Przestańmy własną pieścić się boleścią – Adam Asnyk [Miejmy nadzieję!...]
Autor/autorka
Monika Baraniak
1. Etap edukacyjny i klasa
szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II
2. Przedmiot
język polski
3. Temat zajęć
Przestańmy własną pieścić się boleścią – Adam Asnyk [Miejmy nadzieję!...]
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Temat zgodny z podstawą programową, wynikający z przyjętego programu nauczania. Wybór poezji Adama Asnyka obejmuje utwory ważne dla zrozumienia istoty światopoglądu człowieka doby pozytywizmu.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowanie elementów multimedialnych zwiększa atrakcyjność lekcji. Zachęca też uczniów do większego zaangażowania w proces dydaktyczny, rozbudza zaciekawienie omawianą tematyką i inspiruje do samodzielnej pracy.
7. Cel ogólny zajęć
Doskonalenie umiejętności określania problematyki utworu i obecnych w nim wartości oraz analizy tekstów kultury i wykorzystania wiedzy o epoce.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń zna wybrane utwory Adama Asnyka. .
Uczeń potrafi dokonać parafrazy utworu poetyckiego.
Uczeń doskonali umiejętność analizy i interpretacji tekstu poetyckiego
Uczeń formułuje wypowiedź na temat praw rządzących
9. Metody i formy pracy
praca zdalna
ćwiczenia interaktywne - praca indywidualna jednolita
metody eksponujące (tekst, film, dzieło muzyczne)
Formy pracy: indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana, zbiorowa - burza mózgów
10. Środki dydaktyczne
Podczas zajęć wykorzystujemy:
epodreczniki.pl: https://epodreczniki.pl/a/gory-kobiety-i/Da4VHFMxT
filmik z koncertu dostępny w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yoLULUv5QVQ&t=4s,
aplikację wordwall, https://wordwall.net/resource/8685867/polski/asnyk-do-m%C5%82odych-1; https://wordwall.net/pl/resource/8686139/polski/asnyk-2
ankietę stworzoną w aplikacji Mentimeter.
11. Wymagania w zakresie technologii
Zajęcia zaplanowane zostały do realizacji w czasie zdalnej nauki. Niezbędne do ich przeprowadzenia są komputery, tablety lub smartfony z dostępem do internetu dla nauczyciela i uczniów oraz wspólne środowisko pracy na platformie MS Teams.
W przypadku prowadzenia lekcji w czasie funkcjonowania szkół w sposób stacjonarny, sprzęt niezbędny to komputer dla nauczyciela oraz tablica/monitor interaktywny, na którym ćwiczenia będą rozwiązywać uczniowie. Zalecane jest również wykorzystanie smartfonów/tabletów lub komputerów przez uczniów podczas wykonywania quizów, zadań interaktywnych, co umożliwi indywidualną pracę oraz zaangażowanie wszystkich uczniów.
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Faza wstępna - wprowadzenie do tematu.
Czas trwania: 6 min
Opis aktywności:
Sprawdzenie obecności.
Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej, dotyczącej różnic światopoglądowych między pozytywizmem a romantyzmem oraz analizy porównawczej utworów Adama Asnyka „Do młodych” oraz „Daremne żale” zestawonych z przesłaniem „Ody do Młodości' Adama Mickiewicza.
Uczniowie wykonuje interaktywne ćwiczenia idywidualnie:
https://wordwall.net/resource/8685867/polski/asnyk-do-m%C5%82odych-1
https://wordwall.net/pl/resource/8686139/polski/asnyk-2
Nauczyciel podaje temat lekcji: Przestańmy własną pieścić się boleścią – Adam Asnyk [Miejmy nadzieję!...]
Aktywność 2
Temat: FAZA WŁAŚCIWA- zapoznanie z treścią utworu.
Czas trwania: 10 min
Opis aktywności:
Nauczyciel rozpoczyna dyskuję nad rolą nadziei w życiu człowieka Uczniowie odwołują się do własnych doświadczeń i emocji.
Nauczyciel przybliża genezę wiersza A. Asnyka „Miejmy nadzieję”
Lektura wiersza A. Asnyka [Miejmy nadzieję!…] https://epodreczniki.pl/a/gory-kobiety-i/Da4VHFMxT
Pracując zbiorowo uczniowie ustalają:
- kim jest podmiot liryczny wiersza i do dogo się zwraca;
- jaka funkcja językowa dominuje w wypowiedzi osoby mówiącej i do jakiego typu liryki w związku z tym można zaliczyć wiersz;
- do których symoli romantycznych nawiązuje w wierszu podmiot liryczny, określają jego stosunku do nich;
- gdzie w tekście zastowano pary wyrazów tworzących antytezy;
- wpływ antytez i paralelizmów składniowych na formę i wymowę tekstu;
- za pomocą jakich środkow językowych zostały przedstawione nadzieja i odwaga.
Aktywność 3
Temat: Teoria- zebranie faktów/ wniosków w ogólną teorię
Czas trwania: 6
Opis aktywności:
Wysłuchanie na YouTubie utworu Miejcie nadzieję w wykonaniu Małgorzaty Synowiec: https://www.youtube.com/watch?v=yoLULUv5QVQ&t=4s,
Wskazanie zmian w tekście dokonanych przez odtwórcę utworu i określenie ich wpływu na przesłanie piosenki.
Odpowiedź na pytanie o aktualność przesłania utworu A. Asnyka.
Aktywność 4
Temat: Praktyka‑wykorzystanie wiedzy z teorii w działaniu
Czas trwania: 20
Opis aktywności:
Stwórz apel do własnego pokolenia. Uzupełnij w tym celu poniższe odezwy:
Miejmy nadzieję...
miejmy odwagę...
miejmy pogardę...
przestańmy...
NIE PRZESTAŃMY....
Prezentacja prac w grupach na forum
13. Sposób ewaluacji zajęć
Analiza wyników ankiety za posrednictwem aplikacji mentometer - wnioski przekazane uczniom na następnych zajęciach.
14. Licencja
CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
zdalna