Gięcie rur
MEC.04. Montaż systemów rurociągowych - Monter systemów rurociągowych 712613
Przewodnik dla nauczyciela
Spis treści
Cele i efekty kształceniaCele i efekty kształcenia
Struktura e‑materiałuStruktura e‑materiału
Wskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Monter systemów rurociągowychWskazówki do wykorzystania w pracy dydaktycznej e‑materiału dla zawodu Monter systemów rurociągowych
Wymagania techniczneWymagania techniczne
Cele i efekty kształcenia
E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter systemów rurociągowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.
E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.04. Montaż systemów rurociągowych wyodrębnionej w zawodzie Monter systemów rurociągowych 712613.
Cele kształcenia
Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.04. Montaż systemów rurociągowych:
wykonywanie ręcznej i mechanicznej obróbki rur;
wykonywania prefabrykowanych elementów rurociągowych;
wykonywania montażu systemów rurociągowych;
wykonywania prób ciśnieniowych systemów rurociągowych;
wykonywania robót związanych z konserwacją oraz naprawą systemów rurociągowych.
Efekty kształcenia wynikające z podstawy programowej, których dotyczy e‑materiał
MEC.04.4. Wykonywanie ręcznej i mechanicznej obróbki rur
Uczeń:
6) wykonuje gięcie rur.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Struktura e‑materiału
1. Wprowadzenie
Wprowadzenie
Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.
2. Materiały multimedialne
Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Gięcie rur” składa się z trzech materiałów multimedialnych.
Film edukacyjny
Czynności związane z gięciem rur
Film edukacyjnyCzynności związane z gięciem rur
Wizualizacja 2D
Wykonywanie gięcia rur
Wizualizacja 2DWykonywanie gięcia rur
Galeria zdjęć
Narzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
Galeria zdjęćNarzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
3. Obudowa dydaktyczna
Interaktywne materiały sprawdzające
Interaktywne materiały sprawdzające
pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.Słownik pojęć dla e‑materiału
Słownik pojęć dla e‑materiału
zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.Przwodnik dla nauczyciela
Przwodnik dla nauczyciela
zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.Przewodnik dla uczącego się
Przewodnik dla uczącego się
zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.Netografia i bibliografia
Netografia i bibliografia
stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.Instrukcja użytkowania
Instrukcja użytkowania
, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Monter systemów rurociągowych
Praca uczniów podczas zajęć
E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z gięciem rur.
Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.
Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.
Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Czynności związane z gięciem rur
Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z gięciem rur.
Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.
Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.
Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie.
Konkurs będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Wizualizacja 2D Wykonywanie gięcia rur
Nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację 2D i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące wykonywania gięcia rur.
Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.
Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie, który będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.
Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.
Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.
Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.
Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.
Galeria zdjęć Narzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
Nauczyciel przygotowuje lekcje w ten sposób, że drukuje obrazki z galerii i tnie każdy na co najmniej 5 części tworząc zestaw trzy (8 obrazków x 5 części) i wykonując puzzle.
Łączy uczniów w 3 grupy i przekazuje im po jednym zestawie „pociętych” i wymieszanych obrazków.
Prosi uczniów o to, aby używając galerii zdjęć - ułożyli z niej puzzle.
Po wykonaniu zadania uczniowie mają za zadanie na odwrocie każdego puzzle'a zapisać jedno zdanie opisujące go (dotyczące tego co na nim widać lub tego o czym jest cały obrazek)
Teraz grupy wymieniają się zestawami. Odwracają fragmenty obrazkiem do stołu.
Zadaniem każdej grupy będzie ponowne ułożenie puzzli na podstawie przeczytanych opisów z rewersu.
Na znak nauczyciela, po ułożeniu wszystkich elementów przez każą grupę, uczniowie odwracają obrazki sprawdzając ich poprawne ułożenie (na podstawie porównania z galerią zdjęć).
Nauczyciel podsumowuje zajęcia sprawdzając czego uczniowie nauczyli się o wyglądzie kamieni i ich twardościach.
Interaktywne materiały sprawdzające
Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.
Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Czynności związane z gięciem rur
Nauczyciel prezentuje film
Czynności związane z gięciem rur
.Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z tego filmu, notując w trakcie oglądania hasła.
Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i wskazanie najważniejszych wiadomości związanych z tematem filmu.
Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje im je (wskazując błędy lub nieścisłości).
Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.
Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami omawia podstawowe informacje na temat gięcia rur.
Wizualizacja 2D Wykonywanie gięcia rur
Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom wizualizację 2D. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informacjami na temat wykonywania gięcia rur.
Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji 2D.
Każdy uczeń na podstawie e‑materiału
Wykonywanie gięcia rur
stara się ułożyć pięć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.
Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz wizualizację 2D i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.
Galeria zdjęć Narzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć.
Prosi uczniów o samodzielną analizę każdego zdjęcia i wypisanie przy każdym z nich słów kluczowych.
Po wypisaniu tych słów prosi o wykonanie przez każdego ucznia mapy pojęciowej, w której centralnej części będzie napis „gięcie rur”, a odgałęzieniami będą nazwy kolejnych pojęć.
Nauczyciel prosi o prezentację map przez wybranych uczniów.
Finalnie wybiera jedną z nich i prosi klasę o dopisanie na niej wszystkich pojęć odnalezionych podczas analizy galerii obrazów.
Interaktywne materiały sprawdzające
Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.
Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.
W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.
Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.
Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.
Praca uczniów poza zajęciami
Praca indywidualna
Przed lekcją
Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.
Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: pojęcia związane z gięciem rur.
Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.
Podczas lekcji
Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.
Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.
Praca w grupach
Przed lekcją
Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.
Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego elementu obecnego podczas procesu gięcia rur.
Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.
Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.
Podczas lekcji
Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.
W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.
Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się
E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.
Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.
Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.
Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.
Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.
Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.
Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Wymagania techniczne
Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.
System operacyjny:
Windows lub nowszy
OS X lub nowszy
GNU/Linux z jądrem w wersji lub nowszej RAM
Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:
Chrome w wersji
Firefox w wersji
Safari w wersji
Opera w wersji
Microsoft Edge w wersji
Internet Explorer w wersji
Urządzenia mobilne:
RAM iPhone/iPad z systemem iOS lub nowszym
Tablet/Smartphone z systemem Android (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium (lub nowszym) np. Chrome , Samsung Browser , szerokość co najmniej
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści







