R1G2PLQe0gBxj
Fotografia przedstawia widok na naturalny krajobraz, ukazany z żabiej perspektywy – ukazany od dołu. Na fotografii można wyróżnić trzy horyzontalne elementy, od dołu: brązowe podłoże, na którym widać cienie traw oraz rozświetlone padającym światłem słonecznym; linia rosnących zielonych traw oraz źdźbeł zbóż, które są nieco dłuższe, oraz jasnoniebieskie niebo ze śladami delikatnych, białych chmur oraz przebijającym się przez nie światłem słonecznym.

Przestrzeń

Przykład prezentujący żabią perspektywę, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Przykład prezentujący żabią perspektywę, Fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Wprowadzenie

Rzeczywistość otaczająca człowieka pełna jest różnych obiektów, które znajdują się względem siebie w pewnych relacjach przestrzennych. Ludzkie oko pozwala na określenie odniesień pomiędzy nimi, tworząc jako iluzję trzeciego wymiaru. Jedne znajdują się dalej, inne bliżej, jedne są bardziej, inne mniej wyraźne. Zagadnienie przestrzeni nurtowało od wieków także malarzy. Sposobem na jej odtworzenie jest m.in. perspektywa, modelunek światłocieniowy oraz gra światło i cienia, zarówno w malarstwie, rzeźbie czy architekturze. W materiale znajdują się wybrane zagadnienia z zakresu zagadnienia przestrzeni w sztukach plastycznych.

Nauczysz się
  • określać sposób iluzji przestrzeni w dziełach malarskich;

  • nazywać sposoby oddania przestrzeni za pomocą perspektywy;

  • rozpoznawać rodzaje perspektywy w dziełach malarskich;

  • określać role przestrzeni w dziełach awangardowych.

Rodzaje_perspektywy

Rodzaje perspektywy

Próby oddania przestrzeni na płaskiej powierzchni od wieków towarzyszyły artystom. Służyły one odtworzeniu realnego świata, jak największemu zbliżeniu do tego, co widzi ludzkie oko. Jednym z najlepszych sposobów stworzenia iluzji przestrzeni na płaszczyźnie jest perspektywaPerspektywaperspektywa.

Perspektywa rzędowa (pasowa)

R1LB104Qv6qjX
Gordon Cheung, „Sznur Pereł”, 2020 r., Galeria Edel Assanti, Londyn, Wielka Brytania, edelassanti.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Gordon Cheung, Sznur Pereł, akryl na płótnie, stare gazety, zużyty tusz do drukarki atramentowej, Galeria Edel Assanti, Londyn, dostępny w internecie: https://edelassanti.com/exhibitions/94/works/images2753/ [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej.

W obrazie Gordona Cheunga [czytaj: gordona czenga] poszczególne partie pejzażu ułożone są w rzędach. Pasy każdego z fragmentów są wyraźnie rozdzielone.

Perspektywa topograficzna

RNvHtT80UcNEd
Jerzy Nowosielski, „Lotnisko wielkie”, 1966 r., Muzeum Górnośląskie, Bytom, jerzynowosielski.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Nowosielski, Lotnisko wielkie, tempera na płótnie, Muzeum Górnośląskie, Bytom, dostępny w internecie: https://jerzynowosielski.com/lotnisko-wielkie-1966/ [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przedstawienie widoku z lotu ptaka przy jednoczesnym zaznaczeniu w nim obiektów widzianych z boku. W swojej strukturze przypomina mapę.

W widoku z góry Nowosielski namalował lotnisko i samolot znajdujący się na środku. Pozostałe samoloty ujęte są z boku, autobus i postacie - z przodu (frontalnie).

Perspektywa kulisowa

R2umtT2USOsV0
David Hockney, „Modelka z niedokończonym autoportretem”, 1977 r., kolekcja prywatna, arthive.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: David Hockney, Modelka z niedokończonym autoportretem, akwarela na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://arthive.com/davidhockney/works/208248~Model_with_unfinished_selfportrait [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi.

Na pierwszym planie znajduje się stolik z tulipanami w wazonie, leżąca na łóżku kobieta oraz znajdujący się przy łóżku dywanik. Plan ten przysłania znajdującego się za nimi mężczyznę, siedzącego przy stoliku i malującego obraz.

Perspektywa hierarchiczna (intencjonalna)

RCBrRAQMg2QGA
Warren Criswell, „Don Giovanni Impenitente” („Św. Jan nieskruszony”), 1999 r., kolekcja prywatna, saatchiart.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Warren Criswell, Don Giovanni Impenitente” („Św. Jan nieskruszony”, olej na drewnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://www.saatchiart.com/art/Painting-Don-Giovanni-Impenitente/927740/3303843/view [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie.

W obrazie Warrena Criswella [czytaj: łorena krisłela], Jan jako święty jest wyeksponowany za pomocą powiększonych rozmiarów postaci.

Perspektywa powietrzna

R2htxLOmo3qRO
Rene Magritte, „Syn człowieczy”, 1964 r., Kolekcja prywatna, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikioo.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Rene Magritte, Syn człowieczy, Olej na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://wikioo.org/pl/paintings.php?refarticle=8XYU67&titlepainting=The%20Son%20of%20Man&artistname=Rene%20Magritte [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza.

W obrazie Magritte’a [czytaj: magrite] pejzaż morski w tle zlewa się z niebem – została zatarta granica pomiędzy nimi.

Perspektywa malarska (barwna)

R1YFPR5SwrHIw
Tadeusz Brzozowski, „Prorok”, 1950 r., Muzeum Narodowe, Warszawa, artyzm.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Tadeusz Brzozowski, Prorok, Olej na płótnie, Muzeum Narodowe, Warszawa, dostępny w internecie: http://artyzm.com/obraz.php?id=9199 [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Wykorzystuje właściwości barw i ich odbioru; kolory wydają się być bliżej lub dalej od obserwatora, mimo że w rzeczywistości znajdują się w tej samej odległości. W świetle słonecznym ciepłe barwy tworzą złudzenie bliższych, a zimne dalszych.

W obrazie Tadeusza Brzozowskiego pierwszy plan zdominowany jest przez ciepłe barwy, a zimne błękity oraz neutralna czerń stanowiące tło sprawiają wrażenie dalszych.

Perspektywa linearna (zbieżna)

R16DW2nkI8Tvk
Salvador Dali, „Ostatnia wieczerza”, 1980 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, arthive.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Salvador Dali, Ostatnia wieczerza, Olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://arthive.com/salvadordali/works/381311~Last_supper [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi.

Salvador Dali [czytaj: salwador dali] oparł się na dziele Leonarda da Vinci [czytaj: leonarda da winczi]. Wykorzystał perspektywę linearną zbieżną, która buduje głębię obrazu, a jej linie zbiegają się w środku kompozycji, akcentując centralną postać.

Na ukształtowanie przestrzeni w dziele malarskim, rysunku czy grafice z zastosowaniem perspektywy zbieżnej ma wpływ sposób usytuowania punktu widzenia artysty. W zależności od ustawienia wzroku w odniesieniu do linii horyzontu można określić perspektywyPerspektywaperspektywy:

Zapoznaj się z przykładami ilustrującymi zastosowanie różnych punktów widzenia w pracach plastycznych.

Perspektywa centralna

R1PB9GF5zexGT
Richard Estes, „Williamsburg Bridge”, 2006 r., Galeria Marlborough, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, madmuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Richard Estes, Williamsburg Bridge, Olej na płótnie, Galeria Marlborough, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://madmuseum.org/exhibition/richard-estes [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RwAXkdB3zj9lz
Richard Estes, „Williamsburg Bridge”, 2006 r., Galeria Marlborough, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, madmuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Richard Estes, Williamsburg Bridge, Olej na płótnie, Galeria Marlborough, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://madmuseum.org/exhibition/richard-estes [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Punkt widzenia usytuowany jest pośrodku obrazu. Na podstawie elementów konstrukcyjnych architektury można wytyczyć linie perspektywy, które zbiegają się w samym środku i świadczą o zastosowaniu perspektywy centralnejPerspektywa centralnaperspektywy centralnej.

Perspektywa żabia

R1C2ciIdLV046
Yvonne Farrell, Shelley McNamara Lui, Szkic perspektywiczny – projekt Uniwersytetu Boccioniego, Mediolan, Włochy, 2001 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Yvonne Farrell, Shelley McNamara Lui, Szkic perspektywiczny – projekt Uniwersytetu Boccioniego, Ołówek na kalce kreślarskiej, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/collection/works/154338 [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R15NumrvolFmd
Yvonne Farrell, Shelley McNamara Lui, Szkic perspektywiczny – projekt Uniwersytetu Boccioniego, Mediolan, Włochy, 2001 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Yvonne Farrell, Shelley McNamara Lui, Szkic perspektywiczny – projekt Uniwersytetu Boccioniego, ilustracja, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/collection/works/154338 [dostęp 12.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Punkt widzenia znajduje się poniżej środka, w miejscu, w którym zbiegają się wszystkie linie wykreślone geometrycznych kształtów projektu budowli. Świadczy to o zastosowaniu w rysunku perspektywy żabiejPerspektywa żabiaperspektywy żabiej.

Perspektywa z lotu ptaka

RJxEAQP8C46MD
Anselm Kiefer, „Drewniany pokój”, 1972 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Anselm Kiefer, Drewniany pokój, Węgiel i olej na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/collection/works/80576 [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RsfcanYew6OQd
Anselm Kiefer, „Drewniany pokój”, 1972 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Anselm Kiefer, „Drewniany pokój”, Węgiel i olej na płótnie, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/collection/works/80576 [dostęp 12.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Linie we wnętrzu obrazu Kiefera [czytaj kifera] wykonanego węglem i olejem na płótnie można wytyczyć na podstawie łączeń desek podłogi i drewnianych elementów konstrukcyjnych, które zbiegają się powyżej środka, sugerując zastosowanie perspektywy z lotu ptakaPerspektywa z lotu ptakaperspektywy z lotu ptaka.

RufUO203DZICf
Jerzy Jędrysiak, „W ogrodzie Leenderta”, 1994 r., kolekcja prywatna, onebid.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Jędrysiak, W ogrodzie Leenderta, linoryt, papier, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://onebid.pl/pl/grafika-i-rysunek-jerzy-jedrysiak-ur-1954-w-ogrodzie-leenderta-1994/236783 [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RmT4y7KGbXCwZ
Jerzy Jędrysiak, „W ogrodzie Leenderta”, 1994 r., kolekcja prywatna, onebid.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Jędrysiak, „W ogrodzie Leenderta, linoryt, papier, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://onebid.pl/pl/grafika-i-rysunek-jerzy-jedrysiak-ur-1954-w-ogrodzie-leenderta-1994/236783 [dostęp 12.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Linie wytyczone na podstawie elementów natury w akwatincie Jerzego Jędysiaka zbiegają się powyżej linii horyzontu (linia przerywana), a punkt zbieżny znajduje się poza grafiką, powyżej górnej jej krawędzi. Jest to przykład zastosowania perspektywy z lotu ptaka.Perspektywa z lotu ptakaperspektywy z lotu ptaka.

Perspektywa_a_malarstwo_wspolczesne

Perspektywa a malarstwo współczesne

Przestrzeń stała się ważnym aspektem prac artystów tworzących zjawiska iluzjonistyczne, sprawiające złudzenie przestrzeni za pomocą kolorystycznych i kompozycyjnych układów, powodujących wrażenie głębi i ruchu. W taki sposób swoje dzieła tworzyli przedstawiciele ruchu op‑art. Pionierem i głównym przedstawicielem kierunku jest Viktor Vasarely [czytaj: wiktor wasareli]. W swoich pracach wykorzystywał skomplikowane układy barwne i wzory, tworzące trójwymiarowe efekty iluzjonistyczne, w których powierzchnia wibruje, oddala się i przybliża.

RT0r2cSBw2W7F
Viktor Vasarely, „Feny”, 1973 r., Muzeum Thyssen Bornemisza, Madryt, Hiszpania, museothyssen.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Viktor Vasarely, Feny, Olej na płótnie, Muzeum Thyssen Bornemisza, Madryt, dostępny w internecie: https://www.museothyssen.org/exposiciones/victor-vasarely-nacimiento-op-art [dostęp 22.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Iluzja przestrzeni polegająca na jej oddalaniu i przybliżaniu za sprawą wykorzystania perspektywy barwnej i powietrznej pojawia się także w abstrakcyjnej twórczości Wojciecha Fangora.

O charakterystyce twórczości Wojciecha Fangora mówi Ewa Gorządek.

Aby zapoznać się z treścią cytatu, kliknij w pogrubiony tekst.

RGPB2byjgQVoA
Ewa Gorządek, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski W latach 60. i na początku lat 70. XX wieku artysta malował obrazy, które stanowią jego wkład do minimal artu i op‑artu. W tym okresie stworzył swój najsłynniejszy na świecie cykl prac z charakterystycznymi okręgami i falami. W 1970 roku otworzył, jako jedyny jak dotychczas polski artysta, indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Solomona Guggenheima. Pokazał tam 37 płócien, prekursorskich dla zachodnich op‑artowskich poszukiwań, które stały się swoistymi symbolami op‑artu. Tak o twórczości Fangora z tego okresu pisze Bożena Kowalska: „Koła artysty były nieustannym, wielostronnym eksperymentem. Sprawdzał w nich wciąż w nowy sposób efekty działania jaskrawości czy stonowanych kolorów w ich zestawieniach, nasycenia i stopnia jasności barwy, wielkości kręgów, większej i mniejszej szerokości jej pasm oraz ich zagęszczenie lub ascetycznej oszczędności i dyskrecji wyrazu. Stosował też artysta w swoich obrazach wszelkie, znane z teorii barw, kontrasty, zwłaszcza zaś kontrasty kolorów występujących i wstępujących, a także zjawiska powidoków”.
Ewa Gorządek, „Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski”, 2004, culture.pl
Źródło: Ewa Gorządek, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, 2004, dostępny w internecie: https://culture.pl/pl/tworca/wojciech-fangor [dostęp 19.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R68tC2Y3M1Dp3
Wojciech Fangor, „Numer 17”, 1963 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Wojciech Fangor, Numer 17, Olej na płótnie z konopii, Muzeum Sztuki Nowoczesnej MoMA, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/collection/works/78613?artist_id=1799&page=1&sov_referrer=artist [dostęp 22.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przestrzen_w_rzezbie

Przestrzeń w rzeźbie

Rzeźba współczesna jako obiekt przestrzenny to nie tylko fizyczny kształt czy forma, ale również interakcja z otaczającą przestrzenią, odbiorcą oraz kontekstem społeczno‑kulturowym. Artysta wykorzystuje przestrzeń jako integralną część dzieła, tworząc dialog między obiektem a jego otoczeniem. Rzeźba staje się więc dynamicznym elementem w przestrzeni.

Imponującym dziełem o monumentalnych rozmiarach jest instalacja „Skręcona elipsa IV” Richarda Serry [czytaj: riczarda serry]. Instalacja składa się z gigantycznych stalowych płyt, które zostały skręcone w elipsę, dzięki czemu zyskały dynamiczny kształt. Instalacja Serry [czytaj: serry] jest zwykle prezentowana w przestrzeni otwartej, co pozwala na interakcję z otoczeniem. Pozbawiona została roli symbolicznej, uwolniona od tradycyjnego postumentu i wprowadzona w realną przestrzeń. Dzieło angażuje widza, który może przechodzić wokół struktury, wejść do jej wnętrza, obserwując ją z różnych perspektyw i patrząc z wnętrza na niebo. Dzieło skłania do refleksji i kontemplacji.

RxGqaChSSJSfV
Richard Serra, „Skręcona elipsa IV”, 1998 r., Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Nowy Jork, Stany Zjednoczone, moma.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Richard Serra, „Skręcona elipsa IV”, fotografia, Muzeum Sztuki Nowoczesnej (MoMA), Nowy Jork, dostępny w internecie: https://www.moma.org/audio/playlist/236/3051 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Monumentalną rzeźbą znajdującą się w Millennium ParkChicago [czytaj: szikago] jest Cloud Gate [czytaj: klałd gejt] Anisha Kapoora [czytaj: anisza kapura]. Nazwa nawiązuje do funkcji bramy, która wypełnia przestrzeń pomiędzy niebem a odbiorcą. Dzieło składa się z gigantycznej, polerowanej stali przypominającej kształtem fasolę. W dolnej części rzeźby znajduje się wgłębienie, którego lustrzana powierzchnia zapewnia wielokrotne odbicia znajdujących się pod nią ludzi czy innych elementów, natomiast aż trzy czwarte zewnętrznej powierzchni odbija niebo. Ten efekt sprawia, że dzieło staje się integralną częścią miejskiej przestrzeni, zapraszając widzów do interakcji.

RxVfjWk8zTZNv
Anish Kapoor, Cloud Gate (The Bean), 2004 - 2006, Chicago, Stany Zjednoczone, anishkapoor.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Anish Kapoor, Cloud Gate (The Bean), fotografia, dostępny w internecie: https://anishkapoor.com/110/cloud-gate-2 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przestrzen_w_architekturze

Przestrzeń w architekturze

Przestrzeń architektoniczna pełni funkcję nie tylko użytkową, ale staje się również nośnikiem idei, wartości kulturowych i estetycznych. Architektura powstaje w interakcji z otoczeniem, społecznością i użytkownikami. Nowoczesne podejście do projektowania zakłada tworzenie przestrzeni, które są użyteczne, jak innowacyjne. Architekci starają się tworzyć budynki, które harmonijnie współistnieją z otoczeniem i jego zabudową, zachowując jednocześnie indywidualność i wyrazistość formy.

Atrakcyjnym miejscem zarówno dla turystów, jak i mieszkańców jest Metropol Parasol, zaprojektowany przez niemieckiego architekta Jürgena Mayera [czytaj: jurgena majera] we współpracy z firmą Arup. Obiekt składa się z sześciu dużych parasoli klejonych z powłoką poliuretanową. Parasole ocieniają plac, zapewniając jednocześnie ochronę pozostałości archeologicznych. Pod ich baldachimami znajduje się wielopoziomowy kompleks obejmujący targowisko, galerię handlową, przestrzenie kulturalne oraz punkty gastronomiczne. Obiekt stanowi przestrzeń życia społecznego Sewilli. Jest połączeniem nowoczesnego designu [czytaj: dizajnu], funkcjonalności.

RuwnaB4OdypyM
Jürgen Mayer, H. Architects, Metropol Parasol, 2004 - 2005, Sewilla, Hiszpania, arquitecturaviva.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jürgen Mayer, Metropol Parasol, fotografia, dostępny w internecie: https://arquitecturaviva.com/works/metropol-parasol-7 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1aL23xF3D81h
Jürgen Mayer, H. Architects, Metropol Parasol, 2004 - 2005, Sewilla, Hiszpania, arquitecturaviva.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jürgen Mayer, Metropol Parasol, fotografia, dostępny w internecie: https://arquitecturaviva.com/works/metropol-parasol-7 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Taipei 101 to drapacz chmur w Tajpej na Tajwanie. Monumentalny, postmodernistyczny budynek usytuowany w miejskiej przestrzeni powstał zgodnie z estetyką miejsca, w którym się znajduje. Konstrukcja schodkowa jest hołdem dla tradycyjnej pagody. Woda zebrana w szczytach ośmiu sekcji, z których osiem w chińskiej kulturze jest szczęśliwą liczbą, jest ponownie wykorzystywana w całym budynku. Wybrano zielone szkło, aby uzyskać bardziej naturalny wygląd przypominający bambus. Już te dwa aspekty sprawiają, że wyróżnia się on wśród drapaczy chmur z niebieskawego metalu i szkła na całym świecie. Na uwagę zasługuje też oświetlenie, które zmienia kolor w zależności od dnia tygodnia.

R1GWPyiQb2IBU
Chu‑yuan Lee, C. P. Wang Wieżowiec Taipei 101, 2004 r., Tajpej, Tajwan, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: C. P. Wang, Chu-yuan Lee, Wieżowiec Taipei 101, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Przestrzen_w_projektowaniu_wnetrz

Przestrzeń w projektowaniu wnętrz

Projektowanie wnętrz to proces, który obejmuje planowanie i aranżację przestrzeni mieszkalnych, komercyjnych lub publicznych. Projektowanie odnosi się do fizycznych granic danego pomieszczenia lub otoczenia. Dla projektanta istotne jest znalezienie sposobów na optymalne zagospodarowanie istniejącej przestrzeni. W projektowaniu wnętrz różnicuje się również przestrzeń pozytywną od negatywnej. Przestrzeń pozytywna obejmuje obszar zawierający meble, elementy dekoracyjne oraz inne elementy funkcjonalne. Natomiast przestrzeń negatywna to puste miejsce, które pozostaje niezagospodarowane. Istniejące równowagi między tymi dwoma rodzajami przestrzeni są istotne dla harmonii i równowagi w pomieszczeniu. Przestrzeń musi być przede wszystkim funkcjonalna i zaprojektowana tak, aby spełniać potrzeby użytkowników. Projektant musi dbać o optymalne wykorzystanie miejsca, ergonomiczne rozwiązania. Ważną rolę w zagospodarowaniu przestrzeni pełnią: wysokość mebli, optymalne rozmieszczenie sprzętu, dobrze doświetlone i wentylowane pomieszczenia oraz łatwy dostęp do różnych elementów wnętrza. Zaprojektowana przestrzeń musi być także atrakcyjna wizualnie. Ważnym elementem projektowania wnętrz jest uwzględnienie wielkości i proporcji pomieszczeń.

RwBxPNqMPvmsb
Przykład jasnego wnętrza z widokiem na jadalnię z dużym oknem wprowadzającym naturalne oświetlenie i schody prowadzące na piętro w ciepłym, kolorze, sprawiającym wrażenie komfortu, pomiędzy 2010 a 2020 r., cubicoon.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Przykład jasnego wnętrza z widokiem na jadalnię z dużym oknem wprowadzającym naturalne oświetlenie i schody prowadzące na piętro w ciepłym, kolorze, sprawiającym wrażenie komfortu, fotografia, dostępny w internecie: https://cubicoon.com/2021/09/01/psychology-of-space-how-interior-design-impacts-our-mood-and-behavior/ [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R19LwmCsSqFeF
Australijskie studio Sam Crawford Architects (projekt), Prywatny taras na dachu otoczony zielenią w Hidden Garden House z widokiem przeszkloną ścianę i wnętrze mieszkania, lata 20 XXI wieku, Sydney, Australia, dezeen.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Tom Ferguson
Źródło: Sam Crawford Architects, Tom Ferguson, Prywatny taras na dachu otoczony zielenią w Hidden Garden House z widokiem przeszkloną ścianę i wnętrze mieszkania, fotografia, dostępny w internecie: https://www.dezeen.com/2024/01/18/sam-crawford-architects-hidden-garden-house/ [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RI9kcGuJRvu90
Pracownia Bidermann+Wide (projekt), Siedziba agencji reklamowej GPD, 2022 r., Poznań, label‑magazine.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Hanna Połczyńska/kroniki.studio
Źródło: Pracownia Bidermann+Wide, Hanna Połczyńska, Siedziba agencji reklamowej GPD, fotografia, dostępny w internecie: https://label-magazine.com/wnetrza/artykuly/biuro-zaprojektowane-z-mysla-o-ludziach-i-srodowisku [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1IfCAqKzzjRL
Pracownia Bidermann+Wide (projekt), Siedziba agencji reklamowej GPD, 2022 r., Poznań, label‑magazine.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Hanna Połczyńska/kroniki.studio
Źródło: Pracownia Bidermann+Wide, Hanna Połczyńska, Siedziba agencji reklamowej GPD, fotografia, dostępny w internecie: https://label-magazine.com/wnetrza/artykuly/biuro-zaprojektowane-z-mysla-o-ludziach-i-srodowisku [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Przestrzen_w_scenografii

Przestrzeń w scenografii

Scenografia to sztuka projektowania przestrzeni scenicznej dla teatru, filmu, telewizji, koncertów i innych wydarzeń artystycznych. Przestrzeń scenograficzna musi być zgodna z kontekstem przedstawienia, odzwierciedlającym czas, miejsce i atmosferę akcji. Elementy scenograficzne, takie jak dekoracje i rekwizyty, kolorystyka, mogą mieć znaczenie symboliczne lub pełnić funkcję metaforyczną, zgodnie z narracją przedstawienia. Zadaniem projektanta przestrzeni scenograficznej jest właściwe rozmieszczenie elementów scenograficznych w przestrzeni scenicznej. Odpowiedni dobór kolorów, świateł, rekwizytów wpływa na właściwe odczytanie dzieła. Przestrzeń scenograficzna musi być zaprojektowana tak, aby sprzyjać również interakcji między występującymi – aktorami, śpiewakami czy zespołem koncertowym a publicznością. Projektanci muszą więc wziąć pod uwagę potrzeby aktorów i oczekiwania reżysera.

ROzpTVTwuSwew
Inscenizacja tragikomicznej opery Wolfganga Amadeusza MozartaDon Giovanni” w reżyserii Kaspera Holtena, 2018 r., Royal Opera House, Londyn, Wielka Brytania, houseandgarden.co.uk, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Rose Dahlsen
Źródło: Rose Dahlsen, Inscenizacja tragikomicznej opery Wolfganga Amadeusza MozartaDon Giovanni” w reżyserii Kaspera Holtena, fotografia, dostępny w internecie: https://www.houseandgarden.co.uk/article/don-giovanni-royal-opera-house [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RuBJTTh673Opc
Petko Tanchev, „Jedwab” – scenografia dla Teatru Dramatycznego w formie multimedialnej, 2021 r., Płowdiw, Bułgaria, derivative.ca, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: Alexander Thompson
Źródło: Petko Tanchev, Alexander Thompson, „Jedwab” – scenografia dla Teatru Dramatycznego w formie multimedialnej, fotografia, dostępny w internecie: https://derivative.ca/community-post/mastery-digital-scenography-petko-tanchev/67106 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Rgik3SReiIczU
Studio Dennisa Vanderbroecka, Scenografia do adaptacji „Koriolana” Shakespeare'a w reżyserii Niny Spijker, 2023 r., Teatr Narodowy Het, Haga, Holandia, talent.maworldgroup.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu), fotografia: grupa Management Artists
Źródło: Dennis Vanderbroeck, Scenografia do adaptacji „Koriolana” Shakespeare'a w reżyserii Niny Spijker, fotografia, dostępny w internecie: https://talent.maworldgroup.com/set-spatial-design/dennis-vanderbroeck/spatial-design-3/coriolanus-1/64a40d84-ee44-4916-8daa-0073ac110008 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Animacja_obrazujaca_pojecie_przestrzeni

Animacja obrazująca pojęcie przestrzeni

Uwaga! W filmie pojawiają się szybko zmieniające się kolorowe światła i obrazy, które mogą wywołać atak epilepsji. Zachowaj szczególną ostrożność oglądając animację we fragmencie: 08:55 - 09:15.

RBxo1REjiohmU
Materiał filmowy do lekcji zatytułowany: Przestrzeń.
Polecenie 1
RBUijrTK6ELEI
Zaznacz, który z opisów odnosi się do opisu perspektywy rzędowej (pasowej).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 1
R1e5Lg2LnoGqZ
Na ilustracji wskaż elementy kompozycji, będące pierwszym planem. Kliknij we fragment, który według Ciebie jest właściwy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
RszBYwh2hdjWp
Zapisz poprawną nazwę perspektywy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 2
REccWyeNzPvMJ
Dopasuj opisy tak, by odpowiadały ilustracjom.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
Rtqv9cdxIIeFQ
Zaznacz cechę perspektywy hieratycznej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 3
R1bUuG7aVyAwv
Wybierz i wskaż dzieło, w którym znajduje się perspektywa topograficzna.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
Rd9eFkLqSFNvR
Zapisz nazwę działania, którym określa się opakowanie obiektów w przestrzeni.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 4
RMrNVo6k7RbLH
Na ilustracji wskaż jeden z oznaczonych obszarów, będący punktem zbieżnym zastosowanej w nim perspektywy.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R3xzdCvc9BY6S
Z poniższych określeń przestrzeni wybierz te, które odnoszą się do perspektywy malarskiej.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 5
R1DtKkRho7nuz
Z poniższych określeń przestrzeni wybierz te, które odnoszą się do poniższego dzieła.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 6
R13M0D1REfY4F
Podaj nazwę, którą określa się pionową kompozycję w budowli.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Ilustracje_interaktywne

Ilustracje interaktywne obrazujące pojęcie przestrzeni

RxOExIzsIYBSB
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę, w której centralne miejsce na ilustracji lotniska zajmuje niebieski samolot widziany z góry na zielonym tle pod nim znajduje się małe czerwone auto lub autobus, widoczny jest tylko przód i dach auta. W prawym górnym rogu kolejny niebieski samolot, tym razem widziany z boku, jest to mały samolot typu awionetka, poniżej postać mężczyzny w czarnym garniturze, mężczyzna trzyma złożony parasol. W lewym górnym rogu kolejny mały samolot widziany z boku. Nad samolotami błękitny pas przedstawiający drogę lub pas startowy. W lewym dolnym rogu, zakapturzona postać w jasnym ubraniu i ciemnych okularach, za nią niebieski element sięgający ramion. Z prawej strony dzieła umieszczony jest panel boczny składający się z trzech punktów: 1. Elementy widoczne z lotu ptaka. Widoczne z lotu ptaka (z góry) są dwa elementy oznaczone kolorem żółtym - samolot oraz czerwony samochód osobowy. 2. Elementy w widoku bocznym. Widoczne z perspektywy bocznej są dwa samoloty, które oznaczone zostały kolorem czerwonym. 3. Elementy ujęte przodem (frontalnie). Elementami ujętymi frontalnie są postacie oznaczone kolorem niebieskim: mężczyzna w garniturze oraz kobieta w białym kombinezonie.
Jerzy Nowosielski, „Lotnisko wielkie”, 1966 r., Muzeum Górnośląskie, Bytom, jerzynowosielski.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jerzy Nowosielski, „Lotnisko wielkie”, Olej na płótnie, Muzeum Górnośląskie, Bytom, dostępny w internecie: https://jerzynowosielski.com/lotnisko-wielkie-1966/ [dostęp 19.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 7

Odpowiedz na pytanie: dlaczego autor zdecydował się zastosować w swojej pracy aż trzy różne perspektywy? Swoją odpowiedź uzasadnij i zapisz poniżej.

R19FHpisJ0smT
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 8

Wymień elementy dzieła, które zostały przedstawione frontalnie. Jak myślisz, dlaczego autor zdecydował się przedstawić je w taki sposób? Swoją odpowiedź uzasadnij i zapisz poniżej.

R1AYuiD4mQGlE
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 9

Przeanalizuj dzieło pod kątem barwy i zdecyduj, które kolory (ciepłe czy zimne) dominują w pracy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RMzlRnFa9C2kw
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ROpIOW8Y9MgaC
Centrum obrazu stanowi śpiąca postać w niebieskim szlafroku, postać ma zgięte nogi na stopach białe skarpety, jedna ręka pod głową na poduszce druga spoczywa na łóżku. Łóżko przykryte jasną tkaniną w pomarańczowo‑szarą kratę. Przy łóżku, na pierwszym planie stoi zielony okrągły stolik z gładkim, lustrzanym blatem, na nim błękitny wazon z czerwonymi tulipanami. W tle postać mężczyzny w okularach i pasiastym, zielonym swetrze. Mężczyzna siedzi przy stole, nad arkuszem trzyma ołówek, przed nim na stole leżą pojemniczki z kolorowymi farbami oraz kolorowa kartka. Po lewej stronie, na stole niebieski wazon z czerwono‑różowymi tulipanami. Za wazonem niebiesko‑czerwona linia zawieszona w powietrzu, zanikająca w oddali. Przed stołem stoi krzesło, nie ma własnej barwy tylko kolor beżowego tła i czerwone kontury. Pomiędzy stołem a śpiącą postacią znajduje się kremowa ściana, obok niej wisi niebieska kotara.
David Hockney, „Modelka z niedokończonym autoportretem”, 1977 r., kolekcja prywatna, arthive.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: David Hockney, „Modelka z niedokończonym autoportretem”, akryl na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://arthive.com/davidhockney/works/208248~Model_with_unfinished_selfportrait [dostęp 19.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 10

Odpowiedz na pytanie: co stanowi pierwszy i drugi plan obrazu, a co jest jego tłem? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RaaVWqrPhxAeH
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 11

Wymień elementy, które świadczą o tym, że w dziele zastosowana została perspektywa kulisowa. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RMW2zwDYuNKui
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 12

Wymień najbardziej kontrastujące ze sobą elementy w dziele i zapisz je poniżej.

RMAfBZcG2CwjR
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RPtWjqvflt5Gk
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło, gdzie na pierwszym planie jest mężczyzna w szarym płaszczu i czerwonym krawacie, na głowie ma czarny melonik. Twarz mężczyzny zasłania zielone jabłko z gałązką i zielonymi liśćmi. Mężczyzna stoi wyprostowany, za nim kamienny mur, za murem błękitne morze zlewające się w całość z niebem lekko zasnutym chmurami. Z prawej strony pracy znajduje się panel boczny z sześcioma punktami: 1. Perspektywa kulisowa - pierwszy plan. Pierwszy plan w perspektywie kulisowej to postać mężczyzny i lewitujące przed jego twarzą zielone jabłko. Te elementy oznaczone zostały kolorem pomarańczowym. 2 Drugi plan w perspektywie kulisowej to fragment murku, który znajduje się za postacią. Jest on oznaczony kolorem zielonym. 3. Perspektywa kulisowa - tło. Tło w perspektywie kulisowej to chmury. 4. Perspektywa powietrzna - pierwszy przykład. Pierwszym przykładem są chmury znajdujące się za postacią. Te elementy oznaczone zostały kolorem błękitnym. 5. Perspektywa powietrzna - drugi przykład. Drugim przykładem zastosowania perspektywy powietrznej jest postać mężczyzny i lewitujący na wysokości jego twarzy zielony owoc. Te elementy zostały oznaczone kolorem fioletowym. 6. Perspektywa powietrzna - trzeci przykład. Trzecim przykładem zastosowania perspektywy powietrznej są chmury znajdujące się za postacią. Te elementy oznaczone zostały kolorem różowym.
Rene Magritte, „Syn człowieczy”, 1964 r., kolekcja prywatna, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, wikioo.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Rene Magritte, „Syn człowieczy”, Olej na płótnie, kolekcja prywatna, dostępny w internecie: https://wikioo.org/pl/paintings.php?refarticle=8XYU67&titlepainting=The%20Son%20of%20Man&artistname=Rene%20Magritte [dostęp 19.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 13

Podaj przykłady zastosowania w pracy perspektywy powietrznej. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RNS9NADe1VSwB
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 14

Odpowiedz na pytanie: co stanowi pierwszy i drugi plan obrazu, a co jest jego tłem? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R10rtX35XIQ0H
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 15

Wymień ciepłe oraz chłodne barwy w pracy. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R5RLqzxF5cjf1
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUWncEY9ist7B
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło, którego centralną część stanowi duży kamienny stół wokół którego zebrały się pochylone postacie okryte białą tkaniną. Postać zajmująca centralne miejsce przy stole siedzi prosto nie pochyla sie jak pozostali, dłonie ma lekko uniesione w stronę twarzy, przed postacią stoi szklanka z czerwonym płynem oraz przełamany na pół bochenek chleba. Nad stołem i siedzącymi przy nim postaciami unosi się męski tors z rozłożonymi ramionami. Za stołem iluzoryczne złote ramy panoramicznego okna, w oddali jezioro otoczone skałami. Z prawej strony ilustracji znajduje się panel boczny z trzema punktami: 1. Pierwszy plan. Pierwszy plan w perspektywie kulisowej stanowi kamienny stół, przy którym siedzi 13 osób. Postacie mają złożone dłonie jak do modlitwy i głowy ułożone nisko, przy blacie. Na środku stołu siedzi młody mężczyzna o długich blond włosach, z dłonią skierowaną ku górze. Pierwszy plan został oznaczony kolorem błękitnym. 2. Drugi plan. Drugi plan w perspektywie kulisowej to krajobraz za stołem i biesiadnikami. Jest to zbironik wodny, za którymi znajdują się góry. Nad krajobrazem unosi się tors mężczyzny z rękoma rozłożonymi na boki. Plan ten oznaczony został kolorem żółtym. 3. Perspektywa linearna. Nałożone linie pokazują punkt zbiegu, który znajduje się na twarzy osoby siedzącej na środku stołu. Linie te mają kolor pomarańczowy.
Salvador Dali, „Ostatnia wieczerza”, 1980 r., Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, Stany Zjednoczone, arthive.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Salvador Dali, „Ostatnia wieczerza”, Olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://arthive.com/salvadordali/works/381311~Last_supper [dostęp 20.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 16

Odpowiedz na pytanie: w którym miejscu w dziele znajduje się punkt zbiegu linii perspektywy linearnej? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RGPIedMcmxgeE
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 17

Wymień elementy, które znajdują się na pierwszym planie, a które na drugim planie. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R180Ih1f0RPMz
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 18

Określ, która z zastosowanych perspektyw buduje głębię obrazu? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RWoTTUm2LzgfS
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RUmSEn1QJ3wIS
Ilustracja interaktywna przedstawia pracę, w centrum której znajdują się szyny kolejowe ginące w oddali, otoczone są balustradami, stalowymi wspornikami i belkami. Po prawej stronie asfaltowa droga, wyżej stalowe kładki dla pieszych. W oddali panorama miasta. Z prawej strony obrazu znajduje się panel boczny z jednym punktem: Punkt zbiegu. W pracy zastosowana została perspektywa linearna zbieżna, punkt zbiegu znajduje się na drugim końcu mostu, w miejscu, gdzie następuje zwężenie widoku.
Richard Estes, „Williamsburg Bridge”, 2006 r., Galeria Marlborough, Nowy Jork, Stany Zjednoczone, madmuseum.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Richard Estes, Williamsburg Bridge, Olej na płótnie, Galeria Marlborough, Nowy Jork, dostępny w internecie: https://madmuseum.org/exhibition/richard-estes [dostęp 20.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 19

Określ miejsce punktu zbiegu linii w dziele. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R12E7WZDtTiaP
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 20

Odpowiedz na pytanie. Czy w swojej pracy Richard Estes [czytaj: riczard estes] poza perspektywą zbieżną zastosował jeszcze inne perspektywy? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RxqVhceoQFveA
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 21

Dokonaj analizy dzieła i odpowiedz na pytanie: do którego kierunku w sztuce można zaliczyć omawianą pracę? Zwróć uwagę na zastosowane detale. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

RlRQnNmMSr4Dq
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1EGtFtgg1MRJ
Ilustracja interaktywna przedstawia dzieło składające się z wielu kwadratów z okręgiem w środku. Są one w kolorach od fioletowego do jasnoniebieskiego, płynnie przechodząc z ciemniejszych odcieni w jasne. W dwóch miejscach widoczne są iluzje wypukłości, tworzące kule. Efekt ten został osiągnięty poprzez rozciągnięcie i zwężenie niektórych kwadratów. Z prawej strony dzieła umieszczony został panel boczny z dwoma punktami: 1. Barwy ciemne. Ciemne fragmenty sprawiają wrażenie dalszych. 2. Barwy jasne. Jasne elementy wydają się bliższe.
Viktor Vasarely, „Feny”, 1973 r., Muzeum Thyssen Bornemisza, Madryt, Hiszpania, museothyssen.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Viktor Vasarely, „Feny”, Olej na płótnie, Thyssen Bornemisza, Madryt, dostępny w internecie: https://www.museothyssen.org/exposiciones/victor-vasarely-nacimiento-op-art [dostęp 20.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
Polecenie 22

Odpowiedz na pytanie: do którego kierunku w sztuce można zaliczyć powyższą pracę?

RjPA8hbfDJTvE
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 23

Praca składa się z jasnych oraz ciemnych barw. Jakie wrażenie sprawiają ciemne barwy? Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1101yj65TM06
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Polecenie 24

Dokonaj analizy dzieła i określ, które barwy w niej dominują. Swoją odpowiedź zapisz poniżej.

R1R8HqEIzo0Jy
(uzupelnij)
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Zawody_powiazane_z_wiedza_na_temat_przestrzeni

Zawody powiązane z wiedzą na temat przestrzeni

Projektant gier komputerowych

Zajmuje się projektowaniem aplikacji multimedialnych, animacji i gier komputerowych – tworzy ich koncepcje, w których jednym z ważnych elementów jest grafika, oparta na wykorzystaniu wiedzy o przestrzeni. Projektant gier komputerowych w swojej pracy wykorzystuje zaawansowane techniki graficzne i narzędzia komputerowe w celu budowania obrazów, w których akcja rozrywa się w wielu planach, często korzysta z technologii 3D, aby przestrzeń gry tworzyła iluzję rzeczywistości.

RVDz7r2y7UpOQ
Perspektywa linearna wykorzystana w grze Titanfall 2, 2016 r., worldofxbox.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Mateusz Cieślak, Perspektywa linearna wykorzystana w grze Titanfall 2, ilustracja, dostępny w internecie: https://worldofxbox.pl/gry-na-xbox-one-ktore-warto-nadrobic-w-wakacje/ [dostęp 12.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R73yQXWjr3Ktt
Perspektywa z lotu ptaka w grze Punk Wars, 2021 r., lubiegrac.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Tamer Adas, Perspektywa z lotu ptaka w grze Punk Wars, ilustracja, dostępny w internecie: https://lubiegrac.pl/news/punk-wars-zalicza-dzis-premiere [dostęp 12.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Architekt krajobrazu

Zajmuje się projektowaniem parków i innych terenów zielonych. Skupia się na zieleni i wprowadzeniu w przestrzeń miejską elementów natury, które są zespolone z architekturą. Wymaga wiedzy na temat zagospodarowania przestrzennego otoczenia, szczególnie tworzenia głębi, kulisowości w projektowaniu roślin. Jego zadaniem jest także dbanie o to, by projekt tworzył przestrzeń wizualnie przyjazną człowiekowi.

R1dxuONOmqE5R
Projekt zagospodarowania przestrzeni wokół budynków, lata 20 XXI wieku, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Projekt zagospodarowania przestrzeni wokół budynków, ilustracja, licencja: CC BY 3.0.

Artysta malarz

Artysta malarz zajmuje się artystycznym tworzeniem obrazów. Przestrzeń jest jednym z elementów dzieła, służących oddaniu rzeczywistości za pomocą środków tworzących iluzję trójwymiarowości, ukazanej na dwuwymiarowej powierzchni obrazu. Dzięki zastosowaniu różnych rodzajów perspektywy, właściwości barw może on sprawić, że ukazana na obrazie przestrzeń staje się wiarygodna czy stwarzająca wrażenie głębi.

RKBiztpnTuPWT
Richard Estes, „Popołudnie w parku” - jako przykład perspektywistycznego ujęcia w obrazie, 1989 r., kolekcja prywatna, arthive.net, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Richard Estes, „Popołudnie w parku”, Olej na płótnie, dostępny w internecie: https://arthive.com/artists/62536~Richard_Estes/works/381549~Afternoon_in_the_Park [dostęp 12.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Scenograf

Scenograf zajmuje się tworzeniem scenografii i dekoracji do filmów, przedstawień teatralnych, opery, imprez okolicznościowych (także plenerowych). Opracowuje koncepcję artystyczną przestrzeni. Często ma do dyspozycji ograniczoną powierzchnię, co wymaga od niego właściwej organizacji elementów wystroju, rozmieszczenia rekwizytów. Przestrzeń zaaranżowana przez scenografa oddziałuje na grę aktorów lub występujących na scenie, odbiór przez widzów oraz na procesy komunikacyjne pomiędzy sceną a odbiorcą.

R8ZhrLA2yAYQj
Przykład scenografii teatralnej do widowiska „Kraina Uśmiechów” na Festiwalu teatralno - operowym, 2019 r., Mörbisch am See, Austria, dekobau.com.pl, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Przykład scenografii teatralnej do widowiska „Kraina Uśmiechów” na Festiwalu teatralno - operowym, fotografia, dostępny w internecie: https://dekobau.com.pl/Realizacje/Kraina-Usmiechow~n30 [dostęp 12.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Projektant wnętrz

Projektowanie wnętrz to zawód polegający na tworzeniu koncepcji i wystroju wnętrza o określonej funkcji. Jego zadaniem jest zachowanie przeznaczenia danej przestrzeni, rozporządza ustawieniem elementów wyposażenia w odpowiednich miejscach, podkreślając w ten sposób zalety i charakter danej przestrzeni. Zwraca więc uwagę na funkcjonalność, atrakcyjność aranżowanego wnętrza, zatroszczyć się o nieprzeładowanie ozdobami, a także przyjazność projektu.

RzwsCHOgxcYt1
Szkic projektu pomieszczenia, 2024, online‑skills, CC BY 3.0
Źródło: online-skills, Szkic projektu pomieszczenia, fotografia, licencja: CC BY 3.0.

Fotografik/fotograf

Zawód fotografika to nie tylko sfotografowanie modela czy obiektu, ale pokazanie go w określonej przestrzeni. Aby wyeksponować obiekt i podkreślić jego walory, stosuje się różne punkty widzenia, wykorzystując zasady perspektywy zbieżnej, ekspozycji poszczególnych planów, czy zróżnicowania przestrzeni poprzez ostrość obrazu.

Rmc1e5GtL9SFQ
Moises Levy, „Byk” („Bull”), jako przykład fotografii, w której wykorzystano zasady z perspektywy z lotu ptaka, 2009 r., fineartcanvas.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Moises Levy, „Byk” („Bull”), fotografia, dostępny w internecie: https://www.fineartcanvas.com/products/bull-pop-moises-levy [dostęp 12.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).

Cwiczenia

Ćwiczenia

RnPX64ChpCF651
Ćwiczenie 1
Przeczytaj opis perspektywy, a następnie zapisz jej nazwę.

Elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi. Odpowiedź: Perspektywa Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
Ćwiczenie 1

Ułóż puzzle. Po wykonaniu zadania rozpoznaj rodzaj perspektywy i wpisz przymiotnik ją określający w miejsce pod obrazem.

R19IEde9B95Hx
Ułóż puzzle. Po wykonaniu zadania rozpoznaj rodzaj perspektywy i wpisz przymiotnik ją określający w miejsce pod obrazem.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1VcH5Y3fSbMu
Odpowiedź: Perspektywa Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RNOX1KblAN8kN1
Ćwiczenie 2
Na podstawie wiedzy zdobytej z lekcji, wskaż jak nazywa się punkt, w którym spotykają się linie w dziele. Możliwe odpowiedzi: 1. Punkt zbiegu, 2. Punkt perspektywiczny, 3. Punkt liniowy
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RDPkObJgiRRWM1
Ćwiczenie 2
Odpowiedz, jak nazywa się wskazany na schemacie punkt.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
ReMXW78ll9EC02
Ćwiczenie 3
Wpisz imię i nazwisko pioniera i głównego przedstawiciela kierunku znanego jako op-art.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RZpq2bfNDeuW32
Ćwiczenie 3
Powiąż dzieła z zastosowanymi w nich perspektywami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RwsicBpPeUuf52
Ćwiczenie 4
Odpowiedz na pytanie. O którym polskim artyście mowa jest w poniższym fragmencie? Wpisz imię i nazwisko tej osoby. „W latach 60. i na początku lat 70. XX wieku artysta malował obrazy, które stanowią jego wkład do minimal artu i op‑artu. W tym okresie stworzył swój najsłynniejszy na świecie cykl prac z charakterystycznymi okręgami i falami. W 1970 roku otworzył, jako jedyny jak dotychczas polski artysta, indywidualną wystawę w nowojorskim Muzeum Solomona Guggenheima. Pokazał tam 37 płócien, prekursorskich dla zachodnich op‑artowskich poszukiwań, które stały się swoistymi symbolami op‑artu.” Odpowiedź: Tu uzupełnij
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RFWEAI3zqDPfi2
Ćwiczenie 4
Zaznacz rodzaje perspektywy wykorzystane przez artystę na poniższym obrazie w celu oddania przestrzeni.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1BFfSVHgU8Ck2
Ćwiczenie 5
Wskaż zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. W pracy Anselma Kiefera [czytaj: anzelma kifera] pod tytułem „Drewniany pokój” zastosowano perspektywę z lotu ptaka., 2. Na ukształtowanie przestrzeni w dziele malarskim, rysunku czy grafice z zastosowaniem perspektywy zbieżnej ma wpływ sposób usytuowania punktu widzenia artysty.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 5

Uzupełnij tekst związany z poniższym dziełem, wykorzystując słowa: przestrzeń, punkty, głębia, iluzja. Pamiętaj, by odmieniać wyrazy i napisać je z małej litery.

RksqM2WKFZEPH
Ilustracja do ćwiczenia nr 5, museothyssen.org, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Viktor Vasarely, Ilustracja do ćwiczenia nr 5, Olej na płótnie, Muzeum Thyssen Bornemisza, dostępny w internecie: https://www.museothyssen.org/exposiciones/victor-vasarely-nacimiento-op-art [dostęp 22.11.2021], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
ReB96yXkmxtAE
Viktor Vasarely, przedstawiciel op-artu wykorzystał perspektywę barwną i powietrzną, aby stworzyć Tu uzupełnij przestrzeni. Barwy ciemne powodują efekt Tu uzupełnij, a biel sprawia, że Tu uzupełnij przybliża się i powiększa znajdujące się na obrazie Tu uzupełnij.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R13NkhQ2miEQl2
Ćwiczenie 6
kulisowa Możliwe odpowiedzi: 1. elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej, 2. zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza, 3. osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie, 4. umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi, 5. elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi rzędowa (pasowa) Możliwe odpowiedzi: 1. elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej, 2. zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza, 3. osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie, 4. umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi, 5. elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi powietrzna Możliwe odpowiedzi: 1. elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej, 2. zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza, 3. osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie, 4. umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi, 5. elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi hieratyczna (intencjonalna) Możliwe odpowiedzi: 1. elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej, 2. zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza, 3. osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie, 4. umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi, 5. elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi linearna (zbieżna) Możliwe odpowiedzi: 1. elementy bardziej oddalone umieszczane były wyżej od znajdujących się bliżej, 2. zmniejszenie intensywności barw i kontrastu pomiędzy nimi w miarę oddalania od widza, 3. osoba o wyższej randze przedstawiana była w większej skali niż inne osoby i otoczenie, 4. umożliwia przedstawienie trójwymiarowej przestrzeni na dwuwymiarowej powierzchni w celu osiągnięcia głębi, 5. elementy znajdujące się na pierwszym planie przysłaniają to, co znajduje się za nimi
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RVVWP5JhA2iTL2
Ćwiczenie 7
Dokończ zdanie zapisując nazwę dziedziny, której dotyczy opis.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
2
Ćwiczenie 7

Wskaż fotografię dzieła, które związane jest z przestrzenią zamieszczoną na poniższym zdjęciu.

RuwnaB4OdypyM
Jürgen Mayer, H. Architects, Metropol Parasol, 2004 - 2005, Sewilla, Hiszpania, arquitecturaviva.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Jürgen Mayer, Metropol Parasol, fotografia, dostępny w internecie: https://arquitecturaviva.com/works/metropol-parasol-7 [dostęp 11.03.2024], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R2uBc8rvvhzLL
Wskaż fotografię dzieła, które związane jest z przestrzenią zamieszczoną na poniższym zdjęciu.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
1
RIfcUNRyXqCoH2
Ćwiczenie 8
Zaznacz prawidłową odpowiedź na pytanie. W której hiszpańskiej miejscowości umiejscowiony jest obiekt „Metropol Parasol”?
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RRjYi2JUpFHiQ21
Ćwiczenie 8
Do poniżej zamieszczonych zdjęć przestrzeni podpisz ich nazwy. Do wyboru masz: teatr, jadalnia, biuro
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Określ, w jaki sposób perspektywa powietrzna wpływa na kształtowanie przestrzeni w dziele.

R1U36eZR40iZK
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
Ćwiczenie 9

Rozpoznaj rodzaje perspektywy, które zawarte są w poniższym obrazie i opisz, w jaki sposób wpływają one na przestrzeń dzieła.

RjB5sBqxYIUHJ
Ilustracja do ćwiczenia numer 7, nga.gov, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu)
Źródło: Salvador Dali, Ilustracja do ćwiczenia numer 7, Olej na płótnie, Narodowa Galeria Sztuki, Waszyngton, dostępny w internecie: https://www.nga.gov/collection/art-object-page.46590.html [dostęp 13.06.2023], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
R1VXzRiXwk0V0
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Wyjaśnij, czym różnią się od siebie perspektywy: centralna, żabia, z lotu ptaka.

R1LB4Z0nmWNQs
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
3
Ćwiczenie 10

Opisz przestrzeń ukazaną na poniższym obrazie. Wykorzystaj właściwą terminologię.

R1XXdhlGHrQXL
Ilustracja do ćwiczenia nr 8, edelassanti.com, Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych
Źródło: Gordon Cheung, Ilustracja do ćwiczenia nr 8, akryl na płótnie, stare gazety, zużyty tusz do drukarki atramentowej, Galeria Edel Assanti, Londyn, dostępny w internecie: https://edelassanti.com/exhibitions/94/works/images2753/ [dostęp 2.06.2022], Materiał wykorzystany na podstawie art. 29 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (prawo cytatu).
RKPh7Lu6bUAbp
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RuhWlMjvXMNsG
Ćwiczenie 11
Dokończ poniższe zdanie.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
RMtsqYHln7080
Ćwiczenie 12
Zaznacz zdanie nieprawdziwe.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.
R1QvvcKcCmAkv
Ćwiczenie 13
Połącz twórców z ich dziełami.
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Slownik

Słownik pojęć

Perspektywa barwna
Perspektywa barwna

stosowana w malarstwie obok perspektywy linearnej, polega na wykorzystaniu w kompozycji malarskiej zjawiska, w którym złudzenie głębi, wywołane przez różne kolory jednakowo oddalone od obserwatora, jest rozmaite, np. czerwień i żółcień wydają się występować ku przodowi, błękit - cofać się w głąb.

Perspektywa centralna
Perspektywa centralna

rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt zbiegu znajduje się w centrum obrazu.

Perspektywa linearna
Perspektywa linearna

(zwana także perspektywą geometryczną, zbieżną), przedstawienie rzeczywistości na płaszczyźnie, tak, żeby sprawiała poczucie głębi. Oparta jest na zasadzie pozornego zmniejszania się przedmiotów w miarę ich oddalania się od oka oraz pozornej zbieżności ku horyzontowi wszelkich linii biegnących w głąb oka.

Perspektywa odwrócona
Perspektywa odwrócona

termin w sztuce średniowiecznej; wielkość postaci uzależniona jest od ich znaczenia zgodnie z obowiązującym ówcześnie światopoglądem; np. fundator na planie pierwszym jest mniejszy od świętego na planie dalszym.

Perspektywa powietrzna
Perspektywa powietrzna

uwzględniająca zjawisko, że z dużej odległości przedmioty nie tylko maleją, ale zmieniają także kolor; warstwa atmosfery dzielącej dalekie przedmioty od oka sprowadza ich kolor do szaroniebieskiej tonacji; zmiany w kolorze występują przeważnie w odniesieniu do barw ciemnych i zimnych, kolory jasne i ciepłe zachowują większą widoczność w oddaleniu. W celu wywołania sugestywnego złudzenia głębi pejzażu malarze niderlandzcy XVI w. wykształcili schemat barwny trójplanowy, w układzie: pierwszy plan - brunatny, drugi plan - ciepły zielony, trzeci plan - zimny niebieski, (z francuskeigo perspectiue, [czytaj: perspektiułi] z późnołacińskiego: perspectiva [czytaj: perspektiwa] 'optyka').

Perspektywa
Perspektywa

umiejętność ukazywania trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, zgodnie z prawami widzenia; przedstawienie trójwymiarowych przedmiotów na płaszczyźnie, tak aby patrzący na rysunek miał wrażenie głębi.

Perspektywa z lotu ptaka
Perspektywa z lotu ptaka

rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt zbiegu znajduje się wysoko w stosunku do obrazu (np. powyżej linii horyzontu).

Perspektywa żabia
Perspektywa żabia

rodzaj perspektywy zbieżnej, w której punkt zbiegu znajduje się bardzo nisko. Sposób przedstawiania obiektów i postaci w widoku od dołu, częsty zwłaszcza w iluzjonistycznym malarstwie sklepień, zwany jest włoskim terminem di sotto in su (czytaj: di soto in su).

Słownik pojęć został opracowany na podstawie:

  • Kubalska‑Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2002., s. 308‑309.

Notatki ucznia

R1Ss2OCcD0LJ5
(Uzupełnij).
Źródło: online-skills, licencja: CC BY 3.0.

Galeria

Galeria

Bibliografia

  • Art now., Sztuka przełomu tysiąclecia, red. B. Reimschneider, U. Grosenick, Kolonia 2001.

  • Bandtke K., Czajka S., Problemy metodyczne wychowania plastycznego, Warszawa 1973.

  • Ferrari S., Sztuka XX wieku. Kierunki, twórcy, kontrowersyjne zjawiska artystyczne, nowe środki wyrazu, Warszawa 1999.

  • Ferrari S., Sztuka XX wieku, Warszawa 2002.

  • Fride Carrassat P., Style i kierunki w malarstwie, Warszawa 1999.

  • Hohensee‑Ciszewska H., Podstawy wiedzy o sztukach plastycznych, Warszawa 1982.

  • Kubalska‑Sulkiewicz K., Słownik terminologiczny sztuk pięknych, Warszawa 2002.