszulę z obfitym żabotem i ciemny brązowy surdut. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: „Alleluja” z „Oratorium Mesjasz”. Kompozytor: George Friedrich Haendel. Wykonawca: Paweł Seligman oraz można odtworzyć muzykę. Na nagraniu: fragment utworu wykonany na organach. Utwór jest tryumfalny, głośny i radosny.
Georg Friedricha Haendel
Źródło: zpe.gov.pl.
R1ZsOFcJb3hlX
Ilustracja interaktywna przedstawia „Portret Antonio Vivaldiego” nieznanego autora. Na obrazie kompozytor jest przedstawiony jako młody dorosły. Ma łagodne i delikatne rysy twarzy. Ubrany jest w białą koszulę z dużym dekoltem i w czerwony płaszcz. Na głowie ma białą perukę z długimi włosami. W lewej dłoni trzyma skrzypce, w prawej gęsie pióro. Przed nim leży zapisany papier nutowy i kałamarz. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Cztery pory roku, Wiosna Kompozytor: Antonio Vivaldi Wykonawca: Natalia Walewska i Cappella Gedanensis oraz można odtworzyć muzykę. Jest to nagranie pierwszej części koncertu Wiosna z Czterech Pór Roku. Utwór wykonuje solista skrzypek i orkiestra smyczkowa. Początkowo utwór jest bardzo pogodny i radosny. Dźwięki przypominają trochę śpiew ptaków. W środkowej części muzyka staje się trochę bardziej niespokojna. Pod koniec słyszymy imitację śpiewu ptaków, utwór kończy się początkową bardzo pogodną melodią. Powtórzoną kolejny raz ciszej.
Antonio Vivaldi, Źródło: zpe.gov.pl
Polecenie 1
RiMqUCI4HdmH3
Wciel się w rolę managera zespołu muzyki dawnej. Stwórz listę z repertuarem 3 utworów Bacha, Händla, Vivaldiego. Uzasadnij swój wybór. Listę utworów wraz z uzasadnieniem zapisz w ramce.
R1c3RrXquit1L
Ćwiczenie 5
Zaznacz instrumenty, na których wykonywano basso continuo. Możliwe odpowiedzi: 1. Klawesyn, 2. Skrzypce, 3. Portatyw, 4. Lutnia, 5. Organy.
Ćwiczenie 6

Wysłuchaj nagrania. Wpisz imię i nazwisko kompozytora dzieła.

R1acNmbizui84
Utwór muzyczny Cztery pory roku, Wiosna. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dynamiczny, radosny, pełen optymizmu charakter.
RlRgJAUHIRYok
Kto jest kompozytorem koncertu Cztery pory roku?
R1MNRc2XGLOqU
Ćwiczenie 6
Uzupełnij zdanie. Wpisz imię i nazwisko kompozytora.
RXorXIziuQ57e
Ćwiczenie 7
Zaznacz prawdziwe zdania. Możliwe odpowiedzi: 1. W baroku wykształcił się system dur-moll., 2. Johann Pachelbel uważany jest za mistrza oratorium., 3. W baroku powstało wiele nowych instrumentów m.in. skrzypce., 4. Basso continuo stanowiło podstawę basową utworów barokowych.
Ćwiczenie 8

Wysłuchaj nagrania. Zaznacz formę muzyczną kompozycji.

RkFBvgNGYSYhN
Utwór muzyczny Cztery pory roku, Wiosna autorstwa Antonio Vivaldiego. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dynamiczny, radosny, pełen optymizmu charakter.
ROqQ6R4dzGiqO
Możliwe odpowiedzi: 1. Opera, 2. Oratorium, 3. Toccata, 4. Koncert
RW1jbrMqHOi1F
Ćwiczenie 8
Zaznacz formę muzyczną kompozycji "Cztery pory roku" Antonio Vivaldiego.
Ćwiczenie 9

Wysłuchaj fragmentu nagrania. Wskaż dzieło, które było inspiracją do powstania kompozycji. Zwróć uwagę na pochód melodii w partii basowej, dzięki temu łatwiej rozpoznasz oryginalną kompozycję.

R1GBMzqjWRBnV
Utwór muzyczny Procol Harum "A Whiter Shade of Pale". Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje ją nastrojowy, rozrywkowy charakter. Inspiracją do jego powstania była Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha.
RyfqKCBWqt0Nx
Możliwe odpowiedzi: 1. Aria na strunie G, 2. Kanon D-dur, 3. Toccata i fuga d-moll, 4. Wiosna
Ćwiczenie 9
RXGB1GaOv5J0t
Wyszukaj dowolny utwór barokowy, który stał się inspiracją do skomponowania muzyki rozrywkowej. Napisz tytuł i autora utworu barokowego oraz tytuł i autora utworu rozrywkowego.
R17pAH2W8RWjU
Ćwiczenie 10
Wskaż dzieła, które uważane są za najdoskonalsze kompozycje oratoryjne baroku. Możliwe odpowiedzi: 1. Pasja według świętego Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, 2. Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha, 3. Kserkses Georga Fridricha Haendla, 4. Oratorium Mesjasz Georga Fridricha Haendla
RbtzhBgmatsSa1
Ćwiczenie 11
Wskaż daty życia Antonio Vivaldiego, przedstaw zarys jego życiorysu i opisz jego twórczość koncertową.
RJ6h33v3oTxss
Ćwiczenie 11
Wskaż kompozytorów z epoki Baroku
Ćwiczenie 12
RO3HzL6xlMExE
Utwór wykonywany przez chór mieszany i orkiestrę. Utwór radosny i tryumfalny. Większość tekstu, który śpiewa chór to jedno słowo: Alleluja.
RQglhN0Xj1s5S
Wybierz spośród podanych kompozytora przedstawionego utworu. Możliwości: 1. Jan Sebastian Bach 2. Antonio Vivaldi 3. George Friedrich Haendel.
R136TG7ikdtqH
Ćwiczenie 12
Połącz w pary kompozytora z tytułem utworu.
Polecenie 2
RrmRm76y4Vf2I
Wysłuchaj utworu renesansowego i barokowego. Wskaż różnice, które słyszysz między nimi.
R1ZWd1diB4mGM
Utwór: Palestrina: Missa Papae Marcelli - Kyrie, Kompozytor Giovanni Perluigi da Palestrina, Wykonawca: The Choir Of Westminster Abbey; Simon Preston, Źródło: Palestrina: Missa Papae Marcelli / Allegri: Miserere
R1UdDYR2QKpgo
Nagranie utworu Jana Sebastiana Bacha - Wielka Msza h‑moll część Kyrie. Utwór wykonuje chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry. Części wokalno‑instrumentalne są dwóch rodzajów: kantatowe, gdzie pojawiają się fragmenty, kiedy cały chór śpiewa ten sam tekst, a harmonia jest bardzo barwna i polifoniczne - w formie fugi, gdzie podobnie jak u Palestriny głosy śpiewają tekst w różnym czasie. W utworze występują też fragmenty instrumentalne, w czasie których szczególnie ważną rolę pełni partia basowa wykonywana tutaj przez wiolonczele.
Polecenie 2
R1UEW16pkXxfD
Opisz jakie są różnice miedzy muzyką renesansową a barokową. Podaj minimum dwa przykłady.

Rozwój i znaczenie barokowych instrumentów muzycznych

Barok jest epoką, w której wykształciła się większość instrumentów, które są podstawą dzisiejszej orkiestry. Nastąpiło udoskonalenie już istniejących oraz powstanie nowych instrumentów muzycznych, co wpłynęło na rozwój form i spopularyzowanie muzyki instrumentalnej, granej przez wielu wykonawców lub solowo. Podstawę basową stanowiły instrumenty, na których można było wykonać akordy: organy, klawesyn czy przenośny portatyw, albo strunowe: lutnia czy harfa. Popularnością cieszyły się także różnych wielkości flety, charakteryzujące się odmiennymi strojami oboje oraz fagoty. Barokowe trąbki nie posiadały wentyli i miały ograniczone możliwości dźwiękowe. Do grupy trąbek należały też puzon oraz nowo wykształcona waltornia. Ze względu na ogromne możliwości techniczne ważną rolę pełniły instrumenty smyczkowe, do których zaliczały się viole o różnych strojach (wczesnobarokowe to: da gambada braccio [czytaj da braczio]) oraz nowo powstałe skrzypce i altówki, spopularyzowane zwłaszcza we Włoszech za sprawą wybitnego lutnika, Antonio Stradivariego [czytaj {antonio stradiwariego]. Skrzypce, ze względu na swoją skalę, dawały największe możliwości techniczne, więc stały się podstawą barokowej orkiestry.

Polecenie 3

Obejrzyj film o muzyce baroku.

RBunle59GvmRJ
Film pt. Z muzyką przez wieki - barok.
RMps36MTgyQMn
Ćwiczenie 13
Dopasuj instrumenty strunowe do grup.
ROIbQIcHTOTV0
Ćwiczenie 14
Wskaż popularne barokowe formy cykliczne.
ROVpzPTlfy39F
Ćwiczenie 15
Dokończ zdanie.
Polecenie 4

Przeczytaj opisy instrumentów przedstawionych na obrazie.

RZeLhBMFCv6RU1
lustracja interaktywna przedstawia obraz „Instrumenty barokowe” autorstwa Elias van Nijmegen. Na ilustracji umieszczone są kolejno ponumerowane aktywne punkty, po wybraniu których wyświetlą się dodatkowe informacje: 1. Viola da gamba to instrument, który trzymano podczas gry na kolanach lub między nimi. Posiadał od 5 do 6 strun strojonych w kwartach i tercjach., 2. Barokowe skrzypce nie posiadały strun metalowych, a jelitowe, dlatego ich mostek był wyższy. Były bardzo dekoracyjne – zawierały elementy rzeźbione i intarsjowane, czyli wykonane z połączonych różnych gatunków drewna., 3. Lutnia barokowa, początkowo służąca do wykonywania repertuaru solowego, a później stosowano ją tylko do akompaniowania., 4. Organy kameralne były ważnym elementem basso continuo; w okresie baroku słynnymi organmistrzami była niemiecka rodzina Silbermannów., 5. Kompozytorzy barokowi korzystali z tzw. oboju miłosnego (wł.: oboe d'amore), którego cechą charakterystyczną jest ciepłe brzmienie – jest w stroju A. Używał go często Jan Sebastian Bach w kantatach., 6. Fagot to instrument o dużych możliwościach – można wydobyć z niego bardzo wysokie i bardzo niskie dźwięki, używany był często dla podkreślenia partii komicznych. W barokowym fagocie otwory zamiast klapami zatykano palcami., 7. Flet jest jednym z najstarszych instrumentów, bardzo popularnym w XVI i XVII wieku., 8. Panpipe, czyli fletnia Pana, znana z mitologii greckiej – grali na niej: opiekun pasterzy i trzód, bóg Pan, oraz satyrowie., 9. Waltornia jest następcą rogu myśliwskiego i znana była już w starożytności, gdy nie była wykonana z metalu. Jest jedną z trudniejszych instrumentów, gdyż wymaga kontroli oddechu., 10. Dudy to instrument dęty, z którego melodię wydobywa się za pomocą drewnianej piszczałki melodycznej z otworami. Zyskał popularność w muzyce świeckiej, zwłaszcza ludowej., 11. Lira korbowa jest instrumentem z grupy strunowych smyczkowych, popularnym zwłaszcza wśród wędrownych pieśniarzy., 12. Trójkąt jest zaliczany do instrumentów perkusyjnych o wysokim, metalicznym brzmieniu.
Elias van Nijmegen, „Instrumenty barokowe”, po 1700 r., Holenderski Instytut Historii Sztuki, Haga, Holandia
Źródło: wikimedia.org, domena publiczna.
Polecenie 5

Wysłuchaj brzmienia instrumentów oraz zapamiętaj ich rozmieszczenie na scenie.

R1Srfm8hjVNau
Ilustracja interaktywna przedstawia rozkład instrumentów w orkiestrze barokowej. Na ilustracji znajduje się 10 punktów interaktywnych. Po naciśnięciu punktu 1 pojawia się napis „klawesyn” i słychać próbkę brzmienia klawesynu. Utwór jest bardzo energiczny, składa się z szybko granych rozłożonych akordów. Brzmienie klawesynu jest chrapliwe i szorstkie. Z wyglądu klawesyn przypomina mały fortepian. Po naciśnięciu punktu 2 pojawia się napis: „Pierwsze skrzypce” i słychać próbkę brzmienia skrzypiec. Skrzypce grają początkowy fragment Koncertu na dwoje skrzypiec Bacha. Jest to utwór pogodny, radosny, szybki. Brzmienie skrzypiec jest jasne i wysokie. Skrzypce na ilustracji to instrument zbudowany z drewnianego pudła rezonansowego, szyjki, posiadające 4 struny. Po naciśnięciu punktu 3 pojawia się napis: „Drugie skrzypce” i odtwarza się ta sama próbka dźwięku, co przy pierwszych skrzypcach. Po naciśnięciu punktu 4 pojawia się napis: „Viole da braccio (altówka)” i słychać próbkę brzmienia. Instrument brzmi podobnie do skrzypiec, ale jego brzmienie jest odrobinę niższe i cieplejsze. Na ilustracji instrument większy od skrzypiec, o trochę innym kształcie pudła rezonansowego, z szyjką i 4 kołkami, co świadczy o tym, że miał 4 struny. Po naciśnięciu punktu 5 pojawia się napis: "Viole da gamba (wiolonczela)” i odtwarza się próbka dźwięku. Nagranie składa się z kilku długich dźwięków. Instrument ma brzmienie niskie, bardzo ciepłe, lekko chropowate. Na ilustracji instrument podobny do wiolonczeli, bardziej wysmukły, posiadający 6 kołków, co świadczy o tym, że ma 6 strun. Po naciśnięciu punktu 6 pojawia się napis: „Violone (kontrabas)” i odtwarza próbka dźwięku. Dźwięki są bardzo niskie. Instrument podobny do violi da gamba, ale dużo większy, z 6 kołkami i grubą szyjką. Po naciśnięciu punktu 7 pojawia się napis: „Trąbka” i słychać próbkę brzmienia. Na nagraniu kilka triumfalnych dźwięków. Trąbka ma jasne, dość wysokie, metaliczne brzmienie. Na ilustracji instrument wykonany z metalu, metalowa rura wygięta w podłużny kształt, rozszerzająca się na końcu. Ta trąbka nie ma wentyli. Po naciśnięciu punktu 8 pojawia się napis flet i słychać próbkę brzmienia. Nagranie to miła, spokojna melodia. Flet na nagraniu brzmi ciepło i łagodnie. Na zdjęciu widzimy instrumenty wykonane z drewna z otworami, które można zatykać palcami. Instrumenty mają prosty kształt. Po naciśnięciu punktu 8 pojawia się napis: „Dulciana (fagot)” i można odtworzyć próbkę dźwięku. Próbka to nagranie dźwięków fagotu od bardzo niskich do wysokich i z powrotem. Fagot ma dźwięk chropowaty, dość gruby. Na ilustracji instrument wykonany z drewna, dość duży, z metalową rurką służącą do dmuchania. Po naciśnięciu punktu 10 wyświetla się napis: "Bombarde (obój)" i można uruchomić próbkę dźwięku. Nagranie to szybkie, krótkie dźwięki wykonane na instrumencie. Brzmienie dość wysokie, lekko chrapliwe. Instrument wykonany z drewna, rozszerzający się lekko ku dołowi. Otwory przeznaczone do zatykania palcami.
Rozmieszczenie instrumentów na scenie w orkiestrze barokowej
Źródło: zpe.gov.pl.
R2ysKiZFoa4md
Ćwiczenie 16
Przeciągnij nazwy instrumentów do odpowiedniego miejsca na ilustracji.
Rozmieszczenie instrumentów na scenie w orkiestrze barokowej, Źródło: zpe.gov.pl
R5Z34eCCFbMCQ
Ćwiczenie 16
Wskaż zdanie prawdziwe.

Słownik pojęć

Akord
Akord

współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków

Basso continuo
Basso continuo

bas cyfrowany, typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu, stosowany w wielu gatunkach muzycznych okresu 1600–ok. 1750.

Concerto grosso
Concerto grosso

typ koncertu barokowego, przeznaczonego na grupę instrumentów solowych (koncertujących), zwanych concertino lub principale (np. I i II skrzypce, wiolonczela, klawesyn) oraz orkiestrę, zw. tutti, concerto, ripieni, złożoną z instrumentów smyczkowych, później także obojów, fletów, rogów

Dynamika
Dynamika

zmiany natężenia dźwięku

Fuga
Fuga

utwór polifoniczny instrumentalny lub wokalny, w którym poszczególne głosy kolejno podejmują temat

Kantata
Kantata

utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów

Klawesyn
Klawesyn

klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny

Koloratura
Koloratura

wirtuozowskie ozdabianie śpiewanej melodii

Koncert solowy
Koncert solowy

Forma muzyczna, która charakteryzuje się tym, że solista występuje wraz z akompaniamentem orkiestry. Wykonywany utwór z reguły złożony jest z trzech części w formacie szybka‑wolna‑szybka

Melizmat
Melizmat

ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu

Opera
Opera

sceniczny dramat muzyczny

Oratorium
Oratorium

monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej

Organy
Organy

największy instrument muzyczny klawiszowy, dęty

Ostinato
Ostinato

wyrazisty motyw lub temat powtarzający się w utworze wielokrotnie w sposób rytmiczny, występujący najczęściej w basie

Ozdobnik
Ozdobnik

element melodii wprowadzający dodatkowe dźwięki o charakterze ornamentów

Pasja
Pasja

utwór muzyczny podobny do oratorium, oparty na ewangelicznym tekście o męce Chrystusa

Polifonia
Polifonia

muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą

Portatyw
Portatyw

małe, przenośne organy, popularne w XII–XVIII w.

Rejestr
Rejestr

część skali dźwiękowej głosu lub instrumentu różniąca się barwą od innych części skali

Suita
Suita

utwór muzyczny złożony z kilku kontrastujących ze sobą części o charakterze tanecznym

Tempo
Tempo

stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego

Wirtuozeria
Wirtuozeria

doskonałość w wykonywaniu utworów muzycznych