E-materiały do kształcenia zawodowego

Układanie dawek pokarmowych dla koni

ROL.01. Jeździectwo i trening koni - jeździec 516408

ROL.01. Jeździectwo i trening koni - technik hodowca koni 314203

Przewodnik dla nauczyciela

6

Spis treści

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału

Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Wymagania techniczneWymagania techniczne

1

Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia

Cele ogólne e‑materiału

  • Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i użytkowaniem koni oraz z treningiem koni sportowych, wyścigowych, rekreacyjnych i terapeutycznych, przygotowywanie koni do użytkowania sportowego, wyścigowego, rekreacyjnego i terapeutycznego, a także obsługiwanie urządzeń związanych z użytkowaniem i treningiem koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

  • Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących układania dawek pokarmowych dla koni.

  • Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.

  • Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.

  • Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.

Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.01. Jeździectwo i trening koni:

E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:

ROL.01.3. Chów i użytkowanie koni

Osoba ucząca się:

ROL.01.3.8) stosuje zasady żywienia i pojenia koni:

  • ROL.01.3.8) 1) wymienia poszczególne elementy budowy układu pokarmowego konia;

  • ROL.01.3.8) 2) rozpoznaje poszczególne elementy budowy układu pokarmowego konia;

  • ROL.01.3.8) 3) wyjaśnia zasady żywienia i pojenia koni;

  • ROL.01.3.8) 4) opisuje pasze stosowane w żywieniu koni;

  • ROL.01.3.8) 5) opisuje znaczenie składników pokarmowych, składników mineralnych i witamin w żywieniu koni;

  • ROL.01.3.8) 6) wyjaśnia wpływ wody i elektrolitów na organizm konia;

  • ROL.01.3.8) 7) ocenia organoleptycznie jakość pasz;

  • ROL.01.3.8) 8) wyjaśnia zasady układania dawek pokarmowych dla koni;

  • ROL.01.3.8) 9) układa dawki pokarmowe dla różnych grup koni;

  • ROL.01.3.8) 10) dobiera system żywienia do indywidualnych potrzeb konia;

  • ROL.01.3.8) 11) przygotowuje pasze.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.

Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.

Materiały multimedialne

Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego koniaDNo5X9kyXFilm edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia

Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie elementów budowy układu pokarmowego koni;

  • rozpoznawanie poszczególnych elementów budowy układu pokarmowego konia;

  • charakteryzowanie znaczenia budowy i fizjologii elementów układu pokarmowego w żywieniu koni;

  • omówienie funkcji poszczególnych elementów układu pokarmowego,

Galeria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koniDejTd8TLdGaleria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koni

Praca galerią zdjęć interaktywnych wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • wymienianie roślin stosowanych w żywieniu koni oraz przyporządkowanie poszczególnych roślin do odpowiednich grup (np. zboża, trawy, rosliny motylkowe i okopowe, zioła itp.);

  • rozpoznawanie poszczególnych roślin uprawianych na paszę na podstawie ich cech charakterystycznych (ziarno, kwiatostany lub korzenie roślin);

  • charakteryzowanie roślin uprawianych na paszę ze względu na określone wartości, np. zawartość ES i BO oraz cechy najbardziej charakterystyczne np. roślina stosowania w żywieniu określonych grup koni;

  • omówienie preferencji siedliskowych roślin stosowanych w żywieniu koni.

Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koniDjtCZ7T45Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni

Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:

  • omówienie zasad ustalania proporcji pasz oraz doboru rodzaju pasz z uwzględnieniem okresu żywieniowego;

  • charakteryzowanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe oraz makro – i mikroelementy z uwzględnieniem wieku i formy użytkowania koni;

  • zaprojektowanie proporcji składników odżywczych do zapotrzebowania konia o określonej wadze, stanie fizjologicznym i ilości i intensywności wykonywanej pracy w danej formie użytkowania.

Obudowa dydaktyczna

Interaktywne materiały sprawdzająceDI1lhe4HMInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu układania dawek pokarmowych dla koni.

Słownik pojęć dla e‑materiałuD1GR4Z8UDSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.

Przewodnik dla nauczycielaD15pZqbUEPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

Przewodnik dla uczącego sięDwIFo5RsOPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.

Netografia i bibliografiaDV9eUsKlJNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej układania dawek pokarmowych dla koni.

Instrukcja użytkowaniaD4NzOYX4gInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Powiązania między elementami e‑materiału

Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.

Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:

  • film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia z ćwiczeniami 1‑3 oraz 7‑8;

  • galeria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koni z ćwiczeniami 4‑5, 10 i 11;

  • program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni z ćwiczeniami 6, 9 i 12.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej

Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o  budowie końskiego układu pokarmowego i jego wpływie na żywienie konia. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.

Praca uczniów podczas zajęć

1. Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia

Praca w parach, praca całego zespołu klasowego

Nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie łączą się w pary i w parach zastanowić się nad pytaniem: Jak budowa układu pokarmowego konia warunkuje zasady jego żywienia?

Uczniowie przygotowują odpowiedzi na pytanie. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi, aby wybrane/chętne pary przedstawiły swoje spostrzeżenia. Jeśli wywiąże się dyskusja, nauczyciel staje się jej moderatorem.

Tę część lekcji zamyka podsumowanie.

2. Galeria zdjęć Katalog roślin i pasz w żywieniu koni

Praca indywidualna

Nauczyciel daje uczniom czas na indywidualne zapoznanie się z galerią zdjęć. Następnie zadaje pytania odnoszące się do treści w zasobie, np. o ulubiony pokarm koni lub o rośliny o najwyższej zawartości białka. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytania, a nauczyciel koryguje je lub uzupełnia w razie potrzeby.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Prosi, aby każda grupa wyliczyła dzienne zapotrzebowanie w kilogramie paszy dla:

  • 6‑miesięcznego odsadka o wadze 250 kg (grupa 1);

  • konia roboczego o wadze 700 kg, przeznaczonego do ciężkiej pracy (grupa 2);

  • klaczy źrebnej w 6 miesiącu źrebności (grupa 3);

  • konia wierzchowego o wadze 600 kg, przeznaczonego do średniej pracy (grupa 4);

  • 1,5‑rocznego konia przy docelowej wadze dorosłego konia 500 kg (grupa 5).

Uczniowie testują możliwości multimedium, sprawdzają, jaka pasza sprawdzi się najlepiej w danym przypadku, i notują swoje obserwacje.

Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac, udziela wskazówek i porad. Po zakończonej pracy zachęca uczniów do zapisania i/lub wydrukowania uzyskanych tabel z wyliczeniami.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Praca uczniów poza zajęciami

E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.

1. Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia

Praca indywidualna

Uczniowie w domach zapoznają się z filmem edukacyjnym. Wynotowują z niego najważniejsze infomacje.

Na zajęciach nauczyciel zleca uczniom wykonanie nawiązującego do multimedium ćwiczenia interaktywnego. Informuje, że mogą korzystać z własnych notatek. Po wyznaczonym na ćwiczenie czasie sprawdza poprawność rozwiązań.

2. Galeria zdjęć Katalog roślin i pasz w żywieniu koni

Praca indywidualna

Uczniowie zapoznają się w domach z galerią zdjęć. Na zajęciach nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do poszczególnych rodzajów paszy i ich walorów dla żywienia konia. Wybrani/chętni uczniowie odpowiadają na pytania, nauczyciel zaś koryguje lub uzupełnia odpowiedzi.

3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni

Praca w grupach

Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Prosi, aby w domach grupy wyliczyły dzienne zapotrzebowanie w kilogramie paszy dla:

  • 6‑miesięcznego odsadka o wadze 250 kg (grupa 1);

  • konia roboczego o wadze 700 kg, przeznaczonego do ciężkiej pracy (grupa 2);

  • klaczy źrebnej w 6 miesiącu źrebności (grupa 3);

  • konia wierzchowego o wadze 600 kg, przeznaczonego do średniej pracy (grupa 4);

  • 1,5‑rocznego konia przy docelowej wadze dorosłego konia 500 kg (grupa 5).

Zadaniem każdej grupy jest znalezienie optymalnego sposobu żywienia konia o podanych cechach.

Na lekcji grupy prezentują wyniki swoich analiz, wyświetlając na tablicy interaktywnej uzyskane w programie tabele. Zarówno nauczyciel, jak i pozostali uczniowie komentują te wyniki i zadają grupie pytania.

4. Interaktywne materiały sprawdzające

Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.

Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE

Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.

Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

  • uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;

  • uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;

  • uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;

  • przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;

  • podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;

  • podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;

  • należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;

  • uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

5

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści