Układanie dawek pokarmowych dla koni
ROL.01. Jeździectwo i trening koni - jeździec 516408
ROL.01. Jeździectwo i trening koni - technik hodowca koni 314203
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie jeździec (kod cyfrowy zawodu 516400) i technik hodowca koni (kod cyfrowy zawodu 314203): wykonywanie czynności związanych z chowem i użytkowaniem koni oraz z treningiem koni sportowych, wyścigowych, rekreacyjnych i terapeutycznych, przygotowywanie koni do użytkowania sportowego, wyścigowego, rekreacyjnego i terapeutycznego, a także obsługiwanie urządzeń związanych z użytkowaniem i treningiem koni. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących układania dawek pokarmowych dla koni.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.01. Jeździectwo i trening koni:
E‑materiał wspiera osiąganie następujących efektów kształcenia:
ROL.01.3. Chów i użytkowanie koni
Osoba ucząca się:
ROL.01.3.8) stosuje zasady żywienia i pojenia koni:
ROL.01.3.8) 1) wymienia poszczególne elementy budowy układu pokarmowego konia;
ROL.01.3.8) 2) rozpoznaje poszczególne elementy budowy układu pokarmowego konia;
ROL.01.3.8) 3) wyjaśnia zasady żywienia i pojenia koni;
ROL.01.3.8) 4) opisuje pasze stosowane w żywieniu koni;
ROL.01.3.8) 5) opisuje znaczenie składników pokarmowych, składników mineralnych i witamin w żywieniu koni;
ROL.01.3.8) 6) wyjaśnia wpływ wody i elektrolitów na organizm konia;
ROL.01.3.8) 7) ocenia organoleptycznie jakość pasz;
ROL.01.3.8) 8) wyjaśnia zasady układania dawek pokarmowych dla koni;
ROL.01.3.8) 9) układa dawki pokarmowe dla różnych grup koni;
ROL.01.3.8) 10) dobiera system żywienia do indywidualnych potrzeb konia;
ROL.01.3.8) 11) przygotowuje pasze.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego koniaFilm edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia
Praca z filmem edukacyjnym wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie elementów budowy układu pokarmowego koni;
rozpoznawanie poszczególnych elementów budowy układu pokarmowego konia;
charakteryzowanie znaczenia budowy i fizjologii elementów układu pokarmowego w żywieniu koni;
omówienie funkcji poszczególnych elementów układu pokarmowego,
Galeria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koniGaleria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koni
Praca galerią zdjęć interaktywnych wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
wymienianie roślin stosowanych w żywieniu koni oraz przyporządkowanie poszczególnych roślin do odpowiednich grup (np. zboża, trawy, rosliny motylkowe i okopowe, zioła itp.);
rozpoznawanie poszczególnych roślin uprawianych na paszę na podstawie ich cech charakterystycznych (ziarno, kwiatostany lub korzenie roślin);
charakteryzowanie roślin uprawianych na paszę ze względu na określone wartości, np. zawartość ES i BO oraz cechy najbardziej charakterystyczne np. roślina stosowania w żywieniu określonych grup koni;
omówienie preferencji siedliskowych roślin stosowanych w żywieniu koni.
Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koniProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni
Praca z programem ćwiczeniowym do projektowania przez dobieranie wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
omówienie zasad ustalania proporcji pasz oraz doboru rodzaju pasz z uwzględnieniem okresu żywieniowego;
charakteryzowanie zapotrzebowania na składniki pokarmowe oraz makro – i mikroelementy z uwzględnieniem wieku i formy użytkowania koni;
zaprojektowanie proporcji składników odżywczych do zapotrzebowania konia o określonej wadze, stanie fizjologicznym i ilości i intensywności wykonywanej pracy w danej formie użytkowania.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu układania dawek pokarmowych dla koni.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej układania dawek pokarmowych dla koni.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
Budowa układu pokarmowego koniaFilm edukacyjny
Katalog roślin i pasz w żywieniu koniGaleria zdjęć
Wybór pasz i dawek stosowanych w żywieniu koniProgram ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia z ćwiczeniami 1‑3 oraz 7‑8;
galeria zdjęć interaktywnych Katalog roślin i pasz w żywieniu koni z ćwiczeniami 4‑5, 10 i 11;
program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni z ćwiczeniami 6, 9 i 12.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o budowie końskiego układu pokarmowego i jego wpływie na żywienie konia. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia
Praca w parach, praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom film edukacyjny. Uczniowie łączą się w pary i w parach zastanowić się nad pytaniem: Jak budowa układu pokarmowego konia warunkuje zasady jego żywienia?
Uczniowie przygotowują odpowiedzi na pytanie. Po wyznaczonym czasie nauczyciel prosi, aby wybrane/chętne pary przedstawiły swoje spostrzeżenia. Jeśli wywiąże się dyskusja, nauczyciel staje się jej moderatorem.
Tę część lekcji zamyka podsumowanie.
2. Galeria zdjęć Katalog roślin i pasz w żywieniu koni
Praca indywidualna
Nauczyciel daje uczniom czas na indywidualne zapoznanie się z galerią zdjęć. Następnie zadaje pytania odnoszące się do treści w zasobie, np. o ulubiony pokarm koni lub o rośliny o najwyższej zawartości białka. Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytania, a nauczyciel koryguje je lub uzupełnia w razie potrzeby.
3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Prosi, aby każda grupa wyliczyła dzienne zapotrzebowanie w kilogramie paszy dla:
6‑miesięcznego odsadka o wadze 250 kg (grupa 1);
konia roboczego o wadze 700 kg, przeznaczonego do ciężkiej pracy (grupa 2);
klaczy źrebnej w 6 miesiącu źrebności (grupa 3);
konia wierzchowego o wadze 600 kg, przeznaczonego do średniej pracy (grupa 4);
1,5‑rocznego konia przy docelowej wadze dorosłego konia 500 kg (grupa 5).
Uczniowie testują możliwości multimedium, sprawdzają, jaka pasza sprawdzi się najlepiej w danym przypadku, i notują swoje obserwacje.
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem prac, udziela wskazówek i porad. Po zakończonej pracy zachęca uczniów do zapisania i/lub wydrukowania uzyskanych tabel z wyliczeniami.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
1. Film edukacyjny Budowa układu pokarmowego konia
Praca indywidualna
Uczniowie w domach zapoznają się z filmem edukacyjnym. Wynotowują z niego najważniejsze infomacje.
Na zajęciach nauczyciel zleca uczniom wykonanie nawiązującego do multimedium ćwiczenia interaktywnego. Informuje, że mogą korzystać z własnych notatek. Po wyznaczonym na ćwiczenie czasie sprawdza poprawność rozwiązań.
2. Galeria zdjęć Katalog roślin i pasz w żywieniu koni
Praca indywidualna
Uczniowie zapoznają się w domach z galerią zdjęć. Na zajęciach nauczyciel zadaje pytania odnoszące się do poszczególnych rodzajów paszy i ich walorów dla żywienia konia. Wybrani/chętni uczniowie odpowiadają na pytania, nauczyciel zaś koryguje lub uzupełnia odpowiedzi.
3. Program ćwiczeniowy do projektowania przez dobieranie Wybór pasz do dawek stosowanych w żywieniu koni
Praca w grupach
Nauczyciel dzieli uczniów na 5 grup. Prosi, aby w domach grupy wyliczyły dzienne zapotrzebowanie w kilogramie paszy dla:
6‑miesięcznego odsadka o wadze 250 kg (grupa 1);
konia roboczego o wadze 700 kg, przeznaczonego do ciężkiej pracy (grupa 2);
klaczy źrebnej w 6 miesiącu źrebności (grupa 3);
konia wierzchowego o wadze 600 kg, przeznaczonego do średniej pracy (grupa 4);
1,5‑rocznego konia przy docelowej wadze dorosłego konia 500 kg (grupa 5).
Zadaniem każdej grupy jest znalezienie optymalnego sposobu żywienia konia o podanych cechach.
Na lekcji grupy prezentują wyniki swoich analiz, wyświetlając na tablicy interaktywnej uzyskane w programie tabele. Zarówno nauczyciel, jak i pozostali uczniowie komentują te wyniki i zadają grupie pytania.
4. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści