Ilustracja przedstawia rozrzucone kartki z zapisem nut oraz leżące na nich skrzypce ze smyczkiem. Na środku napis: Barok w Polsce
Ilustracja przedstawia rozrzucone kartki z zapisem nut oraz leżące na nich skrzypce ze smyczkiem. Na środku napis: Barok w Polsce
Barok w Polsce
Źródło: tylko do użytku edukacyjnego na zpe.gov.pl.
Muzyka baroku na ziemiach polskich
Okres baroku w Polsce przepełniony był licznymi wojnami m.in. potopem szwedzkim i narastającymi problemami społeczno‑gospodarczymi. Mimo tego funkcjonowały ważne królewskie ośrodki muzyczne, m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie i Katedrze na Wawelu, Wilnie, Grodnie, Lwowie oraz magnackie, m.in. Lubomirskich w Wiśniczu, Radziwiłłów w Nieświeżu, Tyszkiewiczów w Wilnie oraz Ogińskich w Słonimiu. W repertuarze kapel dworskich ważne miejsce zajmowała muzyka instrumentalna, popularne były zwłaszcza tańce oraz fantazjeFantazjafantazje i sonatySonatasonaty.
Rkx6j7BCAq04R1
Ilustracja przedstawia barokowe wnętrze katedry w Lublinie. Świątynia jest bogato zdobiona złotem. Na ścianach, suficie i ołtarzu są widoczne podobizny świętych.
Barokowe wnętrze, Katedra w Lublinie, Polska, Wikipedia, GFDL
RXvPCCv2abcMW
Ilustracja interaktywna przedstawia organy w Organy w Bazylice Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Leżajsku. Informacja dodatkowa - punkt 1: Organy należały do najpopularniejszych instrumentów w epoce baroku. Wykorzystywane były zarówno do wykonywania utworów solowych, jak i do realizacji basso continuo. W drugim przypadku często sięgano po mniejsze organy – pozytywy. Na zdjęciu wielkie organy w Leżajsku. Ich prospekt stanowi znakomity przykład barokowego stylu w budownictwie organowym.
Ilustracja interaktywna przedstawia organy w Organy w Bazylice Zwiastowania Najświętszej Maryi Panny w Leżajsku. Informacja dodatkowa - punkt 1: Organy należały do najpopularniejszych instrumentów w epoce baroku. Wykorzystywane były zarówno do wykonywania utworów solowych, jak i do realizacji basso continuo. W drugim przypadku często sięgano po mniejsze organy – pozytywy. Na zdjęciu wielkie organy w Leżajsku. Ich prospekt stanowi znakomity przykład barokowego stylu w budownictwie organowym.
1
1. Organy należały do najpopularniejszych instrumentów w epoce baroku. Wykorzystywane były zarówno do wykonywania utworów solowych, jak i do realizacji basso continuo. W drugim przypadku często sięgano po mniejsze organy – pozytywy. Na zdjęciu wielkie organy w Leżajsku. Ich prospekt stanowi znakomity przykład barokowego stylu w budownictwie organowym.
Organy w Leżajsku, aordycz-klasztor.com, domena publiczna
Do dziś zachowało się wiele polskich kompozycji religijnych. Jedną z nich jest zbiór Offertoria et Communiones totius anni [czytaj: ofertoria et komuniones tocjus anni] Mikołaja Zieleńskiego. Twórczość kompozytora nawiązuje do stylu szkoły weneckiejSzkoła weneckaszkoły weneckiej, wykorzystuje polichóralnośćPolichóralnośćpolichóralność oraz wykształconą w baroku technikę koncertującąTechnika koncertującatechnikę koncertującą.
Polecenie 1
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się czym różnią się te utwory.
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się czym różnią się te utwory.
Zapoznaj się z informacjami na temat dwóch nagrań opracowania Magnificat Mikołaja Zieleńskiego i Giovanniego Gabrieliego. Zastanów się czym różnią się te utwory.
Wysłuchaj nagrania Magnificat [czytaj: magnifikat] z Ofertoria et Communiones totius anni Mikołaja Zieleńskiego oraz MagnificatGiovanniego Gabrieliego [czytaj: dżiowaniego gabrieliego] – przedstawiciela szkoły weneckiej. Porównaj kompozycje.
R1bAnNgJDkuHB
Nagranie utworu Magnificat Mikołaja Zieleńskiego. Utwór wykonują trzy chóry. Śpiew rozpoczyna się śpiewem mężczyzny Magnificat, wszyscy śpiewacy odpowiadają mu radośnie anima mea Dominum. Na nagraniu słyszymy bardzo różne zestawienia głosów. Utwór jest efektowny, radosny, majestatyczny.
Nagranie utworu Magnificat Mikołaja Zieleńskiego. Utwór wykonują trzy chóry. Śpiew rozpoczyna się śpiewem mężczyzny Magnificat, wszyscy śpiewacy odpowiadają mu radośnie anima mea Dominum. Na nagraniu słyszymy bardzo różne zestawienia głosów. Utwór jest efektowny, radosny, majestatyczny.
Nagranie utworu Magnificat Mikołaja Zieleńskiego. Utwór wykonują trzy chóry. Śpiew rozpoczyna się śpiewem mężczyzny Magnificat, wszyscy śpiewacy odpowiadają mu radośnie anima mea Dominum. Na nagraniu słyszymy bardzo różne zestawienia głosów. Utwór jest efektowny, radosny, majestatyczny.
RJDSklK0LidGB
Nagranie utworu Magnificat Giovanniego Gabrieliego. Utwór podobnie jak poprzedni rozpoczyna się śpiewem jednego mężczyzny: Magnificat, tym razem radosne anima mea odpowiada nie tylko chór, ale też orkiestra. Ważną rolę pełnią instrumenty dęte. Utwór jest bardziej majestatyczny, ale spokojniejszy. Brzmienia są donośne. W środkowej części pojawiają się partie solowe poszczególnych głosów.
Nagranie utworu Magnificat Giovanniego Gabrieliego. Utwór podobnie jak poprzedni rozpoczyna się śpiewem jednego mężczyzny: Magnificat, tym razem radosne anima mea odpowiada nie tylko chór, ale też orkiestra. Ważną rolę pełnią instrumenty dęte. Utwór jest bardziej majestatyczny, ale spokojniejszy. Brzmienia są donośne. W środkowej części pojawiają się partie solowe poszczególnych głosów.
Nagranie utworu Magnificat Giovanniego Gabrieliego. Utwór podobnie jak poprzedni rozpoczyna się śpiewem jednego mężczyzny: Magnificat, tym razem radosne anima mea odpowiada nie tylko chór, ale też orkiestra. Ważną rolę pełnią instrumenty dęte. Utwór jest bardziej majestatyczny, ale spokojniejszy. Brzmienia są donośne. W środkowej części pojawiają się partie solowe poszczególnych głosów.
Rozwijała się także muzyka instrumentalna, czego przykładem jest dwadzieścia siedem kompozycji zawartych w zbiorze Canzoni e concerti [czytaj: kanconi e konczerti] Adama Jarzębskiego. Do najsłynniejszych dzieł twórcy należą Berlinesa, [czytaj: berlineza] Chromatica [czytaj: hromatika] i Taburetta [czytaj: tabiuretta]. Jarzębski był skrzypkiem w kapeli królewskiej, zajmował też stanowisko architekta królewskiego. Jego canzonyCanzonacanzony [czytaj: kanconi] często są dzisiaj wykonywane na koncertach muzyki dawnej.
Polecenie 2
Wysłuchaj najsłynniejszych canzon Jarzębskiego.
Polecenie 2
Zapoznaj się z opisami najsłynniejszych canzon Jastrzębskiego.
R8JI1PEb9NeYy
Nagranie utworu „Berlinesa” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Nastrój utworu bardzo często się zmienia, zdarzają się fragmenty spokojne, wręcz lamentacyjne, jak i fragmenty skoczne i bardzo radosne.
Nagranie utworu „Berlinesa” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Nastrój utworu bardzo często się zmienia, zdarzają się fragmenty spokojne, wręcz lamentacyjne, jak i fragmenty skoczne i bardzo radosne.
Nagranie utworu „Berlinesa” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Nastrój utworu bardzo często się zmienia, zdarzają się fragmenty spokojne, wręcz lamentacyjne, jak i fragmenty skoczne i bardzo radosne.
RdmueW9WpPKU7
Nagranie utworu „Chromatica” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Początek utworu przypomina rozmowę trzech instrumentów smyczkowych. Później następuje część skoczna i radosna, a jeszcze później część nostalgiczna. Przedostatnia część utworu jest radosna i taneczna. W ostatniej części utworu powtarza się początkowa „rozmowa instrumentów smyczkowych”.
Nagranie utworu „Chromatica” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Początek utworu przypomina rozmowę trzech instrumentów smyczkowych. Później następuje część skoczna i radosna, a jeszcze później część nostalgiczna. Przedostatnia część utworu jest radosna i taneczna. W ostatniej części utworu powtarza się początkowa „rozmowa instrumentów smyczkowych”.
Nagranie utworu „Chromatica” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa. Początek utworu przypomina rozmowę trzech instrumentów smyczkowych. Później następuje część skoczna i radosna, a jeszcze później część nostalgiczna. Przedostatnia część utworu jest radosna i taneczna. W ostatniej części utworu powtarza się początkowa „rozmowa instrumentów smyczkowych”.
R11HGsF7vmWtU
Nagranie utworu „Tamburetta” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
Nagranie utworu „Tamburetta” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
Nagranie utworu „Tamburetta” z cyklu „Canzone e concerti” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
Jednym z najwybitniejszych kompozytorów polskiego baroku jest Bartłomiej Pękiel. Twórca był kapelmistrzemKapelmistrzkapelmistrzem warszawskiej orkiestry królewskiej. Artysta stworzył wiele dzieł religijnych, m.in. „Missa paschalis”, „Missa Concertata la Lombardesca”. [czytaj: missa konczertata la lombardeska]. Jego najsłynniejszą kompozycją jest jednak „Audite mortales„, uważane za pierwsze polskie oratoriumOratoriumoratorium i podejmujące temat Sądu Ostatecznego. Kompozytor wykorzystywał technikę polichóralnąPolichóralnośćtechnikę polichóralną oraz typowy dla baroku styl koncertującyStyl koncertującystyl koncertujący.
Ry07dPw0PZXSY
Nagranie „Tu es Domine” fragmentu „Audite mortales” Bartłomieja Pękiela, Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
Nagranie „Tu es Domine” fragmentu „Audite mortales” Bartłomieja Pękiela, Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
Nagranie „Tu es Domine” fragmentu „Audite mortales” Bartłomieja Pękiela, Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
Przedstawicielem muzyki religijnej w Polsce był Marcin Mielczewski, członek kapeli dworskiej w Warszawie. W jego twórczości można odnaleźć rytmy poloneza czy mazurka. Muzykę religijną pisał również Jacek Różycki, dyrygent kapeli królewskiej w Warszawie. W końcowym okresie baroku w Polsce tworzyli również Stanisław Sylwester Szarzyński i Grzegorz Gerwazy Gorczycki.
R1ISdLjzNqwh81
Utwór: M Mielczewski, Canzona prima a due. Canzona prima a due to utwór na duet skrzypiec i grupę basso continuo. Dzieło posiada umiarkowane tempo i zmienną fakturę: homofoniczną, polifoniczną. Cechuje się wesołym, skocznym, lekkim charakterem.
Utwór: M Mielczewski, Canzona prima a due. Canzona prima a due to utwór na duet skrzypiec i grupę basso continuo. Dzieło posiada umiarkowane tempo i zmienną fakturę: homofoniczną, polifoniczną. Cechuje się wesołym, skocznym, lekkim charakterem.
Utwór: M Mielczewski, Canzona prima a due. Canzona prima a due to utwór na duet skrzypiec i grupę basso continuo. Dzieło posiada umiarkowane tempo i zmienną fakturę: homofoniczną, polifoniczną. Cechuje się wesołym, skocznym, lekkim charakterem.
RWBrAb66jxyes1
Utwór: S. S. Szarzyński, Sobata na dwoje skrzypiec i Basso continuo. Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo złożona jest z dwóch części - wolnej i szybkiej..Posiada instrumentalną fakturę polifoniczną. Pierwsza część cechuje się smutnym, kontemplacyjnym charakterem, druga - wesołym, skocznym.
Utwór: S. S. Szarzyński, Sobata na dwoje skrzypiec i Basso continuo. Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo złożona jest z dwóch części - wolnej i szybkiej..Posiada instrumentalną fakturę polifoniczną. Pierwsza część cechuje się smutnym, kontemplacyjnym charakterem, druga - wesołym, skocznym.
Utwór: S. S. Szarzyński, Sobata na dwoje skrzypiec i Basso continuo. Sonata na dwoje skrzypiec i basso continuo złożona jest z dwóch części - wolnej i szybkiej..Posiada instrumentalną fakturę polifoniczną. Pierwsza część cechuje się smutnym, kontemplacyjnym charakterem, druga - wesołym, skocznym.
Zamiłowanie Wazów do muzyki, zwłaszcza syna Zygmunta III Wazy – Władysława IV zaowocowało powstaniem w 1635 r. sceny operowej na dworze królewskim. Teatr władysławowski wzmagał swą aktywność zwłaszcza w karnawale. W 1637 r. urządzono na zamku warszawskim stałą salę teatralną. Wystawiano utwory dramatyczne z muzyką drammi per musica [czytaj: drammi per musika], oraz popularne na dworach europejskich od II poł. XVI w. balety.
Zobacz także
Wyszukaj w Internecie i wysłuchaj utworu pt. Completorium [czytaj: kompletorium] Gerwazego Gorczyckiego
R1ebNwDNz4Dnr1
Zapis nutowy fragmentu „Completorium”. Notacja jest zapisana bardzo niewyraźnie w archaicznym stylu.
Fragment „Completorium”, completorium.republika.pl, CC BY 3.0
Wskaż wśród wymienionych opcji, jaki typ muzyki dominował w muzyce polskiego baroku. Możliwe odpowiedzi: A. muzyka religijna, B. muzyka świecka.
Zaznacz, jaki typ muzyki dominował w muzyce polskiego baroku.
muzyka religijna
muzyka świecka
Ćwiczenie 2
Wskaż autora poniższego przykładu muzycznego.
Rttkwqa6cm7fM
Nagranie “Tu es Domine” fragmentu “Audite mortales”. Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
Nagranie “Tu es Domine” fragmentu “Audite mortales”. Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
Bartłomiej Pękiel, “Tu es Domine” z “Audite mortales”, Źródło: zpe.gov.pl
Bartłomiej Pękiel, “Tu es Domine” z “Audite mortales”, Źródło: zpe.gov.pl
Nagranie “Tu es Domine” fragmentu “Audite mortales”. Utwór to napisane do anonimowego łacińskiego libretta pierwsze polskie oratorium. W nagranym fragmencie pojawiają się fragmenty solowe: altowy głos Anioła, tenorowe - lęki i ból potępionych grzeszników, basowe - głos Zbawiciela, a także fragmenty wykonywane przez zespół. Muzyka bardzo umiejętnie przekazuje emocje - łagodność anioła, cierpienie potępionych i surowość sędziego.
REUUHCR56VM3J
Odpowiedz na pytanie: Kto skomponował utwór „Audite mortales” - pierwsze polskie oratorium? Możliwe odpowiedzi: A. Adam Jastrzębski, B. Giovanni Gabrieli, C. Bartłomiej Pękiel, D. Mikołaj Zieleński.
RTzjG6i4X3cMz
Ćwiczenie 2
Wskaż autora utworu Audite mortales.
R9i9nmOmPRTci
Ćwiczenie 3
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Określenie barok pochodzi z języka hiszpańskiego. 2. Za początek baroku uznaje się śmierć Johanna Sebastiana Bacha. 3. Bartłomiej Pękiel był kapelmistrzem królewskiej orkiestry w Warszawie. 4. Z powodu licznych wojen barok nie był korzystną epoką dla twórców polskich.
RtffHyRIcrksh
Ćwiczenie 4
Spośród wymienionych wskaż ważne polskie ośrodki muzyczne w okresie baroku. Możliwe odpowiedzi: 1. Zamek Królewski w Warszawie, 2. Ratusz w Poznaniu, 3. Pałac Łazienkowski w Warszawie, 4. Katedra na Wawelu
Ćwiczenie 5
R1BYjHBb7j9s8
Nagranie utworu “Tamburetta” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
Nagranie utworu “Tamburetta” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
Nagranie utworu “Tamburetta” Adama Jarzębskiego. Utwór wykonuje orkiestra barokowa: instrumenty smyczkowe i klawesyn. Utwór jest szybki, radosny i skoczny. Występują liczne zmiany dynamiczne.
RAB828FNF3X81
Wskaż zbiór, z którego pochodzi utwór Adama Jastrzębskiego „Tamburetta”. Możliwe odpowiedzi: A. Missa Concertata la Lombardesca, B. Ofertoria et Communiones totius ann. C. Canzoni e concerti. D. Audite morales.
R1ZW62XDr1DR1
Ćwiczenie 5
Wskaż autora zbioru Offertoria et Communiones totius anni
R14dFsZFTM98i
Ćwiczenie 6
Wskaż polskich kompozytorów barokowych.
RAKTlkFv0g1hx
Ćwiczenie 7
Który władca Polski przyczynił się do powstania sceny operowej w Polsce?
Słownik pojęć
Canzona
Canzona
świecka pieśń wielogłosowa, popularna we Włoszech w XVI w.; utwór instrumentalny powstały w wyniku transkrypcji tej pieśni np. na lutnię, organy lub orkiestrę
Fantazja
Fantazja
utwór muzyczny o swobodnej budowie, nawiązujący do innych form muzycznych
Kapelmistrz
Kapelmistrz
muzyk kierujący dawniej orkiestrą, chórem lub kapelą na dworze królewskim lub magnackim
Lutnictwo
Lutnictwo
sztuka budowania instrumentów strunowych, zwłaszcza smyczkowych
Lutnik
Lutnik
rzemieślnik budujący skrzypce i inne podobne instrumenty
Opera
Opera
sceniczny dramat muzyczny
Melizmat
Melizmat
ozdobnik melodyczny złożony z co najmniej dwóch dźwięków, wykonywanych na jednej sylabie tekstu
Polifonia
Polifonia
muzyka mająca wiele linii melodycznych współbrzmiących ze sobą
Oratorium
Oratorium
monumentalny utwór wokalno‑instrumentalny, o tematyce przeważnie religijnej
Polichóralność
Polichóralność
technika kompozytorska polegająca na operowaniu w kompozycji kilkoma grupami chóralnymi (zwykle 2 lub 3), rozmieszczonymi w stosunkowo odległych od siebie miejscach jednego pomieszczenia, śpiewającymi a cappella lub z zespołem instrumentalnym
Sonata
Sonata
instrumentalny utwór muzyczny składający się zwykle z trzech lub czterech odrębnych części
Szkoła wenecka
Szkoła wenecka
grupa włoskich i flamandzkich kompozytorów i teoretyków muzyki, działających w Wenecji w XVI wieku.; wykształcili technikę polichóralną; skrystalizowali formy muzyki instrumentalnej (toccata, ricercar, canzona, sonata); na początku XVIII w.; ustalili oni podstawowe współczynniki opery, rozwinęli styl belcanto
Styl koncertujący
Styl koncertujący
przeciwstawianie jednego zespołu wykonawczego innemu, eksponowanie elementów wirtuozowskich
Technika koncertująca
Technika koncertująca
technika, która polega na przeciwstawianiu i współdziałaniu dwóch lub więcej partii w utworze muzycznym (np. solowej i orkiestrowej); technika ta była rozwijana w okresie baroku; wywodzi się z techniki polichóralnej