Przewodnik dla uczącego się
Spis treści
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Jak korzystać z e- materiału?Jak korzystać z e- materiału?
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Struktura e‑materiału
Materiały multimedialne zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy.
E‑materiał „Sposoby napraw pojazdów samochodowych” składa się z czterech materiałów multimedialnych:
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów” - to scenariusz w ciągu przyczynowo‑skutkowym, w którym uczeń rozwiązuje problemy związane z usterkami pojazdów. Wciela się on w rolę mechanika samochodowego przyjmującego do naprawy pojazd, który ma jedną z kilku wybranych usterek. Zadaniem ucznia jest identyfikacja przyczyny wystąpienia danej usterki oraz wybór i przeprowadzenie procedury naprawczej.
Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów” - zawiera dokumentację związaną z instrukcjami naprawy poszczególnych zespołów i podzespołów oraz pojazdów samochodowych, a także dokumenty wzorcowe oraz przykłady do wypełnienia kart przyjęcia pojazdu do naprawy, norm czasowych wykonywania czynności naprawczych, kart naprawy pojazdu, kosztorysów naprawy pojazdu.
Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych”Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych” – jest to gra, której celem jest sprawdzenie teoretycznej wiedzy ucznia na temat zagadnień dotyczących usterek samochodowych na praktycznym przykładzie opisanego przypadku. Zawiera opis usterki oraz możliwe rozwiązania prowadzące do naprawy, o wyborze których decyduje uczeń.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny prezentuje różne rodzaje usterek pojazdu oraz opisy procedur postępowania w przypadku naprawy.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania objaśnia działanie zasobu oraz poszczególnych jego elementów.
- Wprowadzenie
- Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów
Interaktywne narzędzie typu scenario-based learning (gra decyzyjna)
- Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów
Dokumentacja interaktywna
- Naprawy pojazdów samochodowych
Gra edukacyjna
- Naprawa zespołów i podzespołów pojazdów samochodowych
Atlas interaktywny
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla nauczyciela
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Jak korzystać z e‑materiału?
E‑materiał służy do pracy zarówno w warunkach szkolnych, jak i domowych. Podczas samodzielnej pracy z niniejszym e‑materiałem możesz wykorzystać zawarte w nim multimedia do rozwiązania różnorodnych problemów i zadań, a także do przygotowania się do egzaminu zawodowego.
Wykorzystaj:
Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”Interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning „Naprawa pojazdów samochodowych oraz ich zespołów i podzespołów”
Dzięki temu narzędziu nauczysz się naprawiać różne usterki, podejmując decyzje w sprawie kolejnych etapów działań różnych awarii.
Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”Dokumentacja interaktywna „Naprawy pojazdów samochodowych, ich zespołów i podzespołów”
To narzędzie pozwoli Ci nauczyć się uzupełniania konkretnych dokumentów, dzięki udostępnionym wzorom oraz przykładom wypełnionych kart, na podstawie których samodzielnie uzupełnisz także różne interaktywne dokumenty.
Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych”Gra edukacyjna „Naprawy pojazdów samochodowych”
W grze sprawdzisz swoją wiedzą dotyczącą przypadku jednej, rozbudowanej usterki. Będziesz podejmować decyzje na kolejnych etapach prac, aż do naprawy pojazdu.
Atlas interaktywnyAtlas interaktywny
Atlas pozwoli Ci zapoznać się z różnymi rodzajami awarii – poznać ich przyczyny, objawy, procedury postępowania prowadzące do naprawy, jak również używane narzędzia.
Interaktywne materiały sprawdzające
Każdy z materiałów multimedialnych jest powiązany z odpowiednio dobranymi ćwiczeniami: wykonaj je, aby sprawdzić swoją wiedzę po uważnym zapoznaniu się z multimedium. Możesz także najpierw zaznajomić się kolejno ze wszystkimi materiałami multimedialnymi i dopiero później wykonać wszystkie ćwiczenia. Ponadto każde ćwiczenie zawiera informację zwrotną, dzięki której będziesz wiedzieć, co już wiesz, a co należy jeszcze uzupełnić.
Słownik
Zawiera wszystkie trudniejsze pojęcia występujące w e‑materiale. Dzięki niemu w prosty sposób możesz uzupełnić wiedzę o nowe zagadnienia, a także lepiej zrozumieć informacje zawarte w multimediach.
Netografia i bibliografia
Warto patrzeć szerzej i zapoznać się ze źródłami, na podstawie których przygotowano ten e materiał. Znajdziesz je w zakładce Netografia i bibliografia. Dzięki nim będziesz pogłębiać i doskonalić wiedzę na temat obsługi, diagnozowania oraz naprawy pojazdów samochodowych.
W skład multimediów wchodzą: interaktywne narzędzie typu scenario‑based learning, dokumentacja interaktywna, gra edukacyjna oraz atlas interaktywny. Przybliżają one wiadomości z zakresu sposobów napraw pojazdów samochodowych.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpierw przejrzyj cały e‑materiał i zastanów się, co z tego materiału jest według Ciebie najważniejsze do opanowania. Nie wiesz tego? Dopytaj nauczyciela. Zapoznaj się z interaktywnym narzędziem typu scenario‑based learning, dokumentacją interaktywną, grą edukacyjną i atlasem interaktywnym. Szukaj czegoś, co Cię zainteresuje i skupi Twoją uwagę. Zapisz to jako ważne i dodaj do planu uczenia się (warto go zrobić).
Spróbuj opracować mapę mentalną całego e‑materiału, którego chcesz się nauczyć. Pamiętaj o swoich preferencjach dotyczących stylów uczenia się. Jeśli wolisz wyzwania, zacznij od materiałów sprawdzających, a potem zdobywaj informacje z innych źródeł tego e‑materiału. Jeśli jednak lubisz pogłębiać wiedzę, zacznij od atlasu interaktywnego i dokumentacji. Opowiadaj głośno o usterkach i sposobach ich naprawy, wyobrażając je sobie, aby lepiej utrwalić wiedzę.
Finalnie podejmij wyzwanie w interaktywnym narzędziu typu scenario‑based learning oraz w grze edukacyjnej. Sprawdzisz w nich, jak sobie radzisz, gdy trzeba naprawiać usterki.
Analizując materiał multimedialny pamiętaj, że to nie jest jedyna wiedza na ten temat. Dlatego zaglądaj do materiałów dedykowanych do tego obszaru tematycznego. Znajdziesz je w netografii.
Poszukując informacji uzupełniających na własną rękę, dobrze jest mieć wiedzę podstawową, opartą na polecanych materiałach, jak netografia właśnie. Jest to ważne, bowiem internet pełen jest informacji nieprawdziwych, a nie zawsze można od razu to zauważyć. Pewne źródła wiedzy to zatem podstawa do poszukiwania uzupełnień na własną rękę!
Zaglądaj do słownika pojęć dla e‑materiału, jeśli jakieś słowa będą dla Ciebie niezrozumiałe. Dzięki temu pojmiesz ich sens i uzupełnisz wiedzę.
Podczas nauki rób sobie przerwy – na herbatę, odetchnięcie świeżym powietrzem, rozruszanie się... Niech to będzie pauza od bodźców, po której z większym zapałem ponownie przystąpisz do nauki. Pamiętaj, by w tym czasie nie zaglądać do smartfona, nie oglądać telewizji, nie grać w grę! Mózg musi odpocząć, a nie przełączyć się na inne źródło pobudzenia.
Dyskutuj z innymi, bo nic tak nie pomaga utrwalać i poszerzać wiedzy. Po obejrzeniu i przeanalizowaniu materiału porozmawiaj o nim z innymi. Porównajcie notatki i uzupełnijcie luki.
Metody pracy samodzielnej
Pamiętaj o podtrzymaniu motywacji. Kiedy Ci jej zabraknie, użyj ćwiczeń. Są dedykowane do właściwych multimediów, po których lub w trakcie których można je wykorzystać.
Inną metodą jest opowiadanie, czego się nauczyłeś – np. na głos, komuś z rodziny, lub... wyobrażając sobie audytorium. Spróbuj omawiać usterki pojazdów oraz znajdywać sposoby ich naprawy. Jeśli jednak okaże się, że nie potrafisz podać sposobu naprawy, uzupełnij wiedzę, korzystając z różnych źródeł, by stale ją poszerzać.
W całym materiale zwróć uwagę na powtarzające się treści. Jeśli takie są, oznacza to, że:
są ważne,
powtórzone są po to, abyś je dobrze zapamiętał.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści