E-materiały do kształcenia zawodowego

Lonżowanie koni

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – jeździec 516408

ROL.01. Jeździectwo i trening koni – technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla uczącego się

6

Spis treści

Cele uczącego sięCele uczącego się

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształceniaWskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele uczącego się

  • Poznasz treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodach jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203), ponieważ tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawisz najważniejsze informacje dotyczące lonżowania koni.

  • Rozwiniesz kompetencje komunikacyjno‑cyfrowe.

  • Dostosujesz tempo i zakres nauki do swoich indywidualnych potrzeb.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonżyDv9fD0mtvFilm instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży

Praca z filmem instruktażowym (tutorialem) pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie podstawowego i pomocniczego sprzętu oraz miejsca wykorzystywanego do lonżowania koni;

  • umiejętne stosowanie innych pomocy przy lonżowaniu koni, takich jak mowa ciała oraz głos prowadzącego lonżowanie;

  • omówienie dopasowania sprzętu wykorzystywanego do lonżowania oraz techniki lonżowania koni: od przygotowania konia, przez trzymanie lonży i bata podczas lonżowania, po etapy treningu – zasady budowania podstawowej jednostki treningowej oraz wykorzystanie lonżowania w całym procesie osiągnięcia określonego celu treningowego;

  • planowanie ćwiczeń na lonży z wykorzystaniem przeszkód;

  • rozwiązywanie najczęstszych problemów występujących w pracy na lonży.

Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowaniaDreXAdkhPGaleria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania

Praca z galerią zdjęć pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • charakteryzowanie sprzętu wykorzystywanego do lonżowania, takiego jak np.: kawecan, ogłowie z wodzami i bez wodzy, pas do lonżowania/siodło, rodzaje pasów do lonżowania, wypinacze zwykłe i podwójne, wypinacz trójkątny, czambon, gogue, wodze Pessoa, lonża, bat do lonżowania;

  • omówienie miejsca lonżowania (lonżownik – otwarty/zadaszony albo miejsce zaaranżowane na lonżownik).

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonżyDuo0fpMSkInteraktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży

Praca z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning pomoże ci w wykształceniu następujących umiejętności:

  • wybór odpowiednich metod pracy podczas lonżowania konia w celu uzyskania zamierzonego celu;

  • rozpoznawanie problemów treningowych podczas lonżowania koni (np. wypadanie konia zewnętrzną łopatką, zatrzymywanie się konia na kole z głową do środka, brak chęci do pracy, wspinanie się konia, ucieczka konia z koła) i dopasowywanie do nich właściwych rozwiązań.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceD1D5IMyu7Interaktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu lonżowania koni.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD18bt2TCUSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD10BWlCC1Przewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięD138V3t7zPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDZWSG3Vn8Netografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób, oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej lonżowania koni.

Instrukcja użytkowaniaDdH81EjnkInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z odpowiednio dobranymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży z ćwiczeniami 2, 5, 6 i 7;

  • galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania z ćwiczeniami 1, 3, 9 i 10;

  • interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży z ćwiczeniami 4 i 8.

4

Wskazówki dotyczące korzystania z e‑materiału w procesie samokształcenia

E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.

1. Film instruktażowy (tutorial) Zasady i metody pracy z koniem na lonży

Zapoznaj się z materiałem filmowym, a następnie przygotuj instrukcję, jak obchodzić się z koniem podczas lonżowania. Twój materiał powinien zawierać najważniejsze informacje, które możesz zilustrować np. stop‑klatkami z filmu. Przyda się też jako baza wiedzy do powtórek przed egzaminem.

2. Galeria zdjęć Sprzęt wykorzystywany do lonżowania

Zapoznaj się z informacjami dotyczącymi sprzętu i zasad postępowania z koniem podczas lonżowania zarówno w obiektach zamkniętych, jak i otwartych. Przyjrzyj się dokładnie zdjęciom, a następnie wykonaj mapy myśli, które uporządkują twoją wiedzę. Przygotuj mapę dotyczącą sprzętu i jego wykorzystania, a druga powinna dotyczyć informacji na temat treningów na lonży w różnych obiektach.

3. Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning Problemy w pracy z koniem na lonży

Wykorzystaj narzędzie do sprawdzenia swojej wiedzy i umiejętności z zakresu rozwiązywania problemów, które mogą się pojawić podczas lonżowania konia i pracy z nim na treningu. Wykonaj wszystkie misje, a po ich zakończeniu sporządź notatki. Powinny się w nich znaleźć najważniejsze informacje na temat postępowania z koniem w przypadku wystąpienia danego problemu.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami, wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a jakie wiadomości musisz jeszcze uzupełnić.

Netografia i bibliografia

Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e‑materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat trenowania konia na lonży zdobytą na zajęciach.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • tablet/smartfon z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym), np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści