R1dTBhQdxOP4W1
Fotografia przedstawia dwie kobiety w strojach kaszubskich. Zdjęcie jest zrobione od tyłu. Kobiety ubrane są w białe bluzki i spódnice, na nie nałożone mają czerwone wzorzyste kamizelki. Na głowie czepce z szarfami. Na środku napis: Czy wszędzie w Polsce muzykowano tak samo?

Czy wszędzie w Polsce muzykowano tak samo?

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Przejdźmy do tematu

Regiony folklorystyczne Polski

FolklorFolklorFolklor to materialne i niematerialne dziedzictwo kultury ludowej. Folklor regionalny składa się z wielu elementów, do których zaliczamy m.in.: stroje ludowe, sztukę ludową, obrzędy, zwyczaje, gwarę, wierzenia, podania, legendy, przysłowia, rzemiosło, budownictwo oraz muzykę. Muzyka ludowaMuzyka ludowaMuzyka ludowa to również szeroki zakres pieśni, tańców, instrumentów, kapelKapelakapel. Najbardziej znanym badaczem polskiego folkloru był etnografEtnografiaetnograf Oskar KolbergKolberg Oskar HenrykOskar Kolberg.

RyZK89j1MHtaZ
Ilustracja przedstawia mapę folklorystyczną Polski. Na ilustracji umieszczone są aktywne punkty, po wybraniu których wyświetli się dodatkowa informacja: 1. Folklor góralski z podhalańskim na czele jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych nie tylko w Polsce, ale również na świecie. Charakterystyczny dla regionu jest męski taniec – zbójnicki., 2. Kaszubów wyróżnia język, który jest nie tylko gwarą, ale oddzielnym językiem regionalnym, w którym wydawane są książki i czasopisma, emitowane są programy radiowe i telewizyjne, uczniowie w szkołach uczą się tego języka, a nawet mogą zdawać maturę., 3. Z Krakowa i okolic wywodzi się krakowiak – polski taniec narodowy. Kraków słynie również z budowy szopek bożenarodzeniowych., 4. Z Kujaw wywodzi się taniec kujawiak – jeden z pięciu polskich tańców narodowych., 5. Kurpie to region na terenie Puszczy Zielonej i Puszczy Białej z reprezentacyjną wsią Kadzidło, w której do dziś pielęgnuje się dawne tradycje. Kurpie słyną także z Niedzieli Palmowej w Łysych, gdzie odbywa się konkurs na największą palmę., 6. Lubelszczyzna jest regionem, w którym krzyżowało się kilka kultur ludowych. W regionie tym powstają piękne pisanki, zdobione gorącym pszczelim woskiem, a następnie barwione., 7. Śląsk jako region Polski, najczęściej dzielony jest na odrębne części: Dolny Śląsk, Górny Śląsk i Śląsk Opolski. Ślązacy posługują się również gwarą, uznaną za dialekt języka polskiego., 8. Obecnie Wielkopolskę zamieszkuje kilka grup etnograficznych: Bambrzy, Biskupianie, Olędrzy, Chazacy, Krajniacy, Pałuczanie, Mazurzy Wieleńscy i Tośtoki. Z Wielkopolską związane są legendy o powstaniu państwa Polskiego.
Mapa folklorystyczna Polski, online‑skills, CC BY 3.0
RjsBdnxqhGNgL
Ćwiczenie 1
Grafika przedstawia mapę z regionami folklorystycznymi Polski, m.in. Wielkopolska, Dolny Śląsk, Górny Śląsk, Małopolska, Lubelszczyzna, Kurpie, Podlasie, Warmia, Pomorze, regiony górskie. W Wielkopolsce dodatkowo wskazano grupy etnograficzne: Bambrzy, Biskupianie, Olędrzy, Chazacy, Krajniacy, Pałuczanie, Mazurzy Wieleńscy i Tośtoki.
Mapa folklorystyczna Polski, online‑skills, CC BY 3.0
Ćwiczenie 1
ReSuQz4ma8QqD
Wymień cztery regiony folklorystyczne Polski.

Muzyka ludowa

R1LH7CU4OLZHT
Obraz „Owczarek” Józefa Chełmońskiego
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Muzyka ludowa, muzyka ludu, różnorodnie rozumiana w zależności od przyjętej definicji ludu. Nauka europejska nawiązywała do interpretacji pojęcia ludu pojawiającej się u Rzymian, którzy rozróżniali dwa znaczenia tego terminu: populus (wspólnota wszystkich obywateli) i vulgus (niższa warstwa społeczeństwa). Zainteresowanie muzyką ludową zaznaczyło się od epoki Oświecenia; powstałe wówczas definicje twórczości ludowej podkreślały moment zbiorowego tworzenia.

Źródło: red. Andrzej Chodkowski, Encyklopedia muzyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995

Cechą wyróżniającą polską muzykę ludową jest związek z życiem wspólnotowym wyznaczonym tak przez cykl rodzinny i kalendarzowy. Na cykl kalendarzowy zaś składają się rok liturgiczny i agrarnyAgrarnyagrarny. Do cyklu rodzinnego zaliczamy m.in.: pieśni chrzcinowe, kawalerskie, panieńskie, weselne, pogrzebowe, natomiast do kalendarzowego m.in. pieśni adwentowe, kolędy, śpiewy dyngusowe, gaikowe, sobótkowe, pieśni żniwne i dożynkowe

Tańce

Prawdopodobnie już nie raz spotykaliście się z określeniem „tańce regionalne”. Ale czy zastanawialiście się, jak wiele ich jest i co dla poszczególnych tańców jest najbardziej charakterystyczne? Lub – przy jakich okazjach najczęściej się je wykonuje? W Polsce jest wiele różnych folklorystycznych regionów. W każdym z nich na przestrzeni wieków wykształciły się różne tańce. Na ich odmienność wpłynął nie tylko temperament mieszkańców, ale i ukształtowanie ziemi, dominujące obrzędy, czy też szczególnie ważne czynniki socjologiczne.

Kaszuby

Pierwszym z ważniejszych tańców regionu jest szewc – popularny szczególnie w Cetniewie i okolicach. Jego nazwa pochodzi od sposobu tańczenia – tancerze naśladują ruchy szewca nawijającego dratwę i wbijającego kołki w podeszwę buta. Taniec ten wykonywany jest przez kobiety i mężczyzn, parami, choć szczególnie jest lubiany przez dzieci. Często towarzyszy mu śpiew. W jego melodii możemy wyróżnić trzy części – część pierwszą zachowaną w metrum 3/4 oraz część drugą i trzecią – obie zachowane w metrum 2/4. Wysłuchajcie jej.

R1LJVgnmvuCLX1
Utwór muzyczny: Szewc – taniec kaszubski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Tańcem, w którym również imituje się pracę, jest kowal. Ten ulubiony taniec zespołów dziecięcych odznacza się naśladowaniem pracy kowala poprzez bicie młotem i rozdmuchiwanie ognia. Melodia, która za chwilę zabrzmi, posiada pierwiastki niemieckie i jest trzyczęściowa. Część A i B zachowana jest w takcie 6/8, natomiast cz. C – na skutek wpływów polki – w takcie 2/4.

RTqpYRJVdvzot1
Utwór muzyczny: Kowal – taniec kaszubski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Charakterystycznymi tańcami kaszubskimi jest także kùflôrz, czyli taniec rybaków trzymających kufel piwa w ręku i wyrażających przy tym radość z udanych łowów, oraz owczarz, wywodzący się z obrzędów powitania wiosny, podczas których wypędzano na pastwiska owce po tzw. postrzyżynach. Obecnie jest to zabawa taneczna zachowana w formie kaszubskiego walczyka (co sugeruje, że zachowany jest w metrum trójdzielnym). W tańcu nie ma ograniczenia liczby uczestników – jedynym warunkiem jest jeden mężczyzna lub chłopiec więcej niż pań. Chłopiec, który nie ma partnerki, jest „owczarzem” i trzyma owczarski kij, przez który skacze w trakcie zabawy. Taniec jest bardzo wesoły, na ogół wykonuje się go z przyśpiewką.

Raa2nGgNljTzm
Ilustracja interaktywna przedstawia: Dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich. Fotografia przedstawia dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich. Dziewczynki mają wianki na głowie ze sztucznych kwiatów, chłopcy natomiast kapelusze ze wstążką w kolorze czerwonym. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Jak już wspomnieliśmy – tańce często związane są z obrzędami. Jednym z przykładów może być kaszubski polonez. Zachowany jest w takccie 3/4. Tańczy się go nad ranem w dniu zakończenia wesela. Prowadzony jest na ogół przez młodą parę, którą wyprzedza zespół muzyczny. Korowód pokonuje liczne przeszkody, aż w końcu para młoda wchodzi po pochyłej desce na stół, na której następnie się całuje. Wszyscy weselnicy – w ślad za nimi – czynią to samo.
Dziecięcy zespół taneczny w strojach kaszubskich, polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Wartym poznania jest również walc kaszubski – Laura, będący głęboko zakorzeniony w tradycji Kaszub. Jego forma wyróżnia się wśród polskich tańców spokojem, łagodnością oraz szczególnie ładną i wdzięczną melodią o dwuczęściowej budowie, zachowaną w takcie 3/4. Część pierwsza melodii jest urozmaicona figurami tanecznymi, natomiast w części drugiej para wykonuje jedynie obroty walca po obwodzie koła. Jest popularny w grupie starszych dzieci. Wysłuchajcie przykładowej melodii takiego walca wykonanej przez skrzypce.

R5wbLbjajG75u1
Utwór muzyczny: walc kaszubski – Laura. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Co ciekawe – taneczny folklor Kaszub to także tzw. tańce wyszydzenia. Dedykowane są tym, którzy zachowują się niestosownie. Wykonanie takiego tańca miało dać do zrozumienia danej osobie, że nie jest mile widziana w towarzystwie. Przykładem może być choćby taniec bulewéBulewébulewé, wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku. W tańcu uczestniczy kilka par oraz dziad i baba. W czasie popisowego tańca tancerzy wkracza dziad chcący zebrać pieniądze za pokaz umiejętności tańczących. Po chwili jest jednak karcony przez babę, której tłumaczy, że jedynie zarabiał pieniądze ciężko pracując. W końcu ktoś z tłumu ogłasza, że wśród oglądających taniec jest osoba postępująca podobnie.

R1WBLgLTWfh5R
Ćwiczenie 2
Tańcem wyszydzenia w regionie kaszubskim jest: Możliwe odpowiedzi: 1. owczarz, 2. bulewé, 3. powolniak

Chlubą Kaszubów jest ich mowa. Język kaszubski, w odróżnieniu od innych regionów w naszym kraju, jest żywy w mowie i piśmie. Znanym badaczem tego języka był Bernard Sychta (1907‑1982), ksiądz z Sierakowic. Posłuchaj, jak brzmią kaszubskie nuty, czyli abecadło kaszubskie. Śledź tekst i obrazki.

RZmRiI749QxC2
Ilustracja interaktywna przedstawia kaszubskie nuty, KASZËBSCZÉ NÓTË. Plansza z rysunkami ukazuje alfabet kaszubski. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetlona informacja dodatkowa: KASZËBSCZÉ NÓTË, wykonawca: Zespół Kaszubki z Chwaszczyna oraz pojawi się możliwość odtworzenia utworu. Utwór jest nagrany w języku kaszubskim. Wykonuje go zespół wokalny, złożony z kobiet przy akompaniamencie akordeonu. Na przemian występują: wolna część - śpiewana przez solistkę i szybka część - śpiewana przez zespół.
Kaszubskie nuty, Źródło: zpe.gov.pl

Kaszubskie nuty to tradycyjna pieśń‑wyliczanka, która stała się jednym z najbardziej  rozpoznawalnych elementów folkloru kaszubskiego. Odtwórz Kaszubskie nuty jeszcze raz i spróbuj zaśpiewać melodię z tekstem. Pod tekstem oryginalnym znajdziesz tłumaczenie na język polski.

50

Kaszëbsczé nótë

To je krótczé, to je dłudżé, to kaszëbskô stolëca

to są basë, to są skrzëpczi, to òznôczô Kaszëba.

Òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je ridel, to je ticz, to są chòjnë, widłë gnojné.

Chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je prosté, to je krzëwé, to je slédné kòło wòzné.

Slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To są hôczi, to są ptôczi, to są prësczé półtorôczi.

Hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je klëka, to je wół, to je całé, a to pół.

Całé, pół, klëka, wół,

hôk, ptôk, półtorôk,

slédné kòło wòzné, prosté, krzëwé,

chòjnë, widłë gnojné, ridel, ticz,

òznôczô Kaszëba, basë, skrzëpczi,

krótczé, dłudżé, to kaszëbskô stolëca.

To je môłé, a to wiôldżé, to są jinstrumenta wszelczé.

50

Kaszubskie nuty

To jest krótkie, to jest długie, to kaszubska stolica.

To są basy, to są skrzypce, to oznacza Kaszubę.

Oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,

krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest szpadel [rydel], to jest tyczka, to sosny, widły do gnoju.

Sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,

oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,

krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest proste, to jest krzywe, to tylne koło wozu.

Tylne koło wozu, proste, krzywe,

sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,

oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,

krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To są haczki [motyki do kopania ziemniaków], to są ptaki, to są pruskie półtrojaki.

Haczka, ptak, półtrojak,

tylne koło wozu, proste, krzywe,

sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,

oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,

krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest jarzmo, to jest wół, to jest cały, a to pół.

Cały, pół, jarzmo, wół,

haczka, ptak, półtrojak,

tylne koło wozu, proste, krzywe,

sosny, widły do gnoju, szpadel, tyczka,

oznacza Kaszubę, basy, skrzypce,

krótkie, długie, to kaszubska stolica.

To jest małe, a to wielkie, to są instrumenty wszelkie.

Tekst i tłumaczenie za: http://naszekaszuby.plOtwiera się w nowym oknie

Ćwiczenie 3
RdcGPWzbgJKJv
Fragmenty utworów ludowych. Nagrane są w następującej kolejności: Kaszubskie nuty, Cygan, Konik, Czerwone jabłuszko.
Rw1GGQOk6rHLt
Odpowiedz na pytanie: Jakie instrumenty są charakterystyczne dla kapeli kaszubskiej? Możliwe odpowiedzi: 1. burczybas, 2. harmonia, 3. trąbka, 4. diabelskie skrzypce.
RsjpJEUOmia2G
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe na temat pieśni "Kaszubskie nuty".

Kujawy

Ludowa kapela kujawska składała się z dwojga skrzypiecSkrzypceskrzypiec, basówBasybasów, zwanych Maryną, i bębenkaBębenbębenka. Z czasem w skład kapeli weszły inne instrumenty, m.in. harmoniaHarmoniaharmonia.

Najbardziej znanym tańcem regionalnym jest kujawiak. Utwory ludowe często wykonywane są przez innych artystów. Posłuchaj kujawiaka Czerwone Jabłuszko w wykonaniu Chóru i Orkiestry Polskiego Radia.

R1Db7F8kLWG1U
Na zdjęciu dwie pary w strojach kujawskich. Mężczyźni mają na głowie czapkę - rogatywkę. Ubrani są w białą lnianą koszulę, związaną przy szyi, ozdobną czerwoną wstążeczką, krótki kaftan z długimi rękawami zwany jaką, uszyty z czerwonego sukna, katankę, czyli kamizelkę bez rękawów, długą do bioder, szytą z granatowej tkaniny, ozdobioną na piersiach naszyciami, niebieskie spodnie oraz czerwony wełniany pas. Jedna z dziewcząt ma na głowie czółko w jasnych kolorach, druga niebieską chustę. Ubrane są w: białą koszulę, kabat, czyli kaftanik z ozdobną pelerynką, trzy spódnice. W strojach dominuje kolor niebieski. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Czerwone jabłuszko wykonawca: Chór i orkiestra symfoniczna Polskiego Radia oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Nagranie rozpoczyna się rzewną melodią graną przez instrumenty smyczkowe. Potem głos męski śpiewa: Czerwone jabłuszko po ziemi się toczy tę dziewczynę kocham co ma siwe oczy, odpowiada mu chór męski. Potem dialog podejmuje kobieta - śpiewa wysokim głosem, odpowiada jej chór żeński. Następnie soliści śpiewają razem refren. Melodia składa się z dwóch części: jedna jest smutna i rzewna, druga troszeczkę szybsza, nadal utrzymana w smutnej tonacji molowej. Utwór jest w metrum trójdzielnym.
Tancerze w strojach kujawskich, Źródło: zpe.gov.pl
R1U6zFY46ucxk1
Ćwiczenie 4
Wybierz właściwe określenia melodii „Czerwone jabłuszko”: 1. szybka 2. spokojna 3. smutna 4. wesoła 4. w metrum trójdzielnym 5. w metrum dwudzielnym
R1H0E7eYJVPfN
Ćwiczenie 4
Wskaż cechy kujawiaka.

Wielkopolska

Wielkopolska to jeden z najstarszych regionów Polski. Nic więc dziwnego, że obfituje nie tylko w różnordodne tańce, ale też w instrumenty i stroje ludowe. Tańce wielkopolskie są bardziej dostojne i poważne, niż te wywodzące się z innych regionów. Do najbardziej reprezentatywnych tańców należą wiwaty, przodki, foreje, chodzone (czyli prototypy poloneza) oraz liczne zabawy taneczne. Spotyka się tu tańce popisowe, które wykonuje jedna para. W tym regionie nie ma też zwyczaju wspólnych tańców starszyzny z młodzieżą. Na ogół młodzi tworzą krąg wokół „pary popisowej” lub wokół tańczącej starszyzny.

RWROIzIEqecgP
Ilustracja interaktywna przedstawia: Rodzina z Biskupizny w strojach ludowych. Fotografia przedstawia rodzinę z Biskupizny w strojach ludowych. Na zdjęciu znajduje się kobieta, mężczyzna i ich sześcioro dzieci: dwie dziewczynki i czterech chłopców. Matka i córki ubrane są w różowe suknie i białe fartuchy, natomiast na głowach mają białe turbany. Ojciec i jego synowie mają czarne spodnie i koszulki oraz fioletowe marynarki z jasnymi guzikami. Na głowach mają czarne kapelusze. Jeden z chłopców, który nosi okulary, gra na skrzypcach. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Charakterystycznym tańcem jest walc wielkopolski, czyli walcerek. Jest to trójmiarowy taniec wykonywany w parach. Można dopatrywać się w nim wpływów walca niemieckiego, z tą różnicą, że w walcu niemieckim mamy do czynienia z przedtaktem. W walcu wielkopolskim występują silne pierwiastki polskiej melodyki, która zbliża go do kujawiaka.
Rodzina z Biskupizny w strojach ludowych, polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Najbardziej typowymi tańcami Wielkopolski są wiwaty. Cechują się między innymi silnym związkiem z pieśniami, nieregularnością budowy, zróżnicowaniem agogicznym i metrum, nietypowym rozmieszczeniem akcentów. Tańce te opierają się na prostych formach ruchu, tj. chód, bieg, chodo‑bieg, czy kroki dosuwne i obrotowe. Wiwaty były tańczone niemal przy każdej okazji, co świadczy o niezwykle radosnym usposobieniu Wielkopolan. Jest ich wiele, a każdy nosi inną nazwę, pochodzącą od początkowych słów przyśpiewek lub od okazji, podczas której je tańczono. Za chwilę wysłuchacie przykładu wiwatu weselnego, zwróćcie uwagę na jego żywiołowość.

RsX3lknq0Ang0
Utwór muzyczny: WIWAT Biskupiański. Wykonawca: Janusz Prusinowski Trio. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kolejnym charakterystycznym tańcem jest wisielok. Składa się z dwóch części i zachowany jest w metrum dwumiarowym. Pierwsza część charakteryzuje się krokami dosuwanymi, zaś druga – szybka – podskokami. Wisielok jest żywy, o silnie podkreślanej gestykulacji. Ideą tańca jest ukazanie zalotów mężczyzny, który stara się zaimponować kobiecie siłą i postawą. Wysłuchajcie typowej melodii wisieloka.

RJlt4pP6jzOva1
Utwór muzyczny: Wisielok – taniec wielkopolski. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Ostatnim tańcem wartym omówienia – bo reprezentacyjnym Wielkopolski – jest przodek szamotulski. Ma on charakter adoracyjny i rozpoczynany jest na ogół przez jedną parę, która po pierwszym tańcu zaprasza pozostałych uczesników zabawy. Tańczony jest w wolnym tempie, w metrum trójdzielnym. Budowa jest dwuczęściowa. Jan z Domachowa Bzdęga – w Weselu biskupiańskim opisywał ten taniec następująco:

Para w środku tańczy, wirując w lewo lub w prawo zależnie od umiejętności jak w walcu, ale nie krokiem posuwistym, tylko dreptanym, całymi stopami (...). Wokół pary tworzą koło tancerze, którzy „służą” parze biegając rytmicznie jeden za drugim po obwodzie w lewo. Podczas biegu trzaskają batami trzymanymi w zewnętrznych rękach i powiewają chustkami weselnymi (...). Gdy melodia drugiej części kończy się, tancerze którzy „służą” przystają i trzy razy przytupują. Powtarzając cały taniec od pierwszego taktu biegną w kierunku przeciwnym. Na zakończenie melodii zawsze przytupują przed zmianą kierunku.

Wysłuchajcie teraz tradycyjnej melodii przodka szamotulskiego.

RZdxWOdMreyYR1
Utwór muzyczny: Przodek Szamotulski. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.
RhFvLnqS56Zec
Ćwiczenie 5
Ideą tańca wisielok jest ukazanie: Możliwe odpowiedzi: 1. flirtu kobiety z mężczyzną, 2. zalotów mężczyzny do kobiety, 3. walki dwóch mężczyzn.

Kurpie

R1OtEieHEPc811
Region Kurpiowski – tradycyjne stroje, www.polskatradycja.pl, CC BY 3.0

Tańce kurpiowskie zachowały się niemal w niezmienionej formie. Do najpopularniejszych tańców kurpiowskich zaliczamy: olender, trampólka, okrąglak, polka trzęsiona, fafur, powolniak, żuraw, wyrwas, stara baba, oberek oraz konik.

Konik to prawdopodobnie najstarszy taniec kurpiowski, w trakcie którego tancerze naśladują bieg konia. Rozpoczyna się korowodem, kończy zaś tańcem par, które jednocześnie śpiewają. Typowym krokiem jest wyrzucanie nóg od kolana do tyłu. Posłuchaj fragmentu tego tańca.

R2kxJuHsIoQQt
Ilustracja interaktywna przedstawia Zespół Pieśni i Tańca „Kurpie Zielone”. Taniec regionalny, wykonywany jest w kolorowych strojach charakterystycznych dla tych okolic. Mężczyźni mają parciane, jasne spodnie wpuszczone w skórzane, wysokie buty z cholewami, wełniane sukmany, dopasowane w górnej części, rozkloszowane i fałdziste od pasa w dół. Przybraniem głowy dziewczyn jest czółko wykonane z tektury oklejonej aksamitem, ozdobione kwiatami i wstążkami. Kobiety ubrane są w: płócienną koszulę, gorsecik i szeroką, jednobarwną spódnicę, na której zawiązany jest biały fartuszek zwany zapaską. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Konik, taniec kurpiowski i możliwe jest odtworzenie muzyki. Na nagraniu kapela ludowa w składzie akordeon, bębenek, skrzypce gra skoczną, szybką, wesołą melodię w metrum dwudzielnym.
Zespół Pieśni i Tańca „Kurpie Zielone”, Źródło: zpe.gov.pl
1
R1OxGiNHgZmON1
Ćwiczenie 6
Wybierz właściwe określenia tańca kurpiowskiego "Konik". Możliwości: 1. szybki 2. spokojny 3. skoczny 4. w metrum trójdzielnym 5. w metrum dwudzielnym.
RkpKVcQ3BeRVm
Ćwiczenie 6
Wskaż zdanie prawdziwe na temat tańca "Konik".

Charakterystyczne dla tańców kurpiowskich jest rozpoczynanie ich korowodem oraz częste zmiany nastroju – żywe fragmenty przeplatają się z łagodnymi motywami tanecznymi. Najbardziej zróżnicowane są tańce weselne (powiązane także z innymi obrzędami) oraz tańce wieczorowe. Popularnymi są:

Powolniak - wbrew nazwie – zachowany jest w szybkim tempie. Spotyka się go zarówno w takcie parzystym, jak i nieparzystym. Prowadzi to nieraz do sytuacji, w której trzymiarowe kroki nie odpowiadają rytmowi. Para taneczna rozpoczyna taniec marszem, który w dowolnym momencie przeradza się w żywiołowe obroty. Często tancerka wykonuje je z niewielkim opóźnieniem, tworząc tym samym pewnego rodzaju kanon.

Okrąglak – taniec podobny do oberka. Zasadniczą różnicą jest jednak tempo – okrąglak wykonywany jest wolniej. Znany jest w kilku odmianach, m. in: cochany, suwany i chlapok.

Olender – jest to taniec wywodzący się z innych kultur, w szybkim tempie, w takcie 2/4. Tańczony przez dowolną liczbę par. Występuje w nim wiele figur zbiorowych, a także – co ciekawe – wzajemne nawoływanie się tańczących. Charakterystyczne jest powracanie w jego przebiegu polki kurpiowskiejPolka kurpiowskapolki kurpiowskiej.

R3cqErsTx93VD
Ćwiczenie 7
Czym charakteryzuje się powolniak? Wybierz prawidłowe odpowiedzi. Możliwe odpowiedzi: 1. występuje w takcie parzystym lub nieparzystym, 2. wolnym tempem, 3. szybkim tempem
m4441aa5e17261e14_0000000000006
m4441aa5e17261e14_0000000000007

Warmia i Mazury

Panuje przekonanie, że tańce i zabawy na Warmii i Mazurach istniały od zawsze. Podobno wesela odbywały się nawet cały tydzień, a co niedzielę – w karczmach lub na świeżym powietrzu – miały miejsce zabawy taneczne. Często tańcom towarzyszyła kapela złożona ze skrzypiec, klarnetu, basu i bębenka.

RWDo25Ew06dha
Ilustracja interaktywna przedstawia: Kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w. Fotografia przedstawia trzy kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w. Kobiety mają długie spódnice, na ramionach duże chusty jednokolorowe i w kwiaty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Najpopularniejszymi tańcami Warmii i Mazur są szot i baba. Szot tańczony jest niemal przy każdej okazji – podczas wesel, chrzcin i większości zabaw. Dawniej był to taniec spokojniejszy, pozbawiony przytupywania, jednak obecnie tańczy się go wesoło, żywo przy tym przytupując. Zachowany jest w szybkim tempie, w takcie 2/4. Wskazane jest wykonywanie go wraz ze śpiewem. Podstawowym krokiem tańca jest krok polkowy.
Kobiety w warmińskich strojach ludowych. Zdjęcie pochodzące z lat 20. XX w., 1.bp.blogspot.com, CC BY 3.0
RS7zMcq4Ngzt71
Utwór muzyczny: Szot. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Z kolei baba to wolny, ciężki taniec połączony z mocnym kiwaniem się z boku na bok odwzorowującym wyolbrzymiony chód starej kobiety. Babę tańczy się na Warmii krokiem o nazwie kulawy z bukaniem. Na Mazurach zaś tancerze starają się odejść od powolnego i ociężałego sposobu poruszania, dążąc do lżejszej formy. Wykonują babę krokiem polkowym. Dodatkowo – tańcu towarzyszy śpiew o babie. Wysłuchajcie tradycyjnej melodii baby.

Tańcem także wymagającym naszej uwagi jest koseder. Jego nazwa pochodzi od słowa „koso”, oznaczającego sposób tańczenia, polegający na wyrzucaniu nóg w różne strony. Koseder to taniec dwuczęściowy, w takcie 2/4. Należy do tańców, w których zachowała się stara forma tańca kołowego. Uczestnicy tańca śpiewają przy akompaniamencie muzyki. Gdy śpiew milknie, w tańcu pojawia się wirowa polka.

RJzJXqLXRmklx1
Zespół Pieśni i Tańca „Gdynia”, www.nadmorski24.pl, CC BY 3.0
R1MYZyklTaBHJ
Ćwiczenie 8
Przodek szamotulski to: Możliwe odpowiedzi: 1. taniec wielkopolski, 2. taniec mazurski, 3. taniec kaszubski
R1ahcS73EiUM8
Ćwiczenie 9
Połącz regiony z odpowiadającymi im tańcami. Warmia i Mazury. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Kurpie. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Kaszuby. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot. Wielkopolska. Możliwe odpowiedzi: 1. walcerek, 2. walc Laura, 3. powolniak, 4. szot.
R19DBkgj8kB3P
Ćwiczenie 10
Określ zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Wiwaty są najbardziej typowymi tańcami regionu kaszubskiego. 2. Muzyka ludowa to taka, która jest przekazywana za pomocą notacji muzycznej. 3. Tańcami, w których naśladowany jest ruch wykonywanej pracy, są kowal oraz szewc. 4. Bulewé to taniec wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku.
Polecenie 1

Korzystając ze zdobytej wiedzy z zakresu tańców regionalnych, postarajcie się stworzyć ich definicję wraz z przedstawieniem kilku ogólnych cech charakterystycznych dla każdego regionu.

R1Fg3vXg3qGgG
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 2

Odnajdź po jednym tańcu z regionu kurpiowskiego, wielkopolskiego, kaszubskiego oraz Warmii i Mazur, który nie został dziś przedstawiony. Opisz je.

R1HS8dzrDgQ0v
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.

Region Łowicki

Region łowicki, podobnie jak Kurpie, jest subregionemSubregionsubregionem Mazowsza. Jego folklor obejmuje rejony dawnego Księstwa ŁowickiegoKsięstwo ŁowickieKsięstwa Łowickiego, które było znacznie zamożniejsze niż otaczające je wówczas regiony. Dzięki temu poziom kultury we wsiach był wyższy, a to procentowało z kolei bogatą działalnością artystyczną.

R1P0w6zdi6Ml8
Ilustracja interaktywna przedstawia: Strój łowicki, etnograficzna.pl. Fotografia przedstawia parę tancerzy w stroju ludowym z regionu łowickiego. Kobieta ubrana w białą koszulę z szerokimi rękawami, kolorowy gorset i długą, kolorową spódnicę, która obszyta jest koronką. Mężczyzna w pomarańczowych spodniach z zielonymi wstawkami. Ubrany w białą koszulę i czarną kamizelkę oraz długie, brązowe kozaki. Dodatkowo pojawia się informacja: 1. Niepowtarzalny charakter folkloru łowickiego rozpoznawalny jest nie tylko w Polsce, ale i w Europie. Zawdzięcza się to m.in. opublikowaniu zdjęć mieszkańców w łowickich strojach pod artykułem pt. Współczesna Polska w czasopiśmie National Geographic w marcu 1933 r. Nie bez znaczenia pozostaje również powieść pt. Chłopi Władysława Reymonta, pisana na terenach łowickich . Najbardziej charakterystycznym elementem folkloru są rękodzieła, muzyka, taniec oraz strój – jeden z najpiękniejszych strojów ludowych Polski.
Strój łowicki, etnograficzna.pl, CC BY 3.0

Dla tańców regionu łowickiego reprezentatywne jest metrum trójdzielne (3/4 lub 3/8); za najpopularniejsze formy taneczne uznajemy:

Oberek – to wesoły, skoczny taniec weselny, polegający na szybkim wirowaniu tańczących par. Początkowo pary obracają się w jednym kierunku, zaś na okrzyk drużby – zmieniają go. Wszystkie części taktu są w oberku akcentowane jednakowo. Wysłuchajcie melodii tego tańca.

R1LG2pThP5gGQ
Utwór muzyczny: Oberek Weselny: Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Kujon – taniec podobny do kujawiaka, o melancholijnym wyrazie i zmiennym tempie.

Chodzony – wolny taniec korowodowy o ceremonialnym charakterze. Tańcząc go, pary powinny dostojnie poruszać się po linii koła. Na ogół wykonywany podczas wesel i różnego rodzaju zabaw.

Różnego rodzaju walce.

Oprócz tańców zachowanych w metrum trójdzielnym, odnajdziemy także:

Klapok – taniec w metrum dwudzielnym, składający się z dwóch części. W pierwszej para taneczna wykonuje polkę, zaś w drugiej – klaszcze dłońmi o uda i w dłonie.

Polka – najbardziej znany taniec w Polsce. Jest to taniec parowy, zachowany w szybkim tempie (takt 2/4), wirowy. W innych regionach można spotkać jego odmiany.

Ziemia Rzeszowska i Lubelska

R1USlclu7FhXz1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Studencki Zespół Pieśni i Tańca, poloniny.rzeszow.pl. Fotografia przedstawia tańczące na łące pary. Kobietom kręcą się spódnice. Kobiety ubrane są w kolorowe spódnice, i białe bluzki. Mężczyźni maja niebieskie spodnie i marynarki, do tego czarne kapelusze. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.Region Ziemi Rzeszowskiej to południowo-wschodnie tereny Polski. Tamtejszy folklor jest bardzo zróżnicowany. Wspólnymi cechami tańców są: żywiołowość, energetyczność, dynamiczność, szybkie tempo. Pary taneczne mają swobodę w dobieraniu kolejnych ruchów tanecznych. Tancerki na ogół opierają ręce na biodrach, często wykonują charakterystyczne ruchy głową i potrząsają dłonią w geście pozdrowienia otaczających ludzi i zwrócenia na siebie uwagi. Tańce te zachowane są w metrum dwudzielnym lub trójdzielnym. Wykonuje się ze śpiewem lub – jednocześnie z pokrzykiwaniem i nawoływaniem. Poprzedza je przyśpiewka.
Studencki Zespół Pieśni i Tańca, poloniny.rzeszow.pl, CC BY 3.0

Wśród najpopularniejszych tańców regionu rzeszowskiego znajdują się:

Krzyżak rzeszowski, którego nazwa pochodzi od tańczenia „po krzyżu” (wykonywany przez 4 pary, które zbliżają się do siebie);

Cebulka, czyli bardzo prosty, wesoły taniec w metrum trójdzielnym; występuje w nim element gonitwy, tancerki wykonują ozdobne ruchy rąk;

Polka bez noge, charakteryzująca się ugięciem nogi i obniżeniem w pionie kroku tanecznego na pierwszej mierze taktu; w niektórych miejscach tańczono ją z kieliszkiem na głowie, co determinowało prostą postawę;

Polka gacok– wesoły taniec wykonywany w parach z elementami korodowu tanecznego, w którym podstawowym krokiem jest drobny kroczek;

Chodzony.

Śpiew, muzyka i taniec to również ważne elementy tradycji Lubelszczyzny. Najstarszymi tańcami na tej ziemi są tańce korowodowe, podczas których śpiewano przyśpiewki nawiązujące do charakteru obrzędu. Przykładem może być ten o nazwie: taniec z rózgą weselną, będącą symbolem małżeństwa; wykonywano go podczas wesela.

Wszystkich tańców lubelskich jest około 40. Wśród tych przeznaczonych dla par zaliczamy walce, polki, oberki, przyjmujące różnorodny kształt. Są to też m. in.:

Walczyk lubelski – biłgorak – najbardziej liryczny, wdzięczny, o dużej płynności ruchów taniec lubelski. Często tańczono go pod koniec wesela, by wprowadzić poczucie nostalgii. Taniec poprzedzony jest przyśpiewką: Nie wydumas nic jenacy, jeno co ci sam Bóg przeznacy.... Wysłuchajcie jego melodii.

R2wXYYRCeJvcP1
Utwór muzyczny: Walc Lubelski - Świeć miesiączku. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.

Mach – dwuczęściowy taniec, gdzie część pierwsza jest wolna, zaś druga – żywiołowa i wesoła. Często jedna z par popisuje się swoimi umiejętnościami tanecznymi na środku, wykonując taniec solowy w kole utwrzonym przez inne pary. Tańcowi towarzyszą okrzyki; na koniec tancerze głośno wykrzykują „mach!”. Posłuchajcie jego melodii.

RWqrO2fQYMIVm1
Utwór muzyczny: Mach. Kompozycja posiada wolne tempo. Cechuje się tajemniczym charakterem.

Cygan – taniec zachowany w rytmie polki. Zaczyna się wolno, kończy w tempie szybkim. Po osiągnięciu granicznego tempa, instrumentaliści przestają na chwilę grać, aby po chwili powrócić do wolnej melodii i zacząć na nowo. Tancerze, którzy przez zmęczenie nie mogą powtórzyć tańca, ustępują miejsca innym. Wysłuchajcie fragmentu jego melodii.

RkPXPiC1KBIJQ1
Utwór muzyczny: Cygan. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Do najpopularniejszych instrumentów używanych na Lubelszczyźnie należały skrzypce, basy i bębenki. Oryginalnym instrumentem jest również suka biłgorajskaSuka biłgorajskasuka biłgorajska – zrekonstruowana pod koniec XX wieku na podstawie akwareli Wojciecha Gersona, ponieważ do naszych czasów nie przetrwał ani jeden egzemplarz tego instrumentu. Do tańców Lubelszczyzny należą m.in. cygan, mach, osa, polka podlaska, śpioch, reczka oraz oberek.

RKVUK9LTTTU2F
Suka biłgorajska - akwarela Wojciecha Gersona
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.

Posłuchaj kapeli lubelskiej w typowym składzie instrumentalnym: skrzypce i bęben.

Rha66WsiWDwqZ
Ilustracja interaktywna przedstawia kapelę braci Bździuchów. Starsi mężczyźni ubrani są w regionalne stroje. W rękach trzymają skrzypce oraz bęben. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawi się dodatkowa informacja: Podróżniak starodawny, wykonawca Kapela Braci Bździuchów oraz będzie można odtworzyć utwór. Kapela w składzie skrzypce i bębenek wykonuje szybki, radosny, taneczny utwór.
Kapela braci Bździuchów, Źródło: zpe.gov.pl

Posłuchaj polki lubelskiej granej przez autentycznego muzyka ludowego, zwróć uwagę na instrument solo.

RYRVKd8t3uix1
Ilustracja interaktywna przedstawia Bronisława Bida, grającego na skrzypcach w czasie warsztatów „Ałotuło”. Po naciśnięciu punktu interaktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Polka w wykonaniu artysty ludowego, Wykonawca: Bronisław Bida. Pojawia się też możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu skrzypek wykonuje żywiołowy taniec.
Bronisław Bida, Źródło: zpe.gov.pl
R1LtjOm9l9DsK
Ćwiczenie 11
Wskaż instrumenty, wchodzące w skład kapel ludowych na Lubelszczyźnie. Możliwe odpowiedzi: A. skrzypce B. diabelskie skrzypce C. dudy D. suka biłgorajska E. bębenek.
Ćwiczenie 12
Rx9zVTiPCmPgB
Na nagraniu Taniec lubelski „Cygan”. Melodia jest szybka, skoczna, radosna. Liczy się na dwa.
RWFZ8IXSlo8tJ
Określ jakie jest metrum tańca Cygan. Możliwe odpowiedzi: A. cztery czwarte, B. trzy czwarte, C. dwie czwarte.
Ćwiczenie 12
RDfn4TEjS3o6X
Opisz krótko dowolny taniec lubelski.

Śląsk

R13AsUTOIz0gH1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Folklor Śląski. Fotografia przedstawia parę siedzącą na ławce pod chatą. Kobieta ubrana jest w czerwono-białą spódnicę i granatową marynarkę bogato zdobioną. Na głowie ma białą chustę. Mężczyna ubrany jest w niebieskie spodnie, i taka samą kamizele z guzikami. Pod szyją ma zawiązaną czerwona kokardę. Na głowie ma czarny kapelusz. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. W regionie śląskim możemy wyodrębnić kilka podregionów, m.in. Śląsk Górny, Śląsk Dolny i Śląsk Cieszyński. Skala tańców śląskich jest ogromna, a to przyczynia się do bogactwa kroków tanecznych. Większość z form charakteryzuje się dwuczęściowością. Na ogół pierwsza część jest poważna, wolna, zaś druga – szybka, skoczna i wesoła. Wiele tańców zawiera w sobie cechy popularnej polki lub walca. Pod wpływem niemieckiego zaboru powstawały nowe, oryginalne formy, jak np. waloszki, czyli walczyki – tańce chodzone. Wynikało to – jak już wspomniano – z przejęcia obcych form i ich późniejszego przekształcania. Tańce na ogół zawierają przyśpiewki.
Folklor Śląski, naludowo.pl, CC BY 3.0

Najpopularniejszym tańcem Górnego Śląska jest trojak. Rozpowszechniony jest on w całej Polsce (na Śląsku Cieszyńskim jest nazywany zagrodnikiem). Nazwa pochodzi od liczby wykonawców – dwie tancerki i jeden tancerz. Taniec tańczy dowolna liczba trójek. Melodia składa się z dwóch części: pierwszej – spokojnej, w takcie 3/4 oraz drugiej – żywiołowej, w takcie 2/4. Wysłuchajcie jej.

RqaeklC0h4SZl1
Utwór muzyczny: Trojak. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Tańcami zabawowymi Śląska są m. in. gąsior, zajączek, diobołek, myszka oraz:

Koziorajka – trójkowy taniec Śląska Cieszyńskiego, zachowany w metrum 2/4 o wyraźnej budowie trzyczęściowej. Jest to taniec prosty, dlatego skierowany przede wszystkim do dzieci. Wysłuchajce i spróbujcie wyznaczyć początki kolejnych części.

R12lRJZvkGC0S1
Utwór muzyczny: Koziorajka. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się żywiołowym charakterem.

Gołąbek – taniec Górnego Śląska; melodia składa się z dwóch części (pierwsza jest wolniejsza od drugiej), zachowana w metrum parzystym.

Nie chcę cię znać – taniec w rytmie walca; jego ideą jest figlarna zabawa tańczącej pary, która gestami oraz mimiką podkreśla słowa nie chcę cię znać. Taniec posiada kilka odmian melodycznych, wysłuchajcie jednej z nich.

REvSUTHezSAZm1
Utwór muzyczny: Nie chce cię znać. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.
R16o2qwsihOOf
Ćwiczenie 13
Tańcami zabawowymi Śląska są: Możliwe odpowiedzi: 1. gąsior, 2. myszka, 3. trojak

Region Żywiecki

RUWcY5yr8lUZS1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Tańcząca para z towarzyszeniem dudziarza. Fotografia przedstawia izbę na środku której gra dudziarz i tańczy para. Mężczyzni ubrani sa w jasne spodnie, białe koszule i kamizelki. Na głowie maja kapelusze. Kobieta ubrana jest w kwiatową spodnicę, białą bluzkę i ciemna kamizelkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Region żywiecki obejmuje tereny Kotliny Żywieckiej wraz z okolicznymi wsiami. Mieszkający tam górale są bardzo przywiązani do tradycji, dlatego ich kultura taneczna przetrwała niemal w niezmienionej formie. Co więcej – folklor góralski charakteryzuje się ciągłością kultywowania, co oznacza, że nie jest on wykonywany jedynie „od święta”. Tańce poprzedzone są – podobnie jak w innych regionach – przyśpiewkami wykonywanymi przez tancerzy lub przez kapelę. Często też pojawiają się one w trakcie tańca i zyskują satyryczny wydźwięk.
Tańcząca para z towarzyszeniem dudziarza, jedliniok.up.wroc.pl, CC BY 3.0

Najpopularniejszym tańcem regionu żywieckiego jest hajduk – taniec wywodzący się z Węgier. Na ogół wykonywany w parach, choć można też spotkać odmianę grupową lub solową. Ma charakter popisowy – tancerz‑góral wykonuje m. in. drobne kroki, popisowe skoki, uderzenia ręką o uniesioną nogę, głębokie przysiady. Wszystkie te motywy taneczne mają za zadanie wzbudzić podziw u towarzyszącej tancerki lub u pozostałych par. Taniec prowadzony jest przez wodzireja, który daje sygnał do zmiany kroków. Melodia zachowana jest w metrum 2/4, często pojawiają się zmiany agogiczne.

Tańcami wykonywanymi w parach są również: obyrtkasiustany . Obyrtka lub – inaczej – obyrtany to wirowy taniec, lubiany przez górali żywieckich. Niestety – tańczony jest coraz rzadziej. Podobnie jak w hajduku, tak tutaj taniec przeplatany jest przyśpiewką o satyrycznym lub improwizowanym tekście, w zależności od sytuacji. Melodia jest jednoczęściowa, zachowana w takcie 2/4. Zgodnie z tradycją, wykonuje ją dwóch muzyków (skrzypek i dudziarzDudziarzdudziarz).

Oprócz wymienionych istnieją także:

Krzyżok – taniec zbiorowy, tańczony przez cztery pary;

Szewiec – taniec podobny do kaszubskiego szewca, w którym naśladowana jest praca szewca;

Koń – jest to forma korowodu prowadzonego przez przewodnika wokół domostwa.

Folklor górski - Podhale

Najbardziej rozpoznawalny pośród folkloru w Polskich Karpatach jest folklor podhalański.

Kapela góralska składa się z prymistyPrymistaprymisty, który na skrzypcach i przewodniczy kapeli, kilku innych skrzypków oraz muzyka grającego na basach, instrumencie podobnym do kontrabasu. Wcześniej grano także na złóbcokachŻłóbcokizłóbcokachoktawkachOktawkaoktawkach. Charakterystyczną cechą w śpiewie są wysokie partie męskie.

Posłuchaj pieśni podhalańskiej Idzie dysc, zwróć uwagę na brzmienie instrumentów oraz partię wokalną.

RBpvbiFmoDekY
Ilustracja przedstawia kapelę góralską w czasie gry. trzy osoby: dwóch mężczyzn i jedna kobieta siedzą na ławce i grają na skrzypcach. Skrzypce trzymają bokiem, opierają je na klatce piersiowej, a nie tak, jak robią to muzycy klasyczni pod brodą. Obok nich stoi mężczyzna, który na pasku ma przed sobą instrument podobny do wiolonczeli - to podhalańskie basy. Wszyscy muzycy ubrani są w stroje góralskie. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis “Idzie dysc” wykonawca: Jakub Topór Grzybek. Nagranie rozpoczyna się instrumentalną przygrywką: pierwsze skrzypce wykonują melodię, a pozostałe instrumenty grają rytmiczny akompaniament na dwa. Później mężczyzna wykonuje piosenkę przy akompaniamencie kapeli. Śpiewa tekst: Idzie dysc, idzie dysc, idzie sikawica, uleje, usiece Janickowe lica. Później znów gra kapela.
Kapela podhalańska, Źródło: zpe.gov.pl
R7IibRFLtIfkp
Ćwiczenie 14
Wskaż instrumenty wchodzące w skład kapeli podhalańskiej. Możliwości: 1. Diabelskie skrzypce 2. bębenek, 3. skrzypce, 4. cymbały, 5. basy.
RttyQ3t511hp6
Ćwiczenie 14
Wskaż instrumenty wchodzące w skład kapeli podhalańskiej.
R1Y65TkBpC4Mn1
Ilustracja interaktywna przedstawia: Taniec zbójnicki. Fotografia przedstawia podskakujących mężczyzn w tańcu zbójnickim. W rękach trzymają ciupagi. Ubrani są w jasne spodnie, jasne koszule i czarne buty. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Podhale to region kulturowy południowej Polski. Jak już mogliście zauważyć – tańce góralskie to przede wszystkim widowiska siły i umiejętności górali. W dzisiejszych czasach wykonywane są przez nich najczęściej dwa tańce: góralski i zbójnicki. Oba są suitą składającą się z kilku tańców.
Taniec zbójnicki, cdn-dcp.avt.p, CC BY 3.0

Taniec zbójnicki jest tańcem korowodowym, wykonywanym tylko przez mężczyzn. Używane są w nim ciupagiCiupagaciupagi, które nawiązują do przeszłości, kiedy to był tańcem pasterskim i wojennym. Zachowany jest w bardzo szybkim tempie, w takcie 2/4. Powinno go wykonywać co najmniej 4 mężczyzn, z nienaganną kondycją fizyczną (w XIX wieku mógł go tańczyć tylko jeden góral). Jak wspomniano – taniec zbójnicki jest rodzajem suity. Łączy ona w sobie m. in. kroki marszowe, ozwodne (czyli wolne), krzesane (czyli szybkie). Są one oddzielane przyśpiewkami, które mogą pojawiać się także przed rozpoczęciem tańca i prezentowane są przez harnasia, czyli prowadzącego taniec. Właściwy zbójnicki pojawia się po wstępnym biegu po kole i krokach ozwodnego. W trakcie niego tancerze – maszerując – uderzają parami o główki ciupagCiupagaciupag, a następnie rzucają nimi do środka koła i rozpoczynają przysiady. Po ostatnim – wybijają się do góry. Ta część tańca jest najbardziej widowiskowa. W kolejnej fazie podnoszą ciupagi i maszerują w kole. Taniec zbójnicki ukazuje siłę i wytrzymałość mężczyzn.

Rvxk7buvm7qqw
Ćwiczenie 15
Wybierz określenia odnoszące się do tańca zbójnickiego. Możliwe odpowiedzi: 1. ciupaga, 2. harnasie, 3. walka dwóch mężczyzn

Taniec góralski jest przeznaczony dla pary, a najistotniejszą jego cechą jest brak bliskiego kontaktu tancerzy przez większość czasu. Zachowany jest w metrum dwumiarowym (2/4), w tempie szybkim. Składa się z kilku kroków tanecznych wykonywanych w ustalonej kolejności. Są to: kroki ozwodne, krzesane, drobne. Na koniec tancerz obejmuje tancerkę i się z nią okręca – jest to krok zwyrtany. Poza określonymi krokami tancerz może improwizować, dodając np. podskoki, przytupy, klaskanie. Podczas popisów tancerza tancerka tańczy drobnym krokiem. Jest to taniec zalotny – mężczyzna popisuje się przed partnerką, a ta – ocenia go.

Folklor górski - Beskidy

Wysłuchaj Wiązanki melodii beskidzkich i zwróć uwagę na instrumenty użyte w tym utworze. Czy potrafisz rozpoznać nazwy obu instrumentów? To skrzypce i gajdyGajdygajdy.

R1LFMnguLY3RD
Na zdjęciu znajduje się dwóch mężczyzn w strojach z Beskidów. Jeden z nich trzyma skrzypce, drugi dudy. Dudy wykonane są ze skóry prawie całego kozła. Tam, gdzie kozioł miał głowę przyczepioną, jest fujarka zwana przebierką. Tam, gdzie była jedna z nóg, przyczepiony jest ustnik, do drugiej nogi przyczepiona jest długa fujarka bez otworów. Po naciśnięciu punktu interaktywnego wyświetli się napis: Wiązanka melodii beskidzkich, wykonawca: Jan Kawulok i Zuzanna Kawulok oraz pojawi się możliwość odtworzenia muzyki. Na nagraniu słychać skrzypce i dudy. Melodia jest raczej improwizowana, spokojna z czasem staje się trochę bardziej skoczna.
Kapela z Beskidów, Źródło: zpe.gov.pl
R1Y4Wh0AobfW7
Ćwiczenie 16
Tańcem składającym się z dwóch części: pierwszej, w której para taneczna wykonuje polkę oraz drugiej, w której klaszcze dłońmi o uda i w dłonie, jest: Możliwe odpowiedzi: 1. klapok, 2. koziorajka, 3. powolniak
R2IBcjFxRrZm6
Ćwiczenie 17
Hajduk to najpopularniejszy taniec, którego regionu? Możliwe odpowiedzi: 1. lubelskiego, 2. łowickiego, 3. żywieckiego.
R1HaIHa0F8CwV
Ćwiczenie 18
Połącz regiony z odpowiadającymi im tańcami. Uwaga - do jednego regionu pasują dwa tańce. Region lubelski. Możliwe odpowiedzi: 1. taniec góralski, 2. polka bez noge, 3. kujon, 4. oberek, 5. mach. Region łowicki. Możliwe odpowiedzi: 1. taniec góralski, 2. polka bez noge, 3. kujon, 4. oberek, 5. mach. Podhale. Możliwe odpowiedzi: 1. taniec góralski, 2. polka bez noge, 3. kujon, 4. oberek, 5. mach. Ziemia Rzeszowska. Możliwe odpowiedzi: 1. taniec góralski, 2. polka bez noge, 3. kujon, 4. oberek, 5. mach.
Polecenie 3

Czy uważasz, że kultywowanie folkloru jest Polsce potrzebne? Odpowiedź uzasadnij.

R1ZN8Hmdt0Blv
Wykonaj zadanie zgodnie z poleceniem.
Polecenie 4
RqvhzoDkyAlP3
Wyszukaj informacje na temat instytucji upowszechniających kulturę muzyczną w Twoim regionie, kraju i na świecie. Zaproponuj wydarzenia artystyczne związane z promocją folkloru a szczególnie muzyki ludowej, które te instytucje obecnie promują. Podczas poszukiwania informacji skorzystaj z dowolnych źródeł, np. wydawnictw książkowych, multimedialnych i innych dostępnych w sieci.
Polecenie 5
RGlR9IgywnDfU
Zaplanujcie w grupie program imprezy w swojej miejscowości związany z propagowaniem muzyki ludowej. Uwzględnijcie w nim m.in. koncert zespołu ludowego. Uzasadnijcie jakie korzyści dla środowiska lokalnego będzie miało to wydarzenie kulturalne.
Polecenie 6
RBgXiA4e4U3ut
Stwórz dowolne dzieło inspirowane dowolnym tańcem ludowym. Inspiracją może być taniec w znaczeniu ogólnym, np. mach lub konkretny utwór opatrzony tytułem z repertuaru dowolnego wykonawcy. Możesz użyć dowolnych środków pozamuzycznych, czyli możesz rysować, malować, ułożyć tekst poetycki do muzyki, improwizować ruchowo. Nie zapomnij o swoich emocjach i uczuciach, które możesz wyrazić w tym momencie. Możesz również opisać cechy i charakter słuchanych utworów.
Polecenie 7
R1LZIBRtbTIQa
Zaplanujcie w grupach kampanię promocyjną w mediach społecznościowych dotyczącą koncertu lub innego wydarzenia artystycznego związanego z występem zespołu pieśni i tańca z programem polskich tańców ludowych. W tym celu m.in. wyszukajcie informacje na temat utworów, które znajdą się w programie wydarzenia. Wybierzcie też termin koncertu i napiszcie uzasadnienie do tego terminu.
Polecenie 8
R1U7X4IsFI2kl
Wyszukaj w dowolnych źródłach przykłady muzycznej twórczości ludowej, obrzędy, zwyczaje, tradycje swojego regionu. Opisz kilka, które wg Ciebie są najciekawsze. Uzasadnij swój wybór.
Polecenie 9
RL0kOjDGVvv5D
Podejmij próbę uczestniczenia realnie lub wirtualnie w wydarzeniu muzycznym związanym z muzyką ludową. W tym celu wyszukaj dowolny festiwal, konkurs, koncert, jarmark lub inne imprezy tematyczne, np. dożynki. Podziel się wrażeniami ze swojego udziału w tym wydarzeniu.

Stylizowana muzyka ludowa

Muzyka stylizowana to taka, w której twórca wykorzystuje pewne środki kompozytorskie charakterystyczne dla innej epoki, środowiska, czy też indywidualnego stylu innego kompozytora. Kompozytorzy na całym świecie często inspirują się muzyką ludową tworząc kompozycje muzyki klasycznej, wówczas mówimy o stylizowanej muzyce ludowej. Wśród znanych kompozytorów polskich, którzy czerpali z muzyki ludowej możemy wymienić takich twórców jak: Fryderyk Chopin (1810‑1849), Stanisław Moniuszko (1819‑1872), Henryk Wieniawski (1835‑1880), Ignacy Jan Paderewski (1860‑1941).

Posłuchaj kilka fragmentów utworów muzyki klasycznej inspirowanych muzyką ludową.

R1A7FMPYVqyk7
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Fryderyka Chopina. Kompozytor siedzi, ręce ma skrzyżowane na biodrach. Patrzy na wprost. Ma dłuższe ciemne włosy, zakrywające ucho. Niewielkie ciemne oczy, dość wyraźne brwi. Duży nos i średnie usta. Jest smutny, bądź zamyślony. Ubrany jest w białą koszulę i jasny płaszcz. Pod szyją ma zawiązaną ciemną apaszkę. Fotografia jest czarno-biała. Po naciśnięciu punktu interaktywnego pojawia się napis: Mazurek B-dur op.7 Vivace, autorstwa Fryderyka Chopina, wykonawca: Otto Paul Ridel oraz pojawi się możliwość odtwarzania muzyki. Na nagraniu wykonany na fortepianie Mazurek. Utwór jest bardzo skoczny, radosny, ma charakterystyczny rytm. Utwór ma formę ronda: refren jest bardzo wesoły i energiczny - jego melodia wznosi się ku górze, kuplety są spokojniejsze.
Fryderyk Chopin
Źródło: zpe.gov.pl.
R1N59G7PTvW8w
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Henryka Wieniawskiego. Na zdjęciu mocno zbudowany mężczyzna, z dłuższymi, zaczesanymi do tyłu, ciemnymi włosami i dłuższym wąsem. Ubrany jest w ciemne spodnie, ciemny surdut i białą koszulę. Pod szyją zawiązaną ma muchę. Po naciśnięciu punktu aktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: „Kujawiak a-moll” takty 1-44, autorstwa Henryka Wieniawskiego oraz pojawi się możliwość odtwarzania muzyki. Utwór wykonywany jest przez skrzypka i pianistę. Muzyka bardzo się zmienia, części smutne, rzewne i spokojne przeplatają się z częściami ognistymi, dynamicznymi. Utwór liczy się na trzy.
Henryk Wieniawski, Źródło: zpe.gov.pl
R1LwN8XAFoFVE
Ilustracja interaktywna przedstawia fotografię Ignacego Jana Paderewskiego. Kompozytor patrzy na wprost, ma bardzo skupiony wzrok i zaciśnięte usta. Włosy ma siwe, dłuższe, zaczesane do tyłu, odsłaniające wysokie czoło. Mężczyzna ma niewielkie oczy, zmarszczki, wyraźne siwe brwi, wąsy. Ubrany jest w koszulę, marynarkę i krawat. Po naciśnięciu punktu aktywnego zostanie wyświetlona informacja dodatkowa: Krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, autorstwa Ignacego Jana Paderewskiego oraz pojawi się możliwość odtwarzania muzyki. Utwór wykonany jest na fortepianie. Jest żywiołowy, wesoły, szybki, w metrum dwie czwarte. Nastrój utworu często się zmienia. Pierwsza część utrzymana jest w rytmie krakowiaka. Druga część jest nostalgiczna, trochę dramatyczna. Trzecia część jest powtórzeniem pierwszej z drobnymi zmianami.
Ignacy Jan Paderewski, Źródło: zpe.gov.pl
Ćwiczenie 19
Rr81JKkq6slm7
Nagranie Kujawiaka a‑moll, autorstwa Henryka Wieniawskiego. Utwór wykonywany jest przez skrzypka i pianistę. Muzyka bardzo się zmienia, części smutne, rzewne i spokojne przeplatają się z częściami ognistymi, dynamicznymi. Utwór liczy się na trzy.
RT88y47uNswx0
Nagranie Mazurka B‑dur Fryderyka Chopina. Na nagraniu wykonany na fortepianie Mazurek. Utwór jest bardzo skoczny, radosny, ma charakterystyczny rytm. Utwór ma formę ronda: refren jest bardzo wesoły i energiczny - jego melodia wznosi się ku górze, kuplety są spokojniejsze.
RLPCL8YiFIviS
Na nagraniu krakowiak fantastyczny op. 14 nr 6, autorstwa Ignacego Jana Paderewskiego. Utwór wykonany jest na fortepianie. Jest żywiołowy, wesoły, szybki, w metrum dwie czwarte. Nastrój utworu często się zmienia. Pierwsza część utrzymana jest w rytmie krakowiaka. Druga część jest nostalgiczna, trochę dramatyczna. Trzecia część jest powtórzeniem pierwszej z drobnymi zmianami.
R1PkHI9McWgcR
Przyporządkuj kompozytorów do utworów: Kompozytorzy: 1. Fryderyk Chopin, 2. Ignacy Jan Paderewski, 3. Henryk Wieniawski. Utwory: A. Krakowiak fantastyczny, B. Kujawiak a-moll, C. Mazurek B-dur.
Ćwiczenie 19
R103f1U2sVjRP
Wyjaśnij czym są tańce stylizowane
RSyUbbsre6TLG
Ćwiczenie 20
Wersja alternatywna ćwiczenia: Wskaż polskiego etnografa, który działał w XIX wieku. Możliwe odpowiedzi: 1. Oskar Kolberg, 2. Fryderyk Chopin, 3. Stanisław Moniuszko, 4. Henryk Wieniawski
R1cLTrGzk6WaM
Ćwiczenie 21
Uporządkuj chronologicznie postaci kompozytorów. Elementy do uszeregowania: 1. Stanisław Moniuszko, 2. Ignacy Jan Paderewski, 3. Fryderyk Chopin, 4. Henryk Wieniawski

Słownik pojęć

Agrarny
Agrarny

inaczej: rolniczy

Basy
Basy

prymitywna ludowa wiolonczela o 2‑4 strunach pełniąca funkcję instrumentu towarzyszącego

Bęben
Bęben

instrument z grupy membranofonów składający się z korpusu i jednej lub 2 membran

Bulewé
Bulewé

taniec wyszydzający oszustów czerpiących korzyści z cudzego wysiłku; nazwa oznacza opłatę pobieraną przez właściciela byka za dopuszczenie do niego krowy

Ciupaga
Ciupaga

jest to laska góralska w formie siekierki o lekkim żeleźcu i wydłużonym stylisku; ma mocno okute żeleźce, czasem z „wąsami”, pozwalające na podniesienie się np. w czasie wspinaczki albo zadanie ciosu

Dudziarz
Dudziarz

muzyk grający na dudach

Etnografia
Etnografia

nauka opisująca tradycyjną kulturę różnych ludów

Folklor
Folklor

ogół elementów kulturowych danego regionu - muzyka, taniec, zwyczaje, przyśpiewki, czy powiedzenia. Folklor nabrał na znaczeniu w epoce romantyzmu, w której to kompozytorzy często w swoich pracach odwoływali się do kultury ludowej; przykładem takiego zjawiska mogą być miniatury muzyczne - Mazurki, które tworzył Fryderyk Chopin

Gajdy
Gajdy

instrument z grupy aerofonów stroikowych

Harmonia
Harmonia

instrument muzyczny składający się z rozciąganego podczas gry miecha oraz z dwu klawiatur guzikowych

Kapela
Kapela

zespół muzyczny wykonujący muzykę ludową

Kolberg Oskar Henryk
Kolberg Oskar Henryk

ur. 22 II 1814, Przysucha, zm. 3 VI 1890, Kraków, syn Juliusz Krzysztofa[,](http://syn Juliusza Krzysztofa,) folklorysta, etnograf, muzyk i kompozytor.

Od 1875 członek AU; autor monumentalnego dzieła Lud. Jego zwyczaje, sposób życia, mowa, podania, przysłowia, obrzędy, gusła, zabawy, pieśni, muzyka i tańce (1857–90) oraz Obrazów etnograficznych (1882–91); w dziełach tych zawarł zebrany przez siebie podczas 50 lat wędrówek po kraju olbrzymi materiał ukazujący życie, kulturę i twórczość ludową, czym stworzył podstawy polskiej folklorystyki i etnografii; cały dorobek Kolberga, zarówno materiały wydawane za jego życia, jak i zachowane w rękopisach, jest zebrany w Dziełach wszystkich (do 2003 ukazało się 71 tomów; dalsze w opracowaniu); kompozycje muzyczne Kolberga, oparte w większości na motywach ludowych, obejmują utwory fortepianowe, pieśni oraz 3 utwory sceniczne.

Księstwo Łowickie
Księstwo Łowickie

zwyczajowa nazwa kompleksu dóbr arcybiskupów gnieźnieńskich rozciągających się wokół Łowicza. Dzięki licznym nadaniom królewskim oraz sejmowym wzrastało gospodarczo i w XVI w. obejmowało 2 miasta (Łowicz i Skierniewice) oraz 116 wsi. Począwszy od Jakuba Uchańskiego, arcybiskupi gnieźnieńscy używali tytułu pierwszego księcia, czyli pierwszego w hierarchii dostojnika po królu. Po 1793 r. ziemie te przeszły na własność rządu pruskiego pod zwyczajową nazwą Księstwo Łowickie.

Kùflôrz
Kùflôrz

(inaczej rëboczi tuńc – z j. kaszubskiego) jest to taniec kaszubski wyrażający radość rybaków z udanych łowów, wykonywany przez mężczyzn

Muzyka ludowa
Muzyka ludowa

jest to rodzaj muzyki przekazywany z pokolenia na pokolenie drogą ustną. Muzyka ta jest istotną częścią spuścizny kulturowej danego regionu.
Kompozycje ludowe:
- mają etniczny charakter,
- są najczęściej anonimowe,
- spełniają określoną funkcję społeczną (np. towarzyszy obrzędom lub zabawom),
- przekazywane są ustnie.
Do dzisiaj przetrwała na wsi. W miastach jest wykonywana przez profesjonalne zespoły ludowe.

Oktawka
Oktawka

ludowy instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych, spokrewnione ze Żłóbcokami. Podobnie jak Żłóbcoki posiadają cztery struny i nie posiadają wcięcia w talii.  Wyszły z użycia pod koniec XIX wieku. Pochodzą z rejonu Pienin.

Polka kurpiowska
Polka kurpiowska

taniec kurpiowski, którego podstawowym krokiem jest krok dosuwany, akcentowany przytupem i podkreślony niewielkim ugięciem kolan. Oprócz niego występują: obroty, podskoki, przysiady oraz – co ważne – elementy improwizacji. Melodia w polce kurpiowskiej jest często powtarzana kilkakrotnie.

Prymista
Prymista

muzyk w kapeli ludowej grający główną melodię

Skrzypce
Skrzypce

instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych

Subregion
Subregion

jest to część większego regionu, wyodrębniona ze względu na charakterystyczny zespół cech

Suka biłgorajska
Suka biłgorajska

instrument smyczkowy, na którym gra się (skraca struny) techniką paznokciową

Wodzirej
Wodzirej

osoba prowadząca tańce na różnych zabawach (m. in. wesela, bale)

Żłóbcoki
Żłóbcoki

ludowy instrument muzyczny z grupy chordofonów smyczkowych (chordofony), zwany też gęślikami podhalańskimi. Instrumenty te są wykonywane z jednego kawałka drewna, nie posiadają wcięć w talii i posiadają cztery struny. Wydają ciche i piskliwe dźwięki. Obecnie instrument jest zastępowany skrzypcami.