E-materiały do kształcenia zawodowego

Sposoby napraw pojazdów samochodowych

MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych - Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie mechanik pojazdów samochodowych, technik pojazdów samochodowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych wyodrębnionej w zawodach Mechanik pojazdów samochodowych 723103, Technik pojazdów samochodowych 311513.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MOT.05. Obsługa, diagnozowanie oraz naprawa pojazdów samochodowych:

  • wykonywanie napraw pojazdów samochodowych;

  • wykonywanie przeglądów podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych;

  • diagnozowanie stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych.

Efekty kształcenia

MOT.05.1. Bezpieczeństwo i higiena pracy

Uczeń:

1) stosuje pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią,

5) identyfikuje zagrożenia dla zdrowia i życia człowieka oraz mienia i środowiska związane z wykonywaniem zadań zawodowych,

6) przestrzega zasad bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów prawa dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

7) organizuje stanowisko pracy zgodnie z wymaganiami ergonomii, przepisami bezpieczeństwa i higieny pracy, ochrony przeciwpożarowej i ochrony środowiska,

8) stosuje środki ochrony indywidualnej i zbiorowej podczas wykonywania zadań zawodowych.

MOT.05.2. Podstawy motoryzacji

Uczeń:

9) posługuje się dokumentacją techniczną maszyn i urządzeń,

11) rozróżnia maszyny i urządzenia, takie jak: silniki, sprężarki, pompy, napędy hydrauliczne, mechanizmy pneumatyczne,

13) przestrzega zasad tolerancji i pasowań w zakresie dokładności wykonania części,

15) dobiera sposoby transportu wewnętrznego i składowania materiałów,

16) stosuje metody ochrony przed korozją,

19) rozróżnia przyrządy pomiarowe stosowane podczas diagnostyki,

20) wykonuje pomiary warsztatowe.

23) stosuje programy komputerowe wspomagające wykonywanie zadań zawodowych,

24) rozpoznaje właściwe normy i procedury oceny zgodności podczas realizacji zadań zawodowych.

MOT.05.3. Przeprowadzanie obsługi podzespołów i zespołów stosowanych w pojazdach samochodowych

Uczeń:

4) wykonuje obsługę pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,

5) posługuje się dokumentacją techniczną pojazdów samochodowych,

6) dobiera części zamienne oraz materiały eksploatacyjne do wykonania obsługi pojazdów samochodowych.

7) ocenia jakość wykonanej obsługi pojazdów samochodowych,

8) stosuje programy komputerowe wspomagające przeprowadzanie obsługi podzespołów i zespołów stosowanych w pojeździe samochodowym.

MOT.05.4. Diagnozowanie stanu technicznego podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych

Uczeń:

7) wskazuje przyczyny uszkodzeń oraz nadmiernego zużycia części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych.

MOT.05.5. Wykonywanie napraw pojazdów samochodowych

Uczeń:

1) sporządza dokumentację związaną z przyjęciem pojazdów samochodowych do wykonania naprawy

2) lokalizuje uszkodzenia części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych na podstawie pomiarów i wyników badań diagnostycznych,

3) dobiera metody do wykonywania naprawy podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

4) sporządza zapotrzebowanie na części, podzespoły i zespoły pojazdów samochodowych,

5) ustala zakres naprawy podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

6) stosuje narzędzia i przyrządy do wykonywania naprawy podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

7) przeprowadza demontaż części podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

8) przeprowadza weryfikację części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych,

9) wykonuje naprawę części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych z wykorzystaniem urządzeń i narzędzi,

10) wymienia części, podzespoły i zespoły pojazdów samochodowych,

11) wykonuje montaż części, podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych.

12) ocenia jakość obsługi i wykonanej naprawy pojazdów samochodowych,

13) wypełnia dokumentację naprawy pojazdów samochodowych,

14) przekazuje pojazd samochodowy po naprawie wraz z dokumentacją.

MOT.05.6. Język obcy zawodowy

Uczeń:

2) rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka obcego nowożytnego, a także proste wypowiedzi pisemne w języku obcym nowożytnym w zakresie umożliwiającym realizację zadań zawodowych:

  • rozumie proste wypowiedzi ustne dotyczące czynności zawodowych (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, instrukcje lub filmy instruktażowe, prezentacje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka,

  • rozumie proste wypowiedzi pisemne dotyczące czynności zawodowych (np. napisy, broszury, instrukcje obsługi, przewodniki, dokumentację zawodową).

MOT.05.7. Kompetencje personalne i społeczne

Uczeń:

3) planuje wykonanie zadania,

4) wykazuje się kreatywnością i otwartością na zmiany,

5) stosuje techniki radzenia sobie ze stresem,

8) stosuje metody i techniki rozwiązywania problemów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Sposoby napraw pojazdów samochodowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych.

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów” – to scenariusz w ciągu przyczynowo‑skutkowym, w którym uczeń rozwiązuje problemy związane z usterkami pojazdów. Wciela się on w rolę mechanika samochodowego przyjmującego do naprawy pojazd, który ma jedną z kilku wybranych usterek. Zadaniem ucznia jest identyfikacja przyczyny wystąpienia danej usterki oraz wybór i przeprowadzenie procedury naprawczej.

Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów” – zawiera dokumentację związaną z instrukcjami naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów oraz pojazdów samochodowych, a także dokumenty wzorcowe oraz przykłady do wypełnienia kart przyjęcia pojazdu do naprawy, norm czasowych wykonywania czynności naprawczych, kart naprawy pojazdu, kosztorysów naprawy pojazdu.

Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych” jest to gra, której celem jest sprawdzenie teoretycznej wiedzy ucznia na temat zagadnień dotyczących usterek samochodowych na praktycznym przykładzie opisanego przypadku. Zawiera opis usterki oraz możliwe rozwiązania prowadzące do naprawy, o wyborze których decyduje uczeń.

Atlas interaktywny „Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych” prezentuje różne rodzaje usterek pojazdu oraz opisy procedur postępowania w przypadku naprawy.

3. Obudowa dydaktyczna

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Mechanik pojazdów samochodowych, Technik pojazdów samochodowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z budową i zasadą działania podzespołów i zespołów pojazdów samochodowych w pracy mechanika pojazdów samochodowych oraz technika pojazdów samochodowych.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów.

Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze przyswojenie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy (liczba grup zależna będzie od liczby uczniów w klasie).

  • Każdej z grup podaje nazwy usterek, które, po przejściu gry, będą omawiać na forum klasy. Omawiane mogą być wszystkie usterki lub tylko wybrane.

  • Grupy grają w grę i odnajdują wskazane dla nich usterki.

  • Nauczyciel daje grupom  minut na opracowanie zagadnień.

  • Uczniowie przygotowują się do wypowiedzi na temat usterek, robiąc notatki; zapisują również ewentualne wątpliwości.

  • Grupy typują swojego przedstawiciela, który omawia daną usterkę na forum klasy.

  • Nauczyciel uzupełnia wypowiedzi, jeśli zachodzi taka potrzeba, lub odpowiada na pytania uczniów mających wątpliwości w kwestii danej usterki lub jej naprawy.

  • Po wypowiedziach przedstawicieli grup nauczyciel pyta uczniów, które z usterek w grze były dla nich najtrudniejsze do rozwiązania i dlaczego.

  • Uczniowie dzielą się z nauczycielem przemyśleniami.

  • Nauczyciel uzupełnia wiedzę uczniów, jeśli zachodzi taka potrzeba i podsumowuje lekcję.

Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy. Każda z grup będzie wypełniać inny dokument. Pierwsza grupa kartę zlecenia, druga grupa kartę kontrolną, trzecia grupa kartę naprawy pojazdu, czwarta grupa kartę diagnostyczną pojazdu.

  • Nauczyciel prosi uczniów o to, aby zapoznali się z dokumentacją interaktywną.

  • Grupy uczniów wypisują niezbędne dane do wypełnienia dokumentu.

  • Teraz nauczyciel prosi, aby każda z grup narysowała na kartce swój dokument i wpisała w niego inne, niż w dokumencie interaktywnym, dane/informacje.

  • Nauczyciel prosi, aby każda z grup narysowała na kartce po raz drugi ten sam dokument, ale wpisała w niego kilka błędnych informacji.

  • Grupy wymieniają się poprawnie i błędnie wypełnionymi drukami.

  • Zadanie polega na porównaniu otrzymanych dokumentów z dokumentacją interaktywną i wskazanie, który z przekazanych dokumentów nie jest poprawny i uzasadniają to.

  • Grupy prezentują swoje „dochodzenie” na forum klasy.

  • Po wszystkich prezentacjach nauczyciel prosi grupy o informacje zwrotne na temat poprawności dokumentacji. Przydziela też punkty tym grupom, które poprawnie zidentyfikowały błędnie wypełnione dokumenty. Grupie, która „sprytnie” wprowadziła w błąd swoim dokumentem, daje punkt za każdą „oszukaną” grupę.

  • Finalnie nauczyciel jeszcze raz omawia dokumenty interaktywne, wskazując, jak poprawnie wypełnić dokumentację.

Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych”
  • Nauczyciel łączy uczniów w pary. Dobiera ich tak, by w jednej parze znalazł się uczeń słabiej i lepiej radzący sobie z nauką.

  • Uczniowie w parach przechodzą etapy gry, notując jednocześnie swoje odpowiedzi z wyjaśnieniem, dlaczego akurat ta odpowiedź jest poprawna.

  • Na podstawie swoich notatek i uzasadnień uczniowie w parach opracowują instrukcję naprawy usterki; może być ona przygotowana w postaci prezentacji na kartkach, na których będą zawarte informacje, co należy zrobić, dlaczego, i jaki to przyniesie skutek. W instrukcji mogą pojawić się schematyczne grafiki odnoszące się do danego elementu pojazdu.

Atlas interaktywny „Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych”
  • Nauczyciel wprowadza uczniów w zagadnienie.

  • Prezentuje zawartość atlasu.

  • Uczniowie wraz z nauczycielem przeglądają atlas, notują wypowiedzi nauczyciela na temat zagadnień.

  • Uczniowie łączą się w pary.

  • Każdej parze nauczyciel przydziela jedną z awarii opisanych w atlasie.

  • Jeden z uczniów przedstawia drugiemu przyczynę i objawy awarii, drugi uczeń, na podstawie tego opisu, proponuje procedurę postępowania mającą na celu naprawę awarii oraz narzędzia, jakich należy użyć.

  • Pierwszy uczeń, wspierając się atlasem, akceptuje wypowiedź drugiego lub prostuje ją.

  • Potem uczniowie zamieniają się rolami.

  • Po upłynięciu ustalonego przez nauczyciela czasu każda para, na forum klasy, podaje swoje odpowiedzi, które następnie mogą być korygowane przez innych uczniów lub nauczyciela.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”
  • Nauczyciel przyznaje uczniowi dostęp do gry.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne przejście gry oraz przygotowanie na jej podstawie krzyżówki zawierającej siedem haseł dotyczących wiadomości zawartych w grze. Uczeń powinien przygotować też zarys graficzny krzyżówki. Może do tego użyć dostępnego w internecie generatora krzyżówek.

  • Hasła w krzyżówce nie mogą się powtarzać i powinny dotyczyć różnych zagadnień.

  • Krzyżówkę podpisaną imieniem i nazwiskiem uczeń przekazuje nauczycielowi, który, mieszając otrzymane od uczniów materiały, rozdaje losowo krzyżówki uczniom. Jeśli wykonawca trafi na swoją krzyżówkę, może losować kolejną lub zamienić się z innym uczniem.

  • Wylosowane krzyżówki uczniowie rozwiązują samodzielnie.

  • Nauczyciel nadzoruje proces rozwiązywania krzyżówek, ale ekspertami są jej autorzy, którzy w przypadku nieścisłości udzielają odpowiedzi; nauczyciel jedynie zarządza procesem.

  • Na koniec lekcji nauczyciel podsumowuje pracę uczniów, wyjaśniając najczęściej popełniane przez uczniów błędy.

Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”
  • Wszyscy uczniowie kolejno odliczają do czterech.

  • Nauczyciel przyporządkowuje uczniom z danym numerem po jednym dokumencie z dokumentacji interaktywnej. Mogą to więc być: karta zlecenia dla jedynki, karta kontrolna dla dwójki, karta naprawy pojazdu dla trójki, karta diagnostyczna pojazdu dla czwórki.

  • Zadaniem każdego ucznia jest takie wypełnienie dokumentu, by zawierał on jeden lub dwa błędy.

  • Po wypełnieniu dokumentacji uczniowie z jednej ławki wymieniają się swoimi pracami, nie informując kolegi, ile celowych błędów popełnili, a zadaniem odbiorcy pracy jest odnalezienie błędu.

  • Finalnie nauczyciel prezentuje dokumenty i omawia ich prawidłowe wykonanie.

Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych”
  • Nauczyciel informuje, że teraz każdy samodzielnie musi przejść grę, jednak każdą wybraną odpowiedź należy odpowiednio uargumentować w notatniku.

  • Uczniowie, przechodząc grę, wybierają błędne odpowiedzi, aby przetestować program. Przed zatwierdzeniem odpowiedzi robią zdjęcie lub zrzuty ekranu. Zdjęcia zamieszczają w swojej cyfrowej notatce.

  • Dwukrotnie przy każdym pytaniu zapoznają się z komentarzem przy błędnych odpowiedziach; otrzymają wówczas  punktów, ale zamkną etap.

  • Po ponownym, poprawnym przejściu gry wykonują prezentację, w której na każdym slajdzie zamieszczają po dwóch stronach zdjęcia: po lewej poprawnie uzupełnione zadanie, a po prawej błędnie. Pod zdjęciami zamieszczają informację, co trzeba wiedzieć, aby prawidłowo odpowiedzieć na dane pytanie.

  • Po zakończonej pracy nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie jej efektów.

  • Omawia je, jeśli zaistnieje taka konieczność.

Atlas interaktywny „Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych”
  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat.

  • Następnie prosi uczniów, by, patrząc na spis treści w atlasie, wybrali jedną awarię, która interesuje ich najbardziej, i zapisali ją na kartce lub w zeszycie.

  • Zadaniem uczniów będzie teraz zapoznanie się z awarią oraz zrobienie notatki na jej temat w podanym przez nauczyciela czasie.

  • Wybrani uczniowie na forum klasy omawiają objawy, przyczyny oraz procedurę naprawy awarii, wspierając się własnymi notatkami oraz grafiką danego elementu, wyświetloną np. na tablicy interaktywnej .

  • Pozostali uczniowie, po skończonej prezentacji, zadają prezentującemu pytania na temat awarii. Nauczyciel wspomaga ucznia podczas udzielania odpowiedzi.

Interaktywne materiały sprawdzające

Interaktywne materiały sprawdzające pozwalają sprawdzić poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu różnych usterek w pojazdach.

Przykładowe działania w ramach lekcji:

  • Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat różnych rodzajów usterek w pojazdach, próbując podzielić je na ważne, którymi trzeba zająć się natychmiast, i na mniej ważne, które mogą chwilę poczekać. Następnie wybiera po jednym z ćwiczeń do wykonania w nawiązaniu do poruszonego tematu i rozwiązuje je wspólnie z uczniami, np. na tablicy interaktywnej.

  • Nauczyciel prosi uczniów, by wybrali jeden z tematów ćwiczeń, który wydaje im się trudny, i rozwiązali ćwiczenie(a) znajdujące się w tej zakładce samodzielnie. Jeśli uczniowie mają pytania do danego ćwiczenia, nauczyciel odpowiada na nie – na forum klasy.

  • Nauczyciel może odnosić się do danych ćwiczeń podczas pracy z innymi materiałami, jeśli zaistnieje taka potrzeba.

Praca uczniów poza lekcją

E‑materiał ułatwia nauczycielowi prowadzenie zajęć dydaktycznych poprzez zachęcenie młodzieży do samodzielnej analizy e‑materiału.

Zanim nauczyciel przystąpi do omawiania e‑materiału na lekcji, może zlecić uczniom przygotowanie się do zajęć z tego materiału lub np. wykonanie konkretnych zadań.

Praca indywidualna

  • Uczeń pisemnie streszcza w punktach naprawę jednej, wybranej usterki, z jaką spotkał się w trakcie interaktywnego narzędzia typu scenario‑based learning.

  • Na podstawie dokumentacji interaktywnej uczeń obmyśla nowe dane do wypełnienia kart – zapisuje je w dowolny, wybrany przez siebie sposób.

  • Uczeń streszcza w punktach  usterkę związaną z zapaloną kontrolką „check engine”.

  • Uczeń wybiera jedną z podanych w atlasie awarii. Następnie przygotowuje prezentację, w której podane zostaną przyczyny, objawy i sposób jej naprawy.

Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub, w przypadku uczniów zdolnych, pozostawienie im więcej swobody.

Przykładem użycia e‑materiałów w przypadku uczniów zdolnych może być pozwolenie na stworzenie własnej koncepcji gry „Sposoby napraw pojazdów samochodowych” na podstawie analizy tego e‑materiału lub w przypadku uczniów potrzebujących więcej uwagi — stworzenie grafik do gry z opisami.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkową rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która radzi sobie gorzej. W szczególnych przypadkach taka osoba może potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia, np.: zamiast „stwórz pytania do...” można zastosować inne typu „znajdź w zasobach internetu” lub „poproś o pomoc osobę, która pomoże Ci opracować odpowiedzi na pytania”.

Indywidualizowanie pracy z uczniem

Wykonanie zadań w oparciu o e‑materiały powinno opierać się na indywidualizacji. Podstawą opracowania działania będzie przede wszystkim rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, które pozwolą odpowiednio dopasować pracę z e‑materiałami. Analiza profilu dominacji sensorycznej pozwoli dobrać odpowiedni e‑materiał.

Np. gra edukacyjna oraz interaktywne narzędzie typu scenario‑based learing będą aktywizowały osoby lubiące rywalizację lub (jeśli będzie ona przeprowadzana w grupie) współpracę. Dodatkowo media te zawierają w sobie mikrodawki wiedzy, które są łatwiej przyswajalne dzięki umiejscowieniu ich właśnie w tych mediach. Podane w nich informacje są niezbędne do wykonania zadania, a więc celowe. Z kolei materiał związany z interaktywną dokumentacją ugruntuje wiedzę poprzez praktyczne uzupełnienie druków.

Podczas pracy z e‑materiałem należy pamiętać o wzroku, ruchu, słuchu i emocjach, jakie możemy wyzwolić poprzez odpowiednie użycie e‑materiału. Równie ważna jest kwestia sposobu pracy ucznia. Wielu preferuje pracę indywidualną, ale są też tacy, którzy wolą pracować w grupie. Wybór techniki uczenia może zatem zależeć w znacznym stopniu od zidentyfikowania preferencji lub realizacji tematu z e‑materiałami poprzez mieszanie obu sposobów (np.: w treści zadania dla grupy można określić pewien obszar dedykowany dla uczniów przydzielonych do grupy, którzy jednak wolą pracować nad czymś samodzielnie, a potem dzielić się efektem).

Ważne jest, aby świadomie wykorzystać potencjał e‑materiałów, który, odpowiednio użyty, będzie sprzyjał rozwojowi kompetencji ucznia, a nie tylko „podawał” wiedzę. Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. To może zaciekawić, pobudzić element rywalizacji z samym sobą i znacząco podnieść motywację do nauki poprzez zastosowanie materiałów interaktywnych.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści