Czy wszędzie w Polsce muzykowano tak samo?
Przejdźmy do tematu
Regiony folklorystyczne Polski
FolklorFolklor to materialne i niematerialne dziedzictwo kultury ludowej. Folklor regionalny składa się z wielu elementów, do których zaliczamy m.in.: stroje ludowe, sztukę ludową, obrzędy, zwyczaje, gwarę, wierzenia, podania, legendy, przysłowia, rzemiosło, budownictwo oraz muzykę. Muzyka ludowaMuzyka ludowa to również szeroki zakres pieśni, tańców, instrumentów, kapelkapel. Najbardziej znanym badaczem polskiego folkloru był etnografetnograf Oskar KolbergOskar Kolberg.
Muzyka ludowa

Muzyka ludowa, muzyka ludu, różnorodnie rozumiana w zależności od przyjętej definicji ludu. Nauka europejska nawiązywała do interpretacji pojęcia ludu pojawiającej się u Rzymian, którzy rozróżniali dwa znaczenia tego terminu: populus (wspólnota wszystkich obywateli) i vulgus (niższa warstwa społeczeństwa). Zainteresowanie muzyką ludową zaznaczyło się od epoki Oświecenia; powstałe wówczas definicje twórczości ludowej podkreślały moment zbiorowego tworzenia.
Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995
Cechą wyróżniającą polską muzykę ludową jest związek z życiem wspólnotowym wyznaczonym tak przez cykl rodzinny i kalendarzowy. Na cykl kalendarzowy zaś składają się rok liturgiczny i agrarnyagrarny. Do cyklu rodzinnego zaliczamy m.in.: pieśni chrzcinowe, kawalerskie, panieńskie, weselne, pogrzebowe, natomiast do kalendarzowego m.in. pieśni adwentowe, kolędy, śpiewy dyngusowe, gaikowe, sobótkowe, pieśni żniwne i dożynkowe
Tańce
Prawdopodobnie już nie raz spotykaliście się z określeniem „tańce regionalne”. Ale czy zastanawialiście się, jak wiele ich jest i co dla poszczególnych tańców jest najbardziej charakterystyczne? Lub – przy jakich okazjach najczęściej się je wykonuje? W Polsce jest wiele różnych folklorystycznych regionów. W każdym z nich na przestrzeni wieków wykształciły się różne tańce. Na ich odmienność wpłynął nie tylko temperament mieszkańców, ale i ukształtowanie ziemi, dominujące obrzędy, czy też szczególnie ważne czynniki socjologiczne.
Kaszuby
Pierwszym z ważniejszych tańców regionu jest szewc – popularny szczególnie w Cetniewie i okolicach. Jego nazwa pochodzi od sposobu tańczenia – tancerze naśladują ruchy szewca nawijającego dratwę i wbijającego kołki w podeszwę buta. Taniec ten wykonywany jest przez kobiety i mężczyzn, parami, choć szczególnie jest lubiany przez dzieci. Często towarzyszy mu śpiew. W jego melodii możemy wyróżnić trzy części – część pierwszą zachowaną w metrum 3/4 oraz część drugą i trzecią – obie zachowane w metrum 2/4. Wysłuchajcie jej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Szewc – taniec kaszubski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Tańcem, w którym również imituje się pracę, jest kowal. Ten ulubiony taniec zespołów dziecięcych odznacza się naśladowaniem pracy kowala poprzez bicie młotem i rozdmuchiwanie ognia. Melodia, która za chwilę zabrzmi, posiada pierwiastki niemieckie i jest trzyczęściowa. Część A i B zachowana jest w takcie 6/8, natomiast cz. C – na skutek wpływów polki – w takcie 2/4.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Kowal – taniec kaszubski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Charakterystycznymi tańcami kaszubskimi jest także kùflôrz, czyli taniec rybaków trzymających kufel piwa w ręku i wyrażających przy tym radość z udanych łowów, oraz owczarz, wywodzący się z obrzędów powitania wiosny, podczas których wypędzano na pastwiska owce po tzw. postrzyżynach. Obecnie jest to zabawa taneczna zachowana w formie kaszubskiego walczyka (co sugeruje, że zachowany jest w metrum trójdzielnym). W tańcu nie ma ograniczenia liczby uczestników – jedynym warunkiem jest jeden mężczyzna lub chłopiec więcej niż pań. Chłopiec, który nie ma partnerki, jest „owczarzem” i trzyma owczarski kij, przez który skacze w trakcie zabawy. Taniec jest bardzo wesoły, na ogół wykonuje się go z przyśpiewką.
1. Jak już wspomnieliśmy – tańce często związane są z obrzędami. Jednym z przykładów może być kaszubski polonez. Zachowany jest w takccie 3/4. Tańczy się go nad ranem w dniu zakończenia wesela. Prowadzony jest na ogół przez młodą parę, którą wyprzedza zespół muzyczny. Korowód pokonuje liczne przeszkody, aż w końcu para młoda wchodzi po pochyłej desce na stół, na której następnie się całuje. Wszyscy weselnicy – w ślad za nimi – czynią to samo.
Wartym poznania jest również walc kaszubski – Laura, będący głęboko zakorzeniony w tradycji Kaszub. Jego forma wyróżnia się wśród polskich tańców spokojem, łagodnością oraz szczególnie ładną i wdzięczną melodią o dwuczęściowej budowie, zachowaną w takcie 3/4. Część pierwsza melodii jest urozmaicona figurami tanecznymi, natomiast w części drugiej para wykonuje jedynie obroty walca po obwodzie koła. Jest popularny w grupie starszych dzieci. Wysłuchajcie przykładowej melodii takiego walca wykonanej przez skrzypce.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: walc kaszubski – Laura. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Co ciekawe – taneczny folklor Kaszub to także tzw. tańce wyszydzenia. Dedykowane są tym, którzy zachowują się niestosownie. Wykonanie takiego tańca miało dać do zrozumienia danej osobie, że nie jest mile widziana w towarzystwie. Przykładem może być choćby taniec bulewébulewé, wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku. W tańcu uczestniczy kilka par oraz dziad i baba. W czasie popisowego tańca tancerzy wkracza dziad chcący zebrać pieniądze za pokaz umiejętności tańczących. Po chwili jest jednak karcony przez babę, której tłumaczy, że jedynie zarabiał pieniądze ciężko pracując. W końcu ktoś z tłumu ogłasza, że wśród oglądających taniec jest osoba postępująca podobnie.
Tańcem wyszydzenia w regionie kaszubskim jest:
- owczarz
- bulewé
- powolniak
Chlubą Kaszubów jest ich mowa. Język kaszubski, w odróżnieniu od innych regionów w naszym kraju, jest żywy w mowie i piśmie. Znanym badaczem tego języka był Bernard Sychta (1907‑1982), ksiądz z Sierakowic. Posłuchaj, jak brzmią kaszubskie nuty, czyli abecadło kaszubskie. Śledź tekst i obrazki.
Kaszubskie nuty to tradycyjna pieśń‑wyliczanka, która stała się jednym z najbardziej rozpoznawalnych elementów folkloru kaszubskiego. Odtwórz Kaszubskie nuty jeszcze raz i spróbuj zaśpiewać melodię z tekstem. Pod tekstem oryginalnym znajdziesz tłumaczenie na język polski.
Kaszëbsczé nótë
To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca
to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.
Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.
Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.
Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.
Hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.
Całé, pół, klëka, wół,
hôk, ptôk, półtorôk,
slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,
chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,
òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,
krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.
To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.
Kaszubskie nuty
To jest krótkie, to jest długie, to kaszubska stolica.
To są basy, to są skrzypce, to oznacza Kaszubę.
Oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest szpadel [rydel], to jest tyczka, to sosny, widły do gnoju.
Sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest proste, to jest krzywe, to tylne koło wozu.
Tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To są haczki [motyki do kopania ziemniaków], to są ptaki, to są pruskie półtrojaki.
Haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest jarzmo, to jest wół, to jest cały, a to pół.
Cały, pół, jarzmo, wół,
haczka, ptak, półtrojak,
tylne koło wozu, proste, krzywe,
sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,
oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,
krótkie, długie, to kaszubska stolica.
To jest małe, a to wielkie, to są instrumenty wszelkie.
Tekst i tłumaczenie za: http://naszekaszuby.plOtwiera się w nowym oknie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Fragmenty utworów ludowych. Nagrane są w następującej kolejności: Kaszubskie nuty, Cygan, Konik, Czerwone jabłuszko.
Posłuchaj fragmentów utworów i wskaż melodię Kaszubskie nuty. Odpowiedź zatwierdź podczas odtwarzania właściwej melodii.
- Fragment I
- Fragment II
- Fragment III
- Fragment IV
Kujawy
Ludowa kapela kujawska składała się z dwojga skrzypiecskrzypiec, basówbasów, zwanych Maryną, i bębenkabębenka. Z czasem w skład kapeli weszły inne instrumenty, m.in. harmoniaharmonia.
Najbardziej znanym tańcem regionalnym jest kujawiak. Utwory ludowe często wykonywane są przez innych artystów. Posłuchaj kujawiaka Czerwone Jabłuszko w wykonaniu Chóru i Orkiestry Polskiego Radia.
Wielkopolska
Wielkopolska to jeden z najstarszych regionów Polski. Nic więc dziwnego, że obfituje nie tylko w różnordodne tańce, ale też w instrumenty i stroje ludowe. Tańce wielkopolskie są bardziej dostojne i poważne, niż te wywodzące się z innych regionów. Do najbardziej reprezentatywnych tańców należą wiwaty, przodki, foreje, chodzone (czyli prototypy poloneza) oraz liczne zabawy taneczne. Spotyka się tu tańce popisowe, które wykonuje jedna para. W tym regionie nie ma też zwyczaju wspólnych tańców starszyzny z młodzieżą. Na ogół młodzi tworzą krąg wokół „pary popisowej” lub wokół tańczącej starszyzny.
1. Charakterystycznym tańcem jest walc wielkopolski, czyli walcerek. Jest to trójmiarowy taniec wykonywany w parach. Można dopatrywać się w nim wpływów walca niemieckiego, z tą różnicą, że w walcu niemieckim mamy do czynienia z przedtaktem. W walcu wielkopolskim występują silne pierwiastki polskiej melodyki, która zbliża go do kujawiaka.
Najbardziej typowymi tańcami Wielkopolski są wiwaty. Cechują się między innymi silnym związkiem z pieśniami, nieregularnością budowy, zróżnicowaniem agogicznym i metrum, nietypowym rozmieszczeniem akcentów. Tańce te opierają się na prostych formach ruchu, tj. chód, bieg, chodo‑bieg, czy kroki dosuwne i obrotowe. Wiwaty były tańczone niemal przy każdej okazji, co świadczy o niezwykle radosnym usposobieniu Wielkopolan. Jest ich wiele, a każdy nosi inną nazwę, pochodzącą od początkowych słów przyśpiewek lub od okazji, podczas której je tańczono. Za chwilę wysłuchacie przykładu wiwatu weselnego, zwróćcie uwagę na jego żywiołowość.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: WIWAT Biskupiański. Wykonawca: Janusz Prusinowski Trio. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Kolejnym charakterystycznym tańcem jest wisielok. Składa się z dwóch części i zachowany jest w metrum dwumiarowym. Pierwsza część charakteryzuje się krokami dosuwanymi, zaś druga – szybka – podskokami. Wisielok jest żywy, o silnie podkreślanej gestykulacji. Ideą tańca jest ukazanie zalotów mężczyzny, który stara się zaimponować kobiecie siłą i postawą. Wysłuchajcie typowej melodii wisieloka.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Wisielok – taniec wielkopolski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Ostatnim tańcem wartym omówienia – bo reprezentacyjnym Wielkopolski – jest przodek szamotulski. Ma on charakter adoracyjny i rozpoczynany jest na ogół przez jedną parę, która po pierwszym tańcu zaprasza pozostałych uczesników zabawy. Tańczony jest w wolnym tempie, w metrum trójdzielnym. Budowa jest dwuczęściowa. Jan z Domachowa Bzdęga – w Weselu biskupiańskim opisywał ten taniec następująco:
Para w środku tańczy, wirując w lewo lub w prawo zależnie od umiejętności jak w walcu, ale nie krokiem posuwistym, tylko dreptanym, całymi stopami (...). Wokół pary tworzą koło tancerze, którzy „służą” parze biegając rytmicznie jeden za drugim po obwodzie w lewo. Podczas biegu trzaskają batami trzymanymi w zewnętrznych rękach i powiewają chustkami weselnymi (...). Gdy melodia drugiej części kończy się, tancerze którzy „służą” przystają i trzy razy przytupują. Powtarzając cały taniec od pierwszego taktu biegną w kierunku przeciwnym. Na zakończenie melodii zawsze przytupują przed zmianą kierunku.
Wysłuchajcie teraz tradycyjnej melodii przodka szamotulskiego.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Przodek Szamotulski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Kurpie

Tańce kurpiowskie zachowały się niemal w niezmienionej formie. Do najpopularniejszych tańców kurpiowskich zaliczamy: olender, trampólka, okrąglak, polka trzęsiona, fafur, powolniak, żuraw, wyrwas, stara baba, oberek oraz konik.
Konik to prawdopodobnie najstarszy taniec kurpiowski, w trakcie którego tancerze naśladują bieg konia. Rozpoczyna się korowodem, kończy zaś tańcem par, które jednocześnie śpiewają. Typowym krokiem jest wyrzucanie nóg od kolana do tyłu. Posłuchaj fragmentu tego tańca.
Charakterystyczne dla tańców kurpiowskich jest rozpoczynanie ich korowodem oraz częste zmiany nastroju – żywe fragmenty przeplatają się z łagodnymi motywami tanecznymi. Najbardziej zróżnicowane są tańce weselne (powiązane także z innymi obrzędami) oraz tańce wieczorowe. Popularnymi są:
Powolniak - wbrew nazwie – zachowany jest w szybkim tempie. Spotyka się go zarówno w takcie parzystym, jak i nieparzystym. Prowadzi to nieraz do sytuacji, w której trzymiarowe kroki nie odpowiadają rytmowi. Para taneczna rozpoczyna taniec marszem, który w dowolnym momencie przeradza się w żywiołowe obroty. Często tancerka wykonuje je z niewielkim opóźnieniem, tworząc tym samym pewnego rodzaju kanon.
Okrąglak – taniec podobny do oberka. Zasadniczą różnicą jest jednak tempo – okrąglak wykonywany jest wolniej. Znany jest w kilku odmianach, m. in: cochany, suwany i chlapok.
Olender – jest to taniec wywodzący się z innych kultur, w szybkim tempie, w takcie 2/4. Tańczony przez dowolną liczbę par. Występuje w nim wiele figur zbiorowych, a także – co ciekawe – wzajemne nawoływanie się tańczących. Charakterystyczne jest powracanie w jego przebiegu polki kurpiowskiejpolki kurpiowskiej.
Czym charakteryzuje się powolniak? Zaznacz prawidłowe odpowiedzi.
- występuje w takcie parzystym lub nieparzystym
- wolnym tempem
- szybkim tempem
Warmia i Mazury
Panuje przekonanie, że tańce i zabawy na Warmii i Mazurach istniały od zawsze. Podobno wesela odbywały się nawet cały tydzień, a co niedzielę – w karczmach lub na świeżym powietrzu – miały miejsce zabawy taneczne. Często tańcom towarzyszyła kapela złożona ze skrzypiec, klarnetu, basu i bębenka.
1. Najpopularniejszymi tańcami Warmii i Mazur są szot i baba. Szot tańczony jest niemal przy każdej okazji – podczas wesel, chrzcin i większości zabaw. Dawniej był to taniec spokojniejszy, pozbawiony przytupywania, jednak obecnie tańczy się go wesoło, żywo przy tym przytupując. Zachowany jest w szybkim tempie, w takcie 2/4. Wskazane jest wykonywanie go wraz ze śpiewem. Podstawowym krokiem tańca jest krok polkowy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Szot. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Z kolei baba to wolny, ciężki taniec połączony z mocnym kiwaniem się z boku na bok odwzorowującym wyolbrzymiony chód starej kobiety. Babę tańczy się na Warmii krokiem o nazwie kulawy z bukaniem. Na Mazurach zaś tancerze starają się odejść od powolnego i ociężałego sposobu poruszania, dążąc do lżejszej formy. Wykonują babę krokiem polkowym. Dodatkowo – tańcu towarzyszy śpiew o babie. Wysłuchajcie tradycyjnej melodii baby.
Tańcem także wymagającym naszej uwagi jest koseder. Jego nazwa pochodzi od słowa „koso”, oznaczającego sposób tańczenia, polegający na wyrzucaniu nóg w różne strony. Koseder to taniec dwuczęściowy, w takcie 2/4. Należy do tańców, w których zachowała się stara forma tańca kołowego. Uczestnicy tańca śpiewają przy akompaniamencie muzyki. Gdy śpiew milknie, w tańcu pojawia się wirowa polka.

Przodek szamotulski to:
- taniec wielkopolski
- taniec mazurski
- taniec kaszubski
Połącz regiony z odpowiadającymi im tańcami.
walcerek, powolniak, walc Laura, szot
| Warmia i Mazury | |
| Kurpie | |
| Kaszuby | |
| Wielkopolska |
Zaznacz zdania prawdziwe.
- Wiwaty są najbardziej typowymi tańcami regionu kaszubskiego.
- Muzyka ludowa to taka, która jest przekazywana za pomocą notacji muzycznej.
- Tańcami, w których naśladowany jest ruch wykonywanej pracy, są kowal oraz szewc.
- Bulewé to taniec wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku.
Korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu tańców regionalnych, postarajcie się stworzyć ich definicję wraz z przedstawieniem kilku ogólnych cech charakterystycznych dla każdego regionu.
Odnajdź po jednym tańcu z regionu kurpiowskiego, wielkopolskiego, kaszubskiego oraz Warmii i Mazur, który nie został dziś przedstawiony. Opisz je.
Region Łowicki
Region łowicki, podobnie jak Kurpie, jest subregionemsubregionem Mazowsza. Jego folklor obejmuje rejony dawnego Księstwa ŁowickiegoKsięstwa Łowickiego, które było znacznie zamożniejsze niż otaczające je wówczas regiony. Dzięki temu poziom kultury we wsiach był wyższy, a to procentowało z kolei bogatą działalnością artystyczną.
1. Niepowtarzalny charakter folkloru łowickiego rozpoznawalny jest nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Zawdzięcza się to m.in. opublikowaniu zdjęć mieszkańców w łowickich strojach pod artykułem pt. Współczesna Polska w czasopiśmie National Geographic w marcu 1933 r. Nie bez znaczenia pozostaje również powieść pt. Chłopi Władysława Reymonta, pisana na terach łowickich. Najbardziej charakterystycznym elementem folkloru są rękodzieła, muzyka, taniec oraz strój – jeden z najpiękniejszych strojów ludowych Polski.
Dla tańców regionu łowickiego reprezentatywne jest metrum trójdzielne (3/4 lub 3/8); za najpopularniejsze formy taneczne uznajemy:
Oberek – to wesoły, skoczny taniec weselny, polegający na szybkim wirowaniu tańczących par. Początkowo pary obracają się w jednym kierunku, zaś na okrzyk drużby – zmieniają go. Wszystkie części taktu są w oberku akcentowane jednakowo. Wysłuchajcie melodii tego tańca.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Oberek Weselny: Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Kujon – taniec podobny do kujawiaka, o melancholijnym wyrazie i zmiennym tempie.
Chodzony – wolny taniec korowodowy o ceremonialnym charakterze. Tańcząc go, pary powinny dostojnie poruszać się po linii koła. Na ogół wykonywany podczas wesel i różnego rodzaju zabaw.
Różnego rodzaju walce.
Oprócz tańców zachowanych w metrum trójdzielnym, odnajdziemy także:
Klapok – taniec w metrum dwudzielnym, składający się z dwóch części. W pierwszej para taneczna wykonuje polkę, zaś w drugiej – klaszcze dłońmi o uda i w dłonie.
Polka – najbardziej znany taniec w Polsce. Jest to taniec parowy, zachowany w szybkim tempie (takt 2/4), wirowy. W innych regionach można spotkać jego odmiany.
Ziemia Rzeszowska i Lubelska
Wśród najpopularniejszych tańców regionu rzeszowskiego znajdują się:
Krzyżak rzeszowski, którego nazwa pochodzi od tańczenia „po krzyżu” (wykonywany przez 4 pary, które zbliżają się do siebie);
Cebulka, czyli bardzo prosty, wesoły taniec w metrum trójdzielnym; występuje w nim element gonitwy, tancerki wykonują ozdobne ruchy rąk;
Polka bez noge, charakteryzująca się ugięciem nogi i obniżeniem w pionie kroku tanecznego na pierwszej mierze taktu; w niektórych miejscach tańczono ją z kieliszkiem na głowie, co determinowało prostą postawę;
Polka gacok– wesoły taniec wykonywany w parach z elementami korodowu tanecznego, w którym podstawowym krokiem jest drobny kroczek;
Chodzony.
Śpiew, muzyka i taniec to również ważne elementy tradycji Lubelszczyzny. Najstarszymi tańcami na tej ziemi są tańce korowodowe, podczas których śpiewano przyśpiewki nawiązujące do charakteru obrzędu. Przykładem może być ten o nazwie: taniec z rózgą weselną, będącą symbolem małżeństwa; wykonywano go podczas wesela.
Wszystkich tańców lubelskich jest około 40. Wśród tych przeznaczonych dla par zaliczamy walce, polki, oberki, przyjmujące różnorodny kształt. Są to też m. in.:
Walczyk lubelski – biłgorak – najbardziej liryczny, wdzięczny, o dużej płynności ruchów taniec lubelski. Często tańczono go pod koniec wesela, by wprowadzić poczucie nostalgii. Taniec poprzedzony jest przyśpiewką: Nie wydumas nic jenacy, jeno co ci sam Bóg przeznacy.... Wysłuchajcie jego melodii.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Walc Lubelski - Świeć miesiączku. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Mach – dwuczęściowy taniec, gdzie część pierwsza jest wolna, zaś druga – żywiołowa i wesoła. Często jedna z par popisuje się swoimi umiejętnościami tanecznymi na środku, wykonując taniec solowy w kole utwrzonym przez inne pary. Tańcowi towarzyszą okrzyki; na koniec tancerze głośno wykrzykują „mach!”. Posłuchajcie jego melodii.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Mach. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.
Cygan – taniec zachowany w rytmie polki. Zaczyna się wolno, kończy w tempie szybkim. Po osiągnięciu granicznego tempa, instrumentaliści przestają na chwilę grać, aby po chwili powrócić do wolnej melodii i zacząć na nowo. Tancerze, którzy przez zmęczenie nie mogą powtórzyć tańca, ustępują miejsca innym. Wysłuchajcie fragmentu jego melodii.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Cygan. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Do najpopularniejszych instrumentów używanych na Lubelszczyźnie należały skrzypce, basy i bębenki. Oryginalnym instrumentem jest również suka biłgorajskasuka biłgorajska – zrekonstruowana pod koniec XX wieku na podstawie akwareli Wojciecha Gersona, ponieważ do naszych czasów nie przetrwał ani jeden egzemplarz tego instrumentu. Do tańców Lubelszczyzny należą m.in. cygan, mach, osa, polka podlaska, śpioch, reczka oraz oberek.

Posłuchaj kapeli lubelskiej w typowym składzie instrumentalnym: skrzypce i bęben.
Posłuchaj polki lubelskiej granej przez autentycznego muzyka ludowego, zwróć uwagę na instrument solo.
Wskaż instrument, który słyszałeś w polce lubelskiej.
- skrzypce
- dudy
- harmonia
- skrzypce diabelskie
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Na nagraniu Taniec lubelski „Cygan”. Melodia jest szybka, skoczna, radosna. Liczy się na dwa.
Śląsk
Najpopularniejszym tańcem Górnego Śląska jest trojak. Rozpowszechniony jest on w całej Polsce (na Śląsku Cieszyńskim jest nazywany zagrodnikiem). Nazwa pochodzi od liczby wykonawców – dwie tancerki i jeden tancerz. Taniec tańczy dowolna liczba trójek. Melodia składa się z dwóch części: pierwszej – spokojnej, w takcie 3/4 oraz drugiej – żywiołowej, w takcie 2/4. Wysłuchajcie jej.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Trojak. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Tańcami zabawowymi Śląska są m. in. gąsior, zajączek, diobołek, myszka oraz:
Koziorajka – trójkowy taniec Śląska Cieszyńskiego, zachowany w metrum 2/4 o wyraźnej budowie trzyczęściowej. Jest to taniec prosty, dlatego skierowany przede wszystkim do dzieci. Wysłuchajce i spróbujcie wyznaczyć początki kolejnych części.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Koziorajka. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
Gołąbek – taniec Górnego Śląska; melodia składa się z dwóch części (pierwsza jest wolniejsza od drugiej), zachowana w metrum parzystym.
Nie chcę cię znać – taniec w rytmie walca; jego ideą jest figlarna zabawa tańczącej pary, która gestami oraz mimiką podkreśla słowa nie chcę cię znać. Taniec posiada kilka odmian melodycznych, wysłuchajcie jednej z nich.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Utwór muzyczny: Nie chce cię znać. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
Tańcami zabawowymi Śląska są:
- gąsior
- myszka
- trojak
Region Żywiecki
Najpopularniejszym tańcem regionu żywieckiego jest hajduk – taniec wywodzący się z Węgier. Na ogół wykonywany w parach, choć można też spotkać odmianę grupową lub solową. Ma charakter popisowy – tancerz‑góral wykonuje m. in. drobne kroki, popisowe skoki, uderzenia ręką o uniesioną nogę, głębokie przysiady. Wszystkie te motywy taneczne mają za zadanie wzbudzić podziw u towarzyszącej tancerki lub u pozostałych par. Taniec prowadzony jest przez wodzireja, który daje sygnał do zmiany kroków. Melodia zachowana jest w metrum 2/4, często pojawiają się zmiany agogiczne.
Tańcami wykonywanymi w parach są również: obyrtka i siustany . Obyrtka lub – inaczej – obyrtany to wirowy taniec, lubiany przez górali żywieckich. Niestety – tańczony jest coraz rzadziej. Podobnie jak w hajduku, tak tutaj taniec przeplatany jest przyśpiewką o satyrycznym lub improwizowanym tekście, w zależności od sytuacji. Melodia jest jednoczęściowa, zachowana w takcie 2/4. Zgodnie z tradycją, wykonuje ją dwóch muzyków (skrzypek i dudziarzdudziarz).
Oprócz wymienionych istnieją także:
Krzyżok – taniec zbiorowy, tańczony przez cztery pary;
Szewiec – taniec podobny do kaszubskiego szewca, w którym naśladowana jest praca szewca;
Koń – jest to forma korowodu prowadzonego przez przewodnika wokół domostwa.
Folklor górski - Podhale
Najbardziej rozpoznawalny pośród folkloru w Polskich Karpatach jest folklor podhalański.
Kapela góralska składa się z prymistyprymisty, który na skrzypcach i przewodniczy kapeli, kilku innych skrzypków oraz muzyka grającego na basach, instrumencie podobnym do kontrabasu. Wcześniej grano także na złóbcokachzłóbcokach i oktawkachoktawkach. Charakterystyczną cechą w śpiewie są wysokie partie męskie.
Posłuchaj pieśni podhalańskiej Idzie dysc, zwróć uwagę na brzmienie instrumentów oraz partię wokalną.
Wskaż instrumenty wchodzące w skład kapeli podhalańskiej.
- Ilustracja do zadania
- Ilustracja do zadania
- Ilustracja do zadania
- Ilustracja do zadania
- Ilustracja do zadania
Taniec zbójnicki jest tańcem korowodowym, wykonywanym tylko przez mężczyzn. Używane są w nim ciupagiciupagi, które nawiązują do przeszłości, kiedy to był tańcem pasterskim i wojennym. Zachowany jest w bardzo szybkim tempie, w takcie 2/4. Powinno go wykonywać co najmniej 4 mężczyzn, z nienaganną kondycją fizyczną (w XIX wieku mógł go tańczyć tylko jeden góral). Jak wspomniano – taniec zbójnicki jest rodzajem suity. Łączy ona w sobie m. in. kroki marszowe, ozwodne (czyli wolne), krzesane (czyli szybkie). Są one oddzielane przyśpiewkami, które mogą pojawiać się także przed rozpoczęciem tańca i prezentowane są przez harnasia, czyli prowadzącego taniec. Właściwy zbójnicki pojawia się po wstępnym biegu po kole i krokach ozwodnego. W trakcie niego tancerze – maszerując – uderzają parami o główki ciupagciupag, a następnie rzucają nimi do środka koła i rozpoczynają przysiady. Po ostatnim – wybijają się do góry. Ta część tańca jest najbardziej widowiskowa. W kolejnej fazie podnoszą ciupagi i maszerują w kole. Taniec zbójnicki ukazuje siłę i wytrzymałość mężczyzn.
Zaznacz określenia odnoszące się do tańca zbójnickiego.
- ciupaga
- harnasie
- walka dwóch mężczyzn
Taniec góralski jest przeznaczony dla pary, a najistotniejszą jego cechą jest brak bliskiego kontaktu tancerzy przez większość czasu. Zachowany jest w metrum dwumiarowym (2/4), w tempie szybkim. Składa się z kilku kroków tanecznych wykonywanych w ustalonej kolejności. Są to: kroki ozwodne, krzesane, drobne. Na koniec tancerz obejmuje tancerkę i się z nią okręca – jest to krok zwyrtany. Poza określonymi krokami tancerz może improwizować, dodając np. podskoki, przytupy, klaskanie. Podczas popisów tancerza tancerka tańczy drobnym krokiem. Jest to taniec zalotny – mężczyzna popisuje się przed partnerką, a ta – ocenia go.
Folklor górski - Beskidy
Wysłuchaj Wiązanki melodii beskidzkich i zwróć uwagę na instrumenty użyte w tym utworze. Czy potrafisz rozpoznać nazwy obu instrumentów? To skrzypce i gajdygajdy.
Tańcem składającym się z dwóch części: pierwszej, w której para taneczna wykonuje polkę oraz drugiej, w której klaszcze dłońmi o uda i w dłonie, jest:
- klapok
- koziorajka
- powolniak
Połącz regiony z odpowiadającymi im tańcami. Uwaga - do jednego regionu pasują dwa tańce.
polka bez noge, taniec góralski, kujon, mach, oberek
| Region lubelski | |
|---|---|
| Region łowicki | |
| Podhale | |
| Ziemia Rzeszowska |
Czy uważasz, że kultywowanie folkloru jest Polsce potrzebne? Odpowiedź uzasadnij.
Stylizowana muzyka ludowa
Muzyka stylizowana to taka, w której twórca wykorzystuje pewne środki kompozytorskie charakterystyczne dla innej epoki, środowiska, czy też indywidualnego stylu innego kompozytora. Kompozytorzy na całym świecie często inspirują się muzyką ludową tworząc kompozycje muzyki klasycznej, wówczas mówimy o stylizowanej muzyce ludowej. Wśród znanych kompozytorów polskich, którzy czerpali z muzyki ludowej możemy wymienić takich twórców jak: Fryderyk Chopin (1810‑1849), Stanisław Moniuszko (1819‑1872), Henryk Wieniawski (1835‑1880), Ignacy Jan Paderewski (1860‑1941).
Posłuchaj kilka fragmentów utworów muzyki klasycznej inspirowanych muzyką ludową.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Nagranie Kujawiaka a‑moll, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonywany jest przez skrzypka i pianistę. Muzyka bardzo się zmienia, części smutne, rzewne i spokojne przeplatają się z częściami ognistymi, dynamicznymi. Utwór liczy się na trzy.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Nagranie Mazurka B‑dur Fryderyka Chopina. Na nagraniu wykonany na fortepianie Mazurek. Utwór jest bardzo skoczny, radosny, ma charakterystyczny rytm. Utwór ma formę ronda: refren jest bardzo wesoły i energiczny - jego melodia wznosi się ku górze, kuplety są spokojniejsze.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DgmLDzV3
Na nagraniu krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, autorstwa Ignacego Jana Paderewskiego. Utwór wykonany jest na fortepianie. Jest żywiołowy, wesoły, szybki, w metrum dwie czwarte. Nastrój utworu często się zmienia. Pierwsza część utrzymana jest w rytmie krakowiaka. Druga część jest nostalgiczna, trochę dramatyczna. Trzecia część jest powtórzeniem pierwszej z drobnymi zmianami.
Uporządkuj utwory muzyki stylizowanej w takim porządku, w którym będą odtwarzane.
Henryk Wieniawski, <i>Kujawiak a-moll</i>, Fryderyk Chopin, <i>Mazurek B-dur</i>, Ignacy Jan Paderewski, <i>Krakowiak Fantastyczny</i>
| Utwór 1 | |
| Utwór 2 | |
| Utwór 3 |
Wskaż polskiego etnografa, który działał w XIX wieku.
- Oskar Kolberg
- Fryderyk Chopin
- Stanisław Moniuszko
- Henryk Wieniawski
Słownik pojęć
inaczej: rolniczy
prymitywna ludowa wiolonczela o 2‑4 strunach pełniąca funkcję instrumentu towarzyszącego
instrument z grupy membranofonów składający się z korpusu i jednej lub 2 membran
taniec wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku; nazwa oznacza opłatę pobieraną przez właściciela byka za dopuszczenie do niego krowy
jest to laska góralska w formie siekierki o lekkim żeleźcu i wydłużonym stylisku; ma mocno okute żeleźce, czasem z „wąsami”, pozwalające na podniesienie się np. w czasie wspinaczki albo zadanie ciosu
muzyk grający na dudach
nauka opisująca tradycyjną kulturę różnych ludów
ogół elementów kulturowych danego regionu - muzyka, taniec, zwyczaje, przyśpiewki, czy powiedzenia. Folklor nabrał na znaczeniu w epoce romantyzmu, w której to kompozytorzy często w swoich pracach odwoływali się do kultury ludowej; przykładem takiego zjawiska mogą być miniatury muzyczne - Mazurki, które tworzył Fryderyk Chopin
instrument z grupy aerofonów stroikowych
instrument muzyczny składający się z rozciąganego podczas gry miecha oraz z dwu klawiatur guzikowych
zespół muzyczny wykonujący muzykę ludową
ur. 22 II 1814, Przysucha, zm. 3 VI 1890, Kraków, syn Juliusz Krzysztofa[,](http://syn Juliusza Krzysztofa,) folklorysta, etnograf, muzyk i kompozytor.
Od 1875 członek AU; autor monumentalnego dzieła Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce (1857–90) oraz Obrazów etnograficznych (1882–91); w dziełach tych zawarł zebrany przez siebie podczas 50 lat wędrówek po kraju olbrzymi materiał ukazujący życie, kulturę i twórczość ludową, czym stworzył podstawy polskiej folklorystyki i etnografii; cały dorobek Kolberga, zarówno materiały wydawane za jego życia, jak i zachowane w rękopisach, jest zebrany w Dziełach wszystkich (do 2003 ukazało się 71 tomów; dalsze w opracowaniu); kompozycje muzyczne Kolberga, oparte w większości na motywach ludowych, obejmują utwory fortepianowe, pieśni oraz 3 utwory sceniczne.
zwyczajowa nazwa kompleksu dóbr arcybiskupów gnieźnieńskich rozciągających się wokół Łowicza. Dzięki licznym nadaniom królewskim oraz sejmowym wzrastało gospodarczo i w XVI w. obejmowało 2 miasta (Łowicz i Skierniewice) oraz 116 wsi. Począwszy od Jakuba Uchańskiego, arcybiskupi gnieźnieńscy używali tytułu pierwszego księcia, czyli pierwszego w hierarchii dostojnika po królu. Po 1793 r. ziemie te przeszły na własność rządu pruskiego pod zwyczajową nazwą Księstwo Łowickie.
(inaczej rëboczi tuńc – z j. kaszubskiego) jest to taniec kaszubski wyrażający radość rybaków z udanych łowów, wykonywany przez mężczyzn
jest to rodzaj muzyki przekazywany z pokolenia na pokolenie drogą ustną. Muzyka ta jest istotną częścią spuścizny kulturowej danego regionu.
Kompozycje ludowe:
- mają etniczny charakter,
- są najczęściej anonimowe,
- spełniają określoną funkcję społeczną (np. towarzyszy obrzędom lub zabawom),
- przekazywane są ustnie.
Do dzisiaj przetrwała na wsi. W miastach jest wykonywana przez profesjonalne zespoły ludowe.
ludowy instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych, spokrewnione ze Żłóbcokami. Podobnie jak Żłóbcoki posiadają cztery struny i nie posiadają wcięcia w talii. Wyszły z użycia pod koniec XIX wieku. Pochodzą z rejonu Pienin.
taniec kurpiowski, którego podstawowym krokiem jest krok dosuwany, akcentowany przytupem i podkreślony niewielkim ugięciem kolan. Oprócz niego występują: obroty, podskoki, przysiady oraz – co ważne – elementy improwizacji. Melodia w polce kurpiowskiej jest często powtarzana kilkakrotnie.
muzyk w kapeli ludowej grający główną melodię
instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych
jest to część większego regionu, wyodrębniona ze względu na charakterystyczny zespół cech
instrument smyczkowy, na którym gra się (skraca struny) techniką paznokciową
osoba prowadząca tańce na różnych zabawach (m. in. wesela, bale)
ludowy instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych (chordofony), zwany też gęślikami podhalańskimi. Instrumenty te są wykonywane z jednego kawałka drewna, nie posiadają wcięć w talii i posiadają cztery struny. Wydają ciche i piskliwe dźwięki. Obecnie instrument jest zastępowany skrzypcami.