Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e‑materiału?Jak korzystać z e‑materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z kryteriami doboru środków transportu do jednostek ładunkowych zwracając uwagę na ładunki niebezpieczne, a także ponadgabarytowe.
Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:
Film instruktażowy (tutorial)Film instruktażowy (tutorial) przedstawi Ci przebieg procesu doboru środków transportu do ładunku oraz najczęściej popełniane błędy. Zaprezentuje Ci zadania i czynności zawodowe związane z doborem środków transportu pod względem gałęzi transportu, jednostek ładunkowych, opakowań modułowych, planowaniem rozmieszczenia opakowań na środkach transportu, zwróceniem szczególnej uwagi na ładunki niebezpieczne i ponadgabarytowe. Dzięki niemu poznasz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań, dokumenty, wykorzystywane oprogramowanie do zarządzania transportem typu TMS. Film zwróci Ci uwagę na ładunki niebezpieczne, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport (np. DPPL, LQ) ADR oraz na ładunki ponadgabarytowe, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport.
Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu”Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu” przedstawi Ci środki transportu z podziałem na gałęzie transportu a także ich powierzchnię transportową z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) oraz grafiki.
Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków” da Ci możliwość poznania środków transportu, ich powierzchni w trakcie doboru i rozmieszczenia jednostek ładunkowych oraz składania części w zespół (montaż) 3D oraz rozkładania zespołu na części (demontaż) 3D:
ruch czynników roboczych w urządzeniu
podczas załadunku jednostek ładunkowych na powierzchnie ładunkowe
weryfikacji procesu doboru jednostek ładunkowych do środków transportu pod względem zajmowanej powierzchni ładunkowej oraz maksymalnej masy ładunkowej przeznaczonej na dany środek transportu.
Animacja zaprezentuje Ci także pracę maszyn i urządzeń środków transportu bliskiego w procesie załadunku jednostek ładunkowych na środki transportu
Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe”Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe” zawiera zdjęcia zdjęcia z których poznasz:
pojedyncze narzędzia, elementy: gałęzi transportu z podziałem na środki transportu, opakowań wykorzystywanych w spedycji
zespoły: spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań
maszyny stosowane w zawodzie: spedytor
stanowiska pracy oraz podział spedytorów w zależności od przydzielonych zadań zawodowych
procesy technologiczne: wykorzystywane podczas doboru ładunków do środków transportu
proces komplementacji i zabezpieczenia opakowań na czas transportu
wyroby końcowe:
w postaci prawidłowo dobranych środków transportu do jednostek ładunkowych
poprawne zasztauowanie jednostek ładunkowych
prawidłowe rozmieszczenie jednostek ładunkowych na powierzchni transportowej środków transportu
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Proces doboru środków transportu
Film edukacyjny
- Proces załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu
Wizualizacja 2D
- Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków
Animacja 2D
- Środki transportu a jednostki ładunkowe
Galeria zdjęć
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik spedytor.
W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, animacja 3D, wizualizacja oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu doboru środków transportu do ładunków.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Podczas pracy z tym materiałem, który może nużyć ilością danych do zapamiętania staraj się zmieniać formę zdobywanej wiedzy. Zapoznaj się z materiałem z filmu lub animacji, ale chwilę potem zobacz dany element w wizualizacji lub galerii zdjęć.
Sprawdzaj swoje dawki wiedzy wykonując ćwiczenia, ale dopiero na końcu użyj testu z ćwiczenia .
Analizując materiał multimedialny pamiętaj, że to nie jest jedyna wiedza na ten temat. Dlatego zaglądaj do materiałów dedykowanych do tego obszaru tematycznego. Znajdziesz je w netografii.
Netografia jest ważna. Póki nie będziesz posiadał podstawowej wiedzy o doborze środków transportu nie radzę Ci szukać informacji w niepewnych miejscach w internecie. Mogą one zawierać błędy. Stąd lepiej poznaj podstawy, żeby zweryfikować informacje nieprawdziwe.
Słownik pojęć dla e‑materiału pozwoli Ci nabyć słownictwo fachowe dedykowane do tego materiału. Nie wahaj się go używać. Oczywiście nie chodzi o naukę na pamięć pojęć w nim zawartych, ale o przyswojenie sobie wiedzy o hasłach w nim zawartych.
Metody pracy samodzielnej
Pamiętaj o podtrzymaniu motywacji. Kiedy Ci jej będzie brakować, użyj ćwiczeń. Dowiesz się czego nie wiesz. Do dobry start do tego, żeby się dowiedzieć. Na każdym etapie nauki rób własne notatki. Nie kopiuj tego co już jest zapisane — pisz własnymi słowami. Możesz też próbować wpisywać tylko hasła — dzięki nim rozwiniesz swoją pamięć. Dobrą metodą jest zadawanie sobie pytań i odpowiadanie na nie. Możesz to zrobić z każdym (rodzina, kolega, przyjaciel). To dodatkowa motywacja do zapamiętania informacji o taborze kolejowym. Może przy okazji zainspirujesz kogoś i zacznie zdobywać wiedzę z tej dziedziny?
Inną metodą jest opowiedzenie czego się nauczyłeś, ale na głos komuś z rodziny. Spróbuj wytłumaczyć sposób pakowania samochodu dostawczego lub wagonu kolejowego komuś z domowników lub kolegów. A może przekonaj kogoś, że najlepszą inwestycją w nieruchomości byłoby kupienie samochodu i przerobienie go na kampera. Jakiego samochodu, to zależy jak bardzo chcesz poćwiczyć siłę perswazji ucząc się różnych rodzajów środków transportu i ich ładowności.
W całym materiale zwróć uwagę na powtarzające się treści. To znaczy, że:
są ważne
powtórzone są po to, abyś je dobrze zapamiętał.
Dlatego warto powtarzać.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści