Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwieWskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie: technik robót wykończeniowych w budownictwie 311219 i monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie 712905. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony jest dla kwalifikacji BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych oraz BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie.
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji:
BUD.11. Wykonywanie robót montażowych, okładzinowych i wykończeniowych
montowanie systemów suchej zabudowy.
BUD.25. Organizacja, kontrola i sporządzanie kosztorysów robót wykończeniowych w budownictwie
organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych prowadzonych w obiektach budowlanych.
Wspiera osiąganie wybranych efektów kształcenia z jednostek efektów kształcenia:
BUD.11. 3. Montaż elementów suchej zabudowy
Uczeń:
określa rodzaje izolacji stosowanych w systemach suchej zabudowy i sposoby ich wykonania,
przygotowuje materiały i wyroby do montażu w systemach suchej zabudowy,
dobiera narzędzia oraz sprzęt do montażu w systemach suchej zabudowy,
wyznacza miejsca montażu elementów suchej zabudowy,
dobiera techniki montażu elementów suchej zabudowy,
wykonuje ściany działowe, okładziny, sufity oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy,
wykonuje izolacje ścian działowych, okładzin, sufitów oraz obudowy konstrukcji w systemach suchej zabudowy.
BUD.25.4. Organizowanie i kontrolowanie robót wykończeniowych w budownictwie
Uczeń:
posługuje się dokumentacją budowy, specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót, normami i instrukcjami dotyczącymi wykonania robót wykończeniowych w budownictwie,
charakteryzuje technologie wykonania tynków, podłóg, okładzin, powłok malarskich oraz systemów suchej zabudowy,
charakteryzuje wyroby budowlane, środki transportu, sprzęt i narzędzia do wykonywania robót wykończeniowych w budownictwie.
E‑materiał pozwala nabywać:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
Wszystkie elementy e‑materiału są ze sobą powiązane tematycznie. W każdym z nich znajdują się niezbędne informacje, które umożliwią przyswojenie wiedzy z zakresu wykonywania obudowy konstrukcji dachu w systemach suchej zabudowy ze szczególnym uwzględnieniem montażu stelażu wokół okna połaciowego z zastosowaniem podstawowych profili UD i CD. Niniejszy e‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z nich zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
1. Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z jego zawartością: odniesienia do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają multimedia, które umożliwią uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał Obudowa konstrukcji dachowej w systemach suchej zabudowy składa się z dwóch materiałów multimedialnych:
Animacja 3D – Montaż stelażu wokół okna połaciowegoAnimacja 3D – Montaż stelażu wokół okna połaciowego
Animacja prezentuje montaż stelażu z profili UD i CD w miejscu zamocowania okna połaciowego, wykorzystując przy tym rysunek aksonometryczny (3D).
E‑book – Obudowa konstrukcji dachowej w systemach suchej zabudowy od A do ZE‑book – Obudowa konstrukcji dachowej w systemach suchej zabudowy od A do Z
E‑book zawiera informacje dotyczące narzędzi, sprzętu i materiałów stosowanych przy wykonywaniu elementów w systemach suchej zabudowy. Opracowanie zawiera także opis kolejnych etapów wykonywania obudowy konstrukcji dachu i stelażu wokół okna połaciowego. Treść wzbogacona jest odpowiednimi ilustracjami opatrzonymi podpisami.
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – dzięki atrakcyjnym formom uczeń sprawdzi poziom opanowania wiedzy z zakresu wykonywania obudowy konstrukcji dachowej w systemach suchej zabudowy oraz stelażu wokół okna połaciowego przy użyciu profili UD i CD.
Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera specjalistyczne słownictwo, które występuje w całym e‑materiale wraz z wyjaśnieniami/definicjami.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela to podpowiedź, w jaki sposób można wykorzystać e‑materiał w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się to wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu: technik robót wykończeniowych w budownictwie oraz monter zabudowy i robót wykończeniowych w budownictwie
1. Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces uczenia się. Pozwala uczniom zapoznać się z metodami wykonywania obudowy konstrukcji dachu w systemach suchej zabudowy ze szczególnym uwzględnieniem montażu stelażu wokół okna połaciowego z zastosowaniem podstawowych profili UD i CD. Poniżej przedstawione są propozycje wykorzystania poszczególnych elementów zasobu w ramach lekcji, samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i całego zespołu klasowego.
Animacja 3D
Praca w grupach
Uczniowie oglądają animację. Jeden z uczniów w grupie, opierając się na strategii „Wymień, pytaj, notuj, zapamiętaj”, wybiera z materiału jedno zagadnienie, które pojawia się w animacji, jest – według niego – kluczowe, i zapisuje je na kartce. Pozostała część grupy w ciągu trzech minut powinna wypisać na kartkach jak najwięcej innych słów, które pojawiają się w animacji i są z podanym zagadnieniem skorelowane. Każdy z uczniów podaje jedno słowo. Kiedy wszystkie zostaną już zapisane, uczniowie proszeni są o ich przedstawienie na forum klasowym - wyjaśnienie, zdefiniowanie, a także ich kwestionowanie (być może pojawią się słowa, które są dość odległe od tematu). Nauczyciel zachęca do dyskusji dotyczącej zasadności wyboru.
Po zakończonej dyskusji nauczyciel wyświetla raz jeszcze animację. Uczniowie sprawdzają, czy zapisane na tablicy słowa rzeczywiście się w nim pojawiają.
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie zapoznają się z animacją. Nauczyciel prosi uczniów o podanie czynności podczas montażu stelażu z profili UD i CD, i wypisuje je na tablicy. Od każdej czynności odbiegają promienie - uczniowie podchodzą pojedynczo do tablicy i uzupełniają promień o sprzęt bądź narzędzie niezbędne do jej wykonania. Po zakończonym zadaniu uczniowie, budując pełne zdania, definiują montaż stelażu.
Praca indywidualna
Uczniowie oglądają animację. Ich zadaniem będzie napisanie autorskiego scenariusza, dotyczącego montażu stelażu z profili UD i CD: rozpisanie ról dla kilku aktorów, określenie miejsca i czasu akcji, przypisanie odpowiednich rekwizytów i wskazówek dla montażysty. Uczniowie prezentują scenariusze i wybierają najbardziej atrakcyjny.
E‑book
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wybiera fragment tekstu, który może sprawiać uczniom trudność (fragment ten może być wskazany przez uczniów). Jeden z uczniów czyta tekst, reszta wskazuje niezrozumiałe słowa bądź mało transparentne frazy, zdania. Nauczyciel zapisuje je, umieszczając obok pytajnik. Cały zespół klasowy zastanawia się, jakich parafraz można użyć, jak zdeszyfrować trudne pojęcia, aby nie sprawiały one problemów (burza mózgów). Kiedy słowo/zdanie jest już zrozumiałe, miejsce pytajnika zastępuje wykrzyknik. Nauczyciel powinien zadbać o to, aby on sam był ostatnim ogniwem w interpretacji – uczniowie powinni, w miarę możliwości, samodzielnie dochodzić do zrozumienia tekstu.
Metoda ta rozwija w uczniach umiejętność mówienia tego, co jest dla nich trudne, i samodzielnego rozumienia tekstu. Uczniowie są zachęcani do parafrazowania, szukania przykładów, desygnatów, tłumaczenia innym uczniom zawiłości e‑booka.
Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
2. Praca uczniów poza zajęciami
Poza lekcjami i podczas przygotowania się do lekcji uczniowie mogą korzystać ze słownika pojęć oraz e‑booka, dzięki którym będą mogli powtórzyć materiał przedstawiony na lekcjach bądź przygotować się do przyszłych lekcji. Animacja 3D stanowi interesujący materiały umożliwiający przygotowanie się uczniów do sprawdzianów.
Po przeczytaniu e‑booka uczeń może stworzyć słownik z trudnymi pojęciami oraz ich wyjaśnieniem.
Po obejrzeniu animacji uczeń może samodzielnie przygotować notatki np. w formie fiszek (dwustronne karteczki: jedna strona zawiera hasło, druga - wyjaśnienie) bądź mapy myśli.
3. Indywidualizacja pracy z uczniem
Indywidualizacja pracy z uczniem powinna rozwijać mocne strony ucznia i zachęcać do rozwijania słabszych stron.
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Jest to istotne nie tylko ze względu na uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, ale również uczniów zdolnych. Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku, słuchu, co ułatwia przyswojenie wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może też dostosować pracę z każdym materiałem do indywidualnych potrzeb uczniów.
Dzięki podejściu indywidualnemu możemy różnicować także zakres np. interaktywnych materiałów sprawdzających poprzez wybór zadania sprawdzającego wybrany zakres wiedzy lub umiejętności.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy;
OS X 10.11.6 lub nowszy;
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM.
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100;
Firefox w wersji 62.0.2;
Safari w wersji 11.1;
Opera w wersji 55.0.2994.44;
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0;
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124.
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym;
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści