E-materiały do kształcenia zawodowego

Gięcie rur

MEC.04. Montaż systemów rurociągowych - Monter systemów rurociągowych 712613

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie monter systemów rurociągowych. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.04. Montaż systemów rurociągowych wyodrębnionej w zawodzie Monter systemów rurociągowych 712613.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.04. Montaż systemów rurociągowych:

  • wykonywanie ręcznej i mechanicznej obróbki rur;

  • wykonywania prefabrykowanych elementów rurociągowych;

  • wykonywania montażu systemów rurociągowych;

  • wykonywania prób ciśnieniowych systemów rurociągowych;

  • wykonywania robót związanych z konserwacją oraz naprawą systemów rurociągowych.

Efekty kształcenia wynikające z podstawy programowej, których dotyczy e‑materiał

MEC.04.4. Wykonywanie ręcznej i mechanicznej obróbki rur

Uczeń:

6) wykonuje gięcie rur.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. WprowadzenieDhnqrqLniWprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Gięcie rur” składa się z trzech materiałów multimedialnych.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceDMBJuco3IInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDF95iVCl0Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przwodnik dla nauczycielaD1ASR4i9nPrzwodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD149iuyXgPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD17IaYWnfNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDFWst4dPhInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Monter systemów rurociągowych

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z gięciem rur.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym
Film edukacyjny Czynności związane z gięciem rur
  • Nauczyciel prezentuje uczniom film, dzięki któremu uczniowie poznają zagadnienia związane z gięciem rur.

  • Przed puszczeniem filmu nauczyciel informuje uczniów, aby uważnie śledzili materiał, gdyż z nim będzie związany konkurs w dalszej części lekcji.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie mogą zadawać nauczycielowi pytania dotyczące filmu, a on udziela na nie odpowiedzi.

  • Prowadzący zajęcia dzieli klasę na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.

  • Informuje on grupy, że wezmą udział w konkursie.

  • Konkurs będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania zapisane/wydrukowane na małych karteczkach i znajdujące się w koszyku. Za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Zajęcia kończą się podliczeniem punktów zdobytych przez poszczególne grupy.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Wizualizacja 2D Wykonywanie gięcia rur
  • Nauczyciel prezentuje uczniom wizualizację 2D i uprzedza, aby podczas oglądania zapamiętywali jak najwięcej informacji i notowali fakty dotyczące wykonywania gięcia rur.

  • Po zakończeniu oglądania uczniowie zostają podzieleni na kilka maksymalnie 4‑osobowych grup.

  • Nauczyciel informuje grupy, że wezmą udział w konkursie, który będzie polegał na odpowiadaniu na pytania związane z obejrzanym materiałem.

  • Grupy losują pytania i za każdą poprawnie udzieloną odpowiedź uzyskują punkty.

  • Jeśli dana grupa nie umie odpowiedzieć na wylosowane pytanie, przechodzi ono na grupę następną.

  • Nauczyciel udziela komentarza na nieprawidłowe odpowiedzi uczniów.

  • Prowadzący może nagrodzić zwycięską grupę ocenami lub ustną pochwałą.

Galeria zdjęć Narzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
  • Nauczyciel przygotowuje lekcje w ten sposób, że drukuje obrazki z galerii i tnie każdy na co najmniej 5 części tworząc zestaw trzy (8 obrazków x 5 części) i wykonując puzzle.

  • Łączy uczniów w 3 grupy i przekazuje im po jednym zestawie „pociętych” i wymieszanych obrazków.

  • Prosi uczniów o to, aby używając galerii zdjęć - ułożyli z niej puzzle.

  • Po wykonaniu zadania uczniowie mają za zadanie na odwrocie każdego puzzle'a zapisać jedno zdanie opisujące go (dotyczące tego co na nim widać lub tego o czym jest cały obrazek)

  • Teraz grupy wymieniają się zestawami. Odwracają fragmenty obrazkiem do stołu.

  • Zadaniem każdej grupy będzie ponowne ułożenie puzzli na podstawie przeczytanych opisów z rewersu.

  • Na znak nauczyciela, po ułożeniu wszystkich elementów przez każą grupę, uczniowie odwracają obrazki sprawdzając ich poprawne ułożenie (na podstawie porównania z galerią zdjęć).

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia sprawdzając czego uczniowie nauczyli się o wyglądzie kamieni i ich twardościach.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały te należy używać w zależności od omawianego fragmentu tematu jako jego uzupełnienie lub przerywnik. Nauczyciel może wprowadzić pracę w parach lub elementy oceny koleżeńskiej, która polega na tym, że po rozwiązaniu zadań uczniowie konsultują odpowiedzi z osobą z ławki. Uczeń powinien móc skorzystać z pomocy nauczyciela i uzyskać od niego informację zwrotną.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć
Film edukacyjny Czynności związane z gięciem rur
  • Nauczyciel prezentuje film Czynności związane z gięciem rur.

  • Uczniowie samodzielnie starają się jak najwięcej zapamiętać z tego filmu, notując w trakcie oglądania hasła.

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeanalizowanie własnych notatek i wskazanie najważniejszych wiadomości związanych z tematem filmu.

  • Tak przygotowane notatki przekazują koledze, który recenzuje im je (wskazując błędy lub nieścisłości).

  • Notatki po recenzji wracają do autorów, którzy poprawiają błędy.

  • Błędy omawiane są na forum, a nauczyciel wspólnie z uczniami omawia podstawowe informacje na temat gięcia rur.

Wizualizacja 2D Wykonywanie gięcia rur
  • Podczas zajęć nauczyciel pokazuje uczniom wizualizację 2D. Omawia zawartość e‑materiału. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informacjami na temat wykonywania gięcia rur.

  • Nauczyciel prosi każdego z uczniów o przygotowanie pięciu pytań dotyczących treści zawartych w wizualizacji 2D.

  • Każdy uczeń na podstawie e‑materiału Wykonywanie gięcia rur stara się ułożyć pięć pytań quizowych z czterema odpowiedziami i zaznaczoną odpowiedzią poprawną.

  • Uczniowie prezentują swoje pytania podczas zajęć w taki sposób, że reszta klasy (każdy uczeń z osobna) wskazuje właściwą, jedną z czterech odpowiedzi. Autor pytania koryguje ich odpowiedzi. Jeśli sam wskazuje niewłaściwą lub niejednoznaczną odpowiedź, koryguje to nauczyciel.

  • Następnie nauczyciel wyświetla kolejny raz wizualizację 2D i wskazuje obszary ważne, które nie zostały ujęte w pytaniach uczniów.

Galeria zdjęć Narzędzia wykorzystywane podczas gięcia rur
  • Nauczyciel prezentuje galerię zdjęć.

  • Prosi uczniów o samodzielną analizę każdego zdjęcia i wypisanie przy każdym z nich słów kluczowych.

  • Po wypisaniu tych słów prosi o wykonanie przez każdego ucznia mapy pojęciowej, w której centralnej części będzie napis „gięcie rur”, a odgałęzieniami będą nazwy kolejnych pojęć.

  • Nauczyciel prosi o prezentację map przez wybranych uczniów.

  • Finalnie wybiera jedną z nich i prosi klasę o dopisanie na niej wszystkich pojęć odnalezionych podczas analizy galerii obrazów.

Interaktywne materiały sprawdzające
  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań - nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Praca indywidualna
Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z e‑materiałami i słownikiem pojęć dla niego.

  • Nauczyciel prosi uczniów o samodzielne przygotowanie plansz, które przedstawiają najważniejsze zagadnienia zawarte w e‑materiale: pojęcia związane z gięciem rur.

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby plansze zawierały zarówno zdjęcia, rysunki, jak i informacje o przedstawianych zagadnieniach.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel na zajęciach lekcyjnych prosi uczniów o zaprezentowanie swoich plansz.

  • Omawia kolejno z uczniami plansze, prosząc o dopisanie na ich odwrocie informacji, które według nich są ważne, a które zapisali inni uczniowie.

Praca w grupach
Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 4‑osobowe grupy i przydziela im zadanie do wykonania.

  • Działaniem grup będzie przygotowanie w formacie A4 obrazka, który zostanie zamieniony na puzzle. Obrazek ma zawierać wygląd dowolnego elementu obecnego podczas procesu gięcia rur.

  • Przy tworzeniu obrazków uczniowie powinni posłużyć się informacjami z e‑materiałów.

  • Po wykonaniu obrazka bazowego uczniowie wykonują z niego puzzle i chowają je do koperty.

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zbiera pocięte w puzzle obrazki od każdej grupy i na zajęciach lekcyjnych rozdaje losowe do ułożenia.

  • W razie problemów z ułożeniem puzzli nauczyciel udziela uczniom wskazówek i podpowiedzi.

  • Członkowie grupy, która stworzyła najciekawsze puzzle, mogą zostać nagrodzeni przez nauczyciela ocenami.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do indywidualizacji pracy z uczącymi się

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Wykorzystanie materiału multimedialnego do pracy z uczącymi się o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Nauczyciel może dostosować pracę z każdym zasobem do indywidualnych potrzeb uczniów:

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).