E-materiały do kształcenia zawodowego

Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń - Technik mechanik 311504

bg‑turquoise

Przewodnik dla nauczyciela

5

Spis treści

1

Cele i efekty kształcenia

E‑materiał uwzględnia treści, które pozwolą na osiągnięcie, zgodnie z podstawą programową, celów kształcenia w zawodzie technik mechanik. Tematyka e‑materiału służy przygotowaniu absolwenta do profesjonalnego wykonywania zadań zawodowych.

E‑materiał przeznaczony dla kwalifikacji MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń wyodrębnionej w zawodzie Technik mechanik 311504.

Cele kształcenia

Wspiera osiąganie celów kształcenia określonych dla kwalifikacji MEC.09. Organizacja i nadzorowanie procesów produkcji maszyn i urządzeń:

  • organizowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń,

  • nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

Efekty kształcenia

MEC.09.5. Nadzorowanie procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

Uczeń:

1) szacuje koszty wytwarzania wyrobów,

2) kontroluje i analizuje parametry jakościowe procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń,

3) kontroluje przebieg prac na danym stanowisku,

4) kontroluje wydajność procesu produkcji i jakość wyrobów,

5) kontroluje stan techniczny narzędzi, maszyn i urządzeń,

6) określa zakres i terminy przeglądów i napraw maszyn i urządzeń,

7) zarządza gospodarką materiałową oraz odpadami,

8) sporządza dokumentację sprawozdawczą produkcji.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

2

Struktura e‑materiału

1. Wprowadzenie

Przedstawia podstawowe informacje o e‑materiale, które ułatwią użytkownikowi wstępne zapoznanie się z zawartością materiału: odniesienie do podstawy programowej, zakres tematyczny oraz opis budowy e‑materiału.

2. Materiały multimedialne

Zawierają różnego rodzaju multimedia, które ułatwiają uczącemu się przyswojenie wiedzy. E‑materiał „Nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń” składa się z pięciu materiałów multimedialnych.

  • Film edukacyjny Elektroniczne systemy nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeńD10IaF1GxFilm edukacyjny Elektroniczne systemy nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń prezentuje systemy: nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń zależnie od wielkości produkcji oraz dostarczania elementów części do stanowisk montażowych. Pokazuje przepływową linię produkcyjną, mechaniczne układy chwytające, urządzenia transportu wewnętrznego, sposób wykorzystania robotów przemysłowych w procesie dostarczania elementów części maszyn do stanowisk montażowych oraz wykorzystania robotów w procesie montażu, a także zawiera prezentację złożonych systemów nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń, elektronicznych systemów (czujniki, sterowniki) nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń oraz elektronicznych systemów sterowania procesami obróbki i montażu części maszyn i urządzeń

  • Film edukacyjny Kontrola jakościowa procesów wytwarzania części maszyn i urządzeńDpTyoqGm5Film edukacyjny Kontrola jakościowa procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń zawiera prezentację kontroli jakości na stanowisku obróbki części maszyn, urządzeń i na stanowisku montażu elementów maszyn, urządzeń, statystycznej kontroli jakości na produkcji części maszyn, kontroli jakości gotowego wyrobu, zadań kontrolera jakości produkcji (na stanowisku pracy, na stanowisku linii produkcyjnej, gotowego wyrobu) oraz prezentację narzędzi pomiarowych, urządzeń pomiarowych stosowanych w kontroli jakości części maszyn

  • Film edukacyjny Kontrola stanu technicznego maszyn i urządzeńD1nFqpDUFilm edukacyjny Kontrola stanu technicznego maszyn i urządzeń to prezentacja kontroli wstępnej, okresowej i specjalnej (diagnostyki technicznej), sposób zabezpieczania, oznakowania maszyny i urządzenia zgodnie z zasadami BHP poddawane kontroli technicznej. Przybliża też zadania Urzędu Dozoru Technicznego (formę dozoru technicznego, rodzaje, zakres i terminy badań technicznych dla poszczególnych rodzajów urządzeń technicznych)

  • Film edukacyjny Gospodarka materiałowa – zarządzanie odpadamiD1Dp2TnaxFilm edukacyjny Gospodarka materiałowa – zarządzanie odpadami zawiera prezentację roli i znaczenia gospodarki materiałowej małej firmy, średniego zakładu mechanicznego oraz dużego zakładu produkcyjnego, technicznego przygotowania produkcji (TPP), procesów zaopatrzenia materiałowego, procesów magazynowania i zarządzania zapasami, komputerowego wspomagania gospodarki materiałowej (systemy komputerowe odpowiedzialne za zarządzanie magazynami). Zawarta w nim jest również klasyfikacja odpadów (wg. klasyfikacji na 5 podstawowych rodzajów: metaliczne, niemetaliczne, mineralne, komunalne i energii cieplnej) oraz zarządzanie odpadami produkcji (recykling), w której zaprezentowano kryteria o charakterze fizykochemicznym, biologicznym, technologicznym, ekonomicznym odpadów tj.: źródło pochodzenia – sfera powstawania, kryterium surowcowe, stan skupienia, skład chemiczny, toksyczność, stopień zagrożenia dla środowiska, stopień przydatności (branżowej) do dalszego wykorzystania

  • Plansza interaktywna Programy komputerowe wspomagające proces nadzorowania procesów obróbki i montażu maszyn i urządzeńDZRhov4SzPlansza interaktywna Programy komputerowe wspomagające proces nadzorowania procesów obróbki i montażu maszyn i urządzeń prezentująca podstawowe systemy komputerowe związane bezpośrednio z produkcją tj.: CAD, PLM, MES, CAM, SCM, CMMS i ERP, a także gospodarką magazynową. Prezentuje inne systemy komputerowe wspomagające proces nadzorowania procesów obróbki i montażu maszyn, urządzeń.

3. Obudowa dydaktyczna

  • Interaktywne materiały sprawdzająceD1ExLd5FEInteraktywne materiały sprawdzające pozwalają zweryfikować poziom opanowania wiedzy i umiejętności zawartych w e‑materiale.

  • Słownik pojęć dla e‑materiałuDNPwbp1S6Słownik pojęć dla e‑materiału zawiera objaśnienia specjalistycznego słownictwa występującego w całym materiale.

  • Przewodnik dla nauczycielaD1BlkE2edPrzewodnik dla nauczyciela zawiera sugestie do wykorzystania e‑materiału w ramach pracy dydaktycznej.

  • Przewodnik dla uczącego sięD1CxSRq9pPrzewodnik dla uczącego się zawiera wskazówki i instrukcje dotyczące wykorzystania e‑materiału w ramach samodzielnej nauki.

  • Netografia i bibliografiaD1PlRguopNetografia i bibliografia stanowi listę materiałów, na bazie których został opracowany e‑materiał.

  • Instrukcja użytkowaniaDL6qaOThiInstrukcja użytkowania, objaśnia działanie e‑materiału oraz poszczególnych jego elementów.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

3

Wskazówki do wykorzystania e‑materiału w pracy dydaktycznej dla zawodu Technik mechanik

Praca uczniów podczas zajęć

E‑materiał stanowi nowoczesną pomoc dydaktyczną wspomagającą proces kształcenia zawodowego. Ułatwi on uczniom zapoznanie się oraz zapamiętanie pojęć związanych z nadzorowaniem procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

Praca na lekcji zakłada aktywną postawę zarówno nauczyciela, jak i uczniów. Ważnym założeniem jest praca nad jednym materiałem na różne sposoby i za pomocą różnych technik, mająca na celu jak najlepsze zapamiętanie informacji.

Poniżej znajdują się propozycje wykorzystania poszczególnych elementów materiału w ramach lekcji, w samodzielnej pracy ucznia, pracy w grupach i pracy całego zespołu klasowego.

Praca uczniów w grupach i w zespole klasowym

Film edukacyjny Elektroniczne systemy nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel prezentuje uczniom na lekcji film edukacyjny i prosi, aby notowali ważne według nich informacje dotyczące elektronicznych systemów nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

  • Klasa zostaje podzielona na kilka 4 - osobowych grup.

  • Prowadzący wprowadza uczniów w to, co będą musieli za chwilę robić. Informuje ich, że będą tworzyli dla uczącego się zawodu krótką charakterystykę najważniejszych cech elektronicznych systemów nadzorowania.

  • Pierwsza grupa otrzymuje duży arkusz papieru i wpisuje pierwszą informację. Następnie przekazuje arkusz kolejnej grupie, która dopisuje na nim kolejne cechy. Arkusz papieru wędruje do kolejnej grupy i tak powstaje kompletna charakterystyka.

  • W przypadku, kiedy dana grupa nie ma pomysłu na to, co wpisać, przekazuje arkusz kolejnej grupie. Jeśli jakiś etap sprawia uczniom szczególne trudności, pomaga im nauczyciel.

  • Za każdym razem przekazanie arkusza następuje na znak nauczyciela w e wszystkich grupach naraz.

  • Prowadzący pozwala grupom zastanowić się nad zapisywanymi informacjami, ale kontroluje również czas pracy grup w taki sposób, aby praca nad zdaniem miała dynamiczny charakter.

  • Kiedy tekst jest gotowy, nauczyciel prosi uczniów o zaprezentowanie efektów pracy przez każdą z grup. Na tym etapie grupy, jak i nauczyciel mogą komentować zapisane wskazówki.

  • Po omówieniu tekstów nauczyciel pyta uczniów, który etap tworzenia charakterystyki wydał im się najtrudniejszy i prosi o uzasadnienie wyboru.

  • Grupy poproszone zostają o przedstawienie swoich opinii.

Film edukacyjny Kontrola jakościowa procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel dzieli klasę na grupy 3‑osobowe.

  • Każda grupa ma za zadanie obejrzeć fragment filmu właściwy dla siebie dotyczący:

    • grupa 1 „kontroli jakości na stanowisku obróbki części maszyn, urządzeń i na stanowisku montażu elementów maszyn, urządzeń, statystycznej”

    • grupa 2 „kontroli jakości na produkcji części maszyn, kontroli jakości gotowego wyrobu”

    • grupa 3 „zadań kontrolera jakości produkcji oraz narzędzi pomiarowych, urządzeń pomiarowych stosowanych w kontroli jakości części maszyn”

  • Uczniowie, na podstawie obejrzanych fragmentu filmu budują scenariusz maksymalnie 3‑minutowego filmiku, który składał się będzie z rozmów osób rozmawiających o kontroli jakości

  • W każdym materiale grupa ma zawrzeć dwa błędy związane z „dialogowanym tematem”, które pozostałe grupy mają zauważyć podczas oglądania.

  • Nauczyciel informuje, że założeniem scenariusza jest takie jego napisanie (a potem zrealizowanie w postaci video), aby uczniowie, którzy będą go oglądali mieli kłopoty z rozszyfrowaniem, które elementy są błędne.

  • Po napisaniu scenariusza (lub jego zarysu) uczniowie z grupach przy użyciu smartfona nagrywają materiał video. Role w dialogach przypisują sobie sami (np.: kontroler i osoba kontrolowana lub odpowiadająca za proces).

  • Nauczyciel prosi o przesłanie lub udostępnienie materiałów video przez grupy (prywatny link youtube lub przestrzeń chmurowa (onedrive, google drive lub inne)).

  • Teraz prezentuje filmiki, a grupy, które nie są autorami filmiku mają rozszyfrować, gdzie są błędy, jakie to błędy i jak to powinno wyglądać.

  • Nauczyciel może to wykonać w formie konkursu.

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia porównuje informacje zawarte w sekwencjach i te użyte w dialogach. Wskazuje na to, że wykonanie scenariusza pokazuje na jakie elementy grupy zwróciły uwagę. Sam wskazuje również najważniejsze elementy sekwencji filmowych, które ze względów konstrukcyjnych są ciekawe.

Film edukacyjny Kontrola stanu technicznego maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel prezentuje powyższy film. Prosi uczniów, aby zapamiętali jak najwięcej informacji związanych z kontrolą stanu technicznego maszyn.

  • Po jego emisji łączy uczniów w 15 grup

  • Przekazuje im karty karty A3 (każdej po jednej) z napisem „Wszystko co wiesz o ... (rodzaj kontroli)”  (sam wcześniej przygotował 3 zestawy po pięć kart dla kontroli wstępnej, okresowej i specjalnej).

  • Karty A3 rozdane są tak, że te o tych samych nazwach dostają grupy oddalone o siebie o 5 (np.: grupa 1, 6 i 11)

  • Uczniowie mają jedną minutę na to, by zapisać dwa zdania ustalone przez grupę na temat rodzaju kontroli, którego w danym momencie mają kartę.

  • Zapis zaczyna się od numeru grupy + dwa zdania. Jeśli grupa nie zdąży w 2 minuty zapisuje kreskę.

  • Nauczyciel pilnuje czasu i po upływie 2 minut nakazuje przekazać arkusz grupie o numer wyższej i hasłem „czas start”.

  • Powtarza tą procedurę 5 razy (lub wielokrotność pięciu)

  • Finalnie grupa, na której zakończono proces notatki w „chmurze zdaniowej” odczytuje jej zawartość.

  • Nauczyciel koryguje i odpowiednio ocenia grupy (zliczając liczbę „wygenerowanych” zdań).

Film edukacyjny Gospodarka materiałowa – zarządzanie odpadami
  • Nauczyciel łączy uczniów w cztery grupy.

  • Każda z grup ogląda fragment filmu dotyczący przydzielonego zagadnienia. Pierwsza grupa skupia się na procesach zaopatrzenia materiałowego, grupa na magazynowaniu i zarządzaniu zapasami, trzecia analizuje programy wspierające zarządzanie w ramach gospodarki materiałowej, a czwarta skupie się na zarządzaniu odpadami.

  • Uczniowie mają za zadanie wskazać, cechy charakterystyczne i wagę w gospodarce materiałowej.

  • Nauczyciel zaprasza do kręgu po jednej osobie z grupy.

  • Uczniowie będą dyskutowali na temat tego, dlaczego akurat ten proces jest najważniejszy

  • Po krótkiej wymianie zdań nauczyciel zaprasza kolejnych przedstawicieli grupy.

  • Finalnie ocenia, która z grup wykazała, ze proces jest kluczowy

  • Nauczyciel podsumowuje zajęcia.

Plansza interaktywna Programy komputerowe wspomagające proces nadzorowania procesów obróbki i montażu maszyn i urządzeń

Wykorzystanie planszy interaktywnej jest doskonałym sposobem na przeprowadzenie lekcji z pytaniami:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby na smartfonach otworzyli planszę interaktywną.

  • Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup, każda z nich otrzymuje od prowadzącego 3 pytania, na które w planszy szuka odpowiedzi (pytania w grupach mogą się powtarzać).

  • W tym czasie nauczyciel chodzi po klasie i wyjaśnia wątpliwości uczniom, którzy takiej pomocy wymagają.

  • Następnie uczniowie rozmawiają z nauczycielem o trudnościach podczas odpowiadania na pytania.

  • Na zakończenie zajęć prowadzący chwali uczniów za zaangażowanie w zajęcia i nagradza najlepszą grupę w dowolny sposób (ocena opisowa lub wpis oceny do dziennika).

Słownik pojęć dla e‑materiału
  • Nauczyciel drukuje hasła wraz z ich omówieniem zawartych w słowniku pojęć dla e‑materiału, ale w taki sposób, aby oddzielić hasła od definicji.

  • Uczniowie zostają podzieleni na lekcji na 8 grup, z których każda otrzymuje cztery hasła i cztery definicje.

  • Zadaniem każdej grupy jest przyporządkowanie hasła do odpowiadającej mu definicji. Czas wykonania zadania to 5 minut.

  • Ćwiczenie jest doskonałym uzupełnieniem pracy uczniów na lekcji i pozwala utrwalić zdobytą wiedzę.

Samodzielna praca uczniów podczas zajęć

Film edukacyjny Elektroniczne systemy nadzorowania procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel pokazuje uczniom na lekcji film edukacyjny, który przedstawia, jakie elektroniczne systemy nadzorowania wykorzystuje się w pracy technika mechanika.

  • Uczniowie podczas oglądania filmu sporządzają własne notatki.

  • Uczniowie otrzymują też pytania na spostrzegawczość związane z obejrzanym filmem, np.: Jak oszacować koszty wytworzenia wyrobów? Jak działa mechaniczny układ chwytający?

  • Prowadzący zajęcia rozdaje każdemu uczniowi komplet małych karteczek przedstawiających poszczególne urządzenia używane przy nadzorowaniu procesów obróbki i montażu.

  • Przykładowy zestaw napisów umieszczonych na karteczkach będzie dotyczyć informacji poszczególnych urządzeń.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Film edukacyjny Kontrola jakościowa procesów wytwarzania części maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel przyznaje dostęp do filmu.

  • Informuje uczniów na lekcji, że ich zadaniem indywidualnym będzie przeanalizowanie materiału video i zapisanie w postaci cyfrowej mapy myślowej notatki prezentującej wszystkie rodzaje kontroli jakości (miejsca kontrolingu) i urządzenia pomiarowe w niej stosowane. Uczniowie mogą użyć do generowania mapy narzędzia do tworzenia mapy online https://creately.com, MS Word lub OneNote.

  • Dodatkowo przy każdym elemencie mapy uczniowie mają za zadanie znaleźć i zapisać link do krótkiego filmiku lub zdjęcia dotyczącego np.: urządzenia lub czynności podczas kontroli jakości w danym miejscu. Jest to jednak działanie fakultatywne (i zasługujące na pochwałę zaangażowania ucznia)

  • Mapa wykonana przez ucznia może zawierać również informacje o dokumentacji, osobach, które je wypełniają i przeprowadzają kontrolę, sytuacjach, w których należy tą dokumentację uzupełniać (to mogą być punkty znaczące mapy, które zostaną uszczegółowione o informacje z filmu lub internetu) oraz opisy sprzętu pomiarowego.

  • Wybrani uczniowie prezentują swoje mapy.

  • Nauczyciel zbiera pomysły i wspólnie z uczniami buduje wspólną mapę uzupełniając ją o linki do filmów lub zdjęć, które znaleźli podczas pracy samodzielnej.

  • Link do gotowej wspólnej mapy przesyła uczniom jako notatkę.

Film edukacyjny Kontrola stanu technicznego maszyn i urządzeń
  • Nauczyciel prezentuje film.

  • Uczniowie uważnie przyglądają się rodzajom kontroli.

  • Po zakończonej emisji nauczyciel udziela dostępu na materiału video.

  • Zadaniem samodzielnym ucznia będzie wykonanie instrukcji służącej do rozpoznania każdego z rodzajów kontroli

  • Na podstawie filmu uczeń przeszukuje internet i wynajduje: obrazki związane z danym rodzajem kontroli. W instrukcji zawiera też zadania UDT (w tym zakresy i terminy badań technicznych wybranych urządzeń)

  • Całość opracowania zamyka w postaci dokumentu .pdf.

  • Przesyła dokument nauczycielowi, a ten jako podsumowanie prezentuje go na projektorze prosząc autora o krótką prezentację.

Film edukacyjny Gospodarka materiałowa – zarządzanie odpadami
  • Nauczyciel przekazuje uczniowie dostęp do filmu.

  • Zadaniem ucznia będzie samodzielne opracowanie mapy myślowej dotyczącej procesów, które zachodzą pod wspólną nazwą gospodarka materiałowa.

  • Uczniowie w centralnym miejscu kartki mają za zadanie umieścić hasło „gospodarka materiałowa”.

  • Na kolejnych poziomach umieszczają rodzaj procesu i jej opis, a także programy wspierające ten proces. Ujmuje tez gospodarkę odpadami.

  • Finalnie nauczyciel prosi również o wzajemne powiązania pomiędzy procesami.

  • Uczniowie prezentują swoje plakaty.

  • Nauczyciel ocenia ich rzetelności i trafność.

Plansza interaktywna Programy komputerowe wspomagające proces nadzorowania procesów obróbki i montażu maszyn i urządzeń
  • Uczniowie otrzymują jedną z czterech branży – automotive, elektronika, przemysł spożywczy, przemysł farmaceutyczny.

  • Ich zadaniem jest przygotowanie krótkiej charakteryzacji przydatności programów komputerowych wspomagających proces nadzorowania w danej branży.

  • Uczniowie pracują samodzielnie i bez pomocy nauczyciela.

  • Gdy kończą zadanie, ochotnicy odczytują napisy z karteczek.

  • Kiedy wszyscy chętni przedstawią swoje propozycje, nauczyciel koryguje ewentualne błędy uczniów.

  • Pod koniec zajęć prowadzący odpowiada na ewentualne pytania uczniów.

Interaktywne materiały sprawdzające

Materiały można wykorzystywać w różnych formach. Oczywiście użycie ćwiczenia „Test” do sprawdzenia wiadomości może być najbardziej powszechne, ale wykorzystanie go do wytworzenia pytań podobnych do tych zawartych w teście może okazać się dużo trudniejsze niż samo jego wykonanie. Test zawiera 10 pytań.

Każdy materiał multimedialny może być dedykowany do właściwego e‑materiału, po którym lub w trakcie którego można wykorzystać dane ćwiczenie.

Interaktywne materiały sprawdzające zawierają ćwiczenie 2. - Kontrola maszyn i urządzeń - to zadanie uzupełnienia luk w tekście nadajace się do realizacji podczas omawiania filmu edukacyjnego „Kontrola stanu technicznego maszyn i urządzeń”. Do kolejnych filmów można użyć ćwiczenia 3. - Procesy obróbki i montażu dopytującego o proces jaki jest prezentowany na filmie, ćwiczenie 4. - Procesy produkcyjne - ćwiczenie typu prawda/fałsz oraz ćwiczenie 5. - Klasyfikacja odpadów, które proponuje dopasowanie stwierdzeń do haseł zawierających rodzaje odpadów

W pracy z grupą materiały można wykorzystać np. w następujący sposób:

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć (najlepiej pod koniec lekcji, gdyż materiały te służą utrwaleniu wiedzy ucznia) i zachęca uczniów do wspólnego rozwiązywania zadań.

  • Nauczyciel daje szanse na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań – nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Nauczyciel wyświetla interaktywne materiały sprawdzające podczas zajęć.

  • Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadania.

  • Nauczyciel daje szansę na udzielenie prawidłowych odpowiedzi każdemu z uczniów, wyznacza odpowiednią ilość czasu na ich wykonanie.

  • W przypadku problemów z rozwiązaniem zadań — nauczyciel udziela pomocy w zrozumieniu zagadnień i naprowadza na poprawną odpowiedź.

  • Nauczyciel po uzyskaniu prawidłowych rozwiązań wyjaśnia każde z nich, aby pomóc w ich zrozumieniu uczniom, którzy nie znają na nie odpowiedzi.

  • Prawidłowo rozwiązane zadania mogą być wyświetlane przez nauczyciela, na przykład na tablicy interaktywnej.

Praca uczniów poza zajęciami

Przed lekcją
  • Nauczyciel przed rozpoczęciem zajęć nakazuje uczniom zapoznanie się z multimediami: filmami edukacyjnymi i planszą interaktywną. Dzięki temu podczas zajęć lekcyjnych łatwiej będzie im posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

  • Równocześnie przekazuje im zestaw pytań, które przygotował dla uczniów. Odpowiedzi na pytania te zawarte są w udostępnionych uczniom materiałach, które przeprowadzają ucznia przez wiedzę niezbędną do zaznajomienia się z nadzorowaniem procesów obróbki i montażu części maszyn i urządzeń.

  • Pytania te obejmują zagadnienia, które w postaci zadań są zawarte w interaktywnych materiałach sprawdzających. Nauczyciel musi tylko przeformułować zadanie na pytanie, na które uczeń musi znaleźć odpowiedź.

  • Po odpowiedzi na te pytania uczeń przesyła opracowany materiał do nauczyciela np.: e‑mailem i przychodzi na lekcję przygotowany i gotowy do dalszych działań (zastosowania zdobytej wiedzy w praktyce).

Podczas lekcji
  • Nauczyciel zatwierdza materiały (odpowiedzi na pytania) przesłane przez ucznia.

  • Teraz uczeń zaczyna realizację zadania z wykorzystaniem wiedzy, którą nabył przed lekcją.

  • Nauczyciel daje mu zadanie: Krótko scharakteryzuj programy komputerowe wspomagające nadzorowanie procesu obróbki.

  • Uczeń planuje wypowiedź i zapisuje swoje wnioski.

  • Po zakończeniu planowania przedstawia swoje pomysły nauczycielowi.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło ci trudności?, Co wykonałeś bez problemu? Czy jesteś zadowolony z efektów swojej pracy?

Działanie poza klasą może wyglądać w przypadku pracy indywidualnej tak jak poniżej:

Przed lekcją
  • Nauczyciel dzieli uczniów na 2 grupy i każdej z nich przydziela określony temat: kontrola wstępna, kontrola specjalna.

  • Zadaniem grup uczniów jest przygotowanie prezentacji multimedialnych z wykorzystaniem informacji zawartych w e materiałach oraz w innych źródłach informacji, a także przesłanie jej nauczycielowi.

  • Nauczyciel przed lekcją sprawdza przesłany materiał i zwraca go z komentarzami lub zezwala na wykonanie dalszych działań na lekcji.

Podczas lekcji
  • Prezentacje są przedstawiane na zajęciach i omawiane przez grupy uczniów.

  • Nauczyciel uzupełnia informacje, tłumaczy i wspiera uczących się.

  • W przypadku pytań - nauczyciel udziela odpowiedzi i pomaga lepiej zrozumieć dane zagadnienie.

  • Na podstawie wykonanych prac, grupy są odpowiednio oceniane.

  • Uczniowie notują pozyskane informacje.

  • Ostatnim etapem jest analiza w postaci pytań, np.: Co sprawiło grupie trudności?, Co grupy wykonały bez problemu? Na co grupa zwróciłaby uwagę, przygotowując prezentację następnym razem? Czy jesteście zadowoleni z efektów swojej pracy?

Praca z uczniami z SPE, indywidualizacja pracy z uczniem

E‑materiał daje możliwość samodzielnej pracy ucznia, współpracy w grupie przy wspólnym uczestniczeniu w procesie edukacyjnym i indywidualizację procesu dydaktycznego podczas zajęć i poza nimi poprzez samodzielny wybór ucznia lub wymuszony przez nauczyciela poziom trudności wykonywanych czynności i zadań.

Przy pracy samodzielnej nauczyciel indywidualizuje proces poprzez dostosowanie zastosowanego e‑materiału do możliwości percepcyjnych ucznia. Sposób przekazywania wiedzy i budowania umiejętności ucznia będzie zależał od dużej mierze od nauczyciela i prowadzenia przez niego procesu dydaktycznego. Dodatkowo oprawa dydaktyczna zastosowana przy omawianiu zagadnień daje szerokie pole do popisu dla uczącego. Zastosowanie materiałów pozwala realizować zasadę „nigdy tak samo”, w której praktycznie ten sam zakres materiału może być ujęty na wiele sposobów. Zapobiega to monotonii w procesie nauczania i uczenia się przez uczniów. Przy pracy w grupie nauczyciel prowadzi proces grupowy, rozwijając nie tylko zasób związany z wiedzą, ale też umiejętność uczenia się przez uczniów (w grupie i samodzielnie) oraz przyjmowania różnych ról grupowych (czasem takich, w których uczniowie czują lekki dyskomfort). Pozwala to budować umiejętności społeczne. Przyjmowanie ról w grupie w połączeniu z różnorodnością zadań dopasowaną do ucznia stanowi wyzwanie dla nauczyciela i uczniów. Daje też wiele możliwości. Ważnym elementem, który uatrakcyjnia i indywidualizuje proces dydaktyczny, jest pozostawienie przez nauczyciela przestrzeni do błędów. Dzięki temu uruchamiają się procesy wsparcia uczniów przez siebie nawzajem i uczenia się od siebie. Wspiera to naturalną potrzebę zdobywania informacji.

Interaktywne materiały sprawdzające dają uczniowi możliwość sprawdzenia poziomu własnej wiedzy i uzyskania szybkiej i precyzyjnej informacji zwrotnej. Ich zróżnicowanie pozwala dotrzeć z informacją zwrotną i wskazać, na różne sposoby, zakres materiału konieczny do powtórzenia. Jednocześnie nakłaniają do podejmowania kolejnych prób poprawnego ich uzupełnienia.

Ważnym elementem przy pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych przy użyciu e‑materiału jest rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia i dopasowanie treści oraz formy materiału do możliwości psychofizycznych uczniów. Oznacza to w praktyce „prowadzenie” ucznia przez materiał poprzez zadawanie dodatkowych pytań i udzielaniu szczegółowych odpowiedzi lub w przypadku uczniów zdolnych - pozostawienie więcej swobody.

Ważnym aspektem pracy z materiałem będzie także przydzielanie zadań do pracy w małych grupach (parach), w których jedna osoba radzi sobie z opanowaniem materiału dobrze, ale dodatkowa rolą tego ucznia będzie wsparcie osoby, która potrzebuje dodatkowych wyjaśnień. W szczególnych przypadkach może taka osoba potrzebować wsparcia nauczyciela wspierającego, a jego zadania samodzielne mogą obejmować proste polecenia.

Odtwarzanie każdego e‑materiału jest możliwe również w trybie dostępności, który zawiera alternatywne wersje materiałów dostępne dla użytkowników z dysfunkcjami wzroku i słuchu. Ułatwia to dostęp do wiedzy i pozwala na zlikwidowanie niektórych barier społecznych i komunikacyjnych, a także umożliwia wyrównywanie szans w procesie nauczania uczenia się.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

4

Wymagania techniczne

Wymagania sprzętowe niezbędne do korzystania z poradnika oraz innych zasobów platformy www.zpe.gov.pl.

System operacyjny:

  • Windows 7 lub nowszy

  • OS X 10.11.6 lub nowszy

  • GNU/Linux z jądrem w wersji 4.0 lub nowszej 3 GB RAM

Przeglądarka internetowa we wskazanej wersji lub nowszej:

  • Chrome w wersji 69.0.3497.100

  • Firefox w wersji 62.0.2

  • Safari w wersji 11.1

  • Opera w wersji 55.0.2994.44

  • Microsoft Edge w wersji 42.17134.1.0

  • Internet Explorer w wersji 11.0.9600.18124

Urządzenia mobilne:

  • 2 GB RAM iPhone/iPad z systemem iOS 11 lub nowszym

  • Tablet/Smartphone z systemem Android 4.1 (lub nowszym) z przeglądarką kompatybilną z Chromium 69 (lub nowszym) np. Chrome 69, Samsung Browser 10.1, szerokość co najmniej 420 px

Problemy techniczne z odtwarzaniem e‑materiału

W przypadku problemów z wyświetlaniem się multimediów w e‑materiale należy upewnić się, że urządzenie (komputer, laptop, smartfon itp.) ma dostęp do sieci internetowej. Najczęstszą przyczyną spowolnienia internetu jest otwarcie zbyt wielu aplikacji lub zakładek w przeglądarce internetowej na urządzeniu. Wolne ładowanie się stron może być również wywołane słabym łączem internetowym; odczuwalne będzie to zwłaszcza w przypadkach prób otwarcia stron zawierających wizualizacje 3D. Słaba jakość połączenia może być też spowodowana wyczerpaniem się danych pakietowych, jeżeli użytkownik korzysta z internetu mobilnego.

Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści

RQ0Htqh6FbQrn
(Uzupełnij).