Wykonanie tkanin rękodzielniczych
MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych – rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808, technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu rękodzielnik wyrobów włókienniczychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu rękodzielnik wyrobów włókienniczych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
1. Cele i efekty kształcenia:
E‑materiał wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych: obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych do ręcznego wytwarzania wyrobów włókienniczych, wytwarzanie i wykończanie rękodzielniczych wyrobów włókienniczych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostki efektów kształcenia:
MOD.08. Wykonywanie rękodzielniczych wyrobów tkanych i haftowanych: obsługiwanie maszyn i urządzeń stosowanych do ręcznego wytwarzania wyrobów włókienniczych oraz wytwarzanie i wykończanie rękodzielniczych wyrobów włókienniczych.
9) dobiera techniki wykonywania rękodzielniczych wyrobów tkanych i haftowanych,
10) przygotowuje krosno rękodzielnicze oraz artykuły pomocnicze do wytworzenia tkanych wyrobów rękodzielniczych,
12) wykonuje i wykończa rękodzielnicze wyroby tkane i haftowane,
13) ocenia jakość rękodzielniczych wyrobów tkanych i haftowanych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji:
MOD.08. Wytwarzanie, konserwacja i renowacja rękodzielniczych wyrobów włókienniczych wyodrębnionej w zawodach: rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808 i technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
2. Struktura e‑materiału
Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
- Wprowadzenie
Wytwarzanie tkanin rękodzielniczych na warsztatach tkackichSekwencje filmowe
Proces wytwarzania tkaniny rękodzielniczejAnimacja 3D
Rękodzielnik wyrobów włókienniczychGra wcielanie się w rolę
Tkanina wytwarzana na warsztacie tkackimDokumentacja interaktywna
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaje multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
Sekwencje filmowe „Wytwarzanie tkanin rękodzielniczych na warsztatach tkackich”Sekwencje filmowe „Wytwarzanie tkanin rękodzielniczych na warsztatach tkackich”
Dotyczą doboru techniki wykonywania rękodzielniczych wyrobów tkanych (ręczne sposoby wytwarzania podstawowych rodzajów kilimów, gobelinów, sumaków i dywanów), poza tym zaprezentowane są rękodzielnicze oraz artykuły pomocnicze do wytworzenia tkanych wyrobów rękodzielniczych. W sekwencjach pojawiają się zagadnienia powiązane z wykonaniem i wykończeniem wyrobów tkanych na krosnach poziomych oraz wyrobów tkanych na krosnach pionowych, Ostatnie pokazane zagadnienie to ocena jakości rękodzielniczych wyrobów tkanych.
Animacja 3D „Proces wytwarzania tkaniny rękodzielniczej”Animacja 3D „Proces wytwarzania tkaniny rękodzielniczej”
Przedstawia przestrzenny i ruchomy obraz trójwymiarowy prezentujący szczegółową budowę tkanin rękodzielniczych z możliwością interakcji. Pozwala pokazać budowę tkaniny podczas jej wykonywania oraz sposób wykonania poszczególnych elementów: początek tkania, przygotowanie osnowy i wątku na krosnach, sposoby wiązania węzłów, wykonania elementów wzorów i krajek oraz trwałego zakończenia tkaniny.
Gra wcielanie się w rolę „Rękodzielnik wyrobów włókienniczych”Gra wcielanie się w rolę „Rękodzielnik wyrobów włókienniczych”
Dzięki grze uczeń ma możliwość na ekranie komputera wcielić się w rolę pracownika zakładu rękodzielniczego, który wykonuje wszystkie zadania związane z przygotowaniem miejsca pracy, wykonaniem i wykończeniem tkaniny rękodzielniczej. Celem jest wykonanie tkaniny pozbawionej błędów – zgodnie z projektem.
Dokumentacja interaktywna „Tkanina wytwarzana na warsztacie tkackim”Dokumentacja interaktywna „Tkanina wytwarzana na warsztacie tkackim”
Zawiera dokumentację umożliwiającą uczącemu się skorzystanie z bazy wzorów dokumentów techniczno- technologicznych rękodzielniczych wyrobów włókienniczych. Pojawiają się tu następujące dokumenty: rozliczenie surowców zużytych do wykonania wyrobów tkanych na krosnach rękodzielniczych, ewidencja kosztów wykonania wyrobów tkanych, techniki wykończania wyrobów tkanych, warunki przechowywania wyrobów tkanych. Poza tym możliwe są wskazówki dotyczące poprawnego wypełniania poszczególnych dokumentów i przykładowo wypełnione dokumenty.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresie wyonania tkanin rękodzielniczych, wspomagając przygotowanie uczniów do egzaminu zawodowego.
Słownik pojęć do e‑materiałuSłownik pojęć do e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiał w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
3. Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodów rękodzielnik wyrobów włókienniczych 731808 i technik włókienniczych wyrobów dekoracyjnych 311931.
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces nauki. Ułatwi uczącym się zapamiętywanie pojęć i poszerzy wiedzę z zakresu dokonywania napraw i konserwacji wyrobów rękodzielniczych. Oto propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Sekwencje filmowe „Wytwarzanie tkanin rękodzielniczych na warsztatach tkackich” przedstawiają proces wytwarzania tkanin na warsztatach tkackich. Uczniowie, na podstawie materiału interaktywnego, wykonują elementy tkanin rękodzielniczych, nauczyciel może podzielić uczących się na grupy, każdej z nich zadać do wykonania inny typ tkaniny, a na koniec poprosić o jego omówienie (ważne, aby wypowiedział się każdy z grupy, a nie tylko lider). Na podstawie sekwencji uczący się odwzorowują tkaniny na rysunku technicznym i praktycznie na zajęciach laboratoryjnych. Mogą także samodzielnie wykonać notatki, które będą gromadzić w portfolio. Podczas pracy w grupach uczniowie mają za zadanie zastanowić się, które zagadnienia były dla nich trudne, nauczyciel zapisuje te zagadnienia. Następnie proponuje uczniom, aby w nowych grupach spróbowali znaleźć rozwiązania, wspiera ich w trakcie poszukiwań i podpowiada, gdzie znaleźć materiały.
Animacja 3D „Proces wytwarzania tkaniny rękodzielniczej” zawiera zdjęcia ilustrujące proces wytwarzania tkaniny rękodzielniczej. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią, a następnie na jej podstawie opracowują samodzielnie notatki graficzne. W notatkach zapisują informacje na temat szczegółowej budowy tkanin rękodzielniczych – zapisują: 1. jeden nowy fakt, 2. ciekawostka nt. tkanin, 3. coś wartego zapamiętania, 4. coś czym chcą się podzielić z kolegą/koleżanką. Uczniowie w drugiej części mają stworzyć mapę myśli, na której opiszą początek tkania, przygotowanie osnowy i wątku na krosnach, sposoby wiązania węzłów, wykonania elementów wzorów i krajek oraz trwałego zakończenia tkaniny.
Gra wcielanie się w rolę „Rękodzielnik wyrobów włókienniczych” ćwiczy umiejętności związane z wytwarzaniem wyrobów rękodzielniczych. Uczniowie samodzielnie lub we wskazanych zespołach grają w grę, rozwiązują kolejne etapy i ćwiczą umiejętności. Za sprawą konkretnych zadań mogą wyobrazić sobie praktyczne skonfrontowanie z zadaniem. Każda osoba na podstawie gry może wcielić się w dramę – jedna osoba to rękodzielnik, druga – klient. Rękodzielnik ma wytłumaczyć klientowi, jakie zadania ma w związku z wykonaniem i wykończeniem tkaniny rękodzielniczej. Zadanie polega na opowiedzeniu o tym prostymi słowami, aby treść zrozumiał klient spoza branży. Druga drama – jeden uczeń to mistrz rękodzielniczy, drugi – uczeń, mistrz ma pokazać uczniowi to, co jest związane z przygotowaniem miejsca pracy – ma tak je opisać, aby kolega/koleżanka narysował je na tablicy albo umiał pokazać elementy w sali praktycznych zajęć.
Dokumentacja interaktywna „Tkanina wytwarzana na warsztacie tkackim” daje informacje na temat poszczególnych tkanin. Uczniowie zapoznają się z materiałem samodzielnie lub w grupach i na podstawie uzyskanej wiedzy sporządzają notatki, które następnie referują na forum klasy. Najważniejsze informacje są zapisywane na tablicy. Następnie każda grupa sięga po jeden dokument z listy: rozliczenie surowców zużytych do wykonania wyrobów tkanych na krosnach rękodzielniczych, ewidencja kosztów wykonania wyrobów tkanych, techniki wykończania wyrobów tkanych, warunki przechowywania wyrobów tkanych. Zadaniem będzie zapisanie 5 najważniejszych faktów o tym dokumencie na fiszkach. Awers – nazwa dokumentu, rewers – fakty o dokumencie. Nauczyciel zbierze fiszki, a uczniowie na ich podstawie zagrają w grę, będą odgadywać nazwy dokumentów w parach lub wskazywać ich cechy.
Interaktywne materiały sprawdzające: uczniowie wspólnie wypełniają ćwiczenia (np. na klasowej tablicy interaktywnej), na bieżąco konsultując odpowiedzi (praca zespołu klasowego). Test sprawdzający, znajdujący się na końcu tej części, można zadać jako pracę domową. Utrwali on wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień z tego tematu oraz przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym. Na podstawie zadań i ćwiczeń tworzą listę zagadnień i umiejętności, których jeszcze nie opanowali w stopniu wystarczającym. Spisane przez uczniów zagadnienia stają się dla nauczyciela punktem wyjścia do zaplanowania kolejnej lekcji, w trakcie której uczniowie, podzieleni na grupy, opracowują zagadnienia wskazane przez całą klasę jako najtrudniejsze do zrozumienia i opanowania.
Praca uczniów poza lekcją
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie, np. w postaci myśli czy notatki graficznej. Po zapoznaniu się z sekwencjami filmowymi mogą indywidualnie przygotować notatkę w formie mapy myśli. Ten sam zasób może być też wykorzystany w pracy grupowej, kiedy to uczniowie przygotowują prezentacje multimedialne dotyczące rozwiązania problemów zaproponowanych przez nauczyciela.
Uczniowie mogą na podstawie animacji 3D samodzielnie wykonać elementy tkaniny, a także wykonać notatki, które posłużą w dalszym etapie nauki.
Uczniowie samodzielnie – na podstawie dokumentacji interaktywnej – przygotowują mapę myśli, na której umieszczą charakterystykę tkanin rękodzielniczych, ich właściwości oraz przeznaczenie użytkowe. Zapiszą tam informacje o właściwościach tkaniny, które decydują o jej przydatności użytkowej: elastyczności i sprężystości, rozciągliwości, skłonności do spruwania i zwijania się, wytrzymałości na rozciąganie i tarcie, kurczliwości, higroskopijności, przewiewności i skłonności do pillingu. Pojawić powinny się także informacje o przeznaczeniu tkaniny, definicje właściwości użytkowych tkanin.
Praca indywidualna i w grupach
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotnie nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ze względu na konieczność przyswojenia technicznych oraz teoretycznych zagadnień w tym materiale, m.in. elementów tkaniny rękodzielniczej na poziomych i pionowych warsztatach tkackich, warto zwrócić uczniom uwagę na konieczność zapoznania się z materiałami przed zajęciami. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej przyjdzie im posługiwanie się słownictwem specjalistycznym oraz analiza konkretnych przykładów tkanin. Ułatwi to rozwiązywanie części interaktywnej zasobu – materiałów sprawdzających.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
4. Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.epodreczniki.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści