Zabiegi pielęgnacyjne i zootechnicze wykonywane u zwierząt gospodarskich
ROL.11. Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt – technik weterynarii 324002
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształceniaCele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Powiązania między elementami e‑materiałuPowiązania między elementami e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznejWskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele ogólne e‑materiału i efekty kształcenia
Cele ogólne e‑materiału
Uwzględnienie treści, które pozwalają na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celu kształcenia w zawodzie technik weterynarii (kod cyfrowy zawodu 324002): prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
Przedstawienie – w sposób obrazowy i zrozumiały dla uczącego się – najważniejszych informacji dotyczących rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych przeprowadzanych u bydła, koni, owiec oraz trzody chlewnej, a także sposobów ich wykonywania.
Pomoc w procesie nauczania i w procesie samodzielnego uczenia się wyżej wymienionego zawodu: wspieranie osiągania wybranych efektów kształcenia przez podnoszenie jakości procesu dydaktycznego i autodydaktycznego.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjno‑cyfrowych.
Dostosowanie tempa i zakresu nauczania do indywidualnych potrzeb uczącego się.
Efekty kształcenia dla kwalifikacji ROL.11 Prowadzenie chowu i inseminacji zwierząt:
E‑materiał wspiera osiąganie efektów kształcenia i kryteriów ich weryfikacji z jednostek efektów kształcenia:
ROL.11.3 Prowadzenie chowu zwierząt gospodarskich i domowych
Osoba ucząca się:
ROL.11.3.9) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt:
ROL.11.3.9) 1) opisuje poszczególne rodzaje zabiegów pielęgnacyjnych wykonywanych u bydła, koni;
ROL.11.3.9) 2) dobiera zabiegi pielęgnacyjne do gatunku, wieku,użytkowania, utrzymania i potrzeb zwierzęcia;
ROL.11.3.9) 3) opisuje aktualnie stosowane metody i techniki wykonywania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych u bydła, koni;
ROL.11.3.9) 4) ocenia aktualny stan zwierzęcia na podstawie jego wyglądu, postawy i zachowania w celu doboru zabiegu pielęgnacyjnego;
ROL.11.3.9) 6) rozpoznaje sprzęt, narzędzia i materiały wykorzystywane do zabiegów pielęgnacyjnych skóry,sierści, racic, kopyt i jamy ustnej;
ROL.11.3.9) 7) dobiera sprzęt, narzędzia i materiały do zabiegów pielęgnacyjnych: skóry, sierści, gruczołu mlecznego i racic u bydła, skóry, sierści, kopyt i jamy ustnej u koni;
ROL.11.3.9) 8)- ROL.11.3.9) dobiera techniki wykonywania zabiegów pielęgnacyjnych u bydła, koni do bieżących potrzeb;
ROL.11.3.9) 9) wykonuje zabiegi pielęgnacyjne u zwierząt aktualnie stosowanymi metodami i technikami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
ROL.11.3.10) wykonuje zabiegi zootechniczne u zwierząt:
ROL.11.3.10) 1) opisuje rodzaje, cel i częstotliwość wykonywania zabiegów zootechnicznych u zwierząt gospodarskich;
ROL.11.3.10) 2) dobiera zabiegi zootechniczne do gatunku, wieku, użytkowania, utrzymania i potrzeb zwierzęcia;
ROL.11.3.10) 3) opisuje aktualnie stosowane metody i techniki wykonywania poszczególnych zabiegów zootechnicznych u zwierząt gospodarskich;
ROL.11.3.10) 4) sporządza terminarz wykonania planowanych zabiegów zootechnicznych u zwierząt gospodarskich;
ROL.11.3.10) 5) rozpoznaje sprzęt, narzędzia i materiały wykorzystywane do zabiegów zootechnicznych;
ROL.11.3.10) 6) dobiera sprzęt, narzędzia i materiały niezbędne do wykonania poszczególnych zabiegów zootechnicznych u zwierząt gospodarskich;
ROL.11.3.10) 7) dobiera techniki wykonywania zabiegów zootechnicznych do gatunku zwierzęcia i rodzaju zabiegu;
ROL.11.3.10) 8) wykonuje zabiegi zootechniczne u zwierząt gospodarskich aktualnie stosowanymi metodami i technikami z zachowaniem zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
E‑materiał składa się z trzech części: wprowadzenia, materiałów multimedialnych oraz obudowy dydaktycznej. Każda z tych części zawiera powiązane tematycznie elementy składowe.
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje, które ułatwiają użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością e‑materiału.
Materiały multimedialne
Film instruktażowy Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzieFilm instruktażowy Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzie
Praca z filmem instruktażowy wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u bydła i koni (korekcja racic bydła, dekornizacja bydła, rozczyszczanie kopyt konia);
właściwy dobór sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u bydła i koni (np. tarnik, nóż do korekcji racic, kleszcze do korekcji racic, konia, kopystka, dekornizator);
omówienie etapów wykonywania poszczególnych zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u zwierząt (od przygotowania się osoby wykonującej korekcję racic u bydła, rozczyszczanie kopyt u konia czy dekornizację u cieląt przez przygotowanie sprzętu, narzędzi oraz środków dezynfekcyjnych oraz przygotowanie zwierzęcia po wykonanie danego zabiegu);
prezentacja obsługi i zastosowania sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do realizacji zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych.
Sekwencje filmowe Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koniSekwencje filmowe Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koni
Praca z sekwencjami filmowymi wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie rodzajów zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u bydła i koni (korekcja racic u owiec, strzyżenie owiec, opieka nad prosiętami po porodzie, pielęgnacja wymienia krowiego, pielęgnacja koni);
omówienie chronologii czynności wykonywanych podczas zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u bydła i koni (korekcja racic u owiec, strzyżenie owiec, opieka nad prosiętami po porodzie, pielęgnacja wymienia krowiego, pielęgnacja koni);
właściwy dobór sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do wymienionych zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych.
Wizualizacja 3D Budowa racicy, kopyta i roguWizualizacja 3D Budowa racicy, kopyta i rogu
Praca z wizualizacją 3D wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie budowy struktur anatomicznych takich jak: racica, kopyto oraz róg;
opisanie poszczególnych struktur anatomicznych wchodzących w skład budowy rogu, racicy i kopyta.
Animacja Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierzątAnimacja Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierząt
Praca z animacją wspomaga wykształcenie następujących umiejętności:
charakteryzowanie zabiegów takich jak korekcja racic, rozczyszczanie kopyt i dekornizacja;
właściwy dobór sprzętu i narzędzi wykorzystywanych do wymienionych zabiegów (nożyce czołowe, kopystka, tarnik, nóż kopytowy, dekornizator);
omówienie właściwej kolejności czynności przeprowadzanych podczas tych zabiegów oraz błędów, których nalezy unikać.
Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzająceInteraktywne materiały sprawdzające – pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności z zakresu zabiegów pielęgnacyjnych i zootechniczych wykonywanych u zwierząt gospodarskich.
Słownik pojęć dla e‑materiałuSłownik pojęć dla e‑materiału – zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym e‑materiale.
Przewodnik dla nauczycielaPrzewodnik dla nauczyciela – zawiera wskazówki dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.
Przewodnik dla uczącego sięPrzewodnik dla uczącego się – zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki uczącego się.
Netografia i bibliografiaNetografia i bibliografia – stanowi listę materiałów, na podstawie których został opracowany e‑zasób oraz listę materiałów polecanych do przeczytania w celu pogłębienia wiedzy dotyczącej zabiegów pielęgnacyjnych i zootechniczych wykonywanych u zwierząt gospodarskich.
Instrukcja użytkowaniaInstrukcja użytkowania – objaśnia działanie materiałów oraz poszczególnych jego elementów.
- Podstawowe informacje o e-zasobie
Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzieFilm instruktażowy (tutorial)
Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koniSekwencje filmowe
Budowa racicy, kopyta i roguWizualizacja modelu w grafice 2D lub 3D
Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierzątAnimacja 2D
- Interaktywne materiały sprawdzające
- Słownik pojęć dla e-materiału
- Przewodnik dla uczącego się
- Netografia i bibliografia
- Instrukcja użytkowania
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązania między elementami e‑materiału
Materiały multimedialne są powiązane ze sobą i z poszczególnymi elementami obudowy dydaktycznej.
Każdy materiał multimedialny jest także powiązany z konkretnymi interaktywnymi materiałami sprawdzającymi:
film instruktażowy Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzie z ćwiczeniem 1;
sekwencje filmowe Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koni z ćwiczeniami 4 i 6;
wizualizacja 3D Budowa racicy, kopyta i rogu z ćwiczeniami 2 i 3;
animacja Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierząt z ćwiczeniami 5 i 7.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania materiałów multimedialnych w pracy dydaktycznej
Zawarte w e‑materiale zasoby multimedialne są nowoczesnymi środkami dydaktycznymi, które znacząco wspomagają kształcenie zawodowe. Dzięki nim uczniowie zdobywają wiedzę o zabiegach pielęgnacyjnych i zootechnicznych wykonywanych u zwierząt gospodarskich. Poniżej przedstawiono propozycje wykorzystania każdego multimedium podczas zajęć, a także podczas samodzielnej pracy uczniów poza zajęciami.
Praca uczniów podczas zajęć
1. Film instruktażowy Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzie
Praca indywidualna
Nauczyciel wyświetla uczniom film instruktażowy. Uczniowie obserwują czynności zawodowe: korekcję racic bydła, dekornizację bydła, rozczyszczanie kopyt konia. Uczą się obsługi i zastosowania sprzętu i narzędzi takich jak tarnik, nóż i kleszcze do korekcji racic, dekornizator i in. Od pokazu filmu nauczyciel może przejść bezpośrednio do multimedium Wirtualna pielęgnacja zwierząt.
2. Sekwencje filmowe Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koni
Praca całego zespołu klasowego
Nauczyciel wyświetla uczniom 5 sekwencji filmowych, zawierających chronologicznie zestawione czynności postępowania podczas zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych u zwierząt gospodarskich.
Po tym etapie nauczyciel zadaje uczniom związane z treścią zasobu pytania: dlaczego ważne jest zachowanie kolejności czynności postępowania? który zabieg wydaje wam się najbardziej skomplikowany i dlaczego? na co trzeba uważać podczas wykonywania omówionych zabiegów?
Wybrane/chętne osoby odpowiadają na pytanie. Nauczyciel koryguje lub uzupełnia ich wypowiedzi.
3. Wizualizacja 3D Budowa racicy, kopyta i rogu
Praca indywidualna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zapoznali się z wizualizacją budowy racicy, kopyta i rogu, a następnie wykonali powiązane ćwiczenie interaktywne. Wybrane/chętne osoby prezentują swoje rozwiązania, spośród których nauczyciel wskazuje prawidłowe.
4. Animacja Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierząt
Praca w parach
Uczniowie dobierają się w pary i w parach zapoznają z animacją, która dokładnie przybliży im przebieg zabiegów korekcji racic, rozczyszczania kopyt i dekornizacji za pomocą wirtualnych narzędzi i sprzętów. Uczniowie notują swoje spostrzeżenia, którymi podzielą się na forum w ramach podsumowania pracy i/lub całej lekcji.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Są to ćwiczenia przewidziane do samodzielnego rozwiązania przez uczniów. Nauczyciel może jednak wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Można też zastosować indywidualne rozwiązywanie zadań i wspólne omówienie odpowiedzi przez cały zespół klasowy, kiedy rozwiązania są wyświetlane na tablicy multimedialnej. W każdym z tych wariantów uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Praca uczniów poza zajęciami
E‑materiały umożliwiają pracę uczniów poza zajęciami lekcyjnymi. Mogą oni samodzielnie zapoznać się z multimediami i sporządzić notatki porządkujące wiedzę. Notatki mogą być w różnej formie.
2. Film instruktażowy Wykonywanie zabiegów pielęgnacyjnych i zootechnicznych w stadzie
Praca indywidualna
Uczniowie w domach zapoznają się z filmem instruktażowym i obserwują czynności zawodowe: korekcję racic bydła, dekornizację bydła, rozczyszczanie kopyt konia, a także uczą się obsługi i zastosowania sprzętu i narzędzi niezbędnych przy tych zabiegach.
Na lekcji nauczyciel może zadać kilka pytań dotyczących treści zasobu lub może od razu przejść do multimedium Wirtualna pielęgnacja zwierząt, które dopełni nową wiedzę uczniów.
2. Sekwencje filmowe Zabiegi pielęgnacyjne i zootechniczne wykonywane u bydła, owiec, trzody chlewnej i koni
Praca całego zespołu klasowego
Uczniowie w domach zapoznają się z sekwencjami filmowymi. Nauczyciel przygotowuje różnokolorowe zestawy karteczek, na których wypisuje poszczególne czynności postępowania przy zabiegach. Wszystkie razem wrzuca do pojemnika, z którego uczniowie będą je losować.
Uczniowie kolejno losują karteczki, do momentu, kiedy wszystkie zostaną rozdane. Następnie wszystkie osoby w klasie, którym przypadły karteczki o tym samym kolorze, odczytują ich treść, np. w serii pomarańczowej: „przecięcie pępowiny”, „podanie preparatu żelazowego”, „przycinanie kiełków” itd.
Pierwszym zadaniem jest przypisanie koloru do rodzaju zabiegu, drugim – wspólne ustalenie kolejności działań w obrębie zabiegu. W trakcie pracy uczniowie przyklejają karteczki na tablicy w taki sposób, aby w pionie tworzyły ciąg chronologiczny.
Nauczyciel czuwa nad przebiegiem pracy, a po jej zakończeniu dokonuje podsumowania.
3. Wizualizacja 3D Budowa racicy, kopyta i rogu
Praca indywidualna
Uczniowie w domach zapoznają się z wizualizacją budowy racicy, kopyta i rogu i wykonują powiązane z multimedium ćwiczenie. Na lekcji wybrane/chętne osoby prezentują rozwiązania.
4. Animacja Narzędzia i sprzęt wykorzystywany do pielęgnacji zwierząt
Praca w parach
Nauczyciel wyjaśnia uczniom mechanizm animacji i zachęca do indywidualnego zapoznania się z nią w domu w ramach uzupełnienia wiedzy i podsumowania treści omówionych na zajęciach.
5. Interaktywne materiały sprawdzające
Uczniowie mogą wykonać ćwiczenia interaktywne w ramach pracy domowej.
Indywidualizacja pracy z uczniami, w tym z uczniami ze SPE
Dzięki e‑materiałom możliwe jest zindywidualizowanie procesu dydaktycznego i dostosowanie go do różnorodnych potrzeb edukacyjnych uczniów. Każdy materiał można odtworzyć w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje treści dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to uczniom dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, jak również umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania‑uczenia się.
Ponadto nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
uczniowie słabosłyszący mogą skorzystać z napisów;
uczniowie słabowidzący mogą skorzystać z opisów alternatywnych;
uczniom z zaburzeniami przetwarzania słuchowego i/lub dysleksją należy dać więcej czasu na wykonanie zadań, a także formułować jasne, krótkie polecenia;
przy podziale klasy na grupy należy postarać się o to, by zespoły były zróżnicowane pod względem możliwości uczniów i sposobów uczenia się;
podczas pracy w grupach uczniowie zdolni mogą pełnić funkcję liderów i pomagać uczniom z trudnościami w nauce;
podczas prezentowania rezultatów prac należy pamiętać, aby nie zmuszać do wypowiedzi na forum klasy osób z trudnościami w komunikacji; mogą się one wykazać w trakcie pracy w grupach;
należy zadbać o to, aby uczniowie z dysleksją, zaburzeniami zachowania oraz uczniowie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu mieli więcej czasu na wykonanie zadań;
uczniowie zdolni mogą poszerzyć wiadomości, wyszukując w dostępnych źródłach dodatkowe informacje i w ten sposób rozwijać swoje zainteresowania.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z przewodnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows 7 lub nowszy
OS X 10.11.6 lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3GB RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji 69.0.3497.100
Firefox w wersji 62.0.2
Safari w wersji 11.1
Opera w wersji 55.0.2994.44
Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0
Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124
Urządzenia mobilne:
2GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści