Lonżowanie koni
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408
ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i użytkowaniem koni oraz z treningiem koni sportowych, wyścigowych, rekreacyjnych i terapeutycznych, przygotowywanie koni do użytkowania sportowego, wyścigowego, rekreacyjnego i terapeutycznego, a także obsługiwanie urządzeń związanych z użytkowaniem i treningiem koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących lonżowania koni.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionych zawodów: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.01. Jeździectwo i trening koni:
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
ROL.01.05 Trening koni
Osoba ucząca się:
ROL.01.5.3) stosuje lonżowanie w treningu koni:
ROL.01.5.3) 1) wyjaśnia cele stosowania lonżowania;
ROL.01.5.3) 2) wymienia elementy wyposażenia do lonżowania;
ROL.01.5.3) 3) wymienia zasady lonżowania konia;
ROL.01.5.3) 4) stosuje poszczególne etapy pracy na lonży zgodnie ze skalą szkoleniową;
ROL.01.5.3) 5) lonżując konia, prawidłowo używa lonży, bata, głosu i ustawienia ciała;
ROL.01.5.3) 6) stosuje różne sposoby przypięcia lonży;
ROL.01.5.3) 7) wyjaśnia zasadność użycia sprzętu pomocniczego w lonżowaniu, np. czambon, gogue, wypinacze, wodze Pessoa, podwójna lonża;
ROL.01.5.3) 8) stosuje sprzęt pomocniczy w lonżowaniu, np. czambon, gogue, wypinacze, wodze Pessoa, podwójna lonża;
ROL.01.5.3) 9) dobiera bezpieczne miejsce do lonżowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonżyFilm instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży
Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie podstawowego i pomocniczego sprzętu oraz miejsca wykorzystywanego do lonżowania koni;
umiejętne stosowanie innych pomocy przy lonżowaniu koni, takich jak mowa ciała oraz głos prowadzącego lonżowanie;
omówienie dopasowania sprzętu wykorzystywanego do lonżowania oraz techniki lonżowania koni: od przygotowania konia, przez trzymanie lonży i bata podczas lonżowania, po etapy treningu – zasady budowania podstawowej jednostki treningowej oraz wykorzystanie lonżowania w całym procesie osiągnięcia określonego celu treningowego;
planowanie ćwiczeń na lonży z wykorzystaniem przeszkód;
rozwiązywanie najczęstszych problemów występujących w pracy na lonży.
Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowaniaGaleria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania
Praca z galerią zdjęć wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie sprzętu wykorzystywanego do lonżowania, takiego jak np.: kawecan, ogłowie z wodzami i bez wodzy, pas do lonżowania/siodło, rodzaje pasów do lonżowania, wypinacze zwykłe i podwójne, wypinacz trójkątny, czambon, gogue, wodze Pessoa, lonża, bat do lonżowania;
omówienie miejsca lonżowania (lonżownik – otwarty/zadaszony albo miejsce zaaranżowane na lonżownik).
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonżyInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży
Praca z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wybór odpowiednich metod pracy podczas lonżowania konia w celu uzyskania zamierzonego celu;
rozpoznawanie problemów treningowych podczas lonżowania koni (np. wypadanie konia zewnętrzną łopatką, zatrzymywanie się konia na kole z głową do środka, brak chęci do pracy, wspinanie się konia, ucieczka konia z koła) i dopasowywanie do nich właściwych rozwiązań.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu lonżowania koni.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej lonżowania koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Zasady i metody pracy z koniem na lonżyFilm instruktażowy (tutorial)
Sprzęt wykorzystywany do lonżowaniaGaleria zdjęć
Problemy w pracy z koniem na lonżyInteraktywne narzędzie typu scenario-based learning
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży z ćwiczeniami 2, 5, 6 i 7;
galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania z ćwiczeniami 1, 3, 9 i 10;
interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży z ćwiczeniami 4 i 8.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę dotyczącą lonżowania koni. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium na zajęciach, a także poza nimi, podczas samodzielnej pracy uczniów.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży
Praca indywidualna, w parach i całego zespołu klasowego
Uczniowie indywidualnie zapoznają się z filmem i zapisują minimum pięć pytań dotyczących jego treści. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie spacerują po klasie i na umówiony sygnał szukają kogoś do pary, zadają pytania sformułowane podczas samodzielnej pracy i na nie odpowiadają.
Na zakończenie uczniowie rozmawiają o pytaniach, które sprawiły im trudność, i wspólnie udzielają na nie odpowiedzi.
2. Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania
Praca w grupach
Metoda jigsaw. Przed zapoznaniem się z galerią zdjęć uczniowie odliczają do pięciu. Następnie łączą się w zespoły według przydzielonych numerów. Zadaniem każdej grupy jest opracowanie informacji na temat przypisanych zagadnień dotyczących sprzętu i technik wykorzystywanych w lonżowaniu konia oraz przygotowanie notatek:
grupa 1 – kawecan i ogłowie;
grupa 2 – pasy i siodło;
grupa 3 – wypinacze i czambon;
grupa 4 – lonża i lonżowanie na otwartych wybiegach;
grupa 5 – lonżowanie na zamkniętych wybiegach i lonżownik.
Zespoły zapoznają się z odpowiednimi treściami multimedium i wykonują zadania. Po zakończeniu pracy uczniowie zmieniają zespoły tak, by w każdym znalazła się przynajmniej jedna osoba z poprzednich grup. Uczniowie dzielą się wiedzą zdobytą wcześniej i uczą się od siebie nawzajem. Następnie chętne/wybrane osoby z każdej grupy omawiają przydzielone zagadnienia. Pozostali uczniowie mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje.
3. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży
Praca w parach lub w grupach
Nauczyciel może wykorzystać narzędzie podczas zajęć jako zadanie do wykonania w parach lub małych grupach. Ważne jest, aby każdy uczeń brał udział w procesie decyzyjnym. Uczniowie w poszczególnych misjach decydują, jak postępować z koniem podczas lonżowania, rozwiązują problemy, które mogą wystąpić podczas treningów (np. gdy koń wykazuje brak chęci do pracy, wspina się, ucieka z koła), dobierają odpowiednie metody pracy.
Przed przystąpieniem do pracy z narzędziem należy wspólnie z uczniami ustalić kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej wykona misję lub bezbłędnie rozwiąże przedstawione problemy.
Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej lekcji, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, podczas gdy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
Materiały umożliwiają też uczniom pracę poza zajęciami, w trakcie przygotowywania się do zajęć lekcyjnych, zarówno teoretycznych, jak i praktycznych. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży
Praca w parach lub małych grupach
Zespoły mają za zadanie przygotować na podstawie filmu instrukcję, jak obchodzić się z koniem podczas lonżowania. Instrukcje powinny zawierać materiały ilustracyjne (np. stop‑klatki z filmu).
Następnie na zajęciach instrukcje są prezentowane przez pary lub przedstawicieli zespołów. Pozostali uczniowie oceniają ich poprawność merytoryczną, przydatność oraz to, czy użyty język jest zrozumiały. Autorzy najlepszej instrukcji mogą zostać nagrodzeni ocenami za aktywność. Zespół klasowy może też stworzyć wspólną instrukcję, wykorzystując najlepsze pomysły przedstawione przez uczniów.
2. Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania
Praca w grupach
Uczniowie przygotowują lekcję odwróconą. Zespół klasowy zostaje podzielony na kilka grup, które na podstawie galerii zdjęć przygotowują prezentacje multimedialne na temat przydzielonych im zagadnień dotyczących sprzętu i technik wykorzystywanych w lonżowaniu konia:
grupa 1 – kawecan i ogłowie;
grupa 2 – pasy i siodło;
grupa 3 – wypinacze i czambon;
grupa 4 – lonża i lonżowanie na otwartych wybiegach;
grupa 5 – lonżowanie na zamkniętych wybiegach i lonżownik.
Prezentacje mogą powstawać zdalnie na dostępnych platformach internetowych. Powinny zawierać ilustracje, ich opisy i materiały filmowe, a czas ich trwania nie powinien przekroczyć 7 minut. Prelegenci mogą też przygotować pytania pobudzające do aktywnego słuchania.
Prezentacje mogą być oceniane według następujących kryteriów:
poprawność merytoryczna,
trafny wybór egzemplifikacji wizualnej,
estetyka wykonania.
3. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży
Praca indywidualna
Uczniowie sprawdzają swoją wiedzę, wykonując misje przedstawione w narzędziu typu scenario‑based learning. Efekty pracy przedstawiają na forum klasy.
Mogą też samodzielnie zaplanować kolejną misję i przekazać ją innym uczącym się za pomocą Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej. Powinni przedstawić opis problemu, który osoba trenująca konia chce rozwiązać, a następnie, korzystając z kreatora pytań jednokrotnego wyboru, stworzyć quiz: pytania, na które będzie musiał odpowiedzieć doradca.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki materiałom multimedialnym możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania–uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.
1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów do filmu;
uczniowie słabowidzący mogą posłużyć się audiodeskrypcją;
uczniowie z zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mogą zapoznawać się z filmem stopniowo (np. według wyznaczonego przez nauczyciela planu: I część filmu + zadania, II część filmu + zadania itd. lub jedna sekwencja + zadanie) w celu zminimalizowania ryzyka dekoncentracji i demotywacji;
uczniowie, którzy mają problemy z komunikacją z rówieśnikami, nie muszą uczestniczyć w spacerze i wzajemnym odpytywaniu, mogą natomiast przygotować swoje pytania w formie krótkiego testu, korzystając z narzędzi Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej;
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, mogą zamiast prezentowania instrukcji na forum przygotować jej nagranie, w ten sposób będą mogły dopracować swoje wystąpienie poza zajęciami.
2. Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania
osoby, które mają problem z wystąpieniami publicznymi, nie powinny być zmuszane do przedstawiania prezentacji; mogą się one wykazać, wykonując inne zadania w grupie, np. przygotować ilustracje i treści do prezentacji oraz pytanie pobudzające do aktywnego słuchania;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych do zdjęć;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy).
3. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży
uczniowie zdolni mogą wybrać inny problem, który może pojawić się w czasie treningu z koniem, zebrać potrzebne informacje i przygotować miniwykład ukierunkowany na rozwiązanie problemu;
uczniom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (np. uczniowi z dysleksją, uczniowi słabosłyszącemu) należy wyznaczyć większy limit czasu na wykonanie misji.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści