E-materiały do kształcenia zawodowego

Elementy i urządzenia automatyki przemysłowej

ELM.01. Montaż, uruchamianie i obsługiwanie układów automatyki przemysłowej – Automatyk 731107 i Technik automatyk 311909

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

  1. Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia

  2. Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

  3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatykWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatyk

  4. Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

1. Cele i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie automatyk 731107 i technik automatyk 311909. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – celów kształcenia: montowanie układów automatyki przemysłowej,.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia

ELM.01.3. Montaż układów automatyki przemysłowej:

Uczeń:

1. rozróżnia elementy i urządzenia automatyki przemysłowej na podstawie wyglądu i oznaczeń,
3. określa funkcje i zastosowanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

2. Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. Zasób „Podstawowe elementy i urządzenia automatyki przemysłowej”DAPGSt8sU„Podstawowe elementy i urządzenia automatyki przemysłowej” to film edukacyjny, który prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do montażu pneumatycznych układów automatyki przemysłowej. Zasób „Rodzaje elementów i urządzeń automatyki przemysłowej”D324dQVnj„Rodzaje elementów i urządzeń automatyki przemysłowej” to galeria zdjęć prezentująca urządzenia automatyki przemysłowej tj. aparatura elektryczna i elektroenergetyka, aparatura pomiarowa, czujniki, przetworniki, mierniki, systemy sterowania i regulacji automatycznej, armatura, urządzenia wykonawcze, urządzenia do sieci przemysłowych, urządzenia teletechniczne. Zasób „Poznawanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej”DNmhOMezV„Poznawanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej” to gra edukacyjna wspierająca rozwijanie umiejętności/zdobywanie wiedzy z zakresu typu, oznaczenia i funkcji elementów i urządzeń automatyki przemysłowej.

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDL0JZaFV2Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności. Można je potraktować jako pracę domową – utrwali to wiedzę uczniów w zakresie najważniejszych zagadnień i przygotuje do pytań na pisemnym egzaminie zawodowym.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDbKfSg33aSłownik pojęć dla e‑materiału objaśnia specjalistyczne słownictwo używane w e‑materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD11beaMTsPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDXj8F8NdVPrzewodnik dla uczącego się wskazuje i instruuje, w jaki sposób wykorzystać e‑materiale do samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDBjmGKRQ4Netografia i bibliografia to wykaz źródeł, na bazie których został opracowany e‑materiale i z których można korzystać, przygotowując się do egzaminu zawodowego.

  • Instrukcja użytkowaniaD6kWmPRbQInstrukcja użytkowania wyjaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

3. Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu automatyk i technik automatyk

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną, wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie podstawowych informacji z dziedziny elektroniki.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów przed zajęciami

Film edukacyjny „Podstawowe elementy i urządzenia automatyki przemysłowej”

Praca indywidualna

Przed planowanymi zajęciami uczniowie zapoznają się z filmem instruktażowym w e‑materiale: Elementy i urządzenia automatyki przemysłowej. Ich zadaniem jest opracowanie instrukcji obsługi i zastosowania sprzętu wykorzystywanego do montażu pneumatycznych układów automatyki przemysłowej. Uczniowie przynoszą opracowane przez siebie instrukcje na zajęcia.

Praca uczniów podczas zajęć – praca w parach, praca całego zespołu klasowego i praca w grupach

Film edukacyjny „Podstawowe elementy i urządzenia automatyki przemysłowej”

Praca całego zespołu klasowego

Zajęcia rozpoczynają się od rozmowy kierowanej, której celem jest weryfikacja, czy uczniowie obejrzeli materiał filmowy, oraz usystematyzowanie zdobytej wiedzy. Nauczyciel podczas rozmowy może zadawać uczniom pytania pomocnicze.

Następnie uczniowie prezentują przygotowane przez siebie instrukcje, omawiają je na forum klasy. Po prezentacji klasa może opracować wspólnie jedną najbardziej przydatną i przejrzystą instrukcję.

Gra edukacyjna „Poznawanie elementów i urządzeń automatyki przemysłowej”

Praca w grupach

Przed przystąpieniem do gry nauczyciel wspólnie z uczniami ustala kryteria, np. wygrywa ten zespół, który najszybciej ukończy misję lub w wyznaczonym czasie wykona dwie misje. Następnie uczniowie dobierają się w pięcioosobowe drużyny i przystępują do realizacji poszczególnych zadań w grze. Wyniki pracy prezentowane są na forum klasy.

Gra umożliwia sprawdzenie nie tylko wiedzy, którą uczniowie nabyli podczas pracy w trakcie zajęć, lecz także pewnych umiejętności, np. czy potrafi określić typ, oznaczenie i funkcję elementów i urządzeń automatyki przemysłowej. Grę można wykorzystać w fazie podsumowującej zajęć, aby zweryfikować, czy cele lekcji zostały osiągnięte.

Galeria zdjęć „Rodzaje elementów i urządzeń automatyki przemysłowej”

Praca w parach

Uczniowie, pracując w parach, analizują przykładowe elementy i urządzenia automatyki przemysłowej. Starają się także zapamiętać wszystkie nadzędzia, które będą potrzebne do pracy. Następnie wybrane pary omawiają elementy składowe wraz z potrzebnymi narzędziami elektryka na forum klasy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują przekazywane informacje i w razie potrzeby uzupełniają je.

Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie samodzielnie rozwiązują ćwiczenia. Prawidłowe rozwiązanie może być zaprezentowane przez nauczyciela lub ucznia, na przykład na tablicy interaktywnej. Nauczyciel udziela komentarza do prezentowanego rozwiązania. W przypadku niewłaściwej odpowiedzi naprowadza ucznia pytaniami na właściwy tor myślenia.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych metodą lekcji odwróconej (flipped classroom). Nauczyciel może np. polecić uczniom zapoznanie się w domu z multimedium nr 1, zawierającym elementy i urządzenia automatyki przemysłowej. Może dodatkowo poprosić uczniów o znalezienie informacji na temat oznaczeń i funkcji elementów oraz urządzeń automatyki przemysłowej tj. aparatura elektryczna i elektroenergetyka, aparatura pomiarowa, czujniki, przetworniki, mierniki, systemy sterowania i regulacji automatycznej, armatura, urządzenia wykonawcze, urządzenia do sieci przemysłowych, urządzenia teletechniczne. Uczniowie analizują zawarte w multimedium i znalezione informacje samodzielnie w domu. Chętne osoby mogą przygotować mapę myśli, którą udostępnią kolegom i koleżankom (np. w chmurze) lub przygotować prezentację, którą przedstawią na kolejnych zajęciach. Metoda lekcji odwróconej pozwoli uczniom przygotować się do zajęć, samodzielnie i we własnym tempie przyswoić informacje, które podczas lekcji będą mogli wykorzystać i rozwinąć.

Indywidualizacja pracy z uczniem, w tym z uczniem ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Wszystkie multimedia mają alternatywną wersję WCAG, co ułatwia dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów.

  • osoby słabowidzące powinny mieć możliwość odsłuchania treści materiału podczas lekcji;

  • przy podziale klasy na grupy należy wziąć pod uwagę to, aby zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się; w takiej sytuacji uczniowie zdolni mogą służyć pomocą osobom z trudnościami w nauce (tutoring rówieśniczy);

  • uczniowie z zaburzeniami koncentracji powinni mieć pracę dzieloną na etapy, podobnie uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu;

  • uczniowie, którzy szybciej opanują materiał, mogą podczas przygotowywania gry planszowej pełnić funkcję konsultantów i pomagać osobom z trudnościami np. w konstruowaniu pytań o wyższym poziomie trudności;

  • uczniom zdolnym można powierzyć przygotowanie na podstawie galerii zdjęć oraz schematu interaktywnego i innych dostępnych materiałów źródłowych miniwykładu na temat schematów instalacji wraz z budową i potrzebnymi narzędziami; mogą oni wykorzystać materiały ilustracyjne zawarte w multimedium, by w klarowny sposób wyjaśnić swoim rówieśnikom np. jakie wykorzystuje się typy łączników itp.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

4. Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych materiałów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy (przy czym Windows 7 nie jest już wspierany przez Microsoft);

  • OS X 10.11.6 lub nowszy;

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100;

  • Firefox w wersji 62.0.2;

  • Safari w wersji 11.1;

  • Opera w wersji 55.0.2994.44;

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RzpXGYGKV2qN6
(Uzupełnij).