R1WggMCbLTHjR
Zdjęcie przedstawia wnętrze opery w Rio de Janeiro w Brazylii. Jest to widok ze sceny na widownię. W centralnej części znajdują się trzy rzędy siedzeń. W górnej części są trzy balkony z kolejnymi rzędami siedzeń. Po prawej i lewej stronie są loże oddzielone od siebie niewielką ścianką. Są usytuowane podobnie jak siedzenia na trzech kondygnacjach. Zdjęcie ma złotawą barwę.

Idziemy do opery i baletu

Wnętrze opery w Rio de Janeiro [czytaj: rijo de żanejro], Brazylia, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Wnętrze opery w Rio de Janeiro, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Przejdźmy do tematu

O najsłynniejszych baletach

Kiedy mówimy balet widzimy od razu kroki tancerzy, lekko ubrane baletmistrzynie i subtelność ruchów dopracowanych do perfekcji i zgranych z muzyką. Zanim ten fakt zapadnie w naszą pamięć niech krótka historia baletu zapisana na wielu kartach przypomni nam najważniejsze fakty.

Od najdawniejszych czasów muzyka i taniec są ze sobą związane. W historii muzyki zauważymy zwłaszcza w okresie baroku za sprawą francuskiego władcy Ludwika XIV (1643 – 1715) zmianę myślenia o balecie nie tylko, jako o tańcu, lecz – jak sam władca powiadał - elementu wychowania moralnego ludzi, który powinien budzić szacunek dla potęgi państwa. Majestatyczność spektakli na dworze królewskim, wypełnione przepychem i pochwałami dla osoby króla rozpoczęły proces krystalizowania formy. Już w 1661 roku Król Słońce (tak nazywano Ludwika XIV) założył Królewską Akademię Tańca. Ta niestety niewiele się przyczyniła do rozwoju sztuki tanecznej, za to większe zasługi położył jej baletmistrz Pierre Beauchamp [czytaj pier buszą], który opracował między innymi pięć podstawowych pozycji nóg.

W okresie klasycyzmu balet przeszedł prawdziwą reformę za sprawą francuskiego tancerza i choreografa Jean‑Georges Noverre’a [czytaj: żana‑żorża nowerre], dzięki któremu, zamiast wstawek wokalnych i recytacji, pojawia się więcej tańca i pantomimyPantomimapantomimy.

Czasy romantyzmu otwierają dwa nazwiska: Petipy i Czajkowskiego. Powstają takie dzieła jak: Dziadek do orzechów, Jezioro Łabędzie czy Śpiąca Królewna.

Ale czy na tym kończą się czasy świetności baletu? Zobaczmy to w filmie.

R15flVudHzZCH
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „O najsłynniejszych baletach i pozycjach baletowych”.
Polecenie 1

Który z przedstawionych baletów w filmie zapadł Ci w pamięci najbardziej i dlaczego? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RHGrPsMSPdZAO
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2

Wymień tytuły i autorów dzieł baletowych, które zapamiętałeś z filmu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1PAcuVqvceH2
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3

Odpowiedz na pytanie: Taniec wieszczki cukrowej, Taniec hiszpański, Taniec arabski - to wymienione tylko niektóre części jakiego baletu?

R5hwozEOsWhJA
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Przygoda z baletem

Taniec to jedna z form aktywności ruchowej. Taniec klasyczny, czyli balet, wymaga dużej sprawności fizycznej i wielu umiejętności. Tancerze, czyli baletmistrzowie, kształcą się w szkołach baletowych. Jest ich w Polsce pięć: w Bytomiu, w Poznaniu, w Warszawie, w Gdańsku i w Łodzi. Uczniowie uczą się techniki tańca klasycznego, różnych technik tańca współczesnego (np. jazz, modern, hip‑hop) oraz akrobatyki. Poznają kroki baletowe i figury taneczne. Oprócz zajęć tanecznych uczniowie poznają historię tańca, polskie tańce narodowe oraz tańce innych krajów.

Obejrzyj film przedstawiający zajęcia baletowe „od kuchni”.

RoSNGV7rTByrs
Film przedstawiający arkana baletu i historię sztuki baletowej. W pierwszej części filmu w szatni szkoły baletowej rozmawiają dwie dziewczynki. Jedna z nich jest uczennicą szkoły baletowej i odpowiada na pytania koleżanki. W pierwszej scenie wtajemnicza dziewczynkę: To nasza szatnia. Każda z nas ma tutaj swoją szafkę, w której przechowujemy stroje do ćwiczeń. Przed każdymi zajęciami przebieramy się właśnie tutaj. Koleżanka zadaje pytanie: A czy baletowe stroje mają swoje konkretne nazwy? Przewodniczka odpowiada: Tak, oczywiście, spójrz obok. Koleżanka wzdycha: Jaka piękna sukienka! Przewodniczka kontynuuje: Ta sukienka, to paczka. Tak nazywa się sukienka do baletu. Druga dziewczynka pyta: A te buty? Uczennica szkoły baletowej odpowiada: To są pointy, w których bez problemu mogę stawać na palcach! Wiesz, zanim mogłam pierwszy raz założyć pointy i tańczyć w nich, musiałam nauczyć się podstawowych pozycji rąk i nóg. Mamy jeszcze chwilę, mogę opowiedzieć Ci o historii tańca i baletu. Masz ochotę posłuchać? Koleżanka wyraża zaciekawienie: Oczywiście! Zamieniam się w słuch. Przewodniczka przedstawia krótką historię baletu: Ludzie tańczyli już w średniowieczu, ale były to tańce religijne, dworskie oraz epickie. Ludzie tańczyli do pieśni, które sami śpiewali. W renesansie pojawiły się tańce dworskie. Wielkie widowiska, które odbywały się na dworach królewskich dały początek takim formom sztuki, takim jak balet i opera. Składały się one z recytacji, śpiewu, muzyki, pantomimy i tańca. Na dworze francuskim balet zagościł dzięki księżnej Katarzynie Medycejskiej. W 1581 roku wystawiła ona balet pt. „Komiczny Balet Królowej”. Na przełomie XVI i XVII wieku balet przybrał formę widowiska o tematyce mitologicznej. Rok 1661 był przełomem w historii baletu zawodowego. Wtedy to Ludwik XIV założył Narodową Akademię Muzyki i Tańca. W 1832 roku powstał balet romantyczny Sylfida. W drugiej połowie XIX w. centrum sztuki baletowej stała się Rosja... Koleżanka wyraża wdzięczność: Super, tyle wiesz na temat baletu. Dziękuję, że znalazłaś przed lekcją czas, aby opowiedzieć mi tyle ciekawostek. Uczennica szkoły baletowej zaprasza: Bardzo proszę. Chodźmy teraz już na zajęcia! W drugiej części widzimy fragment przedstawienia baletowego. Słyszymy muzykę: Taniec wieszczki cukrowej z baletu “Dziadek do orzechów” Piotra Czajkowskiego. Utwór jest bardzo lekki i delikatny. Główną melodię grają dzwonki, dyskretnie towarzyszą im instrumenty smyczkowe grające pizzicato i instrumenty dęte drewniane pojawiające się w maleńkich solowych epizodach. Do tej muzyki tańczy solistka ubrana w piękny biały strój baletowy.
Polecenie 4

Wysłuchaj poniższych utworów, a następnie wskaż ich cechy charakterystyczne.

R4oh8MqPo8qZ2
Polecenie 5
RaBzq1uNOUL3f
Przeczytaj opisy utworów i odpowiedz na pytanie: Czym według ciebie różnią się utwory baletowe Czajkowskiego i Strawińskiego?
m0bf9ed68956069da_0000000000122
R1Vlr3Vt4iqxt
Ćwiczenie 1
Wskaż kompozytora baletu „Dziadek do orzechów”. Możliwe odpowiedzi: A. Igor Strawiński, B. Piotr Czajkowski, C. Sergiusz Prokofiew.
Rqk7wKoJ7YjTB
Ćwiczenie 1
Wskaż balet, którego nie napisał Czajkowski.
R16NISLNWQHZl
Ćwiczenie 2
Dopasuj opis stroju do jego nazwy. Nazwy: A. pointy, B. paczka. Opisy: 1. buty, pozwalające tańczyć na czubkach palców, 2. sukienka baletowa ze sterczącą spódnicą.
R8JmVMJQAMFP2
Ćwiczenie 2
Połącz w pary definicje z opisami.
RsX7YppbT6zVi
Ćwiczenie 3
Wskaż założyciela Narodowej Akademii Muzyki i Tańca. Możliwe odpowiedzi: 1. Ludwik XIV, 2. Filip V Hiszpański, 3. August II Mocny.
RoH2KTbL0xNxU
Ćwiczenie 4
Wymień elementy stroju tancerki baletowej.
R1QO98LxQK09n
Ćwiczenie 5
Wskaż kompozytora baletu „Święto Wiosny. Możliwe” odpowiedzi: A. Igor Strawiński, B. Piotr Czajkowski, C. Sergiusz Prokofiew.
RtcRGaUP0ehMp
Ćwiczenie 6
Wskaż, któryz baletów skomponował Siergiej Prokofiev? Możliwe odpowiedzi: 1. „Dziadek do orzechów”, 2. „Jezioro łabędzie”, 3. „Romeo i Julia”.
R1JeATHLKIz64
Ćwiczenie 7
Wskaż, dzięki komu „Magiczny Balet Królowej” został wystawiony na dworze francuskim. Możliwe odpowiedzi: 1. Maria I Stuart, 2. Anna Jagiellonka, 3. Katarzyna Medycejska.
R1P43b3enoHq3
Ćwiczenie 8
Odpowiedz na pytania: 1. Jak nazywa się obrót w balecie. Możliwe odpowiedzi: A. pointy, B. piruette, C. primabalerina. 2. Jak nazywa się pierwsza tancerka w balecie? Możliwe odpowiedzi: A. pointy, B. piruette, C. primabalerina.
Ćwiczenie 9
RCTKNQ37NQoLs
Odszukaj i zaznacz w wykreślance słowa związane z baletem. Aby zakreślić słowo zaznacz (kliknij) pierwszą i ostatnią literę.
Ćwiczenie 9
R2AZA6U44JC2K
Wyjaśnij słowa: pas, piruette, arabesque.
RJNUZBK4ANPFE
Wyjaśnij słowa: pas, piruette, arabesque.

Balety Piotra Czajkowskiego

Piotr Czajkowski (1840 – 1893) uchodzić może za najwybitniejszego rosyjskiego twórcę romantycznegoRomantyzmromantycznego. Studia odbył w Petersburgu u Rubinsteina, w latach 1866 – 1877 uczył sam w konserwatorium moskiewskim, oddając się równocześnie intensywnie kompozycji. Czajkowski znany jest w dziejach muzyki, przede wszystkim jako autor operOperaoper (m.in. „Eugeniusz Oniegin”, „Dama Pikowa”), baletówBaletbaletówsymfoniiSymfoniasymfonii. Wielkie znaczenie mają jego balety: „Jezioro łabędzie”, „Śpiąca królewna”, „Dziadek do orzechów”. One to całkowicie przeobraziły ten gatunek muzyki, służącej do tańca na scenie, w muzykę dramatyzowaną, liryczną, często na podłożu ulubionego przez kompozytoraKompozytorkompozytora walcaWalcwalca. W sześciu symfoniach kompozytor poszedł śladem twórców zachodnich. […] Czajkowski jest także autorem koncertówKoncertkoncertów instrumentalnych […] oraz muzyki kameralnejKameralna muzykamuzyki kameralnej, fortepianowej, dzieł chóralnych i 112 pieśniPieśńpieśniromansówRomansromansów.[…]

Czajkowski przez długie lata uważany był za kompozytora kosmopolitycznego, być może dlatego, że nie deklarował się po stronie rosyjskich ideologów muzyki. Ale mimo tego, jego muzyka stała się z czasem wzorem dla przyszłych twórców rosyjskich i radzieckich. […] Czajkowski należy dziś do najpopularniejszych kompozytorów świata, a jego muzyka stanowi, tzw. żelazny repertuar operowy, baletowy i symfoniczny.

Źródło: Bogusław Schaeffer, Dzieje muzyki, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.

R1fJyvsAXRrS1
Ćwiczenie 10
Określ czy wymieniony tytuł jest tytułem opery czy baletu. Tytuły utworów: 1. Śpiąca królewna, 2. Dama Pikowa, 3. Dziadek do orzechów, 4. Eugeniusz Oniegin, 5. Jezioro łabędzie
R1YIR6XfYQg34
Ćwiczenie 11
W tekście pojawiło się określenie „żelazny repertuar”. Wskaż właściwą definicję tego sformułowania. Możliwe odpowiedzi: 1. Żelazny repertuar to taki, który jest bardzo często wykonywany i mimo upływu czasu ciągle cieszy się niesłabnącą popularnością wśród publiczności., 2. Żelazny repertuar to taki, który jest ciężki w odbiorze, dlatego nie cieszy się popularnością wśród ogółu publiczności., 3. Żelazny repertuar to taki, który już dawno zszedł z afiszy i nie jest ponownie podejmowany przez artystów.

Balet to złożony termin, na który składa się kilka powiązanych ze sobą znaczeń. W kontekście tematu Piotr Czajkowski i jego balety termin ten będziemy omawiać w dwóch kategoriach. Po pierwsze, jako utwór muzyczny komponowany przez Czajkowskiego, specjalnie dla widowiska baletowego. Drugie znaczenie to rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez zawodowych tancerzy, wg scenariusza, z towarzyszeniem muzyki, w odpowiedniej oprawie plastycznej.

Balety przyniosły Czajkowskiemu miano wybitnego reformatora tego gatunku muzyki w Rosji. W baletach Czajkowski kładł nacisk na symfoniczność partii orkiestrowych, które w jego dziełach nie służyły wyłącznie za akompaniament do tańca, jak u wielu innych kompozytorów, ale stały się symfonicznym programowym podkładem dla akcji scenicznej.

Podczas dzisiejszej lekcji poznasz trzy balety Piotra Czajkowskiego: Jezioro łabędzie, Śpiąca królewna oraz Dziadek do orzechów. Poznasz ich treść oraz fragmenty muzyki.

RVvsThlMsQtrr
Ćwiczenie 12
Wskaż wszystkie poprawne odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Balet to utwór muzyczny pisany przez kompozytora specjalnie dla widowiska baletowego, 2. Balet to rodzaj widowiska teatralnego, w którym głównym środkiem wyrazu jest taniec, wykonywany przez zawodowych tancerzy, wg scenariusza, z towarzyszeniem muzyki, w odpowiedniej oprawie plastycznej, 3. Balet to muzyczne widowisko sceniczne z grą aktorską oraz dominacją partii wokalnych i chóralnych, 4. Balet to zamienne określenie opery.

Jezioro łabędzie

RruNBekx6AzEu
Jezioro Łabędzie, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

AktAktAkt I. W parku, na festynie zorganizowanym dla księcia Zygfryda z okazji jego pełnoletniości, matka informuje go, że następnego dnia będzie musiał wybrać dla siebie narzeczoną spośród przedstawionych mu na balu panien, ale Zygfryd nie cieszy się z takiego rozwiązania. Jego przyjaciele zabierają księcia na polowanie, aby oderwać go od tego zmartwienia.

Akt II. Przyjaciele o północy dotarli nad jezioro, aby polować z łuków na łabędzie. Nagle staje przed nimi niezwykle piękna królowa Odetta. Zygfryd zabrania przyjaciołom strzelać do ptaków. Odetta wyjawia Zygfrydowi tajemnicę dotyczącą łabędzi: zły czarownik Rotbart zamienił ją i jej przyjaciółki w ptaki, które tylko o północy nad brzegiem jeziora mogą przybierać ludzką postać. Zaklęcie może być zdjęte tylko przez szczerą miłość drugiego człowieka. Oczarowany Zygfryd przysięga Odetcie wieczną miłość. O świcie łabędzie muszą odejść.

Akt III. Przed Zygfrydem w sali balowej staje sześć panien, z których Zygfryd ma wybrać narzeczoną, jednak żadna z nich mu się nie podoba. Nagle pojawiają się niespodziewani goście. To Rotbart w ludzkiej postaci ze swą piękną córką Odylią, łudząco przypominającą Odettę. Podczas balu czarownik nakłania córkę, aby zdobyła słowo księcia, ponieważ jeżeli ten wyzna miłość innej, złamie przysięgę daną Odetcie. Plan czarownika spełnia się, Zygfrydowi ukazuje się zrozpaczona Odetta i książę pojmuje, ze był to podstęp Rotbarta. Zrozpaczony Zygfryd opuszcza zamek.

Akt IV. Nad brzegiem jeziora królowa Odetta opowiada łabędziom o zdradzie Zygfryda. Skruszony książę zapewnia Odettę o swej miłości. Nagle nadlatuje czarownik pod postacią czarnego ptaka i grozi Zygfrydowi śmiercią. Książę nie chce uciekać, on i Odetta giną w toni jeziora. Ginie też Rotbart zwyciężony potęgą miłości Odetty i Zygfryda.

ApoteozaApoteozaApoteoza: W złotej łódce, ciągnionej przez białe łabędzie, Odetta i Zygfryd płyną do krainy wiecznej szczęśliwości.

Jezioro łabędzie to piękna historia walki dobra ze złem, ludzkich słabości i namiętności, potęgi miłości.

Ciekawostka

Pierwsza wersja baletu, której prapremiera odbyła się w 1877 roku, nie została dobrze przyjęta przez publiczność i nie zdobyła sukcesu.

R1eNt3aHLnkej
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę z baletu „Jezioro łabędzie”. Na pierwszym planie ubrany na ciemno, klęczący na scenie tancerz. Z tyłu duża grupa baletnic w białych strojach. Wszystkie baletnice znajdują się w takiej samej pozie: stoją na czubkach palców, nogi skrzyżowane, ręce wyciągnięte do boku, prawa ręka wyżej, lewa ręka niżej. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Jezioro łabędzie, Walc, autorstwa Piotra Czajkowskiego i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór rozpoczyna się wstępem granym przez smyczki pizzicato. Potem instrumenty dęte drewniane, grają charakterystyczny dla walca rytm na trzy. Potem smyczki grają majestatyczną melodię. Muzyka staje się dość głośna. Pojawiają się instrumenty perkusyjne. Następna część jest cicha i trochę tajemnicza. Później powtarza się część pierwsza. Kolejny temat jest delikatny, ale pogodny. Końcówka utworu jest bardzo dynamiczna, głośna, niespokojna.
Scena z baletu Jezioro łabędzie, Źródło: zpe.gov.pl
RIi3BUMFqLRe9
Ilustracja interaktywna przedstawia scenę z baletu „Jezioro łabędzie”. Na pierwszym planie tancerz i tancerka. Tancerka leży na lewej ręce tancerza, jest bardzo wygięta do tyłu. Z tyłu grupa baletnic w białych strojach. Wszystkie baletnice znajdują się w takiej samej pozie: z przodu mają prawą nogę stojącą na całej stopie, z tyłu lewą nogę stojącą na palcach, ręce mają skrzyżowane na wysokości bioder. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Jezioro łabędzie, Temat łabędzi autorstwa Piotra Czajkowskiego i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór nagrany przez duet muzyków grających na rożku angielskim i fortepianie. Rożek gra spokojną, piękną, wzruszającą, smutną melodię. Akompaniament fortepianowy jest delikatny.
Scena z baletu Jezioro łabędzie, Źródło: zpe.gov.pl

Śpiąca królewna

R6vVCUJuCTMTS
Śpiąca królewna, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Śpiąca królewna, balet feeriaBalet feeriabalet feeria w trzech aktach, pięciu obrazach z prologiemPrologprologiem i apoteozą. Akcja rozgrywa się w XVII wieku.

Prolog. Na chrzciny księżniczki Aurory przybyły dobre wróżki, aby złożyć jej dary. W chwili, kiedy do kołyski zbliża się ostatnia z nich, wróżka Bzu, pojawia się obrażona zła wróżka Carabosse [czytaj: karabosse], której nie zaproszono na uroczystość. Rzuca na Aurorę zaklęcie, mocą którego królewna zakłuje się w palec i zaśnie na wieki. Wróżka Bzu, która nie zdążyła jeszcze złożyć swojego daru, zapewnia, że z tego snu zbudzi Aurorę pocałunkiem piękny książę.

Akt I. Obraz 1. Minęło 20 lat i Aurora obchodzi urodziny. Na urodzinach pojawiają się pretendenci do ręki królewny, ale Aurora nie myśli jeszcze o małżeństwie. Nagle w tłumie pojawia się staruszka z wrzecionem w ręku. Aurora zaciekawiona przedmiotem, bierze go do ręki, zakłuwa się w palec i osuwa na ziemię. Staruszką okazuje się być zła wróżka Carabosse, która w ten sposób wypełnia zaklęcie, rzucone na chrzcinach królewny.

Akt II. Obraz 2. Nad rzeką odbywa się polowanie księcia Dêsiré [czytaj: dezire]. Rzeką płynie łódź wioząca wróżkę Bzu. Księciu ukazuje się wizja śpiącej Aurory. Książę prosi wróżkę, by zaprowadziła go do śpiącej królewny.

Obraz 3. Książę i Wróżka płyną łodzią do zamku, docierają tam nocą. W świetle księżyca widać tajemniczy zamek zasnuty mgłą.

Obraz 4. Pod baldachimem od stu lat śpi Aurora, a dokoła cały dwór. Książę Dêsiré całuje Aurorę i budzi tym królewnę i jej dwór. Książę prosi ojca Aurory, króla Florestana, o rękę córki. Król wyraża zgodę.

Akt III. Obraz 5. W Wersalu rozpoczyna się wesele Aurory i księcia Dêsiré. Przyjęciu towarzyszą różne tańce, uświetniające uroczystość, m.in. tańce postaci z różnych bajek.

Apoteoza. Ukazuje się bóg Apollo w stroju Ludwika XIV, otoczony dobrymi wróżkami.

Ciekawostka

Śpiąca Królewna to bardzo długi balet - trwa niemalże trzy godziny.

R10DZwSwEGoMq
Na zdjęciu projekt kostiumu złej wróżki Carabosse ze spektaklu „Śpiąca Królewna”, który miał miejsca w 1921 roku w Londynie. Na ilustracji obrzydliwa, sucha kobieta, z długimi palcami, paznokciami. Ubrana jest w szpiczastą czapkę z welonem, czarną suknię i bardzo długi, ciągnący się po ziemi pomarańczowo-czarny płaszcz. Wspiera się na kostropatej lasce. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Śpiąca królewna, Prolog, autorstwa Piotra Czajkowskiego i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Utwór jest wykonywany przez orkiestrę symfoniczną. Wstęp jest bardzo dynamiczny i niespokojny. Dominują krótkie urywane akordy, dużą rolę odgrywają instrumenty dęte blaszane. Po wstępie flety i smyczki grają łagodną melodię.
Projekt kostiumu złej wróżki Carabosse z baletu Śpiąca Królewna, Źródło: zpe.gov.pl
R15SaEV9YRMGF
Ilustracja interaktywna przedstawia plakat promujący spektakl „Śpiąca królewna”. Na niebieskim tle, białe ozdoby, czarne sylwetki tancerzy i czarne napisy. Na dole na łożu śpi królewna, przy niej klęczący książę. Na górze para tancerzy. Na środku duży napis: Śpiąca Królewna. Niżej nazwisko kompozytora i choreografa. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Śpiąca królewna, Walc, autorstwa Piotra Czajkowskiego i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu walc w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Muzyka jest dynamiczna, dość szybka, majestatyczna.
Plakat do baletu Śpiąca Królewna, Źródło: zpe.gov.pl

Dziadek do orzechów

R1XkdiE9rX0Ui
Zdjęcie ze spektaklu „Dziadek do orzechów i król myszy” w Teatrze Wielkim w Warszawie
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Dziadek do orzechów, balet feeria w 2 aktach, 3 obrazach z apoteozą. Akcja rozgrywa się w wieczór wigilijny Bożego Narodzenia w połowie XIX wieku.

Akt I. Obraz 1. Do salonu swojego domu wchodzi Klara z zaproszonymi dziećmi, rodzice kończą ubieranie choinki. Wszystkie dzieci otrzymują na gwiazdkę lalki. Radca Drosselmeyer daje Klarze lalkę, a jej bratu żołnierzyka. Klara nie chce iść spać, więc dostaje od radcy kolejną zabawkę, dziadka do orzechów. Odkłada go do koszyka i zasypia. Goście opuszczają dom Klary. Jest północ. Do pustego pokoju wchodzi Klara. Sowa na zegarze zmienia się w Drosselmeyera i Klarę otaczają myszy, których dziewczynka bardzo się boi. Nagle ożywa Dziadek do orzechów i wspólnie z ołowianymi żołnierzykami zwycięża myszy. Dziadek do orzechów okazuje się być księciem Kokluszem, zaprasza Klarę w fantastyczną podróż.

Obraz 2. Salon zamienia się w las pokryty śniegiem, który cały czas pada. Gnomy witają Klarę i Księcia.

Akt II. Obraz 3. Klara i Książę znaleźli się w zaczarowanej krainie słodyczy. Wieszczka Cukrowa serwuje zastawiony słodyczami stół. Rozpoczynają się tańce symbolizujące różne smakołyki: czekoladę, kawę, herbatę. Balet kończy się apoteozą na tle kolorowych fontann.

Ciekawostka

Pisząc ten balet, Czajkowski chciał nadać muzyce ilustracyjny charakter oraz przedstawić świat dziecięcy. Kompozytor wprowadził po raz pierwszy do orkiestry  dziecinne trąbki, piszczałki i bębenki.

R1chJiLkcsfSQ
Zdjęcie ze spektaklu „Dziadek do orzechów i król myszy” Na pierwszym planie Klara tańczy z dziadkiem do orzechów - zabawką na rękach. W tle goście. Dziewczynki przyglądają się Klarze, dorośli są zajęci swoimi sprawami. Po naciśnięciu punktu aktywnego, wyświetli się napis: Dziadek do orzechów, Walc kwiatów, autorstwa Piotra Czajkowskiego i pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu piękny, dostojny walc w wykonaniu orkiestry symfonicznej. Wstęp z charakterystyczną partią harfy. Smyczki grają charakterystyczny akompaniament na 3. Waltornie i obój grają pierwszy temat. Drugi temat wykonują instrumenty smyczkowe.
Scena z baletu Dziadek do orzechów, Źródło: zpe.gov.pl
R9rYKZgWBzk27
Na ilustracji scena z baletu „Dziadek do orzechów” W centrum sceny Drosselmeyer (w stroju czarnoksiężnika), dziadek do orzechów (w stroju żołnierzyka z nieproporcjonalnie dużą głową) i król myszy. W tle wystrój świąteczny, kominek, choinka. Po naciśnięciu punktu aktywnego wyświetla się napis: Dziadek do orzechów Taniec Wieszczki Cukrowej autorstwa Piotra Czajkowskiego, wykonawca: Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego oraz pojawia się możliwość odtworzenia muzyki. Nagrany utwór jest bardzo lekki i delikatny. Główną melodię gra czelesta, dyskretnie towarzyszy jej fagot.
Scena z baletu Dziadek do orzechów, Źródło: zpe.gov.pl

Piotr Czajkowski był kompozytorem rosyjskim, który swoją twórczością wpłynął na rozwój muzyki w całej Europie. Dzieła Czajkowskiego stanowiły połączenie romantycznych założeń programowych oraz klasycznej formy. W swojej twórczości łączył nurty muzyki zachodniej z rosyjskimi pierwiastkami narodowymi. Czajkowski nie należał do Potężnej GromadkiPotężna gromadkaPotężnej Gromadki, czyli szkoły narodowej rosyjskiej, ale jest uważany za jednego z najwybitniejszych przedstawicieli nurtu narodowego. Był niezrównanym melodystą. Trzy balety Piotra Czajkowskiego stanowią trzon jego twórczości kompozytorskiej.

Ciekawostka

Czajkowski otrzymał doktorat honoris causa [czytaj: honoriskałza] Uniwersytetu w Cambridge [czytaj: kembridż].

RvRxwxOEYpolm
Ćwiczenie 13
Wskaż balet, w którym znajdują się następujące motywy: Taniec Wieszczki Cukrowej, Taniec chiński, Trepak, Walc kwiatów. Możliwe odpowiedzi: 1. Dziadek do orzechów, 2. Śpiąca królewna, 3. Jezioro łabędzie.
R16Jy13b0DYSn
Ćwiczenie 14
Wskaż balet, w którym występują postacie: Aurora, książę Dêsiré, Wróżka Bzu, Król Florestan. Możliwe odpowiedzi: 1. Dziadek do orzechów, 2. Śpiąca królewna, 3. Jezioro łabędzie.
RJkPQiFVkLgt1
Ćwiczenie 15
Wskaż balet, z którego pochodzi opis akcji. Przed Zygfrydem w sali balowej staje sześć panien, z których Zygfryd ma wybrać narzeczoną, jednak żadna z nich mu się nie podoba. Nagle pojawiają się niespodziewani goście. To Rotbart w ludzkiej postaci ze swą piękną córką Odylią, łudząco przypominającą Odettę. Podczas balu czarownik nakłania córkę, aby zdobyła słowo księcia, ponieważ jeżeli ten wyzna miłość innej, złamie przysięgę daną Odetcie. Plan czarownika spełnia się, Zygfrydowi ukazuje się zrozpaczona Odetta i książę pojmuje, że był to podstęp Rotbarta. Możliwe odpowiedzi: 1. Dziadek do orzechów, 2. Śpiąca królewna, 3. Jezioro łabędzie
R14PFjJH1mGPX
Ćwiczenie 16
Jak nazywała się epoka, której przedstawicielem był Piotr Czajkowski? Odpowiedź: 1. Romantyzm, 2. Średniowiecze, 3. Barok, 4. Renesans
RSUkVTaVRyJJE
Ćwiczenie 17
Wskaż balet, z którego pochodzi Taniec łabędzi. Możliwe odpowiedzi: 1. Dziadek do orzechów, 2. Śpiąca królewna, 3. Jezioro łabędzie
Polecenie 5

Dowiedz się, jakie instytucje upowszechniające kulturę muzyczną działają w Twoim regionie, kraju i na świecie. Wpisz minimum 6 instytucji, po dwie dla regionu, kraju, świata.

R14XRwv5NbnKc

O najsłynniejszych operach

Opera to dzieło wyjątkowe. Nawet, jeśli w dzisiejszych czasach zastąpiono je wieloma multimedialnymi namiastkami. Jedni jej w ogóle nie dostrzegają, inni bez niej nie potrafią żyć. Czasami jest lekarstwem na całe zło. Znaleźć w niej można odpowiedź na wiele dręczących nas pytań. Często w jej fabule można przejrzeć się jak w lustrze i znaleźć swoje życie. Warunek jest jeden: trzeba znać librettoLibrettolibretto, ale może nie do końca. Zwroty akcji, punkty kulminacyjne lub nagłe zawieszenie w próżni otoczonej dźwiękiem wśród misternie przygotowanej scenografii, jest w stanie oczarować każdego, kto chociaż raz odwiedził gmach opery.

Postrzegana i tłumaczona, jako sceniczne dzieło muzyczne wokalno‑instrumentalne, w którym muzyka współdziała z akcją dramatyczną (libretto) stanowi przykład syntezy sztuk. W niej muszą współgrać równocześnie: słowo, muzyka, plastyka, ruch, gest oraz gra aktorska, podzielona na akty i sceny. Podobnie jak balet, wywodzi się z włoskich renesansowych maskarad karnawałowych, które przerodziły się w widowiska dramatyczne.

Rozróżnić możemy kilka rodzajów oper i są nimi:

Kliknij na wybraną zakładkę, aby zapoznać się z informacją dodatkową.

R1XfShvoozvS0
Seria poważna., Buffa komiczna., Semiseria poważna, ale z elementami komicznymi., Balladowa inaczej śpiewogra., Wodewilowa lekki muzyczny utwór sceniczny o cechach farsy, ze śpiewami, tańcami i pantomimą., Operetka jako dzieło operowe o tematyce rozrywkowej.
Źródło: Mała Encyklopedia Muzyki, 1968, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Zawarte poniżej w filmie przykłady wybranych przedstawień operowych należy zapamiętać jako top listę osiągnięć w tej dziedzinie muzyki.

R1IDKGEjsW96S
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „O najsłynniejszych operach”.
Polecenie 6

W której z wymienionych w filmie oper można usłyszeć słynną Habanerę? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

Rc9w0hliB502B
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 7

Gdzie znajdziemy opisy i treść libretta ulubionej opery? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1dlyzvwZKqpM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Verdi [czytaj: werdi], Mozart [czytaj: mocart], Puccini [czytaj: puczini], Wagner. Do wskazanych nazwisk dopisz tytuł przynajmniej jednej opery. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RIutpyMSGBeRm
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Z operą przez wieki

Różne dziedziny sztuki mogą łączyć się tworząc kompilację artystyczną w postaci uniwersalnej i zrozumiałej dla każdego formy przekazu. Doskonałym tego przykładem może być połączenie teatru i muzyki w postaci opery. Łączy ona w sobie grę aktorską ze śpiewem, muzyką i tańcem. Składa się z partii wokalnych, instrumentalnych, baletowychBaletbaletowych. OperaOperaOpera posiada długą historię, rozwijała się na przestrzeni epok i ceniona jest do dnia dzisiejszego.

RR5BT8B4HQN53
Film edukacyjny „Z operą przez wieki”. Film rozpoczyna się widokiem sceny z zasuniętą kurtyną. Na jej tle wyświetla się napis: Z operą przez wieki. Słychać śpiew kobiety. Wykonuje ona Habanerę z opery Carmen. Lektor czyta: Opera jest rodzajem dzieła scenicznego. Występujący w nim aktorzy, śpiewając lub melodycznie recytując swoje wypowiedzi, wyrażają emocje i prezentują umiejętności wokalne. Tekst przez nich wykonywany, przedstawiający treść opery, nazywany jest librettem. W drugiej scenie wyświetla się schemat budowy dzieła operowego. Lektor objaśnia to co znajduje się na schemacie: Uwertura, czyli orkiestrowy wstęp grany przy opuszczonej kurtynie, wprowadza słuchacza w nastrój dzieła. Dalszą część opery tworzą akty podzielone na sceny. Składają się one m.in. z arii, duetów, tercetów oraz fragmentów chóralnych, instrumentalnych i scen baletowych. Kolejna scena rozpoczyna się wyświetleniem napisu starożytność i pojawieniem się zdjęcia teatru greckiego w Milecie. Scenie tej towarzyszy muzyka wykonywana na kitarze i aulosie. Lektor czyta: W czasach starożytnych teksty popularnych wówczas dramatów greckich były zazwyczaj śpiewnie recytowane przez solistów i chór. Ich twórcy - Sofokles, Eurypides i Arystofanes - nie byli jedynie dramaturgami, ale też po części kompozytorami. Kolejną epoką jest średniowiecze. Pojawia się napis i ilustracja przedstawiająca grupę osób grającą na średniowiecznych instrumentach. Scenie tej towarzyszy średniowieczna muzyka wykonywana przez zespół fletowy. Lektor czyta: W średniowieczu popularność zyskały dramaty liturgiczne, które uświetniały święta Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Miały one postać dialogów, których teksty nawiązywały do Ewangelii. Kolejną epoką jest renesans. Przedstawione są obrazy: Koncert - Lorenzo Costa i renesansowy teatr. Towarzysząca muzyka to spokojna, smutna pieśń wykonywana z akompaniamentem lutni. Lektor czyta: W epoce renesansu pomiędzy kolejnymi aktami dramatów wykonywane były intermezza [czyt. „intermecca”] zwykle o tematyce komediowej, będące swego rodzaju muzycznymi przerywnikami. Pojawia się napis barok i fragment opery Koronacja Poppei Claudio Monteverdiego. Dwie osoby w długich złotych szatach śpiewają spokojny duet pod tytułem Pur ti miro, pur ti godo. Lektor czyta: W 1600 roku śpiewnie recytowany dramat nawiązujący do stylu antycznego przyczynił się do powstania opery. W późnych dziełach scenicznych Claudio Monteverdiego [czyt. Klaudio Montewerdiego] zauważalna była samodzielność warstwy muzycznej, rozpoczynająca tym samym nieustanne spory o prymat pomiędzy muzyką a słowem. Muzyka zmienia się, słyszymy dynamiczny utwór wykonywany przez orkiestrę smyczkową i widzimy obraz, na którym przedstawiona jest bogato zdobiona scena operowa w baroku. Lektor czyta: Operę, w której nacisk kładziono na warstwę muzyczną, odnaleźć można szczególnie w twórczości włoskich kompozytorów. Akcja dramatyczna stanowiła jedynie pretekst do podjęcia tematu dzieła, a na pierwszym planie znalazły się popisy wokalne śpiewaków. Rosnąca w baroku popularność opery przenikała także do innych krajów. Francja na przykład najbardziej zasłynęła z twórczości operowej Jean Baptisty Lully, Anglia natomiast – Henry`ego PurcellaGeorga Friedricha Haendla. Kolejna scena dotyczy epoki klasycyzmu. Na scenie pojawia się wizerunek Mozarta, a lektor czyta: Najbardziej reprezentatywna dla okresu klasycyzmu jest twórczość operowa Wolfganga Amadeusza Mozarta, jednego z największych geniuszy w historii muzyki, który pierwszą operę skomponował mając 12 lat. Spośród ponad 20 oper, które napisał, największe znaczenie mają „Wesele Figara”, „Don Giovanni” oraz „Czarodziejski flet”. Później pojawia się filmowy fragment z opery “Czarodziejski flet”. Kobieta w ciemnym, trochę demonicznym, królewskim stroju śpiewa arię, w której powtarzają się wielokrotnie bardzo wysokie dźwięki. Kolejna epoka to romantyzm. Wyświetlony zostaje wizerunek Stanisława Moniuszko i zapis nutowy fragmentu Strasznego Dworu. Lektor czyta: Gatunek opery był popularna również w XIX wieku. Na gruncie polskim największe zasługi w tym zakresie miał Stanisław Moniuszko uważany za twórcę polskiej opery narodowej. Jego najsłynniejsze dzieła to: „Halka” i Straszny dwór”. Później wyświetla się fragment Mazura z opery „Straszny Dwór”. Chór i orkiestra wykonują dynamiczny i żywiołowy utwór w rytmie mazura. Balet tańczy widowiskowy taniec. Później muzyka się zmienia słyszymy spokojną muzykę. Widzimy wizerunki: Vincenzo Belliniego, Geatano Donizettiego oraz Gioacchino Rossiniego. Lektor czyta: W okresie romantyzmu opera rozwijała się także we Włoszech, gdzie tworzyli Vincenzo Bellini, Gaetano Donizetti, a także Gioacchino Rossini. Następnie słychać fragment opery Traviata Verdiego i pojawiają się wizerunki: Giuseppe Verdiego, Modesta Musorgskiego i Ryszarda Wagnera. Lektor czyta: W 2 poł XIX wieku nastąpiło ponowne zacieśnienie związku opery z dramatem, szczególnie za sprawą twórczości Giuseppe Verdiego i Modesta Musorgskiego. Ryszard Wagner jeszcze silniej zaznaczył podporządkowanie muzyki na rzecz akcji scenicznej. Kompozytor dążył do powrotu dramatu antycznego, a za ideał sztuki starożytnej uznał teatr starogrecki. Ostatnia scena nosi tytuł Wiek XX i czasy współczesne. Widzimy scenę z ascetyczną scenografią i czwórkę współcześnie ubranych aktorów. Lektor czyta: W XX wieku operę często uważano za gatunek przestarzały, co skutkowało wielokrotnym ogłaszaniem jej upadku. Stale ma jednak grono swoich miłośników, a kompozytorzy nadal tworzą nowe dzieła, co owocuje jej ciągłą popularnością i rozwojem.

Opera w pigułce. Nie zawsze sukces przychodzi od razu…

Zapewne nie jeden raz zmagałeś się z różnymi trudnościami, zanim zdołałeś je pokonać. Wówczas na pewno w wyjątkowy sposób odczułeś smak sukcesu. W historii muzyki jest wiele przypadków, kiedy sukces nie od razu zaistniał wraz z wystawieniem dzieła a nawet za życia kompozytora. Warto o tym pamiętać w kontekście przyszłych sukcesów i niepowodzeń, które czekają każdego z nas bez względu na wybór swojej ścieżki kariery.

Georges BizetCarmen – opera w 4 aktach.

Georges Bizet [czytaj: żorż bizet] to kompozytor „Carmen” [czytaj: karmen], jednej z najbardziej znanych oper na świecie. Niestety, pierwsze wystawienie tej opery okazało się całkowitym niepowodzeniem, głównie ze względu na poruszane w niej wątki obyczajowe zaczerpnięte z życia codziennego. Z czasem tematyka ta stała się modna i była podstawą nowego kierunku. Bizet nie doczekał tych czasów, a opera „Carmen” zaczęła odnosić zasłużone sukcesy dopiero po śmierci kompozytora.

Akcja opery rozgrywa się w Andaluzji na początku XIX wieku. Tytułowa Carmen jest Cyganką.  Pozostali bohaterowie to zwyczajni ludzie – Cyganie, pracownice z fabryki cygar, żołnierze, torreador, przemytnicy. Treścią opery jest życie mieszkańców Sevilli [czytaj: sewilli], różne intrygi, a nade wszystko perypetie miłosne pięknej Cyganki Carmen i rywalizacja zakochanych w niej mężczyzn.

Ćwiczenie 18

Wysłuchaj „Marsz torreadora”, jednego z najbardziej znanych motywów z opery „Carmen”.  W IV akcie opery torreador Escamillo [czytaj: eskamillo] stacza w cyrku zwycięski bój z bykiem. Carmen pragnie jak najszybciej ujrzeć ukochanego torreadora. Niestety, zazdrosny z rozpaczy Don José [czytaj” don hose] atakuje ją sztyletem.

RARZ332R9E8EF
Na nagraniu Marsz toreadora z opery Carmen autorstwa Georgesa Bizeta. Utwór jest żywy, tryumfalny, wykonuje go orkiestra symfoniczna Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza ale nadal tryumfalna instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
RZ6TU2SuTB2D5
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi „Marsza toreadora” i opisz, jaki jest charakter tego utworu.
Ćwiczenie 19
R1MamxKiRk40q
Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi Marsza toreadora i opisz jaki jest charakter tego utworu.
R15A7cq325Xkl
Na nagraniu Marsz toreadora z opery Carmen autorstwa Georgesa Bizeta. Utwór jest żywy, tryumfalny, wykonuje go orkiestra symfoniczna Instrumenty smyczkowe wykonują radosną melodię, przy towarzyszeniu rytmicznego akompaniamentu instrumentów dętych i perkusyjnych. W drugiej części muzyka jest spokojniejsza ale nadal tryumfalna instrumenty grają melodię Arii Toreadora. Pod koniec powraca dynamiczny i żywiołowy motyw z początku utworu.
R12D7hCw2p5Rv
Ćwiczenie 19
Habanera” to jedna z najsłynniejszych arii w historii opery. Wykonuje ją tytułowa bohaterka opery. Wskaż jej imię. Możliwe odpowiedzi: 1. Carmen, 2. Bizet, 3. Habanera, 4. Aria
ReG9xU7W3Ih42
Ćwiczenie 20
Grafika przedstawia mapę Europy z konturami państw na szarym tle. Kilka państw jest zaznaczonych aktywnym przyciskiem. Są to: Hiszpania, Francja, Wielka Brytania, Włochy, Grecja, Turcja.
R1H1LM4PO3FNG
Ćwiczenie 20
Wskaż państwo w którym rozgrywa się akcja opery „Carmen”.

Traviata [czytaj: trawiata] włoskiego kompozytora Giuseppe Verdiego [czytaj: dżiuseppe werdiego] to kolejne dzieło, które należy do kanonu tej formy muzycznej, ale tak jak w przypadku „Carmen” Bizeta nie odniosło sukcesu podczas premiery. Treść opery jest ponadczasowa. Główna bohaterka, Violetta Valéry [czytaj: wioletta waleri] ,mierzy się ze śmiertelną chorobą i świadomością odejścia. W tym właśnie czasie odkrywa wartości płynące z prawdziwej miłości i przez to jej podejście do życia diametralnie się zmienia. W tak trudnym dla siebie czasie wzmacnia swój charakter, stając przed trudnymi wyborami w obliczu nadchodzącej śmierci.

RUZU3RJLV5HJO
Plakat promujący przedstawienie „La Traviata” Giuseppe Verdiego
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
RGmTXlInKrWyt
Ćwiczenie 21
Odpowiedz na pytanie: Kto jest autorem opery Traviata?
R1KbU32cUrip7
Ćwiczenie 21
Posłuchaj motywu „Libiamo, libiamo” z I aktu opery „Traviata”. Podczas zabawy, Violetta proponuje wznieść toast za przyjemności, „bo cóż bez nich warte jest życie”. Partie solowe wykonują wysokie głosy męskie i żeńskie. Wskaż je.
R1OATBvGf0QfK
Ćwiczenie 22
Wskaż z którego okresu pochodzi opera „Czarodziejski flet”. Możliwe odpowiedzi: 1. klasycyzm, 2. barok, 3. romantyzm.
Ćwiczenie 23

Wysłuchaj wersji instrumentalnej utworu operowego. Wpisz: imię i nazwisko autora, tytuł opery, oraz tytuł utworu.

RGwZMMtgM7fkD
Na nagraniu Mazur z opery Straszny Dwór autorstwa Stanisława Moniuszki. Utwór, wykonywany przez orkiestrę symfoniczną, jest bardzo żywiołowy, dynamiczny, w rytmie mazura. Rytm jest podkreślany przez grę instrumentów perkusyjnych. Dynamika jest zmienna, często zmiany dynamiki są bardzo nagłe.
Rt47Fruuug8gm
Podaj tytuły co najmniej dwóch oper Stanisława Moniuszki.
RNTkib0QbLLFD
Wskaż opery Stanisława Moniuszki
RYKp6EnTfqrcr
Ćwiczenie 24
Przyporządkuj kompozytorów komponujących opery do epoki, w której tworzyli. A. Jean Baptista Lully. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. klasycyzm, 3. romantyzm B. Wolfgang Amadeusz Mozart. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. klasycyzm, 3. romantyzm. C. Stanisław Moniuszko. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. klasycyzm, 3. romantyzm D. Georg Friedrich Haendel. Możliwe odpowiedzi: 1. barok, 2. klasycyzm, 3. romantyzm.
R1DWEEY2gcbPu
Ćwiczenie 25
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W operze wykonywane są utwory przeznaczone tylko na instrumenty. 2. Akt jest częścią opery. 3. Uwertura to popisowa pieśń solowa w operze. 4. Orkiestrą i chórem kieruje dyrygent. 5. Operą nazywamy zarówno dzieło sceniczne, jak i budynek, w którym jest ono wystawiane.
RmweZ3KPUfPSn
Ćwiczenie 26
Odpowiedz na pytania lub uzupełnij tekst. 1. Wolfgang…Mozart - twórca m. in. Opery pt. Czarodziejski flet., 2. Wieloosobowy zespół wokalny., 3. Krótki utwór na orkiestrę, który jest wstępem do opery., 4. Epoka, w której tworzył Stanisław Moniuszko - twórca polskiej opery narodowej., 5. Epoka narodzin opery.
1
RG8GHPg5t8Ssl1
Ćwiczenie 27
Wymień co najmniej sześciu kompozytorów tworzących opery.
RRLwJww1aH6qE
Ćwiczenie 27
Wskaż definicję opery

O najsłynniejszych operetkach i musicalach [czytaj: mjuzikalach]

Jak rozpoznanie baletu od opery nie powinno przysporzyć większego kłopotu, tak już znalezienie dokładnych różnic pomiędzy wszystkimi poznanymi już formami może być wyzwaniem. Zatem czymże jest musical [czytaj: mjuzikal]? I co go wiąże z operetką, operą lub baletem?

To na pewno rodzaj formy teatralnej, w której największy nacisk położony jest na dialogi mówione bądź śpiewane. Mocną stroną musicalu jest taniec, który wykonywany jest zarówno przez solistów, jak i chór i muzyka. W musicalu [czytaj: mjuzikalu] trudniej już znaleźć utwory napisane w konwencji operowych arii, więcej jest za to muzyki popularnej, autentycznej i różnorodnych stylów śpiewania z krzykiem włącznie.

Sprawdźmy, gdzie te dwa gatunki muzyki - operetka i musical [czytaj: mjuzikal] - znalazły swoje miejsce w historii? Poniższy film przybliży nam również muzykę i obrazy z najsłynniejszych dzieł.

R1FK03L1eP2hy
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany „O najsłynniejszych operetkach i musicalach”.
Polecenie 9

Zapisz tytuł musicalu [czytaj: mjuzikalu] zaprezentowanego w filmie, który szczególnie zapadł Ci w pamięci. Uzasadnij swój wybór.

R151VmUCwrdwv
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 10

Dokonaj porównania wybranego przez siebie musicalu [czytaj: mjuzikalu] i operetki.

Rphag5IG3bahh
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

W którym musicalu [czytaj: mjuzikalu] można śledzić losy biednego mleczarza Tewiego. Czy potrafisz zaśpiewać lub zanucić jego ulubiony fragment? Nazwę musicalu [czytaj: mjuzikalu] zapisz poniżej.

RwA1EWUoC3Mmd
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Od opery do operetki

OperaOperaOpera jest formą sceniczną powstałą we Włoszech. Dzieli się na operę seria (poważną) i buffa (komiczną). Charakteryzuje się występowaniem ariiAriaarii, duetów, chórów i śpiewanych recytatywówRecytatywrecytatywów. Z czasem kompozytorzy pisali dzieła o coraz bardziej lekkiej tematyce i muzyce. Zrezygnowano także częściowo z recytatywów, zastępując je mówionymi dialogami. Doprowadziło to do powstania nowej formy teatralnej, którą nazwano operetką (wł. operetta – mała opera).

REQ9sTYNI29Cb1
Opera a operetka, online-skills, CC BY 3.0
Polecenie 12

Wysłuchaj fragmentu arii operowej i operetkowej, zastanów się nad różnicami jakie słyszysz i zapisz swoje spostrzeżenia.

RA9G9ETJED55T
Na nagraniu jako przykład arii operetkowej „Aria ze śmiechem” Jakuba Offenbacha. Utwór bardzo lekki w charakterze. Wykonywany przez kobietę o wysokim głosie - sopran z towarzyszeniem orkiestry. Śpiewaczka udaje, że jest w stanie upojenia alkoholowego. Śpiew naśladuje śmiech.
R1CL3VAAPO7XC
Na nagraniu jako przykład arii operowej „O don fatal” z opery „Don Carlos” Giuseppe Verdiego. Arie wykonuje wysoki głos żeński - sopran, z akompaniamentem fortepianu. Utwór jest bardzo dramatyczny. Pełen zmian charakteru. Śpiewaczka wykonuje bardzo trudne partie, śpiewa w różnej dynamice od piano do fortissimo.
RcrGjJ6PYqSUX
Odpowiedz na pytanie: czym różnią się opera i operetka?

Najsłynniejsze operetki

Jedną z najsłynniejszych operetek jest Zemsta nietoperza Johanna Straussa [czytaj: johana sztrałsa] (syna). Jej tematem jest bal zorganizowany przez dr Falkę. Przyjęcie ma służyć ośmieszeniu Eisensteina [czytaj: ajzensztajna], ponieważ zaproszona jest na nie także jego służba, która przebiera się za inne postacie. Zostaną więc odwrócone role –służąca stanie się damą, a żona Eisensteina będzie udawała węgierską księżną. Jedną z najbardziej znanych arii tej operetki jest Aria Adeli.

R16J73RL3DX9Q
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białe zdjęcie inscenizacji opery „Zemsta Nietoperza”, autorstwa Johanna Straussa syna. Na pierwszym planie znajdują się tańczące baletnice w białych sukniach oraz tancerze w bufiastych koszulach. Po obu stronach sceny stoją postacie w balowych strojach. Tło scenografii stanowią duże, wijące się schody z balustradami oraz dwie duże kolumny stojące po ich bokach. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Johann Strauss syn, Zemsta nietoperza, Aria Adeli. Można odtworzyć muzykę. Utwór wykonywany jest przez wysoki głos żeński - sopran z akompaniamentem orkiestry. Wesoły utwór, w rytmie szybkiego walca. Prawie każda fraza kończy się śmiechem śpiewaczki: a ha ha ha ha.
Scena z opery Zemsta nietoperza, Źródło: zpe.gov.pl
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=tWz6OtDMwsc.

Inną znaną operetką jest Orfeusz w piekle Jakuba Offenbacha. Dzieło to jest parodią często wykorzystywanego w operach mitu o greckim śpiewaku – Orfeuszum23f21156782c7ea1_0000000000007Orfeuszu. Najbardziej znanym utworem z tej operetki jest Piekielny galop – żywiołowy, szaleńczy taniec przypominający kankanaKankankankana.

RbQzFyv3TtstR
Ilustracja interaktywna przedstawia czarno-białą grafikę, ukazującą tańczące postacie. Przy pomocy drobnych linii oraz kontrastowych plam światło-cienia autor zilustrował dynamizm sceny. Na pierwszym planie w obszernych sukniach i wygiętych pozach pląsają kobiety, dalej znajdują się ciemne sylwety mężczyzn z wyciągniętymi do góry rękoma. Tło sceny stanowi portyk klasycznej budowli z tympanonem i dwoma kolumnami. Po naciśnięciu punktu aktywnego pojawia się napis: Jakub Offenbach, Orfeusz w piekle, Piekielny galop. Można uruchomić muzykę. Utwór rozpoczyna się wolnym wstępem. Po którym następuje bardzo dynamiczny taniec wykonywany przez orkiestrę. Temat wykonują instrumenty dęte, towarzyszą im talerze, które akcentują każdą miarę taktu. Utwór można określić jako wesoły, szybki i hałaśliwy.
Taniec, Źródło: zpe.gov.pl
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=okQRnHvw3is.
m23f21156782c7ea1_0000000000007

Czym jest musical?

Musical [czytaj: mjusikal] to forma widowiska teatralnego zbliżonego do opery, jednak w odróżnieniu do niej napisany jest w stylu muzyki rozrywkowej. Charakteryzuje się występowaniem partii mówionych oraz bogatą grą aktorską. Wykonawca musicalowy przede wszystkim jest aktorem, dopiero później wokalistą i tancerzem. Musical jest zróżnicowany pod względem tematycznym i muzycznym, nastrój dzieła może być komiczny, bądź poważny, wyrażony w różnych stylach np. jazz, rock, pop. Wokaliści musicalowi w odróżnieniu od śpiewaków operowych posługują się inną techniką wokalną, dlatego teatry musicalowe wykorzystują system nagłośnienia i mikroportyMikroportmikroporty. Tekst musicalu, w odróżnieniu od tekstu opery, najczęściej tłumaczy się z oryginalnego języka na język, którym operują odbiorcy. Jeden z najstarszych i najbardziej prestiżowych teatrów musicalowych, którego działalność sięga 1750 roku, znajduje się na amerykańskim Broadwayu [czytaj: brodłeju].

R1XiKDKO2sYzd1
Źródło: Marcin Łukasiewicz.

Najsłynniejsze musicale

Jednym z najbardziej znanych musicali jest Skrzypek na dachu Jerry`ego Bocka [czytaj: dżeriego boka]. To historia o ludności żydowskiej mieszkającej w rosyjskim miasteczku – Anatewce. Mleczarz Tewje, jeden z głównych bohaterów, chce wydać swoje córki za mąż, dlatego poleca swatce znalezienie dla nich kandydatów na małżonków. Te jednak pragną zawrzeć związki jedynie oparte na prawdziwej miłości. Tymczasem do miasteczka dociera informacja, że wszyscy Żydzi muszą je opuścić. Najsłynniejszą piosenką tego musicalu jest Gdybym był bogaty.

R1N9BA4EDRNX4
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie inscenizacji operowej „Skrzypek na dachu”, autorstwa Jerry'ego Bocka. Na tle mrocznej scenerii cmentarza żydowskiego ukazana jest biała postać mężczyzny leżącego w pościeli, nad którym wyłania się z grobowca duch kobiety w powłóczystym welonie. Scena utrzymana jest w ciemno-niebieskiej tonacji. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się napis: Jerry Bock, Skrzypek na dachu, Gdybym był bogaty. Wykonawcy: Artyści Teatru Powszechnego w Radomiu. Pojawi się też przycisk służący do uruchomienia nagrania. Utwór rozpoczyna się parlandem, czyli mówionym wstępem. Potem rozpoczyna się rytmiczna muzyka. Mężczyzna śpiewa, w żydowskim stylu, pogodną refleksyjną piosenkę. W tekście wymienia co zrobiłby i co miałby gdyby był bogaty.
Scena z Musicalu Skrzypek na Dachu, Źródło: zpe.gov.pl
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=JOL2lyFlW1w.

W musicalach korzysta się czasem z piosenek, które oryginalnie nie były przeznaczone do wykonania teatralnego. Przykładem takiego dzieła jest Mamma Mia! Catherine Johnson [czytaj: katrin dżonson], którego librettoLibrettolibretto napisane zostało do piosenek szwedzkiego zespołu Abba. Przedstawiona jest w nim historia dziewczyny, która marzy o tym, żeby ojciec, którego nigdy nie poznała poprowadził ją do ślubu. Dziewczyna wyznacza sobie zadanie – chce poznać ojca.

R19JN5DDVEXL7
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie zespołu ABBA. Na kolorowej fotografii ukazani są członkowie zespołu w charakterystycznych dla lat siedemdziesiątych strojach. Dwie kobiety ubrane są w białe, krótkie, przepasane w biodrach tuniki z niebieskim i pomarańczowym nadrukiem. Na nogach mają białe kozaki. Dwaj mężczyźni mają na sobie bufiaste, żółte i niebieskie koszule oraz białe obcisłe spodnie. Postacie znajdują się na tle żółto różowego napisu-neonu. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Catherine Johnson, Mamma Mia! The winner takes it all. Wykonawca: Meryl Streep. Można też włączyć muzykę. Na nagraniu piosenka wykonywana przez kobietę, z akompaniamentem gitary, fortepianu, perkusji i orkiestry smyczkowej. Piosenka jest dynamiczna, w umiarkowanym tempie, pełna emocji.
Zespół ABBA
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=0P9odR9_FQ4.

W musicalach wykorzystuje się różne style muzyki rozrywkowej. Przykładem może być Hair [czytaj: her] Galta MacDermonta [czytaj: galta mak dermonta], który jest musicalem rockowym [czytaj: rokowym], ponieważ jego muzyka napisana jest właśnie w tym stylu. Dzieło jest protestem przeciw działaniom zbrojnym, nierówności klasowym i rasowym. Jednym z najbardziej znanych piosenek z tego musicalu jest Let the Sunshine In [czytaj: let de sanszajn in].

R19Q58FLDN9AF
Ilustracja interaktywna przedstawia zdjęcie obsady musicalu „Hair” wykonane w Red Bank w New Jersey we wrześniu 2006 roku. Na fotografii ukazana jest duża grupa, uśmiechniętych, kolorowo ubranych ludzi. Z przodu znajduje się siedzący po turecku, ubrany w ciemną kamizelkę oraz jasną koszulę i spodnie Michael Butler, natomiast zza niego wychyla się James Rado w czarnej bluzce. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Galt MacDermont, Hair. Można też włączyć muzykę. Nagranie rozpoczyna się dyskusją dwóch mężczyzn. Później pojawiają się bębny i gitary elektryczne. Kiedy mężczyzna śpiewa zwrotkę, pojawiają się też instrumenty dęte - big band. Zwrotkę wykonuję na zmianę kilka osób: mężczyźni i kobiety. Ich głosy można określić jako rockowe. Śpiewają dynamicznie, z mocą. Refren wykonany jest przez zespół wokalny. Utwór jest dość szybki, porywający. Tekst jest po angielsku.
Zdjęcie obsady musicalu „Hair” wykonane w Red Bank w New Jersey, Źródło: zpe.gov.pl
Źródło: online-skills, źródło: https://www.youtube.com/watch?v=fhNrqc6yvTU.
RGwLS3QSItLPo
Ćwiczenie 28
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Najsłynniejszym teatrem musicalowym jest Broadway, 2. Operetka nie posiada partii mówionych, 3. Operetka pisana jest w stylu muzyki rozrywkowej, 4. W spektaklach musicalowych używa się mikroportów.
RpkMGxM8q8HAR
Ćwiczenie 29
Wskaż, który z wymienionych utworów pochodzi z operetki. Możliwe odpowiedzi: Aria ze śmiechem, The winner takes it all, Gdybym był bogaty.
R1X58SJ7TVEAR
Utwór bardzo lekki w charakterze. Wykonywany przez kobietę o wysokim głosie - sopran z towarzyszeniem orkiestry. Śpiewaczka udaje, że jest w stanie upojenia alkoholowego. Śpiew naśladuje śmiech.
Ćwiczenie 29
R12D6jtmMbtE6
Wyjaśnij czym jest aria.
R12tn22zifbjs
Ćwiczenie 30
Wskaż nazwę operetki, w której jedną z postaci jest dr Falke. Możliwe odpowiedzi: 1. La Périchole, 2. Orfeusz w piekle, 3. Wesoła wdówka, 4. Zemsta nietoperza
RJX8AaoO6FU6p
Ćwiczenie 31
Wskaż cechy musicalu. Możliwe odpowiedzi: 1. Napisany jest w stylu muzyki rozrywkowej, 2. Posiada tylko partie śpiewane, 3. Zazwyczaj wykonywany jest w języku odbiorców, 4. Wykonywany jest tylko w języku oryginalnym, 5. Posiada partie mówione.
RBOliSENtdUcB
Ćwiczenie 32
Wskaż nazwę musicalu, w którym wykorzystano muzykę zespołu Abba. Możliwe odpowiedzi: 1. Hair, 2. Mamma Mia!, 3. Skrzypek na dachu
R1NOlc57AfOGA
Ćwiczenie 33
Wskaż imię i nazwisko autora dzieła przedstawionego na nagraniu. Możliwe odpowiedzi: 1. Jakub Offenbach, 2. Johann Strauss, 3. Giuseppe Verdi, 4. Jerry Bock.
R1DU4K41K8ERQ
Mężczyzna śpiewa, w żydowskim stylu, pogodną refleksyjną piosenkę. W tekście wymienia co zrobiłby i co miałby gdyby był bogaty.
R4x1sEYEciyWA
Ćwiczenie 33
Offenbach wprowadził do operetki "Orfeusz w piekle" taniec, który szybko zyskał na popularności. Charakterystycznymi dla tego tańca są m.in. wyrzuty prostej wyprostowanych nóg do góry. Wskaż nazwę tego tańca.
R17KPZehxy9Lt
Ćwiczenie 34
W którym roku rozpoczął działalność Teatr Broadway? Możliwe odpowiedzi: 1. 1932, 2. 1750, 3. 1850, 4. 1845 roku.

Zwieńczeniem każdego dzieła jest jego finał. W operze, balecie, musicalu [czytaj: mjuzikalu] czy beztroskiej zazwyczaj operetce zderzają się tematy błahe i poważne problemy. Sztuką kompozytorskiego ujęcia jest ubranie myśli w szczególną oprawę, czyli nadanie temu swoistej formy tak, by pozostała w zmysłach słuchacza a zawsze. Zdarza się, że nie pamiętamy tytułu, ale przemawia do nas zawsze muzyka. Wymienione fragmenty w powyższych filmach i treści tam zawarte są zaledwie osobliwym wyborem spośród wielu dzieł. Style, gatunki i forma – chociaż terminologicznie „działają” wymiennie są sposobem zachęty do pojmowania po coraz bogatszą paletę muzycznych dzieł. Może się okazać, że jedynie nowoczesna technologia dzieli je, od tych dawnych inscenizacji znanych tylko z literatury, a tematyka wciąż pozostaje ta sama, niezmieniona od wieków. Dobro i zło, smutek i radość, miłość i zazdrość. Jak długo świat, będzie światem, tak w muzycznej bajce zwanej operą czy musicalem [czytaj: mjuzikalem], zawsze znajdziemy lustrzane odbicie każdej z towarzyszących temu emocji.

R1LNpa0DFxRa92
Ćwiczenie 35
Dopasuj ścieżkę dźwiękową do formy. Możliwe odpowiedzi: 1. Rondo 2. Balet, 3. Operetka. W prawym dolnym rogu ćwiczenia umieszczony jest przycisk „Sprawdź”, służący sprawdzeniu poprawności jego wykonania.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1RTMiFr0qWZ01
Ćwiczenie 35
Dopasuj tytuł utworu do gatunku muzycznego Jacques Offenbach [czytaj: żak offenbach], Orfeusz w piekle Możliwe odpowiedzi: 1. Balet, 2. Operetka, 3. Rondo Wolfgang Amadeusz Mozart [czytaj: mocart], „Marsz turecki” z Sonaty fortepianowej A-dur Możliwe odpowiedzi: 1. Balet, 2. Operetka, 3. Rondo Siergiej Prokofjew, Romeo i Julia Możliwe odpowiedzi: 1. Balet, 2. Operetka, 3. Rondo
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RDkpgVw20v9tt2
Ćwiczenie 36
Uzupełnij poniższy tekst wyrazami w odpowiedniej formie.

Wyrazy do wyboru: taniec, musical, śpiewanie,, chór, europejski Tu uzupełnij to przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, Tu uzupełnij solowych (songi) i zespołowych (duety, tercety, Tu uzupełnij) i Tu uzupełnij, zwykle w formie dwuaktowej. Musical [czytaj: mjuzikal] jest gatunkiem pokrewnym Tu uzupełnij operetce.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 37

Określ, co łączy Ryszarda Wagnera z Teatrem Operowym w Bayreuth [czytaj: bajrojt].

R1Tor5LvFBL64
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 37

Ułóż układankę, a następnie określ jaki budynek się na nich znajduje i jaką pełni funkcję.

Rose5nhc2AXQG
Ułóż układankę.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RZAxFFJJlTdQM
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R7ofAWSdzanuw2
Ćwiczenie 38
Dopasuj tytuł dzieła do muzyki. Możliwe odpowiedzi: 1. Taniec Rycerzy z baletu Romeo i Julia Siergieja Prokofjewa, 2. Singin' in the Rain [czytaj: singin in de rejn] z musicalu [czytaj:mjuzikalu]„Deszczowa Piosenka”, 3. Taniec Śnieżynek z baletu Dziadek do Orzechów Piotra Czajkowskiego, 4. Harnasie Karola Szymanowskiego
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R37TX0TOzEFlJ
Ćwiczenie 38
Dopasuj tytuł utworu do autora. Harnasie Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr Czajkowski, 2. Karol Szymanowski, 3. Siergiej Prokofiev Taniec Śnieżynek z baletu Dziadek do Orzechów Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr Czajkowski, 2. Karol Szymanowski, 3. Siergiej Prokofiev Taniec Rycerzy z baletu Romeo i Julia Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr Czajkowski, 2. Karol Szymanowski, 3. Siergiej Prokofiev
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RYFyW6UYaRHUJ2
Ćwiczenie 39
Wskaż błędne wpisy. Możliwe odpowiedzi: 1. Piotr Czajkowski - Śpiąca królewna, 2. Siergiej Prokofiev - Pietruszka, 3. Igor Strawiński - Piotruś i wilk
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 40

Znajdź wskazane wyrazy w wykreślance.

R1MlP3cCt3N7F
Znajdź wskazane wyrazy w wykreślance.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 40

Które z wymienionych dzieł są baletem?

R38Ucld9dLZOx
Wybierz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. „Dziadek do orzechów”, 2. „Jezioro Łabędzie”, 3. „Śpiąca Królewna”, 4. „Walkiria”
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1LNP5Y4OAUP72
Ćwiczenie 41
Uzupełnij tekst. Opera Straszny dwór to dzieło Tu uzupełnij. Balet Jezioro łabędzie to dzieło Tu uzupełnij. Franz Suppé [czytaj: franc zupe], Johann Strauss [czytaj: johan sztrałs] (młodszy) to twórcy Tu uzupełnij. Skrzypek na dachu, Dźwięki MuzykiDeszczowa piosenka to tytuły Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 42

Podaj tytuł wybranego musicalu [czytaj: mjuzikalu] z filmu. Opisz, co Ci się w nim najbardziej podobało? Zwróć uwagę na muzykę i pozostałe elementy tego dzieła.

RleYi6hutb1f1
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 42

Który rodzaj opery należy do gatunku „poważna”?

Rt0oTRE2eClUZ
Wybierz właściwą odpowiedź. Możliwe odpowiedzi: 1. Seria, 2. Buffa, 3. Operetka
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1K262f3RpzRb
Ćwiczenie 43
Połącz w pary nazwy form scenicznych z ich luźnymi opisami

Słownik pojęć

Akt
Akt

[łac. actus ‘czynność’], część akcji dramatu stanowiąca względnie zamknięty, wydzielony z całości i na ogół jednolity tematycznie, fragment utworu

Apoteoza
Apoteoza

[gr. apothéōsis ‘ubóstwienie’], przedstawienie człowieka wyniesionego do rzędu bogów; przedstawienie postaci, idei lub wydarzenia w sposób wyidealizowany; patetyczny utwór pochwalny

Arabesque (czyt. arabesk)
Arabesque (czyt. arabesk)

figura w tańcu klasycznym; tancerz stoi na jednej nodze, a druga jest uniesiona pod kątem prostym. Ręce mogą być trzymane w różnych pozycjach

Aria
Aria

[z języka włoskiego: aria]; pieśń solowa z akompaniamentem orkiestry, składająca się zwykle z dwóch części, na przykład w operze lub innej wielkiej formie instrumentalno‑wokalnej: w oratorium, operetce, kantacie

Balet
Balet

[z języka włoskiego: balletto, zdrobnienie od balio = taniec];

  1. utwór muzyczno‑sceniczny, w którym treść, tak zwane libretto , wyrażona jest za pośrednictwem tańców solowych i zbiorowych oraz gestykulacji tanecznej wykonawców w oparciu o tło muzyczne orkiestry (...);

  2. scena tańców zbiorowych (scena baletowa) w operze, operetce;

  3. zespół taneczny biorący udział w balecie lub scenach baletowych.

Balet feeria
Balet feeria

widowisko teatralne oparte na wątkach fantastycznych, posługujące się efektami muzycznymi, świetlnymi itp.

Balet klasyczny
Balet klasyczny

divertissement, typ baletu o numerowej budowie; widowisko podzielone na numery tanecznie i pantomimiczne, eksponujące wirtuozerię primabaleriny (Jezioro łabędzieŚpiąca królewna P. Czajkowskiego)

Choreografia
Choreografia

układ taneczny stworzony przez choreografa

Choreograf
Choreograf

autor układu tanecznego w spektaklu baletowym albo w innego rodzaju widowisku (opera, spektakl dramatyczny)

Duet
Duet

uwóch śpiewakow lub instrumentalistów wykonujących razem utwór muzyczny; też: utwór muzyczny na dwa głosy lub dwa instrumenty

Dyrygent
Dyrygent

osoba kierująca zespołem wokalno‑instrumentalnym, chórem lub orkiestrą.

Intermezzo
Intermezzo

krótki fragment orkiestrowy o charakterze nastrojowym, wpleciony w akcję dramatyczną opery albo występujący jako wkładka baletowa w operze

Kameralna muzyka
Kameralna muzyka

obejmuje kompozycje pisane na niewielkie zespoły (2–9 instrumentów — odpowiednio: duet, trio, kwartet, kwintet, sekstet, septet, oktet, nonet), które w zależności od składu otrzymują dodatkowe nazwy, np. trio fortepianowe, kwartet smyczkowy, kwintet na instrumenty dęte itp. Partie poszczególnych instrumentów są realizowane przez jednego wykonawcę, w przeciwieństwie do orkiestry symfonicznej, gdzie niektóre instrumenty, np. smyczkowe, mają obsadę chóralną. Współcześnie są stosowane również orkiestry kameralne o większej liczbie wykonawców (ponad 10), wykonujących swoje partie w obsadzie solowej.

Kankan
Kankan

taniec francuski polegający na wysokich wymachach nóg i potrząsaniu uniesionymi spódnicami; też: muzyka do tego tańca

Kompozytor
Kompozytor

twórca utworów muzycznych.

Koncert
Koncert

[łac.], concerto, utwór muzyczny na instrument solo (koncert skrzypcowy, fortepianowy itp.) lub 2–4 instrumenty solowe (koncert podwójny, potrójny itd.) i orkiestrę

Libretto
Libretto

[z języka włoskiego: książeczka] scenariusz do baletu; librecista — autor libretta.

  1. tekst słowny utworu muzyczno‑scenicznego, na przykład opery, operetki, oratorium; libretto powinno uwzględniać wokalno‑muzyczne wymagania utworu, dając kompozytorowi możność wykorzystania jego odcinków do tworzenia arii, recytatywów, duetów, ustępów chóralnych i tak dalej.

Mikroport
Mikroport

mikrofon bezprzewodowy

Musical [czytaj: mjuzikal]
Musical [czytaj: mjuzikal]

przedstawienie teatralne lub film, złożone z partii mówionych, śpiewanych solowych (songi) i zespołowych  (duety, tercety, chóry)  i tanecznych, zwykle w formie dwuaktowej. Musical [czytaj: mjuzikal] jest gatunkiem pokrewnym europejskiej operetce

Opera
Opera

utwór dramatyczno‑muzyczny, w którym całe libretto jest śpiewane; w skład opery wchodzą śpiewane partie solowe (arie, ariosa [czytaj: arioza], recytatywy), partie zespołowe (duety, tercety, kwartety i tym podobne, czyli tak zwane ansamble), partie chóralne oraz ustępy czysto instrumentalne (uwertura, intermezza, antrakty); całość podzielona jest na akty, sceny, obrazy

Operetka
Operetka

[z języka włoskiego: operetla = mała opera]; komedia muzyczna; utwór sceniczny z towarzyszeniem orkiestry, w którym śpiewane krótkie i lekkie ustępy o popularnym charakterze przeplatane są ustępami mówionymi i efektownymi tańcami baletowymi; jednym z twórców operetki był Jacques Offenbach [czytaj: żak offenbach]

Paczka
Paczka

rodzaj spódniczki baletnicy

Pantomima
Pantomima

[z języka greckiego: pantómimos = wszystko naśladujący] [czytaj: pantomimosz];

  1. utwór muzyczno‑dramatyczny, sceniczny lub muzyczno‑sceniczny, w którym treść wyrażona jest przez ruchy taneczne i ruchy artystów zastępujące tekst słowny; zobacz: balet.

  2. gestykulacja artystów w balecie i pantomimie wyrażająca akcję dramatyczną i zastępująca tekst słowny.

Partytura
Partytura

zapis utworu muzycznego, prezentujący wszystkie partie dzieła w ten sposób, że to, co brzmi jednocześnie, zapisane jest jedno nad drugim (w pionie), a to, co brzmi w kolejnych odcinkach czasu, zapisane jest od lewej do prawej

Pas (czyt.pa)
Pas (czyt.pa)

z j.francuskiego - krok

Pieśń
Pieśń

utwór wokalny, na ogół do tekstu lirycznego, solowy lub chóralny, wykonywany: a) z towarzyszeniem instrumentu solo, zwykle strunowego; b) z towarzyszeniem kameralnego zespołu instrumentalnego; c) z towarzyszeniem orkiestry (p. orkiestrowe, symfoniczne);  d) a cappella (p. powszechne, p. chóralne)

Piruette (czyt. piruet)
Piruette (czyt. piruet)

obrót wokół własnej osi wykonywany przez tancerzy. Piruette może być wykonywany w różnych pozycjach

Pointy [czytaj: płenty]
Pointy [czytaj: płenty]

twarde baletki, używane w balecie, przeznaczone do tańca klasycznego lub ostatnio używane w tańcu współczesnym. Tancerki tańcząc stoją na samych czubkach palców, czyli wchodzą na pointy [czytaj: płenty]. Artystka wchodząca na pointy ma stwarzać wrażenie lekkości i unoszenia się w powietrzu.

Potężna gromadka
Potężna gromadka

grupa kompozytorów ros., działających w 2. poł. XIX w.: M. Bałakiriew, A. Borodin, C. Cui, M. Musorgski, N. Rimski‑Korsakow; dążyli oni do stworzenia narodowego stylu w muzyce rosyjskiej przez nawiązanie do tradycji M. Glinki i A. Dargomyżskiego i połączenie najnowszych zdobyczy muzyki zachodnioeuropejskiej z elementami ludowymi i narodowymi

Pozycje rąk i nóg
Pozycje rąk i nóg

taniec baletowy składa się z kroków i układów ciała. Ręce i nogi mają określone ułożenie – to tzw. pozycje. Jest ich pięć dla rąk i tyle samo dla nóg

Primabalerina
Primabalerina

pierwsza tancerka w balecie, wykonująca role tytułowe i solowe

Prolog
Prolog

[łac. < gr.], wstępna, wyodrębniona część utworu dramatycznego lub narracyjnego, zawierająca relację o faktach poprzedzających zawiązanie akcji

Recytatyw
Recytatyw

śpiew w operach, oratoriach i kantatach, zbliżony do deklamacji

Rekwizyt
Rekwizyt

przedmiot potrzebny w przedstawieniu teatralnym lub na planie filmowym, związany z akcją sztuki albo filmu

Romans
Romans

[fr.], romanza, typ pieśni liryczno‑sentymentalnej, wywodzący się z liryki wokalnej trubadurów, truwerów i z hiszpańskiej romancy, o budowie najczęściej zwrotkowej

Romantyzm
Romantyzm

europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX wieku, odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne

Scenografia
Scenografia

opracowanie plastycznej i architektonicznej oprawy widowiska, filmu itp.; też: oświetlenie, dekoracje, kostiumy i rekwizyty stanowiące taką oprawę

Singspiel [czytaj: singszpil]
Singspiel [czytaj: singszpil]

[z języka niemieckiego: „śpiewogra”];

  1. niemiecka forma dramatyczno‑muzyczna z końca XVII w., poprzedzająca powstanie opery, składająca się z części poważnych i komicznych; odpowiednik włoskiego dramma per musica [czytaj: drama per mjuzika];

  2. mniej więcej po roku 1750 termin ten oznaczał rodzaj opery komicznej z partiami mówionymi, odpowiednik francuskiej opera comique [czytaj: opera komik], czy angielskiej ballad‑opera (opera balladowa); artystyczną formą Singspielu [czytaj: singszpilu] jest opera Uprowadzenie z seraju Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Sufler
Sufler

osoba odpowiadająca za koordynację i zgodność z planem przebiegu przedstawienia, w szczególności podpowiadająca aktorowi zza kurtyny lub ze specjalnego miejsca na scenie w sytuacji, gdy aktor zapomni tekstu podczas inscenizacji

Symfonia
Symfonia

[gr.], cykliczna forma orkiestrowa, zazwyczaj 4‑częściowa, zbudowana zgodnie z zasadami cyklu sonatowego

Taniec dworski
Taniec dworski

forma tańca, która powstała u schyłku średniowiecza. Była wykonywana na największych dworach europejskich monarchów. Nabardziej znane rodzaje tańca dworskiego to:_NBSP*_allemande, galiarda, kontedans, pawana.*

Taniec epicki
Taniec epicki

taniec z epoki średniowiecza; były to głównie tańce kołowe i korowodowe. Nie można ich dokładnie odtworzyć, gdyż do dnia dzisiejszego nie zachowało się dostatecznie dużo opisów

Taniec religijny
Taniec religijny

ambulatori (wł.) lub baladoires (fr.) należy do grupy tańców świeckich o wyraźnym zabarwieniu religijnym

Tercet
Tercet

zespół składający się z 3 wokalistów

Uwertura
Uwertura

krótki utwór na orkiestrę będący wstępem do opery lub baletu, czasami także utwór samodzielny

Walc
Walc

[niem.], towarzyski taniec wirowy, pochodzenia niemieckiego, w metrum 3/4, z akcentem na mocnej części taktu, w tempie dość żywym

Wodewil
Wodewil

[z języka francuskiego: vaudeville] [czytaj: wodewil], wesoły, lekki utwór sceniczny o treści komicznej lub satyrycznej, z ilustracją muzyczną i piosenkami