E-materiały do kształcenia zawodowego

Dobór środków transportu do ładunków

SPL.05. Organizacja transportu oraz obsługa klientów i kontrahentów wyodrębniona w zawodzie Technik spedytor 333108.

bg‑gold

Przewodnik dla uczącego się

1

Spis treści

2

Struktura e‑materiału

Poniższe opracowanie zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach Twojej samodzielnej nauki. Dzięki nim zdobędziesz lub utrwalisz wiedzę na tematy związane z kryteriami doboru środków transportu do jednostek ładunkowych zwracając uwagę na ładunki niebezpieczne, a także ponadgabarytowe.

Ten e‑materiał zawiera następujące materiały multimedialne:

Film instruktażowy (tutorial)DVMbgk7HzFilm instruktażowy (tutorial) przedstawi Ci przebieg procesu doboru środków transportu do ładunku oraz najczęściej popełniane błędy. Zaprezentuje Ci zadania i czynności zawodowe związane z doborem środków transportu pod względem gałęzi transportu, jednostek ładunkowych, opakowań modułowych, planowaniem rozmieszczenia opakowań na środkach transportu, zwróceniem szczególnej uwagi na ładunki niebezpieczne i ponadgabarytowe. Dzięki niemu poznasz obsługę i zastosowanie sprzętu wykorzystywanego do realizacji zadań, dokumenty, wykorzystywane oprogramowanie do zarządzania transportem typu TMS. Film zwróci Ci uwagę na ładunki niebezpieczne, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport (np. DPPL, LQ) ADR oraz na ładunki ponadgabarytowe, ich załadunek, zabezpieczenie oraz transport.

Wizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu”DF9UkHzRuWizualizacja „Procesu załadunku i rozmieszczenia ładunku na środkach transportu” przedstawi Ci środki transportu z podziałem na gałęzie transportu a także ich powierzchnię transportową z wykorzystaniem fotografii (2D), rysunku aksonometrycznego (3D) oraz grafiki.

Animacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków”D1EB0gCUWAnimacja w 2D/3D „Proces wykorzystania i doboru środków transportu do ładunków” da Ci możliwość poznania środków transportu, ich powierzchni w trakcie doboru i rozmieszczenia jednostek ładunkowych oraz składania części w zespół (montaż) 3D oraz rozkładania zespołu na części (demontaż) 3D:

  • ruch czynników roboczych w urządzeniu

  • podczas załadunku jednostek ładunkowych na powierzchnie ładunkowe

  • weryfikacji procesu doboru jednostek ładunkowych do środków transportu pod względem zajmowanej powierzchni ładunkowej oraz maksymalnej masy ładunkowej przeznaczonej na dany środek transportu.

Animacja zaprezentuje Ci także pracę maszyn i urządzeń środków transportu bliskiego w procesie załadunku jednostek ładunkowych na środki transportu

Galeria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe”D11qfHUaPGaleria zdjęć „Środki transportu a jednostki ładunkowe” zawiera zdjęcia zdjęcia z których poznasz:

  • pojedyncze narzędzia, elementy: gałęzi transportu z podziałem na środki transportu, opakowań wykorzystywanych w spedycji

  • zespoły: spedytorów i kierowców podczas transportu opakowań

  • maszyny stosowane w zawodzie: spedytor

  • stanowiska pracy oraz podział spedytorów w zależności od przydzielonych zadań zawodowych

  • procesy technologiczne: wykorzystywane podczas doboru ładunków do środków transportu

  • proces komplementacji i zabezpieczenia opakowań na czas transportu

  • wyroby końcowe:

    • w postaci prawidłowo dobranych środków transportu do jednostek ładunkowych

    • poprawne zasztauowanie jednostek ładunkowych

    • prawidłowe rozmieszczenie jednostek ładunkowych na powierzchni transportowej środków transportu

Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD24zbSIRUInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuD14F46LNVSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD12TTfpbjPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięDrPmbAMUtPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaDt35Ku6ONetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDIebKcfzqInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Jak korzystać z e‑materiału?

Opracowane w tym e‑materiale multimedia, interaktywne materiały sprawdzające i słownik pojęć mają pomóc Ci w przygotowaniu do egzaminu zawodowego oraz do pracy w zawodzie technik spedytor.

W skład multimediów wchodzą film edukacyjny, animacja 3D, wizualizacja oraz galeria zdjęć. Przybliżają one wiadomości z zakresu doboru środków transportu do ładunków.

Na co powinieneś zwrócić uwagę?

  1. Podczas pracy z tym materiałem, który może nużyć ilością danych do zapamiętania staraj się zmieniać formę zdobywanej wiedzy. Zapoznaj się z materiałem z filmu lub animacji, ale chwilę potem zobacz dany element w wizualizacji lub galerii zdjęć.

  2. Sprawdzaj swoje dawki wiedzy wykonując ćwiczenia, ale dopiero na końcu użyj testu z ćwiczenia .

  3. Analizując materiał multimedialny pamiętaj, że to nie jest jedyna wiedza na ten temat. Dlatego zaglądaj do materiałów dedykowanych do tego obszaru tematycznego. Znajdziesz je w netografii.

  4. Netografia jest ważna. Póki nie będziesz posiadał podstawowej wiedzy o doborze środków transportu nie radzę Ci szukać informacji w niepewnych miejscach w internecie. Mogą one zawierać błędy. Stąd lepiej poznaj podstawy, żeby zweryfikować informacje nieprawdziwe.

  5. Słownik pojęć dla e‑materiału pozwoli Ci nabyć słownictwo fachowe dedykowane do tego materiału. Nie wahaj się go używać. Oczywiście nie chodzi o naukę na pamięć pojęć w nim zawartych, ale o przyswojenie sobie wiedzy o hasłach w nim zawartych.

Metody pracy samodzielnej

Pamiętaj o podtrzymaniu motywacji. Kiedy Ci jej będzie brakować, użyj ćwiczeń. Dowiesz się czego nie wiesz. Do dobry start do tego, żeby się dowiedzieć. Na każdym etapie nauki rób własne notatki. Nie kopiuj tego co już jest zapisane — pisz własnymi słowami. Możesz też próbować wpisywać tylko hasła — dzięki nim rozwiniesz swoją pamięć. Dobrą metodą jest zadawanie sobie pytań i odpowiadanie na nie. Możesz to zrobić z każdym (rodzina, kolega, przyjaciel). To dodatkowa motywacja do zapamiętania informacji o taborze kolejowym. Może przy okazji zainspirujesz kogoś i zacznie zdobywać wiedzę z tej dziedziny?

Inną metodą jest opowiedzenie czego się nauczyłeś, ale na głos komuś z rodziny. Spróbuj wytłumaczyć sposób pakowania samochodu dostawczego lub wagonu kolejowego komuś z domowników lub kolegów. A może przekonaj kogoś, że najlepszą inwestycją w nieruchomości byłoby kupienie samochodu i przerobienie go na kampera. Jakiego samochodu, to zależy jak bardzo chcesz poćwiczyć siłę perswazji ucząc się różnych rodzajów środków transportu i ich ładowności.

W całym materiale zwróć uwagę na powtarzające się treści. To znaczy, że:

  1. są ważne

  2. powtórzone są po to, abyś je dobrze zapamiętał.

Dlatego warto powtarzać.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

R1764AaoCi4dW
(Uzupełnij).