Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor/autorka

Monika Baraniak

1. Etap edukacyjny i klasa

szkoła ponadpodstawowa - liceum - klasa II

2. Przedmiot

język polski

3. Temat zajęć

Przestańmy własną pieścić się boleścią – Adam Asnyk [Miejmy nadzieję!...]

4. Czas trwania zajęć

45 minut

5. Uzasadnienie wyboru tematu

Temat zgodny z podstawą programową, wynikający z przyjętego programu nauczania. Wybór poezji Adama Asnyka obejmuje utwory ważne dla zrozumienia istoty światopoglądu człowieka doby pozytywizmu.

6. Uzasadnienie zastosowania technologii

Zastosowanie elementów multimedialnych zwiększa atrakcyjność lekcji. Zachęca też uczniów do większego zaangażowania w proces dydaktyczny, rozbudza zaciekawienie omawianą tematyką i inspiruje do samodzielnej pracy.

7. Cel ogólny zajęć

Doskonalenie umiejętności określania problematyki utworu i obecnych w nim wartości oraz analizy tekstów kultury i wykorzystania wiedzy o epoce.

8. Cele szczegółowe zajęć

  1. Uczeń zna wybrane utwory Adama Asnyka. .

  2. Uczeń potrafi dokonać parafrazy utworu poetyckiego.

  3. Uczeń doskonali umiejętność analizy i interpretacji tekstu poetyckiego

  4. Uczeń formułuje wypowiedź na temat praw rządzących

9. Metody i formy pracy

praca zdalna

ćwiczenia interaktywne - praca indywidualna jednolita 

metody eksponujące (tekst, film, dzieło muzyczne)

Formy pracy: indywidualna jednolita, grupowa zróżnicowana, zbiorowa - burza mózgów

10. Środki dydaktyczne

Podczas zajęć wykorzystujemy:

epodreczniki.pl: https://epodreczniki.pl/a/gory-kobiety-i/Da4VHFMxT

filmik z koncertu dostępny w serwisie YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=yoLULUv5QVQ&t=4s,

aplikację wordwall, https://wordwall.net/resource/8685867/polski/asnyk-do-m%C5%82odych-1; https://wordwall.net/pl/resource/8686139/polski/asnyk-2

ankietę stworzoną w aplikacji Mentimeter.

11. Wymagania w zakresie technologii

Zajęcia zaplanowane zostały do realizacji w czasie zdalnej nauki. Niezbędne do ich przeprowadzenia są komputery, tablety lub smartfony z dostępem do internetu dla nauczyciela i uczniów oraz wspólne środowisko pracy na platformie MS Teams.

W przypadku prowadzenia lekcji w czasie funkcjonowania szkół w sposób stacjonarny, sprzęt niezbędny to komputer dla nauczyciela oraz tablica/monitor interaktywny, na którym ćwiczenia będą rozwiązywać uczniowie. Zalecane jest również wykorzystanie smartfonów/tabletów lub komputerów przez uczniów podczas wykonywania quizów, zadań interaktywnych, co umożliwi indywidualną pracę oraz zaangażowanie wszystkich uczniów.

12. Przebieg zajęć

  • Aktywność 1

    • Temat: Faza wstępna - wprowadzenie do tematu.

    • Czas trwania: 6 min

    • Opis aktywności:

      Sprawdzenie obecności.

      Nauczyciel prosi o przypomnienie wiadomości z lekcji poprzedniej, dotyczącej różnic światopoglądowych między pozytywizmem a romantyzmem oraz analizy porównawczej utworów Adama Asnyka „Do młodych” oraz „Daremne żale” zestawonych z przesłaniem „Ody do Młodości' Adama Mickiewicza. 

      Uczniowie wykonuje interaktywne ćwiczenia idywidualnie:  

      https://wordwall.net/resource/8685867/polski/asnyk-do-m%C5%82odych-1

      https://wordwall.net/pl/resource/8686139/polski/asnyk-2

      Nauczyciel podaje temat lekcji: Przestańmy własną pieścić się boleścią – Adam Asnyk [Miejmy nadzieję!...]

  • Aktywność 2

    • Temat: FAZA WŁAŚCIWA- zapoznanie z treścią utworu.

    • Czas trwania: 10 min

    • Opis aktywności:

      Nauczyciel rozpoczyna dyskuję nad rolą nadziei w życiu człowieka Uczniowie odwołują się do własnych doświadczeń i emocji.

      Nauczyciel przybliża genezę wiersza A. Asnyka „Miejmy nadzieję”  

      Lektura wiersza A. Asnyka [Miejmy nadzieję!…]  https://epodreczniki.pl/a/gory-kobiety-i/Da4VHFMxT

      Pracując zbiorowo uczniowie ustalają:

      - kim jest podmiot liryczny wiersza i do dogo się zwraca; 

      - jaka funkcja językowa dominuje w wypowiedzi osoby mówiącej i do jakiego typu liryki w związku z tym można zaliczyć wiersz;

      - do których symoli romantycznych nawiązuje w wierszu podmiot liryczny, określają jego stosunku do nich;

      - gdzie w tekście zastowano pary wyrazów tworzących antytezy;

      - wpływ antytez i paralelizmów składniowych na formę i wymowę tekstu;

      - za pomocą jakich środkow językowych zostały przedstawione nadzieja i odwaga.

  • Aktywność 3

    • Temat: Teoria- zebranie faktów/ wniosków w ogólną teorię

    • Czas trwania: 6

    • Opis aktywności:

      Wysłuchanie na YouTubie utworu Miejcie nadzieję w wykonaniu Małgorzaty Synowiec: https://www.youtube.com/watch?v=yoLULUv5QVQ&t=4s,

      Wskazanie zmian w tekście dokonanych przez odtwórcę utworu i określenie ich wpływu na przesłanie piosenki. 

      Odpowiedź na pytanie o aktualność przesłania utworu A. Asnyka.

  • Aktywność 4

    • Temat: Praktyka‑wykorzystanie wiedzy z teorii w działaniu

    • Czas trwania: 20

    • Opis aktywności:

      Stwórz apel do własnego pokolenia. Uzupełnij w tym celu poniższe odezwy:

      Miejmy nadzieję...

      miejmy odwagę...

      miejmy pogardę...

      przestańmy...

      NIE PRZESTAŃMY....

      Prezentacja prac w grupach na forum

13. Sposób ewaluacji zajęć

Analiza wyników ankiety za posrednictwem aplikacji mentometer - wnioski przekazane uczniom na następnych zajęciach.

14. Licencja

CC0 1.0 Universal - Przekazanie do Domeny Publicznej. Przejdź do opisu licencji

15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza

16. Materiały pomocnicze

17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej

Tak

18. Forma prowadzenia zajęć

zdalna