Epoki w dziejach muzyki - barok
Barok – epoka przepychu
Barok jest epoką, następującą po renesansie. Za jego początek uważa się rok 1597, w którym włoski kompozytor Jacopo Peri [czytaj: dżakopo peri] napisał pierwszą operę – Dafne, natomiast za koniec uważa się rok 1750 – datę śmierci Johanna Sebastiana Bacha. Sama nazwa pochodzi od portugalskiego słowa barocco [czytaj: baroko], lub francuskiego baroque [czytaj: barok] (tłum. perła o nieregularnym kształcie). W architekturze epoka ta kojarzona jest ze złotymi ornamentami, przepychem formy i symetrią. Podobne cechy wykazywała w muzyce, w której dominowały śpiewne koloraturykoloratury, ozdobnikiozdobniki, a podstawę basową tworzyło tzw. basso continuobasso continuo, w którym partia basu była zapisana z liczbami, które wskazywały współbrzmienia, pozwalając na improwizację przez instrumenty akompaniujące, takie jak klawesyn, wiolonczela czy lutnia. Dzięki nowym formom instrumentalnym, m.in. koncertowi solowemukoncertowi solowemu, concerto grossoconcerto grosso [czytaj: konczrto grosso], suiciesuicie, rozwijała się samodzielna muzyka instrumentalna. Epoka ta wykształciła także formy wokalno‑instrumentalne, tj. operaopera, kantatakantata, oratoriumoratorium, które wykorzystywane są nawet w czasach współczesnych. Do najznakomitszych kompozytorów baroku należą: Johann Sebastian Bach (Niemcy), Georg Friedrich Händel [czytaj: georg fridriś hendel] (Niemcy/Anglia ( w 1727 przyjął obywatelstwo Angielskie)), Antonio Vivaldi (Włochy).
Wpisz ramy czasowe baroku.
............ – ............
Dopasuj definicje do pojęć.
Sceniczny dramat muzyczny., Monumentalny utwór wokalno-instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej., Ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu.
| Melizmat | |
| Oratorium | |
| Opera |
Sukces Orfeusza Claudio Monteverdiego

W 1607 r. na dworze Gonzagów w Mantui we Włoszech wystawiono operęoperę Opowieść o Orfeuszu Claudio Monteverdiego [czytaj: klaudio montewerdiego] (1567‑1643). Pod względem muzycznym miała cechy wspólne z Eurudice [czytaj: eurudiczie] Jacopo Periego [czytaj: jakopo periego]. Atrakcyjność Orfeusza podnosiła warstwa instrumentalna – wyjątkowo liczna obsada (36 instrumentalistów) pozwoliła na muzyczne zróżnicowanie przedstawianych w operze światów.
Perły baroku
Barok jest epoką wprowadzającą nowatorskie rozwiązania, zarówno kompozytorskie jak i wykonawcze. Rozwinął się w niej system dur‑moll, który odróżniał ówczesną muzykę od tej znanej z wcześniejszych epok. Charakterystyczne było także stosowanie środków ekspresji – nagromadzenie ozdobników, bogata harmonia i kontrapunkty stały się nieodłączną częścią każdego działa. Dominowało basso continuo [czytaj: basso kontinuo], które było podstawowym elementem działa wykonywanym przez klawesyn i wiolonczelę. Rozwijała się zarówno muzyka świecka, jak i religijna – katolicka i protestancka. Epoka ta ustanowiła zasady dotyczące kompozycji a część z nich obowiązywać będzie aż do późnego romantyzmu, czyli do końca XIX wieku.
Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha to utwór wchodzący w skład trzeciej Suity orkiestrowej D‑dur. Jest jednym z najbardziej popularnych dzieł mistrza. Początkowo napisana była na orkiestrę. Jednak niemiecki dziewiętnastowieczny skrzypek, August Wilhelm dokonał jej transkrypcji na skrzypce i fortepian. Zmienił także tonację z oryginalnej D‑dur na C‑dur, co umożliwiło zagranie całej partii solowej wyłącznie na strunie G. Od tego wydarzenia słynna aria zyskała swoją nazwę.
Innym znanym dziełem Bacha jest Toccata i fuga d‑moll [czytaj: tokkata]. Historia organowej kompozycji nie jest znana. Kompozytor prawdopodobnie napisał ją podczas pobytu w Arnstadt [czytaj: arnsztad] lub Weimarze [czytaj: wajmarze]. Część muzyków uważa, że stanowi ona improwizację mistrza podczas koncertu, a została napisana później. Inni twierdzą, że kompozycja pierwotnie stworzona była na skrzypce, o czym świadczyć może struktura tematyczna fugi, w której wykorzystano pustą strunę, powtarzalne zmiany smyczka oraz liczne unisono i oktawowe zdwojenia.
Alleluja z oratorium Mesjasz jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł Georga Fridricha Haendla [czytaj: hendla]. Mistrz napisał oratorium w zaledwie dwa tygodnie. Podczas wykonywania części Alleluja przyjęty został zwyczaj wstawania słuchaczy, mający początek podczas jednego z wykonań, na którym król Jerzy II powstał z miejsca, A za nim gest uczynili poddani. Kompozycja wraz z Pasją według świętego Mateusza Johanna Sebastiana Bacha, uważana jest za najdoskonalsze dzieło oratoryjne baroku.
Kanon D‑dur Johanna Pachelbela początkowo był częścią Kanonu i Gigue D‑dur [czytaj: żig], jednak wraz z rosnącą popularnością zrezygnowano z wykonania po nim tańca. Napisany jest na troje skrzypiec i basso continuo. Układ basowy dzieła był, inspiracją dla wielu kompozycji późniejszych epok, a współcześnie wykorzystuje się w muzyce popularnej.
Cztery pory roku Antonia Vivaldiego jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych dzieł muzyki barokowej. Zawiera cztery koncerty skrzypcowe, z których każdy poświęcony jest innej porze roku, stanowiąc idealny przykład muzyki ilustracyjnej. Pierwszy koncert – Wiosna składa się z trzech części: Allegro, Largo, Allegro. Każda z nich przedstawia tę porę roku z różnych perspektyw.
Posłuchaj fragmentów sztandarowych utworów najwybitniejszych kompozytorów epoki baroku Bacha, Händla, Vivaldiego. Zapamiętaj wizerunki kompozytorów.
Zaznacz instrumenty, na których wykonywano basso continuo.
- Klawesyn
- Skrzypce
- Portatyw
- Lutnia
- Organy
Wysłuchaj nagrania. Wpisz imię i nazwisko kompozytora dzieła.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Utwór muzyczny Cztery pory roku, Wiosna. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dynamiczny, radosny, pełen optymizmu charakter.
..............................
Wysłuchaj nagrania. Zaznacz formę muzyczną kompozycji.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Utwór muzyczny Cztery pory roku, Wiosna autorstwa Antonio Vivaldiego. Kompozycja ma szybkie tempo. Cechuje ją dynamiczny, radosny, pełen optymizmu charakter.
Wysłuchaj fragmentu nagrania. Wskaż dzieło, które było inspiracją do powstania kompozycji. Zwróć uwagę na pochód melodii w partii basowej, dzięki temu łatwiej rozpoznasz oryginalną kompozycję.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Utwór muzyczny Procol Harum "A Whiter Shade of Pale". Kompozycja ma umiarkowane tempo. Cechuje ją nastrojowy, rozrywkowy charakter. Inspiracją do jego powstania była Aria na strunie G Jana Sebastiana Bacha.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Utwór wykonywany przez chór mieszany i orkiestrę. Utwór radosny i tryumfalny. Większość tekstu, który śpiewa chór to jedno słowo: Alleluja.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Utwór: Palestrina: Missa Papae Marcelli - Kyrie, Kompozytor Giovanni Perluigi da Palestrina, Wykonawca: The Choir Of Westminster Abbey; Simon Preston, Źródło: Palestrina: Missa Papae Marcelli / Allegri: Miserere
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DECHj0wPC
Nagranie utworu Jana Sebastiana Bacha - Wielka Msza h‑moll część Kyrie. Utwór wykonuje chór mieszany z towarzyszeniem orkiestry. Części wokalno‑instrumentalne są dwóch rodzajów: kantatowe, gdzie pojawiają się fragmenty, kiedy cały chór śpiewa ten sam tekst, a harmonia jest bardzo barwna i polifoniczne - w formie fugi, gdzie podobnie jak u Palestriny głosy śpiewają tekst w różnym czasie. W utworze występują też fragmenty instrumentalne, w czasie których szczególnie ważną rolę pełni partia basowa wykonywana tutaj przez wiolonczele.
Rozwój i znaczenie barokowych instrumentów muzycznych
Barok jest epoką, w której wykształciła się większość instrumentów, które są podstawą dzisiejszej orkiestry. Nastąpiło udoskonalenie już istniejących oraz powstanie nowych instrumentów muzycznych, co wpłynęło na rozwój form i spopularyzowanie muzyki instrumentalnej, granej przez wielu wykonawców lub solowo. Podstawę basową stanowiły instrumenty, na których można było wykonać akordy: organy, klawesyn czy przenośny portatyw, albo strunowe: lutnia czy harfa. Popularnością cieszyły się także różnych wielkości flety, charakteryzujące się odmiennymi strojami oboje oraz fagoty. Barokowe trąbki nie posiadały wentyli i miały ograniczone możliwości dźwiękowe. Do grupy trąbek należały też puzon oraz nowo wykształcona waltornia. Ze względu na ogromne możliwości techniczne ważną rolę pełniły instrumenty smyczkowe, do których zaliczały się viole o różnych strojach (wczesnobarokowe to: da gamba i da braccio [czytaj da braczio]) oraz nowo powstałe skrzypce i altówki, spopularyzowane zwłaszcza we Włoszech za sprawą wybitnego lutnika, Antonio Stradivariego [czytaj {antonio stradiwariego]. Skrzypce, ze względu na swoją skalę, dawały największe możliwości techniczne, więc stały się podstawą barokowej orkiestry.
Obejrzyj film o muzyce baroku.
Przeczytaj opisy instrumentów przedstawionych na obrazie.
1. Viola da gamba to instrument, który trzymano podczas gry na kolanach lub między nimi. Posiadał od 5 do 6 strun strojonych w kwartach i tercjach.
2. Barokowe skrzypce nie posiadały strun metalowych a jelitowe, dlatego ich mostek był wyższy. Były bardzo dekoracyjne – zawierały elementy rzeźbione i intarsjowane, czyli wykonane z połączonych różnych gatunków drewna.
3. Lutnia barokowa początkowo służąca do wykonywania repertuaru solowego, a później stosowano ją tylko do akompaniowania.
4. Organy kameralne były ważnym elementem basso continuo; w okresie baroku słynnymi organmistrzami była niemiecka rodzina Silbermannów.
5. Kompozytorzy barokowi korzystali z tzw. oboju miłosnego ( wł.: oboe d'amore), którego cechą charakterystyczną jest ciepłe brzmienie – jest w stroju A. Używał go często Jan Sebastian Bach w kantatach.
6. Fagot to instrument o dużych możliwościach – można wydobyć z niego bardzo wysokie i bardzo niskie dźwięki, używany był często dla podkreślenia partii komicznych. W barokowym fagocie otwory zamiast klapami zatykano palcami.
7. Flet jest jednym z najstarszych instrumentów, bardzo popularnym w XVI i XVII wieku.
8. Panpipe, czyli fletnia Pana, znana z mitologii greckiej – grali na niej: opiekun pasterzy i trzód, bóg Pan, oraz satyrowie.
9. Waltornia jest następcą rogu myśliwskiego i znana była już w starożytności, gdy nie była wykonana z metalu. Jest jedną z trudniejszych instrumentów, gdyż wymaga kontroli oddechu.
10. Dudy to instrument dęty, z którego melodię wydobywa się za pomocą drewnianej piszczałki melodycznej z otworami. Zyskał popularność w muzyce świeckiej, zwłaszcza ludowej.
11. Lira korbowa jest instrumentem z grupy strunowych smyczkowych, popularnym zwłaszcza wśród wędrownych pieśniarzy.
12. Trójkąt jest zaliczany do instrumentów perkusyjnych o wysokim, metalicznym brzmieniu.
Wysłuchaj brzmienia instrumentów oraz zapamiętaj ich rozmieszczenie na scenie.
Słownik pojęć
współbrzmienie co najmniej trzech różnych dźwięków
bas cyfrowany, typ instrumentalnego towarzyszenia, stanowiącego harmoniczną podstawę utworu, stosowany w wielu gatunkach muzycznych okresu 1600–ok. 1750.
typ koncertu barokowego, przeznaczonego na grupę instrumentów solowych (koncertujących), zwanych concertino lub principale (np. I i II skrzypce, wiolonczela, klawesyn) oraz orkiestrę, zw. tutti, concerto, ripieni, złożoną z instrumentów smyczkowych, później także obojów, fletów, rogów
zmiany natężenia dźwięku
utwór polifoniczny instrumentalny lub wokalny, w którym poszczególne głosy kolejno podejmują temat
utwór wokalno‑instrumentalny w nastroju uroczystym, złożony m.in. z arii, duetów i chórów
klawiszowo‑strunowy instrument muzyczny, podobny do fortepianu, w którym naciśnięcie klawisza powoduje szarpnięcie struny
wirtuozowskie ozdabianie śpiewanej melodii
Forma muzyczna, która charakteryzuje się tym, że solista występuje wraz z akompaniamentem orkiestry. Wykonywany utwór z reguły złożony jest z trzech części w formacie szybka‑wolna‑szybka
ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu
sceniczny dramat muzyczny
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej
największy instrument muzyczny klawiszowy, dęty
wyrazisty motyw lub temat powtarzający się w utworze wielokrotnie w sposób rytmiczny, występujący najczęściej w basie
element melodii wprowadzający dodatkowe dźwięki o charakterze ornamentów
utwór muzyczny podobny do oratorium, oparty na ewangelicznym tekście o męce Chrystusa
muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą
małe, przenośne organy, popularne w XII–XVIII w.
część skali dźwiękowej głosu lub instrumentu różniąca się barwą od innych części skali
utwór muzyczny złożony z kilku kontrastujących ze sobą części o charakterze tanecznym
stopień szybkości wykonywania utworu muzycznego
doskonałość w wykonywaniu utworów muzycznych