E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór środków transportu do ładunków

SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów wyodrębniona w zawodzie Technik spedytor 333108.

bg‑gold

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik spedytor. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑zasób przeznaczony dla kwalifikacji:

SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów

  • planowanie, organizowanie i dokumentowanie procesów transportowych;

  • prowadzenie dokumentacji dotyczącej rozliczeń z klientami i kontrahentami krajowymi i zagranicznymi;

  • wykonywanie prac związanych z monitorowaniem przebiegu procesu transportowo – spedycyjnego.

Efekty kształcenia

SPL.05.2. Podstawy spedycji

Uczeń:

  1. charakteryzuje rynek usług transportowych i spedycyjnych

SPL.05.3. Planowanie realizacji procesów transportowych i spedycyjnych

Uczeń:

  1. charakteryzuje gałęzie transportu,

  2. dobiera środki transportu do realizacji usług transportowych,

  3. ocenia zgodność eksploatacji środków transportu z przyjętymi zasadami,

  4. charakteryzuje infrastrukturę transportu,

  5. planuje trasę przewozu.

SPL.05.4. Organizowanie procesów transportowych i spedycyjnych

Uczeń:

  1. charakteryzuje organizację procesów transportowych zgodnie z przepisami prawa krajowego i międzynarodowego

  2. charakteryzuje organizację pracy w transporcie zgodnie z przepisami prawa.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

  1. WprowadzenieD1FLaoZcuWprowadzenie Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

  2. Materiały multimedialne Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.

Film instruktażowy (tutorial)DVMbgk7HzFilm instruktażowy (tutorial) przedstawiający przebieg procesu doboru środków transportu do ładunku oraz najczęściej popełniane błędy. Prezentuje zadania i czynności zawodowe związane z doborem środków transportu pod względem gałęzi transportu, jednostek ładunkowych, opakowań modułowych, planowaniem rozmieszczenia opakowań na środkach transportu, zwróceniem szczególnej uwagi na ładunki niebezpieczne i ponadgabarytowe. Prezentuje obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań, dokumentów, wykorzystywane oprogramowanie do zarządzania transportem typu TMS. Film zwraca uwagę na ładunki niebezpieczne, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport (np. DPPL, LQ) ADR oraz na ładunki ponadgabarytowe, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport.

Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu”DF9UkHzRuWizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu” przedstawia środki transportu z podziałem na gałęzie transportu a także ich powierzchnię transportową z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) oraz grafiki.

Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”D1EB0gCUWAnimacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków” prezentuje środki transportu, ich powierzchnię w trakcie doboru i rozmieszczenia jednostek ładunkowych oraz składanie części w zespół (montaż) 3D oraz rozkładanie zespołu na części (demontaż) 3D:

  • ruch czynników roboczych w urządzeniu

  • podczas załadunku jednostek ładunkowych na powierzchnie ładunkowe

  • weryfikacji procesu doboru jednostek ładunkowych do środków transportu pod względem zajmowanej powierzchni ładunkowej oraz maksymalnej masy ładunkowej przeznaczonej na dany środek transportu.

Przedstawia pracę maszyn i urządzeń środków transportu bliskiego w procesie załadunku jednostek ładunkowych na środki transportu

Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe”D11qfHUaPGaleria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe” zawiera zdjęcia zdjęcia przedstawiające:

  • pojedyncze narzędzia, elementy: gałęzi transportu z podziałem na środki transportu, opakowań wykorzystywanych w spedycji

  • zespoły: spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań

  • maszyny stosowane w zawodzie: spedytor

  • stanowiska pracy oraz podział spedytorów w zależności od przydzielonych zadań zawodowych

  • procesy technologiczne: wykorzystywane podczas doboru ładunków do środków transportu

  • proces komplementacji i zabezpieczenia opakowań na czas transportu

  • wyroby końcowe:

    • w postaci prawidłowo dobranych środków transportu do jednostek ładunkowych

    • poprawne zasztauowanie jednostek ładunkowych

    • prawidłowe rozmieszczenie jednostek ładunkowych na powierzchni transportowej środków transportu

  1. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD24zbSIRUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD14F46LNVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD12TTfpbjPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDrPmbAMUtPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDt35Ku6ONetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDIebKcfzqInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu technik spedytor

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapamiętanie pojęć związanych ze standardami oznakowania ładunków podczas transportu, szczególną uwagę zwracając na ładunki niebezpieczne oraz ponadgabarytowe.

Poniżej zamieszczone zostały propozycje wykorzystania poszczególnych elementów e‑materiałów do pracy w grupach i w zespole klasowym oraz do samodzielnej pracy ucznia w klasie i poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

Praca w grupach i zespole podczas zajęć
Film edukacyjny „Dobór środków transportu”
  • Nauczyciel przekazuje dostęp do filmu edukacyjnego (nie prezentuje go podczas zajęć dla całej kasy). Przed udzieleniem dostępu łączy uczniów w grupy nadając im zadanie, które polega na opisaniu w postaci opowiadania „Historii pewnego transportu”. W opowiadaniu mają dowolnie wybrać sobie ładunek, sposób jego zapakowania, sposób rozmieszczenia, środek transportu i dokumenty, które przy takim ładunku i środku transportu należy posiadać lub wypełnić. Dodatkowo historia ma zawierać zadania które wykonywał spedytor oraz inne osoby, które uczestniczą w procesie transportu.

  • Grupa tworzy historię. Ma na to około 15 minut.

  • Po upływie określonego czasu grupy wymieniają się historiami.

  • Teraz grupa, która otrzymała historię, analizuje ją i wskazuje miejsca (wg nich) do uzupełnienia. Wykonuje na pewien sposób recenzji i udoskonalenia, proponując poprawki.

  • Po zakończeniu prac uczniowie zwracają „historie” grupie autorskiej, która prezentuje ją na forum odnosząc się również do poprawek „recenzentów”.

  • Nauczyciel koordynuje proces i uzupełnia oraz komentuje opisy.

  • Historie trafiają do notatek przedmiotowych (cyfrowych lub jako fotokopie).

Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu”
  • Nauczyciel dzieli klasę na grup i rozdaje przygotowane karty, na których w poziomie wydrukował obrazy z wizualizacji (obrazek ma zajmować w wydruku połowę karty z lewej strony).

  • Przydziela grupom zagadnienia do przeanalizowania i karty z hasłami: transport lądowy, transport specjalny, transport wodny, transport lotniczy, transport przesyłowy.

  • Każda z grup ma przejrzeć wizualizację i dorysować na kartce kolejny obrazek (tylko obrazek, bez słów), który będzie zawierał się w pojęciu (np.: w transporcie lądowym obrazek dorysowany może być ciężarówką, a w transporcie lotniczym - samolot pasażerski) . Rysunek ma być wykonany bez względu na umiejętności rysownicze członków grupy.

  • Teraz, na znak nauczyciela, następuje zmiana, grupa pierwsza przekazuje swoją kartę grupie drugiej, druga trzeciej i trzecia pierwszej.

  • Zadanie się powtarza i teraz kolejna grupa tworzy następny rysunek schodząc w pojęciach „niżej” czyli dorysowując opakowania, które można przewieźć tym środkiem transportu.

  • Na znak nauczyciela po raz trzeci następuje wymiana kart i wykonanie analogicznego zadania, ale tym razem to już będzie graficznie przedstawione rozmieszczenie tego rodzaju opakowań (ładunku).

  • Za czwartym razem będzie to narysowanie jednego osprzętu transportowego, a za piątym jakieś czynności związanej z ładunkiem.

  • Finalnie karta wraca do pierwszej grupy, która ma ocenić rysunki, jakie zostały dorysowane do ich karty przez kolejne grupy.

  • Grupy prezentują swoje karty i komentarze do nich opowiadając co znaleźli na karcie i jakie jeszcze elementy zawierają się w piramidzie pojęciowej dotyczącej danego rodzaju transportu. Dopowiadają jakie jeszcze środki transportu, jakie opakowania, jakie rozmieszczenia i jaki osprzęt jest stosowany.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia, wskazując na elementy, które zostały ujęte prawidłowo lub niewłaściwie przez grupy.

Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe”
  • Nauczyciel dzieli klasę na 7 grup. Drukuje zdjęcia z galerii, po trzy z każdego tematu (tematy poniżej)

  • Grupy otrzymują zagadnienia: transport drogowy, transport lotniczy, transport kolejowy, transport morski, opakowania zbiorcze, maszyny stosowane w zawodzie spedytor, podział spedytorów w zależności od przydzielonych zadań zawodowych.

  • Każda z grup analizuje swoje obrazki i tworzy z nich puzzle przecinając je na części.

  • Teraz grupy wymieniają się obrazkami (puzzle'ami) i zadaniem każdej grupy jest ułożenie tych obrazków, które otrzymała od grupy o numerze niższym oraz zapisanie na kartce pojęć tożsamych z obrazkiem (np.: kiedy grupa układa obrazek z „maszyny stosowane w zawodzie spedytor” zapisuje rodzaje opakowań, przy których używany jest skaner kodów kreskowych, transport drogowy, lotniczy, kolejowy i morski (użycie wózka widłowego) itd.)

  • Po wykonaniu tego zadania prosi grupę, która posiada obrazek‑puzzle z grupy „opakowania zbiorcze” lub jednego z rodzajów transportu o jego udostępnienie. Jeśli grupa nie chce go przekazać - negocjuje lub prosi inną grupę.

  • Po uzyskaniu „obrazka z pojęciem tożsamym” układa ten obrazek.

  • Za każdym razem oprócz zadań zapisuje również notatkę dotyczącą układanych puzzli.

  • Podsumowując zajęcia nauczyciel prosi o zaprezentowanie przykłaodwych notatek.

Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”
  • Nauczyciel przekazuje dostęp do animacji „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”.

  • Łączy uczniów w klasie na 3 lub 6 różnych grup.

  • grupy mają za zadanie wykonanie opisu transportu innego towaru zbliżonego do prezentowanego w animacji przewozu czekolady, śmigła i granulatu plastikowego.

  • Grupy po wykonaniu zadania prezentują swoje działania.

  • Teraz nauczyciel prosi uczniów o wskazanie zasad, które towarzyszą w każdym z przypadków zaplanowania transportu (szczególnie uwzględniając dobór środków transportu i jego pakowania oraz zapakowania).

  • Na tablicy pojawiają się elementy wspólne tego procesu. Nauczyciel buduje z niego wspólne z klasą wzorzec działania.

Praca samodzielna ucznia podczas zajęć
Film edukacyjny „Dobór środków transportu”
  • Nauczyciel prezentuje film edukacyjny.

  • Uczniowie mają za zadanie samodzielnie na kartce papieru A4 zapisywać w różnych jej miejscach pojęcia, które są dla nich nowe. Jednak przyjmują zasadę, że każde kolejne słowo musi być po przeciwnej stronie osi kartki.

  • Po filmie tworzy się chmura wyrazowa. Teraz uczeń ma za zadanie połączyć pojęcia w grupy (podkreślając je tym samym kolorem, albo łącząc liniami)

  • Nauczyciel prosi o informację od uczniów dotyczącą czytelności notatki.

  • Uczniowie wypowiadają się i wykonują kolejne zadanie, które polega na posegregowaniu pojęć (połączeniu ich w grupy). Po tym działaniu prezentują swoje rozwiązania na forum.

  • Nauczyciel zwraca uwagę na sposób uczenia się wielu pojęć zawartych w materiale, jednocześnie wskazując na wielość pojęć w materiale filmowym.

  • Uczniowie finalnie mogą wymienić się swoimi notatkami hasłowymi.

Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu”
  • Nauczyciel prezentuje możliwości wizualizacji.

  • Prosi uczniów o samodzielne przeszukanie internetu, aby znaleźć w jego zasobach podobne zdjęcia do tych prezentowanych w wizualizacji.

  • Uczniowie zdjęcia zamieszczają w wirtualnej przestrzeni wspólnej dla klasy lub zapisują we własnych zasobach i przesyłają je nauczycielowi

  • Nauczyciel prezentuje zdjęcia i prosi grupowo klasę o nazwanie tych grafik (informację co przedstawiają).

  • Zestaw zdjęć wędruje do zasobów klasy jako notatka z zajęć.

Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe”
  • Nauczyciel prezentuje zawartość galerii zdjęć.

  • Prosi uczniów o dobranie sobie fotografii, które znajdują się w galerii w taki sposób, aby połączyć ze sobą środki transportu z jednostkami ładunkowymi.

  • W tym celu uczniowie korzystają z możliwości wykonania zdjęć grafik smartfonem i przy ich użyciu (oraz odpowiedniej aplikacji) wykonanie kolażu tych zdjęć w takich pozycjach, aby blisko siebie były zdjęcia, które można w jakiś sposób połączyć (pamiętając o kategoriach zdjęć: transport drogowy, transport lotniczy, transport kolejowy, transport morski, opakowania wykorzystywane w spedycji, zespoły: spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań, maszyny stosowane w zawodzie spedytor, stanowiska pracy oraz podział spedytorów w zależności od przydzielonych zadań zawodowych, procesy technologiczne: wykorzystywane podczas doboru ładunków do środków transportu, proces komplementacji i zabezpieczenia opakowań na czas transportu).

  • Takie kolaże przekazuje nauczycielowi (najlepiej w postaci cyfrowej)

  • Nauczyciel prezentuje zdjęcie‑kolaż i prosi resztę klasy o odkrycie sposobu ułożenia fotografii zaprezentowanych w kolażu. Dyskusję uzupełnia autor zdjęcia.

  • Nauczyciel tak prowadzi dyskusję, aby pokazać połączenia pomiędzy środkami transportu i jednostkami ładunkowymi oraz innymi elementami procesu transportu.

Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”
  • Nauczyciel przekazuje dostęp do animacji.

  • Uczniowie samodzielnie analizują ją skupiając się na „procesie”.

  • Zadaniem ich będzie samodzielne przedstawienie algorytmu postępowania w przypadku transportowania jednego z trzech zaprezentowanych w animacji działania: przewozu czekolady, śmigła oraz granulatu plastikowego.

  • Uczniowie samodzielnie sporządzają krok po kroku instrukcję wykonania takiego transportu, ale wpisując w nie inny (podobny produkt) .

  • Notatki przekazują nauczycielowi lub prezentują na forum klasy.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te można wykorzystywać w różnych formach. Oczywiście użycie ćwiczenia „Test” do sprawdzenia wiadomości może być najbardziej powszechne, ale wykorzystanie go do wytworzenia pytań podobnych do tych zawartych w teście może okazać się dużo trudniejsze niż samo jego wykonanie. Test zawiera 21 pytań, które trzeba rozwiązać w 36 minut.

Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.

I tak ćwiczenie 1 (uzupełnianie luk), 2 (prawda/fałsz) mogą być użyte do aktywizacji, powtórki lub sprawdzenia wiedzy związanej z filmem edukacyjnym.

Podsumowanie animacji można zrealizować stosując ćwiczenie 4 (krzyżówka), 5 (dobieranie w pracy), 7 (animacja), 8 (grupowanie) oraz 9 (połącz w pary).

W relacji z galerią zdjęć jest ćwiczenie 6 polegające na wyborze poprawnego opisu grafiki.

Ćwiczenia mogą stanowić przerywniki lub podsumowania mikrodawek wiedzy o budowie taboru kolejowego. E‑materiał zawiera dużo obrazów, a za tym idzie formuła pytań sprawdzających, która skupiać się będzie na rozpoznawaniu.

W tym przypadku też sprawdza się idea „dopisywania pytań”.

Przykładowe działania w ramach lekcji

  • Nauczyciel prosi uczniów o wykonanie ćwiczenia .

  • Po jego wykonaniu dzieli klasę na dwie grupy. Prosi każdą grupę o przejrzenie galerii zdjęć i utworzenie 10 pytań dopasowujących zdjęcie (lub jego fragment w wariancie trudniejszym) z galerii do opisów zaproponowanych przez zespół (cztery opisy z czego jeden poprawny.

  • Teraz grupy na wzajem pokazują sobie ujęcia. Jedna grupa pokazuje, druga wskazuje właściwą odpowiedź.

  • Nauczyciel na zakończenie tego działania prosi uczniów z każdej grupy o wykonanie testu z ćwiczenia 3.

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają także zweryfikować samodzielnie przez ucznia poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu omawianych zagadnień.

W pracy samodzielnej nauczyciel może poprosić wykonanie testu z ćwiczenia trzeciego w przewidzianym czasie minut, ale w trakcie tego czasu uczeń musi nie tylko odpowiedzieć na pytanie, ale również wymyśleć do każdego pytania kontrpytanie. Po zakończonym teście uczniowie wymyślają po trzy odpowiedzi z czego jedna jest prawdziwa. Pytania przekazują nauczycielowi w wersji cyfrowej lub w postaci notatki.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez zachęcenie młodzieży do samodzielnej analizy e‑materiału i próbę „wymyślania” historii związanych z doborem środków transportu do przewożonych materiałów.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wybrali sobie materiał do przewozu i wypisali do niego pięć różnych sposobów jego przewiezienia (środki transportu i pakowania)

  • Prosi o samodzielną pracę poza zajęciami, w której zadaniem uczniów będzie wymyślenie historii opowiadającej o „wyścigu” transportów z miejsca A do miejsca B z dokładnym opisem czynności jakie każdy sposób transportu się będzie odbywał i jakie czynności należy wykonać (oraz co się nieoczekiwanego może wydarzyć).

  • Uczniowie mogą tego dokonać w postaci opowieści, którą zapisują w prezentacji w PowerPoint'cie tak, aby prezentacja zawierała historię słowną i obrazy, które będą ją uwydatniały.

  • Historie uczniowie prezentują na zajęciach.

Metoda ta może być porównywalna z mnemotechniką związaną z zapamiętywaniem poprzez tworzenie łańcuchów pamięciowych — historii, czasem niedorzecznych, które pozwalają zapamiętać szczegóły poprzez swoją niezwykłość i unikalność.

Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał ułatwia zindywidualizowanie procesu dydaktycznego, co jest szczególnie istotne dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Ułatwia dostęp do informacji oraz likwiduje pewne bariery społeczne i komunikacyjne, a także zapewnia wyrównywanie szans.

W pracy z filmem i wizualizacją nauczyciel powinien zadbać o odpowiednią organizację środowiska sprzyjającego skupieniu i dzięki temu łatwiejszemu uczeniu się. Zamieszczone multimedia same w sobie stanowią duży ładunek bodźców, stąd podczas ich używania warto wyeliminować lub zminimalizować inne bodźce, pochodzące z smartfonów rozpraszających uczniów. Oczywiście ich użycie w odpowiednim momencie procesu dydaktycznego może być wskazane (poszukiwanie informacji lub praca z siecią), ale nauczyciel powinien ten proces kontrolować (np.: „parkować smartfony do kieszeni”, kiedy uwagę uczniów powinien przykuwać prezentowany lub „rozgrywany” element dydaktyczny (ćwiczenie grupowe).

Innym elementem wspierającym działanie z filmem, galerią zdjąć i wizualizacją w ćwiczeniach grupowych (ale również działaniach indywidualnych ucznia) jest ukierunkowanie uwagi poprzez umieszczenie uczniów z dala od okien lub posadzenie ich do nich tyłem.

Szczególnie ważne jest to dla osób, które w klasie szybciej się rozpraszają. Można tu zastosować tez „zaproszenie do pierwszej ławki” lub „przewodzenie” wspólnie z nauczycielem.

Ważnym elementem, może być wprowadzenie informacji na początku ćwiczenia o tym jak ono będzie wyglądało/przebiegało.

Sama budowa multimediów zawartych w tym materiale pozwala też dopasować działanie do ucznia. Na przykład praca z wizualizacją może polegać na wskazaniu środka transportu, odnalezieniu środka transportu na bazie szczątkowej informacji, odnalezienie elementu środka transportu bez informacji o jego rodzaju, odnalezienie w internecie podobnych do wizualizacji zdjęć, opowiadaniem „co widać na rysunku” lub uczeniem innych uczniów tego co już dana osoba umie.

Wiele zależy tu od potrzeb w klasie i inwencji nauczyciela. Wszystko to, aby rozbudzić zainteresowanie doborem środka transportu do towaru i utrzymaniem zaangażowania w pracy z tą treścią prezentując całościowo proces od przyjęcia towaru do jego dostarczenia (jak w animacji)

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RKuG660L4snde
(Uzupełnij).