E-materiały do kształcenia zawodowego

Placówki opieki nad małym dzieckiem

SPO.04. Świadczenie usług opiekuńczych i wspomagających rozwój dziecka - Opiekunka dziecięca 325905

bg‑azure

Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego

PROGRAM ĆWICZENIOWY DO PROJEKTOWANIA PRZEZ DOBIERANIE

11
Samouczek

Zasady, które mogą być pomocne opiekunce dziecięcej przy aranżacji przestrzeni dla dzieci do lat 3. Po pierwsze, należy znać i przestrzegać przepisów dotyczących warunków sanitarno‑lokalowych, które powinien spełniać żłobek i klub dziecięcy. Należy odpowiednio zaplanować metraż sali przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci, ze szczególnym uwzględnieniem liczby dzieci oraz opiekunów.

Każda opiekunka dziecięca powinna pamiętać, aby wszystkie meble, urządzenia i sprzęty były dostosowane do wieku i wzrostu dzieci oraz posiadały odpowiednie atesty i certyfikaty.

Zabawki przeznaczone dla dzieci w poszczególnych grupach wiekowych powinny mieć znak CE i atesty, które potwierdzają wymagania w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Bardzo ważne jest dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo najmłodszych podopiecznych, którzy wymagają profesjonalnej opieki ze strony dorosłych, czyli wykwalifikowanych opiekunek dziecięcych w żłobku i klubie dziecięcym.

Warto zadbać, aby projektowane przestrzenie były przestronne, bez zbędnych mebli i sprzętów, które mogą utrudniać dzieciom bezpieczne przebywanie w pomieszczeniach oraz ograniczać ekspresję ruchową i swobodną zabawę. Kolorystyka powinna być spokojna, jasna, a meble dobrane zgodnie z zasadami ergonomii.

Należy także zadbać o przestrzeń do karmienia małych dzieci i stworzenie miejsca do samodzielnego spożywania posiłków przez dzieci starsze.

W bawialni można wyodrębnić kąciki tematyczne np. czytelniczy.

Warto zadbać też o odpowiednie oświetlenie w pomieszczeniach, zgodnie z obowiązującymi normami.

Żłobki i kluby dziecięce spełniają funkcje opiekuńcze, wychowawcze oraz edukacyjne, w związku z tym powinny mieć praktyczne, funkcjonalne i estetyczne wyposażenie, tak, aby zarówno dziecko, jak i opiekunowie czuli się komfortowo i bezpiecznie.

1
1
Instrukcja obsługi programu ćwiczeniowego do projektowania przez dobieranie

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie “Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego” rozpoczyna się ekranem startowym. Program umożliwia wcielenie się w rolę opiekunki dziecięcej, która planuje i projektuje przestrzeń i wyposażenie pomieszczeń żłobka i klubu dziecięcego: szatni, łazienki, bawialni i jadalni. Klikając przycisk Start, użytkownik przechodzi do ekranu z zasadami. Następnie, klikając przycisk Dalej do ekranu z opisem pierwszego etapu.

W programie występują dwa etapy. Na pierwszym użytkownik wykonuje zadania wprowadzające polegające na określeniu odpowiedniej liczby opiekunów, z uwzględnieniem wieku dzieci, niepełnosprawności dzieci oraz metrażu sali, przeznaczonej na zbiorowy pobyt dzieci. Na drugim ma za zadanie dobrać elementy z baz danych, niezbędne do zaprojektowania wybranego pomieszczenia.

Po kliknięciu przycisku Dalej, pojawia się ekran z opisem, a następnie pytania do niego. Użytkownik po wybraniu elementu, klikając w przycisk Sprawdź, otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie udzielonej odpowiedzi. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie podejmie prawidłowej decyzji.

Po ukończeniu pierwszego etapu, pojawia się ekran z opisem etapu drugiego. Po kliknięciu Dalej, użytkownik przechodzi do planszy z wyborem pomieszczenia: Bawialnia, Jadalnia, Szatnia, Łazienka. Po kliknięciu wybranego przycisku, pojawia się ekran z pomieszczeniem i grafikami. Użytkownik wybiera odpowiednie elementy, klikając w ilustrację z opisem. Po naciśnięciu przycisku Zatwierdź, użytkownik otrzymuje informację zwrotną o poprawnie lub błędnie udzielonej odpowiedzi. Następnie może spróbować jeszcze raz, dopóki nie ustawi prawidłowej kolejności. Użytkownik może przesuwać elementy w pomieszczeniu, a także zapisać w pliku wygląd pomieszczenia, klikając ikonę aparatu. Użytkownik postępuje analogicznie w kolejnych pomieszczeniach.

Po ukończeniu drugiego etapu, użytkownik może spróbować jeszcze raz lub zakończyć program.

RyxAKTJuL7MT2
Przyciski funkcyjne
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
R1axldgurTv2E
Przestrzeń żłobka/klubu dziecięcego
Źródło: Zespół autorski Politechniki Łódzkiej, licencja: CC BY-SA 3.0.
Ćwiczenie 1

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Planujesz przestrzeń żłobka dla 45 dzieci pełnosprawnych: 5 dzieci w przedziale wiekowym 20 tygodni do 1. roku życia oraz 40 dzieci w wieku od 1.-3. roku życia. Godziny otwarcia żłobka: 7:00 – 17:00, od poniedziałku do piątku.

R5LUevHlq1ABm
Wskaż odpowiednią liczbę opiekunów w żłobku.
R1YaJOJ5PrZw2
Wskaż odpowiedni metraż sali przeznaczonej na pobyt zbiorowy w żłobku.
RZBe92aZ6q2BS
Wskaż stosowne dokumenty, które potwierdzają spełnienie warunków sanitarno-lokalowych.
Ćwiczenie 2

Zapoznaj się z poniższym opisem, a następnie rozwiąż zadania.

Planujesz przestrzeń klubu dziecięcego. W grupie będzie jedno dziecko z niepełnosprawnością narządu ruchu. Godziny otwarcia klubu dziecięcego: 7:30 – 16:30, od poniedziałku do piątku.

R9Be0h9eCFJGe
Wskaż maksymalną liczbę dzieci w klubie dziecięcym.
RZMrICjr3cJge
Wskaż, w jakim wieku mogą być dzieci w klubie dziecięcym.
R17q0KoxbsuiN
Wskaż liczbę opiekunów w klubie dziecięcym.
R1A99S9bbsGOW
Wskaż odpowiedni metraż sali przeznaczonej na pobyt zbiorowy w klubie dziecięcym.
RX4BTKsyTsoqI
Wskaż stosowne dokumenty, które potwierdzają spełnienie warunków sanitarno-lokalowych.
Ćwiczenie 3

Zaplanuj przestrzeń i wyposażenie szatni, łazienki, jadalni i bawialni.

Przy planowaniu przestrzeni uwzględnij przepisy z zakresu standardów jakości i warunków sprawowania opieki nad dziećmi do lat 3, zwłaszcza warunków sanitarno‑lokalowych. Zwróć także uwagę na zapewnienie dzieciom bezpieczeństwa podczas przebywania w żłobku lub klubie dziecięcym oraz na dobór wyposażenia, które będzie stymulowało wszechstronny rozwój podopiecznych.

R11shGQ2yTRjc
Zaprojektuj bawialnię, wybierając elementy, które powinny się w niej znaleźć.
R94dzIoWMoO6R
Zaprojektuj jadalnię, wybierając elementy, które powinny się w niej znaleźć.
RZCIybd2S5ESV
Zaprojektuj szatnię, wybierając elementy, które powinny się w niej znaleźć.
RjBw11qgSCnwp
Zaprojektuj łazienkę dla 45 dzieci, wybierając elementy, które powinny się w niej znaleźć.

Powiązane ćwiczenia